Nyheter 05 januari, 2018

Alla män – organisera er

Är mäns reaktioner på #MeToo tecken på något nytt eller är allt som vanligt? Hur ser vägen framåt ut? För verklig förändring räcker det inte med enskilda mäns positionering – kunskapen finns hos kvinnojourerna och strategin i det organiserade samtalet, skriver Nathan Hamelberg.

 

Vad har #MeToo inneburit för män? Uttrycket ”inte alla män men alla kvinnor” har varit ett sätt att summera skillnaden i ansvar för, attityd till och kunskap om mäns våld mot kvinnor. Bland kvinnor är ”det här vet vi redan” en förståelig reaktion på rörelsen, men bland många män diskuteras i sviterna av #MeToo våld, tystnad, kränkningar, samtycke, personligt ansvar och maktmissbruk i en aldrig förut skådad omfattning. Vad ligger bakom förändringen och vad har egentligen ändrats?

Vid enskilda kvinnors berättelser om alltifrån könsdiskriminering och trakasserier till övergrepp har bedyranden om den egna oskulden varit en typisk reaktion från män. Direkt efter att #MeToo hade briserat möttes kampanjen även av lite tafatta svar från killar: #imsorry och #ihave, hashtaggar under vilka män berättade om sina övergrepp, gav kanske uttryck för en önskan att vara en del av en rörelse, snarare än en vilja att lyssna och reflektera. Framförallt är knappast allmänt formulerade, vaga ursäkter på sociala medier en form väl lämpad för att ta ansvar för sina handlingar. Men omfattningen på #MeToo har ändå förändrat mäns syn på förekomsten av sexism i vardagen på ett sätt som omöjliggör det fokus på det egna jaget som varit så mångas svar förut. I stället kommer rätt olika svar – självrannsakan och organisering, men även fientlighet.

Enligt en undersökning av Novus i början av december 2017 höll 45 procent av svenska män med om påståendet att #MeToo-uppropen är helt eller delvis överdrivna, medan en majoritet inte anser dem överdrivna. Så män är uppenbart splittrade.

Samtidigt har uppropen lett till omfattande aktivitet, organisering och vilja till förändring. I MÄN (f.d. Män för jämställdhet) mer än fördubblades medlemskapet i höstas, det organiseras möten och samtal bland män landet runt och precis som #MeToo-uppropen har varit branschvisa har det tagits initiativ till att väcka frågan om mäns makt, ansvar och våld på en rad arbetsplatser och i branschvisa nätverk.

Försöken att måla upp en bild av jämställdhet och feminism som påbud från en överhet snarare än en kollektiv rörelse underifrån måste avslöjas och slås tillbaka. Men för att det ska ske måste individuell positionering upphöra och gemensam organisering ta vid.

 

Förelöparna

#MeToo är inte den första rörelsen mot mäns våld som organiserats genom sociala medier. Både #prataomdet – berättelser om sex i gränslandet mellan dåligt sex och övergrepp – och #fatta lyckades sprida kunskap och höja medvetenhet utan att för den sakens skull leda till krav på att rötägg skulle straffas hårt. Snarare blev lärdomen från dessa upprop att berättelser om kränkningar ska tas på allvar, samt att de visar på strukturella problem kopplade till beteenden bland män.

Den förändringsinriktade mobilisering som på senare år skett bland killar och män är historisk. Inte konstigt kanske, för den mobilisering som #MeToo inneburit bland kvinnor är än mer historisk. Samtidigt finns det, märkbart i sviterna av mäns reaktioner på #MeToo, även en del skepsis till vad män kan göra, vad de överhuvudtaget kan åstadkomma.

Då är det rimligt att påminna om att det finns beprövade metoder för förändringsarbete och för förebyggande av våld, som utvecklats av freds- och kvinnorörelser under årtionden. Kunskapen finns samlad hos Världshälsoorganisationen, WHO, hos kvinnojourer, på manskriscentra med mera. MUCF:s (Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor) handbok Inget att vänta på (2016) är ett utmärkt exempel; precis som folk känt till hur vanligt förekommande kränkningar är så finns redan kunskapen om hur dessa kan förhindras.

 

Samtalen

Organisationerna MÄN (fd Män för jämställdhet) och Make Equal har populariserat killmiddagar och samtalsgrupper. Givet de fruktansvärda händelser som det vittnats om inom ramarna för #MeToo är det förståeligt att samtal som metod mot övergrepp väckt en del frustration. Är verkligen ytterligare mansseparatistiska sammanhang lösningen?

En internationell utblick visar emellertid att samtal, stödgrupper och pappagrupper är en nyckel till den beteendeförändring som i sin tur skapar attitydförändring. När omsorg blir överordnat förändras mansidealen. Det gäller i smått som stort; i storkonflikter har kvinnor drivit på för fredliga lösningar, icke-våld och de-eskalering – inte på grund av biologiska skillnader utan för att omsorg har varit ett överordnat villkor i deras liv. Organisationer bland män som lierar sig med kvinnorörelser är inte isolerade fenomen utan existerar från Colombia till Sydafrika till Kanada och Ukraina. Det globala förbundet Engage Alliance samlar till exempel hundratals organisationer. Den vanligt förekommande samtalsmetod som kallas ”Lilla rummet” och bygger på samtal i basgrupper är direkt hämtad från feministisk och icke-hierarkisk organisering.

De värsta förövarna som utpekats har kunnat förgripa sig på kvinnor på grund av den makt de haft, deras status och förankring i institutioner och så vidare.

 

Tystnadens pris

Den tystnadskultur som behöver brytas med samtal etableras tidigt; till exempel uppger BRIS (Barnens rätt i samhället) att färre än ett av sex barn som hör av sig till organisationen är pojkar. Det finns helt enkelt väldigt mycket som män inte törs eller har förmåga att uttrycka eller tala om, vilket för med sig en rad destruktiva konsekvenser. Jag arbetar själv med våldsförebyggande, och i många sammanhang där jag pratar om våld skiljer sig själva föreställningen om vad som utgör våld markant mellan män och kvinnor. Medan kvinnors förståelse av våld oftare överensstämmer med den som till exempel WHO använder – ”att uppsåtligt bruka eller hota att bruka makt eller fysisk styrka mot sin egen person, mot en annan människa, en grupp människor, en gemenskap eller ett samhälle, med följd eller tämligen sannolik följd att någon dör eller att det uppstår kroppsskada, psykisk skada, skador i den känslomässiga utvecklingen eller funktionshinder” – så har män oftare en föreställning om våld som begränsat till misshandel och grövre våldsuttryck.

I kombination med en rädsla för att framstå som omanlig, vilket kan innebära allt från att uttrycka känslor, tvivel, osäkerhet, rädsla – allt som är motsatsen till att dominera och vara säker i ett givet sammanhang – har detta destruktiva konsekvenser både för folk i mäns omgivning och för männen själva. I förhållande till män själva kan det till exempel betyda att de inte ser sig som skyddsvärda. Men i förhållande till andra handlar det om en bristande förståelse för vad som är våld, i kombination med föreställningen om att lite våld bör man tåla.

Kanske är detta en bidragande förklaring till att samtal om relationer, våld, samtycke, känslor och destruktiva förväntningar framför allt tycks förekomma bland män som i olika grad positionerar sig som feminister. Samtidigt behöver de allra flesta män föra dessa samtal om någonting ska kunna förändras. I skrivande stund har ett drygt tiotal män pekats ut i samband med #MeToo – att jämföra med antalet namnunderskrifter i de upprop som vittnar om kränkningar och övergrepp, vilket snart är sexsiffrigt.

 

Snacka går ju?

Av de män som utpekats i #MeToo finns det flera som i tidigare sammanhang inte sparat på krutet när det kommer till att framställa sig själv i feministisk dager. Givet att dylikt poserande faktiskt har underlättat för personerna att begå övergrepp, är det inte konstigt med en påföljande skepsis mot feministiska handlingar bland män – ett möjligt utrymme för fler posörer. Men vitsen med feministiska samtal mellan män är förstås inte att skapa material åt Instagram, utan att bryta med en öronbedövande tystnadskultur. Med det sagt är det viktigt att faktiskt göra skillnad på män och män: det finns män som krasst räknat ges konkurrensfördelar, utrymme och status genom att uttrycka sig feministiskt (undertecknad är i allra högsta grad en av dem), men det finns framförallt väldigt många män som riskerar att förlora status om de utmanar mansideal, om de bryter med machokultur eller om de bara går utanför mallen för hur de förväntas bete sig. Det reella problemet med manlig tystnadskultur gör det svårt eller i vissa sammanhang omöjligt att bryta med destruktiva beteenden. Och samtal, feministiska samtal – vissa av dem med tydliga regler och målsättningar för samtalen – är grundläggande för att förändra attityder och beteenden.

 

Enskilt och gemensamt ansvar

De kanske mest framgångsrika initiativen för förändring och brott med destruktiva maskulinitetsnormer sker inte bara för att män får sitta ostört och prata med varandra, utan där de gör detta med en tanke om stöd och viss inblick från kvinnorörelser. Med inblick menas så klart inte att känsliga samtal outas, men att det finns ett utbyte – accountability, som det kallas i den anglosaxiska feministiska världen.

Diskussioner om #MeToo bland män präglas inte sällan av skuld – med rätta – men kanske mer av skuld än av ansvar, vilket ändå är där fokus bör ligga. Förenklat är väl skuld resultatet av uteblivet ansvarstagande, men även ansvar förenklas lätt i diskussioner. Eller, genom att inte ens diskutera ansvar blir ansvar väldigt svårt. Utan att gemensamt prata om hur man kan ta ansvar blir ansvarstagandet genomindividualistiskt och så kommer positionering som brev på posten, tillsammans med en svartvit syn på människor som antingen skyldiga eller oskyldiga, snarare än som ansvariga för att säga ifrån, markera, förändra, lyssna och så vidare.

Det går bara att ta si och så mycket ansvar individuellt – det är först vid en tanke om gemensamt ansvar som individer på ett enkelt sätt kan göra skillnad. En drastisk jämförelse: att som ensam man positionera sig som feminist är jämförbart med en enskild persons källsortering i kampen mot klimatförändring. Att exempelvis gemensamt diskutera samtycke i skolan är oerhört mycket mer effektivt än att individer ska bedyra hur lyhörda de är på sociala medier med hashtags, även om tags som till exempel #jagärförsamtycke så klart har en viktig opinionsbildande funktion. Att i ett fotbollslag, på en fritidsgård eller på en arbetsplats faktiskt ta samtal om respekt, ömsesidighet, om sexuella trakasserier och göra det till frågor om lika rättigheter, gemenskap och arbetsmiljö når längre helt enkelt.

 

Diskutera det tabubelagda

”Varför kan vi inte prata om…?” har också varit många mäns reaktion på #MeToo, och då är det mäns våldsutsatthet, män som offer för sexuella trakasserier från kvinnor med mera som föreslagits som samtalsämnen. Alla dessa fenomen är verkliga problem, men att ständigt insistera på att de ska diskuteras när kvinnor tar upp mäns våld mot kvinnor är att osynliggöra kopplingen mellan våld och kön, eller mer specifikt; våld och maskulinitet.

Kopplingen till maskulinitet är central. Mantrat ”inte alla män” hörs underligt nog sällan från de män som inte alltid inkluderas i traditionella maskulinitetsnormer; det är oftast inte bögar och transmän som insisterar på att slippa ses som en del av kollektivet män när problem kopplade till maskulinitet lyfts, utan heterocismän som vill äta kakan (mansprivilegier) och ha den kvar (slippa ansvar för den könsmaktsordning som privilegierar dem och driver på sexualiserat våld).

Med det sagt kan vi se fram emot de erfarenheter som kommer att lyftas när män väl diskuterar en del av det tabubelagda våldet mot män – och det handlar inte minst om allt det som män drabbas av på grund av patriarkala strukturer, förväntningar och krav. Många mäns motstånd mot strukturella analyser tycks i själva verket försvagas när även mäns utsatthet för våld – på grund av mäns våld mot varandra och sig själva – tagits upp för diskussion. Att även mäns våldsutsatthet problematiseras och till och med politiseras är alltså bra och radikalt, men det är mindre bra om det överröstar samtalet om mäns sexualiserade våld mot kvinnor.

En internationell utblick visar emellertid att samtal, stödgrupper och pappagrupper är en nyckel till den beteendeförändring som i sin tur skapar attitydförändring.

 

Rörelse underifrån eller påbud ovanifrån?

Till sist några ord om #MeToo, mäns makt och klass. De värsta förövarna som utpekats har kunnat förgripa sig på kvinnor på grund av den makt de haft, deras status och förankring i institutioner och så vidare. Men det finns en risk med att särskilt lyfta fram det som mäktiga män som förgriper sig på kvinnor gör – för alla män har strukturell makt över kvinnor. Även män som vi i många avseenden skulle kalla maktlösa kan begå övergrepp, precis som vita människor som är nära maktlösa i samhället kan agera rasistiskt.

Med det sagt finns det en seglivad myt om att det är medelklassen som är mest jämställd i Sverige, samtidigt som det talas om feminism som ett påfund som påförs ovanifrån. Denna föreställning är ivrigt spridd från delar av högern. Timbro har sedan årtionden tillbaka medvetet talat om ”elitfeminism”.

När den av debattören Joakim Lamotte researchade serien Fittstim – min kamp sändes på SVT för snart fyra år sedan raljerades det om ”genuspedagogik” på Södermalm (trots att förskolan som granskades inte låg där) just för att Södermalm är sinnebilden för välbeställd kulturell övre medelklass. Men genuspedagogiken i Sverige infördes inte på Södermalm i Stockholm, utan på avdelningarna Tittmyran och Björntomten på Trödje förskola, utanför Gävle. När ”pappamånader” först infördes var det pappor ur LO-kollektivet som tog ut mest föräldraledighet (pappor ur medelklass, tjänstemän, egenföretagare och akademiker var sannolikt i högre grad bekymrade över konsekvenserna för karriären och hade en annan relation till sina chefer).

I dag bedrivs jämställdhetsarbete bland killar och män i många sammanhang där det inte förts förut. Klyschan att jämställdhet och feminism är ”en kvinnofråga” är krossad i praktiken, inte minst genom det arbete som bedrivs med stöd av kvinnojourer, genom initiativ i idrottsrörelsen som Locker Room Talk och Fotboll för alla, men också genom strukturellt arbete i kommun efter kommun som genom projektet MVP (Mentorskap i våldsprevention).

Försöken att måla upp en bild av jämställdhet och feminism som påbud från en överhet snarare än en kollektiv rörelse underifrån måste avslöjas och slås tillbaka. Men för att det ska ske måste individuell positionering upphöra och gemensam organisering ta vid.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Kultur 05 maj, 2024

Finskt trauma får tala

Finska krigsbarn anländer till Stockholm den 19 februari 1944. Foto: TT.

Temat i vittnesmålen från de finska krigsbarnen är slitet mellan länder, familjer, syskon och språk. Och att försöka anpassa sig utan att gå itu.

”Det är i sista stund.”

Så sade en av dem som anmälde sig till den berättarcirkel för finska krigsbarn jag ledde i Ljungby i fjol. Första träffen grät vi allihop. Smygande, stockande, rinnande, ursäktande. Med veckorna släppte spänningarna.

”Nya tider råder”, menar redaktör Susanna Alakoski, själv invandrad från Finland, i förordet till antologin Ett hav emellan. ”Krigserfarenheterna går i dag att sätta ord på, på ett annat vis, genom många människors gemensamma strävan att göra dem talbara.”

Genom föreningen Liv i Sverige har redaktörerna samlat in texter där några av de runt 72 000 personer som under vinter-, fortsättnings- och Lapplandskriget på 1940-talet kom till Sverige som krigsbarn från Finland, själva sätter ord på sina erfarenheter. Några av skribenterna kommer ur generationerna som har följt på deras, och bidrar med sina historier kopplade till händelserna. För saker ärvs, i det tysta. ”Vi som är kvar verkar få leva med gissningar”, skriver ättlingen Samuel Strömgren.

Även i vår studiecirkel deltog barn till krigsbarn, fulla av frågor till dem som själva hade upplevt och fick försöka svara i stället för föräldrarna som gått bort innan samtalen hunnit äga rum.

ABF-salen vi satt i bar tidigare Maja Sandlers namn. Hon var en av grundarna av Arbetarnas bildningsförbund, tillika den som brukar omnämnas som initiativtagaren till evakuering av barnen från Finland. Alltför ofta har tilltaget beskrivits som enkom ett välgörenhetsprojekt. I själva verket var ansatserna och motiven till den stora barnförflyttningen flera och fleras. Alla inte lika hedervärda, vilket historikern Ann Nehlin ärligt lyfte i sin bok De finska krigsbarnen, som kom i höstas och som gjorde sitt för att nyansera det ibland självgoda svenska narrativet. I boken beskriver Nehlin de politiska syften krigsbarnsprojektet hade, bland annat som plåster på såren för att Sverige inte skickat militär förstärkning till Finland.

Jag minns hur pirrigt uppfriskande och nästan förbjudet det kändes när jag 2022 hörde en av de finska karaktärerna i Riksteaterföreställningen Finska för invandrare, i en harang om svenskar, utbrista: ”Vi glömmer aldrig hur ni stal våra barn!”

Ett hav emellan gör också sitt för att nyansera, med sin bredd av berättelser. Totalt 52 stycken.

Här återfinns såväl mardrömsskildringar som solskenshistorier, förklarar Alakoski i en förenklad uppdelning. Egentligen är de flesta ingetdera, eller både och. Trots att de skiljer sig mycket åt finns ett gemensamt tema i många av skildringarna: slitet och dragandet – mellan länder, familjer, syskon, språk, vänner, hus, tankar, intryck. Det är åldrade berättare, men än minns de ensamheten i hur det var att med ett barns intellekt försöka hänga med – förstå, anpassa sig – utan att gå itu.

Läs mer

”En minnesbild som etsat sig fast är då Martti bokstavligt talat drogs, nästan släpades, bort”, skriver Harri Jalonen om sin bror. ”Trots den lilla viljestyrka jag kunde mobilisera kunde jag inte stå emot. Ingen kunde hjälpa oss. Ingen mor och far. […] Jag kände mig fullständigt maktlös. […] Först upplevde jag att tiden stod stilla, sen tappade jag all tidskänsla.”

”Hur känns det att ni fortfarande kallas för krigsbarn?” frågade jag cirkeldeltagarna under vår sista träff. Svaret landade i att det är ganska poetiskt. För trots att de flesta närmade sig nittio, fanns inte bara barnet kvar där inne – utan också kriget.

Jenny Ahonen
Verksamhetsutvecklare i ABF Ljungby och grundare av Sverigefinska föreningen i Ljungby i Småland.
Inrikes 05 maj, 2024

Alla är vi entreprenörer

Det är arbetarkollektivet som står för innovationerna. Foto: Mrwinn/Adobe Stock.

Den individuella entreprenören tros kunna lösa allt från arbetslösheten till klimatkrisen. Men innovationskraften finns nu som alltid hos kollektivet.

I ett vänstermem som cirkulerar på nätet tittar den gamle lejonkungen och hans son Simba ut över världen. Men i stället för den afrikanska savannen sitter de framför en storstad.

– Titta Simba. Allt som solen vidrör är skapat av proletariatets arbete, förklarar Lejonkungen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Mathias Wåg
Grävande journalist och aktivist.
Inrikes 04 maj, 2024

Orsa kompani lovar ingenting bestämt!

Olof Arborelius, ”Kyrkbyn med Lillån, Orsa”, olja på duk.

I Dalarnas skogsområden har en trotsig gemenskapskultur växt fram. Här odlar man potatis och startar skolor, men det kallas varken prepping, gröna vågen eller antikapitalism – utan det är bara så man gör.

En brunbjörn står på bakbenen för att gå till attack med klorna, och mellan oss står bara ett tanigt trästaket.

Installationen står i matbutiken Skattunge Handels träffstuga som precis har firat folkhögskolans dag den 17 april, där nyfikna har fått lära sig om allt från ekologisk odling till att väva vadmal. Här finns toa för gäster och en mikrovågsugn där snickare och andra besökande arbetare kan värma sin mat, och på tv:n visas ibland fotbollsmatcher.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Nyheter 03 maj, 2024

Klasskampens inkubator

Facket IWGB demonstrerar utanför gigbolaget Deliveroos högkvarter i London i april 2021 – samtidigt som företagets börsnotering. Foto: Alastair Grant/AP.

I gigekonomins värld är alla entreprenörer. Men den flexibilitet företagen värdesätter är dubbeleggad. Vad händer när matbud och apptaxichaufförer väljer att gå sin egen väg?

Som så många andra matbud var det kärleken till att cykla som först fick Armin Samii att söka jobbet som matbud på Uber Eats. Men han var less efter bara ett par veckor, berättar han för Financial Times. Prisättningen var nyckfull, och det verkade inte finnas något samband mellan längden på resorna och den ersättning han fick ut. Funktionen för ansiktsigenkänning, som låser upp appen, klarade inte heller av att identifiera honom, på grund av hans lockiga hår och skägg.

Men Armin Samii hade ett ess i rockärmen: han var utbildad programmerare. Han bestämde sig för att använda sina kunskaper, och designade en app med namnet UberCheats.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Nyheter 02 maj, 2024

Bakom AI-musiken döljer sig den mänskliga handen

Den generativa musiken kommer att bygga på allt mer AI-material och därmed också bli allt mer sjuklig. Illustration: Leonidas Aretakis/Nightcafe/AI.

Den nya musikappen Udio kan skapa trovärdiga pastischer på musik som redan har skapats. Men det är alltjämt människan som står för kreativiteten.

Efter ett par års rabalder kring AI-genererad text och bild, har intresset under 2024 allt mer förskjutits mot ljud – både röster och musik. För företagen i AI-industrin är skillnaden mellan dessa uttryck inte så viktiga. Det är samma statistiska modeller som används för att identifiera mönster i ett enormt råmaterial. Det är i stort sett alltid piratkopierat: företagen dammsuger nätet på rådata och använder den utan att fråga om lov.

Ju mer mänsklig skriven text som samlas in, desto bättre blir modellerna på att härma mänskligt skrivande. Så skapades den välkända chattroboten ChatGPT. Om man i stället använder inspelat tal som råmaterial, får man en AI-modell som kan efterlikna mänskliga röster. På så vis hoppas nu talboksföretag snart kunna slippa betala lön till inläsare, medan yrkeskriminella hittar nya upplägg för telefonbedrägerier där offren luras av en anhörigs röst.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rasmus Fleischer
Ekonomihistoriker och författare.
Inrikes/Nyheter 01 maj, 2024

Brand i känd antifascists kulturkafé

Journalisten och författaren Victoria Rixer har varit aktiv i antifascistiska grupper som Linje 17. Nu har delar av hennes kulturkafé Torpet i Orhem brandskadats över natten till första maj. Foto: Anna E Andersson/Wikimedia commons.

Journalisten Victoria Rixer har varit aktiv i antifascistiska grupper som Linje 17. Nu har delar av hennes kulturkafé Torpet i Orhem brandskadats över natten till första maj.

Morgonen den första maj gick Victoria Rixer upp extra tidigt. Det var premiär för sommarsäsongen av kaféet Torpet i Orhem, där hon också bor, och hon hade förberett en meny med sex olika rågsmörgåsar, grillade surdegsmackor, mat- och efterrättsvåfflor, korv, bullar och ”världens näst godaste cider”. Till kvällen hade hon också planerat ett efterhäng till dagens demonstrationer.

I stället vaknade hon till en hög av rykande brädor och träkol. Delar av hennes livsverk hade brunnit.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Ledare 01 maj, 2024

För en entreprenöriell vänster

De största kriserna i vår tid kräver en innovativ socialistisk rörelse. Foto: Pontus Lundahl/TT.

Första maj påminner om den skaparkraft som finns hos arbetarklassen. Med krig och klimathot vid horisonten måste vi än en gång börja tänka nytt.

Den tidning som du håller i handen är resultatet av entreprenörskap.

Det första malmtåget i Malmbergen lastades 1888 och därmed var den svenska gruvruschen igång. På två år flyttade 5 000 arbetare dit och byggde upp en kåkstad. ”Deras hus var som svinstior”, skrev Dagens Nyheter 1902. ”Men ur dessa klev välklädda herrar och damer.”

Snart uppstod allt från kaféer till krogar och bordeller. Men den viktigaste politiska mötesplatsen var Finn-Jakobs bastu på Kaptensvägen. Där bildades den lokala arbetarföreningen 1895, och samma år uppstod idén om en tidning som skulle stå på folkets sida. Första numret kom ut den 1 maj 1904, under namnet Norrskenet, och nu vet du vart jag är på väg: efter ytterligare ett nummer på arbetarnas dag lanserades den som tidning 1906, under namnet Norrskensflamman.

”Upp till demonstration!” lyder den första texten, som vill påminna de mäktiga om att ”den klass, som med sitt arbete uppbär samhället” också vill ha rösträtt. Detta då deras strävan – till skillnad från överklassens – ”är att bereda den högsta möjliga lycka åt alla.”

Som anekdoten visar hade den tidiga arbetarrörelsen ingenstans att ta vägen. Offentliga lokaler fanns sällan, och socialistiska agitatorer förbjöds ofta att tala offentligt. Men de uppfann ständigt nya sätt att protestera.

Världen är i skriande behov av en vänster som kan se både bakåt och framåt.

August Palm berättar i Ur en agitators lif (1904) om när han förbjöds att tala i Arboga av kronofogden, och i stället gjorde det från en båt i ån, medan tvåtusentalet arbetare gick längs vattnet och lyssnade. Han åkte dock på 100 kronor i böter i efterhand, och då hade han tidigare kastats i Långholmens centralfängelse för smädelse av riksdagen och liknande brott. Även där höll han modet uppe, och tillverkade två tärningar i tuggat bröd som finns bevarade i Arbetarrörelsens arkiv. Om Kata Dalström, en annan agitator, berättas att hon talade i diket för att runda förbuden. Med knappa resurser, och etablissemanget och lagarna emot sig, stod man ändå aldrig rådlös.

Nu står vi här igen. En antidemokratisk höger försöker än en gång kväva alla arenor för bildning och organisering. Man skär ned på allt som gjorde det svenska folkhemmet starkt, som skolor, folkbildning, kultur, föreningsliv – och nu även medier. Sedan årsskiftet har Flamman och andra vänstertidningar tvingats överleva utan presstöd, utan motivering eller information.

Inte heller vi står handfallna. Vi har ökat upplagan med 23 procent sedan första numret 2023, och blir allt fler varje vecka. Vi har inga rika finansiärer utan tar kampen mot högerns nedskärningar med hjälp av dig och andra läsare.

Men varken vi eller den bredare vänstern kan nöja oss med att bevara tidigare landvinningar. Vi måste skapa framtidens samhälle. Därför släpper vi på första maj ett specialnummer om vänsterns och folkets initiativkraft. Vi vill lyfta fram platser som Orsa där man bygger socialismen där man står, uppfinningsrika sätt att protestera hos nya rörelser halvt utanför fackförbunden som Gigwatch, Skiftet och Tankesmedjan Balans, och hur de egentliga innovationer i industrin och AI-teknologin i själva verket kommer från arbetarna.

Samtidigt som vi försvarar historiens bästa innovation – folkhemmet – måste vi ha en plan för hur vi går längre än det, och utveckla svar på vår tids frågor. Klimathotet, stordata, AI, etnonationalismen, folkförflyttningar, finanskrascher, för att inte tala om bankvinster och ägande.

Den socialistiska vänstern behöver därför tankesmedjor och förlag utanför den socialdemokratiska sfären som kan ta fram sådana reformer. Detta ekosystem är i dag alldeles för svagt, vilket gör att de ideologiska debatterna präglas av nostalgi. Se bara på hur programdiskussionen i Vänsterpartiet har kommit att handla om hur många gånger som orden ”antikapitalism” nämns, snarare än vilka vänstersvar som finns på vår tids största utmaningar. Tidigare var det inte sällan i arbetarrörelsen, nedifrån, som idéerna bubblade upp till partierna. Inte minst LO-skapelsen löntagarfonderna, som var ett modigt steg mot gemensamt ägande i Sverige.

Många av dessa strider äger allt oftare rum utanför Sveriges gränser, och det är dags att hugga in även där.

EU-valet är tyvärr en förlorad chans, med tanke på hur splittrad den europeiska vänstern är. Konflikterna sträcker sig tillbaka till tiden när många partier hade kopplingar till den nationalistiska sovjetsocialismen, som såg ett enat Europa som en kapitalistisk sammansvärjning. Det räcker nu, släpp kalla kriget och gå vidare. Detsamma gäller arbetarrörelsen, som länge har motverkat ett direktiv för att erkänna gigarbetare som anställda för att skydda den svenska modellen, vilket har mötts av kritik från Transportarbetarförbundet och andra berörda.

Visst har EU satt upp stora hinder för vänsterpolitik, som de nyliberala reglerna för finanspolitik och statsstöd eller det demokratiska underskottet, men det borde ge desto större anledning att förena sig på den nivån och bjuda motstånd.

Vänstern borde i stället leda kampen för ett annat Europa. För en offensiv gemensam finanspolitik, en starkare social pelare, större makt till parlamentet, ett rättvist flyktingmottagande som väger in fackförbundens önskemål, och en rejäl utvidgning av den fjuttiga klimatsatsningen. Visst kan 468 miljarder kronor låta mycket, men det bleknar inför den amerikanska förlagan ”Inflation reduction act” med sina 4 biljoner kronor.

Det är också på denna nivå som regleringen av nätjättarna måste ske, inte minst hur AI ska hanteras. En rejält utvidgad, demokratiskt styrd investeringsfond på Europanivå skulle också kunna investera i en offentlig infrastruktur för sociala medier, där större delen av våra politiska samtal förs, i stället för att sitta i knät på kinesiska eller amerikanska miljardärer.

Världen är i skriande behov av en vänster som kan se både bakåt och framåt. I dag minns vi våra framsteg, i morgon tar vi itu med framtiden.

Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Rörelsen 01 maj, 2024

Lobbysossarnas sista första maj?

Socialdemokraternas tidigare partiledare Stefan Löfven (S) talade i Älvängen på första maj 2022. Nu jobbar han på pr-byrån Rud Pedersen. Foto: Adam Ihse/TT.

Socialdemokraternas paroll för årets första maj är Gemensamt ansvar för Sverige. Det sätter inga hjärtan i brand, förutom kanske de mest inbitna socialdemokraters. Nåja, det går ändå bra i opinionen för dem.

Inför valet 2026 håller S på att ta fram ny politik på en rad områden för att vinna tillbaka makten. Det har mest talats om hårdare tag mot invandrare och brottslingar. Mer försiktiga är S när de talar om att de förstått hur illa det gick när man släppte lös marknadskrafterna inom välfärden. Det finns skäl till att de är mer vaga i kanterna.

I S har partitoppar i årtionden nationellt och lokalt bytt sida och börjat jobba för lobbybyråer med hemliga kunder. Men det blir värre för varje år. Det räcker att kolla in deras Facebookväggar som täcks av glada hurrarop när de byter sida. Detta vill partiet dock inte ändra på, och därför har jag granskat sidbytena sedan förra första maj 2023.

Vi börjar med Sven-Erik Österberg, tidigare finansmarknadsminister och en gång omtalad som potentiell partiledare. Han rekryterades för några veckor sedan till den moderattunga byrån Kreab. Där gör han sällskap med Erik Gutiérrez-Aranda, tidigare energi- och näringspolitisk rådgivare för Socialdemokraterna. Det är inte bara sossar som gått till Kreab. Jenny Lindahl gick från att vara kommunikationschef på Vänsterpartiet till att jobba på moderatbyrån Kreab. V vill verkligen vara som S fast 40 år efter. Vi får se om V lärt sig av S misstag och om hon sjunger Internationalen när partiets tåg går en bit bort från Kreabs kontor.

Eva Nordmark är tidigare arbetsmarknadsminister. Hon har gått till lobbyfirman Rud Pedersen, där hon får sällskap av sin tidigare statsminister Stefan Löfven. På en byrå som saknar kollektivavtal. Löfven ”straffades” genom att bli ordförande för socialistinternationalen. Internationella samarbeten kan förvisso vara plågsamt.

I S har partitoppar i årtionden nationellt och lokalt bytt sida och börjat jobba för lobbybyråer med hemliga kunder.

På lokal nivå märker man ofta inte sidbytena då det sker i medieskugga. Men jag har sett att Monica Green, tidigare riksdagsledamot, börjar som lobbyist på byrån The Swedish Thing samtidigt som hon är ordförande i Skövde kommunfullmäktige. Ja, det är lagligt att ha hemliga lobbykunder och vara folkvald samtidigt. Hur detta inte anses vara korruption förstår i alla fall inte jag.

Mindre offentligt känd är Sebastian de Toro som är tidigare statssekreterare och LO-ekonom. Han rekryterades till New Republic över en lunch med Paolo Silva som är delägare på byrån, tidigare språkrör för Grön Ungdom och har jobbat på regeringsdepartementet för Miljöpartiet. Det är inte bara Anna Kinberg Batra man vill vara vän med.

Läs mer

Sist och kanske minst betydelsefull är Juan-Pablo Roa som tidigare jobbat som planeringschef, biträdande stabschef för Stefan Löfven och presschef för Socialdemokraterna. Han går till byrån 500 för att ”stärka deras erbjudande inom public affairs”. På ren svenska: lobbyism.

Den första maj kommer dessa lobbyister förmodligen gå under de röda fanorna. Det är absurt och stötande. Vad sägs om att Socialdemokraterna tar gemensamt ansvar och sätter stopp för svängdörrarna mellan partiet och lobbyklägget? Helst redan till nästa första maj. Tack på förhand.

Robin Zachari
Kanslichef för folkrörelsen Skiftet och ansvarig utgivare för granskningsinstitutet Klägget.[email protected]
Inrikes 01 maj, 2024

Arbetarårets förluster och framgångar

Flamman frågar några profiler om deras segrar och motgångar i stärkandet av arbetares rättigheter, och vad de väntar sig framöver.

Vilken är er största seger under det senaste året?

– Vi har fått upp arbetsmiljöfrågorna mer på agendan i allmänhet och cancerfrågorna relaterat till brandmansyrket i synnerhet, samt gjort ett stort antal bra förhandlingar för enskilda medlemmar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rörelsen 30 april, 2024

Skilj mellan sund genetik och rasbiologi

Foto: NHGRI/AP

Visst måste vänstern sluta slå ifrån sig biologisk kunskap, men det betyder inte att rasbegreppet är användbart. Separera hellre den vettiga genetiken från rasbiologin, skriver evolutionsforskaren Patrik Lindenfors i ett svar till religionshistorikern Stefan Arvidsson.

Är ras en biologisk realitet eller en mänsklig konstruktion? Frågan är långt knepigare än man kan tro. Tyvärr har den blivit högaktuell i och med högerpolitikers användning av ordet ”ras” som samlingsnamn för biologiska skillnader, något som gör det svårare att diskutera skilda biologiska förutsättningar på allvar.

Till att börja med är ”ras” inget väldefinierat biologiskt begrepp ens för andra djur än människor. Ras används för att beteckna populationer som är ”tillräckligt olika” vad gäller till exempel genetik eller utseende. Gränsen är luddig och ”tillräckligt olika” betyder olika saker i olika sammanhang. Det här gör att det klassiska avfärdandet av ras såsom ogiltigt för att ”de biologiska skillnaderna mellan olika folk är mindre än skillnaderna mellan olika personer” faktiskt skjuter bredvid målet. Det ingår inget sådant kriterium i rasbegreppet eftersom rasbegreppet inte har några kriterier.

Sedan är det också ett gigantiskt problem att ”ras” har ett historiskt bagage som man måste förhålla sig till. Linné delade upp människan i afrikaner (svarta), européer (vita), asiater (gula) och amerikaner (röda). (Han använde dock inte begreppet ”ras” utan varietet.) En liknande uppdelning, ibland med små skillnader, är det man brukar syfta på när man pratar om ras hos människor.

Om man vill dela upp mänskligheten utifrån genetisk likhet är det dock svårt att hamna i denna gruppering. Det har visat sig att den amerikanska urbefolkningen genetiskt härstammar från Asien, så där är det korrektare att säga att den amerikanska urbefolkningen är asiater, genetiskt sett. Drar man den insikten till sin logiska slutpunkt följer dock en annan slutsats. Alla mänskliga populationer härstammar nämligen från Afrika, vilket innebär att alla människor är afrikaner.

Fortsätter man enligt samma princip hamnar man i Jurassic Park-kunskapen att fåglar är en sorts dinosaurier, men också i att däggdjur är en sorts fiskar. Dessa påståenden är korrekta, men de svarar inte på grundfrågan. För nog är väl vita (européer) genetiskt distinkta från svarta (afrikaner)?

Det stämmer förvisso, men i och med att människor med historiskt genetisk härkomst från Europa och Asien härstammar från ett fåtal grupper som utvandrade från Afrika för några hundra tusen år sedan finns det grupper bland svarta i Afrika som genetiskt skiljer sig mer från varandra än vad de skiljer sig från vita. Så om man vill göra en genetisk uppdelning mellan människor skulle man behöva börja med att dela upp afrikanska grupper från varandra. Och det kan man förstås göra, men då har vi lämnat de traditionella raserna bakom oss.

Sammanfattningsvis så finns alltså de största genetiska skillnaderna mellan olika människogrupper inom en av de traditionella raserna (svarta) och skillnader mellan andra traditionella raser är väldigt små (vita, asiater och amerikansk urbefolkning).

De som sysslar med mänsklig genetik för att de till exempel är intresserade av förhistoriska förflyttningar, genetiska sjukdomar eller hur olika människor reagerar på mediciner har därför till största delen slutat prata om ”ras” och pratar i stället om ”’ancestry’, ’population’, ’cluster’ och liknande”, precis som Arvidsson skriver. Detta dock inte av politiska skäl utan av goda biologiska skäl. Den biologiska realitet man vill undersöka och det historiska bagage man har att förhålla sig till krockar nämligen på ett väldigt icke-konstruktivt sätt.

Jag stöttar Arvidssons tes att det är vettigt att skilja natur och kultur i den här typen av diskussioner, och tycker allmänt att vänstern bör sluta slå ifrån sig biologisk kunskap, men landar i den motsatta slutsatsen i hur man bör hantera rasbegreppet. Det är just för att man vill hålla isär vettiga genetiska undersökningar från mer traditionell rasbiologi och ren rasism som man bör undvika ordet ”ras”. Särskilt knepigt blir det i frågan om att analysera invandrares brottslighet på det sätt som Hanif Bali försöker göra, då olika invandrargrupper kommer från olika traditionella ”raser”. Nej tack, sådant urartar bara i ren rasism.

Svårare då med begreppet kön, som vissa biologer vill hävda ensamrätt på. Kön används dock för att beskriva minst fyra olika företeelser: biologiskt kön, könsroller, juridiskt kön och könsidentitet. Biologiskt kön definieras utifrån könscellernas storlek (spermier och ägg), är binärt och kan inte ändras med någon metod vi har i dag (till skillnad från könsorgan). Juridiskt kön är å sin sida en beteckning vi bestämmer över helt själva och därför kan definiera precis som vi vill. (Frågan vad som är poängen med att ha juridiskt kön om det inte är kopplat till biologiskt kön lämnar jag till andra att svara på.)

Könsroller är det feminister kämpat längst med. I hur stor utsträckning dessa är konstruerade respektive medfödda har varit arena för en lång debatt. Efter många års kamp har det blivit alltmer accepterat att gå utanför samhällets könsnormer. Stor förstämning har därför inträtt bland vissa feminister då könsidentiteten gjort sitt intåg. Att ”vara född i fel kropp” innebär ofta just att man har ett biologiskt kön samtidigt som man känner att ens könsroll gör att man hör till det andra. I stället för att argumentera för att sådana skillnader ska ses som okej – vilket var det tidigare tillvägagångssättet – vill transpersoner nu hellre ha möjlighet att ändra det juridiska könet.

Varför inte, tycker många – låt folk bestämma själva; det är en frihetsreform för transpersoner. För att det motverkar mycket av det vi kämpat för som feminister, tycker andra – vi var väl överens om att könsroller inte skulle vara så hårt bundna till biologiskt kön? Var man landar i den här frågan är dock helt frikopplat från hur man bör hantera rasfrågan. Jag tror att debatten skulle vinna mycket på att diskutera ras- och könsfrågor för sig.

Patrik Lindenfors, forskare i biologisk och kulturell evolution.