Krönika 01 december, 2010

Två patriarker hånade för en tid sedan i ett upprop försvaret av nationalstaten:
”Bourgeoisien har genom sin exploatering av världsmarknaden gett alla länders produktion och konsumtion kosmopolitisk gestalt. Den har till reaktionens stora sorg undanryckt industrin dess nationella grund. … I stället för den gamla lokala och nationella självtillräckligheten och avskildheten träder en allsidig samfärdsel, ett allsidigt nationernas beroende av varandra. Den nationella ensidigheten och inskränktheten blir mer och mer omöjlig.”
Året var 1848 och patriarkerna Karl Marx och Friedrich Engels.
Upropets rubrik var: Proletärer i alla länder förenen eder!

Troligen trodde Marx
att när kapitalismen i de mest avancerade staterna uttömt sin utvecklingskraft skulle socialismen, arbetarmakten, komma där först. Rosa Luxemburg kritiserade honom genom att hävda att så länge kapitalismen har kvar en icke-kapitalistk omvärld att expandera i kan den överleva. 1918 varnade hon Lenin och Trotskij för att tro att socialism i ett land skulle vara möjlig utan kraftigt inskränkt demokrati. Efter 1989 tror knappast någon på statssocialism. Valet står mellan att skrota socialismen eller bygga den internationellt.
I Europa håller den monetära unionen på att slitas i stycken av sina interna motsättningar. Globalt råder monetär terrorbalans. I slutna sammanträdesrum försöker världens ledare sopa upp efter finanskapitalets härjningar. Men de saknar demokratisk förankring för sina överstatliga beslut. EU-parlamentet och FN:s generalförsamling är papperstigrar.

Att socialdemokratins
och vänsterns partier  idag går kräftgång nästan överallt beror på att de saknar idéer om framtiden. Att försvara det nationella välfärdsbygget och något bromsa den globala kapitalismens formidabla kraft är hedervärt, men otillräckligt. Bara en berättelse om världsmedborgarskapet och om bygget underifrån av lokal, regional, kontinental och global demokratisk arbetar- och folkmakt kan väcka dem till nytt liv.

Johan Lönnroth
Nationalekonom och vice partiledare för Vänsterpartiet 1993–2003.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Utrikes 17 maj, 2024

Klassamhället efter detta

I Atens största kyrkogård finns anonyma benhögar för de allra fattigaste. Foto: Ester/Adobe.

Den ekonomiska krisen i Grekland har inte bara blottlagt jordelivets orättvisor, utan även dem som väntar oss efter döden. Flamman har besökt Atens största begravningsplats, där de fattigas skelett kastas på hög.

Jag sitter i utkanten av en nästan nedsläckt matmarknad med en grillad fisk, en sallad, ett askfat och en kanna vitt vin. En amerikansk familj har gått vilse och hamnat vid bordet intill. Min kompis skriver i ett sms att hon bara sovit tre timmar och varit på dejt. Det är duggigt. Min telefon är full med bilder på cypresser, tallar, marmorblock, svarta katter, jesusstatyer och änglar. Metallådor staplade på varandra, märkta med namn. Vackra gravar, trasiga gravar, tomma gravar. Det är länge sedan jag var i Aten.

Det är slut på begravningsplatser i flera av världens stora städer. På platser där kremering inte praktiseras är problemet mer akut. Lösningen behöver inte vara ovärdig, men blir ofta det.

Den grekiska-ortodoxa kyrkan motsatte sig länge kremering. I kombination med allt mer tätbefolkade städer och en ökad fattigdom har detta lett till en situation där ben från stadens invånare slängs i en grop i kyrkogårdens utkant.

Förra gången jag var i Aten var jag 21. Då var det vinter men soligt och jag var helt ensam. Med mig i packningen hade jag bara en bok: Immanuel Kants Kritik av det rena förnuftet. Jag kom inte längre än till titelbladet. Den här gången reste jag i jobbet, jag är snart 38. Ändå, i resväskan endast Eros agoni, en tolv år gammal bok av filosofen Byung Chul-Han. Som Vivianne säger till expediterna på Rodeo Drive: big mistake, huge. Vad är det med den här platsen som fortfarande väcker lusten i mig att strosa mellan kolonner med en oläslig bok under armen?

Ioanna Paraskevoulou är doktorand på Harokopiouniversitetet i Aten. I sin avhandling studerar hon dödens rumsliga ojämlikhet på en stor kommunal begravningsplats i stadens västra del. Genom sitt arbete visar hon upp en makaber samtid där döden för samhällets olycksbarn helt saknar allt vi förknippar med mänsklig värdighet.

Vi träffas i sena april i samband med en liten, men internationell konferens om vad som bäst beskrivs som kritiska begravningsstudier. Universitetet är litet och vackert. Träden står i blom. Kafeterian befolkas av studenter som dricker läsk i skuggan. Några pratar politik, andra inte.

Töcken. Det var efter andra världskrigets stora dödstal som greker kom att acceptera att alla inte kunde begravas. Foto: Kleopatra Haritou.

Just innan Grekland drogs in i andra världskriget byggdes Atens tredje kyrkogård. Med 27 000 gravmonument är det stadens största begravningsplats. Gravarna liknar vita kistor ovan jord och är tätt placerade i långa rader. Tallarna har släppt sina barr på gravarnas marmorlock. På några av dem står det små fat med mat till katterna som ömsom väser och ömsom stryker kring benen på besökare.

Atens tredje begravningsplats tjänar främst den lägre arbetarklassen, förklarar Ioanna. Det är en plats där de fattigaste och mest utsatta blir begravda: anonyma kroppar, spädbarn. I utkanten finns den gemensamma bengraven. På grekiska kallas den honeftiri från ordet honevo, att smälta mat. På engelska refereras platsen till som digester. En svensk översättning blir det svårsmälta rötkammare, vilket är en plats som finns på bland annat naturhistoriska museer där kadaver tas om hand. På benhögen i kammaren hamnar den som inte vill eller har råd att betala kostnaden för förvaring i benhus eller i familjegrav. Den är inte märkt med namn eller symboler, inte ens för sin funktion. Luckorna av metall i en betongplatta i marken ser ut som vilken deponi som helst. I sin forskning har Ioanna Paraskevoulou märkt att platsen förknippas med skam och rädsla. Det är inte en plats som många besöker.

På benhögen i kammaren hamnar den som inte vill eller har råd att betala kostnaden för förvaring i benhus eller i familjegrav.

I den grekisk-ortodoxa traditionen ligger kroppen i jorden i tre år, varefter benen grävs upp. Ioanna berättar att det är en religiös tolkning som har med Jesus uppståndelse på den tredje dagen att göra. Den sekularisering som i Västeuropa kom att förespråka evig vila fick inte grepp om Grekland. Efter att benen grävts upp finns i dag tre alternativ: familjegrav, låda i benhuset eller benhögen. Lådorna i benhuset märks med namn och ofta ett fotografi av den döda. Priset är betydligt lägre än för en familjegrav men ändå långt ifrån en möjlighet för alla. Det skvallrar nästan fulla benhögar om. Massgraven, kammaren, är gratis.

Pengarna avgör om en avliden hanteras med värdighet eller inte. Och det handlar inte bara om vad som händer med benen efter uppgrävning, utan också om vägen dit. Beroende på jordmån är tre år inte alltid tillräckligt för att kroppens mjukdelar ska ha brutits ned helt. Tre år är också sällan tillräckligt med tid för att bearbeta sorgen efter någon man älskat. Ibland kan kroppen därför av flera skäl behöva ligga ett par år till. Detta alternativ kostar dock extra. För många blir alternativet då att låta kroppen grävas upp och sedan ned på nytt i en gräsbeväxt plätt också i begravningsplatsens utkant för att vila i ett par år till. Därefter kan benen antingen spolas rena och placeras i benhus eller hamna i påsar och lådor, ofta med svepnaden kvar, i väntan på att kastas ned i benhögen. 2015 rapporterade BBC att det är ett problem att kroppar blir kvar på sjukhusen eftersom att familjerna inte har råd att betala för begravningen.

Hur blev det så här? Enligt Ioanna är Greklands historia typisk för sydöstra Europa. Samhället är ojämlikt men inte på ett sätt som sticker ut. Som brytpunkt anger hon i stället andra världskriget. Grekland drabbades hårt av nazisternas ockupation. 1941 dog 300 000 människor av svält och begravdes i massgravar – på bland andra Atens tredje begravningsplats. Efter kriget hade något förändrats och massgravarna blev normaliserade.

– Situationen försvann inte bara sådär efter kriget. I stället för att låta begravningsplatsens förmåga att ta hand om en stor mängd kroppar representera ett krigstrauma blev den omvandlad till urban geopolitik. Det blev ett enkelt sätt att hantera platsbrist i en allt mer tätbefolkad stad. Och ett enkelt sätt att åstadkomma mer plats var att ”minimera-eliminera” vissa medborgares närvaro och hantera deras döda kroppar som ingenting mer än begravningsvolymer, säger Ioanna Paraskevoulou (bilden).

Det är också en berättelse om 1900-talets andra hälft. Under efterkrigstiden blev återanvändning av graven en viktig källa till kapital. Både för att nya ”hyresgäster” hela tiden betalar nya avgifter och för att uppgrävningen innebär att marmorstenen som täckt graven säljs av kommunen till lokala stenhuggare och ges ny funktion. Det är också en fråga om hur statens biopolitiska agenda möter ett kristet fromhetsideal, säger Ioanna Paraskevoulou. Religiösa dogmer om själens oförstörbarhet och köttets flyktighet lånar sig här till marginalisering av samhällets mest utsatta.

Grift. En familjegrav medför kostnader som alla inte har råd med. Foto: Johanna Adolfsson.

För många är skötseln av Atens begravningsplatser en stötande syn med krossade gravstenar och övergivna ytor fulla med skräp. Familjen förväntas sköta graven men betalar samtidigt en avgift till myndigheterna som ansvarar för gravvård.

Ett par dagar efter att konferensen tog slut svepte en storm in med damm från Sahara. Aten blev till ett marsianskt landskap med lysande orange himmel. De flesta hade åkt hem men jag var kvar och gick gatan fram och chattade med Jannis Polimenidis, forskare och chef för kommunens kyrkogårdsavdelning i kuststaden Volos halvvägs mellan Aten och Thessaloniki. Jag stannade då och då för att titta upp och de slitna fasaderna i kvarteren runt tågstationen mot den dystopiska himlen för att sedan återgå till vårt makabra samtal. Jag frågar Jannis vilka lösningar han ser och han svarar: kremering.

Grekland drabbades inte bara hårt av andra världskriget. Landet slogs till marken av finanskrisen 2008, och födelsetalen har gått ned eftersom många inte har råd att skaffa barn. Baby boom-generationen går å sin sida mot ålderdom och behovet av begravningsplatser är stort. För Jannis är kremering lösningen på problemet. Det är dock svårt. Fram till 2006 var det inte tillåtet. Grekland fick sitt första och hittills enda krematorium först 2019. Att kremeras är dyrt och många i norra Grekland väljer många i stället att åka till Bulgarien för att kremera sina anhöriga, säger Jannis (bilden). Men det är också en fråga om politik.

– Det är borgmästarens beslut att anlägga ett krematorium eller inte och borgmästarna är rädda för att gå emot kyrkan. De vill inte förlora röster.

När jag var här förra gången var jag ung. Jag flyttade oförskräckt in hos en främmande man i Pireus som bara hade en säng när jag behövde nattlogi efter att då och då ha kommit in med en sen båt från öarna och tog tacksamt emot middagar och smycken från den som bjöd. Jag visste ingenting om någonting. Jag kände till att saker kunde vara tråkiga och ensamma, men inte farliga. Den här gången är allt annorlunda. Jag kan inte släppa kriget i Gaza, och Grekland är ännu präglat av den ekonomiska krisen. Det är kanske därför jag drogs till begravningsplatserna denna gång. Samma jakt på autenticitet men med en annan blick. Om livet inte kan vara vackert för alla människor, så borde i varje fall döden få vara det.

När jag ställer samma fråga till Ioanna får jag inget enkelt svar. Enligt hennes mening är det stora problemet dock kamrarna. Inte bara hur de missköts utan hur de konstrueras från första början, som deponier för skräp och människoben.

Läs mer

– Omvandla dem till grönområden. Plantera träd ovanpå! På så sätt kan de fungera som naturliga begravningsplatser och till och med återsymboliseras som värdiga samhällslandskap.

Hur ett samhälle hanterar sina döda speglar hur människor värderas medan de fortfarande är vid liv. Problemet med överfulla begravningsplatser och ojämlika samhällen är inte begränsat till Grekland. Den höga graden av kremering i Sverige gör att problemet fortfarande är litet här men inte obetydligt. Det är inte osannolikt att begravningsplatser kommer att bli fokus för politisk debatt också i Sverige, där vindarna tyvärr blåser hårt i fel riktning.

På gatan i Aten reste sig plötsligt ett hotell upp mot den orangea himlen. Jag har bott där, tänkte jag. För länge sedan. Jag bodde uppe på vinden. Vad konstigt. Jag tittade in för att se om något var sig likt men det var det inte. Förutom basketplanen och den stora bilvägen och jag då, med min tunna bok.

Johanna Adolfsson
Kulturgeograf och forskare.
Rörelsen 16 maj, 2024

Risklösa försäkrare

Ett eldmoln syns över ett bostadshus i Markleeville, Kalifornien den 16 juli 2021. Området är ett av flera i USA som försäkringsbolag har börjat dra sig tillbaka från. Foto: Noah Berger/AP.

Den eskalerande klimatkrisen gör allt fler regioner för dyra att försäkra. Men det hindrar inte människor från att bosätta sig i dem. I brist på privata vinstmarginaler är det staten som måste ta det sociala ansvaret.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Redan 2015 utfärdade Henri de Castries, som då var vd för Axa-gruppen, en varning: om klimatkrisen förvärras bör man inte vänta sig för mycket av försäkringsbolagen. ”En höjning av snittemperaturen med två grader i världen kan man fortfarande försäkra sig mot”, meddelade affärsmannen, ”men inte mot en höjning med fyra grader”. Det räckte dock med 1,2 graders höjning för att State Farm, en av de stora spelarna inom försäkringsbranschen, skulle vända ryggen åt Kalifornien. Orsaken? En ”snabb ökning av exponeringen mot katastrofer.” Sedan ett år tillbaka tecknar bolaget inga nya kontrakt för fastigheter och företag i delstaten, och de har sagt upp 72 000 försäkringsbrev. Det är en allt vanligare utveckling i USA, i synnerhet i Louisiana där 17 procent av fastighetsägarna fick sina kontrakt uppsagda 2023. De olyckliga klienterna kan vända sig till konkurrerande bolag som erbjuder skyhöga avgifter och absurda klausuler, såsom vägran att täcka vanliga katastrofer som orkaner.

Stormar, torkor, översvämningar – överallt i världen medför ökningen av klimatrelaterade incidenter stora förluster för försäkringsbolagen. Dessa vet dock vad de ska göra i sådana fall. Om en risk visar sig alltför stor höjer de premierna; om det inte räcker slutar de att täcka risken. Med den globala uppvärmningen och den medföljande ”riskökningen” har alla länder numera sårbara regioner som riskerar att bli olönsamma. Det är inte bara Tuvalu, Angola eller Bangladesh – som det har gällt sedan länge – utan även Australien, Spanien och Italien. I Frankrike är regeringen så bekymrad att den tillsatt en utredning som precis har lämnat sitt betänkande: man måste genomföra en ”finansiell ombalansering” och ”stärka de förebyggande åtgärderna” – det vill säga öka avgiftsbetalningarna, få staten att betala och skydda sin bil när det haglar.

De enda som inte tar någon risk är försäkrarna.

Om man ska tro deras styrelser fungerar försäkringsbolagen som spejare. Genom att dra sig tillbaka från riskzoner och visa på naturkatastrofernas reella kostnader, bidrar de till att medvetandegöra offentligheten. I brist på tillräckligt skydd kommer människor att lämna farliga områden, och på så vis bidra till en social geografi som till slut anpassat sig till klimatkrisen.

Men det är inte det som sker i verkligheten. Trots att de ignoreras av försäkringsbolagen fortsätter folk att flytta till de utsatta regionerna. I Frankrike tycks inget rå på aptiten på solen i söder och landskapen längs Atlantkusten – varken torkor eller stormar. I USA ökar befolkningen i Georgia, North Carolina och Texas. Och pensionärer fortsätter att flockas till Florida, där fastighetspremierna är högst i landet (6 000 dollar om året i snitt). De höga avgifterna och risken för skogsbränder hindrar inte heller byggandet av bostäder intill skogar, särskilt sedan medelklassen insåg fördelarna med att jobba hemifrån under coronapandemin.1 De rikaste har inte heller ändrat sina preferenser. Och de fattigaste bosätter sig där de kan. Om ingen väljer att försäkra dem betyder det inte att de kommer flytta – de lever utan försäkring.

Läs mer

Sex miljoner amerikanska fastighetsägare befinner sig i dag i denna situation, fast i bostäder som förlorat allt värde. Minsta olycka kan driva dem i personlig konkurs, och deras oförmåga att betala av sina lån medför risken för en kedjereaktion hos bankerna och hela bostadsmarknaden. För att undvika en större kris har myndigheterna öppnat plånboken. Louisiana subventionerar företag för att de ska fortsätta sin verksamhet och Florida erbjuder ett allmänt försäkringsskydd, vars abonnenter har tredubblats sedan 2019. De enda som inte tar någon risk är försäkrarna.

Översättning: Jonas Elvander.

Benoît Bréville
är chefredaktör för Le Monde diplomatique
Nyheter 16 maj, 2024

EU uppmanar Sverige: Vårda patienter från Gaza

Ett barn som skadats i ett israeliskt flyganfall vårdas på al-Aqsa-sjukhuset i Gaza i lördags. Bild: Saher Alghorra/AP.

EU-kommissionen ber Sverige och övriga medlemsländer att ta emot och vårda allvarligt sjuka palestinier som evakueras från Gaza.

I tisdags uppmanade EU-kommissionärerna Stella Kyriakides och Janez Lenarcic medlemsländerna att ge besked om sin förmåga att ta emot patienter från Gaza. I brevet, som Flamman tagit del av, beskriver kommissionärerna sjukvårdssituationen i Gaza:

”Många patienter är i akut behov av specialiserad sjukvård som helt enkelt inte är tillgänglig på grund av förstörelsen av sjukvårdsinfrastrukturen. Dessa patienter inkluderar kvinnor och barn som lider av allvarliga skador, och individer med kroniska sjukdomar vars liv är i fara utan omedelbar läkarvård”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Opinion/Rörelsen 16 maj, 2024

Rasvänstern saknar egna idéer

Rasbegreppet har gjort en återkomst tack vare den amerikanska radikalhögern, skriver Sven Widmalm. Foto: Stephanie Keith/AP.

Det biologiska rasbegreppet är sedan länge vederlagt, men har fått nytt liv med den amerikanska radikalhögern. Det är ingenting som den svenska vänstern borde importera, skriver professor i idé- och lärdomshistoria Sven Widmalm.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Diskussionen i Flamman om rasbegreppet har varit upplysande genom att exemplifiera några vanliga samtida ståndpunkter. Men den har i stort sett bortsett från det historiska sammanhanget. Tobias Hübinettes och Catrin Lundströms inlägg har tvärtom varit vilseledande på den punkten.

”Sverige var”, säger de, ”en spetsnation för rastänkande” vars arv ”gör sig gällande än idag, exempelvis i form av segregation”. Men Sverige har inte en framstående position i rasbiologins historia, varken praktiskt eller teoretiskt. Den tillkommer länder med mycket tyngre historiskt arv med avseende på kolonialism, slaveri, folkmord och virulent rasistisk propaganda – främst kanske USA, Storbritannien och Tyskland.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Sven Widmalm
Professor i idé- och lärdomshistoria vid Uppsala universitet.
Kommentar/Kultur 16 maj, 2024

Bonniers gav under några decennier ut arbetarlitteratur i billighetsupplagor med omslag av Sven X:et Erixson. Foto: Paulina Sokolow.

Romanen gör att vi förstår hur vi hänger ihop med varandra. Läsningens kris blir till slut också klasskampens, menar Emmy Stiernblad.

Vad händer när arbetarklassen slutar läsa? Jag och min pojkvän är på Lidingö stadsbibliotek, det är författarsamtal med Mikael Niemi om hans senaste roman, Sten i siden. Romanen handlar om en strejk bland vägarbetare i Tornedalen under 1930-talet. Mikael Niemi fångar rummet från första ordet. Man kan ana hur Lidingö-tanterna darrar när Niemi basunerar ut: ”De blev kommunister.”

Strejken formade hela samhället, och minnet efter ”Det röda Tornedalen” ekar än i dag. Samtidigt är strejken i sig bortglömd. Den har inte ens någon Wikipediasida. Två av Niemis främsta källor var Arne Ylipääs egna och egenutgivna böcker och Paulus Isaksson, två karaktärer i Niemis bok som fanns på riktigt. De var inte födda i akademiska hem, men båda läste och skrev, och deras liv präglades av strejken och den djupröda ideologin.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 15 maj, 2024

Kampen om mossen

Klimataktivister arbetar med att fylla igen diken på Grimsås mosse. Foto: Återställ våtmarker.

Med nygrävda diken ska Grimsås mosse torrläggas och den åtråvärda torven brytas. Men för många är dikena som öppna sår. Här står nästan hela lokalsamhället på klimataktivisternas sida, när de i helgen började gräva igen de förhatliga dikena.

– Det här är en våldtäkt på naturen! säger Helen Wahlgren, talesperson för aktionsgruppen Återställ våtmarker, och pekar på de långa spikraka dikena genom Grimsås mosse, precis på Smålandsgränsen i västgötska Tranemo kommun, och som en grupp från organisationen på fredagsmorgonen började skotta igen med spade och grep.

På den två kvadratkilometer stora mossen, lika stor som Grimsås tätort och granne med centrum, har finländska halvstatliga Neova börjat återuppta den torvbrytning som blev olönsam efter andra världskrigets slut. Men tillståndet har överklagats och vandrade vid den här artikelns publicering ännu långsamt uppåt i rättsapparaten.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 15 maj, 2024

Arbetstidsförkortning är välfärdens räddning – inte invandring

För att täcka välfärdens behov av arbetskraft behöver villkoren förbättras, skriver Per Sicking. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT.

Nyliberala dogmer cementeras när delar av vänstern pekar ut invandring som lösningen på rekryteringsproblemen i välfärden.

Arbetstidsförkortning har återigen hamnat på den politiska dagordningen. Fackliga organisationer som Vårdförbundet har lyft frågan i avtalsrörelsen och Socialdemokraterna uppges överväga förslag om kortare arbetstid i sitt arbete med en ny ekonomisk politik.

Högerns och kapitalägarnas reaktion har varit förutsägbar. Arbetstidsförkortning skulle vara förödande för ekonomin och leda till svåra bemanningsproblem inom välfärden, menar företrädare för Svenskt Näringsliv på DN Debatt. En reformidé som snabbt kan bli populär måste kvävas med hot om längre köer till vård och omsorg.

Att välfärden hotas av brist på arbetskraft är en myt som tyvärr inte bara sprids av högern. Redan 2004 skrev statsvetarna Gregg Bucken-Knapp och Jonas Hinnfors i alarmistiska ordalag på SvD Brännpunkt att välfärdssamhället hotas av ”katastrofal arbetskraftsbrist” när befolkningen åldras. I dag används SKR:s analyser som belägg för liknande påståenden – som när Dagens ETC i en intervju pressar Nooshi Dagdostar med frågan om vi verkligen kan stärka välfärden utan ökad invandring.

I själva verket kan vi utan problem både ta hand om en åldrande befolkning och öka personaltätheten om vi är redo att göra välfärdsyrken mer attraktiva.

Det finns många anledningar att ha en solidarisk flyktingpolitik, men idén att invandring krävs för att rädda välfärden illustrerar snarare hur nyliberala föreställningar vunnit acceptans genom att klä sig i moralisk skrud. Att Dagens ETC okritiskt upprepar SKR:s stenhårt vinklade påstående att över hälften av den tillkommande arbetskraften måste arbeta i välfärden är ett bra exempel.

SKR:s uträkning förutsätter inte bara att dagens massarbetslöshet är naturgiven, utan även att inga svenskar i andra sektorer är redo att söka sig till välfärden. Formulerad på ett annat sätt framstår utmaningen som betydligt mindre dramatisk: någon enstaka procent av den arbetsföra befolkningen behöver gå från andra sektorer – eller arbetslöshet – till välfärden.

I själva verket kan vi utan problem både ta hand om en åldrande befolkning och öka personaltätheten om vi är redo att göra välfärdsyrken mer attraktiva samtidigt som andra branscher effektiviseras.

Det borde inte behöva sägas, men det är inte låga födelsetal som gör att varannan anställd i vård- och omsorgsyrken överväger att sluta eller att utbildningar till undersköterska eller barnskötare inte lockar unga svenskar i den utsträckning som vi skulle behöva. Att prata om invandring i stället för bättre villkor är i praktiken att befästa idén att välfärdsjobb ska vara tunga, undervärderade och underbetalda – och därför utföras av några andra än infödda svenskar.

Läs mer

Jobb inom vård, skola och omsorg är det mest meningsfulla man kan göra och villkoren borde vara därefter. Det handlar både om löner och tillräcklig bemanning – och rimlig arbetstid. Sedan 40-timmarsveckan infördes för 50 år sedan har produktiviteten i ekonomin fördubblats och en generell arbetstidsförkortning vore både önskvärd och möjlig. Men om någon sektor förtjänar att gå före så är det välfärden.

Till skillnad från industrin är det mycket svårt att minska arbetsbelastningen i välfärden med ny teknik. Ökad effektivitet innebär för välfärdsarbetare fler mänskliga kontakter och tyngre ansvar. Det finns skäl till att många bara orkar arbeta deltid eller att lärare och förskollärare löper högre risk att bli utbrända. Välavlönade spinndoktorer som utmålar arbetstidsförkortning som ”omöjligt” borde testa att ägna 40 timmar i veckan åt att ta hand om barn, sjuka eller äldre och sedan förväntas ha energi över till familj, hushåll och en meningsfull fritid.

Långtidssjukskrivningar – som i många fall kan kopplas till arbetsmiljön – motsvarar enligt SKR över 30 000 årsarbetare inom välfärden. Med sänkt arbetstid skulle fler hålla sig friska och orka jobba fram till pensionen, vilket vore en stor vinst för både individer och samhälle. Samtidigt skulle sänkt arbetstid visa för unga att välfärden är en möjlig framtidsbana för den som vill kombinera ett meningsfullt arbete med mer fritid.

Arbetstidsförkortning inom välfärden är kort sagt inte bara möjligt. Det är nödvändigt.

Utrikes 15 maj, 2024

AI-kapitalet köper fattiga argentinares ögon

I väntan på att registreras av Worldcoins ögonskanningsapparater. Foto: Jon Weman.

Sam Altmans nya företag Worldcoin skannar människors iris för att bygga ett globalt id-system. Flamman besöker krisens Buenos Aires, där förortsbor säljer avbildningar för en tusenlapp – medan lagstiftare världen över fruktar för deltagarnas integritet och säkerhet.

I krisens Argentina, där på bara några månader reallönerna fallit med tio procent och nedläggningar och massuppsägningar haglar, är det sista någon förväntar sig att få pengar i present. Inte desto mindre verkar det vara vad företaget Worldcoin, som startades av Open AI:s Sam Altman, gör: de utlovar motsvarande tusen kronor – en hel del pengar för många i Argentina just nu – för alla som kommer till deras stationer och skannar sina ögon. Mönstren i en persons iris är nämligen lika unika som ett fingeravtryck.

Är det ett bedrägeri, som alla erbjudanden om distansarbete med generös betalning i dollar som blivit allt vanligare i argentinska Facebookgrupper den senaste tiden? Nej. Visserligen betalar Worldcoin i sin egen kryptovaluta med samma namn, och att växla den till dollar, pesos eller Bitcoin är komplicerat, men det är fullt möjligt och tusentals personer har i slutändan fått in verkliga pengar på sitt konto.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 14 maj, 2024

Tältprotester vid flera svenska universitet

Demonstranter har slagit läger vid Stockholms universitet för att kräva att universitetet avbryter sina samarbeten med Israel. Foto: Peter Eriksson.

Studentprotesterna mot Israels krig i Gaza har nått Sverige. På tisdagsmorgonen slogs tältläger upp vid flera universitet och högskolor runt om i landet, med krav om att lärosätena bryter sina akademiska samarbeten med Israel och fördömer dödandet av civila i Gaza.

Tidigt på tisdagsmorgonen satte ett 20-tal aktivister upp tält på Stockholms universitets campusområde Frescati. Vid tältlägret syns en banderoll med texten ”Israel is committing genocide – ceasefire now” (”Israel begår folkmord – vapenvila nu”). Strax intill står fyra poliser vid en svart skåpbil. På en gräsplätt utanför Bloms hus, där rektorsämbetet finns, står ett dussintal tält uppställda och omkring 25 demonstranter har samlats i en ring, vissa iklädda Palestinaflaggor och sjalar. 

Klimataktivisten Greta Thunberg är en av demonstranterna som talar i ringen. Vid utkanten står flera journalister som försöker höra vad som sägs i gruppen, men de blir snabbt ombedda att backa.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare/Opinion 14 maj, 2024

Nu återupplivar Jimmie Åkesson nazisternas ”dolkstötslegend”

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson anklagar i sitt vårtal Socialdemokraterna för att ha stuckit en dolk i det svenska folkets ryggar. Foto: Christine Olsson/TT.

‘Jag hatar er‘, sade Jimmie Åkesson i sitt vårtal, och anklagade Socialdemokraterna för att ha satt en dolk i ryggen på svenska folket. Men frågan är om nazistiska konspirationsteorier oroar Tidökollegorna. De är ju inte måltavla för våldsmetaforerna.

Den 4 maj höll Jimmie Åkesson sitt årliga vårtal på Långholmen i Stockholm. Det mesta av innehållet var bekant. Han hyllade ”nationell solidaritet” som en motvikt till ”vänsterliberalernas” prioritering av andra folk. Han upprepade tanken att det finns en ”övre gräns” för Sveriges vapenstöd, då det gäller att ta ansvar för skattebetalarnas medel.

Men huvuddelen handlade förstås om invandring och brottslighet. Först då började han tala fritt och eldigt, och jublen steg när han dundrade:

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]