Kommentar 03 augusti, 2025

Paulina Sokolow: Avfärda inte judar som vita, Johannes Anyuru

Det pågår ett folkmord. Men när en uppburen författare avfärdar antisemitism som ”tjafs” måste jag svara.

Johannes Anyuru skriver i Aftonbladet (2/8)  att vi inte ska behöva diskutera antisemitismen medan ett folkmord pågår. Jag önskar också att jag slapp. Att vi bara kunde marschera axel mot axel för Gazas folk, utan reservationer. Men under de senaste månaderna har Johannes Anyuru i stället riktat om sitt fokus på oss inom rörelsen som påtalar antisemitism, och bokstavligen bett om en debatt där han skulle göra ”intellektuell slarvsylta” av oss. Varsågod Johannes, här är den debatten.

Han har rätt i en sak: det som sker är ett folkmord. Men i övrigt är hans svar en besvikelse.  

Anyuru står fast vid sin linje: judar som vill delta i palestinarörelsen förlorar vår trovärdighet om vi reagerar mot antisemitism. Vi ska inte ”tjafsa” om det, skriver han, så länge barn dör i Gaza. Jag försöker förstå honom: menar han att kampen kräver vår tystnad? Eller att kravet på att slippa antisemitism är en ytlig fråga om estetik, om ”renhet”?

Anyuru utmanar mig dessutom att svara på frågan om det är antisemitism att sälja kakor till förmån för palestinska barn. Det är ohederligt. Jag skriver uttryckligen att jag är medveten om hur ordet missbrukas av starka etnonationalistiska krafter världen över.Jag har själv upprepade gånger kritiserat Judiska centralrådet för deras medlemsstadgar som förbinder dem som söker judisk gemenskap att acceptera lojalitet med staten Israel. Den kritiken kan jag framföra just för att jag samtidigt tydligt står upp mot antisemitismen.

Att som Anyuru kalla SKMA för lobbyorganisation ger också oroväckande associationer. Han borde känna till att misstänkliggörandet av sammanslutningar och kommittéer med en faktisk judisk koppling, eller som i SKMA:s fall en föreställd sådan, har en lång och blodig historia. Denna dunkla ”lobby” som säger sig arbeta mot antisemitism ska alltså inte tas på allvar, för att den sägs gömma outtalade ekonomiska eller politiska intressen. När han sedan skriver att det är fascism att ta SKMA på allvar blir det motsägelsefullt. 

Johannes Anyuru gör en stor sak av att jag klippt av hans citat. Så låt oss läsa hela meningen: ”Det finns rasism. Rasism mot svarta, judar, asiater. Det finns inget som heter ’antisemitism’ som sträcker sig utöver det.” Det är just detta min kritik gäller. Att vilja radera ordet ”antisemitism” från vår vokabulär förnekar dess specificitet. Det är inte en rasism bland andra utan har sin egen historia. Det betyder inte att den är mer eller mindre allvarlig. På denna centrala punkt har han inget svar.

En annan sak som Anyuru undviker att bemöta är hans inlägg där judar i rörelsen som påpekar rasism anses hålla fram vårt ”deltagande i motståndet som vore detta deltagande en gåva till de döende, kämpande, ännu levande palestinierna. Som något som kan villkoras och schackras kring tills allt är perfekt för just MIG.” 

Här finns flera problem. Det hånar inte bara judar som tvekar att delta på grund av den antisemitism som inte adresseras av arrangörerna – det använder också ett ordval med långa skuggor. Jag har svårt att tro att en så driven poet, som alltid väljer precis rätt ord, inte känner till att ”schackrare” är ett klassiskt antisemitiskt begrepp. Det har länge använts om judar eftersom vi anses rotlösa, snåla och ”smarta i affärer”. Vi har inga känslor, vi beräknar. 

Vad betyder ord när folkmord pågår? 

Mycket skulle jag påstå. Särskilt om man som Johannes Anyuru är en uppburen författare med en stor följarskara. År 2025 är väldigt sent att tro att sociala medier inte är en del av offentligheten, för ord kan göra skada även där. Man kan tycka att det är skillnad på publicerade essäer och nattliga, ursinniga utfall. Eller Johannes, så kanske du ska ta ansvar för hur du uttrycker dig på Instagram?

”Det rör sig minimalt bakom pannbenet”, skriver du om mig, och jag har ett ”oförtjänt självförtroende som känns vitt”. Jag ”vit”, ett barn till flyktingar och barnbarn till offer för förintelsen och pogromer. Att anklaga judar för vithet är ytterligare ett anrikt trick för att beröva oss agens. För som vita kan vi per definition inte utsättas för rasism. 

Så vilken röst den sanna: den välartikulerade essäisten eller den nattliga? Någon gång i framtiden, när allt är över och världen förstår att ett folkmord ägt rum och att en kultur utplånats, kommer vi att behöva förstå sambanden. Och om vi då inte har ett språk för att skilja mellan legitim Israelkritik och antisemitism riskerar vi att ställas inför ett skräckscenario. Att man än en gång kommer att säga: det var ni, judarna.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 26 september, 2025

En maktstudie klädd i pärlbeströdd blygdkapsel

Renässansens religionskrig står i fokus i Sem Sandbergs mustiga roman. Foto: Jessica Gow/TT.

Halshuggningarna står som spön i backen i Steve Sem-Sandbergs nya roman. Det är stinkande, vidrigt och alldeles underbart.

1500-talet var en tid av våldsamma förändringar i Europa. I Storbritannien föddes en föregångare till kapitalismen när rika avelsbönder började hägna in allmänningar. Samtidigt skickade spanska kungen ut Ferdinand Magellan som seglade jorden runt och bevisade teorin om ”jordäpplet”. Härskarna fyllde sina skattkistor med stulet guld från andra sidan jorden och en period av ekonomisk tillväxt inleddes. I den tyska staden Wittenberg publicerade den koleriske professorn Luther Om en kristen människas frihet vilket inledde reformationen. För Luther själv var detta en teologisk batalj, men när hans läror nådde ut till den tyska medelklassen omtolkades de till ”frihet, jämlikhet och broderskap”, som den nyligen bortgångna Per Svensson uttryckt det. När de nådde ända ned till populasen förvandlades reformationen till ett klasskrig mellan klostren och bönderna.

Mest radikala av alla var anabaptisterna, eller vederdöparna som de kallades i folkmun. Enligt Friedrich Engels omvandlade de en kommunistisk vision hos Jesus lärjungar till en fullfjädrad politisk ideologi. Mestadels var de fredliga, men det fanns avarter. Det mest berömda exemplet är belägringen av staden Münster i Nordtyskland mellan 1534 och 1536. Där uppstod ett formidabelt inbördeskrig mellan påvliga styrkor, ledda av furstbiskopen, och beväpnade vederdöpare. 

Om detta handlar Steve Sem-Sandbergs nyutkomna roman De heligas stad. Sem-Sandberg betraktas som Sveriges främsta författare av historiska romaner, eller dokumentärromaner (en beteckning han själv ogillar). I hans författarskap finns ett särskilt intresse för brytningstider: upplysningen, den tyska revolutionen, 1968. 1530-talet är förvisso en brytningstid då moderniteten föds, men av den ser vi inte mycket i den nya boken. Som läsare sveps man i stället in i ett senmedeltida mörker, där järtecken visas på himlen, och endast arkebusernas mynningsflammor lyser upp den tjocka dimman. 

Historien berättas av en anonym pojke som stannat kvar i Münster för att ”vittna” om den galenskap som drabbar invånarna. Även hans kusin Klotilde stannar i staden – en synsk flicka som blir både mätress och orakel åt stadens härskare. Denne – Jan Bockelson – är Sem Sandbergs egentliga intresse, för De heligas stad är i grunden en maktstudie av shakespearesk karaktär. Bockelson framstår som en blandning av Rickard III och Jago – despot och lismare i en person. Likaså är det en berättelse om hur en mäktig nomenklatur stiger som en hydra ur ett samhälle som försöker utjämna klasskillnader. Samtidigt som ”profeterna” deklarerar att all egendom är gemensam – även husgeråd – klär sig Bockelson i pluderhosor uppslitsade i sidan. Därunder: vackert muslintyg och en vadderad pärlbeströdd blygdkapsel. Medan befolkningen svälter, jagar grävling och kokar seldon anordnar Bockelson överdådiga fester och förlustar sig i sitt harem. Det despoten skapar påminner mer om ett IS-kalifat än en Pariskommun.

Läs mer

Jag fylls av en närmast gränslös beundran inför Sem Sandbergs stilkänsla. De heligas stad är skriven på ett språk som osar 1500-tal, men som aldrig kännas pastischartat. Den litterära metoden är att fylla texten med hantverksskrånas facktermer, men undvika gammaldags ordvändningar. När sådana brukas i undantagsfall känns de kliniskt neutrala. Till exempel beskrivs dekapiteringarna såhär: ”han slog huvudet av honom”. Halshuggningarna är för övrigt åtskilliga. För De heligas stad är en så våldsam roman att jag inte kan minnas när jag läste något lika vidrigt senast. Huvuden låses fast i träblock och bombarderas med pilar, spädbarn stampas sönder av ilskna folkmassor, kvinnor våldtas och sprättas upp. Sem-Sandberg är ingen författare av body-horror – snarare är hans språk ingenjörsmässigt. Ofta associerar jag till det iskalla våldet i Sem-Sandbergs mästerverk De fattiga i Łódź och vid mer än ett tillfälle tänker jag att han klätt vederdöparna i hakkors under baretten.

De heligas stad är en maffig bok på 432 sidor. Ändå präglas den av tunnelseende och saknar anspråket att ”fånga tiden”. I mångt och mycket påminner den om Hilary Mantels klaustrofobiska skildring av Wolf Hall – men utan inblickarna i samtida politik. Paradoxalt nog är det just detta som gör att så många samtida krigshärdar dyker upp i mitt huvud: folkmordet i Gaza, svältkatastrofen i Jemen, Butjamassakern. För så här fungerar bra skönlitteratur: den sväller likt bakpulver i vatten och läcker ut över den vidriga samtid vi lever i.

Diskutera på forumet (0 svar)
Nyheter/Utrikes 25 september, 2025

Unrwa besöker riksdagen – biståndspengarna kvar på banken

PRESS. Unrwas chefer för Gaza och Västbanken, Sam Rose och Roland Friedrich, hade möte i riksdagen under onsdagen. Foto: Liz Fällman

Under onsdagen besökte Unrwa-toppar Stockholm, för att vädja till regeringen om att återuppta stödet. Men Benjamin Dousa fortsätter försvara att en majoritet av Sveriges Gazastöd inte betalats ut. ”Svenska folket är inte en bankomat för någon FN-organisation”, säger ministern.

– Sverige har historiskt varit en otroligt generös och principfast donator. Andra länder ser upp till Sverige på biståndsområdet, och vi var rädda att fler skulle följa efter Sverige även här, trots tyngden i situationen på marken, säger Unrwas Gaza-chef Sam Rose.

– Med undantag för USA har vi lyckligtvis inte sett det.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 25 september, 2025

Massplankning mot SL-priser: ”Inte brottsligt”

På Näckrosens tunnelbanestation testar SL just nu slopade spärrar. Foto: Christine Olsson/TT.

Över 1 000 Stockholmare hotar att delta i en ”biljettstrejk” mot dyr kollektivtrafik i januari, om inte SL sänker sina biljettpriser. Vänsterpartiet i regionen vill också se sänkningar, och en nolltaxa på sikt – men det kan bli svårt om inte staten rycker in.

”SL-kortet är för dyrt. Vi kräver billigare biljetter.”

Stockholmskampanjen ”Biljettstrejk 26” drar inte igång förrän efter nyår, men har redan fått över 1 500 underskrifter – som lovar att enbart köpa rabatterade biljetter hela januari 2026, som protest mot de höga priserna. Bakom initiativet står vänsterförbundet Allt åt alla, som beskriver sig som ett socialt fack.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Reportage 25 september, 2025

Välkommen till Manifesten!

DRÖMTJEJER. Camilla Lundins och Vendela Lilliestråles kvinnliga affärsnätverk Business & Dreams följs av över 30 000 på Instagram. Foto: Liz Fällman.

Drömmar kan bli affärer, och miljoner – hemligheten är bara att tro tillräckligt mycket. Flamman lär sig bli andligt välmående tjejbossar, funderar på författandets magi, och spårar det 200 år gamla, kristna ”nytänket” bakom nyandlig framgång.

Rihannas ”Bitch better have my money” dunkar ur högtalarsystemet. Dörrarna står vidöppna in till Nya Cirkus på Djurgården, och en tät, sorlande massa glitterklädda tjejer i varierande åldrar – ”blivande kvinnliga founders, drömmare med affärsidéer, och kvinnor redo att skala upp till nästa nivå”, enligt evenemangstbeskrivningen – minglar småfrysandes.

Jag blir en i glittermassan, som sakta tågar in i scensalen med biografröda stolsrader. Totalt är vi uppemot 700 kvinnor som tagit oss till Manifest Summit denna lördag – ”en show för våra framtida jag”. Här utlovas genombrott, revolution, ”million dollar energy”, såväl som ”kvantskutt” i klarhet, självförtroende & strategi. Eller, som skaparna Business & Dreams hemsida uttrycker det:

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 24 september, 2025

Professorerna om Tidö 2.0-lanseringen: ”Nyliberal nationalkonservatism”

Jenny Andersson, professor i idéhistoria, och Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap, är tveksamma om Tidö-partierna skulle enas kring förslagen från Timbro och Oikos. Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT, Adam Ihse/TT. (Montage)

En ny debattartikel lyfter 132 konservativa och liberala punkter för ett ”Tidö 2.0”. Bakom står den liberala tankesmedjan Timbro tillsammans med SD-nära Oikos. Men professorerna Jenny Andersson och Jonas Hinnfors menar båda att det kommer bli svårt för Tidöpartierna att enas bakom det program man föreslår.

I måndags publicerade Dagens Nyheter en debattartikel av Adam Danieli, programansvarig på liberala tankesmedjan Timbro, och Arvid Hallén med samma position på konservativa och SD-kopplade Oikos. Där listar de 132 punkter, som inkluderar avskaffad fordonsskatt, fler hyrda fängelseplatser utomlands, utvisning vid ”misstanke om allvarlig brottslighet”, samt nedläggningar av bland annat MUCF, UR, Allmänna arvsfonden och Arbetsdomstolen.

Artikeln har väckt starka reaktioner, och bland annat Peter Gustavsson på Dala-Demokraten och Dagens ETC:s chefredaktör Andreas Gustavsson har jämfört den med ”Project 2025”, det dokument som togs fram av ultrakonservativa Heritage Foundation inför Donald Trumps presidentkampanj förra året för att ena den amerikanska högern bakom en uppsättning politiska förslag.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 24 september, 2025

V:s nya skoltopp om regeringens satsning: ”Sjukt och lögnaktigt”

Isabell Mixter är ny skolpolitisk talesperson för Vänsterpartiet. Foto: Liz Fällman.

Regeringens uttalande om en historisk skolsatsning är ”sjukt och lögnaktigt”, menar Isabelle Mixter, ny utbildningspolitisk talesperson för Vänsterpartiet. Nu vill hon göra upp med marknadsexperimentet i skolan.

Isabell Mixter, 35, är Vänsterpartiets nya utbildningspolitiska talesperson, efter att Daniel Riazat lämnade partiet i somras.

Hon har tidigare jobbat med socialförsäkringsfrågor i riksdagen och varit kommunpolitiker i Sundsvall, där hon också bor.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Krönika 24 september, 2025

Tora Andersson: Sommaren pr-byråerna dumpade oss queera

Böghög eller svensexa – det är numera omöjligt att avgöra. Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix/TT.

Det har varit en strejt sommar. Jag kan inte formulera det bättre än så. För några helger sedan satt jag alldeles för sent på en bar och beklagade mig till en främling att hon inte gillade tjejer. ”Jag vet”, sade hon och köpte en öl till mig som tröst. 

Någon vecka tidigare hade jag stått för hela queerstämningen på Trädgården. Det vill säga: den var jävligt svag. Jag betalade 275 kronor i inträde och rånades på min livslust när jag insåg hur lite bögerier som försiggick på självaste Pride. Som mest lyckades jag lokalisera ett (1) homopar och en polyamorös influerare, men det var allt.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar 24 september, 2025

Mathias Wåg: Antifa är spöket som extremhögern behöver

Kamp. Motdemonstranter gör sig beredda för en drabbning med högerextrema Patriot Prayer i amerikanska Portland, Oregon, den 4 augusti 2018. Foto: AP/John Rudoff.

Efter mordet på Charlie Kirk behövde Donald Trump en fiende att rikta ilskan mot. Valet föll på Antifa – en rörelse som inte finns som organisation, men som just därför kan vara vem som helst.

Det går inte att föra ett krig utan att peka ut en fiende. Även om kriget är symboliskt och fienden inte existerar. Efter mordet på Maga-organisatören Charlie Kirk behövdes något att rikta den konservativa ilskan mot. Donald Trump var snabb att ta chansen. 

Den 22 september terrorstämplade president Trump den antifascistiska rörelsen Antifa. I sitt presidentdekret förklarade Trump att Antifa skulle betecknas som en inhemsk terroristorganisation och gav administrationen i uppgift att ”undersöka, avbryta och avveckla” alla kopplingar till grupper och personer som försåg dem med finansiering eller material.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 24 september, 2025

Det är njutningen, dumbom

Gratis öl serveras på klubben Tritnaha, den 31 juli 1993. Foto:

Finansmannen Jan Stenbeck hjälpte Sverige att byta progg mot Prada. Och visade att en vänster som vill vinna tillbaka initiativet måste förstå att människor också vill ha kul.

”Du ska ha en limousin som kommer och hämtar dig varje morgon”, förklarade finansmannen Jan Stenbeck till journalisten Stina Dabrowski 1992, när hon rekryterades till hans nya nöjeskanal TV3. ”Makeup-artist, egen frisör och dyra kläder. Och så många fringisar du kan komma på, våra programledare ska vara riktiga stjärnor!”

Den enda fringis – löneförmån – hon kom på var ett årskort på Centralbadet. Hon stannade dock kvar, även om hon inte delade hans vision: ”Sverige skulle bli lill-Amerika.”

När regeringen i måndags släppte sitt tionde jobbskatteavdrag – tillväxten och jobben kommer när som helst nu, de lovar – så känns det som en mardrömsversion av 90-talet. Samma enögda skattesänkningar, nu parat med klimathot och etnonationalism.

Inte konstigt då att Jan Stenbeck seglar upp som en portalfigur för att förstå vår tid. I mars släppte SVT en sevärd dramaserie, i augusti kom Jan Almgrens välreserachade biografi Imperiet de ärvde, och i Karin Petterssons nya bok Förbannelsen kallas Stenbecks lansering av TV4 för en ”revolution”.

Stenbeck fångar perfekt detta skifte. Arvtagaren till Kinnevik, ett finansimperium med bas i de ursvenska näringarna skog och malm, som på 80-talet insåg att framtiden låg i telefoni och underhållning.

Revolutionär. Finansmannen Jan Stenbeck firar in 90-talets nya medievärld. Foto: Niklas Maupoix/SVT.

Karin Pettersson beskriver hur även hon förälskade sig i USA, ”den energi jag mötte där, landets episka anspråk och framtidstro […] Jag ville vara i det nya, det som levde.” Hon visar hur Stenbeck finansierade det nyliberala magasinet Moderna Tider, där Göran Rosenberg samlade alla som var villiga att såga ”DDR-Sverige” och statens ”cancerlika” tillväxt.

Hon beskriver en tid där ekonomerna styrde, och sammanfattar med Bill Clintons kampanjstrateg James Carvilles bevingade ord: ”It’s the economy, stupid”. Men i Sverige är det nog mer korrekt att säga: Det är njutningen, dumbom.

För hur kreativ Jan Stenbeck än var på att runda svenska annonsregleringar så behövde han inte trolla fram något missnöje med det svenska 80-talet. Jag föddes då, och alla mina barndomsminnen är vagt brunfärgade. Det visar sig vara korrekt när jag lyssnar på Anna Åkerlunds roliga P1-dokumentär ”Från progg till Prada: Stockholms förvandling på 80-talet”. Där berättar rockartisten Mauro Scocco om hur de klippte modefrisyrer på skoltoaletterna och drömde sig bort i italienska Vogue:

”Vi tyckte att det var så jävla boring att flytta ut till ett ruttet hus och odla ekologiskt och inte duscha på tolv dagar. […] Det var därför många också trodde att vi hade någon moderat eller högerideologi, vilket vi absolut inte hade.”

När vi rullar tillbaka de destruktiva 90-talsreformerna och återuppbygger välfärdsstaten kan vi gärna bevara dem som gjorde Sverige till ett roligare land.

Vem kan klandra dem i ett land där de få restaurangerna stängde 22, hårdrocksplattor och skräckfilmer smugglades runt som sovjetisk samizdat och dess skadlighet diskuterades i de enda två tv-kanalerna?

Det är ingen slump att nyliberalerna flockades kring svartklubben Tritnaha och senare rejvklubben Docklands. I Sverige har vänstern länge fnyst åt sådana frihetsfrågor, men det var ett ödesdigert misstag på 80-talet och det är det än i dag.

I somras tvingades flera centrala vattenhål i Stockholm att hålla stängt för att de saknade sittplatser inomhus, medan nattklubben Trädgården hotades med stängning av en absurd detaljplan som krävde hamnverksamhet samt nitiska bullerlagar. Då mumlade socialdemokraten Jan Valeskog att jurister skulle ”granska beslutet”, medan moderaten Christofer Fjellner fick öppet mål att såga glädjemördande byråkrati. Samtidigt gör regeringen sig av med liknande DDR-lagar som ”dansbandsskatten”, och kravet på matservering för alkoholtillstånd.

En vänster som vill vinna måste komma ihåg att människor vill ha kul. Sverige borde ha lyssnat mer på den svenska konstnären Öyvind Fahlström, som på 60-talet försökte ”avtråka folkhemmet”, så att Sverige kan bli ”ett verkligt föregångsland, inte en välkrattad rabatt av fröna från våra förfäders ungdomsdrömmar”.

Läs mer

Eller på den ständigt leende Zohran Mamdanis imponerande borgmästarkampanj i New York. Han försvarade sig nyligen mot anklagelser från höger om att vara larvig: ”Det finns rum för glädje i politiken. Om allt vi gör är att kämpa, så kommer vi att trötta ut oss. Vi måste också ha en vision om hur livet skulle kunna se ut […]. [De] förstår inte vikten av fritid och återhämtning för arbetare.”

När vi rullar tillbaka de destruktiva 90-talsreformerna och återuppbygger välfärdsstaten kan vi gärna bevara dem som gjorde Sverige till ett roligare land.

För Stenbeck hade rätt i SVT-serien, när han firar TV3:s första sändning. ”Det är inget mindre än en revolution. Vi ger Svensson vad Svensson vill ha. Skål för Svensson.”

Diskutera på forumet (0 svar)
Essä 24 september, 2025

Min cyanblå sommar

När vädret tillåter flockas Münchens invånare kring Schyrenbad. Foto: Sven Hoppe/DPA/TT.

Utomhusbassängerna är tömda för säsongen. Karl Gauffin blickar ut över ett kollektivt friskvårdsprojekt på dekis och minns en sommar som varit.

Föreläsningssalarna var olidligt varma, tunnelbanan likaså. Jag åkte in från de jämförelsevis svala trädgårdsförorterna i vilka universitetets stora campusområde bredde ut sig, mot stadens centrum. Nästan exakt i Berlins geografiska mitt låg ett stort utomhusbad med tre bassänger och en kiosk som sålde kaffe, glass och pommes frites. Jag löste inträde och lade mig rakt på den stenbelagda ytan bredvid den djupaste poolen. Där föll jag i sömn till ljudet av stimmet i bassängområdet.

I Tyskland är läsåret uppdelat i vinter- och sommarterminer. Sommarterminen börjar i april och fortsätter långt in i juli, vilket är lätt att beklaga när man sitter i de kvava seminarierummen. Under mina fem år på universitetet i Berlin var det framför allt en sommar som var ovanligt varm. Schemat var dock ganska luftigt, en dag i veckan hade jag bara en föreläsning mellan klockan åtta och tio och därefter var dagen slut.

Jag åkte dit nästan varje dag efter att dagens föreläsning var slut och jag började simma fram och tillbaka i poolen. I barndomens simskola kom jag aldrig längre än till guldfisken för jag förstod aldrig hur man skulle bära sig åt för att flyta. Därefter hade jag i högstadiet motvilligt bevisat min vattenvana genom en 200 meter lång simtur under gymnastiklärarens överseende, men nu simmade jag längre sträckor. Jag brukade sluta vid 1000 meter och gick därefter upp och stekte i den gassande solen. I kiosken köpte jag ett par simglasögon och kom underfund med hur man kunde simma lite snabbare genom att dyka ned med huvudet under vattenytan mellan andetagen. Jag livnärde mig på falafel och cigaretter, men sakta uppstod antydan till ett par bröstmuskler på min långa, spinkiga kropp. Jag blev brunare och brunare. På nätterna jobbade jag på en närliggande bar och ibland slutade vi först vid sju eller åtta på morgonen. Det hände flera gånger att vi åkte direkt till poolen. Vi köpte öl i kiosken och badade i underkläderna. Det blev min favoritplats på jorden. 

Jag skaffade ett dyrt säsongskort, för det gick inte en dag utan att jag ville gå till poolen. Jag kunde inte se mig mätt på den cyanblå färgen och jag berusades av klorlukten. Den påminde mig om bilfärderna när jag var liten och om hur jag brukade be mamma att torka rutorna med extra mycket spolarvätska. Det luktade rent och giftigt på samma gång. Filmen Swimming Pool från 2003 av François Ozon fångar denna förening mellan skönhet och fara. Ludivine Sagnier ligger avslappnad vid poolkanten i sin randiga bikini, men över hennes brunbrända kropp faller den hotfulla skuggan från en intillstående betraktare.

Iakttagen. Ludivine Sagnier i ***Swimming pool*** (2003), regisserad av François Ozon. Foto: Focus features.

I min swimmingpool beundrade jag de vackra, utsträckta kropparna som tog spjärn mot kaklet inför nästa längd. Atletiskt byggda människor i åtsittande speedos och baddräkter behärskade den smidiga undervattenvoltens snabba vändning och jag försökte härma dem med begränsad framgång. Jag guppade fram i mitt tekniskt oputsade bröstsim och såg avundsjukt på de muskulösa armarna som i ett välbalanserat crawltag genomskar vattenytan. Ett till tag. Och ännu ett. 


Under min doktorandtid tillbringade jag ett halvår vid universitetet i Berkeley utanför San Francisco. Det kändes som att jag hade hittat ett kryphål i regelverket, för som så kallad ”visiting student researcher” behövde jag inte betala den höga terminsavgiften. Jag kunde visserligen inte ta några poäng, men jag fick sitta med på kurserna och jag fick tillgång till ett överflöd av resurser. På campusområdet fanns fyra pooler och jag gick till dem flera dagar i veckan. Min favorit låg uppe på taket till en låg byggnad som fortfarande bar namnet ”gymnasium”. I det antika Greklands gymnasium utövades idrotten utan några kläder, därav ordet från grekiskans gymnos eller ”naken”, men jag hade köpt ett nytt par svarta badbyxor i den närliggande sportaffären. Poolen var 42,5 meter lång och omgärdades av låga pelare och andra arkitektoniska element i beaux-arts-stil. Jag simmade till ljudet av träningen på de angränsande tennisbanorna och i skuggan av campusområdets ljusa klocktorn, rosafärgat av den mjuka kvällssolen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)