Fortsatt privat pendeltågstrafik i Stockholm. Styrelsen för SL, Storstockholms lokaltrafik, ska förbereda ny upphandling. Det handlar om värden för en miljard per år – den största upphandlingen i Europa.
Många stockholmare minns kaoset för ett par år sedan mitt i vintern. Resenärer stod i timtal vid perronger och väntade på tåget. Ibland förgäves. Detta var efter den första upphandlingen som SL gjorde om pendeltågstrafiken.
Citypendelns anbud vann och därefter var det inte bara resenärerna som blev lidande, menar Seko som organiserar de pendeltågsanställda i Stockholm.
Lägre bud ger sämre kvalitet
– När lägsta budet antas innebär det att andra kvalitetsparametrar utgår, som utbildningsfrågor och personalfrågor, säger Bjarne Isacson, ordförande för Seko Stockholm.
Dessutom menar Isacson att priserna pressas orimligt av de företag som lägger anbud. När SL drev pendeltågen på egen entreprenad, exemplifierar Isacson, hade man 230 lokförare. Citypendeln hade i sitt anbud räknat på 134 lokförare. Men den beräkningen höll inte.
– Så de franska aktieägarna har fått skjutat till pengar för verksamheten, påpekar Bjarne Isacson. Ett företag ska ju tjäna pengar, och gör det inte det så får de anställda sitta emellan.
Isacson är nu orolig för att samma mönster ska upprepa sig denna gång.
– Även om vi jobbat med avtalen under de här åren är vår frukan att det blir samma läge som tidigare. Anställningvillkoren sätts under press.
Seko hade hoppats på ett annat beslut i SL:s styrelse.
– Vi hade hoppats på att man skulle ta tillbaka driften i egen regi. Det var nu s och v som reserverade sig medan borgrna och mp gjorde upp. Det trodde vi inte om miljöpartiet.