It-bolaget Mullvads grundare Daniel Berntsson står bakom en jättedonation till populistiska Örebropartiet, som förespråkar ”omfattande återvandring” från Sverige. ”Det är sorgligt att det behövs”, säger han till Flamman.
Fem miljoner kronor. Så mycket pengar tog populistiska Örebropartiet emot under 2025 – från en enda person. Det visar partiets intäktsredovisning, som Flamman tagit del av.
Bakom jättedonationen står Daniel Berntsson, grundare och delägare till det internationellt framgångsrika it-bolaget Mullvad.
”Det här är en donation från mig personligen”, skriver han i ett mejl till Flamman.
Bolaget har gått med stora vinster under de senaste åren genom försäljning av så kallade VPN-tjänster, som gör det möjligt att surfa anonymt. Under 2024 omsatte bolaget 314 miljoner kronor.
De fem miljonerna från Berntsson utgör merparten – hela 72 procent – av Örebropartiets intäkter under förra året. Det är också den största enskilda privata donationen till ett parti under 2025.
Mitt ideal är fri rörlighet men riktigt dålig kriminal- invandrings- och integrationspolitik (med mera) har försatt oss i dagens eländiga situation.
Pengarna verkar också ha varit den utlösande faktorn för partiets besked om att ställa upp i riksdagsvalet.
”Nu. Har. Det. Hänt. Grejer”, skrev partiledaren Markus Allard i oktober förra året, när han först lanserade planerna på att kandidera till riksdagen.
Han skrev att han tidigare sett riksdagen som ett ”ett avlägset mål långt bort”, men att det framför allt saknats pengar för att driva en valkampanj. I en intervju med högertidningen Bulletin strax efter att riksdagsplanerna offentliggjorts sade han också att ”vissa donerar miljonbelopp” till partiet.
Daniel Berntsson säger att det som tilltalar honom mest med Örebropartiet är ”motståndet mot korruption och dysfunktion, kreativiteten och viljan att faktiskt lösa problem”.
Han motiverar donationen ytterligare:
”På grund av deras ryggrad, deras vilja att fokusera på sådant som är viktigt, deras klarsynthet på det politiska spelet och för att kompensera för hur de blir motarbetade på ohederliga och olagliga sätt av media och övriga partier”, skriver Daniel Berntsson till Flamman.
Örebropartiet har profilerat sig i lokalpolitiska frågor, bland annat mot utbyggnaden av ”snabbussar” i staden. Men framför allt har Markus Allard blivit känd för sina framträdanden i kommun- och regionfullmäktige, där han återkommande förolämpat andra politiker med ord som ”jävla fegis” och ”jävla idiot”. Filmerna har fått stor spridning i sociala medier som Facebook och Tiktok.
Partiet har fortfarande inte lanserat något partiprogram inför riksdagsvalet, men i intervjuer, tweets och videor har Allard bland annat förespråkat att medborgarskap ska kunna rivas upp och att invandrare i Sverige ska skickas ut ur landet.
– Vi måste ha en omfattande återvandring. De ska ut härifrån! sade han under ett tal i kommunfullmäktige, enligt högerextrema Fria tider.
I en intervju med Liberalernas Martin Melin sade han också att Sverige måste ”skicka ut de här jävla parasiterna som livnär sig på vår bekostnad”.
Daniel Berntsson säger om återvandringspolitiken att det är ”sorgligt att det behövs”.
”Mitt ideal är fri rörlighet men riktigt dålig kriminal- invandrings- och integrationspolitik (med mera) har försatt oss i dagens eländiga situation”, skriver han till Flamman.
Markus Allard har sin bakgrund inom Ung Vänster, som han lämnade 2014. Morgan Finnsiö, utredare på stiftelsen Expo, beskriver dock Örebropartiet som ett tydligt högerparti.
Jag hoppas de kommer göra liknande saker på riksplanet som i Örebro.
– Det är inget tvivel om att de tillhör ytterhögern i det svenska politiska landskapet, säger han till Flamman.
Han lyfter bland annat Allards kommentar om att han är beredd att ”gå över lik” för att få igenom storskalig återvandring, liksom partiets motstånd mot public service och bistånd.
– De är i grunden populister som på ett tydligt sätt rört sig högerut och på senare tid har anammat och koncentrerat sig på uttrycklig etnonationalism.
Markus Allard har suttit i Örebros kommunfullmäktige som kommunalråd sedan 2018, och i regionfullmäktige sedan 2022.
I höst ställer partiet även upp i riksdagsvalet – med målet att ta ett mandat i riksdagen via tolvprocentsspärren, som gör det möjligt för partier med starkt lokalt stöd att ta mandat även om de inte når upp till fyra procent nationellt. Enligt en färsk mätning från Nerikes Allehanda skulle över 18 procent av örebroarna rösta på partiet om det hölls ett kommunalt val i dag.
”Jag hoppas de kommer göra liknande saker på riksplanet som i Örebro”, skriver Daniel Berntsson till Flamman.
Flamman söker Markus Allard.