Mats Odell är också ordförande i den speciella lobbygruppen för flygindustrin, Svenskt flyg. Flyget är idag gynnat skattemässigt jämfört med andra trafikslag. Flyget är också den källa till utsläpp av växthusgaser som ökar snabbast. Om man vill ta klimatförändringarna på allvar så måste man åtgärda de dramatiskt ökande utsläppen från flyget.
Några dagar senare meddelade de borgerliga partierna att inkomsterna från de i Stockholm beslutade trängselavgifterna, som man tidigare har försökt förhindra, ska gå till att bygga ut trafikleder runt Stockholm. Den minskning av utsläpp av växthusgaser som trängselavgifterna medför riskerar nu att helt ätas upp av utsläpp från ökad bilkörning runt Stockholm. Istället hade pengarna räckt och behövts till en massiv utbyggnad av kollektivtrafiken i Stockholm. Det hade gett många av dagens bilister ett miljövänligt alternativ till bilen.
Istället gör regeringen precis tvärtom. En av Sveriges viktigaste satsningar på spårbunden trafik, citybanan genom Stockholm, avblåses helt. Flaskhalsen för järnvägstrafiken genom Stockholm är ett huvudproblem för att kunna bygga ut både den regionala och den nationella järnvägstrafiken.
Regeringsförklaringens ord om miljöfrågor imponerar inte, de består mest av allmänna uttalanden och självklarheter. Ett av mycket få konkreta löften som har avgetts på området är att miljöbilar ska rabatteras med 10 000 kronor.
Problemet med det är att i stort alla miljöbilar även kan köras med bensin. Risken är att rabatten kommer att gynna bensindrift av miljöbilar. Istället hade det varit viktigt att garantera att miljövänliga bränslen kommer att vara betydligt billigare än bensin framöver.
Precis som befarat verkar den nya regeringen bedriva en usel miljöpolitik. Miljön tillhör valets klara förlorare.