Så har Zlatan-statyn slutligen slickat grus. Har man någon gång besökt en allsvensk fotbollsmatch fattar man varför. Det går inte att både vara hjälte för Malmö FF och äga Hammarby IF på samma gång. Det gick inte ens för Zlatan. Det är symptomatiskt att de enda som reagerar med förvåning är chefstopparna i Svenska Fotbollförbundet och konstnären själv.
Det är nästan komiskt hur otroligt oförstående skulptören Peter Linde är inför sitt konstnärskap och de känslor hans verk väcker. För honom är allt en enda stor och mystisk katastrof. ”Min staty blir vandaliserad! Den måste bevakas av Svenska fotbollförbundet! Hur kan man bete sig på detta viset? Det här har inget med fotboll att göra!”
Den har allt med fotboll att göra. Det bara bekommer honom inte att statyn föreställer en man som nyss fistat 30 procent av Malmös befolkning, är placerad 40 meter utanför Malmö FF:s arena och formad som en grekisk gud. I stället skakar Linde av chock. Han är störtupprörd. Som att han inte ens begriper vad han skulpterat, vad det symboliserar och vilken publik som passerar.
Vandalism ska förstås generellt fördömas – även om det alltid är att föredra framför våld mot människor – men på något sätt är sabotaget ändå ett uttryck för 51 procent-regeln (att klubbens medlemmar alltid måste äga minst 51 procent av klubben). Det mesta i fotbollsvärlden kan kontrolleras, köpas och kommersialiseras i dag, men inte supporterkulturen. Om någon sätter upp en staty av en man som sedan sviker laget och fansen, ja, då ryker statyn.
Och ärligt talat, om det gör fansen ledsna och upprörda, varför ska den stå kvar? En borgerlig konstnär och några toppar i Stockholm bestämmer inte hur malmöiterna ska känna inför Zlatan. Det spelar ingen roll hur duktig han är och vad han gjort för svensk fotboll. En handling är en handling.
Statyn förvandlades till en symbol för överheten. Den sa att Malmös supportrar förväntades acceptera Zlatans affärsmässiga svek. Den sa att de inte fick känna eller tycka något, utan måste följa direktiven från den fina fotbollsintelligentian i Solna. Därför revs den.