Kultur 19 januari, 2019

Star Trek visade oss nya människor

Vad händer med en värld som utrotat fattigdom? <em>Star Trek</em> har gett oss det utopiska svaret: ett helautomatiserat samhälle av forskare och diplomater som kanske är ouppnåeligt, men likväl kan ge oss en vision för framtiden.

Den 17 januari har säsong två av Star Trek: Discovery premiär. Jag kommer inte att titta – trots att jag brukar svara att jag är Trekker när någon frågar mig vilken religion jag tillhör.
Vi nördar älskar våra fantasiuniversum. Oavsett om det är J.R.R. Tolkiens Midgård, J.K. Rowlings trollkarlsvärld eller Star Treks framtidsgalax. Diskussionerna om vad som räknas som kanon är häftiga och uppslitande.
Begreppet kanon kommer från grekiskans ord för rättesnöre och har närmast lånats från teologin. Inom alla världsreligionerna finns en debatt om vilka heliga skrifter som ska räknas som auktoritativa, eller med andra ord kanoniska. Det samma gäller inom nördkulturen. Vilka verk säger Sanningen om dessa påhittade världar?

Jag följde första säsongen av Discovery med stort intresse. Men i fjärde avsnittet händer det något. Kapten Lorca, spelad av Jason Isaacs, gör en historisk referens till Elon Musk som ett av ingenjörskonstens genier. I efterhand har Isaacks sagt att repliken var improviserad i ett försök att tigga till sig en Tesla. Jag stängde av. Det här är inte Star  Trek, tänkte jag.
För mig som Trekker är det ett kanoniskt faktum att Star Trek skildrar en kommunistisk framtid. Det finns ingen chans att någon minns den sydafrikanske charlatankapitalisten Elon Musk i kommunismen.

1964 skrev Gene Roddenberry första utkastet till det som skulle komma att bli Star Trek: The Original Series. Han hade antagligen aldrig intentionen att skildra en kommunistisk utopi. En av hans favoritförfattare hette Ayn Rand. Ändå fick vissa av de regler han satte upp för hur det 23:e århundradet fungerade stora politiska konsekvenser. Den viktigaste: Det finns inga pengar.

Members of the

Foto: Bob Galbraith/AP/TT.

 

Manusförfattarna har inte alltid varit konsekventa, men i det stora hela är Federationen, det samhälle som mänskligheten med allierade utomjordiska arter tillhör, ett samhälle utan pengar och därför utan lönearbete. Genom antimateriageneratorer har de i princip oändlig tillgång till helt ren energi. I kombination med replikatorer, en sorts 3D-skrivare på molekylärnivå, har det uppnått ett tillstånd där allas materiella behov enkelt uppfylls. Kapten Jean-Luc Picard behöver inte ens koka sitt eget te, han beordrar skeppsdatorn att replikera en kopp varm Earl Grey så har han den direkt i handen.

I avsnittet ”The Neutral Zone” av Star Trek: The Next Generation, uppföljaren till The Original Series, hittar besättningen på rymdskeppet Enterprise-D en rymdkapsel med tre nedfrusna 1900-talsmänniskor. Med 2364 års medicinska teknik är det en enkel sak att väcka dem och bota deras dödliga sjukdomar. Det visar sig svårare att förklara hur samhället förändrats de senaste 350 åren.

I det stora hela är Federationen, det samhälle mänskligheten med allierade utomjordiska arter tillhör, ett samhälle utan pengar och därför utan lönearbete

En av karaktärerna, kapitalisten Ralph Offenhouse, förutsätter att hans investeringar vuxit till sig ordentligt. Kapten Picard tvingas förklara för honom att hans pengar inte existerar längre men att han samtidigt inte behöver några, att fattigdom och behovet av att samla ägodelar har utrotats. Mänskligheten har lämnat barndomsstadiet.
Offenhouse förstår inte hur livet kan ha någon mening i ett samhälle utan strävan och konkurrens. Vad är utmaningen?

I Fyra framtider: Visioner om en postkapitalistisk värld (Daidalos, 2018) har sociologen och Jacobinmedarbetaren Peter Frase ställt upp en klassisk akademisk fyrfältare där varje fält beskriver en möjlig postkapitalistisk framtid. Den ena axeln går från samhällen präglade av materiell knapphet till materiellt överflöd. Den andra axeln beskriver samhällen antingen baserade på fortsatt klassherravälde till helt jämlika samhällen. Varje framtid förklaras genom exempel från fiktionen.

©SCANPIX SWEDEN, 2001-11-17. Rymdutställiningen Star Trek på Tekniska museet. Bilden: En mask från utställningen. Science Fiction. Foto: Ingvar Karmhed/SCANPIX Code: 30082

I mötet med nya konstiga livsformer försöker besättningarna på federationens rymdskepp alltid förstå, lära och kommunicera. Först när man blir tvungen tar man till fotontorpeder. Foto: Ingvar Karmhed/TT.

 

Den framtid som består av materiellt överflöd och social jämlikhet kallar Frase för kommunismen och dess kapitel i boken inleds med en referens till Kurt Vonneguts debutroman Det mekaniska pianot. Vonnegut gjorde samma reflektion som Offenhouse. I ett samhälle där produktionen är helt automatiserad kommer människor inte längre ha något att sträva efter. Livet blir meningslöst. När Picard beskriver den automatiserade framtiden som mänsklighetens steg in i vuxentillvaron menar Vonnegut att det är en andra barndom.
Mot Vonneguts dystopi ställer Frase en utopisk skildring av ett kommunistiskt samhälle: Star Trek.
Star Treks centrala frågeställning är det problem som Offenhouse och Vonnegut presenterar. Vad kommer människor (och andra medvetna varelser) göra med sin frihet när de inte längre tvingas kämpa för sin överlevnad? Vad gör den vuxna människan?
Svaret framgår av citatet som inledde varje avsnitt av The Original Series och The Next Generation:
Space: the final frontier. These are the voyages of the starship Enterprise. Its continuing mission: to explore strange new worlds. To seek out new life and new civilizations. To boldly go where no one has gone before!

Strävan efter att uttrycka Star Treks progressiva och inkluderande filosofi i rollsättningen var ofta en kamp med skapare och skådespelare på ena sidan och nervösa bolagsproducenter på den andra sidan

Under kommunismen kommer vi söka efter oss själva genom att vända oss utåt mot rymden. Genom att utforska nya världar och möta nya former av liv kan vi upptäcka universum från nya synvinklar. ”Oändlig mångfald i oändliga kombinationer” som vulcanerna, de första utomjordingar mänskligheten mötte, sammanfattar sin logikbaserade filosofi. Även den kiselbaserade stenlika livsformen Hortan har något att lära oss. Star Treks hjältar är framförallt vetenskapsmän och diplomater, inte krigare.

När The Original Series hade premiär 1966 var det fortfarande ovanligt med icke-vita, icke-amerikanska roller i amerikansk tv. På Enterprises brygga mötte tv-publiken inte bara den äppelpajamerikanske kapten Kirk utan också chefsmaskinisten Scotty från Skottland, amerikansk-japanske rorsmannen Sulu och den halvutomjordiske vetenskapsofficeren Spock. I seriens andra säsong, mitt under kalla kriget, adderades en rysk karaktär, navigatören Chekov. Men allra mest radikalt var antagligen valet av kommunikationsofficer, där löjtnant Uhura var en svart kvinna från Afrikas Förenta Stater.

©SCANPIX SWEDEN, 2001-11-17. Rymdutställiningen Star Trek på Tekniska museet. Bilden: En mask från utställningen. Science Fiction. Foto: Ingvar Karmhed/SCANPIX Code: 30082

Foto: Ingvar Karmhed/TT.

 

 

Även om The Original Series har kritiserats för normativa könsroller och även om Uhuras roll ofta innebar att ”svara i telefon” var det ändå en banbrytande rollsättning. Skådespelaren Whoopi Goldberg, som skulle få en återkommande roll i The Next Generation, har ofta berättat om hur hon första gången Uhura var med på tv sprang till sin mor och ropade ”Jag har precis sett en svart kvinna på tv och hon var inget hembiträde!”

När Nichelle Nichols, som spelade Uhura, efter första säsongen funderade på att hoppa av blev hon övertalad av Dr. Martin Luther King personligen att stanna kvar. Dr. King förklarade hur viktig Uhura var som förebild. När Nichols berättade om samtalet för Gene Roddenberry sägs det att han grät.
Strävan efter att uttrycka Star Treks progressiva och inkluderande filosofi i rollsättningen var ofta en kamp med skapare och skådespelare på ena sidan och nervösa bolagsproducenter på den andra sidan.

Ett välkänt faktum är att Star Trek innehåller den amerikanska tv-historiens första skriptade kyss mellan en svart och en vit skådespelare. Det var i avsnittet ”Plato’s Stepchildren” som Nichols Uhura och William Shatners kapten Kirk kysste varandra. Mindre känt är att NBC, bolaget bakom The Original Series, krävde att en alternativ version utan kyssen skulle spelas in för att inte förarga tv-stationer i sydstaterna. Nichols och Shatner förstörde medvetet alla tagningar utan kyssen.

I ett samhälle som är oändligt mycket bättre än vårt kommer människorna också vara bättre

Tyvärr fick inte Gene Roddenberry leva länge nog för att få se sin önskan att inkludera ett samkönat par i besättningen uppfylld. Det skulle dröja till Discoverys första säsong 2017.

Star Treks progressivitet var inte unik. Den liknar på många sätt den typiska Hollywoodliberalismen. Flera år innan Chekov introducerades i Star Trek hade Napoleon Solo redan samarbetat med den sovjetiske agenten Illya Kuryakin i Mannen från U.N.C.L.E. Den stora skillnaden är att Star Trek grundade sin filosofi i en materiell verklighet. Först kommer maten, sedan moralen. När maten kommer från replikatorer skapar det en fredlig och frihetlig moral.

När Mark Twain (det är en lång historia) färdades framåt i tiden och besökte Enterprise-D var den gamle anti-imperialisten övertygad om att det bakom alla Federationens fina ord om att fredligt söka upp nya livsformer för att utbyta kunskap och erfarenheter måste ligga koloniala ambitioner. Det är så människor beter sig och det ändrar ingen teknologi på, menade framstegsskeptikern Twain. Skeppspsykologen Deanna Troi fick försöka förklara att när fattigdomen utplånades så försvann också grymhet, fördomar och intolerans.

En av de mest kontroversiella regler som Gene Roddenberry ställde upp var att det inte skulle förekomma några personliga konflikter inom besättningen. Manusförfattare hatar naturligtvis den begränsningen. Skaparna av Star Trek: Discovery har närmast glädjefullt rivit upp den. Konflikter förutsätts vara ett tecken på psykologisk realism i fiktion. Grupper utan internt drama existerar bara i den enklaste barnkulturen. Småaktighet och intrigerande ses som en del av människans eviga och oföränderliga natur.
Gene Roddenberry hade, antagligen omedvetet, en mer marxistisk människosyn. Människans psykologiska natur beror på hennes materiella omständigheter. I ett samhälle som är oändligt mycket bättre än vårt kommer människorna också vara bättre. De har lämnat mänsklighetens barndom bakom sig. Det gör det naturligtvis svårare att skriva engagerande drama. Ändå har jag alltid älskat scenerna när Enterprises högre officerare samlas i ett sammanträdesrum för att logiskt och samlat diskutera komplexa problem. Jag föredrar dem framför mycket av de interpersonella intriger och drama som anses utgöra ”viktig”  tv.

©SCANPIX SWEDEN, 2001-11-17. Rymdutställiningen Star Trek på Tekniska museet. Bilden: En mask från utställningen. Science Fiction. Foto: Ingvar Karmhed/SCANPIX Code: 30082

Foto: Ingvar Karmhed/TT.

 

Den verkligt utopiska impulsen i Star Trek handlar inte om teknikoptimismen utan tanken att människan skulle kunna vara annorlunda. Det är svaret på den gymnasiefilosofiska invändningen att marxismen inte tar hänsyn till människans natur. Det är Che Guevaras insikt i Människan och socialismen på Kuba: ”För att bygga kommunismen måste vi, samtidigt som vi lägger de nya materiella grundvalarna, också bygga upp den nya människan.”

Vi lever i en tid då förödande klimatförändringar tvingar fattiga jordbrukare att vandra norrut i karavaner mot gränsen för Imperiet, vars dementa härskare sänder ut sina trupper för att sätta barn i ökenläger. Om samtiden hade varit dystopisk science fiction hade den framstått som för uppskruvad och klyschig. Nu mer än någonsin behöver vi de utopiska berättelserna.

Jag skrev att jag var Trekker i religiös mening. Politiskt är jag snarare anhängare av det av Frases framtidsscenarion han kallar socialismen. Inte för att jag tappat tron på det stats- och klasslösa samhället och blivit reformist, utan för att det är den framtid baserad på jämlikhet och demokrati där vi ärvt klimatkrisen från kapitalismen och tvingas anpassa oss efter denna vår enda planets ekologiska ramar. Kravet på Fully Automated Luxury Gay Space Communism nu genast, som blivit en meme sedan 2016, framstår mest som ett slagord från en vänster som inte vill göra allvar av de svåra frågorna om hur man tar makten och vad man sedan gör med den.

Ändå lever vi i en tid då vi mer än någonsin behöver Star Trek. En väletablerad del av Star Treks kanon är att det finns många olika tidslinjer och dimensioner, en av dem Spegeluniversumet där Federationen ersatts av ett fascistiskt Imperium och goda karaktärer blir onda. Star Trek kan lära oss att vi lever i den värsta av tidslinjerna. Men också att en annan värld är möjlig. En värld utan Elon Musk.

 

_____________________________________

Prova Flamman!

Nu kan du få Flamman i en månad helt gratis. Följ länken för mer information.

Kultur 13 september, 2025

Från sportstugor till boutiquehotell

Snart är en natts sömn i Carl Larssons säng inte omöjligt – åtminstone för den som är villig att betala. Foto: Trons/TT.

Folkhemmets enkla lantställe är inte bara alltmer avlägset för de allra flesta. Nu bjuder fiffiga entreprenörer ut dem dygnsvis med kock och märkesdesign.

”Man får inte gå in med badkläder i huset, farmor ville ha det så”, skrev Tara Moshizi om svenskars försök att bevara gamla generationers vanor i sina sommarstugor. ”Hur ska jag hantera kulturkrocken på min mans släktgård?”, undrar en ”entreprenör” i en insändare i DN, som beskriver sin familj som ”livsnjutare”. Hon vill rensa bort i förråden, han vill bara ta det lugnt – precis som på farfars och farmors tid.

Precis som Moshizi skriver är allt heligt i den svenska sommarstugan. Tapeten i vår egen sitter kvar sedan 70-talet med gröna blommor. De fysiska tillskotten kan räknas på en hand: en ny soffa, två tavlor och ännu en pinnstol. Allt annat har bevarats intakt, och ibland tycker jag mig se mormor och gå runt i sina vita kilklackar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 13 september, 2025

Ekonomipristagarna är för kära i sina teorier

Ekonomipristagarna Daron Acemoglu, James A. Robinson och Simon Johnson har samlat det bästa i en ny bok som nu finns på svenska. Foto: Patrik Lundin.

Institutioner sägs förklara varför vissa samhällen blomstrar och andra faller. Men Nobelpristagarna måste till slut medge att fackföreningar är centrala för framgång. Lovisa Broström har läst ”Varför är inte hela världen rik?”

När ekonomen Daron Acemoglu tog emot nobelpriset i ekonomi 2024 sade han i sitt tacktal att ”Framtiden avgörs inte av tekniken i sig, utan av vilka institutioner vi väljer att bygga”. Den meningen belyser den motvikt som Acemoglu, James A. Robinson och Simon Johnson vill utgöra mot den samtida teknikoptimismen. Teknisk utveckling och AI kommer inte nödvändigtvis att göra livet bättre, risken är stor att det blir tvärtom. I stället menar herrarna att det är institutionerna som kommer att avgöra om vi går mot en ljusare framtid eller inte.

Men vad är då en institution? Detta har det skrivits massor om men först nu kommer en bok på svenska med utdrag ur de mest pregnanta delarna av förra årets nobelpristagares böcker i samlingsboken Varför är inte hela världen rik?, utgiven av Volante tillsammans med Handelsbankens mediesatsning EFN. Författarna är rätt vaga på denna punkt men vi rör oss runt regler som skyddar egendomsrättigheter, uppmuntrar till brett samhällsdeltagande, ger incitament för talang och kreativitet, samt upprätthåller rättsstatsprincipen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 12 september, 2025

Avbokades från ABF – anklagas för Hamasstöd

ABF-huset på Sveavägen i Stockholm. Foto: Janerik Henriksson.

Organisationen Rättvisa för alla stoppas med kort varsel från att hålla evenemang i ABF:s lokaler, efter inlägg som ifrågasätter klassningen av Hamas som terrororganisation. Föreningen själva menar att ett högerdrev ligger bakom avbokningen – och beskriver beslutet som rasistiskt.

Föreningen Rättvisa för alla hade bokat en lokal i ABF-huset i Stockholm inför sin valårs-avspark den 13 september. Men under torsdagen meddelade de att evenemanget avbokats.

”Rasisterna försöker tysta oss. Etablissemanget försöker stoppa oss. Men vi växer bara starkare”, skriver organisationen på Instagram.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 12 september, 2025

Sanningen om mordet på Charlie Kirk

Den högerradikala debattören Charlie Kirk sörjs i Orem, Utah. Foto: Lindsey Wasson/AP.

Den amerikanska ytterhögern fantiserar om att mata migranter till krokodiler. I Sverige jämförs människor med lupiner som ska läggas i svarta sopsäckar. Våldsretoriken känner inga nationsgränser – och allt politiskt våld måste fördömas lika hårt.

”Det borde vara offentligt. Det borde gå snabbt. Det borde sändas på tv”, sade Charlie Kirk i februari 2024 om att återinföra offentliga avrättningar. ”Man skulle kunna sälja det, finansiera staten. Det skulle kunna vara typ: ’presenteras av Coca-Cola’. Och nej, jag skojar inte. Förresten, jag skulle lätt titta in för att få se någon pedofil få huvudet avhugget.”

Mordet på Charlie Kirk är en tragedi. Ingen ska dödas eller hotas för sina politiska åsikter. Men mordet är också en konsekvens av en upphettad retorik som finns på flera håll, men inte minst i den amerikanska ytterhögern.

Donald Trump har gjort den till sitt signum. Så här kommenterade han mordet: ”Det finns en hel del radikala vänsterdårar där ute, och vi måste bara slå skiten ur dem.” Samma man som under Black Lives Matter-protesterna framför Vita Huset efter mordet på George Floyd 2020 sade: ”Kan man inte bara skjuta dem? Bara skjuta dem i benen eller något?”

Sådana våldsfantasier återkommer ständigt i hans rörelse. Bloggaren Laura Loomer har sagt att Trump borde få ”demokrater avrättade för förräderi”, och att illegala invandrare borde ”matas till krokodilerna”. Joe Walsh, en av Charlie Kirks mentorer från Teparty-rörelsen, har sagt: ”Den 8 november röstar jag på Trump. Den 9 november, om Trump förlorar, plockar jag fram musköten. Är du med?”

Curtis Yarvin, husfilosofen i Silicon Valleys nya reaktionära höger, fantiserar öppet om att politiska motståndare ska ”skummas ihjäl” som ”kalkoner med fågelinfluensa” eller förvandlas till biodiesel.

Detta är inte anonyma nätkommentarer, utan centrala röster i den amerikanska högern. Som bara för några år sedan stormade en regeringsbyggnad med halvautomatiska vapen, för att sedan bli benådade av presidenten.

Och i Sverige?

Mordet är också en konsekvens av en upphettad retorik som finns på flera håll, men inte minst i den amerikanska ytterhögern.

Här skriver vice statsminister Ebba Busch om en ”fasansfull reaktion” från delar av den svenska vänstern, som ”gläds över en meningsmotståndares död”, utan att ange en enda källa. När min kollega Jacob Lundberg hör av sig till hennes presschef Mia Widell svarar hon: ”Hon refererar till det som nu syns i olika sociala och andra medier. Se gärna kommentarsfältet på exempelvis AB på Facebook, men även Expressen och DN.” Det ser ut som mina källhänvisningar i gymnasiet.

I så fall kan jag lika gärna citera Busch egna följare, efter att hon anklagade Palestinarörelsen för att ta hit ”Mellanösterns sätt att lösa konflikter”: ”Vilka fakking djur”, ”Ta en stor kontainer och packa dom i skicka ner dom till Gaza 👍👍💪💪” och ”BLY BLY BLY”.

Men det behövs inte, för vice statsministern har själv nära till våldsam retorik. Efter påskkravallerna 2022 sade hon: ”Varför har vi inte 100 skadade islamister, 100 skadade kriminella, 100 skadade upprorsmakare […] varför sköts det inte skarpt?”

Hon är inte ensam. Även Fokus-skribenten Anna Nachman fantiserar om en våldsvänster där ”piercade humanister skrattar rått och gottar sig åt hans död”, även det utan källhänvisning. Detta bara veckor efter att hon skrivit om ”invasiva arter” som förpestar det svenska samhället, och liknar människor vid lupiner som bör slängas ”i svarta sopsäckar som brännbart avfall”.

Och Svenska Dagbladets Peter Wennblad, som precis kallade hela Palestinarörelsen ”livsfarlig”, försvarade för bara ett par år sedan den sverigedemokratiska presschefen Linus Bylunds uppmaning till ”journalistrugby, att man knuffar journalister”. ”Fler politiker borde vara lite mer respektlösa mot journalister”, skrev Wennblad, vilket orsakade krismöte då hans kollegor inte uppskattade att han uppmanade till våld mot dem.

Den här retoriken är inte slumpmässiga nätutbrott. Avhumaniserande kommentarer som man hittar från anonyma vänsterkonton, uttrycks på högerkanten rakt ut av ministrar, ledarskribenter och riksdagsledamöter. Inte minst hos Sverigedemokraterna, som bokstavligen drivit en trollfabrik för att sprida hat mot politiska motståndare, och vars företrädare ständigt visar sig ha samröre med nazistiska våldsgrupper. En SD-politiker i Nynäshamn har rentav skrivit att hon ville skjuta skallen av en känd kvinnlig författare.

Läs mer

Och partiet meddelar att man inte ens tänker vidta några åtgärder mot Jessica Stegrud, som precis blivit avslöjad med att förfölja och hänga ut två tonåringar tillsammans med högerextrema aktivisten Nick Alinia.

Självklart förekommer hotfulla beteenden även till vänster. Förföljelsen av Carl-Oskar Bohlin i kvällsmörkret, och flygbladsutdelningen i Maria Malmer Stenergards trappuppgång är två exempel på hotfulla beteenden som tydligt måste fördömas.

För som mordet på Charlie Kirk visar går det inte att ha dubbla måttstockar. Den som försvarar den egna sidans politiska våld försvarar allt politiskt våld. Är Ebba Busch redo att erkänna det?

Diskutera på forumet (0 svar)
Dikt/Kultur 12 september, 2025

Svensk kulturkanon – ytterligare ett utkast

Det tidiga universums ljusstarkaste galax, CR7. Här föddes den första generationen av stjärnor. Foto: ESA/TT.

Pruttesmällan

Rymden

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 12 september, 2025

Lämnar målburen för journalistiken

Svante Hildemar (i blått) slutar med fotbollen för att studera till journalist. Foto: Johan Nilsson/TT.

30-åriga målvakten Svante Hildeman är Superettans mest uttalade socialist. Nu lämnar han Landskrona Bois efter fyra år för att lägga fotbollen helt på hyllan. Nu hoppas han få mer tid över till journalistik.

Jag måste så klart ställa sportfrågan: Hur känns det?

– Det känns bra! Det har varit många olika känslor de senaste veckorna, och jag har väl inte riktigt landat i någon enhetlig känsla än. Först var det vemodigt och melankoliskt, men också väldigt vackert. Nu, när jag börjar komma in i lunken och vardagen som student igen, är jag taggad på livet som civil!

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Krönika 12 september, 2025

Lorentz Tovatt: Jag börjar hoppas att Lars Beckman har rätt

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) och klimat- och miljöminister och Romina Pourmokhtari (L) under budgetsamtalen på Harpsund, den 28 augusti. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Kommer du ihåg när man var barn och fick plötsliga overklighetskänslor? Från ingenstans kom känslan av att allt är riggat. Att dina föräldrar, lärare och katten i smyg deltog i en gigantisk komplott. Och att de en dag skulle kliva fram och säga: ”Överraskning! Vi har bara spelat teater för din skull.”

Jag trodde att den känslan hörde barndomen till. Men i dag, som vuxen, har den återvänt. Jag går runt och väntar på att någon ska lägga handen på min axel och säga: ”Oroa dig inte, det var bara ett skämt”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 11 september, 2025

Anklagar svensk vänster för mordhyllningar – refererar till Facebook

Sveriges vice statsminister Ebba Busch. Foto: Lars Schröder / TT.

Ebba Busch ser en ”fasansfull reaktion” från delar av den svenska vänstern efter mordet på Charlie Kirk. Bedömningen baserar hon på sociala medier – och hänvisar till Aftonbladets kommentarsfält på Facebook.

I går mördades den amerikanska högerprofilen Charlie Kirk med ett skott i halsen vid ett öppet evenemang i Utah. Ännu har ingen gripits för dådet.

Nu riktar Sveriges vice statsminister Ebba Busch hårda anklagelser mot den svenska vänstern – som hon menar hyllar mordet.

”Än så länge finns ingen gärningsperson gripen och kvarhållen och vi vet ännu inte ett bekräftat motiv. Vad som dock kan bekräftas är den fasansfulla reaktion vi nu ser från amerikansk och delvis svensk vänster. Människor firar”, skriver hon på X, och frågar sig:

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 11 september, 2025

Det är knappast Palestinarörelsen som hotar demokratin

Demonstration arrangerad av Septemberupproret och Tillsammans mot rasism vid Mynttorget på tisdagen. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

När M, SD och KD:s politiker tillsammans med de borgerliga ledarsidorna påstår att Palestinarörelsen utgör ett hot mot våra folkvalda, är det inget annat än ett desperat försök att flytta fokus från verkligheten. Det är en välkänd politisk manöver: måla ut en fredlig folkrörelse som hotfull för att slippa tala om det verkliga hotet – att svenska politiker ger sitt tysta och aktiva stöd till ett folkmord.

Låt oss vara tydliga: Palestinarörelsen i Sverige är ingen sekt, ingen svans, ingen ”mobb”. Och framför allt – inget hot. Tvärtom. Det är en bred, levande folkrörelse, demokratisk till sin kärna, där tusentals människor – unga och gamla, troende och sekulära, judar, muslimer, kristna och ateister – förenas i kravet på rättvisa för det palestinska folket. Att stämpla denna rörelse som ”antisemitisk” eller ”våldsam” är inte bara falskt. Det är fegt.

Jag har själv deltagit i över 80 demonstrationer de senaste två åren. Alla har varit fredliga. Visst händer det att någon, förtvivlad över sorgen efter de mördade i Gaza, ropar slagord i en ton som skaver i svenska öron, vana vid konsensuspolerat språk. Men helheten? Fredlig. Livskraftig. Demokratisk. En folkrörelse som förkroppsligar det som makthavare påstår sig värna – men i praktiken motarbetar.

Man kan inte både vilja ha väljarnas mandat och samtidigt slippa deras protester.

När Carl-Oskar Bohlin hörde rop som ”shame on you” var det inte en ”hotfull mobb”. Det var väljare som uttryckte sitt missnöje. Är det obehagligt? Ja. Men demokrati är inte en bekvämlighetszon för makten. Demokrati är folkets röst, ibland högljudd, ibland obekväm. Att kalla detta för ett hot är att demonisera alla som någon gång vågat stå upp mot makten.

Och ja – självklart ska politiker kunna gå i fred. Ingen önskar att Bohlin eller någon annan ska känna sig personligen hotad. Men man kan inte både vilja ha väljarnas mandat och samtidigt slippa deras protester. Den som kliver in i maktens rum måste också stå ut med folkets rop. Att skrika ”shame on you” till en minister som blundar för folkmordet i Gaza, den etniska rensningen på Västbanken, och samtidigt sitter i en regering som fortsätter vapenhandeln med Israel – det är inget hot. Det är ett rop av förtvivlan. Ett välförtjänt omdöme.

Läs mer

Det verkliga hotet mot demokratin kommer inte från Palestinarörelsens rop. Det kommer från dem som försöker brunsmeta, kriminalisera och misstänkliggöra en hel folkrörelse. Det kommer från makten själv, som hellre slår ner på solidaritet och civilkurage än ifrågasätter sitt eget ansvar för medlöperiet.

Så låt oss se klart: det är inte Palestinarörelsen som är farlig. De farliga sitter i regeringen, skriver på exporttillstånd för vapen till Israel, hejar på Israels krigsmaskin – som Ebba Busch gjorde – och smutskastar dem som protesterar. Det är där hotet mot demokratin finns.

Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 11 september, 2025

Avanza ger dig fyrverkerier – men huset vinner alltid

Skillnaden mellan nätkasinon och aktiesparande blir allt suddigare. Foto: Karin Wesslén/TT.

Med applådemojier och pushnotiser har aktieapparna gjort småsparandet till ett dopaminforsande mobilspel. Förlorarna är våra unga.

”Nästa lön kommer jag hit or miss”, skriver en användare. ”Hela lönen på en trade. Vinner jag, fortsätter resan. Förlorar jag stänger jag mitt Avanza.” Jublet i tråden är högt. ”Du hör hemma här! Lets fucking go”, kommenterar någon. Andra är mer återhållsamma: ”Låter som om du ska spara i fonder och hålla dig ifrån att nyttja marknaden som ett kasino 😂”.

Jag bläddrar runt på kanalen ”ISKbets”, småspararnas eget gladiatorforum på Reddit. Här samlas användarna för att posta dagens förluster och vinster – på allt mellan några hundringar till flera miljoner – och be om råd på bets, ett ord som påminner mer om kasinospel än investeringar.

Ungdomsbarometern visar att unga känner mer ekonomisk oro än tidigare kullar, samtidigt som idealismen får ge vika för pengar och stabilitet.

En användare har lagt upp Avanzas belöningsskärm för ”10K”, 10 000 sparade kronor, med applådemoji och texten: ”Den här milstolpen har 71 procent av alla avanzianer uppnått.” Gratulationerna strömmar in, och någon kommenterar: ”Minns när jag var yngre och många gick in med 500 kronor bara för att känna sig som DiCaprio i Wolf of Wall Street när man gick plus 30 kronor.”

Detta småsparande har varit argumentet när högern sålde in ISK-systemet i Sverige – och nog är många användare amatörinvesterare som riskerar allt de äger. Medan de stora pengarna håvas in av höginkomsttagare.

Vänstertidningen Jacobins sommarnummer pryddes av ett kasinobord med texten ”Huset vinner alltid”, men även finanstidningarna har börjat se mönstret. Den brittiska finanstidningen The Economist – knappast någon maoistisk kampbulletin – skriver om hur gränsen mellan spelbolag och banker luckras upp (28/8). Tidningen påminner om att ekonomer liknat börsen vid ett kasino åtminstone sedan John Maynard Keynes, men konstaterar att parallellen nu håller på att bli bokstavlig.

Amerikanska domstolar och myndigheter har öppnat för så kallade ”eventkontrakt”, där man kan satsa på allt från presidentval till idrottsresultat. Stora investeringsplattformar som Kalshi, Interactive Brokers och Robinhood erbjuder redan nu kontrakt på valutfall, sportstatistik och till och med Emmy-galan, vilket kallas ”förutsägelsemarknader”, prediction markets. Spelbolagen Fan Duel och Edge Markets har rentav gått ihop med banker för att ta fram konton och betalkort som är specialgjorda för sportspelare.

Läs mer

Gränsen mellan traditionella banker, nätmäklare och bettingjättar luckras alltså upp allt mer. I Sverige har appar som Avanza och Nordnet ”spelifierat” sparandet med jämförelser med andra användare, pushnotiser och animerade fyrverkerier. Allt för att ge samma dopaminkickar som Candy Crush eller enarmade banditer.

Systemet gör inte bara vanliga människors privatekonomier mer osäkra. Det skapar också en ny människa, som inte litar på samhället utan endast på sig själv. Ungdomsbarometerns Generationsrapport 2025 visar att unga känner mer ekonomisk oro än tidigare kullar, samtidigt som idealismen får ge vika för pengar och stabilitet. På fem år hade intresset för aktiesparande gått upp från 36 till 49 procent, samtidigt som var tredje ungdom uppger att de inte har råd med fritidsaktiviteter. Att man vinner val på ekonomiska frågor har alltså aldrig varit tydligare.

Vem vill egentligen ha en sådan utveckling? Svaret finns än en gång på Reddit. ”Sanningen är att huset alltid vinner”, skriver en användare. ”Den verkliga vinnaren är Kasino Avanza.”

Citaten är lätt redigerade.

Diskutera på forumet (0 svar)