Okategoriserade 25 november, 2004

Tillbaka i gerillans högkvarter i El Cerro Guazapa

Mellan 1980 och 1992 rasade ett blodigt inbördeskrig i El Salvador. Det blev ett utdraget krig. USA satte in alla medel, ekonomiska och militära. Reagan och Bush tänkte inte tillåta ett nytt Nicaragua, där den nationella befrielsefronten störtat USA:s man. I dag är El Salvador ett land i formell fred, men den ekonomiska och sociala situationen är om möjligt värre än den var innan januari 1980. Latinamerikareportern Dick Emanuelsson har träffat Salvador ”Cacho” Cárcamo, gerillaledare i El Cerro Guazapa, bara 35 kilometer från huvudstaden San Salvador.

CERRO GUAZAPA, SAN SALVADOR Det är precis som på de gamla cowboyfilmerna. Skallret från skallerormen. Eller synen av en castillana, en annan orm. Eller de fyra svidande sticken i halsen när jag desperat försöker få grepp om ett par buskar i branten där det knappt finns någon vegetation, mer än de torra buskagen med getingbon.
Vi är på väg uppför Cerro Guazapa, ett av sju berg och vulkaner 45 minuter utanför El Salvadors huvudstad San Salvador. Det var här som delar av gerillarörelsen FMLN:s generalstab hade sitt högkvarter 1980–1992. En av dem som också befann sig här, under tolv års väpnad kamp, var Salvador ”Cacho” Cárcamo. Fjorton dagar efter att han blivit pappa lämnade han universitetet och sin livskamrat och begav sig upp i Guazapa för att skapa förutsättningar för ett bättre liv för sitt nyfödda barn. Han anslöt sig till kommunistpartiets gerillaarmé, FAL.
– Jag hade, i likhet med tusentals salvadoraner, en brinnande entusiasm för revolutionen. De objektiva men också de subjektiva faktorerna för en revolutionär resning hade mognat fram åren innan.
Han tillhörde det salvadoranska kommunistiska partiet PCS, som 1932 under ledning av Farabundo Martí ledde ett uppror mot överste Maximiliano Hernández Martínez. Denne hade 1931 gripit makten i en militärkupp. Men partiet var inte militärt förberett på att ta över landet. Upproret, som var omöjligt att stoppa, blev ett blodbad där mer än 30 000 salvadoraner slaktades systematiskt av militären, med stöd av oligarkin. Bilderna på vildhundar som slet ut köttstycken ur högar av människokroppar, kablades ut över världen av USA:s nyhetsbyråer som ett skrämskott för att visa ”hur det går om man följer kommunisterna”.
1970-talet innebar ett stort uppsving inom student- och arbetarrörelsen i El Salvador och resten av Centralamerika. Den tolv år gamla väpnade kampen i Nicaragua, kröntes den 19 juli 1979 i ett segerintåg i Managua av den Nationella Sandinistfronten, FSLN. Den visade att det gick att störta USA:s ”bananpresidenter”, i det här fallet Anastasio Somoza, en dynasti som hade haft makten sedan 1934. Devisen över hela Centralamerika blev: ”Om Nicaragua segrade igår, så är det El Salvadors tur i dag och i morgon gör oss Guatemala sällskap!”
I januari 1980 lämnade de flesta medlemmarna i den salvadoranska vänstern de stora städerna och drog sig upp i bergen, in i skogen eller de få delar av djungel i det lilla centralamerikanska landet. Bland dem Cacho.
Han ler med hela ansiktet när vi träffar Doña Leta Ramirez, vid foten av Guazapa. Den gamla kvinnan, som anslöt sig till FMLN med hela sin familj, kastruller och grisar och som under hela kriget levde och kämpade med gerillan i Guazapa, får tårar i ögonen när hon kramar sin ”adoptivson”.
– Jag lärde känna henne 1981 i San Vicente. Alla hennes syskon och barn deltog i kriget, säger en rörd Cacho.
Tillsammans förflyttade sig Leta och Cacho när fienden närmade sig, eller så attackerade de tillsammans med gerillakamraterna.
– Jag har sagt att jag tappade räkningen över hur många måltider hon håvade upp ur kastrullerna, säger Cacho och skrattar vid minnena.
Ramón, en son till Leta, dödades när flyget bombade i Zapotál, i länet Morazan. Han blev nio år. Leta hade två sönder till, Leo som fick splitter i foten och Juan-Carlos som överlevde kriget men avled för sex år sedan under sin tjänst som polis. Som gerillasoldat hade han inlemmats i den nationella polisen efter fredsavtalet 1992.
Det var denna polis som utbildades av FN under överinseende av Stockholms dåvarande länspolismästare Gösta Welander. Polisen skulle ersätta den blodbesudlade salvadoranska armén som hade byggts upp och finansierats av USA och förvandlats till ”en mordmaskin”, som Cacho beskriver den, ansvarig för tusentals mord på civilbefolkningen. Den politiska makten hade förklarat krig mot folket och därför var det rätt att försvara sig och gå vidare med att erövra den politiska makten, om än så med vapen i hand, menar han. För folket var med FMLN.

Överallt där vi drar förbi hälsar och kramar människorna Cacho. De ”var mer än gerillakamrater, de var en hel familj”, förklarar Leta.
Inledningen av kriget 1981–82 var fruktansvärd. Regimen och militären misstänkte alla för att samarbeta med gerillan. Doña Leta fick sin enkla, tunna dörr nersparkad flera gånger och till slut blev terrorn för stark och hon tog sina småttingar och flydde in i El Monte, djungeln där ”Los Muchachos”, gerillan, fanns.
Att ansluta sig till gerillan blev en chock för stadsborna.
– Jag trodde att jag skulle bli galen de första dagarna med alla ormarna i området, summerar Cacho. Att lägga sig på marken efter en dag med kläderna genomblöta. Men efter två veckor känner du inte lukten av floden med allt avlopp från huvudstaden när du lagar mat. Men för bönderna, som utgjorde den stora majoriteten i gerillan, var det nya livet inte lika fysiskt påfrestande. Med tiden smälte stad och land samman, gerillakämparna, män som kvinnor, härdades i striderna och de svåra umbäranden som det innebär att bära på 25–30 kilos packning, gevär som väger 6–7 kilo och utstå hunger i flera dagar.
– Efter tre månader kan du till och med marschera under nattetid utan att du trampar fel eller snett, konstaterar Cacho.
1982 bevakade ett antal reportrar hur gerillan organiserade förflyttningen för över 7 000 personer ur civilbefolkningen, som med sina kor, grisar, bohag drog in över befriat område, undan den militära terrorn.
– Det var en från Italien och två USA-reportrar som bevakade den enorma folkförflyttningen. De sa: ”Det är här ren galenskap! Men varje dag samtalade de med gerillans högsta ledning och de såg hur vi stred från morgon till kväll, hur vi var helt omringade av armén, hur flyget bombade men hur vi samtidigt skrattade och skämtade och då sa de: ”Så illa kan situationen ändå inte vara om ni skrattar åt det hela”!
– Varje gång flyget bombade så kastade reportrarna sig i floden och höll mikrofonerna ovanför vattenytan, berättar Cacho och skratten sprider sig över Guazapas sluttningar. Men han tillägger:
– Vi sa till dem: ”Nu kommer civilbefolkningen att lämna det här området vilket frigör gerillastyrkor som kommer att attackera arméposteringar. Så gör er klara för fortsatt arbete”, men då sa USA-reportrarna: ”Por favor, det räcker, inte mer! Det räcker med vad vi sett och filmat”. Men italienaren ville fortsätta.
Och så fortsätter de otaliga berättelserna med byborna som lever upp och lever sig in i de hårda dagarna under kriget.

När vi anländer till skolan Hannah Greighton, i en av byarna till El Cerro Guazapa, tittar eleverna nyfiket på oss. De ler när jag tar upp kameran och ber Cacho posera framför arméhelikoptern som gerillan sköt ned under kriget. I huvudstaden skulle det vara omöjligt med en liknande ”trofé” på en skolgård. Men här är det gerillans politiska parti FMLN som styr med en stor majoritet i kommunalvalen.
På 500 meters höjd passerar vi den enkla kyrkan La Hermita där hårda sammandrabbningar förekom med armén nästan hela kriget. Här gick gränsen mellan gerilla- och armékontrollerat område. Korset blev nästan nedskjutet medan väggarna är fulla av kulperforationer.
Tvåhundra meter upp, där vegetationen blir mer tät, var gerillans första stridsvärn placerad. Därifrån hade vaktposterna en utomordentlig kontroll över slättlandskapet under oss, samt fri syn till tre andra berg som utgör Guazapa. Denna strategiska position var nästan avgörande för kontrollen av hela berget. Härifrån utgick också gerillaenheter som skickades till andra frontavsnitt.
Ju högre upp vi kommer desto brantare och svalare blir det. Gräset och buskaget är också bränt så skorna slinter lätt i det torra fnösket under oss.
– Här, säger Cacho och pekar på en grop, ser du fortfarande kraterna av en 250-kilosbomb. Han tar med handen och hittar metallrester av den sprängda bomben.
Jag funderar på hur det var omöjligt att bita sig fast militärt i dessa sluttningar som har lite buskage. När det växte ut bombade den USA-ledda armén med napalm och brandbomber, som i Vietnam, för att röja sin fiende. Myror och getingar biter oss och jag, trots att jag springer en halvtimme varje morgon, svettas och stånkar medan den reslige Cacho bara skrattar, hela han är ett stort skratt tycker jag och jag frågar honom om han springer maraton varje dag för att hålla sig i form, tolv år efter krigsslutet.
Uppe på en av topparna är det en fantastisk utsikt. Cacho går omkring och är tyst, som om han minns de tolv åren från igår.
– Titta här, säger han och pekar. Där landsattes trupper en dag som förskansade sig här. Han plockar upp tomhylsor från M60-kulsprutegevär som avlossade sina vapen mot gerillaställningarna, bara 50–100 meter högre upp i Guazapa.
Los Chitarras börjar sjunga och avbryter Cacho. Hela berget låter av de små djuren, som hörs högre än gräshopporna. Klockan är sex på eftermiddagen och Cacho säger att vi måste bege oss neråt med snabb fart innan det mörknar, vilket det gör om en halvtimme.

Guazapa utgjorde framför allt ett uppmarschområde för striderna och de olika militära operationerna som gerillan eller den underjordiska milisen genomförde i huvudstaden. I november 1989 hade gerillan vuxit sig så stark, efter ett metodiskt och systematiskt politiskt arbete i de flesta av San Salvadors arbetarområden, att man ansåg tiden mogen för den slutliga offensiven. Det fanns även en annan orsak till offensivens datum och det var det internationella styrkeförhållandet. Sovjetunionen knakade i fogarna och DDR hade redan mer eller mindre fallit, efter att muren öppnats i oktober samma år. Situationen i Nicaragua var också kritisk efter USA:s krigföring via Contras, som medfört att regeringen i Managua i praktiken infört en krigsekonomi och ökat rekryteringen till armén.
– FMLN hade i praktiken inringat San Salvador. I de fattiga förorterna fanns kompletta gerillaenheter som smälte in bland civilbefolkningen och genomförde sina operationer, framför allt nattetid.
Kriget, som ursprungligen var tänkt som en väpnad resning under mycket begränsad tid, hade förvandlats av sin egen dynamik och för USA:s inblandning, till ett utdraget folkkrig. Cacho hade själv trott att kriget bara skulle vara i högst sex månader och hade kanske inte dragit ut om han hade vetat att han skulle komma att strida i tolv år. Han blev en verklig veteran som stred på tre olika nivåer; rural, urban och halvurban kamp.
Vad hade hänt om inte USA hade pumpat in 1,5 miljoner dollar per dag och försett den salvadoranska armén med militära instruktörer? frågar jag Cacho.
– Vid flera tillfällen, som till exempel när vi slog ut 70 procent av flygstridskrafterna, var kollapsen ett faktum. Armén var helt beroende av flygvapnet för underhåll, trupptransporter, förnödenheter och därför blev attacken ett dödligt slag också mot armén. Det guatemaltekiska flygvapnet bistod den salvadoranska armén och de förstörda planen ersattes omedelbart av USA.
För Ronald Reagan, och sedermera Bush den äldre, blev kriget i El Salvador en fråga om liv och död för USA i Centralamerika. Den psykologiska krigföringen inleddes, där upprorsrörelsen förenklades och reducerades till en ”kubansk-sovjetisk intervention”. Men trots USA svek inte omvärlden det salvadoranska folket.
– Finländska varvsarbetare, USA-läkare, argentinare, danskar, svenskar, folk från hela världen gav oss en jättesolidaritet för den väpnade kampen i El Salvador. Men jag såg aldrig till några kubaner. Jag tror att det hade varit ett politiskt taktiskt misstag att anlita kubanska kamrater. Det betyder inte att vi inte fick en konsekvent och stor solidaritet, från det land som vi betraktar som vårt andra fosterland, trots USA:s invasionshot mot Kuba. Några av oss fick privilegiet att utbildas av kubanska kamrater utanför El Salvador i tekniska och taktiska stridsuppgifter, som för oss var helt nytt.
– En av dessa var idén, som en av våra egna kamrater kläckt, om att bygga om och förstärka ett granatgevär så att det gick att skjuta pansarvärnsgranater. FLMN bad de kubanska vapeningenjörerna att genomföra prov på Kuba och de svarade oss att det var rena galenskapen och menade att vi skulle explodera vid avskjutningen. Men de gjorde några prov som lyckades.
Vapnet blev förödande för armén. På 300 meters avstånd, i en hyrd lägenhet eller ett hus, kunde skytten med lätthet träffa en militärgarnision. Denna var belägen 150–200 meter i vad som kallades för ett ”säkerhetsavstånd”. Med det nya vapnet kunde ett militärt mål träffas på 800–1 200 meters avstånd.
– Hur gick det då med alla kamrater efter krigsslutet? frågar jag Cacho.
– Även om det var många kamrater som inte var från Guazapa, så stannade de kvar där de nu brukar jorden de fick efter kriget.

Trots att gerillan hade utvecklats till hela folkets armé, med kontaktnät över hela Salvador, är den logiska frågan om det inte var möjligt att slutligen erövra den politiska och militära makten. I dag är El Salvador ett land i formell fred, men den ekonomiska och sociala situationen är om möjligt värre än den var innan januari 1980.
Cacho säger att ”imperiet” (USA) helt enkelt inte tillät en ny seger för de revolutionära krafterna i Latinamerika. Trots att kampen kostade många människoliv, fanns en beredskap och stridsvilja hos det salvadoranska folket att fortsätta göra motstånd för en slutlig seger.
Han är kritisk mot den nuvarande ledningen för FMLN, som inför valet den 23 mars i år trodde att de skulle ta makten ”när vi har erfarenhet av att bygga den underifrån med folket och utan elitens medverkan”.
– Det handlar inte om att återigen gå upp i Guazapa. Men den enorma vilja vi hade att ansluta oss och göra de enorma uppoffringarna som vi gjorde, trots arméns och USA:s insatser, den finns även i dag hos folket.
– I dag finns det tyvärr ett stort vakuum inom FMLN med personliga politiska konflikter som gjort att det finns en stor klyfta mellan FMLN och befolkningen. En vän sa nyligen att vid tidpunkten för undertecknandet av fredsuppgörelsen så var vi exkluderade från samhället, men vi var en del av folket. Nu sägs det att ”vi befinner oss inom det lagliga systemet men avskiljt från folket.”
Det har blivit kolsvart på himlen, men på något sätt lyser det ett hopp för El Salvadors folk, för Leta och ”farmor”, för Cacho och för de miljoner som inte har gett upp kampen – bara förändrat dess former.

Kultur 28 augusti, 2025

Mer Platon och Marx än Tinder och Hinge

Kärleken var fri redan på 200-talet. Sådant och mycket mer finns att läsa i Magnus Västerbros ”Kärlekens tid”. Foto: Stefan Jerrevång/TT.

”Kärlekens tid” är ett imponerande populärhistoriskt verk, men Rasmus Landström saknar hettan i ämnet.

Friedrich Engels var under en stor del av sitt liv djupt förälskad i Mary Burns. Han en snorrik och spränglärd fabrikörson, hon en analfabetisk irländska från arbetarklassen. Den enda gången Engels höll på att säga upp bekantskapen med Karl Marx var när han inte visade tillräcklig sorg vid hennes dödsbädd.

Kärlekshistorien mellan Engels och Burns är en av de mest romantiska jag vet. Antagligen beror det på att den är så ovanlig. För vem vi älskar avgörs deprimerande ofta av plånboken. Ingenstans syns klassamhället så tydligt som i vilka vi parar oss med. Kanske skulle man rentav kunna beskriva det som kärlekens konstant under 2000 år. I antikens Rom kallades det digna condicio – att man gifte sig med någon med samma sociala status – och statistiken visar att askungesagor är sällsynta även i dag.

Det är en av huvudpoängerna i Magnus Västerbros Kärlekens tid: Dröm och verklighet under två tusen år. Föreställningar om ”kärlekens väsen” påverkar mindre än vad vi tror. Framför allt är de inte nya. Snarare är det ekonomin som avgör när kärleken ska blomstra. Till exempel antas den fria kärleken vara en 1700-talskonstruktion – upprepad i Eva Illouz Därför gör kärlek ont (2014). Begrunda då detta citat: ”Det bestämdes redan i forna tider att äktenskap ska vara fria”. Detta sades på 200-talet av kejsar Alexander Severus i polemik mot dem som ville förbjuda skilsmässa. Inte heller är idéer om innovativa sätt att ligga på särskilt nya. Trodde du att ”finska rycket” uppfanns på 1960-talet? I det gamla bondesamhället fanns ett uttryck som lydde ”tröska inne, skaka ute”.

Kärlekens tid är en vindlande krönika med orimliga ambitioner. Inte bara vill Västerbro berätta om vad filosofer, författare och kungligheter tänkte om kärleken. Han försöker också sammanfatta hur dessa idéer fick genomslag i folkdjupet – och hur de påverkade sexuella minoriteter. I grunden är Västerbro en underifrånhistoriker och berättartekniken känns igen från hans augustprisade Svälten och Tyrannens tid. Genom att slå korsstygn mellan patricier och plebejer växer en mäktig samhällsväv fram, lika brokig som skimrande.

Framför allt uppskattar jag hur Västerbro blandar om kortleken. Visst, erkänner han, fanns det en tid då den romantiska kärleken fick ett stort genombrott i samhället. Men det var inte på 1800-talet, utan på 1500-talet, med Shakespeare, Donne, Luther – och framför allt reformationens omstöpning av levnadsförhållandena. 1800-talet borde i sin tur snarare beskrivas som den ”demokratiska kärlekens” era, i stället för den romantiska. Goethes bidrag var inte himlastormande kärlek – utan att både fattiga och rika har rätt till den. Viktorianismen – då fint folk täckte stolsben med tyg av prydhet – är lika mycket sexologins genombrott. Och den sexuella revolutionen? Nix, den skedde inte på 1960-talet – utan på 1920-talet, som författaren Ursula Parrot kallade ”engångsliggets era”.

Visst finns det problem med att skriva på detta sätt. Den megalomana ambitionen gör att man som läsare ständigt upptäcker små och stora glipor mellan stygnen. Västerbro ägnar till exempel 1100-talets Frankrike och dess ”höviska kärlek” i adliga kretsar ett stort utrymme. Men vad hade den för betydelse i, säg medeltidens Skaraborg – eller vilken annan avkrok som helst? Garanterat ingen. På 1920-talet slår ”dejtingkulturen” igenom, skriver Västerbro. Men som Petter Larsson påpekat i Aftonbladet var detta mest ett amerikanskt fenomen – i Sverige började man ”dejta” först på 1990-talet.

Läs mer

Ett annat problem rör stilen. För det är svårt att skriva om kärlek. Ta förälskelsen: himlastormande – men också banal. Eller den livslånga kärleken: vidunderlig – men också långtråkig. Detta ställer författaren inför svårigheten att spegla innehållet i formen. De bästa böckerna jag har läst i ämnet lyckas med detta genom att välja en aspekt av kärleken. Francesco Alberonis Förälskelse och kärlek jämför förälskelsen med en revolution och är därför skriven som en agiterande pamflett. Medan Roland Barthes Kärlekens samtal är förvirrad, motsägelsefull och osystematisk på ett sätt som påminner om förälskelsen. Västerbros stil är däremot försynt resonerande, vilket visserligen gör texten nyanserad. Men också att man aldrig känner hettan i ämnet han skriver om.

Med det sagt är Kärlekens tid ett imponerande populärhistoriskt verk. Västerbro närmar sig kärlekens historia så som Søren Kierkegaard menade att vi måste förstå livet: historien löper framlänges men vi begriper den baklänges. Ofta kommer jag på mig själv med att bläddra tillbaka till avsnittet om Platons Gästabudet – var det ändå inte han som formulerade idén om ”den enda rätta” på det mest elaborerade sättet? Historien om hur gudarna klöv ursprungligen tvåkönade kroppar, som därefter söker sin rätta hälft. På så sätt öppnas historien upp – forna tiders människor kommer närmare oss. Eller om man vill formulera det mera krasst: människan framstår som en fisk som står stilla i tidens ström.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar 28 augusti, 2025

Slavoj Žižek: Ansiktena som avslöjar krigets hemligheter

Ansiktena i fasornas mitt: USAs president Donald Trump, ”gudmodern för de israeliska bosättarna Daniella Weiss, ”palestiniernas Mandela” Marwan Barghouti, Rysslands president Vladimir Putin, Israels säkerhetsminister Itamar Ben-Gvir. Foto: Evan Vucci/AP, Vyacheslav Prokofyev/Sputnik/AP, Abir Sultan/EPA/AP, Bernat Armangue/AP, Menahem Kahana/AP.

Slavoj Žižek följer tre centralfigurer – Vladimir Putin, Daniella Weiss och Marwan Barghouti – som på olika sätt speglar den politiska cynism och våldsamma logik som präglar vår tid.

Gaza. Ukraina. Sudan. Med alla fasansfulla bilder som sköljer över oss är det inte konstigt att vi blir avtrubbade. Tio barn dödade i Gaza, och? I går var det tjugo! Analyserna känns som repriser: även om nya detaljer framkommer – som att Israel på förhand kände till attacken den 7 oktober och lät den ske för att rättfärdiga ett Storisrael – så är det samma historia som berättas om och om. För det är fortfarande samma historia som pågår.

Vad händer om vi i stället riktar blicken mot en detalj – något som, likt ett freudianskt symptom, säger mer än många rapporter? Jag tänker på de miner som råkar fastna på kameran, och som tillhör ansiktena i fasornas mitt.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 27 augusti, 2025

Ungsvenskarna som vill säkra SD:s gejmar-röster

Djupt fokuserad energidrycks-konsument på mega-mässan Dreamhack. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Ungdomsföreningen Althing Gaming vill motarbeta den ”vänsterliberala spelindustrin”, och skapa ett konservativt alternativ till Sverok. Sverigedemokrater och Ungsvenskar håller i kontrollen – och lockar medlemmar med energidryck.

”Gamers är trötta på woke kultur i sina spel, och har varit det länge. Spelvärlden ska vara en plats för konstnärlig frihet, gemenskap och underhållning – inte en politisk plattform.”

Instagram-inlägget uppmanar den som instämmer att gå med i Althing Gaming – en riksorganisation för ”unga mellan 6-25 år” som är intresserade av tv- och datorspel. Föreningen håller inte bara till online, utan har närvarat på stora svenska mässor som Comic Con och Dreamhack. I slutet av förra året nådde man över 1 000 medlemmar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 27 augusti, 2025

Mímir Kristjánsson vill göra vänstern greit igen

Mímir Kristjánsson talar framför fler än 100 fackföreningsfanor som samlats framför Stortinget i protest mot att höja pensionsåldern. Foto: Rodrigo Freitas/NTB/TT.

En stolt populist med vildvuxet hår, glugg mellan tänderna och en bakgrund i ”Farmen kjendis” – Mímir Kristjánsson är ingen typisk vänsterpolitiker. Nu hoppas norska Rødt att hans burdusa stil ska vinna över arbetarrösterna.

Det marxistiska partiet Rødt har bara funnits sedan 2007. Vid senaste Stortingsvalet fick de blygsamma 4,7 procent av rösterna. Ändå vet de flesta norrmän vem Mímir Kristjánsson är. Den slagkraftiga, snabbpratande stortingsledamoten med rufs på huvudet och glugg mellan framtänderna syns överallt. I tv och tidningar, i bokhandlarnas hyllor, i poddar, på Youtube och Tiktok. Särskilt nu, när det bara är några dagar kvar till valet den 8 september.

– Mímir är helt klart en profil i Norge, säger Ali Esbati (bilden), som länge har varit verksam i norsk vänsterdebatt.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 25 augusti, 2025

Varför Vänsterpartiet alltid bråkar

Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat meddelade i helgen att man lämnar Vänsterpartiet. Foto: Oscar Olsson/TT.

Stalinism mot trotskism-narcissism – underhållningsvärdet är stort när V-fraktionerna drabbar samman. Men bakom glåporden finns en verklig konflikt om partiets vägval – att få igenom politik, eller ha rätt från sidlinjen.

”Småborgarrevisionister kan aldrig bygga partiet”, sjöng Knutna Nävar på 70-talet. ”Splittringen var en bra sak. Det rensade bort dem som hindrade förbundets politiska utveckling.”

Nu haglar glåporden än en gång.

Vänsterpartiets kultur är ”stalinistisk”, sade Lorena Delgado Varas på presskonferensen där hon och Daniel Riazat meddelade att de lämnar partiet. Partiveteranen Ali Esbati kontrade på Facebook: ”Alla vet att det bästa botemedlet mot fascism, folkmord och kapitalistisk exploatering är att maximera antalet trotskistiskt-narcissistiska alternativ.”

Stalinism mot trotskism-narcissism alltså.

Konflikten har pågått åtminstone sedan 2022, när Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat skapade rubriker med sina flaggor för PKK och dess syriska systerorganisationer YPG och YPJ i Almedalen. Någon som minns vad Nooshi Dadgostars tal handlade om? Nej, just det.

Det handlar alltså om mer än vårdslösa delningar i sociala medier, som Lorena Delgado Varas dessutom backade från. Men i Vänsterpartiet kan minsta gräl göras till en existentiell fråga. Även när Björn Alling skrivit att Nooshi Dadgostar ”slickar sioniströv” för att hon beklagade de israeliska dödsfallen under terrordådet den 7 oktober 2023, startades en namninsamling.

Riazat och Delgado Varas har suttit i partistyrelsen, med uppdraget att förverkliga demokratiskt fattade beslut – inte underminera dem.

Man kan tycka att det finns viktigare saker att utmana ledningen om än rätten att vara bufflig. Men som journalist ska jag inte klaga. Det är oerhört lätt att berätta om konflikterna, med alla öppna inlägg i sociala medier. Det hade kunnat vara ett tecken på högt i tak, men situationen är bortom det. Riazat och Delgado Varas har suttit i partistyrelsen, med uppdraget att förverkliga demokratiskt fattade beslut – inte underminera dem.

Att ställa upp som motkandidater i en öppen process hade varit något annat, men där hade de sannolikt förlorat. I stället agerar de som en fraktion och saboterar de budskap som partiet har valt att fokusera på – men utan det mandat som ledningen fått från medlemmarna.

Deras linje är nämligen i minoritet. Problemen med antisemitism skylls på att man viker sig för borgerliga medier, men som rapporten Antisemitism i Sverige (2020) visar är Vänsterpartiets väljare minst antisemitiska av alla. Så när riksdagsledamöter försöker hitta rationella skäl till att vandalisera Anne Franks staty i Amsterdam – ett av flera tanklösa utspel från Delgado Varas – skadar det partiet inför de egna väljarna.

Efter att ha blivit ombedd att lämna sina uppdrag backade hon kampanjen ”Folkets röst”, som menar att Vänsterpartiet inte förtjänar röster om det vore val i dag. I vilket annat parti hade det varit möjligt för en styrelseledamot?

För dem är varje kompromiss ett svek mot socialismen, och därför blir också varje konflikt så blodig.

Att ett sådant minimumkrav på lojalitet kallas ”stalinism” säger en del om den individualistiska kultur som odlats i Vänsterpartiet, vilket Daniel Swedin sätter fingret på i Arbetet (25/8). Det verkar paradoxalt – socialister ska ju vara kollektivister – men det finns förklaringar. I ett parti med många akademiker, och svag förankring i fackföreningsrörelsen, blir teoretiska principer viktigare än vardagliga kamper. I jämförelse med världsrevolutionen framstår 112 kronor mer i bostadsbidrag inte bara som futtigt, utan som en muta från kapitalet för att söva arbetarna.

I Katarina Barrlings avhandling Partikulturer (2004), som bygger på anonyma intervjuer med partimedlemmar, visar hon att partiet inte bara ser sig som ideologiskt oppositionellt, utan även inför riksdagens ordningsregler och sina egna valda representanter. ”Den starka ställning individen har och tillmäter sig själv inom vänsterpartiets grupp existerar delvis på bekostnad av känslan för gruppen som en helhet”, skriver hon. No shit.

Socialdemokratins kompromisskultur avfärdas däremot av intervjupersonerna som ”terapeutisk”, vilket förklarar varför Reformisternas stoiska oppositionsarbete är så chockerande till vänster. Tanken att man kan åstadkomma mer med lojalitet och tålamod, även om resultatet dröjer, verkar främmande.

Det här försökte Jonas Sjöstedt bryta med 2012 när han tog över efter Lars Ohly som partiledare. Att ha rätt från avbytarbänken skulle inte väga tyngre än att vinna. Socialismen skulle inte bestå i renlärighet, utan i att göra skillnad.

Men en stridbar femtedel av partiet har inte accepterat kursen. För dem är varje kompromiss ett svek mot socialismen, och därför blir också varje konflikt så blodig. Delgado Varas och Riazat kallar nu partiet ”socialdemokratiskt”, och det är i grunden korrekt. Efter Sovjetunionens fall accepterade man slutgiltigt den parlamentariska demokratin, och erkände därmed att Karl Kautsky hade rätt och Lenin hade fel. Det vore skönast om alla, inklusive Jonas Sjöstedt, rev av Lenin-plåstret och erkände detta rakt ut.

Flammans utrikesredaktör Jonas Elvander har beskrivit hur samma konflikt utspelade sig vid grundandet av Podemos och Syriza, mellan det nya ledarskapet och den ”’konservativa vänster’ som nästan njuter av nederlag och som mest av allt räds att få reell makt”.

Men en sådan tydlighet från ledningen skulle kräva mer pondus och rättframhet. I stället för att lägga fram en klar ideologisk linje försöker man tysta ned konflikterna, vilket öppnar för spekulationer. I en tid – och ett parti – där individer kan få brett genomslag i sociala medier kan organisationer inte vara tysta med hänvisning till personalärenden. Det har vi inte minst sett med den sparkade statsepidemiologen Magnus Gisslén, som fått spela mot öppet mål i kritiken mot sin forna arbetsgivare.

Medlemmarna måste kunna lita på att politikerna företräder politiken som röstas fram, annars är det inte lönt att vara aktiv.

Från utomparlamentariskt håll menar man att ledningens valhänthet säger något om partiets svaga förankring i ”rörelser”, men det är bara delvis sant. Visst var Vänsterpartiet passivt när demonstrationerna för Palestina inleddes. Man hamnade i baksätet till obskyra Instagramkonton och arrangörer som spred konspirationsteorier om LVU och ett spindelnät av mäktiga ”Aron”.

Samtidigt är ”Folkets röst” inte en rörelse. Det är en handfull individer som trots medialt genomslag knappt skrapat ihop 2 500 av de 300 000 underskrifter de hade som målsättning. Samma sak gäller de nya utbrytarpartierna, och troligen även Delgado Varas och Riazats utlovade nya projekt. De är alla perfekta exempel på ”hyperpolitik”, som historikern Anton Jäger kallar kombinationen av extrem politisering och avsaknad av massbas i de sociala mediernas tidevarv, mer fokuserad på lajks än på långsiktiga resultat.

Läs mer

Vänsterpartiet däremot är en rörelse – den största till vänster om socialdemokratin. Som på oändliga möten, från fika i hyresgästlokaler till årskongresser, formar den politik som riksdagspolitikerna ska genomföra.

Att krafter utanför partiet – de må vara stalinistiska, trotskistiska eller anarkistiska – som tillsammans på sin höjd samlar några tusen individer, vill att partiet driver en annan politik är inte någon rörelseposition. Tvärtom bygger det på tanken att färgstarka personligheter ska bryta mot demokratiska beslut för att man själv ska få spegla sig i deras åsikter.

Men så fungerar inga rörelser som vill bli varaktiga. Medlemmarna måste kunna lita på att politikerna företräder politiken som röstas fram, annars är det inte lönt att vara aktiv. Ett fungerande parti behöver livlig debatt, men också dygder som tålamod, lojalitet och respekt. Annars blir man aldrig mer än en samling rättänkande gnällspikar vid sidlinjen.

Diskutera på forumet (4 svar)
Inrikes 25 augusti, 2025

Palestinsk skådespelerska nekad visum till Sverige: ”Pinsamt”

Ranin Odeh har tidigare besökt Sverige såväl som 15 andra länder och alltid återvänt till hem till Palestina. Foto: Frihetsteatern.

Ranin Odeh, 33, får inte besöka Bokmässan i Göteborg – trots att hon varit i Sverige flera gånger, och jobbar med svenskstödda Frihetsteatern på Västbanken. Myndigheterna räds att hon ”saknar tillräcklig stark social anknytning till hemlandet”.

När israelisk militär stormade Frihetsteatern i flyktinglägret Jenin på norra Västbanken i december 2023 – för andra gången det året – lovade den palestinska skådespelerskan Ranin Odeh inför SVT:s kameror att ”fortsätta vad som än händer oss”, trots att hennes kollega Ahmed Tobasi blivit bortförd och svårt misshandlad av soldater samma dag.

33-åriga Ranin Odeh har turnerat världen runt, och varit i Sverige flera gånger förut – 2021, 2019 och 2018, inbjuden av Frihetsteaterns vänförening i Sverige. På schemat inför hennes planerade besök i Sverige denna höst stod ett samarbete med Clowner utan gränser, en visit hos Stockholmsteatern Unga Klara, och ett framträdande på bokmässan i Göteborg.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Krönika 25 augusti, 2025

Magnus Bjerg Sturm: Du hade älskat att vara här

Tänk om du kunnat följa med och dyka efter vrak. Foto: Magnus Bjerg Sturm.

Vi unga tänker mest på döden. Sju av tio gör det varje månad eller oftare – jag är en av dem. Efter ett livsfarligt museibesök på 30 meters djup stiger döden, livet och sorgen upp till ytan med mig.

Trots att vi unga svenskar är de som känner oss mest obekväma med att prata om döden, tänker vi också mer på den än någon annan åldersgrupp, visar en färsk rapport.

Tankarna våldgästar alltid när man minst väntar dem.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 25 augusti, 2025

Vet du vad som är horribelt, Ebba Busch?

Undernärda tvååringen Yazan Abu Ful sitter i sitt familjehem i flyktinglägret Shati, Gaza stad, den 23 juli 2025. Foto: Jehad Alshrafi./AP/TT.

Barn som svälter i Gaza. Flickor som utvisas till könsstympning. Familjer som förlorar allt för att regeringen stänger dörren. Det är förfärligt, Ulf Kristersson. Inte att Greta Thunberg seglar med mat.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Flickan mitt emot mig sorterar pärlor för att välja ut till ett armband. Hon är duktig i matte, men ändå lägger hon samma pärlor i olika högar, om och om igen. Efter en stund förstår jag. Flickan väljer inte ut pärlor för att göra klart sitt armband. Hon försöker stanna tiden. Framtiden är nämligen den här flickans fiende.

Hon är ny på min mottagning, men hennes situation är tyvärr inte ny för mig. Jag är psykolog och arbetar med barn som varit med om krig och förföljelse. Det som är ovanligt för mig är att flickan är född i Sverige och har bott här hela sitt liv. Hon går på mellanstadiet, fortfarande mer flicka än tonåring. Favoritämnet är idrott och allra roligast är spökboll. Hon är blyg men ler brett när jag frågar om hon vunnit någon gång.

För de barn jag möter är regeringens beslut avgörande.

Nästa vecka ska hon och hennes mamma utvisas. Mamman har arbetat i Sverige sedan innan flickan föddes, men nya lagar har gjort dem papperslösa. När flickan inte hör säger mamman: ”Min dotters säkerhet är allt som betyder något.” Hon har till och med bett oss – väl medveten om att vi skulle säga nej – att omskära flickan här, under trygga förhållanden. Hon vet att så fort de landar i hennes hemland kommer släktingarna att göra det, utan bedövning och med risk för infektioner. I Migrationsverkets beslut står att det är olagligt med omskärelse i mammans hemland och att det därför inte finns något hinder för mamman och flickan att återvända dit. Vad de inte förstår är att en brutal tradition är så mycket större än lagar på papper.

Min nästa patient är ett barn i förskoleåldern. Barnet lagar mat vid en träspis och matar en docka och säger: ”Det var allt vi hade. Det finns ingen mer.” Plötsligt stannar hon upp och ser plågad ut. Hon flimrar med ögonen och är inte kontaktbar. När flickan är tillbaka berättar hon att vi måste hitta en ficklampa, för bomben har gjort det mörkt. Flickan och hennes familj har just evakuerats från Gaza. Hennes föräldrar har trots svält och bombanfall lyckats hålla barnen vid liv och ta sig ut till säkerhet. De berättar om hur de ansträngt sig för att barnen ska känna trygghet nog att börja leka igen. Jag tänker att de borde få ett Nobelpris i föräldraskap.

Jag får ofta frågan om det krävs särskilt kunskap för att arbeta med barn från ”andra kulturer”. Jag vet inte hur jag ska svara. För smärta gör ont i alla kroppar. Skräck är outhärdligt för alla. Skratt bubblar lika skönt i allas magar.

Men kanske finns en outtalad föreställning: att barn med lite mörkare hud inte känner lika stark rädsla när en vuxen skär dem i underlivet? Att barn som växt upp i krig inte plågas lika mycket av mardrömmar än lite ljusare barn från 200 år av fred. Att föräldrar från andra länder tar mindre ansvar.

Läs mer

Hur ska jag annars förstå att flickan med pärlorna utvisas till ett land hon aldrig varit i och där hennes underliv kommer att skäras sönder? Eller att de flesta av oss inte gör mer för att pressa regeringen att hjälpa barnen och familjerna i Gaza?

Samtidigt såg vi i somras hur migrationsministern försvarades när det avslöjades att hans barn varit aktiv i en högerextrem organisation. Ingen ifrågasatte hans föräldraskap, ingen talade om utvisning. Och när Greta Thunberg försökte bryta Israels blockad av Gaza med mat och medicin, sade vice statsministern att hennes agerande var så ”horribelt” att hon inte kan prata om det.

Min måttstock om vad som är horribelt är en annan.

För de barn jag möter är regeringens beslut avgörande. Den avgör om barn ska få trygghet, eller utsättas för lidande och fara. Om det sker av okunskap, fördomar eller likgiltighet vet jag inte. Men konsekvenserna är desamma. Barnen i Gaza, flickan med pärlorna – de betalar priset.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 24 augusti, 2025

Vänsterpartister lämnar partiet: ”Stalinistisk organisation”

Foto: Oscar Olsson/TT.

I onsdags öppnades uteslutningsärenden mot Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat. Nu väljer de två partiprofilerna att lämna V – och öppnar i stället för att starta ett nytt alternativ.

De två riksdagsledamöterna Daniel Riazat och Lorena Delgado Varas lämnar Vänsterpartiet med omedelbar verkan, meddelar de vid en presskonferens under söndagen. Båda säger också att de kommer att stanna i riksdagen.

– Det är något som vi är djupt ledsna över, något som vi önskar aldrig hade behövt göras. Vi har gett våra liv till partiet. Vi har offrat våra dagar och nätter, säger Daniel Riazat, som varit med i partiet i 19 år.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 23 augusti, 2025

Snuskgubben är förlåten

Stig Larsson har gjort lite liv ifrån sig sedan millennieskiftet – men plockas under 2020-talet upp av ett nytt unglitterärt gäng. Foto:

Boken om Stig Larssons författarskap, ”Ett berg av liv”, är full av medhårsläsningar – men blixtrar till när provokatören själv kommer till tals.

Att skriva något nytt om Stig Larsson är en övermäktig uppgift. Lika skandalomsusad som geniförklarad har han sedan debutboken Autisterna 1979 fått rollen som omhuldat underbarn, litterär tuffing och postmodernismens galjonsfigur. Han har varit sjavig knarkare, provokatör, detroniserad som snuskgubbe. Och så i dag: upplockad av unglitterära kotterier och mysfarbor på uppesittarkvällen i Cyklopernas land. Det är också slitsamt att se bortom det här, och få syn på texten bakom personan.

Sådana anspråk har däremot de åtta essäisterna i Ett berg av liv: En bok om Stig Larsson (Diadalos, 2025). Under Kristoffer Flensmarcks och Andreas Holmströms redaktörskap skriver här poeter och kritiker, som Victor Malm, Joni Hyvönen och Mikaela Blomqvist, om Larssons verk, från dikten ”Hösten” 1964, fram till förra årets Högt och lågt.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)