Sedan 1997 har de tre flygplatserna i El Alto (förstaden till La Paz), Santa Cruz och Cochabamba administrerats av det spanska konsortiet Abertis och Aena under det bolivianska namnet Servicios de Aeropuertos Bolivianos SA (Sabsa).
Det handlar om det sjätte företaget med spanskt kapital som expropierats under det senaste året. Den spanska högerregeringen hotar med att ”ompröva de bilaterala förbindelserna” som en konsekvens av vad prämiärminister Mariano Rajoy anser vara en ”ovänlig handling”.
Men latinamerikanska ekonomer menar att Sabsa är ett typiskt exempel på hur lokala högerpolitiker fullständigt är underordnade eller underordnar sig den nyliberala modellen.
1997 betalade Sabsa 26 500 bolivianos för 2 603 aktier som i dagens penningvärde är 24 617 svenska kronor. Det var det simpla priset för tre stora flygplatser som var värderade till 430 miljoner dollar. Spanjorerna skapade bolaget med ett kapital på 52 100 bolivianos, eller 48 399 kronor.
– Vad Bolivia behöver är samarbetspartner, inte ägare, kommenterade president Evo Morales sitt dekret om nationalisering.
Facket slog larm
Det var de 800 arbetarna organiserade i sin fackförening som slog larm till regeringen och åklagarämbetet om korruption, avsaknad av investeringar och säkerhetsrisker på flygplatserna som gjorde att vänsterregeringen exproprierade företaget.
Aldo Ortiz, en specialåklagare mot korruption, har inlett förundersökningar mot hela företagsledningen. Ortiz hävdar att Sabsa varje månad hade inkomster som uppgick till tre miljoner dollar (drygt 19 miljoner kr).
President Morales karaktäriserade det spanska företaget som omoraliskt och påtalade att i december 2005 hade dåvarande transportministern och företaget gjort en överenskommelse där företaget skulle investera nära 54 miljoner dollar mellan 2006 och 2022. Mellan 2006 och 2011 skulle företaget investera 27 miljoner dollar men investerade endast 5,9 miljoner.
Enligt antikorruptionsåklagaren Ortiz är brandsäkerheten garanterad ”av en värdelös brandbil som är 20 år gammal”. Fotografier i boliviansk press visar att landningsbanan i Cochabamba är som ett ”lapptäcke” av tillfälliga asfaltsreparationer varför säkerheten är satt på undantag.
Ett oberoende företag ska nu under 180 dagar utreda hur mycket det spanska konsortiet Abertis och Aena ska kompenseras. Spanjorerna kräver 90 miljoner dollar men Morales skulle helst inte vilja betala en boliviano eftersom spanjorerna bara har fört ut men investerat mycket lite i de tre flygplatserna.
Strategiska sektorer
Vänsterregeringen tog under sina första månader vid makten 2006 över det spanska transnationella oljeföretagets Repsols anläggningar. Repsol betalade en spottstyver i skatt. Då förfogade den bolivianska staten knappt över en valutareserv men har sedan dess varje år kammat in flera nya fräscha miljarder dollar till statskassan.
De 20 utländska företag som nationaliserats har opererat inom för landet helt strategiska områden som olja, gas, telekommunikationer, cement, gruvor och vattenkraft. Samtidigt har samarbetet mellan ALBA-länderna, främst Venezuelas statsliga oljeföretag PDVSA, förstärkts kraftigt.