Utrikes 12 oktober, 2005

Utan huva och ett antal kilo lättare – här är han

”Mina problem med amerikanerna började när jag tog över en ödetomt och gjorde om den till en lekplats.”
Detta berättar Haj Ali Al-Qaysi, mannen i den svarta huvan vars bild spreds över världen när fotografierna från Abu Ghraib-fängelset avslöjades. Den Haj Ali jag möter är långt ifrån någon skräckinjagande figur. Han ger ett varmt intryck, och det är svårt att föreställa sig hur någon kunde vilja sända iväg honom till helvetestortyren i Abu Ghraib.
Innan problemen med amerikanerna började, arbetade Haj Ali som mukhtar, ledare för sin by i området kring Abu Ghraib. Han brukade föreläsa i moskéer, skördade dadlar och ansvarade för parkeringsplatsen intill byns moské.
Haj Ali berättar att amerikanerna började frakta dit bråte från den intilliggande flygplatsen, avfall som bland annat innehöll likdelar och porrtidningar. En av traktens läkare började rapportera om skador som folk åsamkat sig när de letade igenom soporna i jakt efter värdefulla saker.
”Tidigare hade jag föreställt mig amerikanernas demokrati som en enda stor lekplats”, säger Haj Ali skämtsamt. ”Istället har de förvandlat den till en stor soptipp full av kemikalier, likdelar och porr”.

I egenskap av byns överhuvud gjorde han ett försök att klaga hos de lokala myndigheterna. ”Det var då trakasserierna började”, berättar Haj Ali. Den 30:e oktober klockan elva på förmiddagen släpades han iväg av soldater från gatan där han arbetade, och fördes in i en arméjeep. Därifrån transporterades han till Al-Amriyya, en tidigare militärbas för den irakiska armén som amerikanerna nu använde som interneringsläger. Där fick han träffa en kapten vid namn Phillips, som sa ”Jag vet inte vilken myndighet som har begärt att få dig arresterad, men du kommer att hållas kvar här”. Ryktet om att Haj Ali hade arresterats hade nu nått flera av hans familjemedlemmar, som strömmade till för att kräva hans frigivning. Kapten Phillips frågade om Haj Ali trodde att folket utanför skulle gå till angrepp. Han svarade att han inte visste.
Han hölls kvar vid interneringslägret i två dagar, tills han på morgonen den tredje dagen försågs med en huva för ansiktet och transporterades vidare till det ökända Abu Ghraib-fängelset. ”Självklart visste jag då ännu inte var jag var”, berättar Haj Ali. ”Innan jag fördes in i fängelset fick jag genomgå en undersökning som gjordes på ett väldigt förnedrande sätt.” Proceduren tog ungefär en och en halv timme. Amerikanerna tog fingeravtryck, scannade av ögonens iris, och samlade prover, innan de förde honom till ett förhörsrum. ”Dessa rum liknar mest toaletter”, säger Haj Ali, ”översvämmade av avföring”. Två förhörsledare och en tolk satte sig på avstånd ifrån mig, längre bort från exkrementerna”. Haj Ali tvingades att sitta på golvet, i skiten. Den första frågan han fick var ”Är du sunni eller shia?” Haj Ali blev förbryllad. ”Det var första gången någonsin som jag hört den frågan”, säger han, och berättar att tidigare i Irak tillfrågades folk inte ens vid ansökan om giftermål om vilken religiös riktning de tillhörde.

Efter detta anklagades han för att ha attackerat ockupationens trupper. För att förklara sträckte Haj Ali sträckte fram sina fingrar, som är skadade på ett sätt som gör det omöjligt för honom att hantera ett vapen. ”Jag talade om för dem att jag inte var kapabel att delta och gav dem telefonnumret till den kirurg som hade opererat min hand.”
”De frågade också om jag kände Osama Bin Laden”, fortsätter Haj Ali. ”Jag svarade att jag kände till honom från TV”. De fortsatte att ställa liknande frågor, också om Saddam Hussein. ”Jag fick känslan av att de letade efter nånting att sätta dit mig för. Sedan påstod de att jag var antisemit och jag svarade att jag anser att semiterna är en del av hela mänsklighetens ursprung”. ”Du vet vad vi menar”, svarade en av förhörsledarna.
Efter detta fick Haj Ali höra att de som tillfångatagit honom visste att han var en inflytelserik person, att han var mukhtar i sin by. ”Varför inte samarbeta med oss?”, sa de. ”Vi kanske kan se till så att din hand blir opererad.” Förhörsledaren fortsatte: ”Vi är det mest framstående folket i världen. Vi har ockuperat er, och ni borde ge upp och samarbeta.”

Något som skulle stå klart senare var att gripandet av Haj Ali liksom många andra som delade hans öde, inte handlade om att ”stävja upproret”, utan snarare om att samla in underrättelseinformation och värva lojala samarbetspartners bland betydelsefulla personer i en by eller en stam. Men Haj Ali vek sig inte utan svarade att ”om ni själva ser er som ockupanter, då är motståndet mot den ockupationen tillåten såväl i islamisk lag som i internationell lag.” Förhörsledarna fortsatte att pressa honom att samarbeta, för att sedan hota att skicka honom till ett ställe ”där inte ens hundar kan leva, eller till Guantánamo”.
Efter detta inledande förhör placerades Haj Ali på en lastbil tillsammans med andra fångar, och säckar träddes över deras huvuden. ”Hur många har säckar över huvudet?”, frågade en av soldaterna. En av fångarna, en blind man, svarade att han inte hade någon. Även han hade anklagats för att ha attackerat ockupationens trupper. Därefter blev de nedtryckta och transporterades till en del av fängelsekomplexet som kallades ”Fiji”. Denna del bestod av tält, isolerade i grupper om fem, vilka omgärdades av taggtråd och sedan återigen avskildes av en femton meter hög mur. ”De som placerades där”, berättar Ali, ”var sådana som amerikanerna kallade för ’big fish’”.

Haj Ali fortsätter att berätta om levnadsförhållandena i fängelset. ”I varje tält trängdes fyrtio personer. Det fanns knappt någon plats alls, så ville man sova måste man lägga sig på sidan. I alla fem tälten bodde sammantaget ungefär trehundra personer.”
Fångarna tvingades använda portabla toaletter, vilket kunde innebära att man fick köa i två eller tre timmar. Ofta hade toaletten då hunnit fyllas till bredden med avföring innan det blev ens tur. Några andra sanitetsanordningar existerade knappt; i varje tält fick fångarna 75 liter vatten att dela på för alla ändamål. För att kunna dricka fick de använda flaskor tagna ur soporna. ”Även maten var av usel kvalitet”, berättar Haj Ali. ”Vi fick inga regelbundna måltider, och om någon enskild person bröt mot reglerna bestraffades vi kollektivt. Om en fånge till exempel pratade med en fånge från ett annat läger, drog de in en måltid för hela gruppen, eller tvingade alla att stå i solen under en längre period.
”En av de märkligare sakerna som inträffade”, berättar Haj Ali, ”var med en ung kille inblandad, en av Sadr-anhängarna. Sheikh Jaber Al-Qadi hette han. Eftersom alla utom han kom från sunni-städer som Falluja, Ramadi och Mosul, kände han sig utanför. Därför bad vi honom om att kalla till bön.” Det som då hände var att amerikanerna slet tag i honom och frågade: ”Varför ber du tillsammans med sunniterna?”, varefter de fortsatte att misshandla honom.
Under tiden i fängelset kom Haj Ali också i kontakt med folk från andra fängelser, såsom det i Mosul eller vid flygplatsen i Baghdad. Han lyssnade till berättelser om tortyr och såg spåren efter den på folks kroppar. Han hörde till och med talas om folk som injicerats med hallucinogena droger i syfte att framkalla skräckvisioner av skorpioner och andra mardrömslika bilder. Det var under denna period som Haj Ali fick idén att bilda en fångorganisation.

Så småningom förhördes Haj Ali igen, och återigen hotade de att skicka honom till Guantanamo. Enligt Haj Ali ”fanns kvinnliga soldater, som blottade sig under förhöret”. Under Ramadan infördes ytterligare ett stressmoment för fångarna. För en muslim är det under fastemånaden inte tillåtet att äta från solens uppgång till dess nedgång. Under denna period frestades fångarna med ett andra mål mat strax efter morgonbönen. ”De försökte bryta ner vår uthållighet på olika sätt”, förklarar Haj Ali. Till exempel lät man sex bullrande generatorer stå på dygnet runt. Varje generator var kopplad till tre lampor, vilket gav nästan obefintligt med ljus, men som däremot skapade en massa oljud. Givetvis fanns ingen elektricitet inne i tälten”.
En dag hörde Ali sitt nummer, 11716, ropas upp och han försågs med handklovar kring händer och fötter. Återigen drogs en säck ner över ansiktet på honom, och han fördes ut till en väntande arméjeep. ”När de tog av säcken igen såg jag en lång korridor där skrik hördes från människor som blev torterade.” De bad mig ta av kläderna; först min gallabiya, sedan undertröjan och till sist kalsongerna.” När han vägrade drog fem soldater tag i honom och slet av honom kläderna med tvång. Därefter blev han tvungen att gå en sträcka på tio meter som ledde fram till en trappa. ”De ville att jag skulle klättra upp längs stegen, men en skada på min ena fot gjorde att jag inte kunde lyfta benet ordentligt. Jag slant och föll och då började de slå mig. Därefter fick jag försöka igen. Så höll det på en timme innan jag lyckades ta mig upp för stegen.”
Efter detta placerades Haj Ali mot en vägg medan han i stående position bands fast till händerna i en dörrpost. ”De slog mig förstås igen, hällde urin och förorenat vatten över mig, skrev saker på min kropp, drog ett oladdat vapen mot mig, skrek svordomar in i örat på mig med en megafon och klickade med handbojorna strax intill mina öron. Så fick jag stå fram till dess att morgonbönen ropades ut”.
Vid tiden för morgonbönen kom en person och lyfte på huvan som dragits ner över Haj Alis ansikte. Han tilltalade honom med en libanesisk accent och frågade ”Känner du till mig?” Han fortsatte: ”Jag är välkänd. Jag har förhört folk i Gaza, på Västbanken och i södra Libanon. Jag har ett gott rykte om mig: Antingen får jag fram vad jag vill – eller så gör jag slut på honom”.

Handklovarna togs bort. Istället fick Haj Ali hänga som i ett kors över celldörren. ”Jag hänger upp dig i korsställning”, sa förhörsledaren. Nu fick han utstå ytterligare slag och ännu mer förorenat vatten. Ett skjutvapen trycktes mot känsliga delar av hans kropp. Ytterligare en person dök upp och lyfte på huvan. ”Jag kände igen hans arabiska accent, och förstod att han var israel, ursprungligen från Maghreb. Det är därför vi brukar säga att vi är offer för den amerikansk-israeliska ockupationen”.
På samma sätt fortsatte det i tre dagar i olika ställningar. De tvingade honom att stå på tå och hotade att ”låta hans hand ruttna bort”.
”Vad jag senare förstod”, säger Haj Ali, ”är att det jag genomgick var en del i en operation med namnet ’Iron Horse’, vars syfte vart att samla ihop inflytelserika personer, stamöverhuvuden och liknande, och förmå dem att samarbeta med ockupationen”. På morgonen den tredje dagen fick han åter tala med en utlänning, och återigen erbjöds han att bli frisläppt, mot att han utförde vissa uppgifter. ”Jag svarade att jag ingenting hade att säga”, berättar Haj Ali. ”Under hela den här perioden hörde jag skrik, kvinnor som skrek, barn som skrek… Så fort någon passerade förbi mig i korridoren, passade de på att slå till mig.
Efter middagsbönen försågs han återigen med handfängsel i form av plastband. Sedan förde de honom till en cell där han bands fast till händerna, liggande på rygg. En högtalare placerades i cellen, och låten ”By the rivers of Babylon” spelades om och om igen på full volym. ”I den stunden önskade jag faktiskt att de skulle sätta på mig huvan igen. Efter ett tag kom en förhörsledare in och tog bort högtalaren, men hörseln var borta. ”Jag hörde fortfarande den där låten, fastän musiken hade stängts av”. De försökte med att hälla vatten över huvudet på honom, men fortfarande kunde han inte höra ett ord av vad förhörsledaren sa.

Senare lät de honom stå upprätt mot cellgallret och sträcka ut händerna varpå hans händer fängslades i detta läge. ”Då hade jag inte fått mat på fem dagar”, berättar Haj Ali. Efter ett tag dök förhörsledaren upp och talade om att de hade förberett ett ’välkomstparty’”. Senare förstod Haj Ali att detta är något som alla tvingades genomgå.
”Jag fördes till cell nummer fyrtionio. Jag blev fotograferad, först med huva och sedan utan. När jag kastade ett öga på cellerna tvärs över korridoren, upptäckte jag att jag kände igen en av dem som satt därinne – en imam. Alla var nakna. ’Bry dig inte om det’, uppmanade de. ’Såhär har vi haft det i tre månader’”. Haj Ali försökte använda några använda pappersomslag att skyla sig med, men hindrades av amerikanerna.
”Alla tilldelades ett särskilt öknamn av amerikanerna”, berättar Haj Ali. En fick heta ’Big Chicken’, en annan ’Dracula’, och det fanns namn som ’Wolf man’, ’Joker’ och ’Gilligan’. Själv kallades jag för ’Colin Powell’”.

Nästa dag fick han träffa en av specialisterna, Charles Graner, som senare skulle komma att åtalas för brott begångna i Abu Ghraib. På ena handen hade Haj Ali ett sår som lagts om med ett bandage. Graner tog tag i bandaget och slet loss det, så att hela skorpan av koagulerat blod följde med.
Smärtan fick Haj Ali att förlora medvetandet. Följande dag bad han en av de kvinnliga fångvaktarna om något smärtstillande. ”Hon bad mig sträcka ut handen i glipan under dörren. Jag trodde att hon skulle titta på handen, men istället trampade hon på den och sa ’det här är en amerikansk typ av smärtstillande”.
Efter två veckor tilldelades han en filt. ”Jag försökte använda den för att skyla mig, och mina vänner gratulerade mig till den”. På den avdelning där Haj Ali befann sig, även kallat ”The Quarry”, villebrådet, kunde han höra folk skrika. ”När mat skulle distribueras till de kvinnliga fångarna skickade man nakna män för att servera dem.” De kvinnliga fångarna hade ofta tagits som gisslan för sina bröder, fäder eller söner. ”Vi hörde deras skrik, men det enda vi kunde göra var att ropa ’Allahu Akbar’”.
När två veckor hade gått började man påskynda förhören. Amerikanerna ville skicka tillbaka dem för att kunna ta in nya fångar, som kunde rotera mellan ”The Quarry” och tälten utanför.
”Varför förnedrar ni oss?” frågade en av Haj Alis vänner en kvinnlig soldat. Hon svarade då att ”sådan var ordern, att förnedra dem i den här positionen”.
Haj Ali fördes på nytt till förhörsrummet. Där fanns ett tiotal människor, vissa i militäruniform och andra i civila kläder. De hade telefoner med kameror i. ”Då visste jag inte att sådant var möjligt, utan trodde att de använde telefonerna till att spela in ljud eller nåt”, säger Haj Ali. Det var i detta rum de händelser ägde rum, som senare skulle kablas ut över världen som exempel på den amerikanska regimens tortyr och övergrepp.
”De tvingade mig att stå på en låda med en huva för ansiktet och armarna rakt utsträckta i luften. De sa att de skulle ge mig elchocker. Jag trodde dem inte. Då tog de två kablar och tryckte in dem i min kropp. Det kändes som att ögonen skulle falla ur sina hålor. Sedan föll jag till marken”.

Vid detta tillfälle råkade han bita sig i tungan. En läkare kom fram och föste undan huvan från ansiktet med ena tåspetsen och hällde vatten över honom. ”Han kunde inte se någon skada på tungan”, berättar Haj Ali, ”så han sa åt dem att fortsätta. Vanligtvis var läkarna delaktiga i tortyren. De kunde avslöja om en fånge låtsades, eller överdrev sin smärta. I sådana fall sa de åt torterarna att fortsätta”. Tre gånger blev han förd till samma rum, och fem gånger utsattes han där för elchocker.
Hans händer och huvud spändes fast vid ett rör i taket, och en bit torrt bröd trycktes in i hans mun. Därefter tog de foton av honom. Några gånger förhördes han också. Då brukade de hota honom och fråga om han ville ha mer tortyr. Då kunde Haj Ali svara att ”ju mer ni torterar oss, desto större blir den nåd Gud ger oss”.
Haj Ali var inte ensam om att utsättas för en sådan behandling. ”En av de saker jag såg”, berättar Ali, ”var hur de behandlade imamen från den största moskén i Falluja, en sjuttiofem år gammal man. De fick inte nog av att släpa omkring honom naken, utan klädde också ut honom i kvinnounderkläder”. ”En annan gång”, berättar Haj Ali, ”befallde de en fånge att urinera, samtidigt som han hade en säck över huvudet. När de tog bort säcken fick han se sin egen far, och detta tog de också bilder av”.
”Det fanns en imam där från en annan moské”, berättar Haj Ali. ”En av de kvinnliga soldaterna tog av sig kläderna framför honom och befallde honom att ha sex med henne. Han vägrade förstås. Då spände soldaten på sig en löspenis och våldtog mannen”.
Enligt Haj Ali fungerar dessa fängelser i praktiken som träningsläger för motståndsrörelsen. ”Kanske nittio procent av de intagna är helt oskyldiga”, säger han. ”Men när de kommer ut igen är de fullständigt beredda att ansluta sig till den väpnade kampen mot ockupanterna. Det är likadant för alla som blir behandlade på detta sätt, eller ser sin bror eller syster bli det”. Haj Ali understryker här vikten av att förstå vilka oerhörda konsekvenser arresteringarna och tortyren av kvinnor har för ett arabiskt samhälle. Efter fyrtionio dagar i ”The Quarry”, fick han höra sina förhörsledare prata om att han arresterats av misstag och att han skulle skickas tillbaka till tältet. Så nästa dag kom en soldat och hämtade honom, och återförde honom till tältlägret. ”Du har blivit pånyttfödd”, sa soldaten. Väl tillbaka i tältlägret, och efter att han blivit välkomnad av de andra, spenderade Haj Ali två dagar med att blicka upp emot himlen ”för att försöka sluta fred med ljuset igen, efter tiden i de mörka fängelsecellerna”. Han berättar att han under tiden i fängelset tappade trettioåtta kilo i vikt. ”Detta vet jag för att jag fick ett band runt handleden när jag togs in, där kroppsvikten angavs”.

Han fick tillbaka sina ägodelar efter detta, och föstes återigen in i en lastbil med en huva för ansiktet, men denna gång slapp han handfängsel. Efter att ha färdats ett tag slängdes han så ut ur lastbilen. ”När jag drog bort huvan från ansiktet såg jag att jag befann mig på en motorväg. Det var så jag fick reda på att jag blivit frisläppt”.
Så slutar Haj Alis berättelse från Abu Ghraib. Efter att han släppts fri och skandalen kring Abu Ghraib blivit offentlig, fick han utbildning av FN i mänskliga rättigheter. Han ville låta sina erfarenheter komma till användning i en ny organisation, och vände sig till den irakiska regeringen för att be om hjälp, men de svarade bara att ”i fängelser existerar inte något som kan kallas missförhållanden”.
De kallade till konferens ändå. Många slöt upp och en ny organisation grundades: ”Föreningen för de amerikanska ockupationsfängelsernas offer.” Syftet med organisationen är att sprida information om tortyren i fängelserna, erbjuda stöd till offren och hjälpa anhöriga att få kontakt med fängslade familjemedlemmar. Organisationen fokuserar inte enbart på amerikanerna. ”Flera av fängelserna drivs av privata företag, av kontraktörer”, säger Haj Ali. ”Där finns folk från hela världen. Det är inte bara amerikanerna som är skyldiga”.
”Allt det som händer i Irak nu är en väldigt naturlig reaktion på dessa brott”, säger Haj Ali. ”Det omtalade våldet är en fullständigt logisk respons”. Han fortsätter: ”Under Saddams tid fanns tretton fängelser. Nu finns det trettiosex stycken som drivs av regeringen, och ytterligare tvåhundra som drivs av regeringens milis. Förhållandena i de irakiska fängelserna har förvärrats. Vi har sett dokumenterade fall av människor som fått fingrarna avskurna och vars handflator genomborrats, allt under överinseende av USA: s regering”. ”De brott som begås i Irak är också brott mot folken i Europa och USA. De tappar ansiktet. Tortyren utförs av folk från alla nationaliteter”, säger Haj Ali med eftertryck. Han fortsätter: ”Jag anklagar inte någon som kidnappar en utlänning. Det är en reaktion på vad de har tvingats utstå”. Hans organisation arbetar nu med medicinsk och psykologisk rehabilitering för de drabbade.

Inrikes 07 juli, 2025

Kanadensisk ”AI-fabrik” ska generera tusentals jobb i Strängnäs

Microsofts datacenter utanför Staffanstorp. Foto: Johan Nilsson/TT.

Svenska kommuner ställer sig i kö för att få bli hem åt techjättarnas nästa datacenter, i jakt på fler arbetstillfällen och visionen om en allt mer AI-driven framtid. Men forskarna är fortfarande skeptiska – både inför jobblöftena och resursåtgången.

– Vi är i starten av nästa tekniksprång, och Sverige borde inte hamna på efterkälken. Jag kan nog inte riktigt fantisera om vilka arbeten som kan förenklas med hjälp av AI, det är någonting jag tror kommer genereras de närmaste åren, säger kommunalrådet Anders Hambro (S).

På Gorsingeberget, tio minuter utanför Strängnäs, har en 350 000 kvadratmeter stor industritomt väntat på sin köpare sedan 2006. Nu ska grävskoporna äntligen fram.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 07 juli, 2025

Gängvåldet borde inte chockera någon

Forskning visar ett starkt samband mellan våldsbrott och ojämlikhet, skriver Cecilia Verdinelli. Foto: Claudio Bresciani/TT.

Låt högern spela indignerad kring förortssprängningar och mord – vänstern har sett utvecklingen komma länge.

Det var en stadig uppläxning som Åsa Linderborg serverade på midsommarafton (Aftonbladet 19 juni): Vänstern måste prata mer om gängkriminaliteten! Högre, ilsknare! En som hörsammade ropet var Nooshi Dadgostar, som i Almedalen pratade så mycket om gängen att hon knappt hann med annat.

Linderborgs text är inte dålig. Den bottnar känslomässigt och litterärt. Problemet är bara att den inte erbjuder analys, utan bara just ilskan. Liksom Dadgostars tal liknar den snarare en trosbekännelse: om vi i vänstern bara säger ”gängkriminalitet” tillräckligt chockerat så… ja vad?

Detta upprörda tonfall har jag problem med. Man bör chockeras över brutaliteten, och över den iskalla exploateringen av barn, men utvecklingen i sig är inte chockartad. Den är helt förutsägbar.

År 2010 kom boken Jämlikhetsanden av de brittiska epidemiologerna Richard Wilkinson och Kate Pickett ut på svenska. Den diskuterades på mängder av ABF-kvällar men verkar nu bortglömd. Boken beskriver de prydliga sambanden mellan ojämlikhet och andra samhällsproblem. Våldsbrott är enligt författarna en konsekvens av statuskamp och hypermaskulinitet, som i sin tur är ett resultat av ojämlikhet.

Under de 15 år som gått sedan utgivningen har klyftorna i Sverige vidgats dramatiskt – och följaktligen även kriminaliteten.

Högerns triumfatoriska förklaring är som bekant demografi och etnicitet, och de frossar nu i nationalistisk pseudo-psykologi. Tidigare fick man gå till antikvariaten för förlusta sig i Svensk folkkaraktär från 1944, men numera räcker det att slå på Svenska Dagbladets ledarpodd.

Om nästa riksdag inte är beredd på en tämligen radikal omfördelning av resurser ser det ut som om segregation, rasism och gängvåld blir permanenta inslag i det svenska samhället.

Där kunde man nyligen (21/6) höra Muf:s Douglas Thor tala om sin nya bok. Svenskarna, får vi veta, kännetecknas av ärlighet och arbetsmoral. Invandrarna däremot behöver fostras för att ”komma ikapp i civiliseringsprocessen”. Det kan ske genom ”husförhör i Husby”, skojar han. (Och som i Svensk Folkkaraktär uppstår ofrivillig komik när han skryter om svenskarnas fina värderingar, som brukar innefatta anspråkslöshet.)

Liv Strömquist har också lyssnat (Stormens utveckling, avsnitt 317). Hon föreslår ironiskt att svenskarna kan passa på att predika arbetsmoral när invandrarna städar deras hem eller levererar hämtmat. En mer agil lösning!

Men hennes poäng är allvarlig: det handlar om ojämlikhet. Kapitalinkomster driver isär Sverige. Man blir inte rik på lön, utan på ägande. Att plugga till lärare hjälper lite, att ärva en sommarstuga hjälper mycket. Och invandrare ärver sällan sommarstugor. Infödda svenskar har det inte bättre ställt för att de jobbar hårdare, utan för att de äger mer.

Boendet tar oss till socialdemokratins svar. Från partistyrelsen föreslås nu minskad boendesegregation. Knappast hade ordet ”blandning” nämnts förrän borgerliga ledarskribenter gick upp i falsett. Per Gudmundson (GP, 7 juni) skrev att svenskarnas belåning är för hög för att klara blandade bostadsområden. En värdeminskning på några procent – som kan bli resultatet av nybyggda hyresrätter – uppfattas som ett existentiellt hot.

Detta förklarar också paradoxen mellan enkätfyndet att svenskar tillhör världens minst rasistiska länder, och forskningsfyndet att tröskeln för ”vit flykt” från områden sker redan vid runt tre procent utomeuropéer (Emma Neuman, Linnéuniversietet 2016). Svenskar har alltså inget emot att bo granne med kurder eller moldaver men har (tyvärr, tyvärr) inte råd med det.

Det är alltså inte bristande moral som är huvudorsaken till gängkriminaliteten, lika lite som rasism är huvudorsaken till segregationen. Men om nästa riksdag inte är beredd på en tämligen radikal omfördelning av resurser ser det ut som om segregation, rasism och gängvåld blir permanenta inslag i det svenska samhället.

Läs mer

Den ekonomiska elitens – givetvis outtalade – kalkyl blir i så fall att sprängningar i förorten visserligen är hemskt, men inte lika hemskt som ett dramatiskt prisfall på bostäder. Gängvåldet får ses som en trist systemkostnad. Om detta måste man kunna tala utan att anklagas för att bagatellisera brottsligheten.

Högerns krav på att vara – eller åtminstone låta – ständigt indignerad är ett retoriskt gyckelspel som vi faktiskt inte måste delta i.

Diskutera på forumet (0 svar)
Essä/Kultur 05 juli, 2025

Il futuro

De måste göra något annorlunda.

Tanken har redan grott inom Jörn i ett par dagar, dykt upp och stört honom, men nu när han svänger in på Folkungagatan känner han sig säker. De måste göra något annorlunda. Försöka åtminstone. Första sommaren gjorde de Julius Caesar, och det var bra, lite svajigt, men bra. Charmigt. Andra sommaren gjorde de Stormen, och det var bättre. Gruppen hade utvecklats. Vissa har begåvning, det stod klart redan första året, men alla var duktiga. Det var fint. Alla sade så efteråt, både inom gruppen och i publiken, som mestadels bestod av deras släktingar och vänner – inte enbart, faktiskt, det fanns en och annan där som bara var intresserad allmänhet – hur som helst sade de alla samma sak: att det var fint. ”Det var så fint.”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar/Kultur 05 juli, 2025

Jonathan Brott: Låt AI bli en renässans för tänkandet

Jonathan Brott föreställer sig AI som en ny storhetstid för idéer. Bild: ChatGPT (AI).

Överallt framställs AI som ett hot mot vår minnesförmåga och kreativitet. Men tänk om det snarare kan göra kunskapen tillgänglig för alla?

Ny teknik – göm era barn! ”Gymnasieeleverna avslöjar: Så använder vi Chat GPT för att fuska”, larmar en färsk artikel i DN (29/5). Samtidigt skriver ett gäng techbrorsor ett slags reformmanifest i SvD (20/4) där de efterlyser en ”AI-peng för pedagoger” och ett nationellt AI-center. På andra sidan Atlanten visar en MIT-studie att AI-brukets ”kognitiva avgift” gör oss lata och får oss att glömma vad vi just tänkt eller skrivit.

Efter tre år har paniken och oförståelsen inte lagt sig, och varje middagsbjudning tycks urarta i samma diskussion: kan vi stoppa AI-tåget, och vem är det ens som styr?

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Essä 04 juli, 2025

En ny värld i sikte

Markfordonet Perseverance kastar av sig rymdfarkostens kryssningsmodul, några minuter innan den går in i Mars atmosfär, enligt en illustration av Nasa. Bild: Nasa/JPL-Caltech/AP/TT.

Inom hundra år kan en mänsklig koloni på Mars vara möjlig. Men är det önskvärt?

När astronauten Christer Fuglesang tog sitt första steg utanför rymdfärjan Discovery år 2006 kände han något som ingen annan svensk upplevt tidigare: tyngdlösheten, vakuumet, och framför allt det svindlande perspektivet av en jord som verkade både vacker och skör på avstånd.

Fuglesang beskriver hur han blickade ut mot Mars, en röd prick som lockade bortom månens bana. Redan då, i mörkret och kylan hundratals kilometer ovanför jorden, tänkte han på vad nästa steg skulle innebära – mänskligheten på väg att bosätta sig på en annan planet.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Krönika 04 juli, 2025

Rebecca Gonzalez Leon: Framtiden är här – din pojkvän är bög

Rosalía är en av många artister som inspirerats av neoperreo. Foto: Eduardo Verdugo/AP

”Duro, duro, perra del futuro. Aquí llegó tu baby, tu perra del futuro.” Dessa snart bevingade ord översätts till: ”Hårt, hårt, framtidens bitch. Här kommer din baby, din bitch från framtiden.” Likt engelskans bitch kan perra betyda både tik och tuff tjej. Jag förbehåller mig rätten att skriva bitch – hynda har helt enkelt aldrig klingat lika bra på svenska.

Textraden är lånad från den chilenska artisten Tomasa del Real, som tillsammans med producenter som DJ Lizz, Paul Marmota och Deltatron i slutet av 2010-talet formade en undergroundrörelse för alternativa kids i Santiago de Chile som kommit att kallas för neoperreo.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Reportage 03 juli, 2025

En annan värld är möjlig

På en kulle i Solna berättar ”ET” – Erik Thomas Persson, ufo-aktivist – om vad han en kväll såg på stjärnhimlen. Foto: Liz Fällman.

Är vi ensamma i universum? Ufo-gåtan har gäckat generationer av skeptiker, troende och nyfikna, från rymdkommunister till underrättelsetjänster. Där någon fruktar ett högteknologiskt hot hoppas någon annan på kosmisk frälsning – från oss själva.

– Det var en klart lysande ljusprick, kanske tre gånger större än Venus, bakom dimmolnen. Den färdades vad som måste varit ett par mil över himlen, på åtta-tio sekunder, helt tyst.

Vi står i gassande sol på berget i Solna där Erik Thomas Persson, eller ”ET” som han kallas i ufo-sammanhang, hade en av sina första himmelsupplevelser för några år sedan. Sin allra närmsta kontakt vill han inte riktigt berätta om, då han – trots allt vi redan avhandlat senaste timmen – är rädd att jag skulle mista allt förtroende för honom.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 03 juli, 2025

Vänstern måste börja bygga igen

I maj meddelades att Australiens första labbodlade kött snart finns på menyerna. Tre nya produkter, däribland en foie gras skapad från odlade celler från japansk vaktel, har godkänts för försäljning. Foto: Jessica Hromas/Guardian/eyevine/TT.

I New York visar Zohran Mamdani att framtidstro, investeringar och politisk fantasi kan vinna väljarnas hjärtan. Det är dags att sluta förvalta bristen – och börja bygga överflöd.

Är framtiden ljus eller mörk?

Svårt att säga. Men visst blir man glad att se New Yorks nya favoritsocialist Zohran Mamdani skrämma slag på miljardärerna i världens rikaste stad. Han vann inte bara det demokratiska primärvalet med löften om hyresreglering och bostadsbyggande, allmän barnomsorg, gratis kollektivtrafik, och statliga matbutiker som pressar ned priserna. Han visade också att om man vill vinna människors hjärtan behövs framtidstro och inte bara krislarm.

Och det är kanske hans främsta bidrag till vår tids vänster. Hoppet.

De senaste månaderna har boken Abundance, skriven av de liberala journalisterna Derek Thompson och Ezra Klein, diskuterats flitigt i USA. I veckans nummer djupdyker Mathias Wåg i hur löften om överflöd inte bara tillhör borgerligheten, utan också varit ett viktigt recept för vänsterframgångar, om än i annan tappning än deras liberala sådana.

Det räcker inte att omfördela det som redan finns – och säga nej till resten. Om man vill vinna behöver man erbjuda väljarna något mer.

Ändå har delar av den amerikanska vänstern varit märkbart stängd inför bokens budskap. Trots att den förespråkar storskaliga statliga investeringar, i kombination med att plocka bort hämmande statlig byråkrati, har man låtsats som att det är en vänstervariant av Elon Musks nedskärningsprogram Doge. Det avslöjar något i en inställning som klamrat sig fast i delar av vänstern: tanken att uppgiften är att stoppa olika projekt.

Karaktäristiskt nog har Zohran Mamdani en annan syn. När han fick frågan av en journalist om han är ”Abundance-pillrad” svarade han: ”Det där samtalet har bidragit med mycket.”

Det räcker nämligen inte att omfördela det som redan finns – och säga nej till resten. Om man vill vinna behöver man erbjuda väljarna något mer.

Men den främsta framtidsorienterade ideologin som levererats till vänster om socialdemokratin på senare år är tyvärr den destruktiva teorin om nedväxt. Alltså att tillväxten som sådan är ett hot, och att världens befolkning måste övertygas att leva allt fattigare liv. Det finns kloka röster som talar om selektiv nedväxt – men de drunknar ofta i en puritansk moralism som skrämmer bort fler än den övertygar.

I praktiken betyder det att den gryende medelklassen i Indien, Kina och andra delar av världen måste leva utan de bilar och kylskåp som vi andra tar för givet. Lycka till att förklara det för dem.

Människan är anpasslig och klarar garanterat att överleva under extrema väderförhållanden och matbrist. Men som politiskt projekt är det inte bara dött: det framstår allt mer som om de nyliberala slipskillarna på Timbro får eldunderstöd för sin åtstramningspolitik av hippiekusinerna från Järna.

Det betyder inte att all tillväxt är bra sådan. Däremot handlar det, som den norska statsvetaren Ola Innset förklarade i Flamman (3/4 2023), om att skala ned fossiltunga sektorer och skifta upp sådana som bringar lycka och framsteg. Och vad gäller grundpoängen har Klein och Thompson rätt – det räcker inte med att omfördela, det bästa sättet att skapa mer åt fler är att bygga. (Höghastighetståg, solparker, lågprisbostäder…)

I veckans nummer samlar vi några texter som blickar framåt i tiden, med rymdkommunistiska drömmar om Mars och ufon. Givetvis med glimten i ögat – det är inte där vår tids främsta kamper står. Men när det gäller AI har vänstern intagit sitt sedvanliga nejsägande. Detta trots att här finns ett verktyg som gör historiens alla kunskaper tillgängliga vid våra fingerspetsar, och som en gång för alla tycks visa att jakten på sanning och skönhet är ett kollektivt äventyr snarare än enskilda geniers verk.

Det som behövs nu är en socialistisk överflödspolitik.

Svaret kan inte vara att reglera sönder teknologin, med hänvisning till individers intellektuella egendomar, utan att utforska hur verktygen kan ta mänskligheten till nya höjder. Givetvis samtidigt som vi säger till AI-företagen: Tack för de fina verktygen, men de är resultatet av vår kollektiva strävan. Dags att lämna tillbaka dem.

Högern har insett att tiden är kommen för överflödspolitik, men bara när det gäller försvaret och kärnkraften. Den kommer aldrig att bygga någonting annat, då den prioriterar kortsiktiga skattesänkningar och meningslösa rotavdrag för nya spishällar, i stället för att bygga det som samhället verkligen behöver.

Det som behövs nu är en socialistisk överflödspolitik.

Tänk dig att vakna utan stress i kroppen. Lägenheten är ljus, tyst och sval – elen kommer från det nationella sol- och vindnätet som byggdes ut under åren då man äntligen slutade lyssna på Timbro och började bygga igen. Ventilationen är perfekt, och köket fullt av råvaror från det offentliga distributionssystemet. Hyran är låg och stabil. Inte för att du har tur – utan för att bostäder är allmän egendom.

Du tar hissen ned till gatan. Några barn leker med drönare mellan träden. Ett pensionerat undersköterskepar matar duvor. Du går till det kooperativa kaféet i kvarteret, där ingen behöver stressa över marginaler. Du tar en kaffe och en smörgås med labbodlad entrecôte, rökt tomat och fermenterad citronmajonnäs. Det smakar utmärkt, och du tar en till, bara för att du kan.

Jobbet börjar vid nio. Du arbetar fyra dagar i veckan med att planera regionala tåglinjer, på ett samägt bolag där vinsterna återinvesteras i ny teknik, kortare arbetsveckor och bättre förmåner. Alla har tjänstepension, veckolång återhämtningsledighet och rätt till kompetensutveckling varje år. Du funderar på ett år i Rio de Janeiro.

Läs mer

På lunchen tränar du i det kommunala gymmet, bastar snabbt och äter med några kollegor. Diskussionerna rör sig mellan AI-promptning, boktips, nya tågmodeller och fotbollsresultat. En bjuder på ekologiskt bubbelvatten från sitt odlingskooperativ. En annan delar ut hemgjorda maränger – han testade ett nytt köksprogram kvällen innan.

På eftermiddagen hämtar du din dotter på förskolan. Hon visar upp en liten robot som barnen byggt tillsammans, med återvunna delar från gamla leksaker. Du skrattar – den är klumpig men rör sig, nästan. Ni tar snabbtåget hem, smidigt och tyst, och går sista biten genom en bilfri stadsgata där ett jazzband spelar under ett körsbärsträd. Någon frågar om ni vill ha glass.

Du tackar ja. Det finns gott om allt nu.

Diskutera på forumet (0 svar)
Nyheter/Reportage 02 juli, 2025

Koks i lasten?

Genom Gävle hamn, som drivits helt av turkiska Yilport sedan 2016, passerar sex miljoner ton gods - varje år. Foto: Gävle Hamn.

Allt fler svenska hamnar gör jättebeslag av kokain, ofta bland bananer eller andra laster från Sydamerika. Men i Gävle hamn, som drivs av turkiska Yilport och tar emot hälften av Sveriges kaffe, har man bara hittat två gram – på 15 år. ”Något myndigheterna borde undersöka”, menar amerikanska experten Douglas Farah.

2016 skakar några mäktiga män hand på Sydamerikas västkust. I ett och samma rum hittas Ecuadors dåvarande vänsterpresident Rafael Correa, Turkiets ledare Recep Tayyip Erdogan, och Robert Yildirim – högste chef för transport- och gruvjätten Yildirim Group.

Den största turkiska investeringen i Ecuador någonsin – 750 miljoner dollar – har just rotts i hamn. Containerhamnen Puerto Bolivár ägs nu på ett 50-årskontrakt av Yildirim-gruppens hamnbolag Yilport, som är mitt i en global expansionsfas.

Ecuador är en bananrepublik i ordets bokstavliga mening. Mellan 6 och 7 miljoner ton bananer – en tredjedel av världens konsumtion – lämnar landet årligen, främst genom Puerto Bolivár och hamnarna i den större staden Guayaquil, där Yilports regionala högkvarter ligger.

Landet har också under 2020-talet allt oftare börjat kallas en narkostat. Douglas Farah (bilden), grävande journalist och expert på organiserad brottslighet som verkat i Sydamerika sedan 1980-talet, berättar för Flamman att Ecuador länge varit viktigt i det vita guldets leveranskedja, men hur det på senare år blivit ”enormt”.

– Ecuador var alltid något av en ”lagerlokal”, med [vänstergerillan] Farc vid colombianska gränsen mot öst, och Peru i söder. Två storproducenter till grannländer, som behövde någonstans att förvara allt, säger han.

Douglas Farah fortsätter förklara hur fredsavtalet 2016 mellan Farc och Colombias regering ledde till att gerillan fragmenterades, och utbrytargrupper sökte nya möjligheter att förflytta eller expandera verksamheten.

– Dessutom är den officiella valutan i Ecuador den amerikanska dollarn, och bankerna nästan helt oreglerade.

Gräns. Beväpnad ecuadoriansk soldat i en av Guayaquils hamnar. Cesar Munoz/AP

Hela 57 procent av banancontainrarna från Guayaquil innehåller kokain när de kontrolleras i belgiska Antwerpen, enligt en rapport från EU-kommissionen, som besökte Guayaquil 2023 under Ylva Johanssons ledning.

– Bananlaster får förtur, för att de är så tidskänsliga. Ruttnar bananerna till sjöss på grund av en dags försening förlorar du miljontals dollar, förklarar Douglas Farah, och berättar att kokain även ofta göms bland blommor av samma anledning – pålitlighet och punktlighet.

Förra året beslagtogs 419 ton kokain i Europa, berättar Laurent Laniel, analytiker på EU:s drogmyndighet EUDA.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 02 juli, 2025

Från rosé till revolution

Extinction Rebellions röda rebeller intar Donners plats i Visby. Foto: Christine Olsson/TT.

Under Almedalsveckan träffas företag och pr-byråer för att dela upp framtiden mellan sig. Emot sig har de allt från allvarsamma fackmingel till rödklädda klimataktivister och ufo-entusiaster. Låt kampen börja.

På Donners plats i Visby skär en läkare upp magen på en docka. Bakom axeln står en polis som ser till att allt går rätt till, och annars står en järnbur strax bredvid.

Den knappast diskreta aktionen gestaltar Falun Gongs anklagelse om att Kina fängslar deras anhängare och stjäl deras organ. Och vad vore väl Almedalsveckan utan deras närvaro – från mediterandet i gula tröjor framför biblioteket till den ständigt inkilade Epoch Times-mikrofonen på presskonferenserna.

Partiledartalen hålls i parken ett par hundra meter bort, men torget här fångar nog Almedalsandan ännu bättre. Precis intill finns en öppen scen där Direktdemokraterna uppmanar en handfull åhörare att inte ”kasta bort sin röst” och i stället rösta på dem.

En annan gång hör jag en kvinna varna för islamiseringen av Sverige, och en tredje berättar en man i solglasögon – som tycks titta på en var på torget man än står – att fyra tuber som rest tusen kilometer i timmen bevisar att utomjordingar finns. Det rapporteras av fyra piloter, och bekräftades av 20 till, men det spelar ingen roll hur mycket bevis som finns då vi människor är flockdjur.


Talet får mig att tänka att Almedalens demokratiska ådra är omöjlig att helt dränka i företagssponsrad cava. Tills jag träffar på Lisa Pelling, chef för tankesmedjan Arena Idé, som förbereder sig för ett panelsamtal på en innergård. Vi kommer snabbt in på Almedalens jippofiering.

Hon säger att hon mejlade det statliga tågbolaget Green Cargo för att erbjuda sin medverkan i deras panelsamtal om hållbara godstransporter. Arena Idé har nyligen gett ut en rapport om klimatsmarta resor, och hon har nyligen skrivit en debattartikel om varför staten borde ta över underhållet.

Men svaret kom inte från Green Cargo, utan från pr-byrån Rud Pedersen, som meddelade att hennes insatser ”passar inte riktigt in i det tänkta temat”. Som av en händelse hade Lisa Pelling (bilden) på Linkedin en månad tidigare frågat byråchefen Morten Rud Pedersen varför de samarbetar med fossiljättar som BP, och han svarade att de är en ”stolt partner” som ska ”hjälpa dem navigera från fossilbränsle till nya energikällor”.

Nu undrar hon varför ett grönt statligt bolag går via en byrå, i stället för att själva styra dagordningen för sin scen.

– Hur svårt är det att ordna seminarier själva? suckar hon.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)