Förra veckan kunde Flamman rapportera om att allt fler myndighetsanställda arbetar med kommunikation, och att allt mer resurser inom statliga myndigheter läggs på marknadsföring, enligt en ny rapport från Expertgruppen för offentlig ekonomi, ESO. Detta trots att det inte ingår i myndigheternas uppdrag från regeringen. Det gäller inte minst polisen, som rapportförfattarna menar sticker ut i att de bland annat använder influerare för att attrahera nya polisstudenter.
– Vi behöver bli fler poliser, det är ett tydligt uppdrag med resurser avsatta till det. Och hur blir vi fler? Då måste vi dels visa upp vad vi gör, och dels attrahera till polisutbildningen. Vi ska inte sälja något, men vi vill berätta om vår verksamhet, säger Per Ek, presschef på polisens nationella mediecenter, till Flamman.
Rapportförfattarna menar också att det finns grund för att ställa frågor om att polisen försöker påverka bilden av sig själv, snarare än att låta oberoende medier göra det. Hur ser du på det?
– Det är klokt att lyfta sådana här saker. Den viktigaste berättelsen skapar journalister, man behöver granska systemen och demokratiska institutioner, men det står inte i motsats till att vi berättar om vår arbetsplats. Det är också viktigt att vi är ute och pratar, det bygger förtroende och trovärdighet. Det är viktigt när man är en myndighet som skattebetalarna står för, säger Per Ek.
Men det är inte problematiskt att en myndighet försöker ”rätta till” en bild som oberoende medier målar upp?
– Det handlar om att man skapar en bredare bild. Båda behövs tror jag. Men journalistiken är avgörande.*
I rapporten från ESO pekar rapportförfattarna ut att även universiteten lägger allt mer pengar på marknadsföring och kommunikation. Sara Arvidson, kommunikationschef på Örebro universitet, menar att det är nödvändigt för att hålla jämna steg i konkurrensen om studenterna.
– Konkurrensen är stenhård. Alla vill åt de bästa forskarna, lärarna och studenterna. Det finns 20 000 universitet i världen och mycket att leva upp till. Så det handlar om att positionera sig och hitta fokusområden. Vi vill öka antalet förstahandssökande studenter eftersom vi vill ha motiverade studenter. Och öka extern finansiering till forskningen, eftersom det hela tiden är en kamp om pengar, säger hon.
Sara Arvidson spårar de ökade resurserna till att man i allt högre utsträckning sett värdet i kommunikation för att nå mål inom organisationer, och att högskolelagen också ger universiteten i uppdrag att kommunicera och nå ut med den forskning som bedrivs.
– Det finns en insikt i hela organisationsvärlden hur viktigt kommunikation är för att nå sina mål. Kan man inte kommunicera så når man dem inte, säger hon.