Okategoriserade 11 november, 2010

Tre timmar i luften med Hugo Chávez

Rebellen Hugo Chávez är inne på sitt tionde år som Venezuelas president. Trots intensiv fiendskap med Washington har han varken dukat under för någon kupp eller hemfallit till enpartistyre.

Hugo Chávez tar på sig säkerhetsbältet och är klar för take off. Flyget som Venezuelas president använder på sina upprepade resor över Latinamerika är i färd med att lätta. Airbus-planet, som liknar ett vanligt svenskt inrikesflygplan, har uppgraderats med ett litet kontor, ett sovrum och askkoppar i mässingsfärgad guldimitation. Det lär ha kostat presidenten 60 miljoner dollar och en rejäl dos kritik i medierna när han köpte det 2002. Nu är det i färd med att ta den väldigt stora delegation av ministrar, generaler, oljechefer och inte minst presidenten och hans dotter Maria, tryggt tillbaka till Caracas efter ett statsbesök i Ecuador. Klockan närmar sig redan midnatt när flygplanets dörrar stängs och säkras efter de sista av Chávez’ rödklädda medresenärer. Arbetet med ett gigantiskt ecuadorianskt-venezuelanskt oljeraffineringsprojekt är invigt och en hektisk tjugotimmars arbetsdag, med presskonferenser och möten bakom slutna dörrar, är på väg att ta slut, något som presidenten är tydligt präglad av. Skönt nog, eftersom han inte är den ende.
– Du är säkert trött, säger Chávez. Men vi får prata lite, och så kan vi försöka vila lite sen.

Värden för dagens statsbesök, Chávez’ ecuadorianske kollega och nära allierade, president Rafael Correa, har just sagt att den latinamerikanska vänstersvängen inte är en epoca de cambios, en ändringens epok, utan en cambio de epoca, ett epokskifte. Nu är Chávez ivrig att förklara hur just denna resa, där också Nicaraguas president Daniel Ortega överraskande dykt upp, utgör en ”födslohjälp” för den nya epoken, där den så kallade 21:a århundradets socialism skall göra upp med 500 år av kolonialism och orättfärdighet.
Men först skall trådarna dras bakåt i tiden. Till lergolvet i Sabaneta, en oansenlig by på de venezuelanska inlandsslätterna, där Hugo Rafael Chávez Frías, eller Huguito, som kan kallades då, tog sina första steg efter att han föddes 1954. Och vidare tillbaka till tiden då Simon Bolivár, befrielsehjälten han närmast har ett religiöst förhållande till, jagade ut spanjorerna ur Sydamerika. Så vilan får vänta. Flygturen varar ju knappt tre timmar.

Ett politiskt djur

Medan flyget lyfter med ett ryck, trycket pressar oss djupare ned i de bekväma lädersätena och ljusen från flygplatsen försvinner under oss, börjar Chávez den långa berättelsen.
– För det är därifrån jag kommer. Jag kommer från fattigdomens katakomber. Jag har levt fattigdomen. Sett den och känt den inpå kroppen.
Chávez föddes visserligen i en lärarfamilj. Hans far, Hugo de los Reyes Chávez, och mor, Elena Frías de Chávez, undervisade bägge i en lokal skola i ett område där få fick möjlighet att fullfölja grundskolan. Men det stod ändå inte bättre till än att lille Huguito och storebror Adán skickades till mormors gård några mil därifrån för att stötta den magra familjeekonomin.
– Jag var ett vandrande barn, säger Chávez och syftar på tiden när han sålde frukt och hemlagade sötsaker i Sabaneta och omkringliggande byar. På skolor, torg, under idrottsarrangemang och ombord på eller längs rutterna till olika transportmedel. Åsnor inkluderade.
Det är från vandringen på den fattiga landsbygden som Chávez kommer ihåg sina första politiska tankar.
– Det fanns en känsla av oro och obehag i mötet med all fattigdom. Och jag tror politik handlar om just detta. Om att låta sig gripas av en etisk och andlig impuls som knyter ens egen tillvaro till andras och samhällets nöd eller välfärd, som grekerna tänkte om politiken när de utvecklade begreppet.
Det skulle ändå gå många årtionden innan Chávez blev synlig på den politiska scenen.
– Men det var denna tidigt födda sociala medvetenhet i mig som senare, i möte med nya erfarenheter och ny kunskap, satte mig i stånd att se min egen roll och gå in i kampen för livet mot nöden, för samhället och fosterlandet.

Baseballdrömmar

Presidenten dämpar rösten, lutar sig tillbaka och kastar en blick genom det lilla flygfönstret ut i det becksvarta nattmörkret, innan han avslutar resonemanget med ett begrepp lånat från Aristoteles.
– Jag föddes som ett politiskt djur.
Huguito föddes kanske som politiskt djur, men för som så många andra venezuelanska pojkar så var det baseballspelare han drömde om att bli, när han trampade i sin barndoms sandaler på de dammiga jordvägarna i hemstaten Barinas. De hårda vänsterhandskasten gjorde Chávez till en fruktad pitcher och ambitionen var att nå så långt som till Major League, elitdivisionen i nordamerikansk baseball. Då som nu letade de amerikanska baseballagen i Venezuela efter unga, billiga talanger. Chávez hoppades att favoritlaget San Francisco Giants skulle få upp ögonen för honom. Den venezuelanske presidenten gillar fortfarande att spela baseball. Intresset för venezuelanernas nationalsport är ett av Chávez’ drag som gör det lätt för mannen på gatan att identifiera sig med presidenten.

Och den store folkförföraren har visat sig utnyttja baseballjargongen till ett outtömligt lager av mer eller mindre träffsäkra politiska metaforer. Man hör sällan ett valtal från Chávez utan att han lovar en homerun eller en strike och ber motståndaren förbereda sig att bli out eller ponchao. Lidelsen för baseball svalnade efterhand, men skulle först leda till ett av Chávez’ allra viktigaste personliga avgöranden. För en fattig pojke från landsbygden fanns nämligen bara en öppen väg till baseballmiljöerna runt huvudstaden Caracas: militären. Chávez bedyrar att det var detta, snarare än intresset för militären i sig, som fick honom att ta värvning som soldat vid 16 års ålder.

Soldaten med barnatro

Soldatlivet i Venezuela var hårt, men de väpnade styrkorna utgjorde samtidigt samhällets viktigaste sociala stege. Genom militärens utbildningserbjudanden kunde unga män med fattig bakgrund, som annars hölls systematiskt utanför både det offentliga och privata universitetssystemet, uppnå höga positioner med god lön och socialt skyddsnät. Vikten av utbildning hade Chávez lärt sig hemifrån. Den unge soldaten visade sig vara en läraktig student och steg snart i graderna.
– På den tiden sändes vi ut för att slåss mot gerillan. Men jag lät mig inte övertygas av det kriget, säger Chávez.
Presidenten berättar att han tidigt hörde talas om socialism och revolution när han som barn besökte vänner med radikala föräldrar.
– Jag kommer tydligt ihåg när de dödade Ché Guevara. Det stod i tidningarna och man hörde talas om att Chés gerillaavdelning var omringad i Bolivia, att kamraterna föll och att det bara var en tidsfråga innan det var Chés tur.

Den breda munnen och de smala ögonen formar sig till ett nostalgiskt leende innan han fortsätter:
– Men som det barn jag var hade jag till slutet ett slags filmaktigt hopp om att Fidel Castro skulle sända några helikoptrar för att rädda honom och ta honom till säkerhet på Kuba. Jag vägrade tro att någon kunde döda Ché.
Kanske bidrog denna barnatro till att mötet med den venezuelanska gerillan och dess misslyckade försök att kopiera den kubanska revolutionen väckte mer nyfikenhet, än fruktan och avsky hos Chávez. För 1977, tio år efter att illusionen om Chés odödlighet brast inför en exekutionspluton i Bolivias regnskog, var Chávez själv på vippen att ta upp arvet efter den argentiskfödde revolutionslegenden, då han som nyutnämnd officer övervägde att ansluta sig till den gerillaavdelning han sänts ut för att eliminera. Idag, säger presidenten genom det kraftiga oväsendet från flygmotorerna, är han glad att han inte gjorde det. Istället fick Chávez’ upproriskhet utlopp inom de väpnade styrkorna.
– Redan som 20-åring beslutade jag att jag ville bygga en revolutionär rörelse, säger presidenten, innan han ser upp och hälsar på fotografen som precis blivit inhämtad av dottern Maria.
De två dominerande partierna, socialdemokratiska AD och kristdemokratiska COPEI, kom genom den så kallade Punto Fijo-pakten överens om att hålla vänstern borta genom politiska mord, presscensur och förbud mot kommunistpartiet. Samtidigt ökade de sociala klyftorna i Venezuela. Chávez och hans medsammansvurnas missnöje ökade.

El Commandante

Den 5 januari 1992 fanns det grova mestisansiktet och den röda baskern, tillhörande den hittills okände fallskärmsjägaren Hugo Chávez, för första gången på venezuelanska tv-skärmar. Det väpnade upproret mot president Carlos Andrés Pérez, frukten av 15 års konspirationer i de väpnade styrkorna, hade under natten lyckats ta kontroll över strategiska punkter i städerna Maracay, Valencia och Maracaibo. Enligt det dåvarande försvarsdepartementet miste 14 människor livet under striderna som uppstod. Så hur försvarar presidenten, som hävdar att han räddat den venezuelanska demokratin idag, detta försök att störta en demokratiskt vald president? Den demokratiska stabiliteten som härskade i Venezuela sedan 1958, blev av politiska analytiker framhållen som en ljuspunkt på en annars diktatur- och kupphärjad kontinent. Men för Chávez var detta absolut ingen demokrati.
– Vi levde under oligarkins diktatur då, säger presidenten och gör en utläggning om korruption, politiskt förtryck och en statsapparat i upplösning.
Trots två oljeboomar och en bruttonationalprodukt i nivå med Västtysklands, levde majoriteten av befolkningen i djup fattigdom och skillnaden mellan fattig och rik hade på 1990-talet blivit större än i Sydafrika under apartheidregimen. Och så var det El Caracazo, det våldsamma upproret i Caracas 1989. President Carlos Andrés Pérez hade valts på ett radikalt program som utlovade stopp för privatiseringar, ökad välfärd och brott med Internationella valutafonden IMF. Istället vände han 180 grader och införde en turbovariant av Valutafondens så kallade strukturanpassningsprogram.
– Detta svek var det slutgiltiga beviset på att den falska demokratin fallit. Nyliberal chockterapi med privatiseringar, enorma nedskärningar i sociala skyddsnät och lönenivåer, ökade transportpriser. Nöden var redan stor, och nu visste folk inte längre om de skulle överleva, säger Chávez, innan han fortsätter med det han menar var den mest traumatiska av händelserna: Pérezregeringens svar.

Människorättsorganisationer påstår att så många som 3 000 civila blev mördade när militären sändes ut på gatorna för att kväsa protesterna. Myndigheterna räknade bara 276 offer. Resten dumpades i massgravar.
– Så stor var yttrandefriheten den gången. Även om jag inte deltog i massakern, kände jag en enorm skam och ett sting av skuld över att de väpnade styrkorna, som jag var en del av, hade slaktat oskyldiga kvinnor, barn och gamla. Indignationen som många av oss kände, gav drivkraft till planeringen av det väpnade upproret mot denna mordiska regering tre år senare.
Chávez pratar med allvar, men likväl entusiastiskt och utan tecken till ånger över försöket att störta Pérez-regeringen. Men angreppet misslyckades. Chávez blev omringad och gav sig mot ett löfte om att få tala 30 sekunder i tv. Dem använde han väl.
– Våra mål nåddes inte denna gång, sa han och tog på sig ansvaret för kuppförsöket och det han kallade ”den civila och militära bolivarianska rörelsen”.

De få orden Chávez lyckades yttra innan han belades med handfängsel och fördes iväg, brände sig in i venezuelanernas kollektiva medvetande. I landets ledarskikt var det ovanligt att någon tog på sig ansvar, särskilt för saker som misslyckats. ”Denna gång”, ”por ahora”, blev ett slagord som summerade hoppet för det flertal av befolkningen som önskade det etablerade tvåpartisystemet en snar död. Domen blev sju år, men efter att president Pérez dömts för grov korruption trodde sig hans efterföljare Rafael Caldera tjäna på att frige Chávez efter halva tiden. Föga anade Caldera att detta skulle betyda hans egen och den dåvarande maktelitens politiska undergång.
Resten av vägen till makten är en känd historia, som Chávez berättar mellan tuggorna, efter att ha blivit serverad en rejäl portion flygmat. Presidenten rörde knappt skaldjurstallriken han blev serverad av det ecuadorianska värdskapet under den försenade lunchen för sex timmar sedan. Det blev visst lite för tjusigt, men nu visar han ingen brist på aptit inför tallriken med ris och rökta fläskkotletter.

Bröllopsresa med borgerskapet

Valrörelsen 1998 var redan igång när Venezuelas makteliter beslutade stödja en tidigare Miss Universum och en karismatisk mångmiljonär för att sätta stopp för den nyligen utsläppta överstelöjtnanten som forsade fram i opinionsundersökningarna. Det höll inte. Medan fyrverkerierna och ”slöddret”, som Venezuelas fattiga ofta kallas bland huvudstadens bemedlade, brölade ikapp i euforiska glädjescener, spred sig en avvaktande nervositet i andra miljöer. Det omfattande reformprogram som tog Chávez till makten döpte han till ”den bolivarianska revolutionen” och bland löftena fanns kamp mot fattigdom och korruption och ett radikalt brott med nyliberal politik – särskilt i oljeindustrin. Men det var inte alla som tog Chávez’ och hans revolution på allvar.
– I början, när vi bildade regering, var det som om vi var på bröllopsresa med borgerligheten och imperialismen.
Ännu hade presidenten inte tagit ordet socialism i sin mun. Men en av de saker Chávez hade lovat att göra något år var ordföranden för det statliga oljebolaget PDSVA, Luis Giusti – arkitekten bakom liberaliseringen av oljeindustrin i landet. PDSVA styrde i praktiken oljepolitiken och hade öppnat upp för de utländska oljebolagen. ”Populisten och kuppledaren Hugo Chávez har lovat att sparka Giusti och omvärdera avtalen med de utländska oljebolagen. Med eller utan Giusti är det osannolikt att Chávez eller någon annan president skall kunna reversera Giustis oljepolitik”, skrev den amerikanska tidskriften Business Week.

Bland de flesta venezuelaner är det idag en mycket vanlig uppfattning att makteliten räknade med att Chávez, som andra missnöjda militärer före honom, kunde lösas från sina radikala idéer med ”lyxprostituerade, bilar och palats”. Presidenten berättar att han i början hade många möten med de viktigaste bankirerna, industriherrarna och finanseliten. Med IMF-ledningen och börsen i New York. I självaste ”imperiet”, som presidenten gillar att kalla USA.
– Eliterna i Venezuela och deras utländska allierade kunde inte slå ”vilddjuret” i val, så de gick in för att tämja mig. Genom familjemedlemmar och nyckelpersoner i viktiga regeringspositioner ville de påverka min riktning för att skydda sina privilegier, säger Chávez.
– Så jag började att söka ensamhet för att reflektera, för att tänka. Gradvis fjärmade jag mig från vänner, påstådda vänner. För jag lade märke till att längs den vägen, längs godtrogenhetens väg, som de var i färd med att knuffa in mig på, där skulle jag sluta som förrädare, en av de många som lovar ändring, men låter saker fortsätta som förr.

Vilddjuret vaknar

I dagens extremt polariserade Venezuela, där man antingen älskar eller hatar presidenten, är det en sak de flesta är eniga om: Chávez lät inte saker fortsätta som förr.
Under 1999 blev en konstitutionell församling vald, en ny konstitution utmejslad och därefter antagen med överväldigande majoritet. Nationens namn blev ändrat från República de Venezuela till República Bolivariana de Venezuela. Den mäktige oljepresidenten Luis Giusti fick sparken tillsammans med resten av PDSVA-ledningen. Detsamma hände efterföljaren Gaicaipuro Lameda två år senare. Det skedde under ett direktsänt tv-tal. Kapitalflykten accelererade och banker, investerare, jordägare och utländska oljebolag såg med fasa på reformpaketet med 49 lagar. Den innebar starkt utvidgad statlig kontroll över ekonomin.
Makten har gått honom åt huvudet. Han vill göra Venezuela till ett nytt Kuba, var domen från en samlad oppositions- och mediekår som från och med nu bara kallade Chávez ”överstelöjtnanten”, ”diktatorn”, ”galningen” eller ”apan”. Ordet ”president” försvann, till och med från nyhetsuppläsarnas vokabulär.
– De har en enfaldig ideologi om (nationell) suveränitet över oljan, gnällde Giusti, som jobbade som oljerådgivare åt George Bush i Washington:
– Chávez har rört vid ”los intocables”, ”de oberörbara”, sa den uruguayanske skribenten Eduardo Galeano.
Fidel Castro var den enda statsledaren i världen som såg en mening i det kaos presidenten var i färd med att skapa för sig själv, men även han varnade och bad sin venezuelanske vän att vara på sin vakt.

Blixtsnabb diktatur

Idag, upplyft, cirka 10 000 fot i fysisk mening, och med efterklokhetens överblick, går Chávez uppseendeväckande långt för att förklara upptakten till de dramatiska händelser som skulle följa hans handlingar.
– Det var först när de såg att försöken att ”tämja vilddjuret” hade misslyckats som eliterna bestämde sig för att ta till våld. Det var lagändringarna som provocerade fram statskuppen, säger presidenten.
Under den blodiga militärkuppen den 11 april 2002 hölls presidenten fången i nästan 48 timmar, medan den nyutnämnda diktatorn Pedro Carmona upplöste nationalförsamlingen, avskaffade grundlagen och gav sig själv rätt till att avsätta och utnämna delstatsguvernörer och borgmästare efter eget godtycke. 48 timmar senare sörjde emellertid lojala krafter inom militären och rasande folkmassor för att Carmona-diktaturen blev historiens kortaste.

Därefter, i december,
stoppade ledningen och mellancheferna i PDSVA oljeproduktionen och därmed hela den venezuelanska ekonomin. Kravet var att Chávez skulle avgå och aldrig mer tillåtas att ställa upp till val. Två månader, några dödfödda uppfordringar till statskupp och 3 000 företagskonkurser senare kunde en leende, men 14 miljarder oljedollar fattigare, Chávez deklarera att ”inte ens oljesabotage kan stoppa den bolivarianska revolutionen”. Genom de två händelserna hade raden av generaler, politiker och oljeteknokrater som motarbetat presidenten från insidan avslöjat sig. Och medan Chávez kom politiskt styrkt från det hela, stod oppositionen igen så gott som helt utanför maktbastionerna i statsapparaten där huvuden började rulla.
Den internationella valutafonden och Bush-administrationen hade gett kuppmakarna sitt fulla stöd och fick nu kanalisera pengastöd till den venezuelanska oppositionen genom mer diskreta kanaler.
– Varje revolution behöver piskan från kontrarevolutionen, som Trotskij sa. För min och revolutionens del tror jag man kan tala om en mognadsprocess, en dekantering, om att gå igenom etapper. Jag hade korsat Rubicon.

Hemsnickrad socialism

Idag tvivlar inte presidenten på att de händelser som lät den djupa latenta splittringen i det venezuelanska samhället komma till ytan var värt priset.
– Ta nationaliseringen av oljan. Om vi inte haft kontroll över PDSVA och börjat beskatta de transnationella oljebolagen, hur skulle vi haft råd att genomföra våra vallöften?
Chávez gör en entusiastisk utläggning om de nya välfärdsinitiativen, ”missionerna”: mision madres del barrio som ger minimilön till fattiga ensamma mödrar, mision barrio adentro, där kubansk sjukvårdspersonal, 15 000 till antalet, ger gratis sjukvård och mediciner i slummen, utbildningsmissionerna, som har utrotat analfabetismen och gett 900 000 fattiga tillgång till universitetsstudier och mision mercal, som förser mer än halva landets befolkning med starkt subventionerade basmatvaror. En del kallar det för populism och röstköp.
– Jag kallar det socialism för det 21:a århundradet, säger Chávez.

Ett som är säkert är att denna politik har förbättrat folkflertalets levnadsstandard och samtidigt säkrat presidenten rekordstor uppslutning i elva val. Och även om Chávez gick på en smäll när förslaget till grundlagsreform blev nedröstat med knapp marginal i fjol, ligger han fortsatt över 60 procent i opinionsundersökningarna när han går in på sitt tionde år som president. Det har knappt skett i något latinamerikanskt land förut. Kritikerna hävdar att Chávez har samlat en närmast totalitär makt i egna händer, angripit pressfriheten och hotar landets demokratiska institutioner. Men presidenten går absolut inte med på att hans hemmasnickrade socialism handlar om stängda tv-kanaler och inskränkta demokratiska rättigheter.
– Tvärtom. Ett av de största felen med försöken att bygga socialism under 1900-talet var att begränsa demokratin. Jag menar att det borde vara tvärtom. Här har medierna frihet att driva informationskrig med uppmuntran till militärkupp och mord på presidenten. Men vår demokrativision, den socialistiska, handlar om mer än val och friheten att yttra sig. Folket måste få möjlighet att styra. Att utrota analfabetismen och låta de tidigare exkluderade få tillgång till utbildning är viktiga steg på vägen mot en äkta demokrati.

Tre musketörer

Det är nu 16 timmar sedan vi landade på flygplatsen i Manta, vid den ecuadorianska Stillhavskusten, brevid tre parkerade flygplan märkta ”US Air Force”. Här har USA en av sina strategiskt viktigaste militärbaser i hela Latinamerika. Kontrakten går emellertid ut nästa år och Ecuadors president Rafael Correa har skämtsamt krävt att få anlägga en ecuadoriansk militärbas i USA om han skall gå med på att förnya kontraktet. Det betyder slutet för USA:s militära närvaro, och när det nu är här som den venezuelanske presidenten skall inviga arbetet med ett gigantiskt oljeraffineringsprojekt i samarbete med Ecuador, är det omöjligt att inte lägga märke till symboliken. Uncle Sam ut, Chávez in.
– Jag spår den fjärde flottan ett dystert öde, dundrar Chávez.
Han blir emottagen av Rafael Correa inför en ansenlig grupp pressfolk och ecuadorianska soldater. Chávez menar det flytande krigsmaskineri, bestående av hangarskepp, bombflyg, atomubåtar och andra krigsfartyg som USA:s Southern Command för första gången på 60 år har skickat i riktning Karibien och Sydamerika. Det är få som litar på USA:s förklaringar om att hangarfartygen och atomubåtarna skall användas till att bekämpa narkotikahandel.

Nicaraguas president Daniel Ortega dyker upp på flygplatsen som från ingenstans, ler samtyckande och klappar Chávez på axeln. De unga ecuadorianska soldaterna kan inte annat än att applådera när Chávez, Correa och Ortega utväxlar manligt latinamerikanska kramar, hårda handslag och växelvis breda leenden och allvarliga blickar, medan de svär att stå samman mot pressen från stormakten i nord. Det hela i bästa tre-musketörerna-stil. Väl tillbaka i flygplanet pratar Chávez entusiastiskt om hur Bush-administrationens upprepade uppmaningar till regeringarna i Brasilien och Argentina om att isolera Venezuela möter döva öron och hur ständigt nya länder som Ecuador, Bolivia och Nicaragua bekänner sig till socialismen och Chávez bolivarianska samlingssträvan.
– Den nya stämning som råder bland latinamerikanska folk och regeringar, som är fast beslutsam att skapa en självständig och stark region, gör mig optimistisk, sammanfattar presidenten.
Under de 20 timmar som gått sedan han lämnade presidentbostaden i Caracas, har Chávez knappt tagit fem minuters paus, och det är omöjligt att inte undra varifrån han får sin energi. Vissa venezuelanska medier, som gjort karaktärsmord på presidenten till en heltidssyssla, menar att den enorma arbetskapaciteten beror på narkotika och pillermissbruk. Själv har Chávez en mer metafysisk syn på saken.
– Det är inte min egen energi. Alla som hälsar på mig, kramar mig och ropar, ja, folket överför sin energi till mig, säger han med fortsatt fast och energisk röst, men med en sömnig blick.
Under tiden har Maria diskret ställt sig bakom sin far och drar demonstrativt ett finger över halsen medan hon tittar ned på sin klocka. Om Chávez inte själv verkar känna sina fysiska begränsningar har i alla fall dottern gjort intervjuaren uppmärksam på dem.
– Vi får väl ge oss, herr president.
– Ja, vi får väl det Eirik.

 

Fotnot: Intervjun publicerades i Flamman nr 40-08.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Nyheter 03 maj, 2024

Klasskampens inkubator

Facket IWGB demonstrerar utanför gigbolaget Deliveroos högkvarter i London i april 2021 – samtidigt som företagets börsnotering. Foto: Alastair Grant/AP.

I gigekonomins värld är alla entreprenörer. Men den flexibilitet företagen värdesätter är dubbeleggad. Vad händer när matbud och apptaxichaufförer väljer att gå sin egen väg?

Som så många andra matbud var det kärleken till att cykla som först fick Armin Samii att söka jobbet som matbud på Uber Eats. Men han var less efter bara ett par veckor, berättar han för Financial Times. Prisättningen var nyckfull, och det verkade inte finnas något samband mellan längden på resorna och den ersättning han fick ut. Funktionen för ansiktsigenkänning, som låser upp appen, klarade inte heller av att identifiera honom, på grund av hans lockiga hår och skägg.

Men Armin Samii hade ett ess i rockärmen: han var utbildad programmerare. Han bestämde sig för att använda sina kunskaper, och designade en app med namnet UberCheats.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Nyheter 02 maj, 2024

Bakom AI-musiken döljer sig den mänskliga handen

Den generativa musiken kommer att bygga på allt mer AI-material och därmed också bli allt mer sjuklig. Illustration: Leonidas Aretakis/Nightcafe/AI.

Den nya musikappen Udio kan skapa trovärdiga pastischer på musik som redan har skapats. Men det är alltjämt människan som står för kreativiteten.

Efter ett par års rabalder kring AI-genererad text och bild, har intresset under 2024 allt mer förskjutits mot ljud – både röster och musik. För företagen i AI-industrin är skillnaden mellan dessa uttryck inte så viktiga. Det är samma statistiska modeller som används för att identifiera mönster i ett enormt råmaterial. Det är i stort sett alltid piratkopierat: företagen dammsuger nätet på rådata och använder den utan att fråga om lov.

Ju mer mänsklig skriven text som samlas in, desto bättre blir modellerna på att härma mänskligt skrivande. Så skapades den välkända chattroboten ChatGPT. Om man i stället använder inspelat tal som råmaterial, får man en AI-modell som kan efterlikna mänskliga röster. På så vis hoppas nu talboksföretag snart kunna slippa betala lön till inläsare, medan yrkeskriminella hittar nya upplägg för telefonbedrägerier där offren luras av en anhörigs röst.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rasmus Fleischer
Ekonomihistoriker och författare.
Inrikes/Nyheter 01 maj, 2024

Brand i känd antifascists kulturkafé

Journalisten och författaren Victoria Rixer har varit aktiv i antifascistiska grupper som Linje 17. Nu har delar av hennes kulturkafé Torpet i Orhem brandskadats över natten till första maj. Foto: Anna E Andersson/Wikimedia commons.

Journalisten Victoria Rixer har varit aktiv i antifascistiska grupper som Linje 17. Nu har delar av hennes kulturkafé Torpet i Orhem brandskadats över natten till första maj.

Morgonen den första maj gick Victoria Rixer upp extra tidigt. Det var premiär för sommarsäsongen av kaféet Torpet i Orhem, där hon också bor, och hon hade förberett en meny med sex olika rågsmörgåsar, grillade surdegsmackor, mat- och efterrättsvåfflor, korv, bullar och ”världens näst godaste cider”. Till kvällen hade hon också planerat ett efterhäng till dagens demonstrationer.

I stället vaknade hon till en hög av rykande brädor och träkol. Delar av hennes livsverk hade brunnit.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Ledare 01 maj, 2024

För en entreprenöriell vänster

De största kriserna i vår tid kräver en innovativ socialistisk rörelse. Foto: Pontus Lundahl/TT.

Första maj påminner om den skaparkraft som finns hos arbetarklassen. Med krig och klimathot vid horisonten måste vi än en gång börja tänka nytt.

Den tidning som du håller i handen är resultatet av entreprenörskap.

Det första malmtåget i Malmbergen lastades 1888 och därmed var den svenska gruvruschen igång. På två år flyttade 5 000 arbetare dit och byggde upp en kåkstad. ”Deras hus var som svinstior”, skrev Dagens Nyheter 1902. ”Men ur dessa klev välklädda herrar och damer.”

Snart uppstod allt från kaféer till krogar och bordeller. Men den viktigaste politiska mötesplatsen var Finn-Jakobs bastu på Kaptensvägen. Där bildades den lokala arbetarföreningen 1895, och samma år uppstod idén om en tidning som skulle stå på folkets sida. Första numret kom ut den 1 maj 1904, under namnet Norrskenet, och nu vet du vart jag är på väg: efter ytterligare ett nummer på arbetarnas dag lanserades den som tidning 1906, under namnet Norrskensflamman.

”Upp till demonstration!” lyder den första texten, som vill påminna de mäktiga om att ”den klass, som med sitt arbete uppbär samhället” också vill ha rösträtt. Detta då deras strävan – till skillnad från överklassens – ”är att bereda den högsta möjliga lycka åt alla.”

Som anekdoten visar hade den tidiga arbetarrörelsen ingenstans att ta vägen. Offentliga lokaler fanns sällan, och socialistiska agitatorer förbjöds ofta att tala offentligt. Men de uppfann ständigt nya sätt att protestera.

Världen är i skriande behov av en vänster som kan se både bakåt och framåt.

August Palm berättar i Ur en agitators lif (1904) om när han förbjöds att tala i Arboga av kronofogden, och i stället gjorde det från en båt i ån, medan tvåtusentalet arbetare gick längs vattnet och lyssnade. Han åkte dock på 100 kronor i böter i efterhand, och då hade han tidigare kastats i Långholmens centralfängelse för smädelse av riksdagen och liknande brott. Även där höll han modet uppe, och tillverkade två tärningar i tuggat bröd som finns bevarade i Arbetarrörelsens arkiv. Om Kata Dalström, en annan agitator, berättas att hon talade i diket för att runda förbuden. Med knappa resurser, och etablissemanget och lagarna emot sig, stod man ändå aldrig rådlös.

Nu står vi här igen. En antidemokratisk höger försöker än en gång kväva alla arenor för bildning och organisering. Man skär ned på allt som gjorde det svenska folkhemmet starkt, som skolor, folkbildning, kultur, föreningsliv – och nu även medier. Sedan årsskiftet har Flamman och andra vänstertidningar tvingats överleva utan presstöd, utan motivering eller information.

Inte heller vi står handfallna. Vi har ökat upplagan med 23 procent sedan första numret 2023, och blir allt fler varje vecka. Vi har inga rika finansiärer utan tar kampen mot högerns nedskärningar med hjälp av dig och andra läsare.

Men varken vi eller den bredare vänstern kan nöja oss med att bevara tidigare landvinningar. Vi måste skapa framtidens samhälle. Därför släpper vi på första maj ett specialnummer om vänsterns och folkets initiativkraft. Vi vill lyfta fram platser som Orsa där man bygger socialismen där man står, uppfinningsrika sätt att protestera hos nya rörelser halvt utanför fackförbunden som Gigwatch, Skiftet och Tankesmedjan Balans, och hur de egentliga innovationer i industrin och AI-teknologin i själva verket kommer från arbetarna.

Samtidigt som vi försvarar historiens bästa innovation – folkhemmet – måste vi ha en plan för hur vi går längre än det, och utveckla svar på vår tids frågor. Klimathotet, stordata, AI, etnonationalismen, folkförflyttningar, finanskrascher, för att inte tala om bankvinster och ägande.

Den socialistiska vänstern behöver därför tankesmedjor och förlag utanför den socialdemokratiska sfären som kan ta fram sådana reformer. Detta ekosystem är i dag alldeles för svagt, vilket gör att de ideologiska debatterna präglas av nostalgi. Se bara på hur programdiskussionen i Vänsterpartiet har kommit att handla om hur många gånger som orden ”antikapitalism” nämns, snarare än vilka vänstersvar som finns på vår tids största utmaningar. Tidigare var det inte sällan i arbetarrörelsen, nedifrån, som idéerna bubblade upp till partierna. Inte minst LO-skapelsen löntagarfonderna, som var ett modigt steg mot gemensamt ägande i Sverige.

Många av dessa strider äger allt oftare rum utanför Sveriges gränser, och det är dags att hugga in även där.

EU-valet är tyvärr en förlorad chans, med tanke på hur splittrad den europeiska vänstern är. Konflikterna sträcker sig tillbaka till tiden när många partier hade kopplingar till den nationalistiska sovjetsocialismen, som såg ett enat Europa som en kapitalistisk sammansvärjning. Det räcker nu, släpp kalla kriget och gå vidare. Detsamma gäller arbetarrörelsen, som länge har motverkat ett direktiv för att erkänna gigarbetare som anställda för att skydda den svenska modellen, vilket har mötts av kritik från Transportarbetarförbundet och andra berörda.

Visst har EU satt upp stora hinder för vänsterpolitik, som de nyliberala reglerna för finanspolitik och statsstöd eller det demokratiska underskottet, men det borde ge desto större anledning att förena sig på den nivån och bjuda motstånd.

Vänstern borde i stället leda kampen för ett annat Europa. För en offensiv gemensam finanspolitik, en starkare social pelare, större makt till parlamentet, ett rättvist flyktingmottagande som väger in fackförbundens önskemål, och en rejäl utvidgning av den fjuttiga klimatsatsningen. Visst kan 468 miljarder kronor låta mycket, men det bleknar inför den amerikanska förlagan ”Inflation reduction act” med sina 4 biljoner kronor.

Det är också på denna nivå som regleringen av nätjättarna måste ske, inte minst hur AI ska hanteras. En rejält utvidgad, demokratiskt styrd investeringsfond på Europanivå skulle också kunna investera i en offentlig infrastruktur för sociala medier, där större delen av våra politiska samtal förs, i stället för att sitta i knät på kinesiska eller amerikanska miljardärer.

Världen är i skriande behov av en vänster som kan se både bakåt och framåt. I dag minns vi våra framsteg, i morgon tar vi itu med framtiden.

Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Rörelsen 01 maj, 2024

Lobbysossarnas sista första maj?

Socialdemokraternas tidigare partiledare Stefan Löfven (S) talade i Älvängen på första maj 2022. Nu jobbar han på pr-byrån Rud Pedersen. Foto: Adam Ihse/TT.

Socialdemokraternas paroll för årets första maj är Gemensamt ansvar för Sverige. Det sätter inga hjärtan i brand, förutom kanske de mest inbitna socialdemokraters. Nåja, det går ändå bra i opinionen för dem.

Inför valet 2026 håller S på att ta fram ny politik på en rad områden för att vinna tillbaka makten. Det har mest talats om hårdare tag mot invandrare och brottslingar. Mer försiktiga är S när de talar om att de förstått hur illa det gick när man släppte lös marknadskrafterna inom välfärden. Det finns skäl till att de är mer vaga i kanterna.

I S har partitoppar i årtionden nationellt och lokalt bytt sida och börjat jobba för lobbybyråer med hemliga kunder. Men det blir värre för varje år. Det räcker att kolla in deras Facebookväggar som täcks av glada hurrarop när de byter sida. Detta vill partiet dock inte ändra på, och därför har jag granskat sidbytena sedan förra första maj 2023.

Vi börjar med Sven-Erik Österberg, tidigare finansmarknadsminister och en gång omtalad som potentiell partiledare. Han rekryterades för några veckor sedan till den moderattunga byrån Kreab. Där gör han sällskap med Erik Gutiérrez-Aranda, tidigare energi- och näringspolitisk rådgivare för Socialdemokraterna. Det är inte bara sossar som gått till Kreab. Jenny Lindahl gick från att vara kommunikationschef på Vänsterpartiet till att jobba på moderatbyrån Kreab. V vill verkligen vara som S fast 40 år efter. Vi får se om V lärt sig av S misstag och om hon sjunger Internationalen när partiets tåg går en bit bort från Kreabs kontor.

Eva Nordmark är tidigare arbetsmarknadsminister. Hon har gått till lobbyfirman Rud Pedersen, där hon får sällskap av sin tidigare statsminister Stefan Löfven. På en byrå som saknar kollektivavtal. Löfven ”straffades” genom att bli ordförande för socialistinternationalen. Internationella samarbeten kan förvisso vara plågsamt.

I S har partitoppar i årtionden nationellt och lokalt bytt sida och börjat jobba för lobbybyråer med hemliga kunder.

På lokal nivå märker man ofta inte sidbytena då det sker i medieskugga. Men jag har sett att Monica Green, tidigare riksdagsledamot, börjar som lobbyist på byrån The Swedish Thing samtidigt som hon är ordförande i Skövde kommunfullmäktige. Ja, det är lagligt att ha hemliga lobbykunder och vara folkvald samtidigt. Hur detta inte anses vara korruption förstår i alla fall inte jag.

Mindre offentligt känd är Sebastian de Toro som är tidigare statssekreterare och LO-ekonom. Han rekryterades till New Republic över en lunch med Paolo Silva som är delägare på byrån, tidigare språkrör för Grön Ungdom och har jobbat på regeringsdepartementet för Miljöpartiet. Det är inte bara Anna Kinberg Batra man vill vara vän med.

Läs mer

Sist och kanske minst betydelsefull är Juan-Pablo Roa som tidigare jobbat som planeringschef, biträdande stabschef för Stefan Löfven och presschef för Socialdemokraterna. Han går till byrån 500 för att ”stärka deras erbjudande inom public affairs”. På ren svenska: lobbyism.

Den första maj kommer dessa lobbyister förmodligen gå under de röda fanorna. Det är absurt och stötande. Vad sägs om att Socialdemokraterna tar gemensamt ansvar och sätter stopp för svängdörrarna mellan partiet och lobbyklägget? Helst redan till nästa första maj. Tack på förhand.

Robin Zachari
Kanslichef för folkrörelsen Skiftet och ansvarig utgivare för granskningsinstitutet Klägget.[email protected]
Inrikes 01 maj, 2024

Arbetarårets förluster och framgångar

Flamman frågar några profiler om deras segrar och motgångar i stärkandet av arbetares rättigheter, och vad de väntar sig framöver.

Vilken är er största seger under det senaste året?

– Vi har fått upp arbetsmiljöfrågorna mer på agendan i allmänhet och cancerfrågorna relaterat till brandmansyrket i synnerhet, samt gjort ett stort antal bra förhandlingar för enskilda medlemmar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rörelsen 30 april, 2024

Skilj mellan sund genetik och rasbiologi

Foto: NHGRI/AP

Visst måste vänstern sluta slå ifrån sig biologisk kunskap, men det betyder inte att rasbegreppet är användbart. Separera hellre den vettiga genetiken från rasbiologin, skriver evolutionsforskaren Patrik Lindenfors i ett svar till religionshistorikern Stefan Arvidsson.

Är ras en biologisk realitet eller en mänsklig konstruktion? Frågan är långt knepigare än man kan tro. Tyvärr har den blivit högaktuell i och med högerpolitikers användning av ordet ”ras” som samlingsnamn för biologiska skillnader, något som gör det svårare att diskutera skilda biologiska förutsättningar på allvar.

Till att börja med är ”ras” inget väldefinierat biologiskt begrepp ens för andra djur än människor. Ras används för att beteckna populationer som är ”tillräckligt olika” vad gäller till exempel genetik eller utseende. Gränsen är luddig och ”tillräckligt olika” betyder olika saker i olika sammanhang. Det här gör att det klassiska avfärdandet av ras såsom ogiltigt för att ”de biologiska skillnaderna mellan olika folk är mindre än skillnaderna mellan olika personer” faktiskt skjuter bredvid målet. Det ingår inget sådant kriterium i rasbegreppet eftersom rasbegreppet inte har några kriterier.

Sedan är det också ett gigantiskt problem att ”ras” har ett historiskt bagage som man måste förhålla sig till. Linné delade upp människan i afrikaner (svarta), européer (vita), asiater (gula) och amerikaner (röda). (Han använde dock inte begreppet ”ras” utan varietet.) En liknande uppdelning, ibland med små skillnader, är det man brukar syfta på när man pratar om ras hos människor.

Om man vill dela upp mänskligheten utifrån genetisk likhet är det dock svårt att hamna i denna gruppering. Det har visat sig att den amerikanska urbefolkningen genetiskt härstammar från Asien, så där är det korrektare att säga att den amerikanska urbefolkningen är asiater, genetiskt sett. Drar man den insikten till sin logiska slutpunkt följer dock en annan slutsats. Alla mänskliga populationer härstammar nämligen från Afrika, vilket innebär att alla människor är afrikaner.

Fortsätter man enligt samma princip hamnar man i Jurassic Park-kunskapen att fåglar är en sorts dinosaurier, men också i att däggdjur är en sorts fiskar. Dessa påståenden är korrekta, men de svarar inte på grundfrågan. För nog är väl vita (européer) genetiskt distinkta från svarta (afrikaner)?

Det stämmer förvisso, men i och med att människor med historiskt genetisk härkomst från Europa och Asien härstammar från ett fåtal grupper som utvandrade från Afrika för några hundra tusen år sedan finns det grupper bland svarta i Afrika som genetiskt skiljer sig mer från varandra än vad de skiljer sig från vita. Så om man vill göra en genetisk uppdelning mellan människor skulle man behöva börja med att dela upp afrikanska grupper från varandra. Och det kan man förstås göra, men då har vi lämnat de traditionella raserna bakom oss.

Sammanfattningsvis så finns alltså de största genetiska skillnaderna mellan olika människogrupper inom en av de traditionella raserna (svarta) och skillnader mellan andra traditionella raser är väldigt små (vita, asiater och amerikansk urbefolkning).

De som sysslar med mänsklig genetik för att de till exempel är intresserade av förhistoriska förflyttningar, genetiska sjukdomar eller hur olika människor reagerar på mediciner har därför till största delen slutat prata om ”ras” och pratar i stället om ”’ancestry’, ’population’, ’cluster’ och liknande”, precis som Arvidsson skriver. Detta dock inte av politiska skäl utan av goda biologiska skäl. Den biologiska realitet man vill undersöka och det historiska bagage man har att förhålla sig till krockar nämligen på ett väldigt icke-konstruktivt sätt.

Jag stöttar Arvidssons tes att det är vettigt att skilja natur och kultur i den här typen av diskussioner, och tycker allmänt att vänstern bör sluta slå ifrån sig biologisk kunskap, men landar i den motsatta slutsatsen i hur man bör hantera rasbegreppet. Det är just för att man vill hålla isär vettiga genetiska undersökningar från mer traditionell rasbiologi och ren rasism som man bör undvika ordet ”ras”. Särskilt knepigt blir det i frågan om att analysera invandrares brottslighet på det sätt som Hanif Bali försöker göra, då olika invandrargrupper kommer från olika traditionella ”raser”. Nej tack, sådant urartar bara i ren rasism.

Svårare då med begreppet kön, som vissa biologer vill hävda ensamrätt på. Kön används dock för att beskriva minst fyra olika företeelser: biologiskt kön, könsroller, juridiskt kön och könsidentitet. Biologiskt kön definieras utifrån könscellernas storlek (spermier och ägg), är binärt och kan inte ändras med någon metod vi har i dag (till skillnad från könsorgan). Juridiskt kön är å sin sida en beteckning vi bestämmer över helt själva och därför kan definiera precis som vi vill. (Frågan vad som är poängen med att ha juridiskt kön om det inte är kopplat till biologiskt kön lämnar jag till andra att svara på.)

Könsroller är det feminister kämpat längst med. I hur stor utsträckning dessa är konstruerade respektive medfödda har varit arena för en lång debatt. Efter många års kamp har det blivit alltmer accepterat att gå utanför samhällets könsnormer. Stor förstämning har därför inträtt bland vissa feminister då könsidentiteten gjort sitt intåg. Att ”vara född i fel kropp” innebär ofta just att man har ett biologiskt kön samtidigt som man känner att ens könsroll gör att man hör till det andra. I stället för att argumentera för att sådana skillnader ska ses som okej – vilket var det tidigare tillvägagångssättet – vill transpersoner nu hellre ha möjlighet att ändra det juridiska könet.

Varför inte, tycker många – låt folk bestämma själva; det är en frihetsreform för transpersoner. För att det motverkar mycket av det vi kämpat för som feminister, tycker andra – vi var väl överens om att könsroller inte skulle vara så hårt bundna till biologiskt kön? Var man landar i den här frågan är dock helt frikopplat från hur man bör hantera rasfrågan. Jag tror att debatten skulle vinna mycket på att diskutera ras- och könsfrågor för sig.

Patrik Lindenfors, forskare i biologisk och kulturell evolution.

Rörelsen 29 april, 2024

Materialister måste våga prata om biologisk ras

Enligt Stefan Arvidsson på Linnéuniversitetet gör människors olika ärftlighet för sjukdomar som Alzheimers att vi borde prata om biologisk ras igen. Foto: Wong Maye-E/AP.

Flammans chefredaktör Leonidas Aretakis påstår att rasbegreppet är ett uttryck för nykonservatism. Men nya forskningsrön visar att begreppet visst har biologisk bäring. Delar av vänstern är dock för trendkänslig för att erkänna det.

I Flamman 11/4 varnar chefredaktör Leonidas Aretakis för att ”nykonservativt” tankegods håller på att leta sig in i vänstern. Det handlar om ”ifrågasättandet av transpersoners rättigheter och försöken att rehabilitera rasbiologin”. Med tanke på hur allvarligt detta låter är hans belägg magert (ett Instagram-inlägg).

Men låt oss bortse från det, för det som ligger bakom Aretakis argumentation är ett synsätt som är lika vanligt hos den trendkänsliga vänstern som det är bedrägligt. I båda fallen, alltså både i frågan om huruvida ”ras” är en användbar term och i frågan om huruvida transpersoner är exkluderade från allmänt vedertagna rättigheter, handlar det i grunden om det faktum att människan är en kulturvarelse och samtidigt en del av naturen. 

För att vi ska hantera verkligheten effektivt är det fundamentalt att skilja natur från kultur. Varför? Jo, därför att vi bevarar och förändrar de två sfärerna av verkligheten på diametralt olika sätt. Om det är naturen vi vill bevara eller förändra, studerar vi lagarna och villkoren som styr den. Hur leder vi bäst flodvattnet till åkrarna? Hur avlägsnar vi bäst stickan i handen? Och sedan bearbetar vi naturen. Vi tar hjälp av teknologi och om det handlar om den del av naturen som är människokroppen använder vi den teknik som kallas medicin. 

Är det kulturen vi vill bevara eller förändra iakttar vi också den – samtidigt som vi värderar det vi ser. Hur funkar monarkier och hur vidmakthåller vi dem? Tar folk varandra i hand och bör de göra det? Men sedan bearbetar vi inte, utan vi samtalar med varandra, vi föreslår politiska åtgärder, vi kämpar, vi lagstiftar och skapar konst och traditioner. De sätt vi bevarar och förändrar natur respektive kultur är alltså mycket olika. 

Kön är ett ord som har sitt existensberättigande av det enkla faktum att homo sapiens är en art som reproducerar sig genom könslig fortplantning. Vi fortplantar oss inte genom att vi till exempel avknoppar en del av oss som sedan blir en ny individ, utan genom att två specimen tillhörande två olika typer (”kön”) av människor smälter samman. Vi kan inte ändra vårt kön eftersom det är genetiskt bestämt, men om vi trots det vill modifiera de delar av våra kroppar som har med den könsliga fortplantningen att göra kan vi göra det med hjälp av det arbete som kallas kirurgi. Könskonträra hormoner, nyvaginor och liknande har förstås en del allvarliga konsekvenser, men det är upp till den myndige individen om den vill göra det livsvalet. 

Vill vi emellertid (också) påverka kulturen så samtalar vi och ändrar eventuellt därefter vårt bruk av vissa namn, ord och beteenden. Om vi har goda skäl och är överens kan vi till och med låtsas att folk som har ett kön har ett annat. Det kan förefalla märkligt och är förknippat med problem, men vi kan göra det om vi vill. Naturen, eller mer specifikt den del av naturen som är människokroppen, blir dock i grunden opåverkad av sådana beteendemässiga förändringar.

Ras är ett ord som till skillnad från ”kön” har en sinister historia. Likafullt finns det förstås inget i ordet i sig som är farligt. Förhoppningsvis lever vi i en tid som är så pass upplyst att vi inte längre behöver använda noa-ord och kalla vargen för ”gråben” och räven för ”Mickel” för att inte locka fram bestarna. Men ord har förvisso en kraft, det ska vi vara medvetna om. Aretakis hävdar nu, och det gör ju många människor nuförtiden, att ”vetenskapen” har visat att ras är ”ogiltigt”. Men den som följer den explosiva utveckling inom framförallt arkeogenetik, vilket ungefär betyder studiet av förhistoriska människors dna, kan iaktta hur forskarna där slår knut på sig för att undvika att tala om ras. I stället heter det på engelska ”ancestry”, ”population”, ”cluster” och liknande. De diagram forskarna tar fram för att visa på olika, ska vi säga, människogruppers relation är likafullt slående lika äldre forsknings uppdelningar i raser och underraser. Berättigar den pågående historieskrivningen om människans förhistoria att vi ånyo börjar tala om ”ras”? Kanske inte. Men annars behöver vi nog något liknande för att beskriva historien korrekt.

En del försöker undgå den rasistiskt belastade färgkodningen genom att använda geografiska termer och istället för att tala om till exempel ”svarta” säger de ”subsahariska afrikaner”. Det kan ju låta neutralt, men dessvärre är också sydafrikanska boer ”subsahariska afrikaner” och det är ju helt enkelt inte dem som avses. Ordet kan inte heller vara ”etnicitet”. Jag hör en amerikansk genetiker säga att om han har dna från en person från Sverige och en från Nigeria kan han snabbt avgöra vem som har ”svensk respektive nigeriansk etnicitet”. Det skulle i sanning vara mirakulöst om han kunde det, för etnicitet betecknar språk och sedvänjor, alltså den kultur som en folkgrupp (grekiskans ethnos) har. Det kan vi inte avläsa ur den del av naturen som är människokroppen. En person som lever bland personer som delar hens kultur, men som far illa på grund av sitt utseende (nej, inte på grund av att hen anses ful, utan för liksom hela dess kropp, ni vet vad jag menar) gör personen ju inte det på grund av hens etnicitet, utan på grund av… ni vet vad jag menar. Läs Tobias Hübinettes Den svenska färgblindheten om detta. Vill vi bekämpa rasism blir det nog svårare utan ordet ras. Afrosvenskarna riksförbund har varit inne på detta. Som Aretakis påpekar, men viftar bort, finns det också en del medicinska skäl för att tala i termer av ras. D-vitaminbrist hos till exempel gravida somalier-svenskor är dock på riktigt.

Ny forskning på arkeogenetik har återaktualiserat frågan om biologisk ras, skriver Stefan Arvidsson. Foto: Jacquelyn Martin/AP.

Liksom den absoluta majoriteten av människor i den här delen av världen, och antagligen i större delen av hela världen, är jag humanist. Vi tror inte människovärde har med dna eller hudfärg att göra. Uppfostrad som jag är under 1970-talet, med dess bilder på små barn ”av olika färg” som glada håller vandra i handen, uppskattar jag mänsklighetens fysiska mångfald; jag finner alltså inte bara folks olika kläder och stilar fascinerande, jag tycker också det är intressant hur folk ser ut rent kroppsligen. Att iaktta det och att dela upp de miljarder människor som befolkar jorden i olika grupper utifrån varifrån deras förfäder har levt i tusentals år kan jag inte se som något skadligt. Klassificeringen av mänskligheten i raser lägger förvisso grunden till rasism, men det är ju inte klassificering i sig som är problemet utan hierarkiseringarna och fördomarna. Huruvida vi verkligen vill behålla just ordet ”ras”, vilket ju till exempel amerikanerna har funnit lämpligt, eller inte, kan man diskutera. Men detta handlar inte, som Aretakis låter göra gällande, om att ”återupprätta rastänkandet” eller ”försvara rabiologi”. Det är ett ohederligt sätt att argumentera. 

Vad gäller att förbinda den med rätta avskydda rasbiologin med ”ifrågasättandet av transpersoners rättigheter” måste jag erkänna att jag kanske inte helt har förstått från vilka vedertagna mänskliga och medborgerliga rättigheter som transpersoner är exkluderade. Tillhör kanske Aretakis dem som vill ge särskilda rättigheter åt barn som våndas med sin köns- och genusidentitet och göra dem myndiga några år tidigare än andra barn? Så att de kan medicinera sig och operera sig? För det är väl inte så att även Aretakis sällar sig till dem som ”ifrågasätter transpersoners rättigheter”? Om Aretakis tillhör dem som ”ifrågasätter transpersoners rättigheter” genom att förneka barn ”rätten” att operera sig så vill han också börja mäta sameskallar. Det kan vi ana ty han förklarar för oss att de båda frågorna ”hänger samman”.

Hur kommer det sig att en vettig person som Leonidas Aretakis viftar så ivrigt och tokigt med varningsflaggan inför diskussioner som har med människans kropp att göra? Jag antar att en bidragande orsak är den eviga idioti som vi kallar postmodernism. Dess förespråkare har lärt sig läxan att ”naturligt” är ett ord som kan användas för att rättfärdiga orättvisor. Vad det handlar om är att något kulturellt, det vill säga något vi kan samtala och därefter lagstifta om, framställs som naturligt i den specifika bemärkelse som närmar sig gudsbegreppet, det är något för alltid fastställt, evigt. Postmodernismen gör helt rätt att avslöja och kritisera när det som är kulturellt och socialt framställs som omöjligt eller djupt olyckligt att förändra. Men av det kan vi inte dra slutsatsen att naturen inte finns, att vi lever i den värld som filosofen Fichte trodde vi levde i: en värld där ett andligt Jag skapar sin egen verklighet.

Nej, det finns inget radikalt med att tro att den mänskliga kulturen har gudomliga krafter; att vi kan förändra verkligheten som vi vill. Det faktum att vi har lyckats förändra naturen så mycket som vi redan gjort – i vissa avseenden har vi ju förändrat den alldeles för mycket, tänk till exempel på den kapitalistiska klimatkrisen, men också genmodifikationer av grödor och plastikoperationer – beror på att vi har sett våra möjligheter, men också lärt oss om våra begränsningar. Naturen har gränser och den sätter gränser. Naturen är något. Hallå! ”Materialism” någon?

Aretakis behöver inte oroa sig för att ”nykonservativa” idéer sipprar in i vänstern. Att vara medveten om vad som faktiskt gäller och vad som kan förändras och vilka följder det får är inte nykonservativt. I stället borde Aretakis oroa sig för den slappa antiintellektualism och opportuna ohederlighet som länge har tillåtits att styra debatten inom delar av vänstern.

Utrikes 29 april, 2024

Italiens befrielsedag firades i skuggan av tv-censur

Stefano Massimi läser upp författaren Antonio Scuratis monolog utanför Palazzo Vecchio i Florens på befrielsedagen den 25 april. Foto: Jonas Elvander.

Det årliga firandet av befrielsen från fascismen präglades av kontrovers efter att en statlig tv-kanal avbokat en antifascistisk talare. Kritiker menar att Giorgia Melonis regering försöker kväsa oppositionen. Men Florens invånare lät sig inte tystas.

Italiens årliga firande av befrielsen från fascismen, Festa della liberazione, den 25 april skedde under mer kontroversiella omständigheter än på länge.

Veckan inleddes med beskedet att författaren Antonio Scuratis monolog om antifascismens arv i Italien hade ställts in av den vänsterlutande tv-kanalen Rai 3 under lördagen. För Scurati, som är specialist på Italiens fascistiska period och har skrivit en bästsäljare om Benito Mussolini, var det ett ”definitivt exempel” på Georgia Melonis högerextrema regerings försök att censurera misshagliga röster. Det faktum att texten, som fokuserade på händelser under Mussolinis regeringstid, kritiserade Melonis postfascistiska parti Italiens bröder för att aldrig ha tagit avstånd från sina rötter i Mussolinis diktatur gör att en sådan tolkning ligger nära till hands.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jonas Elvander
Utrikesredaktör och doktorand vid European University Institute i Florens.[email protected]
Inrikes/Nyheter 27 april, 2024

Stockholm samlas mot rasismen

Ett tusental stockholmare samlades på Gubbängens torg under lördagen för att protestera mot rasismen. Foto: Oscar Olsson/TT.

I dag samlades ett tusental människor i Gubbängen för att protestera mot rasismen, med tal från tre rödgröna partiledare. Manifestationen var tänkt att inkludera talare även från den utomparlamentariska vänstern, en inbjudan som snart drogs tillbaka. En missad chans att kroka arm, säger Victoria Rixer från Linje 17.

”Inga rasister på våra gator.”

Slagorden ekade över Gubbängens torg under lördagen, där ett tusental människor samlats för att protestera mot rasismen. Detta med anledning av attacken mot ett antifascistiskt samtal på teater Moment i onsdags, när en handfull maskerade högerextremister kastade en rökbomb, stormade in och utdelade ett tiotal slag mot journalisten Mathias Wåg.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr