Snart har det gått ett år sedan valet. Det tog inte lång tid innan regeringen Reinfeldts stöd i opinionen började dala. Redan i november hade oppositionen gått om alliansen i Sifos väljarbarometer.
– Det är väldigt ovanligt att en regerings opinionssiffror rasar så fort. Det brukar komma först senare, säger Toivo Sjörén, ansvarig för SIFO:s opinionsundersökningar, till Flamman.
Han säger att det är svårt att härleda opinionssiffror till specifika händelser men att den här regeringen satte igång med politiska åtgärder direkt, vilket avspeglar sig i opinionen.
Soffliggarna viktiga
– Sen är en viktig aspekt soffliggarna. De som inte röstade på socialdemokraterna i valet 2006, men som i undersökningarna säger att de stödjer det partiet.
Sören Holmberg, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, säger att det inte är särskilt anmärkningsvärt att en regering tappar i opinionen efter ett val, men att det finns vissa skillnader jämfört med tidigare. Socialdemokraterna tappade mycket i opinionen efter valet 1994, men då tappade man till vänsterpartiet. Den här gången förlorar regeringen röster till oppositionen.
– Stalltipset inför nästa riksdagsval är att oppositionen vinner. Sittande regeringar tappar nästan alltid röster, säger Sören Holmberg till Flamman.
Han tror att förklaringen till tappet i opinionen kan bero på den tuffa klasspolitik som regeringen bedrivit, där bland annat debatten om a-kasseförsämringarna spelade en stor roll. Att Göran Persson avgick och att Mona Sahlin tillträdde innebär också nya förhoppningar, där väljarna kan önsketänka.
Bästa kampanjen någonsin
Vänsterpartiets informationschef, Jenny Lindahl Persson, menar att alliansens stöd i valet 2006 framför allt berodde på den valkampanj den bedrev. Valkampanjer brukar annars traditionellt gynna vänstersidan men den här gången, med formandet av alliansen och den uppmärksamhet som det innebar, lyckades de oerhört bra.
– Det jag kan säga med säkerhet är att stödet för alliansen på själva valdagen var större än det är i verkligheten. Det berodde på effekten av den valkampanj som de bedrev, en valkampanj som kanske var den mest effektiva någonsin, säger Jenny Lindahl Persson till Flamman. Det är intressant att en valkampanj faktiskt kan ha större effekt än vi tidigare trott.