Utrikes 12 oktober, 2005

Utan huva och ett antal kilo lättare – här är han

”Mina problem med amerikanerna började när jag tog över en ödetomt och gjorde om den till en lekplats.”
Detta berättar Haj Ali Al-Qaysi, mannen i den svarta huvan vars bild spreds över världen när fotografierna från Abu Ghraib-fängelset avslöjades. Den Haj Ali jag möter är långt ifrån någon skräckinjagande figur. Han ger ett varmt intryck, och det är svårt att föreställa sig hur någon kunde vilja sända iväg honom till helvetestortyren i Abu Ghraib.
Innan problemen med amerikanerna började, arbetade Haj Ali som mukhtar, ledare för sin by i området kring Abu Ghraib. Han brukade föreläsa i moskéer, skördade dadlar och ansvarade för parkeringsplatsen intill byns moské.
Haj Ali berättar att amerikanerna började frakta dit bråte från den intilliggande flygplatsen, avfall som bland annat innehöll likdelar och porrtidningar. En av traktens läkare började rapportera om skador som folk åsamkat sig när de letade igenom soporna i jakt efter värdefulla saker.
”Tidigare hade jag föreställt mig amerikanernas demokrati som en enda stor lekplats”, säger Haj Ali skämtsamt. ”Istället har de förvandlat den till en stor soptipp full av kemikalier, likdelar och porr”.

I egenskap av byns överhuvud gjorde han ett försök att klaga hos de lokala myndigheterna. ”Det var då trakasserierna började”, berättar Haj Ali. Den 30:e oktober klockan elva på förmiddagen släpades han iväg av soldater från gatan där han arbetade, och fördes in i en arméjeep. Därifrån transporterades han till Al-Amriyya, en tidigare militärbas för den irakiska armén som amerikanerna nu använde som interneringsläger. Där fick han träffa en kapten vid namn Phillips, som sa ”Jag vet inte vilken myndighet som har begärt att få dig arresterad, men du kommer att hållas kvar här”. Ryktet om att Haj Ali hade arresterats hade nu nått flera av hans familjemedlemmar, som strömmade till för att kräva hans frigivning. Kapten Phillips frågade om Haj Ali trodde att folket utanför skulle gå till angrepp. Han svarade att han inte visste.
Han hölls kvar vid interneringslägret i två dagar, tills han på morgonen den tredje dagen försågs med en huva för ansiktet och transporterades vidare till det ökända Abu Ghraib-fängelset. ”Självklart visste jag då ännu inte var jag var”, berättar Haj Ali. ”Innan jag fördes in i fängelset fick jag genomgå en undersökning som gjordes på ett väldigt förnedrande sätt.” Proceduren tog ungefär en och en halv timme. Amerikanerna tog fingeravtryck, scannade av ögonens iris, och samlade prover, innan de förde honom till ett förhörsrum. ”Dessa rum liknar mest toaletter”, säger Haj Ali, ”översvämmade av avföring”. Två förhörsledare och en tolk satte sig på avstånd ifrån mig, längre bort från exkrementerna”. Haj Ali tvingades att sitta på golvet, i skiten. Den första frågan han fick var ”Är du sunni eller shia?” Haj Ali blev förbryllad. ”Det var första gången någonsin som jag hört den frågan”, säger han, och berättar att tidigare i Irak tillfrågades folk inte ens vid ansökan om giftermål om vilken religiös riktning de tillhörde.

Efter detta anklagades han för att ha attackerat ockupationens trupper. För att förklara sträckte Haj Ali sträckte fram sina fingrar, som är skadade på ett sätt som gör det omöjligt för honom att hantera ett vapen. ”Jag talade om för dem att jag inte var kapabel att delta och gav dem telefonnumret till den kirurg som hade opererat min hand.”
”De frågade också om jag kände Osama Bin Laden”, fortsätter Haj Ali. ”Jag svarade att jag kände till honom från TV”. De fortsatte att ställa liknande frågor, också om Saddam Hussein. ”Jag fick känslan av att de letade efter nånting att sätta dit mig för. Sedan påstod de att jag var antisemit och jag svarade att jag anser att semiterna är en del av hela mänsklighetens ursprung”. ”Du vet vad vi menar”, svarade en av förhörsledarna.
Efter detta fick Haj Ali höra att de som tillfångatagit honom visste att han var en inflytelserik person, att han var mukhtar i sin by. ”Varför inte samarbeta med oss?”, sa de. ”Vi kanske kan se till så att din hand blir opererad.” Förhörsledaren fortsatte: ”Vi är det mest framstående folket i världen. Vi har ockuperat er, och ni borde ge upp och samarbeta.”

Något som skulle stå klart senare var att gripandet av Haj Ali liksom många andra som delade hans öde, inte handlade om att ”stävja upproret”, utan snarare om att samla in underrättelseinformation och värva lojala samarbetspartners bland betydelsefulla personer i en by eller en stam. Men Haj Ali vek sig inte utan svarade att ”om ni själva ser er som ockupanter, då är motståndet mot den ockupationen tillåten såväl i islamisk lag som i internationell lag.” Förhörsledarna fortsatte att pressa honom att samarbeta, för att sedan hota att skicka honom till ett ställe ”där inte ens hundar kan leva, eller till Guantánamo”.
Efter detta inledande förhör placerades Haj Ali på en lastbil tillsammans med andra fångar, och säckar träddes över deras huvuden. ”Hur många har säckar över huvudet?”, frågade en av soldaterna. En av fångarna, en blind man, svarade att han inte hade någon. Även han hade anklagats för att ha attackerat ockupationens trupper. Därefter blev de nedtryckta och transporterades till en del av fängelsekomplexet som kallades ”Fiji”. Denna del bestod av tält, isolerade i grupper om fem, vilka omgärdades av taggtråd och sedan återigen avskildes av en femton meter hög mur. ”De som placerades där”, berättar Ali, ”var sådana som amerikanerna kallade för ’big fish’”.

Haj Ali fortsätter att berätta om levnadsförhållandena i fängelset. ”I varje tält trängdes fyrtio personer. Det fanns knappt någon plats alls, så ville man sova måste man lägga sig på sidan. I alla fem tälten bodde sammantaget ungefär trehundra personer.”
Fångarna tvingades använda portabla toaletter, vilket kunde innebära att man fick köa i två eller tre timmar. Ofta hade toaletten då hunnit fyllas till bredden med avföring innan det blev ens tur. Några andra sanitetsanordningar existerade knappt; i varje tält fick fångarna 75 liter vatten att dela på för alla ändamål. För att kunna dricka fick de använda flaskor tagna ur soporna. ”Även maten var av usel kvalitet”, berättar Haj Ali. ”Vi fick inga regelbundna måltider, och om någon enskild person bröt mot reglerna bestraffades vi kollektivt. Om en fånge till exempel pratade med en fånge från ett annat läger, drog de in en måltid för hela gruppen, eller tvingade alla att stå i solen under en längre period.
”En av de märkligare sakerna som inträffade”, berättar Haj Ali, ”var med en ung kille inblandad, en av Sadr-anhängarna. Sheikh Jaber Al-Qadi hette han. Eftersom alla utom han kom från sunni-städer som Falluja, Ramadi och Mosul, kände han sig utanför. Därför bad vi honom om att kalla till bön.” Det som då hände var att amerikanerna slet tag i honom och frågade: ”Varför ber du tillsammans med sunniterna?”, varefter de fortsatte att misshandla honom.
Under tiden i fängelset kom Haj Ali också i kontakt med folk från andra fängelser, såsom det i Mosul eller vid flygplatsen i Baghdad. Han lyssnade till berättelser om tortyr och såg spåren efter den på folks kroppar. Han hörde till och med talas om folk som injicerats med hallucinogena droger i syfte att framkalla skräckvisioner av skorpioner och andra mardrömslika bilder. Det var under denna period som Haj Ali fick idén att bilda en fångorganisation.

Så småningom förhördes Haj Ali igen, och återigen hotade de att skicka honom till Guantanamo. Enligt Haj Ali ”fanns kvinnliga soldater, som blottade sig under förhöret”. Under Ramadan infördes ytterligare ett stressmoment för fångarna. För en muslim är det under fastemånaden inte tillåtet att äta från solens uppgång till dess nedgång. Under denna period frestades fångarna med ett andra mål mat strax efter morgonbönen. ”De försökte bryta ner vår uthållighet på olika sätt”, förklarar Haj Ali. Till exempel lät man sex bullrande generatorer stå på dygnet runt. Varje generator var kopplad till tre lampor, vilket gav nästan obefintligt med ljus, men som däremot skapade en massa oljud. Givetvis fanns ingen elektricitet inne i tälten”.
En dag hörde Ali sitt nummer, 11716, ropas upp och han försågs med handklovar kring händer och fötter. Återigen drogs en säck ner över ansiktet på honom, och han fördes ut till en väntande arméjeep. ”När de tog av säcken igen såg jag en lång korridor där skrik hördes från människor som blev torterade.” De bad mig ta av kläderna; först min gallabiya, sedan undertröjan och till sist kalsongerna.” När han vägrade drog fem soldater tag i honom och slet av honom kläderna med tvång. Därefter blev han tvungen att gå en sträcka på tio meter som ledde fram till en trappa. ”De ville att jag skulle klättra upp längs stegen, men en skada på min ena fot gjorde att jag inte kunde lyfta benet ordentligt. Jag slant och föll och då började de slå mig. Därefter fick jag försöka igen. Så höll det på en timme innan jag lyckades ta mig upp för stegen.”
Efter detta placerades Haj Ali mot en vägg medan han i stående position bands fast till händerna i en dörrpost. ”De slog mig förstås igen, hällde urin och förorenat vatten över mig, skrev saker på min kropp, drog ett oladdat vapen mot mig, skrek svordomar in i örat på mig med en megafon och klickade med handbojorna strax intill mina öron. Så fick jag stå fram till dess att morgonbönen ropades ut”.
Vid tiden för morgonbönen kom en person och lyfte på huvan som dragits ner över Haj Alis ansikte. Han tilltalade honom med en libanesisk accent och frågade ”Känner du till mig?” Han fortsatte: ”Jag är välkänd. Jag har förhört folk i Gaza, på Västbanken och i södra Libanon. Jag har ett gott rykte om mig: Antingen får jag fram vad jag vill – eller så gör jag slut på honom”.

Handklovarna togs bort. Istället fick Haj Ali hänga som i ett kors över celldörren. ”Jag hänger upp dig i korsställning”, sa förhörsledaren. Nu fick han utstå ytterligare slag och ännu mer förorenat vatten. Ett skjutvapen trycktes mot känsliga delar av hans kropp. Ytterligare en person dök upp och lyfte på huvan. ”Jag kände igen hans arabiska accent, och förstod att han var israel, ursprungligen från Maghreb. Det är därför vi brukar säga att vi är offer för den amerikansk-israeliska ockupationen”.
På samma sätt fortsatte det i tre dagar i olika ställningar. De tvingade honom att stå på tå och hotade att ”låta hans hand ruttna bort”.
”Vad jag senare förstod”, säger Haj Ali, ”är att det jag genomgick var en del i en operation med namnet ’Iron Horse’, vars syfte vart att samla ihop inflytelserika personer, stamöverhuvuden och liknande, och förmå dem att samarbeta med ockupationen”. På morgonen den tredje dagen fick han åter tala med en utlänning, och återigen erbjöds han att bli frisläppt, mot att han utförde vissa uppgifter. ”Jag svarade att jag ingenting hade att säga”, berättar Haj Ali. ”Under hela den här perioden hörde jag skrik, kvinnor som skrek, barn som skrek… Så fort någon passerade förbi mig i korridoren, passade de på att slå till mig.
Efter middagsbönen försågs han återigen med handfängsel i form av plastband. Sedan förde de honom till en cell där han bands fast till händerna, liggande på rygg. En högtalare placerades i cellen, och låten ”By the rivers of Babylon” spelades om och om igen på full volym. ”I den stunden önskade jag faktiskt att de skulle sätta på mig huvan igen. Efter ett tag kom en förhörsledare in och tog bort högtalaren, men hörseln var borta. ”Jag hörde fortfarande den där låten, fastän musiken hade stängts av”. De försökte med att hälla vatten över huvudet på honom, men fortfarande kunde han inte höra ett ord av vad förhörsledaren sa.

Senare lät de honom stå upprätt mot cellgallret och sträcka ut händerna varpå hans händer fängslades i detta läge. ”Då hade jag inte fått mat på fem dagar”, berättar Haj Ali. Efter ett tag dök förhörsledaren upp och talade om att de hade förberett ett ’välkomstparty’”. Senare förstod Haj Ali att detta är något som alla tvingades genomgå.
”Jag fördes till cell nummer fyrtionio. Jag blev fotograferad, först med huva och sedan utan. När jag kastade ett öga på cellerna tvärs över korridoren, upptäckte jag att jag kände igen en av dem som satt därinne – en imam. Alla var nakna. ’Bry dig inte om det’, uppmanade de. ’Såhär har vi haft det i tre månader’”. Haj Ali försökte använda några använda pappersomslag att skyla sig med, men hindrades av amerikanerna.
”Alla tilldelades ett särskilt öknamn av amerikanerna”, berättar Haj Ali. En fick heta ’Big Chicken’, en annan ’Dracula’, och det fanns namn som ’Wolf man’, ’Joker’ och ’Gilligan’. Själv kallades jag för ’Colin Powell’”.

Nästa dag fick han träffa en av specialisterna, Charles Graner, som senare skulle komma att åtalas för brott begångna i Abu Ghraib. På ena handen hade Haj Ali ett sår som lagts om med ett bandage. Graner tog tag i bandaget och slet loss det, så att hela skorpan av koagulerat blod följde med.
Smärtan fick Haj Ali att förlora medvetandet. Följande dag bad han en av de kvinnliga fångvaktarna om något smärtstillande. ”Hon bad mig sträcka ut handen i glipan under dörren. Jag trodde att hon skulle titta på handen, men istället trampade hon på den och sa ’det här är en amerikansk typ av smärtstillande”.
Efter två veckor tilldelades han en filt. ”Jag försökte använda den för att skyla mig, och mina vänner gratulerade mig till den”. På den avdelning där Haj Ali befann sig, även kallat ”The Quarry”, villebrådet, kunde han höra folk skrika. ”När mat skulle distribueras till de kvinnliga fångarna skickade man nakna män för att servera dem.” De kvinnliga fångarna hade ofta tagits som gisslan för sina bröder, fäder eller söner. ”Vi hörde deras skrik, men det enda vi kunde göra var att ropa ’Allahu Akbar’”.
När två veckor hade gått började man påskynda förhören. Amerikanerna ville skicka tillbaka dem för att kunna ta in nya fångar, som kunde rotera mellan ”The Quarry” och tälten utanför.
”Varför förnedrar ni oss?” frågade en av Haj Alis vänner en kvinnlig soldat. Hon svarade då att ”sådan var ordern, att förnedra dem i den här positionen”.
Haj Ali fördes på nytt till förhörsrummet. Där fanns ett tiotal människor, vissa i militäruniform och andra i civila kläder. De hade telefoner med kameror i. ”Då visste jag inte att sådant var möjligt, utan trodde att de använde telefonerna till att spela in ljud eller nåt”, säger Haj Ali. Det var i detta rum de händelser ägde rum, som senare skulle kablas ut över världen som exempel på den amerikanska regimens tortyr och övergrepp.
”De tvingade mig att stå på en låda med en huva för ansiktet och armarna rakt utsträckta i luften. De sa att de skulle ge mig elchocker. Jag trodde dem inte. Då tog de två kablar och tryckte in dem i min kropp. Det kändes som att ögonen skulle falla ur sina hålor. Sedan föll jag till marken”.

Vid detta tillfälle råkade han bita sig i tungan. En läkare kom fram och föste undan huvan från ansiktet med ena tåspetsen och hällde vatten över honom. ”Han kunde inte se någon skada på tungan”, berättar Haj Ali, ”så han sa åt dem att fortsätta. Vanligtvis var läkarna delaktiga i tortyren. De kunde avslöja om en fånge låtsades, eller överdrev sin smärta. I sådana fall sa de åt torterarna att fortsätta”. Tre gånger blev han förd till samma rum, och fem gånger utsattes han där för elchocker.
Hans händer och huvud spändes fast vid ett rör i taket, och en bit torrt bröd trycktes in i hans mun. Därefter tog de foton av honom. Några gånger förhördes han också. Då brukade de hota honom och fråga om han ville ha mer tortyr. Då kunde Haj Ali svara att ”ju mer ni torterar oss, desto större blir den nåd Gud ger oss”.
Haj Ali var inte ensam om att utsättas för en sådan behandling. ”En av de saker jag såg”, berättar Ali, ”var hur de behandlade imamen från den största moskén i Falluja, en sjuttiofem år gammal man. De fick inte nog av att släpa omkring honom naken, utan klädde också ut honom i kvinnounderkläder”. ”En annan gång”, berättar Haj Ali, ”befallde de en fånge att urinera, samtidigt som han hade en säck över huvudet. När de tog bort säcken fick han se sin egen far, och detta tog de också bilder av”.
”Det fanns en imam där från en annan moské”, berättar Haj Ali. ”En av de kvinnliga soldaterna tog av sig kläderna framför honom och befallde honom att ha sex med henne. Han vägrade förstås. Då spände soldaten på sig en löspenis och våldtog mannen”.
Enligt Haj Ali fungerar dessa fängelser i praktiken som träningsläger för motståndsrörelsen. ”Kanske nittio procent av de intagna är helt oskyldiga”, säger han. ”Men när de kommer ut igen är de fullständigt beredda att ansluta sig till den väpnade kampen mot ockupanterna. Det är likadant för alla som blir behandlade på detta sätt, eller ser sin bror eller syster bli det”. Haj Ali understryker här vikten av att förstå vilka oerhörda konsekvenser arresteringarna och tortyren av kvinnor har för ett arabiskt samhälle. Efter fyrtionio dagar i ”The Quarry”, fick han höra sina förhörsledare prata om att han arresterats av misstag och att han skulle skickas tillbaka till tältet. Så nästa dag kom en soldat och hämtade honom, och återförde honom till tältlägret. ”Du har blivit pånyttfödd”, sa soldaten. Väl tillbaka i tältlägret, och efter att han blivit välkomnad av de andra, spenderade Haj Ali två dagar med att blicka upp emot himlen ”för att försöka sluta fred med ljuset igen, efter tiden i de mörka fängelsecellerna”. Han berättar att han under tiden i fängelset tappade trettioåtta kilo i vikt. ”Detta vet jag för att jag fick ett band runt handleden när jag togs in, där kroppsvikten angavs”.

Han fick tillbaka sina ägodelar efter detta, och föstes återigen in i en lastbil med en huva för ansiktet, men denna gång slapp han handfängsel. Efter att ha färdats ett tag slängdes han så ut ur lastbilen. ”När jag drog bort huvan från ansiktet såg jag att jag befann mig på en motorväg. Det var så jag fick reda på att jag blivit frisläppt”.
Så slutar Haj Alis berättelse från Abu Ghraib. Efter att han släppts fri och skandalen kring Abu Ghraib blivit offentlig, fick han utbildning av FN i mänskliga rättigheter. Han ville låta sina erfarenheter komma till användning i en ny organisation, och vände sig till den irakiska regeringen för att be om hjälp, men de svarade bara att ”i fängelser existerar inte något som kan kallas missförhållanden”.
De kallade till konferens ändå. Många slöt upp och en ny organisation grundades: ”Föreningen för de amerikanska ockupationsfängelsernas offer.” Syftet med organisationen är att sprida information om tortyren i fängelserna, erbjuda stöd till offren och hjälpa anhöriga att få kontakt med fängslade familjemedlemmar. Organisationen fokuserar inte enbart på amerikanerna. ”Flera av fängelserna drivs av privata företag, av kontraktörer”, säger Haj Ali. ”Där finns folk från hela världen. Det är inte bara amerikanerna som är skyldiga”.
”Allt det som händer i Irak nu är en väldigt naturlig reaktion på dessa brott”, säger Haj Ali. ”Det omtalade våldet är en fullständigt logisk respons”. Han fortsätter: ”Under Saddams tid fanns tretton fängelser. Nu finns det trettiosex stycken som drivs av regeringen, och ytterligare tvåhundra som drivs av regeringens milis. Förhållandena i de irakiska fängelserna har förvärrats. Vi har sett dokumenterade fall av människor som fått fingrarna avskurna och vars handflator genomborrats, allt under överinseende av USA: s regering”. ”De brott som begås i Irak är också brott mot folken i Europa och USA. De tappar ansiktet. Tortyren utförs av folk från alla nationaliteter”, säger Haj Ali med eftertryck. Han fortsätter: ”Jag anklagar inte någon som kidnappar en utlänning. Det är en reaktion på vad de har tvingats utstå”. Hans organisation arbetar nu med medicinsk och psykologisk rehabilitering för de drabbade.

Kommentar/Utrikes 15 maj, 2025

En kvinna sörjer Uruguays tidigare presidenten Jose Mujica, som jordfästes i huvudstaden Montevideo under onsdagen den 14 maj. Foto: Santiago Mazzarovich/AP/TT.

Få politiker har speglat den latinamerikanska vänsterns historia som José ”Pepe” Mujica. Och ingen annan har gjort det på ett mer sympatiskt sätt. Hans död i cancer i tisdags kväll, kort innan han skulle ha fyllt 90, är slutet på en era.

Efter uppväxten i en familj i lägre medelklassen drogs Mujica tidigt in i politiken. Som så många andra unga på 60-talet ifrågasatte han snart det traditionella gnetandet i partipolitiken. Likt andra unga latinamerikanska revolutionärer drogs de till idén om att en gerilla får mer gjort.

I Uruguay hade man dock ett problem. Det finns varken berg eller skogar att gömma sig i. Men ”Tupamaros”, som rörelsen kom att kallas efter den revolutionära inkahövdingen Túpac Amaru, satte sig för att göra vad ingen hittills prövat: en stadsgerilla. 

De kapade lastbilarna från det avskydda livsmedelsföretaget Swift, tömde dem på kött och konserver – och delade ut allt i Montevideos slumområden. De stormade också bankkontor, stal dokument som bevisade korruption, och försvann innan polisen hann blinka. Den internationella pressen beskrev dem som i ett romantiskt skimmer, och i hemlandet var blotta namnet förbjudet i tryck.

Tiden hann så småningom ikapp Tupamaros och nästan alla dess kadrer slutade döda eller i diktaturens fängelsehålor. Mujica fick sex skottskador, tillbringade sammanlagt 14 år i fängelse, och lyckades rymma två gånger. Gerillaromantiken mötte verkligheten och Mujica, som senare skulle bli en sinnebild för stoicism och värdighet, var mycket nära att krossas definitivt.

Många förvånades när den tidigare gerillakämpen, liksom hela organisationen, gav sig in i fredlig parlamentarisk politik på 80-talet.

Tiden i fängelset skildras i filmen La noche de doce años (”Den tolv år långa natten”), som bygger på en cellkamrats memoarer. Den vana att tala med sig själv som han utvecklade i isoleringscellen behöll han livet ut, har han berättat. Men ändå var hans lärdom efter isolering och tortyr att ”hat är meningslöst”.

Många förvånades när den tidigare gerillakämpen, liksom hela organisationen, gav sig in i fredlig parlamentarisk politik på 80-talet. Men vägvalet bar så småningom frukt: hans Frente Amplio, den breda fronten, tog makten 2005. Han själv blev president 2010, nu återigen del av en ny latinamerikansk vänstervåg via valurnorna, från en kontinent grundligt trött på IMF-kommenderade nedskärningar och privatiseringar. 

Mer otypisk – något som en del gräsrötter i andra länder beklagat i det tysta – var hans personliga livsstil: han donerade 90 procent av sin lön, bodde kvar på sin anspråkslösa gård utanför Montevideo och körde en ikonisk ljusblå folkabubbla från 80-talet. Emir Kusturicas dokumentär El Pepe, una vida suprema (ungefär ”Pepe, ett perfekt liv”) följer honom när han påtar i grönsakslanden och avslappnat konverserar med folk som stoppar honom på gatan.

Bara en scen avviker: en anonym kroggäst ifrågasätter Frente Amplio-regeringens kompromisser med storkapitalet i allmänhet och överenskommelsen med IMF specifikt. 

”Ni kanske sköter regeringen, men det är de som sätter gränserna”, säger främlingen. Men Mujica ger sig inte in i diskussionen, utan vänder sig i stället därifrån och muttrar: ”Du är en dumskalle… dumskalle”.

Motsättningen mellan dagspolitiken och de stora perspektiven kunde han, som många andra ex-revolutionärer, aldrig helt överbrygga. I en och samma intervju förklarade han att ”vår uppgift har varit att humanisera kapitalismen” och ”med kapitalismen har mänskligheten ingen framtid på planeten”. 

Läs mer

Varken Mujica eller någon annan president från Frente Amplio försökte omstöpa sitt land på djupet likt Venezuelas starke man Hugo Chávez. Samtidigt blev Uruguay, inom systemets ramar, banbrytande på förvånansvärt många områden: först i Sydamerika med legal abort, samkönade äktenskap och cannabislegalisering, och ett pionjärland inom grön energi.

Tidigare i år gjorde han sina sista framträdanden. Han var sjuk och visste att slutet närmade sig. ”Min cykel har nått sitt slut… jag har gjort mitt”, sade han. ”Krigaren har kämpat färdigt. Han förtjänar sin vila.”

Rörelsen 15 maj, 2025

Fredshetsarna verkar törsta efter mer krig

Utan en regelbaserad världsordning kan stormakterna ta sig för exakt vad de vill, skriver debattören. Foto: Darko Vojinovic/AP.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Ukraina-Solidaritet ser som en av våra uppgifter att ta politisk strid mot de små grupperingar som påstår sig tillhöra vänstern, men som aldrig har klarat av att ta tydlig ställning för Ukrainas försvar.
Ofta sker det med pacifistiska argument som hämtats direkt från den ryska propagandan, till exempel i det upprop som 105 debattörer publicerade i Aftonbladet den 19 april.

De hävdar att Sverige och övriga länder i Europa inte behöver oroa sig för Ryssland. I stället för att rusta upp försvaret vill man använda vad man kallar ”strategisk empati” – att visa förståelse för Putins perspektiv och ryska intressen.

Det har kommit många bra svar på de 105:s upprop, men en viktig aspekt har inte uppmärksammats tillräckligt. I början av uppropet avvisar man helt ”försvar av den så kallade ’regelbaserade ordningen’”. De skriver: ”Denna ordning är ingen fredlig ordning, utan en konstruktion som utvecklats av västvärlden under USA:s ledning, med syftet att säkra västvärldens dominans och livsstil.”

När man talar om den regelbaserade världsordningen i samband med kriget mot Ukraina handlar det i första hand om respekt för internationellt erkända gränser mellan länder, och att det inte är tillåtet att annektera ett annat lands territorium.

När uppropet underkänner denna ordning, så innebär det indirekt att de ger sitt stöd åt Rysslands annektering av Krym 2014, och inte heller motsätter sig Rysslands strävan att annektera de fyra östliga ukrainska provinser som Putin påstår för evigt kommer att vara en del av Ryssland.

Vad har de att erbjuda som alternativ, annat än empati med Putin?

1994 förband sig Ryssland att respektera och försvara Ukrainas dåvarande gränser i och med Budapestavtalet, som slöts i samband med att landet överlämnade sina gamla sovjetiska kärnvapen till Ryssland. Men sådant spelar uppenbarligen ingen roll enligt de 105. Det är fritt fram för Ryssland att när Putin behagar ignorera ingångna avtal och att invadera nya länder.

Det som faktiskt gör detta ännu mer uppseendeväckande när de 105 vill kasta den regelbaserade världsordningen på soptippen, är att USA nyligen har fått en ny president som pratar om att annektera Panamakanalen, Kanada, Grönland och Gaza. Om Trump gör allvar av planerna undrar jag om de 105 glatt kommer att acceptera även detta. Eller gäller deras strategiska empati enbart Putin och Ryssland?

Uppropet har undertecknats av en lång rad akademiker, flera med vänsterprofil. Här finns även två pensionerade biskopar. Här finns Svenska Freds förra ordförande och några så kallade fredsforskare – som alltså verkar tycka att stormakterna kan invadera sina grannländer när de så önskar.

Det vore intressant att veta hur många av undertecknarna som förstått konsekvenserna av vad de satt sitt namn under. Ett par av dem har sagt att de inte håller med om allt i uppropet, men att det viktigaste är att ta ställning mot upprustningen av Sverige och Europa.

Detta trots att nästan ingen längre tror på att USA kommer att gripa in till Europas försvar om Ryssland attackerar oss. Redan för ett år sedan sade Trump ordagrant att han uppmuntrar Ryssland att göra vad i helvete de önskar med de europeiska Natoländer som inte till fullo uppfyller kraven på försvarsbudgetarnas storlek.

De 105 säger ingenting om hur Ukraina ska överleva som nation om USA ställer sig på Putins sida. Och inget om vad som ytterst ligger bakom de ryska försöken att erövra Ukraina. Man skriver: ”Det innebär inte att Rysslands agerande kan tolkas som ett hot mot hela Europa.”

Med andra ord ska vi lita på att Ryssland väljer ett annat offer än Sverige nästa gång. Tur för oss i Sverige att Finland och Baltikum ligger emellan – än så länge.

Vad har de 105 att erbjuda som alternativ, annat än empati med Putin? Även om de är helt emot satsningar på det svenska försvaret så finns det ju annat de hade kunnat ta ställning för. Exempelvis att använda de 300 miljarder dollar i beslagtagna, frusna ryska tillgångar som finns i Väst till stöd för Ukraina. Eller att stoppa de hundratals fartyg i den ryska skuggflottan som gör att Ryssland kan fortsätta sälja sin olja till världen. Fartyg som dessutom är i så dåligt skick att de utgör en gigantisk miljöfara, framför allt i Östersjön.

Läs mer

Frågar ni mig så är det de 105 undertecknarna och deras upprop som hör hemma på soptippen – tillsammans med den ryska skuggflottan! Och inte den regelbaserade världsordningen, den som Ukraina försvarar. Och som därmed försvarar även Sveriges fred och frihet.

Slava Ukraini.

Tal vid Nordic Ukraine Forums manifestation på Norrmalmstorg den 11 maj.

Kommentar 15 maj, 2025

Nooshi Dadgostar (V), Amanda Lind (MP) och Magdalena Andersson (S) efter partiledardebatten i Agenda i Sveriges television, oktober 2024. Foto: Pontus Lundahl/TT.

Så som partierna på vänsterkanten beter sig är det tur att de spelar mindre roll än vad vi tror. Att förändra samhället handlar inte om att vinna val, skriver Niklas Altermark.

Avhopp, uteslutningar och ständiga skandaler. Såsom partierna på vänsterkanten beter sig lär Tidögänget gnugga händerna.

När valkampanjen drar igång om ett drygt år kommer det heta att vänstern inte är regeringsduglig. När Vänsterpartiets ledning sedan försöker bevisa motsatsen så kommer en högljudd intern opposition att kräva Nooshis huvud på ett fat. Allt enligt ett väl etablerat mönster.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 14 maj, 2025

Syndikalister i Uppsala splittras kring sexköp

Syndikalistflaggor vid en demonstration i Köpenhamn. Foto: Wikimedia Commons.

Vid helgens årsmöte valde Uppsala LS, en lokal sektion av SAC, att ställa sig bakom en ”total avkriminalisering” av sexarbete. Efter beslutet har flera medlemmar begärt utträde ur den syndikalistiska fackföreningen.

Sexköp ska avkriminaliseras. Det tog fackförbundet SAC:s lokalsektion i Uppsala ställning för vid ett årsmöte i söndags. Motionen beskriver det som ”en självklar moralisk och facklig ställning att vara för den totala avkriminaliseringen av sexarbete”, och hänvisar till rapporter från FN och Amnesty.

– Med avkriminalisering, som finns i Nya Zealand och Belgien, har arbetarna makten. De kan jobba för sig själva och bestämma vad de vill göra, säger Candy Fox, avgående medlem av styrelsen i Uppsala LS, till Flamman.

Hon är författare till motionen, som bland annat anför att kriminaliseringen av kunder leder till ökad övervakning av sexarbetare, samt att de blir av med inkomstmöjligheter. Motionen lyfter avkriminaliseringen i Belgien och Nya Zealand som positiva exempel, bland annat då en sexarbetare i det senare fallet kunnat dra sin arbetsgivare inför domstol för sexuella trakasserier.

Hon säger att skillnaden mot legalisering är att avkriminalisering inte innebär samma restriktiva former av reglering.

– I länder där man legaliserat, som Tyskland, så har det lett till regleringar runt tillstånd för sexarbete, vilket ökar makten för arbetsköpare som sitter på kapitalet. Där behöver man kapital och administrativ ork att hantera dessa regelverk, vilket vidhåller maktstrukturen mellan arbetarna och deras chefer.

Enligt förslaget väljer man att ta ”principiell ställning emot den så kallade svenska modellen och emot alla former av kriminalisering av sexarbete inklusive av kunderna och aktiviteter som utförs av tredje part”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 14 maj, 2025

KD-toppar bjöd in bosättarlobbyist till riksdagen

Eugene Kontorovich (mitten) på plats i riksdagen. Foto: Skärmdump.

I veckan bjöd KD-politiker från riksdagens svensk-israeliska vänskapsgrupp in en bosättarkopplad jurist och lobbyist till riksdagen – för att diskutera ”heta ämnen” som ”ICC:s korruption”. ”Ytterst bedrövligt”, kommenterar Håkan Svenneling (V).

”Härligt möte i den svenska riksdagen idag med ett dussin lagstiftare, där vi diskuterade ’legaliteten i belägring’, korruptionen i ICC, och andra heta ämnen inom internationell rätt”, skriver Eugene Kontorovich på X den 13 maj. 

Bilden är från ett mötesrum i riksdagen – och runt honom står flera i Kristdemokraternas riksdagsgrupp. På en annan bild skakar han hand med sverigedemokraten Rasmus Giertz, som motionerat om svensk vapenexport till Israel, och nämner Rashid Farivar (SD) som en annan medlem i ”Sveriges största pro-israeliska parti”. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Utrikes 14 maj, 2025

Jan Eliasson om bantat FN: ”Djungelns lag”

Det globala FN-systemet ska slimmas men samtidigt bli mer effektivt, lovar generalsekreteraren António Guterres. Foto: Gemunu Amarasinghe/TT.

FN:s generalsekreterare António Guterres försäkrar att sparprogrammet ”UN80” inte är ett svar på Trumps nedskärningar – vilket avfärdas av experter. ”Doge går fram som en slåttermaskin”, säger toppdiplomaten Jan Eliasson till Flamman.

Förenta Nationerna står inför sin största interna omorganisation på decennier.

Med det så kallade UN80-initiativet vill generalsekreterare António Guterres kapa kostnader, trimma organisationen, och placera verksamheten närmare fältet.

– Missta er inte. Obekväma och svåra beslut väntar. Det kan vara lättare, och till och med frestande, att ignorera dem eller skjuta upp dem. Men den vägen leder ingenstans. Vi har inte råd att agera på något annat sätt än med största möjliga ambition och gemensamma mål, sade han i ett tal i New York den 12 maj.

Reformarbetet drogs igång redan i mars, när Guterres tillsatte en särskild arbetsgrupp för att ta fram förslag på effektiviseringar. I ett internt dokument märkt ”strikt konfidentiellt”, som läckt till Health Policy Watch och Reuters, listas över 50 olika punkter. Bland förslagen finns hopslagningar av flera FN-organisationer, avskedanden av erfaren personal, och utflyttning av kontor till billigare städer.

FN-systemet har länge kritiserats för att vara fragmenterat, ineffektivt och toppstyrt. Samtidigt har organisationen hamnat i ekonomisk kris efter att flera medlemsländer minskat sina bidrag – däribland USA, som genom den nya skuggmyndigheten Doge (”Department of government efficiency”) ledd av Elon Musk försöker kapa kostnaderna i det amerikanska välfärdssystemet.

Inte minst biståndsorganet USAID har fått en kraftigt nedskuren budget. Det är via den myndigheten som det amerikanska stödet till FN utbetalas.

Enligt Jan Eliasson (bilden), FN:s tidigare vice generalsekreterare och toppdiplomat, är FN:s krympande budget ett resultat av två samverkande tendenser – stormaktspolitik och nedskärningar.

– Bland större länder finns en tendens att röra sig bort från det multilaterala, från diplomatiska processer och fredsförhandlingar, och mot att utveckla intressesfärer. Att ta för sig och skriva om lagen för att kunna bestämma själv, säger han till Flamman.

Den andra är de amerikanska nedskärningarna på myndigheter under president Donald Trump. 

– Det är ju Doge som går fram som en slåttermaskin här. Man skär ned, människor förlorar jobbet över natten, och viktiga program avslutas på plats. I spåren av den här politiken finns ett stort lidande.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 14 maj, 2025

När klimatet går åt skogen

En avläggningsplats för timmer i Östergötland. Foto: Thomas Adolfsén/TT.

Det svenska skogsbruket hålls fram som lösning på klimatkrisen. Men stigande temperaturer, förändrade årstider och extremväder gör det svårare att bruka skogen som tänkt. Nu möter skogsarbetarna ett mer oförutsägbart arbetsliv och är oroliga för den skog där de tillbringat sina liv.

Det är en kylslagen oktobermorgon, nattens frost ligger kvar över träden i dalen. I en varm och fuktig koja, en liten barack som agerar som flyttbart rastrum, sitter Niklas, som arbetar som röjare.

– Det här är vår vardagsutsikt, säger han. Tänk om alla som satt inne på kontoren hade fått se det här.

Han bjuder på kokkaffe och berättar om sitt arbetsliv i skogen.

Han är en av ett 20-tal skogsarbetare som jag intervjuat under det senaste året som en del av mitt avhandlingsarbete. Några är maskinförare, vissa har arbetat i skogen hela livet – några från att de var elva, först med plantering, sedan som skogshuggare, och till sist som maskinförare.

De har varit med om stora skiften, från skogsmaskinernas intåg i slutet av 80-talet och massuppsägningarna som följde, till genombrotten för entreprenadsskogsbruket på 90-talet, när alla ”skulle bli entreprenörer” och de bolagsanställda skogshuggarna fick ta lån, köpa en maskin och bli företagare. Andra är röjare och planterare från Polen och Rumänien, som kommit till Sverige med förhoppningen att kunna försörja sina familjer.

Alla berättar om en stark kärlek till skogen, och ett arbete som för dem innebär att ta hand om den. De ser hur träden växer, hur de reagerar på röjningar och vad som planteras var, och på vädret. De talar om friheten: att få vara i naturen, att vara ifred, utan en arbetsledare som flåsar en i nacken. Håkan berättar att han brukar ta med sig sin hund till jobbet. Klas, maskinförare, berättar att han i maskinhytten brukar ta av sig skorna, sätta på tofflor och lyssna på ljudbok.


Produktionsskogarna finns överallt i Sverige. Vi har alla sett dem svischa förbi utanför bilfönstret på motorvägar genom Norrland och Småland. Därifrån är det lätt att missta dem för snårig natur, med svarta tjärnar, uråldriga lavar och porlande bäckar. Men många av de skogarna vi är vana att plocka svamp och promenera i, är i själva verket odlade.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 14 maj, 2025

Löfven borde lobba för folket i stället

Stefan Löfven vänslas med Morten Rud Pedersen, vd på public affairs-bolaget Rud Pedersen. I bakgrunden hänger ett porträtt av tidigare socialdemokratiska utrikesministern Anna Lindh. Foto: Jesper Frisk/DI/TT.

Att förstå hur politiken fungerar är en medborgerlig rättighet. I stället för att arbeta för kapitalet borde ex-politiker ha folkbildningsplikt.

”Jag driver inte frågor åt företags vägnar, jag hjälper företag att förstå hur politiken fungerar.”

försvarar Stefan Löfven sin nya karriär som konsult och rådgivare till lobbybyrån Rud Pedersen (Aftonbladet, 11/5). Ett uppdrag som varvas med frekventa besök hos Socialdemokraterna i riksdagen och ordförandeskap för Europeiska socialdemokratiska partiet.

Löfven är bara en i raden av politiska makthavare som fastnat i svängdörrarna mellan politik och näringsliv de senaste åren. När Centerpartiet nyligen valde en ny partiledare föll valet på den tidigare lobbyisten Anna-Karin Hatt (Klägget, 16/4). Vilket kanske inte är så konstigt då valberedningens ordförande Anders Åkesson själv kombinerar sitt uppdrag med att vara konsult för byrån Nordic Public Affairs (Arbetet, 10/4).

Nu är frågan om hur lobbyismen kan regleras föremål för strid på den stundande S-kongressen. Partiledningen säger visserligen ja till ett nationellt lobbyregister i någon form – ”ett steg bort från demokrati” enligt företrädare för PR-branschen (Resume, 8/5). Men de vill också att det ska vara fortsatt tillåtet att ha hemliga lobbykunder samtidigt som man representerar partiet.

Det är mot den bakgrunden som Stefen Löfven vill förklara för sina partikamrater vad en lobbyist egentligen sysslar med: absolut inte politisk påverkan, utan utbildning! Företagsledare vill helt enkelt lära sig hur politik fungerar, och vem är bättre lämpad att undervisa dem än tidigare politiska makthavare?

Samtidigt som kraven skärps på arbetslösa och sjuka får ex-politiker bidrag utan motprestation.

Låt oss anta att denna verklighetsbeskrivning stämmer. Med tanke på att den tidigare statsministerns bolag gjorde en vinst på 2,2 miljoner förra året gör det Löfven till en av Sveriges mest välavlönade folkbildare. Kanske handlar kritiken bara om avundsjuka från arbetarrörelsens alla ideella studiecirkelledare, kasst betalda frilansskribenter och hobbydebattörer?

Men även om man inte ser något odemokratiskt eller moraliskt tvivelaktigt med Löfvens dubbla stolar uppstår en annan fråga: varför ska de insikter om demokratiska beslutsprocesser som Löfven skaffat sig under sin tid som statsminister säljas till högstbjudande på marknaden? Borde de inte snarare betraktas som en offentlig nytta som bör komma alla medborgare till del?

Behovet av folkbildning kring hur politiken fungerar är onekligen stort. Samtidigt som kapitalet lägger åtskilliga miljoner årligen på att få ta del av politikers visdom visar forskning från Göteborgs universitet att nästan var tredje svensk inte vet vilket parti som styr den egna kommunen. Ännu färre kan troligen redogöra för vilka ansvarsområden och befogenheter en kommun egentligen har, hur välfärden finansieras och hur stat, regioner och kommuner egentligen samspelar med varandra. Att lokaltidningar lagts ned på löpande band under 2000-talet kan vara en bidragande orsak. Ett slaktat mediestöd och omfattande nedskärningar på folkbildningen lär knappast vända utvecklingen.

Här borde det finnas utrymme för djärvare förslag än lobbyregister eller karensregler för övergången från politik till näringsliv. Politiska makthavare i dag har inte bara orimligt höga arvoden, utan ofta rätt till generösa omställningsstöd, garanterad inkomst och pension efter avslutat uppdrag. Samtidigt som kraven skärps på arbetslösa och sjuka får ex-politiker bidrag utan motprestation. Varför inte slå två flugor i en smäll genom att inrätta en folkbildningsplikt för före detta kommunalråd, riksdagsledamöter och ministrar?

Läs mer

Tänk vilken insats alla före detta yrkespolitiker skulle kunna göra för demokratin om det ingick i dealen att de under ett års tid ska stå till studieförbundens och den svenska skolans förfogande efter avslutat uppdrag. Tänk om skolböckernas torra beskrivningar varvades med föreläsningar och kurser om hur politik fungerar på riktigt, med makthavare som medborgarna känner igen från medier och tv?

Ett sådant upplägg har fördelar även för näringslivet. Å ena sidan skulle företagen inte längre få exklusiv tillgång till Stefan Löfvens kunskaper om politiska processer. Å andra sidan skulle de spara många miljoner på att bara göra som vanligt folk när de vill förstå hur saker och ting fungerar – nämligen anmäla sig till en studiecirkel på ABF.

Inrikes/Nyheter 13 maj, 2025

Dagmar Hagelins mördare flyttas till lyxfängelse

Alfredo Astiz och Dagmar Hagelin. Foto: Victor R. Caivano/AP / Wikimedia Commons.

”Dödsängeln” Alfredo Astiz, dömd för mord på Dagmar Hagelin, har förflyttats till ett fängelse med tennisbanor och teaterklasser. Nu fruktar grupper inom människorätt att det är ett steg mot benådning – och den mördade svensk-argentinskans bror är kritisk.

Det är den 27 januari 1977, en varm sommardag när 17-åriga flickan Dagmar Hagelin ska besöka en väninna i västra Buenos Aires. I stället möts hon av militärer på kidnappingsuppdrag. Dagmar försöker fly men skjuts ned av den senare ökände militären Alfredo Astiz, även känd som ”den blonda dödsängeln”. 

I bakluckan på en taxibil förs hon skadad till ett tortyrcenter, för att aldrig mer återfinnas. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 13 maj, 2025

Räknefel gör bostadsbristen svårlöst: ”Katastrof”

Bra kommunal bostads-planering börjar med att kommunerna får bättre och tydligare bostadsstatistik, menar Hyresgästföreningen. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT.

En ny rapport från Hyresgästföreningen menar att bostadsbristen konsekvent mäts med fel måttstockar av den ansvariga myndigheten Boverket. I centrum står frågan om vad statistiken egentligen mäter – och för vem.

”Bostadsbrist har blivit ett permanent tillstånd i städer runt om i Europa, såväl som i Sverige”, inleds Hyresgästföreningens rapport Räkna med bostadsbrist.

”Vi verkar aldrig bygga nog mycket av det folk vill bo i, där folk vill bo.”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr