Okategoriserade 11 augusti, 2011

Spice Girls fick mig att vilja starta band

Idoler kan öppna dörren till en ny värld och få en att göra sådant man inte trodde var möjligt. Det menar Sara Hansson, aktuell med den hyllade boken Vi håller på med en viktig grej.

Vem kunde tro att 2011 skulle bli året då ett elvaårigt Spice Girls-fan skulle vinna kulturvärldens hjärtan? Sara Hanssons Vi håller på med en viktig grej har fått både kulturkritiker och bloggare att ställa sig upp och applådera.

Magnus Utvik delade ut fem solar i Gomorron Sverige och Aftonbladets Jenny Tunedal lyfte fram berättelsen som ett tecken på kommersialismens positiva påverkan: Vi håller på med en viktig grej är en berättelse om att springa rakt ut i mörkret och skrika ’låt mig säga dig vad jag vill, vad jag verkligen, verkligen vill’.”

Spice Girls i slutet av 1990-talet. De flesta som hade passerat 14 bemötte bandet mest med en fnysning. Själv var jag en 17-årig punkare och alldeles för cool för att bry mig om några nya poptjejer med platåskor. Men tack vare Sara Hanssons bok förstår jag. Att vara elva, bara ha de tråkiga tv-kanalerna och plötsligt en dag mötas av något man inte sett maken till tidigare, något man längtat efter fast man inte visste att det fanns, och hur världen sen aldrig blir sig lik. Första rutan när Sara sitter och tittar på Bullen tar en tillbaka till insikten om hur begränsade valmöjligheter man har som liten, hur världen liksom är det som visas för en, hur en popvideo faktiskt kan förändra ens liv.

Det är kärleken till Spice Girls som sammanför Sara med Rebbe. Tjejen som går i sexan, som också har skilda föräldrar, en mamma som röker under köksfläkten och säger ”jävla helvetes Rolf” om Rebbes pappa som är rik och bor i ett palats som är så stort att man går vilse och blir rädd för mördare.
Med Sara och Rebbe blir det tidigare så utskrattade begreppet ”girl power” faktiskt användbart. Jag får samma tårögda känsla som av Coco Moodyssons Aldrig god natt, där tre tjejer i 12-13-årsåldern drar runt och äger världen tillsammans.
Gravallvaret och rädslan som finns trots att man är barn – det är inte alls sorglöst att vara liten, men samtidigt finns styrkan och livsglädjen i att ge fan in alla dumma vuxna, de som bara förstör allt med sin missriktade välvilja och sina sarkastiska kommentarer. De förstår inte att ”det är hela mitt liv du pratar om” när de dissar Spice Girls genom att säga att det nog var ett skivbolag som plockade ihop dem för att tjäna pengar.

Sara Hansson har alltid skrivit och ritat mycket, till en början som en blandad röra i sina dagböcker, först efter gymnasiet kom hon på att hon kunde göra serier av det. Hon gick serietecknarskola i Malmö och började läsa och bli inspirerad av andra samtida serietecknare som till exempel Liv Strömquist. Nu har hon hållit på med det i fyra-fem år och blivit publicerad regelbundet i cirka två år. Serierna har synts i bland annat Bang, Galago, Ordfront Magasin, Ottar, Göteborgs-Posten och Flamman. Hon har också gjort serienovellen Den hemliga kroppen som kom ut 2009.

Förutom att rita serier hörs hon i P3:s Tankesmedjan, där även Liv Strömquist och Nanna Johansson medverkar. De är dessutom alla en del av det feministiska serienätverket Dotterbolaget som startade för sex år sen. Sara kallar det för fackförering, systerskapsgrupp och konstnärskollektiv och berättar att det är öppet för kvinnor och transpersoner som håller på med serier. Tillsammans ordnar de utställningar, workshops och gör gatukonst.
Finns det någon koppling mellan Tankesmedjan och Dotterbolaget?
– Nej, egentligen inte. Det började med att Liv rekryterades till P3 och sedan har det blivit fler serietecknare där. De märkte väl att det gick bra att översätta serier till radio, det är ett liknade sätt att arbeta med manus och sedan lägga till bild eller ljud, men alla som ritar serier funkar inte i radio, det finns de som är alldeles för introverta, säger hon.

Sara Hansson växte upp i Alingsås men bor numera i Malmö, som på senare år verkar ha blivit lite av ett Mecka för feministiska serietecknare. Man skulle kunna tänka att de var konkurrenter om samma marknad men de har istället valt att samarbeta och det tycks ha varit ett framgångsrikt recept. För Sara är det viktigt med systerkap.
– I ett manssamhälle finns det påtryckningar att splittra kvinnor, det är lätt att hamna i det om man inte är medveten om det. Det är lätt att börja snacka skit och se ner på andra kvinnor. Systerskap är att hitta en strategi mot det, att stärka tjejer och sluta tänka att man ska tävla om det lilla utrymme som finns, och i stället tillsammans utvidga det, säger hon.
En av de saker hon upplevde som så fantastiskt med Spice Girls var just att det var ett var gäng tjejer gjorde något ihop.

 

Inte farligt med kort kjol

– Den enda bilden jag kommit i kontakt med innan Spice Girls var att tjejer inte kan hålla sams, och så kom det fem tjejer som körde sin grej – utan några killar, det var så inspirerande!
Det händer fortfarande att hon lyssnar på sina gamla idoler. Framför allt har det blivit en del i samband med att hon gjorde research till boken. Hon har även pratat med äldre kompisar och genom dem förstått vilken debatt det var kring medlemmarnas klädsel och om huruvida de var bra förebilder eller inte.
– För mig var de så uppenbart bra förebilder, de fick mig att vilja starta band, jag tycker att det är fantastiskt! Detta med att kritisera klädseln är bara ett sätt att trycka ner kvinnor som klär sig slampaktigt. Det är något som finns i hela samhället och som egentligen bottnar i kvinnohat, säger hon.
– Som vuxen måste man komma ihåg att det som är laddat i våra ögon inte alls är laddat för ett barn. Det är inte farligt för barn att knyta upp tröjan eller titta på någon med kort kjol.

Ytterligare en del av förtrycket mot kvinnor är att man problematiserar unga tjejers beteende i mycket högre utsträckning än unga killars och lägger allt ansvar för förändring på tjejerna, menar hon.
– När man ser konsekvenserna av könsmaktsordningen som till exempel att unga tjejer blir sextrakasserade och våldtagna av killar och män, då är det tjejerna själva som ska ta ansvar för att en förändring kommer till stånd, till exempel genom att inte bli fulla, inte ha slampiga kläder, inte gå hem själv sent på natten, vägra kallas hora och så vidare. Det är likadant i resten av samhället. Tjejer och kvinnor ska ”ta för sig mer” om de blir avbrutna och aldrig lyssnade på, de ska ”ha mer skinn på näsan” när de löneförhandlar och männen på deras arbetsplats har högre lön för samma jobb, i stället för att männen ska ta ett stort jävla steg tillbaka och ”ge” plats.
Hon menar att en av poängerna med idoler kan vara att de hjälper en att spränga gränser och komma bort från invanda föreställningar.
– Det handlar inte om att dyrka dem som gudar eller så men man kan ha svårt att tänka utanför lådan och om man då ser någon göra något som man inte trott var möjligt så utvidgas ens föreställningsvärld.

En sak som slår mig är hur orädd elvaåriga Sara är. Hon fräser ifrån till dumma vuxna, skriker CP åt killen som inte vill sitta bredvid henne för att hon är tjej, ljuger för fröken och plankar på bussen.
Var du så i verkligheten?
– Jag har förstärkt det draget hos henne. Jag ville visa den frustrationen man kan känna som liten. Man är så maktös och utsätts för hård repression när man försöker göra motstånd, den känslan ville jag gestalta.

Vi håller på med en viktig grej handlar mycket om relationen mellan barn och föräldrar. Sara säger att hennes egna föräldrar tyckte om boken och blev glada för hennes skull. Något som många recensenter tagit upp är detta med barnets skuldkänslor inför att älska sin mamma mer än sin pappa. Det finns ett avsnitt där Sara ligger i sin säng och tänker att om hennes föräldrar hängde nerför ett stup och hon bara fick rädda en så skulle hon välja sin mamma. Sedan får hon fruktansvärda skuldkänslor, kryper ihop och gråter och ber Gud om förlåtelse.
Hur var det att rita detta, kom skuldkänslorna tillbaka?
– Jag kan känna skam för det idag också men nu kan jag tänka att det inte är mitt fel att jag kände som jag gjorde då, jag var ett barn och jag behöver inte ta ansvar för det nu.
Hur är det med Rebbe, har ni någon kontakt idag?
– Rebbe har fått låna drag av flera kompisar från den tiden men är baserad på en speciell person. Jag frågade henne innan jag startade projektet om hon tyckte att det var okej och hon var helt med på det och tyckte att det var kul. Vi är kompisar på Facebook men har inte mer kontakt än så.

Innan vi avslutar intervjun kommer jag på att jag ska hälsa från min 13-åriga systerdotter som är seriefantast och älskar Vi håller på med en viktig grej. Sara blir glad över att höra det, hittills har hon inte fått så mycket respons från unga läsare, men påpekar att recensenten i Gomorron Sverige sa att hans åttaåriga dotter gillade boken.
– Jag tänker inte på målgrupp när jag skriver, jag blir tvärtom stressad när folk frågar om det. Jag tror att vuxna kan läsa in en massa saker i boken medan barn mer tänker nu händer det och sen händer det.
Förebilder har man nytta av hela livet, anser Sara. Spice Girls-affischen sitter uppe på väggen än i dag men har fått sällskap av Birgitta Stenberg och Nicki Minaj.
– Idag kanske idoldyrkan tar sig i andra uttryck men jag blir fortfarande inspirerad av människor runt omkring mig.
Uppenbarligen lyckas hon också vara inspirerande för andra tänker jag, som på nära håll kan följa en politiskt engagerad 13-åring som ritar serier och stannar uppe hela natten för att lyssna på Tankesmedjan.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Inrikes 20 april, 2024

Mitt Erlanderögonblick kom vid Sahlgrenskas foodtruck

Ett dagrum på Vipeholm under 1940-talet. Foto: Sydsvenska Medicinhistoriska Sällskapet/TT.

Samhället har råd med allt mindre ju rikare vi blir. Det finns en kuslig känsla av att allt går bakåt. Men kanske är det som vissa försöker lansera som ett ”Jimmie-moment” i själva verket ett ”Erlander-ögonblick”?

Vipeholms sjukhus, en så kallad vanföreanstalt, har med rätta blivit ökänt för de grovt oetiska kariesexperimenten, lobotomierna och den stundvis höga dödligheten. På nätet hittar jag en rikedom av fotodokumentation över flera decennier från anstalten, som var inriktad mot vård av barn med svåra rörelsehinder.

Men utifrån bilderna är det inte kränkningarna av de intagnas rättigheter som utgör det starkaste utropstecknet av kontrast mot vår samtid. Den samtida betraktaren häpnar i stället över verksamhetens omfång och personalstyrka: möbelverkstaden för patientterapi, textilverkstaden, idrottsplatsen, plantskolan, personalmatsalen, korpfotbollslagen (både kvinnliga och manliga), musikterapin, leksaksförrådet, kafferepen, panncentralen – och, som en mörk fond, gravplatsen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Cecilia Verdinelli
Skribent och läkare.
Utrikes 19 april, 2024

EU:s budgetregler kan omöjliggöra klimat- och välfärdsmål

Europaparlamentet kommer att rösta om huruvida de nya reglerna ska träda i kraft eller inte. Foto: Jean-Francois Badias/AP.

Efter tre års paus ska EU:s nyliberala budgetregler återinföras. Trots krav på att de borde förändras har lite hänt – nu kan de omöjliggöra satsningar på såväl välfärden som klimatet.

I italienska tidningar skrivs det om det, på fransk radio debatterar man det, och på belgiska löpsedlar varnar man för det: i början av nästa vecka beslutar Europaparlamentet om huruvida EU-länderna ska ha rätt att finansiera sin välfärd och nå sina klimatåtaganden eller inte. Efter över tre års paus kommer nämligen de hårda budgetreglerna som medlemsländerna har tvingats efterleva sedan slutet av 1990-talet att träda i kraft igen – såvida parlamentet inte röstar nej.

Reglerna i Stabilitets- och tillväxtpakten om att statsskulden och budgetunderskottet inte får överstiga 60 procent respektive 3 procent av BNP, kom först till stånd som inträdeskriterier för medlemmarna i EMU. Men eftersom alla länder var tänkta att införa euron gäller de för samtliga EU-medlemmar, inklusive dem som inte använder den gemensamma valutan.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jonas Elvander
Utrikesredaktör och doktorand vid European University Institute i Florens.[email protected]
Rörelsen 19 april, 2024

Klimatkampen är förlorad, länge leve klimatkampen!

Klimataktivister från organisationen Extinction Rebellion har upprättat en vägspärr vid Slussen i Stockholm som en manifestation för klimatet inför valet 2022. Foto: Christine Olsson/TT.

Är klimatkampen förlorad? Det tycker Tadzio Müller, medgrundare till Ende Gelände i en intervju med Flamman (nr 14/2024). Efter många år med stora proteströrelser är vi fortfarande på väg mot en framtid med allt fler klimatkatastrofer, död och lidande. ”Folk eldar hellre upp planeten och mår skit, än agerar”, säger han.

För mig som klimataktivist är det sorgsen läsning, eftersom Müller har rätt i att världen är på väg åt helvete. Hans känslor är legitima. Samtidigt pekar hans uttalande på ett problem för klimatrörelsen: oförmågan att skilja på målen vi sätter upp i kampen och värdet av kampen själv. I det senare fallet bör vi alltid ha blicken vänd mot att rädda människor och skapa en bättre värld, vad som än händer.

Klimatrörelsen kämpar mot ett av världens mäktigaste intressen, fossilindustrin. På längre sikt kämpar klimatrörelsen även mot kapitalismen i sin helhet, det mäktigaste produktionssystem som världen skådat. Att stoppa fossilindustrin vore en enorm bedrift. Att störta kapitalismen är en ännu större, men inte omöjlig uppgift. Det är därför inte konstigt att vi misslyckas ibland.

Klimatrörelsen kämpar för en bättre värld, och det är en kamp som aldrig kan urholkas.

Det är lätt att relatera till Tadzio Müllers sorg över att mål har förlorats. Det han anser ”har gett våra liv mening i likhet med hur religiösa människor uppfattar världen, det som strukturerar allt vi gör, och våra idéer om vem som är god och ond” gäller inte längre. ”Vi har stött emot de planetära gränserna, och lärt oss att det moraliska universumets båge är kort och böjd mot fascismen”, fortsätter han.

Samtidigt har Tadzio i denna förlust kommit till en nyvunnen insikt: ”att det inte handlar om segerns sannolikhet”, utan ”om de relationer som du bygger medan du försöker uppnå den segern”.

Läs mer

Jag tror precis som Tadzio Müller att dessa relationer är källan till all uthållig klimatkamp, speciellt i tider av motgång. Om den enda anledningen till kampen är vinsterna så är det enkelt att gå hem efter en förlust, dra ned persiennerna och aldrig återvända till rörelsen. Men om kampen får ett värde i sig kan de kämpande gå hem efter förlusten, gråta, festa och tänka om tillsammans – för att snart därefter envist återvända med nya mål.

Såklart är inte kampen en hobby med vänner – väl uttänkta strategier och slagkraftiga mål måste vi alltid ha med oss. Men som Mathias Wåg i en bokrecension skriver här i Flamman blir ”allt eller inget” oftast inget. Det krävs uthålliga organisationer som kan förvalta både kampen genom förlusten, och makten efter vinsten. Och oavsett om vi når 1,5 eller 3 graders uppvärmning kommer klimatkampen aldrig att vara förgäves – inte så länge planeten är beboelig.

Både jag och Müller tror på relationernas vikt. Samtidigt tror jag inte att klimatkampen är körd bara för att framtiden just nu ser mörk ut. Ju starkare vi organiserar oss och ju fler vi blir, desto bättre framtid får vi. Klimatrörelsen kämpar för en bättre värld, och det är en kamp som aldrig kan urholkas. Även i en brinnande värld finns det mycket att kämpa för, och många att rädda som annars skulle dö. Sörj målen, och organisera er.

Noah Björelius Hort
Aktiv i Ta Tillbaka Framtiden
Nyheter/Utrikes 19 april, 2024

Efter inreseförbudet: Jannis Varoufakis tänker inte hålla käften

Jannis Varoufakis talar i Atenförorten Nikea inför det grekiska valet 2019. Foto: Petros Giannakouris/AP.

Efter att Berlinpolisen upplöste den palestinska kongressen förbjöds den grekiska politikern Jannis Varoufakis att arbeta i Tyskland. Nu förklarar han varför de vill tysta honom.

Den tre dagar långa palestinska kongressen i Berlin förra helgen var tänkt att sända en signal om solidaritet med folket i Gaza. Under mottot ”Vi anklagar” ville palestinska, judiska, tyska och andra internationella aktivister samlas för att tala om den fruktansvärda situationen i Gaza och sätta press på den tyska regeringen att kräva en vapenvila. Men bara två timmar efter att den inleddes fredagen den 12 april tog sig polisen in i byggnaden, stängde av strömmen och tvingade hundratals deltagare att lämna evenemanget. Därefter upplöstes konferensen.

En av de planerade talarna var Greklands förre finansminister Jannis Varoufakis. Polisen ställde inte bara in hans tal – han meddelade också att han hade belagts med ett allmänt förbud mot att verka i Tyskland och att han inte ens fick tala via videoöverföring. Tysk media rapporterar nu att detta straff nu har reducerats till ett inreseförbud.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Loren Balhorn
Chefredaktör för Jacobin i Tyskland.
Nyheter/Utrikes 18 april, 2024

Bosättare fördrev palestinier med hjälp av Israels armé

En israelisk soldat iförd kostym vid ett högtidsfirande organiserat av bosättare på Västbanken. Foto: AP Photo/Leo Correa.

Israelisk militär och bosättare kritiseras av Human Rights Watch för sin behandling av palestinier på Västbanken. Organisationen rapporterar att palestinier har fördrivits från sina hem, och många vågar inte återvända.

– Bosättare och soldater har fördrivit hela palestinska samhällen. De har förstört varje hem, med uppenbart stöd från styrande israeliska myndigheter, säger Bill Van Esveld, biträdande barnrättschef på Human Rights Watch (HRW), i ett uttalande på organisationens hemsida. Han fortsätter: 

– Medan världen fokuserar på Gaza så ökar övergreppen på Västbanken, underblåst av årtionden av straffrihet och likgiltighet bland Israels allierade.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Inrikes 18 april, 2024

Borta med vinden

Vattenfall har investerat miljarder i tre stora vindkraftparker runt Fredrika. Produktionen täcker ungefär en procent av hela landets elbehov, men intäkterna för byn och för Åsele kommun är små. Foto: Robert Henriksson / DN / SCANPIX.

Vind- och vattenkraften i trakterna kring Fredrika producerar en procent av Sveriges el. Samtidigt stängs bibliotek och äldreboenden i närområdet. Med de regler som finns i Sverige stannar vinsterna sällan kvar i bygden.

Skylten som visar vägen mot biblioteket sitter kvar i Fredrikas centrum, men i början av februari slog det igen dörrarna för gott.

Bibliotekarien Britt-Marie Arvidsson har kört de två milen in till Fredrika för att visa oss biblioteket. Det ryms i ett enda, lite större rum i den låga röda skolbyggnaden. Trots det begränsade utrymmet finns allt som man kan vänta sig: skönlitteratur, deckare, fakta, och en avdelning om bygden och landets norra delar. Barnen har ett eget hörn med en kåta där man kan krypa in för att läsa i lugn och ro.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Arne Müller
Journalist i Umeå, som har skrivit boken "Norrsken: Drömmen om den gröna industrin", som granskar industriprojekten i norra Sverige.
Nyheter/Utrikes 18 april, 2024

Google-arbetare avskedas efter protest: ”AI-drivet folkmord”

Teknikarbetare protesterar utanför Googles huvudkontor i San Francisco i december 2023. Foto: Santiago Mejia/San Francisco Chronicle/AP.

28 anställda sägs upp efter att ha kritiserat teknikbolagets samarbete med israelisk militär.

Minst nio anställda på teknikjätten Google greps i tisdags under en tio timmar lång sittprotest inne på företagets kontor i New York City och Sunnyvale. Under onsdagen meddelade Google i ett internt meddelande att 28 anställda har avskedats för medverkan i protesterna, rapporterar The Verge.

– Allt fler är villiga att riskera sina jobb för att stå upp mot medverkan till folkmord, säger organisatören och Google-arbetaren Ray Westrick till Democracy Now!.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Peter Eriksson
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Utrikes 18 april, 2024

Putin trappar upp jakten på socialister: ”Värre än någonsin”

Georgier protesterar mot den ”ryska lagen” om utländska agenter den 9 april 2024, som har spridit sig i regionen. Foto: Shakh Aivazov/AP.

Ryska socialistiska rörelsen är senast i raden att klassas som utländska agenter och förbjudas att verka i landet. ”Jag räknar inte med att överleva kriget”, säger den svartlistade statsvetaren Greg Judin till Flamman.

Varje fredag håller Rysslands oppositionella andan. Då presenterar nämligen det ryska justitiedepartementet de senaste tillskotten till sin lista med ”utländska agenter”, där både individer, organisationer och medier kan hamna.

Fredagen den 5 april utökades listan med ett nytt namn: Ryska socialistiska rörelsen (RSR), en vänstergrupp med rötter i trotskismen. Flamman ringer upp Ilya Budraitskis (bilden), en av organisationens medgrundare, som sedan krigets början befinner sig i exil i USA.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Kultur 18 april, 2024

”Smärtpunkten” hyllar den hårda vården

Tony Olsson, spelad av Martin Nick Alexandersson och Riksteaterns producent Isa Stenberg (Maria Sid). David Dencik spelar Lars Norén. Foto: Nicklas Elmrin /SVT.

SVT:s serie om dubbelmordet i Malexander gestaltar en kriminalpolitik i förändring, men är okritisk till dagens trender. Kriminologen Hanna Tenenbaum har sett ”Smärtpunkten”.

Den 28 maj 1999 sköts poliserna Olle Borén och Robert Karlström ihjäl i Malexander av tre nynazister. Händelsen skakade Sverige. Själv var jag bara tre år, och berättelser om de sår som dåden lämnade fick jag ta del av långt senare.

SVT:s Smärtpunkten tar avstamp några månader tidigare, och gestaltar arbetet med Noréns pjäs 7:3, med tre fångar varav två nynazister i rollerna. Pjäsen spelades på scener utanför anstalter och efter den sista föreställningen rymde skådespelarna. Jakten på dem slutade med morden i Malexander.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Hanna Tenenbaum
Kriminolog.
Veckobrev 17 april, 2024

Jag älskar Sverige mer än Ivar Arpi

Till Sveriges försvar mot nationalisterna! Foto: Privat.

Jag skriver detta på väg hem från en föreläsning om Sveriges psykedeliska historia i Skövde, som jag måste säga är en fantastisk plats. Det första man möts av vid stationen är nämligen ett jättelikt kulturhus. Att det ser ut som en tegelborg från Super Mario Bros gör inte saken sämre.

Kulturhuset byggdes 1964 efter en ritning av Hans-Erland Heineman och sägs vara Sveriges första. Innanför tegelväggarna finns konsthall, biograf, danssalonger, restaurang, konferensrum, en teater med 500 stolar, samt ett bibliotek som pryds av ett praktfullt betongverk av Siri Derkert, ”Senapsträdet och himlens fåglar”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]