Inrikes/Nyheter 14 juli, 2016

Två resor

”Som vänsterpartist blir man ibland angripen för partiets historia. Oftast sker det när andra argument har tagit slut. Nästan alltid är det utan kunskap eller ens intresse för vänsterns historia.” Jonas Sjöstedt har skrivit en personlig skildring av sin egen politiska historia som också är en berättelse om den breda vänsterns.

Vi åker tåg från Vänersborg och byter på Københavns Hovedbanegård. Här börjar världen. Efter en tur i avgångshallen med min pappa och en titt på dess små modelljärnvägar tar vi ett nytt tåg och reser vidare söderut genom Tyskland. På natten vaknar jag på min brits och kikar ut mellan gardinerna och imponeras av mäktiga schweiziska alper som glider förbi utanför för kupéns fönster. När vi kliver av i Bologna på förmiddagen står min moster och morbror och väntar på oss tillsammans med några av mina elva italienska kusiner. Vi åker ut på landet och upp på berget med den lilla klosterbyn, där mina kusiner bor. Det är min första resa utomlands. Det ska bli många fler resor, på sätt och vis börjar mina resor här.

Min italienska släkt bor i Italiens allra rödaste del, Emilien. I den lilla kommunen på landsbygden där de bor röstar en förkrossande majoritet av invånarna på PCI, det italienska kommunistpartiet. Min morbror är också kommunist, och katolik. Han liksom många andra kombinerar sin radikala politiska övertygelse och sin tro. Nere i staden pratar den unge borgmästaren från PCI om lokala frågor med folk på torget. Vid matbordet hemma i huset diskuteras inte sällan politik. Namn som jag aldrig hört förut virvlar förbi under mina besök i Italien: Gramsci, Dosetti och Berlinguer.
Vi åker på PCI:s tidningsfestival, festa de l’Unita. Den italienska flaggan blandas med partiets röda fanor på festivalområdet. Det känns som om alla i trakten är där. Det hålls debatter och säljs böcker. Man diskuterar den italienska vägen till socialismen. Men allra populärast är nog dansen, och förstås maten. Hemgjorda tortellinis äts vid långbord där man dricker det lokala vinet och bryter brödet. Det är skratt och sammanhållning. Jag omringas av stadiga italienska tanter som rufsar runt i mitt blonda hår medan de pratar med mina släktingar.

Kommunisterna präglar samhället. I Emilien förverkligar partiet en del av de mål de aldrig nådde fram till i hela Italien. De förverkligar sina visioner. De bygger ett välfärdssamhälle. De bygger ut barnomsorg med modern pedagogik, satsar på kultur och kollektivtrafik. Ekonomin går bra, de kooperativa företagen och bankerna blomstrar. Det är en levande demokratisk socialistisk rörelse som präglar samhället. Det är en av Italiens mest välmående och progressiva regioner. När årsdagen av segern över fascismen firas tågar de äldre männen som var partisaner genom den lilla staden vid bergets fot, den italienska flaggan och den röda från PCI fladdrar i vinden. Det är ett av kommunismens många ansikten.
Nästan 45 år senare tar jag avsked av min morbror Sandro. Den 13 november 2015 kommer jag till byn sent på kvällen. Byn är sig lik trots dimman, mina barndomsminnen kommer tillbaks. Sandro är trött av sjukdomen, men annars sitt vanliga vänliga jag. Hans hår är grått, hans tankar är numera mer upptagna av katolicismen än av socialismen. Det starka kommunistpartiet PCI finns inte längre. Dess sönderfall var en politisk jordbävning vars efterskalv fortfarande skakar Italiens vänster. När partiet delades så delades också min familj politiskt. Några är aktiva på olika håll, andra är mer uppgivna.
På kvällen sker terrordåden i Paris, jag sitter vid Sandros sängkant och samtalar, han är bekymrad och nedstämd över vart utvecklingen är på väg. Nästa dag möts hela familjen runt lunchen. Barnbarnen sjunger för Sandro på italienska och svenska. Det är vemodigt, vi vet att det är sista gången vi firar hans födelsedag. Sedan ska jag tillbaka till Sverige. Avskedet är vackert och sorgligt, ”jag saknar ord” säger Sandro till mig på franska. Sedan reser jag. På planet hem tänker jag över hur mycket han har betytt för mig, för att jag blev politiskt aktiv och började resa runt världen.
En månad senare är jag på mitt kontor i riksdagen. Det är morgon, debatten i kammaren om införandet av ID-kontroller för att hålla asylsökande borta från Sverige ska snart börja. Då kommer det ett sms från min kusin Matteo, ”Sandro dog för 15 minuter sedan”. Jag får några minuter på mig att samla tankarna och minnas. Sedan går jag ner till kammaren och talar. Jag vet att Sandro också hade försvarat en human asylpolitik.

En helt annan resa. Jag är 16 år gammal och aktiv i elevrörelsen i min hemstad Vänersborg. I Polen växer revolten mot kommunisternas styre. Fackföreningen Solidarnosc utmanar på allvar kommunisternas makt över landet. Därmed utmanar de också de sovjetiska makthavarna i Moskva, de som egentligen avgör Polens öde.
Det är strejker och demonstrationer. Men också köer och tomma butikshyllor i matvaruaffärerna. Det samlas in kläder som sänds till Polen på gymnasieskolans skolgård. Vi får en fråga från Elevförbundet med kort varsel, vem kan åka till Warszawa? En oberoende polsk elevrörelse ska bildas. Den står nära Solidarnosc och studentrörelsen NZS. Den vill vi i Elevförbundet stödja och ha kontakt med. Det är klart att vi vill åka.
Vi bestämmer oss på någon dag och fixar biljetter. Snart sitter jag, Lars och Christer på tåget mot Malmö, där vi byter till direkttåget mot Berlin. När färjan lägger ut från Trelleborg mot Sassnitz i DDR pirrar det lite i magen. Vi är ganska självsäkra tonåringar, men vi har aldrig varit bakom järnridån. Vi har hört så mycket om öst, nu är vi på väg dit för första gången. Nära, men samtidigt mycket långt borta. Vi är fostrade under det kalla krigets kärnvapenhot. Att se på öst nedsättande, men också med rädsla, har präglat hela vår uppväxt. Nu ska vi få se med egna ögon.
Det luktar annorlunda, av koleldning. Saker ser annorlunda ut, maten är annorlunda. Tåget har galonsäten, gränskontrollanterna bär strikta uniformer och automatvapen, de stämplar noga i våra pass och frågar ut oss. De är barska.
Men vanligt folk som vi träffar på resan är vänliga och inte särskilt annorlunda än oss och maten är billig i restaurangvagnen. Vi byter på en dyster och sliten Ostbahnhof i Östberlin till tåget mot Warszawa. Det är november, mörkt och grått. I kvällsmörkret på den polska sidan ser jag långa tåg lastade med stridsvagnar som forslas genom landet.
Någon vecka senare ska militären ta över styret, utlysa undantagstillstånd och krossa polackernas dröm om frihet och demokrati. Men om det vet vi förstås inget. Tvärtom, de ungdomar som tar emot oss på centralstationen i Warszawa är fulla av revoltlusta och diskussionsglädje. Jag och Lars bor hemma hos en ung kille och hans familj i en betongförort. Han är vänligheten personifierad, trots språkförbistringen. Jag kan inte tala med hans familj, men vi spelar schack tillsammans i deras vardagsrum. Vi åker svarttaxi i en liten Polski FIAT.
Jag lämnar tvål och tandkräm efter mig i badrummet, det har vi hört att det är brist på. Men det är för pinsamt att ge bort det ansikte mot ansikte. De insisterar på att skicka med oss mat när vi ska åka. Vi vet att det råder brist på livsmedel, men vi vill inte tacka nej.

Den polska elevrörelsens kongress samlas i en stor och kall lokal. Där är unga i vår ålder samlade från hela Polen, vi pratar med elever från Gdansk, Katowice och Krakow.
Utanför kongressen står den beryktade kravallpolisen och provocerar kongressens unga delegater. Det är spänt. I salen hålls långa tal. Christer blir förälskad i Katarszyna. Jag talar till kongressen och hälsar från den svenska elevrörelsen och önskar dem framgång. Jag tror att vi är de enda utländska gästerna.
Det är omtumlande och starkt att möta de polska ungdomarna. De hatar ryssarna och föraktar de styrande kommunisterna. Jag är sedan något år tillbaka aktiv i Kommunistisk ungdom. För mig är det inget konstigt. Vpk stöder Solidarnosc och har tagit avstånd från den sovjetiska inmarschen i Afghanistan. Man kan visst vara för demokrati och vara kommunist. Vpk:s socialism är en annan.
Ännu har jag inte börjat fundera över att mitt partis historia och hållning till länderna i öst inte alls är så klar, långt därifrån. Jag känner att de unga vi möter är väldigt lika oss, att de drömmer liknande drömmar. Drömmar som snart ska krossas av militär på gatorna.

Vi äter på ett av de finaste hotellen. Där finns allt, för den som har västvaluta. I butiken runt hörnet gapar hyllorna tomma. Vi äter en brakmiddag för tre och betalar med en svensk femtilapp. Sent på kvällen söker vi oss tillbaka i den mörka kongressalen med den täta stämningen.
När vi närmar oss visar det sig att kvarteret är omringat av militärfordon som står med några meters lucka. Det kryllar av soldater och vi blir ganska upprörda. Men våra värdar går genast fram till soldaterna och pratar. De är överraskande trevliga och utan någon längre reflektion släpper de igenom oss. De står kvar när vi lämnar lokalen samma kväll, men är borta nästa morgon när kongressen startar igen.
Vi får frågor om att smuggla med oss brev till Sverige, men vi tvekar eftersom vi vet att vårt bagage kommer att sökas igenom. Vi överöses med broschyrer och pamfletter från olika oppositionsgrupper. Vi bestämmer oss för att slänga det mesta innan vi far hem för att inte få problem vid gränsen
Men det gör inte Christer. Vid gränsen mellan Polen och DDR händer något märkligt när tullen ska genomsöka vår kupé. De upptäcker en pistol i väskan hos en man. Det blir stort pådrag och han tas av tåget. Vi tre svenska tonåringar glöms bort helt. Det går inte lika bra när tullarna öppnar Christers ryggsäck vid gränskontrollen i Sassnitz.
Omedelbart hittar de en hög med polskt oppositionsmaterial. Överst ett blad där hammaren och skäran är lika med ett hakkors, sedan en bild på Pilsudski, generalen som slog tillbaks röda armén utanför Warszawa 1920 och senare blev Polens diktator. Fler tullare och gränspoliser kommer in i vår kupé och frågar ut oss, en officer går iväg med våra pass.
I ett obevakat ögonblick försöker vi slänga lite annat material genom tågfönstret och träffar sånär en gränspolis med automatvapen i huvet med våra papper. Vi är nog ganska skraja, trots att vi druckit ett par öl. Vi tittar lättade på varandra när tåget äntligen rullar på färjan till Trelleborg och vi får åka med.
Jag har KORs (Kommittén för arbetarnas försvar) program fastnålat i kalsongerna säger Christer och vi skrattar.
Vi lämnar misstänksamma gränsvakter, kollukt och varubrist. Även det ett av kommunismens ansikten.

Resan till Polen 1981 kommer tillbaka i mina minnen när jag kliver av flygplatståget på Warszawa Centralna i slutet på maj 2016. Jag är här för att träffa den nya unga polska vänstern, partiet Razem.
De äldsta i den nyvalda ledningen verkar var runt 35 år gamla. Helgen före har de blivit valda av 700 ombud på en kongress i Warszawa. Razem har bara funnits i ett år. De talar om allt de redan gjort. De har organiserat protester mot högerregeringens försök att begränsa demokratin i landet. Det var Razem som genomförde de stora demonstrationer som fick regeringen att backa om förslaget till totalt abortförbud.
Bara i Warszawa samlade de 10 000 som protesterade med stålgalgar i händerna, för att påminna om de farliga illegala aborter som blir effekten av förbud mot legala aborter. De pratar om de tre miljoner polacker som har otrygga jobb och inte omfattas av lagar som skyddar löntagare. Arbetare som oftast får sparken när de försöker organisera sig. De berättar om hur de står upp för hbtq-rättighter, feminism och en human flyktingpolitik även när ingen annan gör det.
Politiken i Polen är mycket reaktionär. Razem har stora och svåra uppgifter framför sig. Jag känner mig genuint glad över att äntligen möta en ny ung och modern vänster i det konservativa Polen.

Razems ledning talar om hur djupt stalinismen skadade Polen. Den erfarenheten gör det fortfarande svårt för vänstern och enkelt för en nationalistisk höger. Efter murens fall gjorde det gamla kommunistpartiet om sig till socialdemokrater som bedrev en nyliberal ekonomisk politik med privatiseringar och ökande klassklyftor. Samma sak skedde i många andra länder. Idag är många polacker dubbelt desillusionerade och den politiska apatin är utbredd.
Själva de socialistiska orden är djupt komprometterade. Jag tänker att det inte är någon slump att Razems färg är lila, inte rött. Inspirationen och färgen kommer från spanska Podemos, inte mer traditionella vänsterpartier.
Sovjetkommunismen var en katastrof för de miljoner människor som dödades genom umbäranden i fångläger, avrättningar eller svält. Stalinismen
var ett eländigt samhälle för alla de som tvingades leva under förtryck, förljugenhet och torftighet.
För socialistiska partier och den radikala vänstern var det en ideologisk öken och en politisk återvändsgränd som under många år och i många länder påverkade möjligheterna att bygga en offensiv och trovärdig vänsterrörelse.
Insikten om den stalinistiska katastrofen var en bitter kalk att tömma för många partier, även mitt. Slutsatserna och insikterna kom stegvis, och ibland under vånda. Men runt om i världen började partier frigöra sig och stå på egna ben, inte minst under 1970-talet. I Sverige personifierads den stegvisa frigörelsen av CH Hermansson. Insikterna är självklara, men också helt grundläggande. Demokratin får aldrig inskränkas i socialismens namn. Varje folk och nation måste få välja sin egen väg utan att tvingas eller ”ledas” av andra.  Politisk pluralism och fri debatt och kultur är omistliga värden som man inte kan kompromissa med. Marxismen är ett redskap som förändras och inte en stel dogm. Socialismen måste förnyas och ta till sig idéer om feminism och ekologi. Vår lojalitet är med idéer och folk, inte med partier och ledare. Det är självklarheter för dagens vänster, men som sådana värda att upprepa.

Det är 1989 och Berlinmuren har fallit. Jag och andra partimedlemmar diskuterar med varandra om partiets läge och framtid. Jag är aktiv i ungdomsförbundet, men också ung nyvald ordförande i Vpk-föreningen i Masthugget i Göteborg. 1989 var ett hoppets år. Min dotter Karin föddes och jag gifte mig. Stora folkliga protester sopar undan det gamla systemet i öst, och det sker nästan helt utan våld och död i de flesta länder. Jag har träffat oppositionella i öst vid flera av de resor jag gjort efter turen till Polen. Unga människor i Prag som lekte katt och råtta med polisen, och jagades för att de gjort om en mur till ett minnesmonument efter John Lennons död.
En oppositionell i Östberlin som övervakades av Stasi och som precis hade släppts ut fängelset. Misstänksamma östtyska tullare var nära att beslagta den skiva med Frank Zappa som jag och min bror hade med som present till honom. 1989 hoppas jag att det nu ska vara den demokratiska socialismens tur, nu när gamla byråkrater och diktatorer faller. Det var förstås naivt. Själva de socialistiska orden var för de flesta i öst synonymer med hyckleri och diktatur. Kapitalism i dess mer råa form tog snart över.
Vad betyder det för oss, oss som är med i Vpk och KU? Vi är en grupp unga partimedlemmar som sitter och diskuterar fram och tillbaks. Varför skulle vi böja oss och ta avstånd från vår egen rörelse som så många av våra motståndare vill? Vad skulle vi ta avstånd från? Från de som byggde fackföreningar och slogs för allmän rösträtt och åttatimmarsdag? Från de som demonstrerade i Ådalen och möttes av militärens kulor? Från de som slogs för Spaniens demokrati eller spärrades in i samlingsregeringens interneringsläger för att de var antifascister? Från pionjärerna i kvinnorörelsen? Från alla de som kämpade för sociala reformer och en bra miljö?

Vi diskuterar fram och tillbaka. Men det är inte så enkelt. Var banden verkligen klippta?  Även hos oss fanns det de som trots allt hade sett Sovjetsystemet som något delvis progressivt, något som var möjligt att reformera. Jag och många andra är mest av allt lättade över att äntligen få bli kvitt en oönskad ryggsäck som skavt och tyngt oss. Partiet och ungdomsförbundet har haft vänskapliga kontakter med partier i öst, samtidigt som man har kritiserat dem. Allt för ofta hade vi hamnat i försvarsställning. En dubbel bokföring som var tacksam för våra motståndare att visa upp.
Snart kommer frågan om att byta namn på partiet upp. Min första reaktion är instinktivt negativ. Det vore att säga att vi hängde ihop med det sovjetsystem som föll sönder framför våra ögon. Vi som var demokrater och kommunister, vi som hade kritiserat diktaturen och förtrycket. De sovjettrogna hade ju lämnat partiet 1977 just för att de inte kunde acceptera den tydliga kritiken. Vi som gillade ANC och FMLN, vi som tyckte om Dubcek, Luxemburg, Berlinguer och CH Hermansson, varför skulle vi ta på oss en skuld som inte var vår? Men snart ändrade jag mig om namnet. Polletten trillade ner. Just för att vi faktiskt inte var som de gamla kommunisterna borde partiet ha bytt namn för längesedan. Varför ska vi dela namn med ett samhällssystem vi inte vill ha, med några av 1900-talets värsta förbrytare? På 60-talet borde vi ha bytt namn, när partiet bytte kurs och CH Hermansson var ny som ordförande. Men då förmådde man inte ta hela steget. Nu skulle det äntligen bli av, bättre allt för saktfärdigt än inte alls.

I maj 1990 är jag ombud på min första partikongress, i Folkets hus i Stockholm. Partiet blir Vänsterpartiet utan k. Program ersätts med grundsatser. Partiet uttalar sitt stöd för att de baltiska länderna ska få lämna Sovjetunionen. Min bänkgranne i salen representerar partiföreningen vid posten i Göteborg. Han röstar emot namnbytet. Jag röstar för. Min sida vinner med knapp marginal. Min bänkgranne skämtar lågmält om att han nu är postkommunist på flera vis.

Det är februari 2012. Jag har blivit vald till partiets ordförande och nu samlas det nya VU, verkställande utskottet. Det är vi som är den nya partiledningen. Runt mötesbordet sitter jag, Ulla Andersson, Aron Etzler, Josefin Brink, Hans Linde, Rossana Dinamarca och Mia Sydow Mölleby. Vi har massor att göra. En strategi ska läggas upp inför valet, organisationen ska ryckas upp. Vi ska komma ut med ny politik. Jag har aldrig varit med i en partiledning förut, mycket är nytt. Efter mötet slår det mig att trots att jag är ny är jag också en veteran i den nya ledningen. Jag är den ende i partiets VU som har varit med i partiet före murens fall 1989.
Som Vänsterpartist blir man ibland angripen för partiets historia. Oftast sker det när andra argument har tagit slut. Nästan alltid är det utan kunskap eller ens intresse för vänsterns historia. Ibland blir det lite ironiskt. Hans Lindes första politiska aktivitet var att han fick sin pappa att skjutsa in honom till Malmö för att delta i en manifestation för Baltikums frihet och frigörelse från Sovjet. De blev sena, pappan hade mycket att göra i stallet hemma på gården. Men Hans fick vara med en stund bland vindpinade baltiska fanor på Stortorget.
Idag är han partiets talesperson för utrikespolitiken. Han är van vid att angripas för åsikter som han inte har och aldrig har haft. Det gäller många vänsterpartister. Den genomsnittlige partimedlemmen kom med 2012 eller senare. Att angripa personer för värderingar och åsikter som de aldrig har haft är förstås orimligt. Det finns ingen politisk arvsynd.
Däremot måste ett parti och dess ledning förhålla sig till sin egen historia. Ett parti som vårt måste vara öppet självkritiskt till delar av vår historia. Den egna partihistorien har ofta undvikit det svåraste, de grava misstagen som föddes ur det mångåriga politiska beroendet och försvaret av Sovjetsystemet. Det är å andra sidan det enda som partiets motståndare har brytt sig om.

Vänsterns egen historieskrivning har ofta talat om det förtryck som de egna medlemmarna utsatts för med interneringsläger, transportförbud av tidningar och åsiktsregistrering. Något som det officiella Sverige aldrig har gjort upp med. Istället påpekar våra motståndare, med rätta, att svenska kommunister under många år blundade för diktatur och terror i socialismens namn. Det finns sanningar i bägge dessa sätt att beskriva Vänsterpartiets historia. Bägge blundar för de viktiga bidrag som vänstern har gett Sverige. Vänstern har konsekvent drivit på för de reformer som byggde välfärdsstaten. Vänstern har, också under sina dogmatiska tider, varit ett växthus för progressiva idéer om allt från hbtq-rättigheter och förbud mot barnaga till kortare arbetstid. Idéer som sedan ofta har förverkligats och idag är en självklar del av Sverige. Det är påfallande hur vänstern var pionjärer för progressiva idéer som aborträtt, mödravård och preventivmedel. Vänstern väckte tidigt förslag om fria skolmåltider, sjukförsäkring och rösträtt för invandrare. Vi tog upp de svenska romernas situation och krävde förbud mot asbest som gjorde byggjobbare sjuka långt före andra gjorde det. Vänstern var pådrivande med att föreslå ett utbildningssystem för alla, allt från ett universitet i Norrland och till att alla avgifter skulle tas bort för att gå i skola.

Gång på gång har vänstern varit en nödvändig del av de parlamentariska och utomparlamentariska röster som har skapat det bästa i dagens Sverige. Men den drömde hela tiden om något större. Ibland var det dock som om drömmen om ett helt annat samhälle skymde sikten och gjorde att inte ens vi själva var stolta över det som faktiskt uppnåddes. Partiet var med och byggde ut barnomsorgen, införde ATP och drev på för en jämställd föräldraförsäkring. Men att lyfta fram egna framgångar och reformer ingick länge inte riktigt i självbilden över vilket sorts parti vi var. Den rörelse som en gång var revolutionär blev de skickligaste och driftigaste reformisterna. Reformister i ordets egentliga mening, att stegvis beskära kapitalets makt över våra liv och vårt samhälle. I dag är själva uppdelningen mellan revolutionärer och reformister passerad. I dag går skiljelinjen mellan oss som menar allvar med att vilja den demokratiska socialismen och de som har blivit kapitalismens förvaltare.

I maj 2017 fyller Vänsterpartiet 100 år. Vårt parti började som vänstersocialister, blev sovjetlojala kommunister, moderniserades till ett självständigt eurokommunistiskt parti, blev åter vänstersocialister, men nu även med feminism och ekologi som grund och ideologi. Vår historia rymmer mycket fantastiskt som är värt att fira. Bygge av välfärdsstaten, solidaritet och antifascism, kvinnokamp, antirasism och fackligt arbete. Men också sådant som man måste lära av för att inte göra om. Inget svenskt parti har fått omvärdera och kritisera sin egen historia som vi. Vi är ett parti som får brottas med vår historia. Det är med rätta. Jag tror på att brottas med historien – om man gör det ärligt. Jag tror inte på en snabb avbön för det som var fel för att sedan glömma och gå vidare. Man blir aldrig klar med historien. Man formas av sina resor, de säger något om hur man blev den man är. Det gäller även ett parti. Det gäller även mig – jag vill minnas mina resor. Jag tror att det gör mig klokare.

Nyheter 12 december, 2025

Kommunister lämnar valsamarbete: ”Inget intresse”

Kommunistiska partiet demonstrerar på Sergels torg i Stockholm, 1 maj 2016. Foto: Henrik Montgomery / TT.

Inför valet nästa år ville Kommunistiska partiet se en ”fredslista” med fokus på nedrustning och välfärd. Nu lämnar partiet det planerade samarbetet med bland annat Framtidens Vänster. ”Våra medlemmar har inget intresse av att valarbeta åt andra partier”, skriver partistyrelsen i Proletären.

Inför valet 2026 har flera mindre vänsterpartier diskuterat en samverkan. Bland dem finns de nybildade partierna Framtidens vänster och Solidaritet, båda utbrytningar ur Vänsterpartiet, såväl som Feministerna, Socialistiskt alternativ och Kommunistiska partiet. Även organisationerna Folkets röst och Arbetarmakt har deltagit i diskussionerna.

Nu meddelar Kommunistiska partiet att man drar sig ur samarbetet, genom en ledarartikel i partitidningen Proletären, signerad partistyrelsen. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Krönika/Kultur 12 december, 2025

Ann Heberlein: Överklassens hedonister bär läderkalsonger

Inte bara smoking och tiara behöver vara rätt. För rätt tillfälle gäller piercing och läder. Foto: Pablo Gallard/Adobe stock.

När en ny bekantskap frågade mig om jag ville följa med på ”en hedonistisk fest i en bunker på en ö” svarade jag omedelbart ja. Vi hade träffats några gånger, jag är en rätt gränslös och nyfiken person – så varför inte?

Temat för den hedonistiska tillställningen var Berlin, och genom noggrann exeges av inbjudan hade jag fattat att viss porrighet, eventuellt piskor, förväntades av deltagarna. Eftersom jag är mån om att smälta in – klassresenär som jag är – hade jag rustat mig med nätstrumpor, nio centimeter höga klackar och en högt skuren svart body.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 12 december, 2025

Felriktad kritik hjälper inte kampen mot antisemitism

Palestinska arbetsgruppen i Stockholm demonstrerar för Palestina i centrala Stockholm. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Självkritik är nödvändigt i varje folkrörelse. Men för att vara legitim måste den komma inifrån och bygga på korrekt analys. Här brister Bassem Nasrs text ”Att låta judehat passera ger motståndarna rätt” (Flamman, 29/11) på båda punkter. Han har inte en förankring i rörelsen som motsvarar den överordnade position han tar i texten, och har under lång tid främst ägnat sig åt att kritisera oss, ofta med samma typ av svepande anklagelser som i den här artikeln.

Ökningar av anmälningar av antisemitiska incidenter i samband med konflikter i Israel–Palestina är ett välkänt mönster, främst på grund av att högerextrema, konspirativa och islamofoba miljöer använder konflikten för att legitimera hat som redan finns. BRÅ visar att 78 procent av anmälningarna efter den 7 oktober saknar koppling till Palestinakonflikten och att mycket av det som anmäls inte ens är antisemitism. Riksåklagaren konstaterar dessutom att inga åtal väckts efter Palestinademonstrationer.

Palestinarörelsen är dessutom ingen enhetlig organisation. Den består av hundratals föreningar, fackförbund, trossamfund, nätverk och lokala initiativ utan gemensam ledning eller centralstyrning. Att rikta kollektiva krav mot denna mångfald, utan att precisera vad som avses, reproducerar samma logik om kollektiv skuld som Nasr säger sig vilja motverka.

BRÅ visar att 78 procent av anmälningarna efter den 7 oktober saknar koppling till Palestinakonflikten och att mycket av det som anmäls inte ens är antisemitism.

Självklart finns problematiska uttryck för antisemitism från individer även inom denna rörelse. Att plocka fram enskilda aktivister som om de vore representativa, samtidigt som man bortser från den massiva, politiskt organiserade rasism som i dag präglar riksdag, regering, opposition och stora delar av svensk offentlighet, leder dock till en skev bild av vilka krafter som driver hatet.

Sverigedemokraternas trollfabriker har dokumenterats sprida klassiska antisemitiska konspirationsteorier om George Soros och ”globalister”, och när partiföreträdare tror sig vara anonyma dyker uttalanden upp som ”juden är roten till allt ont”. Den typen av systematiska uttryck från aktörer med parlamentarisk och medial makt är något helt annat än enstaka plumpa eller okunniga uttalanden från individer utan plattform.

Vi lever dessutom i ett land där framförallt muslimers rättigheter just nu systematiskt inskränks med just antisemitismen som ett centralt argument, där koranbränningar nyligen sågs som yttrandefrihetens höjdpunkt, där klädförbud som knappt berör någon kan bli valfrågor och där muslimsk organisering utsätts för kampanjer som gör demokratisk delaktighet allt svårare. Det är inte antirasism Bassem Nasr gör med sin text – det är att peka ut fel förövare.

Nasr reducerar missbruket av antisemitismanklagelser till Netanyahus retorik, som om problemet vore en enskild politiker och inte en bred, internationellt etablerad strategi. I verkligheten är det västerländska regeringar, EU-institutioner, den svenska högern, konservativa tankesmedjor och en rad pro-israeliska lobbyaktörer som driver fram IHRA-definitionens linje, där kritik av Israel likställs med antisemitism. Den utvecklingen är central, eftersom det är den som möjliggjort såväl en farlig sammanblandning av Israel som sionistisk stat med det judiska folket som utbredning och de attacker mot MR-organisationer, akademiker och Palestinaaktivister vi ser i hela västvärlden. Att isolera detta till Netanyahu är inte en analys, det är ett sätt att undvika att rikta blicken mot makten på hemmaplan.

Läs mer

Nasr skriver om rörelsen som ett objekt han ska tillrättavisa, med svensk offentlighet som faktisk publik. Han talar inte till oss, utan över oss. Stora delar av Palestinarörelsen har i decennier bedrivit ett konsekvent antirasistiskt arbete, just för att vi vet vad kollektiv skuldbeläggning innebär. Vi behöver inte lektioner i det.

Antirasism utan maktanalys blir blind. Den hjälper varken kampen mot antisemitism eller kampen mot islamofobi.

Slutreplik: I tjugo år har jag stått för Palestina – ändå är min åsikt ogiltig

Tre debattörer – Anna Ardin, Ammar Makboul och Valley Ghanem – inleder sin replik (ovan) till mig med orden ”självkritik är nödvändigt i varje folkrörelse”. Just denna nödvändighet lyser dessvärre med sin frånvaro i resten av deras text.

Min poäng är enkel: För att utveckla vår rörelse måste vi klara av att självkritiskt blicka inåt och våga hantera svåra frågor. I detta ingår att gemensamt bekämpa antisemitismen, vilket ger oss antirasistisk trovärdighet och stärker vår röst för ett fritt Palestina.

I debattörernas replik finns det en del resonemang som jag kan hålla med om. Att Palestinarörelsen är mångfacetterad och att individer inte bär kollektiv skuld. Att Netanyahus grundlösa anklagelser om antisemitism har fått spridning även i den antipalestinska rörelsen i Sverige. Och att antisemitism också finns inom extremhögern samtidigt som muslimers rättigheter inskränks. Här råder ingen oenighet.

Men det finns två tydliga skiljelinjer mellan oss: synen på kampen mot antisemitism och synen på interna debatter i Palestinarörelsen.

Debattörerna invänder mot min verklighetsbeskrivning och hänvisar till att Riksåklagaren konstaterat att inga åtal väckts efter Palestinademonstrationer. Men rasistiska uttryck prövas långt ifrån alltid rättsligt. Sverigedemokrater kan sprida antimuslimsk rasism dagligen utan att det leder till åtal. 

Därför måste vi använda fler kunskapskällor än domstolar. Expertmyndigheten Brå rapporterar att svenska judar upplever ökad utsatthet efter 7 oktober 2023, särskilt barn och unga. Detta är väl belagt. Att bortse från detta är svårt att tolka som något annat än ett bristande intresse för frågan.

Jag tror på en rörelse som utvecklas genom öppen och saklig diskussion – inte genom sektliknande tendenser. Därför reagerar jag på debattörernas tonläge. Mina åsikter bedöms inte komma ”inifrån”. Min uppmaning om gemensam aktion mot rasism beskrivs som ”kritik mot oss”, och jag påstås inta en ”överordnad position” utan tillräcklig ”förankring i rörelsen”. 

Att uttrycka sin åsikt om hur vi kan stärka rörelsen är inte att positionera sig hierarkiskt. Och idén att vissa aktivister ska bedöma andras ”förankring” skapar ett slutet system där endast de som godkänts av några självutnämnda domare anses ha rätt att delta på lika villkor. 

Jag har över 20 års engagemang i Palestinarörelsen – genom bland annat föreläsningar, skolbesök, studieresor, debattartiklar och anordnande av manifestationer. Om det inte anses tillräcklig ”förankring” eller ”inifrån”: vilka orimliga trösklar är det då debattörerna vill upprätta? Och även om jag vore helt ny i rörelsen borde mina argument bemötas sakligt. Så fungerar en levande folkrörelse.

Till skillnad från debattörerna så nöjer jag inte mig med att hylla självkritiken i teorin. Palestinarörelsen måste ständigt utvecklas, och det förutsätter självkritik. I Palestina pågår ockupation, annektering och folkmord. Det kräver att vi gör vårt yttersta – även när det innebär att granska oss själva. 

Att ta antisemitism på större allvar gör oss inte svagare. Det gör oss starkare, bredare och mer trovärdiga. Och det är, i den här kampen, faktiskt livsviktigt.

Bassem Nasr

Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 11 december, 2025

Varför kallar Fokus människor för ohyra?

Kollage. Bild: Fokus / X.

Ogräs, invasiva arter och kackerlackor – magasinet Fokus har gått från högkvalitativ journalistik till att försvara nazistmarscher och avhumanisera politiska motståndare. Har proppen gått på redaktionen?

Att Fokus graviterat högerut är allmänt känt. Och i dag togs ännu en gir mot avgrunden.

I en text med rubriken ”Skamligt av SKMA” kallar Ofer Maimon Gralvik min kollega Paulina Sokolow för ”kommunisten, antisemiten, samt eventuellt judinnan”.

Detta för att Paulina Sokolow kritiserat hans redaktör Anna Nachman för att dela en text av den högerextrema aktivisten Christian Peterson, som beskriver den återupplivade nynazistiska Salemmarschen som en missförstådd ”sorgeprocess”.

Den sortens oförskämdheter har vi blivit vana vid från tidningen Fokus. Men det senaste året har man hamnat på en mörkare plats.

Det var en märklig sådan i så fall. Alla tre talarna kom från Nordiska Motståndsrörelsen, och i talen hyllades det nazityska ledarskiktet som ”krigshjältar”.

Paulina Sokolow ifrågasatte det lämpliga i att Anna Nachman som begravningsrepresentant för Judiska församlingen i Stockholm allierar sig med sådana krafter. Det är en rimlig fråga, inte minst som Paulina Sokolows egen släkt ligger begravd där. Hon fick också medhåll i en kommentar av Svenska kommmittén mot antisemitism (SKMA), som dock inte nämnde Nachmans centrala roll i församlingen.

Det fick Ofer Maimon Gralvik att i sin text anklaga SKMA för att ”dela ut megafoner till kommunistiska antisemiter för att dessa skulle kunna nazistsmeta religiösa judar”.

Maimon Gralviks ordval är smaklösa på flera plan, inte minst för att Paulina Sokolow trots hög personlig kostnad flera gånger lyft antisemitism inom vänstern mitt under pågående folkmord. Den sortens oförskämdheter har vi blivit vana vid från tidningen Fokus.

Men det senaste året har man hamnat på en mörkare plats.

I juni skrev redaktören Anna Nachman en text som inte bara beskyllde mångfalden för brottsligheten i Sverige, utan även jämförde kriminella ”subkulturer” med den invasiva arten lupiner. Hon påminde också om Naturvårdsverkets råd för att bli av med arten: ”slå med lie, gräva upp rötterna och slänga dem i svarta sopsäckar som brännbart avfall”.

Artikeln fick med rätta hård kritik av Paulina Sokolow här i Flamman, och kallades rasbiologisk av både Alex Voronov i Göteborgs-Posten och Anna Hellgren i Expressen. Till slut tvingades Fokus vd Jon Åsberg försvara sin publicering i tidningen Journalisten.

Men det är inte bara där som proppen har gått. Hennes kollega Negar Josephi erkände nyligen ”jättestolt” att hon spottat mot Palestinaaktivister och anmälts för ofredande, och har vid åtminstone sex tillfällen kallat mig ”Kackerlackis”, ett språkbruk som inte så lite påminner om antisemitisk avhumanisering. Dessutom menar hon att jag har ”en liten Hitler i [m]ig djupt där inne.”

Nu undrar jag vad som har hänt. Ambitionerna var skyhöga när Fokus grundades 2005, och med förlagor som The Economist, Newsweek och Time ville göra högkvalitativa reportage och analyser.

”Vi tror att människor vill förstå sin samtid och den värld vi lever i. Och att de är nyfikna och vill lära sig mer. Det är vår egen drivkraft också”, sade medgrundaren och redaktören Karin Pettersson till Göteborgs-Posten.

När man börjar få kritik från SKMA för att ursäkta nynazism kanske det är läge att fundera över var man har hamnat.

Nu tvingas hon ta avstånd från sin skapelse: ”Extra hemskt på ett personligt plan, pga jag var med och startade den här tidningen”, skriver hon på Bluesky. ”Och ofattbart att familjen Ax:son Johnson i dag vill finansiera sådant här.”

I dag har det politiska oberoendet skiftat över i ”varken vänster eller höger”, vilket låter snarlikt men som vi alla vet är långt till höger. Ungefär som att ”varken för eller emot misshandel” betyder att man är för det. Och det är väl okej att tidningar utvecklas, även Flamman har som bekant en brokig historia.

Men när man börjar få kritik från SKMA för att ursäkta nynazism kanske det är läge att fundera över var man har hamnat, i stället för att gå till full attack med nya okvädesord.

Så jag ber er. Snälla Fokus – säg åt era skribenter att sluta kalla mig för kackerlacka.

Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 11 december, 2025

Sossarna säljer ut min barndomsby till Australien

I Vittangi där jag växte upp talar man numera om det ”socialdemokratiska gruvindustriella komplexet”, där vinsten exporteras och kostnaderna blir kvar. Det är dags att låta byarna själva ta del av markens rikedomar.

Sedan 1992 har dörren för att exploatera svenska naturrikedomar i princip stått vidöppen. Då avreglerades nämligen de utländska företagens rätt att förvärva svenska bolag och fast egendom. I praktiken ger det utländska gruvbolag rätt att exploatera svenska mineraler – oavsett vad lokalbefolkningen i de berörda kommunerna anser.

Detta ställdes på sin spets i våras i min barndomsby Vittangi, där man planerar att anlägga en grafitgruva. Tillsammans med det australiska gruvbolaget Talga, med tidigare arbetsmarknadsministern Eva Nordmark som styrelseordförande, körde näringsminister Ebba Busch över Kiruna kommun. Det kommunala planmonopolet rundades, och de utländska gruvkapitalisternas profitintresse sattes före kirunabornas uppfattning. Stanken av unken kolonialism var svår att dölja.

Stanken av unken kolonialism var svår att dölja.

Sedan dess har det varit relativt tyst i frågan. Men nu tycks debatten åter ta fart. I DN Debatt (4/12) skrev nyligen tre nationalekonomer att Sverige blivit ett Eldorado för utländska gruvbolag: ”Gruvboomen i Sverige gynnar främst utländska bolag, medan vi tar riskerna […] Sverige ger bort värden som i andra länder finansierar välfärdstjänster, infrastruktur och framtida välstånd.”

Ekonomerna föreslår ett regelverk som liknar det norska, med en statlig fond och höga skatter, så att en större del av värdet vid exploateringen av våra naturrikedomar kan komma samhällsekonomin och de lokalsamhällen som berörs till del. Och nog behöver något göras.

Frågan har även en tydlig vänster-högerdimension. Det märktes när SVT Norrbotten (7/11) frågade riksdagspartierna hur de ställer sig till en gruvskatt, så att mer av våra naturrikedomar kan komma lokalbefolkningen till del. Regeringspartierna var antingen luddiga (KD) eller direkt negativa (M och L). Medan oppositionspartierna – och Kirunaborna – var mer positiva.

Vänsterpartiet svarade att de är positiva och har också nyligen presenterat ett konkret förslag om detta. Miljöpartiet ligger nära Vänsterpartiet i frågan. Men även Centerpartiet svarade, om än mer svävande, att de är positiva. Socialdemokraterna var luddigast. De anser ”att en större andel av det värde som gruv- och mineralnäringen genererar borde komma lokalsamhället till del, men har inget förslag på en naturresursskatt.”

Läs mer

För Socialdemokraternas del är frågan förmodligen känslig, eftersom två av partiets tidigare arbetsmarknadsministrar – Eva Normark i Talga och Anders Sundström i Kaunis Iron – har fingrarna djupt nedstuckna i den gruvkapitalistiska syltburken. En tredje är den tidigare socialdemokratiske näringsministern Karl Petter Thorwaldsson, numera senior rådgivare åt SSAB, som myntat uttrycket ”jag älskar gruvor!”

Men skulle Socialdemokraterna ändå orka ta steg i riktning mot Vänsterpartiet och Miljöpartiet skulle den regionala rättvisan kunna bli en het valfråga 2026. Detta skulle sannolikt förbättra möjligheterna för de rödgröna partierna att få ett stort väljarstöd i norra Sverige och på landsbygden. Pratet som jag hör bland allt fler vänner i min barndomsby Vittangi, om att Socialdemokraterna blivit en del av ett gruvindustriellt komplex, skulle också få sig en knäck.

Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 11 december, 2025

Den texanska ideologin

En Tesla Cybertruck passerar medan solen går ned bakom Spacex-farkosten Starship, den 12 oktober 2024, i Boca Chica, Texas. Foto: Eric Gay/AP/TT.

Silicon Valley föddes ur en kalifornisk hippiedröm om internet som en fredsskapare. När resultatet i stället blev ojämlikhet och övervakning har investerarna sökt sig söderut – till ett Texas präglat av reaktionär kristendom och hänsynslös exploatering av mark och människor.

Längs den slingrande Coloradofloden, omgiven av slätter och buskmarker, breder Teslas Gigafactory ut sig över mer än 1 000 hektar utanför Austin i Texas.

Från luften ser den ut som en landningsbana för utomjordingar. På det platta taket står TESLA i enorma vita versaler, så stora att de syns från fönstret i ett förbiflygande plan. Fabriken, invigd 2022, ligger lågt och utdraget. Det här är inget campus som Googles eller Apples huvudkontor i Kalifornien. Gigafactory är en kolossal fästning i samma skala som en boskapsranch.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Veckobrev 10 december, 2025

Varför vill Ivar Arpi att jag ska kunna utvisas?

Jag försöker rädda julen från Ivar Arvpi. Foto: SVT Play.

I helgen var Flamman på plats när den högerextrema demonstrationen i Salem gjorde återkomst. På plakaten stod allt från ”Ut med rasisterna” till ”Hitler hade bara en pungkula”, men uppslutningen bland nazister var mager. Det roligaste skälet som angavs på flera håll, bland annat från NMR-aktivisten Martin Saxlind, var att det ”krockade med lite julbord”.

Det här är bara början – Sverigedemokraterna vill även kunna dra in medborgarskap för ”illojalitet”. 

Vem visste att senapssill och Janssons var sådana pålitliga antifascister?

Tyvärr står julborden inte i vägen för okristlig politik. Först föreslog regeringen att nya medborgare ska skriva under kontrakt om ”svenska värderingar” (migrationsminister Johan Forsell förtydligade tyvärr inte om medlemskap i Aktivklubb ingår i paketet), och i fredags gick de vidare med förslaget om indraget medborgarskap för gängkriminella.

Magdalena Andersson är inte någon Maria Magdalena direkt, och föreslog fotboja på sexåringar inför sitt jultal i Kärrtorp för att inte bli omslädad. Nu väntar vi bara på att någon ska föreslå korsfästelse för upprorsmakare.

Jesus Kristus, vad sägs om att landets politiker tog en sked rödbetssallad och stämde upp i en ”Stilla natt”, i stället för att riva sönder rättsstaten som om den vore julklappspapper.

I fredags diskuterade jag indraget medborgarskap i SVT Aktuellt med Ivar Arpi. Där förklarade jag inte bara att åtgärden är verkningslös, då gängledare ofta föredrar att vistas utomlands – vilket gripandet av den högt uppsatta Foxtrotmedlemmen i Irak i somras visade. Utan att den också signalerar för oss med dubbla medborgarskap, i mitt fall svenskt och grekiskt, att vi inte är fullgoda svenskar.

Han tyckte att jag grät krokodiltårar och att om jag inte planerade något gängdåd skulle lagen inte gälla mig. Men för det första är det här bara början – Sverigedemokraterna vill även kunna dra in medborgarskap för ”illojalitet”. 

Och visst har även jag drömt om att utvisa Putinfjäskande sverigedemokrater till Ryssland, men jag tycker inte att det ska bli svensk lag. Och för det andra handlar det om att det är en grundbult i en rättsstat att alla är lika för lagen. Det ska inte spela någon roll var en terrorists föräldrar kommer från, båda ska ha samma straff. Det kan vi aldrig tumma på.

Läs mer

Du kan se ett klipp från framträdandet på min Instagram, och hela inslaget i SVT Play

Det har blivit mycket där på senaste – ett klipp från min medverkan i högerpodden God ton, om Nato i Katalyspodden Avgå alla, och om Israel i Eurovision från TV4 Nyhetsmorgon. Så följ mig gärna där.

När jag ändå håller på får du gärna även följa Flamman på Instagram, Tiktok och Youtube så att du inte missar några röda vänsterklipp som gör upp med högergrincharna.

Ha en riktigt varm jul!

Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar 10 december, 2025

Paulina Sokolow: Ska en nazistvän begrava judar?

Anna Nachman, begravningsansvarig på Judiska församlingen, delar högerextrema ”Förtalsombudsmannens” syn på antirasisterna. Foto: Fredrik Persson/TT, Drago Prvulovic/TT (montage).

”För 25 år sedan skedde ett mord av vars sviter vi ännu plågas. Media var snabba att måla upp en förenklad bild, juridiken var inte bättre”, skriver Anna Nachman den 8 december, begravningsverksamhetens chef i Judiska församlingen, på Facebook.

Hon syftar på mordet på skinnskallen Daniel Wretström år 2000, som den svenska naziströrelsen använde som förevändning för att anordna årliga massmöten i Salems kommun utanför Stockholm.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 10 december, 2025

”Kontanter är en kraftfull protest mot bankernas övervinster”

Under årets Black Friday handlade svenska hushåll för omkring fyra miljarder mer än en vanlig fredag, enligt SCB. Foto: Janerik Henriksson/TT.

Kontantupproret samlar de som fallit mellan den sedellösa ekonomins stolar, medan Positiva Pengar vill att Riksbanken tar digital kontroll över kronan. De kommer från olika håll, men samlas allt oftare mot sin gemensamma fiende – privata banker.

När rörelsen Kontantupproret tog sina första steg 2015, omgavs ordförande Björn Eriksson av en liten skara ”udda existenser” som brann för sedlar och mynt. Kontanter sågs som ”dödfött”, framtiden var digital.

– Det är intressant att börja rota i en fråga som kontanter, för man kommer snabbt i kontakt med alla grupper som ”stängts ute”. Kvinnor som flytt från kontrollerande, våldsamma män, handikappade med god man, gamla som har svårt med tekniken, och andra som inte ses som lönsamma att bry sig om, berättar Björn Eriksson.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 10 december, 2025

Musk närmar sig svenska högerextremister: ”Politisk agenda”

Elon Musk (t.v.) och William Hahne (t.h.). Foto: Hanna Franzén/TT / Alex Brandon/AP.

Efter att ha blandat sig i flera europeiska val verkar världens rikaste man nu rikta in sig på Sverige. Under de senaste veckorna har Elon Musk interagerat med flera kända högeraktivister på den egna plattformen X. Och enligt forskaren Carl Heath är Sverige inte rustat för en aktör som Elon Musk.

”Jag är tillbaka! Tack från botten av mitt hjärta till alla som hjälpte mig att få mitt konto tillbaka genom att dela mitt inlägg. Och ett speciellt tack till Elon Musk som personligen steg in och fick det att ske. Jag är verkligen tacksam.”

Så skriver den svenska högerextrema profilen Evelina Hahne, 30, på Musks plattform X. Detta efter att hennes make William Hahne, 33, fått spridning på ett inlägg där han uppmuntrade följare att hjälpa hustrun att få sitt konto tillbaka.

”Kollar på det”, skrev Musk i ett svar till William Hahne, som är tidigare vice partiledare i Alternativ för Sverige, där också hans fru stod på riksdagslistan i förra valet. Strax därefter ska kontot ha återställts.

Interaktionen mellan Elon Musk och det högerextrema paret Hahne är långt ifrån den första. Sammanlagt har Musk skrivit nio svar direkt till Evelina Hahne under året – varav fem under den senaste månaden. Evelina Hahne har drygt 100 000 följare, och är ett av de drygt 1 000 konton som mångmiljardären följer på plattformen. Musk själv har runt 229 miljoner följare.

”Om du kommer till Sverige och våldtar våra kvinnor borde du deporteras, oavsett om du är livsfarlig även för ditt hemland”, lyder ett av Evelina Hahnes inlägg från i november.

”Absolut” svarar mångmiljardären 45 minuter senare. ”Galet att det här ens är en fråga!”

Evelina Hahne har även skrivit ett inlägg riktat direkt till USA:s president, där hon uppmanar honom att ”skrida till handling” mot Sveriges Television, på grund av ett inslag hon menar är klippt på ett försåtligt sätt.

Motivationen verkar ideologisk snarare än ekonomisk – han har en tydlig politisk agenda.

”De har hänsynslöst smutskastat dig från dag ett, och styrs av vänsterextremister. Låt dem inte komma undan med detta.”

Inlägget följde på att Trump stämt brittiska BBC på motsvarande 11 miljarder svenska kronor.

Paret Hahne sitter båda i styrelsen för bolaget Nordic Empire AB, som omsatte 100 miljoner kronor förra året. Bolaget säljer bland annat plastsugrör, men har inte velat svara på vilka andra verksamheter man bedriver när Flamman tidigare frågat. Enligt uppgifter till Konsumentverket står man även bakom en webbutik för lampor, vars returadress listas som kinesiska Shenzhen, strax utanför Hongkong.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)