Nyheter/Opinion 12 april, 2017

Stefan Jarl gör arbetet synligt

Flamman publicerar i veckans nummer det tal som Mikael Nyberg höll när Stefan Jarl i helgen mottog Leninpriset.

 


För många år sedan
jobbade jag på Årsta partihallar. Vi lastade frukt och grönsaker på  pallar för leverans till butikerna. En dag hade vi besök av ett filmteam från TV-nyheterna. Tullpersonalen strejkade nämligen. Införseln av frukt och grönsaker var stoppad. Inga bananer, apelsiner och andra livsnödvändigheter skulle släppas in i landet. Svält stod för dörren. Filmteamet skulle dokumentera den annalkande katastrofen.
Men nere på lagret var allt som vanligt. Tolv expeditörer for runt och lyfte lådor med frukt och grönsaker. Det var ingen brist på någonting. Vad gjorde filmteamet då?
Ett av lagerutrymmena var tömt för rengöring. Det skulle spolas rent med högtryckstvätten. Där riggade filmarna upp kameran. Reportern pekade och berättade för  TV-tittarna att frukten och grönsakerna var slut. Mycket av det som kallas nyhetsförmedling är i själva verket industriell massproduktion av förutfattade meningar. Vinklingen är klar redan när filmteamen skickas ut. Reporterns uppgift är att leverera den beställda varan på utsatt tid. Det gäller särskilt politiskt brännbara ämnen. När hangarfartygen börjar röra på sig gör man klokt i att stänga av TV:n. Inget vapen är så effektivt som den rörliga bilden i mobiliseringen för krigen.

Stefan Jarl arbetar i en annan tradition.
”Synliggöra världen, det är vad all konst handlar om”, säger han i den intervjubok som Cyril Hellman ställt samman. En övervakningskamera registrerar oavbrutet allt som linsen fångar upp, men den synliggör inte. ”Verkligheten kan bara skildras genom kreativ bearbetning.”
Min far var i många år lärare på en konstskola. Han hade ett motto som han brukade delge eleverna: ”En bra målning är inte summan av additionerna utan måttet på vad du avstått ifrån.” Det gäller också filmandet. Timmar av råfilm ska klippas ner till ett omfång räknat i minuter.
I klipprummet händer det ibland att det som kameran fångat skiljer sig från det filmaren avsåg att fånga. Då måste du lösgöra dig, säger Stefan Jarl. Det gäller ”att klippa fram den film som materialet säger att du filmat. Oavsett vad du tror att du har gjort.”
Så skiljer han sig från producenten av förutfattade meningar.

Jag har de senaste månaderna sett de flesta av hans filmer. En del av dem kom jag ihåg sedan tidigare, andra var nya för mig. Jag upptäckte något i dem som jag inte lagt märke till förut.
Karl Marx beskriver i Kapitalet hur maskinen i den kapitalistiska fabriken blir ett medel för exploatering och utarmning av arbetaren. En liknande utarmning pågår i jordbruket, påpekar han. Inte bara lantarbetarna utan också jorden sugs ut. Den industriella kapitalismen rubbar ämnesutbytet mellan människa och natur. Kapitalismen växer och utvecklas ”genom att samtidigt förstöra all rikedoms urkällor: jorden och arbetaren”.
Förhållandet mellan människa och natur är ett tema i flera av Stefan Jarls filmer. Han synliggör det störda ämnesutbytet och varnar oss för följderna. Skogsbolagen dånar in med sina maskiner och kemikalier bland rådjur och skalbaggar, och det ljudlösa nedfallet från ett havererat kärnkraftverk slår sönder samernas förhållande till renen, fiskarna och fjällnaturen.

Arbetet utarmas, den kreativa bearbetningen försvinner och människan blir en utbytbar komponent i ett vinstmaximerande maskineri

Mindre uppmärksammat är något annat: hans intresse för arbetet.
Stefan Jarls filmande börjar i en missriktad revolt mot löneslaveriet. De två modsen Kenta och Stoffe hånar karlarna som är på väg till sina jobb: ”Små knegarna, små knegarna, är lustiga att se” sjunger de. Men ångrar sig genast: ”Äh, det var larvigt”, säger Stoffe.
I nästa film i modstrilogin knegar Kenta i skogen, och i den sista följer Stefan Jarl hur han rustar upp huset han flyttat till ute på vischan. Med yrkesarbetarens självklarhet skär det gamla modset till tapetvåder och fäster dem på väggen.
Det är inget som hastigt fladdrar förbi. Det är något filmaren vill synliggöra.
På samma sätt i mötet med samerna och med de gamla lantbrukarna ute på slätten. Människor arbetar i Stefan Jarls filmer. Det är ovanligt. I ädelkulturen och underhållningsindustrin är arbetet oftast frånvarande. Vi ser kärleksförvecklingar och poliser som far omkring men hur arbetslivet levs får vi sällan veta.
Gästgivargår’n tänkte sig Stefan Jarl som en hyllning till en förtalad landsbygd. Den är också en hyllning till det skapande arbetet, den kreativa bearbetningen av det naturen kan ge.
Även i spelfilmerna har arbetet en framträdande roll. Pojken i Goda människor betraktar pappan som donar i huset. Han vill hjälpa till men farsan säger åt honom att springa ut och leka.
Det är en scen från Stefan Jarls egen barndom. Han såg sin far bagaren arbeta. Han ville hjälpa till och vara en del av ämnesutbytet med naturen. Med samma blick skildrar han nu arbetet i sina filmer.

Lagerjobbet i Årsta var också en konst. Det fanns ingen automatik i lastningen av pallarna. Varje order krävde kreativ bearbetning. Det gällde att minnas varornas placering längs hela linjen och planera pallarna så att ömtåliga lådor med druvor och tomater hamnade överst. Du måste känna till knep och genvägar, lita till hjälp från truckförarna och aldrig tveka. Vi jobbade på ackord.
I dag är lagerarbetaren en mänsklig robot styrd och övervakad av GPS och datasystem. En automatröst i ett headset talar om för dig exakt vad du ska göra i varje ögonblick under arbetsdagen. Står du still och snackar med en kompis i fem minuter kan förman komma springande och undra vad du håller på med.
På liknande sätt är det på många håll. Arbetet utarmas, den kreativa bearbetningen försvinner och människan blir en utbytbar komponent i ett vinstmaximerande maskineri.
Det gäller också filmen. Stefan Jarl har jobbat hårt för att skapa materiella förutsättningar för de synliggörande filmerna. Med Folkets Bio finns öppningar, men fördumningsindustrin fortsätter att växa.

Den mest sedda dokumentärfilmen i dag är dokusåpan. Mobbning på TV, kallar Stefan Jarl det. Först ”övergreppsunderhållning” hemma i vardagsrummet, sedan kan Pär Nuder tala Big Brother-språk och kalla pensionärerna ”köttberg”.
Ju fler jobb som utarmas, desto mer förunderligt blir det kvarvarande skapande arbetet. Konstnärer, artister och elitidrottsmän framstår som övermänniskor försedda med gudomliga företräden.
Men Stefan Jarl avmystifierar dem, gör folk av dem. Han följer diskuskastaren Ricky Bruch och fram träder en hårt arbetande människa, lika noggrann och allvarlig i sina förberedelser som renskötarna uppe på fjället och krögaren på Gästgivargår’n.
Han porträtterar kollegan Bo Widerberg och skådespelaren Thommy Berggren, och det kretsar återigen kring arbetet. Hantverket, den kreativa bearbetningen. I en scen i filmen om Widerberg berättar Thommy Berggren hur han svårt bakfull somnar, när han sitter på Ingmar Bergmans rum för att tala om en roll i filmen Tystnaden. Det kunde vara vilken jobbintervju som helst. Sådana historier cirkulerar överallt där människor arbetar.

Flabbet som fördumningsindustrin producerar är något annat. Vi skrattar uppifrån och ner. Thommy Berggren rotar i sitt inre när han ska gestalta Erik XIV på teatern. Vad hittar han? Ingen gudomlig inspiration utan en replik från gatan i Göteborg:
– Står du och ler din jävel?
– Hela grejen, hela ansatsen, säger han, är vriden ur min klass.
Samma bearbetning gör Stefan Jarl. Då blir det ibland trassligt med de högre makter som sitter på pengarna och distributionskanalerna. Dom kallar oss mods hade premiär på en porrbiograf. Godheten fick inte visas på TV under valrörelsen.
Det är ett gott betyg, sa jag till Stefan. Nu får han ett till.
Det är vi som ska tacka.

Leninpriset

Leninpriset, som har delats ut sedan 2009, är ett årligt kulturpris. Det instiftades i samband med Jan Myrdalsällskapets grundande 2008, på initiativ av bland andra entreprenören Lasse Diding. Priset är med sina 100 000 kronor ett av Sveriges största kulturpriser. Pristagaren, som kan nomineras av vem som helst och tidigare har utsetts av styrelsen för Jan Myrdalsällskapet, ska vara en i Sverige verksam ”författare eller konstnär som verkar i Jan Myrdals samhällskritiska och upproriska tradition”. Sedan i år är det entreprenören Lasse Diding själv som formellt står bakom utgivningen, då Jan Myrdal har undanbett sig all sammankoppling med Leninpriset och det mindre Robespierrepriset som i år går till Anna Roxvall.

Kommentar/Kultur 17 juni, 2025

Paulina Sokolow: Irans kvinnor befrias inte av rosa bomber

Bilder av Israel som ett land för frigjorda kvinnor är en seglivad nationell myt. Foto: Skärmdump, Ronen Zvulun/AP.

”Kvinna, liv, frihet”, dundrade Netanyahu till det iranska folket samma morgon som bomberna regnade över Teheran i fredags. Men med tanke på fascistpacket han styr med är han knappast någon kvinnornas beskyddare.

En grupp unga, välväxta kvinnor i höga stövlar, tajts och hårsvall står i formation och struttar runt i en synkroniserad bensparkardans à la Beyoncé. Jag fattar att det mobilen visar är AI-slask, generisk mjukporr. Ändå stannar jag upp och kollar klart. Den som delat filmen är en gammal bekant som på instagram de senaste 20 månaderna varvat bilder från familjehögtider och karriärframgångar med klipp av morska IDF-soldater, hejarop till Israels eurovision-sångerska och kampanjer om att släppa gisslan.

Undertexten till dansvideon som fångar min uppmärksamhet. ”Befria Iran. Kvinna, liv, frihet. Rädda Israel.” Det kurdiska slagordet jin, jiyan, azadi blev känt för världen som ett feministiskt stridsrop från de förtryckta kvinnorna i Iran efter mordet på 22-åriga Mahsa Amini 2022. Bombningarna sker alltså inte bara av egenintresse, utan är en räddningsaktion av iranska kvinnor, som de stora starka israelerna ska befria från religiöst förtryck.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 17 juni, 2025

Friskola bytte böcker mot USA-tema – hotas av miljonsmäll

”Fortitudo” betyder mod eller tapperhet på latin. Foto: Liz Fällman.

Amerikanska gymnasiet, ”en svensk skola med amerikanskt mindset”, är en av Sveriges snabbast växande friskolekoncerner. Men lärare vittnar om ohållbar arbetsmiljö – och nu åker bolaget på en miljonsmäll från Skolinspektionen.

Friskolekoncernen Amerikanska gymnasiet kan behöva betala två miljoner kronor i vite till Skolinspektionen, efter en granskning av koncernens skola i Uppsala.

För att undvika miljonvitet måste man innan den 14 november ”se till att samtliga elevers läsår omfattar minst 178 skoldagar” och rätt antal undervisningstimmar – samt att eleverna har ordentlig tillgång till specialpedagog och läroböcker, och att de digitala läromedel man har använt i stället för läroböcker faktiskt fungerar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 16 juni, 2025

Palmecentret förlorar miljonbelopp: ”Orbanisering”

Biståndsminister Benjamin Dousa (M) och Jakob Granit, generaldirektör på Sida, besöker ett svenskt biståndsprojekt i Uganda. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT.

Efter en ändring i sista sekunden stoppas bidrag på 68 miljoner kronor till Palmecentret. ”Svårt att tänka att det inte är riktat mot oss”, säger generalsekreteraren Oscar Ernerot, som beskriver stödet som bortskuret med ”kirurgisk precision”.

– Tråkigast är beskedet såklart för alla våra partners och verksamheter ute i världen, som kommer drabbas hårdast av det här, säger Oscar Ernerot, generalsekreterare för Palmecentret.

– Inte minst i Palestina, vilket är särskilt allvarligt just nu, där vi stödjer fackföreningar, kvinno- och ungdomsorganisationer. Men även i södra Afrika och Colombia.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Folket som den israeliska litteraturen vill glömma

Tvångsförflyttningarna av palestinierna skildras på olika sätt i i den israeliska litteraturen. Foto: AP.

Om Israel ska göra upp med sin historia måste glömskan först konfronteras på allvar. Theo Vareman reflekterar över hur 1948 skildrats i palestinsk och israelisk skönlitteratur.

Nyinflyttad i London stod jag en dag vid hylla O i bokhandeln på Gower street och hade framför mig merparten av Amos Oz författarskap. Det var som att träffa en gammal vän. Oz – fram till sin död Israels mest erkända författare – är en av dem jag ständigt återvänder till. Dels tilltalas jag av melankolin hos de ofta sökande, förvirrade huvudpersonerna, dels är han en mästare på att skildra barnets perspektiv, även under dramatiska historiska skeenden. Jag lämnade bokhandeln med kortromanen Panter i källaren från 1995.

Läsaren får följa Proffy, en tolvårig pojke i Jerusalem under året som leder fram till Israels grundande. Kampen för ett eget land letar sig in i Proffys och hans vänners lekar, något som kompliceras av att Proffy samtidigt blir vän med en brittisk soldat som vill bättra på sin rostiga hebreiska. I slutet av boken blir leken allvar, när FN meddelar sin delningsplan för Palestina och drömmen om en judisk stat plötsligt tycks inom räckhåll.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Kvinnor som skrattar är inte kannibaler

Paris Hilton talade med en mörk alt som del av sin varumärkesförflyttning. Foto: Chris Pizzello/AP.

Anne Carson rannsakar synen på ljusa röster genom historien. Skojigt, tycker Hanna Johansson om den nyutgivna essän ”The gender of sound”.

Mot slutet av The gender of sound, en essä som första gången publicerades i en samling 1992 och som tidigare i år kom i en tunn, snygg nyutgåva av Silver press, håller Anne Carson ett tal till naivitetens lov. Eller, så här: hon förutspår att hon kommer att få kritik för sitt spretiga sätt att besvara den fråga som essän uppehåller sig vid: ”Hur påverkar våra föreställningar om kön hur vi uppfattar ljud?”

Carson är professorn i klassiska språk som blivit berömd för sitt säregna, poetiska sätt att förhålla sig till antikens källor. I The gender of sound vänder hon sig också dit. Aristoteles föreslog att kvinnors ljusa röster är ett bevis på deras inneboende ondska, eftersom modiga varelser – som lejon, eller tjurar – gör djupa, mörka läten. Ju tyngre testiklar, fortsätter han, desto djupare röst; de fungerar som ett slags lod för stämbanden. I litteraturen är kvinnors ljud okontrollerade och kaotiska: högljudda skrik, vilda skratt, ylanden, gäll klagosång, utrop av smärta eller njutning. De är verbalt inkontinenta, fjolliga, skvallriga. Ofta påtalas likheten mellan kvinnans mun och kvinnans kön, vars läppar bör hållas slutna. I Odyssén ber Telemachos vid ett tillfälle sin mamma Penelope att hålla käften. Under hellenismen hände det att röstövningar ordinerades för att bota fysiska och psykiska besvär hos män, medan en kvinna som använde sin röst för mycket ansågs kunna drabbas av menstruationsrubbningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

V-profilen om Järvaveckan: ”Lobbyister har tagit över”

Magdalena Andersson talar först till folket i Gaza och sedan till de församlade under Socialdemokraternas dag på Järvaveckan. Foto: Liz Fällman.

Årets Järvavecka är den tionde i ordningen. Mohamed Nuur, lokal V-profil, ser skeptiskt på utvecklingen för både veckan och politiken i stort.

– Jag får lite av en tvångstanke att skriva ”Kuken” på den, säger Ung vänster-medlemmen vid klistermärkesbordet om Sverigeflaggan på den USA-Sverige-pin hon hittat på marken. Troligen har någon från Amerikanska Handelskammarens granntält tappat den.

Utöver dem är Vänsterpartiets monter på Järvaveckan omringade av Tibble Gymnasium, samt läkemedelsföretagen Astra Zeneca och Chiesi Pharma. Överallt syns loggorna för huvudsponsorerna: Axel Johnson-gruppen och Gålöstiftelsen. Väderprognosen över Spånga IP är polisdrönare och spridda regnskurar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

Allan är homosexuell – ska utvisas till Ryssland

Allan, 41, har förts till förvar – i väntan på att utvisas till det homofoba Ryssland. Foto: Privat / Mikhail Metzel/AP

41-årige Allan flydde till Sverige för att slippa kriga för Putins hbtq-fientliga regim. Nu skickas han tillbaka, då Migrationsverket menar att han motsatt sig deras arbete. ”Medan jag sitter inspärrad är de som hanterat mitt fall lyckliga, fria, och förbereder sig antagligen för midsommar”, skriver han till Flamman.

– Jag är väldigt förvirrad, superstressad nu, säger Allan, 41.

Han kan inte prata länge, men tackar för samtalet. Uppkopplingen är sprakig, och mobilen är lånad. Hans egen blev tagen när han fördes till Migrationsverkets förvar. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 13 juni, 2025

Budgetsaneringen på 1990-talet räddade välfärden

När dåvarande statsministern Göran Persson fyllde 50 år, fick han en stickad mössa av Johan Lönnroth. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Leonidas Aretakis skriver i Flamman (29 maj) under rubriken ”Magdalena Andersson är fast i fel epok”: ”Kritiker menar att de svenska Socialdemokraterna på 90-talet sålde ut välfärden till nyliberalismen, medan finanshökar som Magdalena Andersson menar att budgetsaneringen snarare räddade den. Nu är partiet där igen.”

Att socialdemokratin blivit nyliberal är en myt som lanserats av vänsterns konspirationsteoretiker.

Jag tolkar Leonidas så att han instämmer med de angivna kritikerna. Men de hade fel. Nyliberalerna ville montera ned välfärdsstaten. Fredrik Reinfeldt var en kort tid påverkad av dem då han lät publicera Det sovande folket 1993.

Men att socialdemokratin blivit nyliberal är en myt som lanserats av vänsterns konspirationsteoretiker.

Om vi (jag var med) inte hade fått ordning på de offentliga finanserna – budgetunderskottet låg över tio procent av BNP och Maastrichtskulden låg på 80 procent av BNP 1993 – hade Sverige hamnat i samma situation som Grekland under eurokrisen. Budgetsaneringen fick en dålig fördelningsprofil då S dumpade oss i V – som gjorde upp med dem om en budgetsaneringsplan med bland annat värnskatten hösten 1994 – och genomförde saneringen ihop med C åren 1995 till 1998. Men saneringen var nödvändig.

Läs mer

Anderssons misstag är att hon håller fast vid orimligt strama budgetregler i ett läge då vi är nere på en skuldnivå på 30 procent och vi har behov av ett stort grönt investeringspaket liksom kraftigt ökade statsanslag till kommuner och regioner.

Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 13 juni, 2025

Norge får ny drogpolitik: ”Avkriminalisering light”

Bjørn Dahl, politiker för anarkistiska Samfunnspartiet, rökte en holk i valstugan på Karl Johan redan 2017. Foto: Vidar Ruud/NTB.

En majoritet i norska Stortinget, inklusive Arbeiderpartiet, har röstat igenom ett nytt lagpaket som ska bemöta droganvändare med lägre straff och mer hjälp. ”Även i Sverige är S den största nöten att knäcka”, säger Karin Rågsjö (V) – som tycker att reformen kunde ha gått längre.

I förra veckan röstade fyra norska partier – Høyre, Sosialistisk Venstreparti (SV), socialliberala Venstre och socialdemokratiska Arbeiderpartiet – för en ny ”rusreform”.

– Vi har länge varit en del partier i Stortinget som jobbat för en avkriminalisering av mindre mängder narkotika, säger Torgeir Knag Fylkesnes (bilden), SV:s rättspolitiska talesperson, till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Nyheter 12 juni, 2025

Skolskytten i Österrike följde nazistkonton på X

Bilden som 21-åringen lade upp innan masskjutningen, en bild på honom från en e-sportsturnering, samt en detalj ur det fastnålade inlägget hos ett av de få konton han följde. På den sistnämnda bilden syns nazistsymbolen ”svarta solen” och den fascistiska filosofen Julius Evola.

Ett konto på X kopplas till skytten som mördade tio personer i österrikiska Graz. En bild postad minuter innan dådet refererar till två tidigare skolskjutningar – och i skyttens flöde blandas våldsamt innehåll med roterande hakkors.

I tisdags mördades tio människor på en gymnasieskola i österrikiska Graz. Den misstänkte gärningsmannen, en 21-årig tidigare elev, ska ha dykt upp på skolan runt kvart i tio på förmiddagen. Därefter gick han in på en toalett och tog fram sina vapen, ett par skyddsglasögon och ett headset.

Några minuter innan klockan slog tio hördes de första skotten. Mindre än tio minuter senare hade 21-åringen tagit sitt liv på en av skoltoaletterna, efter landets värsta massmord i modern historia. Sju av de dödade var flickor och flera av offren hade utländsk bakgrund, främst från europeiska länder.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)