SAS ska spara tre miljarder kronor. 800 tjänster ska försvinna. Lönerna för den resterande personalen ska sänkas med runt tolv procent. Det är ett krav för att bolaget ska beviljas nya lån. Samtidigt gick SAS med 568 miljoner kronor i vinst det här kvartalet.
Enligt Malin Selander, presstalesperson på SAS, handlar det om att ”anpassa sig till en mindre kostym”.
– Vi är inte så kostnadseffektiva.
Kan du förstå att en flygvärdinna som riskerar få sin lön sänkt, samtidigt som bolaget går med vinst känner sig besviken?
– Vi har inte tjänat pengar sedan 2008. Jag tror att medarbetarna har god inblick i situationen. Vi måste veta att vi faktiskt kan tjäna egna pengar.
Regeringen blandar sig i
Regeringen har gått ut med krav på bland annat sänkta lönekostnader för att den ska gå in med pengar i bolaget. Något som förvånat bland andra Kent Persson, näringspolitisk talesperson för Vänsterpartiet.
– Jag är väldigt förvånad att regeringen går ut och säger att ”gör det här”. Det är helt nytt på svensk arbetsmarknad att en regering går ut och lägger sig i svensk lönebildning. Den typen av villkor ska regeringen absolut inte ställa, säger han till Flamman.
Kent Persson är också kritisk till att man inte ”städar uppifrån” som han säger.
– Det blir lite löjeväckande när vd:n säger att han ska sänka sin lön med 20 procent, från åtta till tio miljoner om året och sedan räcker det för att regeringen ska ta sitt ägaransvar.
Han ser också en risk att SAS agerande leder till att fackliga rättigheter försvagas.
– Risken är att arbetstagare ställs mot varandra. Vi ska inte konkurrera med lägre löner, det kommer att få förödande konsekvenser i framtiden.
Flyget och klimatet
På LO är man också kritisk till SAS-ledningens utspel.
– Det är inte på det här sättet vi från LO är vana att umgås. Den frustration som jag ser hos unionen kan jag förstå, säger Lasse Törn, chef på LO:s arbetslivsenhet.
Finns det risk för att vi får se mer av det här framöver, att anställda ställs inför ultimatum om sänkt lön eller uppsägning?
– Ja det är klart om flera arbetsgivare skulle välja att agera på samma sätt. Men vi har inte upplevt att det finns såna här tendenser.
Det finns många sidor av SAS-historien. Flera socialdemokratiska ledarskribenter och debattörer, däribland före detta statsminister Göran Persson, har varit ute i debatten och påpekat vikten av att SAS överlever och att staten finns kvar som ägare. Inte minst om man ser på alternativet, med lågprisbolag som Ryan Air med bristande säkerhet och öppen fientlighet mot fackföreningar. Samtidigt kom nyligen nya rön som visar att vi står inför en klimatkatastrof. Vissa bedömare menar att vi kommer bli tvungna att i princip stänga ner inrikesflyget helt.
Ska det ens finnas inrikesflyg fortsättningsvis?
– Flyget har en miljöpåverkan som är väldigt stor. I Vänsterpartiet vill vi införa en start- och landningsavgift för att på det sättet komma åt det, säger Kent Persson.
Han tror inte att flyget kommer att försvinna helt.
– Vi ska också komma ihåg att flyget spelar en oerhört viktig roll för att hålla ihop landet. Vi bor i ett avlångt land.
Outsourcing oroar
På unionenklubben för SAS marktjänstemän i Stockholm är det mest en eventuell outsourcing som oroar medlemmarna.
– Det finns en enorm företagskänsla, man vill tillhöra SAS, säger Sven Cahier, från klubben.
Som det ser ut nu är det framför allt kabinpersonal som står inför lönesänkningar. Men Sven Cahier påpekar att marktjänstemännen snarast ligger under marknadslönerna.
– Vi kan inte sänka oss så att vi ligger under marknadsmässiga löner.