Inrikes 04 november, 2023

”De här svamparna är giftiga”

Skogens guld. Både 2022 och 2023 anses ha varit bra svampår. Illustration av Marcus Nyblom.

Under jorden förenas politiker, lobbyister och företagare av osynliga trådar. Och i friskolesystemets snåriga värld har en mylla uppstått där gyllene svampar har lätt att gro. Nu har en utbränd och förbannad lärare gett sig sjutton på att avslöja de hemliga svampställena.

Det främsta misstaget när man plockar svamp är att gå längs stigen. Den som är för bekväm av sig ser aldrig skymten av skogarnas guldskimrande skatter. Då måste man våga sig in på otrampad mark.

Det säger Marcus Larsson (bilden), skolgranskare på Tankesmedjan Balans och kantarellplockare sedan barndomen. Han minns hur familjen varje sommar åkte till sommarstugan, belägen några mil utanför Örebro mellan flera små sjöar och svamprika skogar. Utan skärmar fanns bara naturen att förlora sig i.

Vår plan var egentligen att ge oss ut i Marcus nya svampmarker en bit norr om Göteborg, men det nollgradiga oktoberregnet ville annorlunda. Så vi möts i stället upp på klassiska hotellet Eggers för att prata om hans två favoritämnen – kantareller och koncernskolor.

– Som svampplockare är det lätt att effektivisera. När du väl har hittat ett ställe så kommer du bara tillbaka dit nästa år. Till slut har du 20 ställen i en stor skog där man kan plocka svampen som en orienterare.

Här skulle det egentligen ha varit en betalvägg…

Men på grund av stort intresse lämnar vi artikeln öppen lite längre än vanligt.

Om du uppskattar den, teckna gärna en prenumeration på Flamman. Det gör du enklast via den här länken: flamman.se/prenumerera.

Processen kring det nya mediestödet gör att mindre tidningar som Flamman riskerar att bli utan pengar under en längre tid från och med början av nästa år. Därefter vet ingen vad som händer.

Uppskattar du journalistik i stil med artikeln du just nu läser och vill se fler artiklar som den – här är vad du kan göra för att hålla Flamman levande:

Dela och sprid artikeln så att fler ser den
Stötta oss genom att prenumerera
Swisha en engångsdonation: 123 44 17 630 (märk betalningen med ”gåva”)

Tack för ditt stöd!

Plockandet har blivit hans sätt att varva ned. Sedan han grundade tankesmedjan 2017 tillsammans med Åsa Plesner, redovisningsforskare och tidigare skoladministratör, har de – vågar jag påstå – på en tunn budget förskjutit samtalet om marknadsskolan. Hemligheten ligger just i att gå sin egen väg.

– Precis som med skogen finns det i skolvärlden ”ställen” som alltid har funnits, men där ingen har letat. Ta ordet ”effektiviseringskrav”, som gör det möjligt för politiker att påstå att de satsar när de egentligen skär ned. Vi märkte att ingen skrev om det – så då gjorde vi det i stället.

Det första området som tankesmedjan Balans undersökte var föreställningen om att undervisningen ständigt måste bli mer ”effektiv”.

– Vi har lärt barn saker i tusentals år. Nu försöker politikerna hitta snabba knep, men alla metoder är redan testade. Det går inte att hitta den där årliga effektiviseringen på två, tre procent som de drömmer om.

Nästa fråga tankesmedjan tog sig an var effekten för de kommunala skolornas elever när det öppnar friskolor i stil med Internationella Engelska Skolan (IES), trots att det egentligen inte finns behov av en ny skola i kommunen. Effekten blir ofta att den kommunala skolan börjar förlora elever och tvingas betala en straffavgift för de tomma platserna – vilket sänker kvaliteten på undervisningen för de elever som blir kvar.

Med tiden har tankesmedjan Balans fått ett allt starkare fokus på det som sker bakom skolpolitikens kulisser: lobbyismen. Det är i alla fall den benämningen som används i Sverige när näringslivet försöker påverka politiker till gynnsamma beslut. Robin Zachari, kampanjchef på Skiftet, drar sig inte för att använda ett hårdare ord.

– När du tittar på det här, förklara för mig varför det här inte är korruption?

I oktober lanserade han sajten Skoligarkerna.se. Namnet är en blinkning till Rysslands oligarker – företagsledare som använt sina kontakter och nätverk inom staten och politiken för att berika sig själva. Robin Zachari förklarar:

– Precis som några rika ryssar kapade åt sig landets resurser efter Sovjets fall fanns det under 90-talskrisen personer i Sverige som tog beslut om skolsystemet – för att sedan starta skolor som de tjänade pengar på. Folkets resurser plundras.

Skolan hade problem som man ärligt ville lösa, men lösningen visade sig vara värre.

Enligt Robin Zachari gjorde den ekonomiska krisen att man försökte hitta sätt att effektivisera verksamheten. I samband med det tog man inspiration från företagsvärlden.

– Skolan hade problem som man ärligt ville lösa, men lösningen visade sig vara värre. Nu har vi i stället fått mer administration, eftersom staten behöver bygga upp en stalinistisk kontrollapparat för att se till att företagen gör det de ska, säger Robin Zachari.

Vad krävs för att man ska kvala in på er lista över skoligarker?

– Att man någon gång fattat ett beslut om skola och utbildning som man sedan dragit nytta av. Helst ska man ha en position inom skolsystemet. Till exempel jobbat som ordförande för Friskolornas riksförbund, eller motsvarande på lokal nivå, förklarar Robin Zachari.

Camilla Nothaft forskar om lobbyism vid Lunds universitet. Även om hon inte anser att det går att göra en direkt jämförelse mellan lobbyisterna i skolvärlden och ryska oligarker, som existerar inom ramarna för ett odemokratiskt system, håller hon med om att de liknar varandra på vissa sätt.

– Det finns en likhet i att det skapas en osund maktkoncentration. Ägarskapet hamnar långt från verksamheten, och andra värden tillåts styras än elevens rätt att få god undervisning.

Lobbyism beskriver hon som ett samlingsbegrepp för en bred uppsättning av former för politisk påverkan. Enligt Camilla Nothaft blir lobbyismen problematisk först när sådan påverkan inte sker öppet och transparent, och politikerna inte är ärliga med vilka som fått vara med och bestämma.

– När utomstående inte kan granska, då är det ett stort problem, säger hon.

Under 90-talet försvann gradvis det korporativistiska system som präglat både Sverige och Europa under 1900-talets mitt. Modellen innebar att olika representanter var inbjudna att delta i utformandet av lagstiftningsförslag. I Sverige var det i stor utsträckning arbetstagarrepresentanter. Nu sker påverkan utifrån i stället, berättar Camilla Nothaft.

– Svenskt näringsliv sade att det var orättvist att de fackliga företrädarna hade företräde i statliga styrelser. De tyckte att arbetsgivarna också skulle få vara med och påverka.

Den statliga demokratiutredningen från år 2000 rekommenderade lobbying som system, men med ett förbehåll.

Insyltad. Peje Emilsson är grundare till Kunskapsskolan och PR-byrån Kreab. Under den senaste månaden har hans affärer i diktaturen Saudiarabien ifrågasatts. Foto: Anders Wiklund/TT.

– Utredningen sade att detta krävde integritet hos politikerna, goda journalister och ansvarstagande lobbyister som agerar hederligt. Man lade ansvaret på dem som är med påverkar, säger Camilla Nothaft.

Men enligt Marcus Larsson följer hederlighet på tydliga regler.

– De fackliga företrädarna döljer inte sina kopplingar eller vilka frågor de vill driva, vilket däremot lobbyisterna kan göra.

Tankesmedjan Balans bildades inte för att titta på lobbyism. De fick i stället upp ögonen för frågan gradvis, i takt med att de bevakade lärarnas situation, skolornas ekonomi och hur etableringen av friskolor påverkade kommuner. Under tiden har Marcus Larsson märkt att människors reaktioner på slutsatserna förändrats.

– Tidigare när vi skrivit om lärarnas situation sa folk saker som ”jag blir ledsen, vi måste ändra på det här”. När vi pratar om lobbyism är reaktionerna annorlunda: vanligt folk blir förbannade, säger Marcus Larsson.

Han beskriver en värld där 1 procent av svenskarna befinner sig på systemets insida, i en värld där lobbyism är normaliserad och som de övriga 99 procenten inte ens känner till.

– Jag vet inte någon annan fråga där det finns en så stor skillnad mellan dem som vet och dem som inte vet, och där acceptansen för det skiljer sig så ofantligt, säger Marcus Larsson.

Han menar att tankesmedjans granskning av lobbyismen inte handlar om att sätta dit någon, utan om att förklara varför något som få vill ha kvar ändå lever vidare.

– Jag och Åsa slipper gärna gå ut i det här korståget, säger han, med en blinkning till sitt användarnamn på X, ”Skolinkvisition”.

För Marcus Larsson är det inte viljan att påverka folk mot en viss uppfattning som gör lobbyismen farlig, utan snarare närvaron av bakomliggande ekonomiska intressen, vilka inte sällan går på tvärs med den demokratiska viljan.

– I en sorts grunddefinition ju jag själv också lobbyist.

Om sossarna styr så blir det lite mindre nedskärningar, med moderaterna lite mer, men systemet bygger på att det hela tiden skärs ned.

Men som lobbyist för lärarnas intressen verkar Marcus Larsson vara ganska ensam. Utöver några kunniga skolforskare – han nämner särskilt Lärarförbundets utredare Johan Ernestam – så säger han att lobbyismfrågan knappt har lyfts från fackligt håll. Något som gör honom besviken som mångårig fackligt aktiv. Och medan Balans ständigt intervjuas både i vänsterpressen och de stora dagstidningarna, så har lärarfackets tidning Vi lärare varit betydligt kyligare.

De två senaste redaktionella texterna som nämner honom är ”Trenden: Cyberlärarna blir stjärnor på sociala medier” (26/9) och ”Influencer-lärarna – hur påverkas trovärdigheten?” (20/8 2021), som sampublicerades med de varnande artiklarna ”Korruptionsprofessorn: Granska lärarna i sociala medier” (26/9) och ”Tre frågor att ställa dig innan du dansar på Tiktok” (20/8 2021).

Det framstår som att fackets tidning granskar dig, snarare än frågar dig om skolans egentliga makthavare?

– Så framstår det ja.

Vad Marcus Larsson framför allt saknar från fackligt håll är dock en kritik mot de strukturer som ytterst ligger bakom problemen i skolan.

– ”Satsa på skolan!” Det har man sagt i 30 år. Men man pratar mindre om de politiska styrsignaler som omöjliggör dessa satsningar, och därför ser vi inte heller någon förändring. Vi har ju bestämt att man ska jobba med åtstramningar. Om sossarna styr så blir det lite mindre, med moderaterna lite mer, men systemet bygger på att det hela tiden skärs ned.

Han nämner det ”finanspolitiska ramverket” – svenskans osexigaste term, men en central del i att förstå varför den ekonomiska politiken inte tycks förändras särskilt mycket oavsett vilka partier som styr Sverige. Att facken är ovilliga att ta samtalen om dessa styrningsmekanismer tror han beror på att de själva har varit med om att nästan undantagslöst acceptera dem.

Svampar är kopplade till varandra genom underjordiska nät av tunna trådar, så kallade mycel. Foto: Christian Scheckhuber/Wikimedia.

Frågan är också undangömd i den bredare debatten. En sökning på begreppet på veckotidningen Flammans hemsida ger 3 410 träffar, mot 236 hos DN och 160 på Aftonbladet. De stora dagstidningarna verkar alltså ointresserade av att folkbilda om de principer som styr finansieringen av den svenska välfärden, trots att skolan och vården var väljarnas två viktigaste frågor enligt SVT:s vallokalsundersökning i fjol.

– Då uppstår känslan att det blir skit oavsett vem som styr.

Fackförbundet Sveriges lärare tackar nej till att besvara Marcus Larssons kritik, utan hänvisar till sina rapporter. När vi ringer upp svarar deras presskontakt Helena Mehra med ett skratt:

– Ja, han har hållit på länge.

Hon säger att de kan tänka sig att diskutera finansieringsfrågan, men att de inte vill ”bemöta den här enskilda personen” och därför tackar nej.

Senare återkommer Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges lärare, i ett mejlsvar till Flamman. Där skriver hon följande: ”Systemfrågorna är bland våra allra viktigaste frågor, men vill man driva på det hårdare eller på ett annat sätt så går det bland annat att skriva motioner till kongressen. Det är där vi formar vår politik. Eller att engagera sig. Marcus Larsson är en av alla Sveriges Lärares medlemmar. Han är precis som alla andra medlemmar välkommen att driva frågor och engagera sig i vårt nya förbund.”

Den som vill förändra skolan måste alltså ha tålamod nog att förklara de krångliga mekanismerna som ligger bakom skolans problem. I ett blogginlägg beskriver Balans exempelvis ”produktivitetsavdraget” på de statliga myndigheterna (8/11 2022). För 2023 fanns där ett lönepåslag på 2,31 procent, följt av ett avdrag på 1,82 procent då alla handläggare förväntas arbeta så mycket mer produktivt.

Den inbyggda krångligheten är en av anledningarna till att marknadsskolan har överlevt. Det andra är att borgerliga tankesmedjor och tidningar badar i pengar. Samtidigt menar Marcus Larsson att högern också verkar ha roligare ihop.

– De har en härlig kollegialitet som jag inte upplever finns på andra sidan. Till vänster, både fackligt och politiskt, är man mer mån om att lyfta sina egna saker, och om någon annan gör någonting bra så sprider man inte gärna det. Almega däremot har inga problem att lyfta exempelvis Henrik Jönssons Youtubevideor.

Det är bara i svenska skogar det växer sådana här svampar. Alla andra länder verkar förstå att de är giftiga.

I bästa västkustanda illustrerar han poängen med ett skämt:

– Har du två värmlänningar i ett rum så kommer de att starta tre dansband. Har du två vänstermänniskor i ett rum så kommer det att grundas tre partier.

Jag förklarar hur vi har tänkt kring omslaget – politiker som lockas av de glimrande lobbysvamparna, utan att bry sig om det underjordiska nätverket av trådar som styr dem. Vi börjar prata plockning igen. Han lovar skicka mig en rejäl kantarellpåse och tipsar mig om att den svarta trumpetsvamp som jag mirakulöst nog hittade för någon månad sedan kan pulvriseras och blandas in i en köttfärssås.

Marcus Larsson eggas av tanken om ett mycelnätverk som styr skolans utveckling under ytan. Tankesmedjan ägnar i dag mycket tid åt att beskriva just den processen – och nu har de även börjat nämna namn.

– Det har inte gjorts tidigare från fackligt håll, men det har varit väldigt framgångsrikt för oss. Att våga prata om de här skolägarna och vilka de umgås med.

Inte nog med att skolministern rekryterades direkt från skandalkoncernen Tellusgruppen, som i flera granskningar – från 2014 i Uppdrag Granskning till 2023 i SVT – gjort sig kända för att låta barnen gå hungriga. Trådarna går hela vägen upp till statsministern. I tankesmedjans senaste bok De gränslösa beskriver de hur Ulf Kristersson delar sommarstuga med Göran Thorstensson, styrelsemedlem i skolkoncernen Watma Education som också jobbar på pr-byrån Nordic Affairs. Nu står det klart att det blir en uppgradering: tillsammans köper de Vängården Fållökna för 13 miljoner kronor – en herrgård, där de enligt statsministerns fru Birgitta Ed ska ”starta en verksamhet för att arbeta med existentiell hälsa”.

Frontfigur. Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Sveriges lärare, går i täten för en manifestation mot nedskärningar den 6 maj 2023 i Stockholm. Foto: Anders Wiklund/TT.

– Ännu ett bevis på de starka banden mellan skolkoncerner, som kämpar mot sänkt skolpeng för friskolor, och statsministern som ska besluta i samma fråga 2026, säger Marcus Larsson.

I en av sina granskande trådar på X (28/10) skriver han vidare att koncernens ägare och ordförande Anders Hultin hade uppdraget att ta fram friskolereformen i regeringen Bildt. Liknande kopplingar till partipolitiken finns i flera andra skolkoncerner, med svängdörrar för framför allt moderater och liberalpartister, men även en och annan socialdemokrat.

På tåget från Göteborg skriver jag till Marcus Larsson och ber honom om ett trevligt slutcitat om vad vi ska göra med de underjordiska lobbynätverken som styr i det fördolda. Han svarar med en kornig kortvideo från en skog.

Den ser ut att föreställa en napalmbombning.

Snart utvecklar han sig. Problemet är inte lobbyismen, utan att vi över huvud taget tillåter aktiebolagsdrivna skolor ägda av till före detta politiker och utländska riskkapitalister – något som en majoritet av väljarna är emot.

– Det är bara i svenska skogar det växer sådana här svampar. Ingen annanstans finns skolkoncerner och skollobbyister betalade av offentligt finansierade skolföretag. Alla andra länder verkar förstå att de är giftiga.

Tack för att du läste!

Om du uppskattade artikeln och vill se mer liknande journalistik, teckna gärna en prenumeration på Flamman. Det gör du enklast via den här länken: flamman.se/prenumerera.

Processen kring det nya mediestödet gör att mindre tidningar som Flamman riskerar att bli utan pengar under en längre tid från och med början av nästa år. Därefter vet ingen vad som händer.

Här är vad du kan göra för att hjälpa oss att hålla Flamman levande:

Dela och sprid artikeln så att fler ser den
Stötta oss genom att prenumerera
Swisha en engångsdonation: 123 44 17 630 (märk betalningen med ”gåva”)

Tack för ditt stöd!

Intervjun med Marcus Larsson är skriven av Leonidas Aretakis, övriga texten av Jacob Lundberg och Tuija Roberntz.

Artikeln har tillfogats en kommentar från Sveriges lärare.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Rörelsen 29 april, 2024

Materialister måste våga prata om biologisk ras

Enligt Stefan Arvidsson på Linnéuniversitetet gör människors olika ärftlighet för sjukdomar som Alzheimers att vi borde prata om biologisk ras igen. Foto: Wong Maye-E/AP.

Flammans chefredaktör Leonidas Aretakis påstår att rasbegreppet är ett uttryck för nykonservatism. Men nya forskningsrön visar att begreppet visst har biologisk bäring. Delar av vänstern är dock för trendkänslig för att erkänna det.

I Flamman 11/4 varnar chefredaktör Leonidas Aretakis för att ”nykonservativt” tankegods håller på att leta sig in i vänstern. Det handlar om ”ifrågasättandet av transpersoners rättigheter och försöken att rehabilitera rasbiologin”. Med tanke på hur allvarligt detta låter är hans belägg magert (ett Instagram-inlägg).

Men låt oss bortse från det, för det som ligger bakom Aretakis argumentation är ett synsätt som är lika vanligt hos den trendkänsliga vänstern som det är bedrägligt. I båda fallen, alltså både i frågan om huruvida ”ras” är en användbar term och i frågan om huruvida transpersoner är exkluderade från allmänt vedertagna rättigheter, handlar det i grunden om det faktum att människan är en kulturvarelse och samtidigt en del av naturen. 

För att vi ska hantera verkligheten effektivt är det fundamentalt att skilja natur från kultur. Varför? Jo, därför att vi bevarar och förändrar de två sfärerna av verkligheten på diametralt olika sätt. Om det är naturen vi vill bevara eller förändra, studerar vi lagarna och villkoren som styr den. Hur leder vi bäst flodvattnet till åkrarna? Hur avlägsnar vi bäst stickan i handen? Och sedan bearbetar vi naturen. Vi tar hjälp av teknologi och om det handlar om den del av naturen som är människokroppen använder vi den teknik som kallas medicin. 

Är det kulturen vi vill bevara eller förändra iakttar vi också den – samtidigt som vi värderar det vi ser. Hur funkar monarkier och hur vidmakthåller vi dem? Tar folk varandra i hand och bör de göra det? Men sedan bearbetar vi inte, utan vi samtalar med varandra, vi föreslår politiska åtgärder, vi kämpar, vi lagstiftar och skapar konst och traditioner. De sätt vi bevarar och förändrar natur respektive kultur är alltså mycket olika. 

Kön är ett ord som har sitt existensberättigande av det enkla faktum att homo sapiens är en art som reproducerar sig genom könslig fortplantning. Vi fortplantar oss inte genom att vi till exempel avknoppar en del av oss som sedan blir en ny individ, utan genom att två specimen tillhörande två olika typer (”kön”) av människor smälter samman. Vi kan inte ändra vårt kön eftersom det är genetiskt bestämt, men om vi trots det vill modifiera de delar av våra kroppar som har med den könsliga fortplantningen att göra kan vi göra det med hjälp av det arbete som kallas kirurgi. Könskonträra hormoner, nyvaginor och liknande har förstås en del allvarliga konsekvenser, men det är upp till den myndige individen om den vill göra det livsvalet. 

Vill vi emellertid (också) påverka kulturen så samtalar vi och ändrar eventuellt därefter vårt bruk av vissa namn, ord och beteenden. Om vi har goda skäl och är överens kan vi till och med låtsas att folk som har ett kön har ett annat. Det kan förefalla märkligt och är förknippat med problem, men vi kan göra det om vi vill. Naturen, eller mer specifikt den del av naturen som är människokroppen, blir dock i grunden opåverkad av sådana beteendemässiga förändringar.

Ras är ett ord som till skillnad från ”kön” har en sinister historia. Likafullt finns det förstås inget i ordet i sig som är farligt. Förhoppningsvis lever vi i en tid som är så pass upplyst att vi inte längre behöver använda noa-ord och kalla vargen för ”gråben” och räven för ”Mickel” för att inte locka fram bestarna. Men ord har förvisso en kraft, det ska vi vara medvetna om. Aretakis hävdar nu, och det gör ju många människor nuförtiden, att ”vetenskapen” har visat att ras är ”ogiltigt”. Men den som följer den explosiva utveckling inom framförallt arkeogenetik, vilket ungefär betyder studiet av förhistoriska människors dna, kan iaktta hur forskarna där slår knut på sig för att undvika att tala om ras. I stället heter det på engelska ”ancestry”, ”population”, ”cluster” och liknande. De diagram forskarna tar fram för att visa på olika, ska vi säga, människogruppers relation är likafullt slående lika äldre forsknings uppdelningar i raser och underraser. Berättigar den pågående historieskrivningen om människans förhistoria att vi ånyo börjar tala om ”ras”? Kanske inte. Men annars behöver vi nog något liknande för att beskriva historien korrekt.

En del försöker undgå den rasistiskt belastade färgkodningen genom att använda geografiska termer och istället för att tala om till exempel ”svarta” säger de ”subsahariska afrikaner”. Det kan ju låta neutralt, men dessvärre är också sydafrikanska boer ”subsahariska afrikaner” och det är ju helt enkelt inte dem som avses. Ordet kan inte heller vara ”etnicitet”. Jag hör en amerikansk genetiker säga att om han har dna från en person från Sverige och en från Nigeria kan han snabbt avgöra vem som har ”svensk respektive nigeriansk etnicitet”. Det skulle i sanning vara mirakulöst om han kunde det, för etnicitet betecknar språk och sedvänjor, alltså den kultur som en folkgrupp (grekiskans ethnos) har. Det kan vi inte avläsa ur den del av naturen som är människokroppen. En person som lever bland personer som delar hens kultur, men som far illa på grund av sitt utseende (nej, inte på grund av att hen anses ful, utan för liksom hela dess kropp, ni vet vad jag menar) gör personen ju inte det på grund av hens etnicitet, utan på grund av… ni vet vad jag menar. Läs Tobias Hübinettes Den svenska färgblindheten om detta. Vill vi bekämpa rasism blir det nog svårare utan ordet ras. Afrosvenskarna riksförbund har varit inne på detta. Som Aretakis påpekar, men viftar bort, finns det också en del medicinska skäl för att tala i termer av ras. D-vitaminbrist hos till exempel gravida somalier-svenskor är dock på riktigt.

Ny forskning på arkeogenetik har återaktualiserat frågan om biologisk ras, skriver Stefan Arvidsson. Foto: Jacquelyn Martin/AP.

Liksom den absoluta majoriteten av människor i den här delen av världen, och antagligen i större delen av hela världen, är jag humanist. Vi tror inte människovärde har med dna eller hudfärg att göra. Uppfostrad som jag är under 1970-talet, med dess bilder på små barn ”av olika färg” som glada håller vandra i handen, uppskattar jag mänsklighetens fysiska mångfald; jag finner alltså inte bara folks olika kläder och stilar fascinerande, jag tycker också det är intressant hur folk ser ut rent kroppsligen. Att iaktta det och att dela upp de miljarder människor som befolkar jorden i olika grupper utifrån varifrån deras förfäder har levt i tusentals år kan jag inte se som något skadligt. Klassificeringen av mänskligheten i raser lägger förvisso grunden till rasism, men det är ju inte klassificering i sig som är problemet utan hierarkiseringarna och fördomarna. Huruvida vi verkligen vill behålla just ordet ”ras”, vilket ju till exempel amerikanerna har funnit lämpligt, eller inte, kan man diskutera. Men detta handlar inte, som Aretakis låter göra gällande, om att ”återupprätta rastänkandet” eller ”försvara rabiologi”. Det är ett ohederligt sätt att argumentera. 

Vad gäller att förbinda den med rätta avskydda rasbiologin med ”ifrågasättandet av transpersoners rättigheter” måste jag erkänna att jag kanske inte helt har förstått från vilka vedertagna mänskliga och medborgerliga rättigheter som transpersoner är exkluderade. Tillhör kanske Aretakis dem som vill ge särskilda rättigheter åt barn som våndas med sin köns- och genusidentitet och göra dem myndiga några år tidigare än andra barn? Så att de kan medicinera sig och operera sig? För det är väl inte så att även Aretakis sällar sig till dem som ”ifrågasätter transpersoners rättigheter”? Om Aretakis tillhör dem som ”ifrågasätter transpersoners rättigheter” genom att förneka barn ”rätten” att operera sig så vill han också börja mäta sameskallar. Det kan vi ana ty han förklarar för oss att de båda frågorna ”hänger samman”.

Hur kommer det sig att en vettig person som Leonidas Aretakis viftar så ivrigt och tokigt med varningsflaggan inför diskussioner som har med människans kropp att göra? Jag antar att en bidragande orsak är den eviga idioti som vi kallar postmodernism. Dess förespråkare har lärt sig läxan att ”naturligt” är ett ord som kan användas för att rättfärdiga orättvisor. Vad det handlar om är att något kulturellt, det vill säga något vi kan samtala och därefter lagstifta om, framställs som naturligt i den specifika bemärkelse som närmar sig gudsbegreppet, det är något för alltid fastställt, evigt. Postmodernismen gör helt rätt att avslöja och kritisera när det som är kulturellt och socialt framställs som omöjligt eller djupt olyckligt att förändra. Men av det kan vi inte dra slutsatsen att naturen inte finns, att vi lever i den värld som filosofen Fichte trodde vi levde i: en värld där ett andligt Jag skapar sin egen verklighet.

Nej, det finns inget radikalt med att tro att den mänskliga kulturen har gudomliga krafter; att vi kan förändra verkligheten som vi vill. Det faktum att vi har lyckats förändra naturen så mycket som vi redan gjort – i vissa avseenden har vi ju förändrat den alldeles för mycket, tänk till exempel på den kapitalistiska klimatkrisen, men också genmodifikationer av grödor och plastikoperationer – beror på att vi har sett våra möjligheter, men också lärt oss om våra begränsningar. Naturen har gränser och den sätter gränser. Naturen är något. Hallå! ”Materialism” någon?

Aretakis behöver inte oroa sig för att ”nykonservativa” idéer sipprar in i vänstern. Att vara medveten om vad som faktiskt gäller och vad som kan förändras och vilka följder det får är inte nykonservativt. I stället borde Aretakis oroa sig för den slappa antiintellektualism och opportuna ohederlighet som länge har tillåtits att styra debatten inom delar av vänstern.

Utrikes 29 april, 2024

Italiens befrielsedag firades i skuggan av tv-censur

Stefano Massimi läser upp författaren Antonio Scuratis monolog utanför Palazzo Vecchio i Florens på befrielsedagen den 25 april. Foto: Jonas Elvander.

Det årliga firandet av befrielsen från fascismen präglades av kontrovers efter att en statlig tv-kanal avbokat en antifascistisk talare. Kritiker menar att Giorgia Melonis regering försöker kväsa oppositionen. Men Florens invånare lät sig inte tystas.

Italiens årliga firande av befrielsen från fascismen, Festa della liberazione, den 25 april skedde under mer kontroversiella omständigheter än på länge.

Veckan inleddes med beskedet att författaren Antonio Scuratis monolog om antifascismens arv i Italien hade ställts in av den vänsterlutande tv-kanalen Rai 3 under lördagen. För Scurati, som är specialist på Italiens fascistiska period och har skrivit en bästsäljare om Benito Mussolini, var det ett ”definitivt exempel” på Georgia Melonis högerextrema regerings försök att censurera misshagliga röster. Det faktum att texten, som fokuserade på händelser under Mussolinis regeringstid, kritiserade Melonis postfascistiska parti Italiens bröder för att aldrig ha tagit avstånd från sina rötter i Mussolinis diktatur gör att en sådan tolkning ligger nära till hands.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jonas Elvander
Utrikesredaktör och doktorand vid European University Institute i Florens.[email protected]
Inrikes/Nyheter 27 april, 2024

Stockholm samlas mot rasismen

Ett tusental stockholmare samlades på Gubbängens torg under lördagen för att protestera mot rasismen. Foto: Oscar Olsson/TT.

I dag samlades ett tusental människor i Gubbängen för att protestera mot rasismen, med tal från tre rödgröna partiledare. Manifestationen var tänkt att inkludera talare även från den utomparlamentariska vänstern, en inbjudan som snart drogs tillbaka. En missad chans att kroka arm, säger Victoria Rixer från Linje 17.

”Inga rasister på våra gator.”

Slagorden ekade över Gubbängens torg under lördagen, där ett tusental människor samlats för att protestera mot rasismen. Detta med anledning av attacken mot ett antifascistiskt samtal på teater Moment i onsdags, när en handfull maskerade högerextremister kastade en rökbomb, stormade in och utdelade ett tiotal slag mot journalisten Mathias Wåg.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kultur 26 april, 2024

”Lili och jag förde samtal i mina drömmar”

Lili Brik i Moskva 1973. Ännu levnadsglad och chic. Foto: Bengt Jangfeldt.

Lili Brik var Majakovskijs älskarinna, judinna och en sexuellt utlevande borgarflicka som behövde städas undan i ett allt mer auktoritärt Sovjet. I sin debutroman ”Framtidens hjärta” gör Malin Hasselblad henne levande igen.

Det finns en berömd bild av den ryska avantgardepoeten Vladimir Majakovskij (1893–1930) där han står lutad mot ett träd. Det ser ut som att han tar stöd från trädstammen för att inte ramla. Samma bild finns i en tidigare version, som förklarar den märkliga kroppsställningen. Den utsträckta armen sträcker sig runt en kvinna som bär hatt och tittar rakt in i kameran. Det är Lili Brik som under några omvälvande år runt Ryska revolutionen var Majakovskijs älskarinna, välgörare och marknadsförare. 

Som vi vet går historien extra hårt fram mot vissa. Särskilt om de är kvinnor, tar för sig av livet och framför allt om de stör bilden av en nationalikon. Men inte ens Sovjetunionens propagandaapparat har lyckats radera Lili Brik. För hur skulle det kunna vara möjligt, då Majakovskij levde och dog för kvinnan som fick omöjliga böcker att ges ut, en svältmåltid att framstå som en fest och människor runt omkring henne att utföra stordåd? Framför allt lever hon vidare i rader som ”kunde du inte komma på nåt / som gör att vi utan att plågas / kunde kyssas och kyssas och kyssas?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Paulina Sokolow
Kulturredaktör och konstvetare.[email protected]
Ledare 25 april, 2024

Nu kan väl ingen blunda för fascismen

Räddningstjänst, ambulans och polis är på plats i Gubbängen efter attacken. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

De senaste åren har många till höger tonat ned det fascistiska våldet, för att ursäkta alliansen med Sverigedemokraterna. Attacken i Gubbängen visar än en gång att hotet inte får ignoreras.

I går kväll arrangerade Vänsterpartiet ett panelsamtal om antifascismen på teatern Moment i Gubbängen. Efter en föreläsning av Klara Ljungberg från Expo skulle ett panelsamtal hållas med miljöpartisten Mariana Moreira Duarte, Vänsterpartiets gruppledare Samuel Gonzalez Westling och frilansjournalisten Mathias Wåg.

I stället stormade en handfull svartklädda, maskerade personer in och utdelade ett tiotal slag mot Mathias Wåg, samt kastade en rökbomb. Enligt Expo rör det sig om nazister, som även ska ha filmat evenemanget för att lägga ut i sina kanaler. Mötet kunde dock fullföljas och även om några fick åka till sjukhus skadades ingen allvarligt.

Det är tack och lov lagligt att kalla nazister för nazister i Sverige

Bara några dagar tidigare hade maskerade nazister patrullerat Göteborgs gator. Och i Järfälla gick maskerade nazister från NMR till attack mot ett migrantläger, efter en uppmaning till ”vårstädning” av högerextremisten Christian Peterson, komplett med koordinater till platsen.

De senaste åren har vi dessutom tvingat vänja oss vid högerextrema provokatörer som dyker upp med kamera för att skapa ”innehåll” till sina kanaler. När Flamman arrangerade Socialistiskt forum för 1,5 år sedan dök en högerextremist upp för att filma och bete sig hotfullt, även då riktat mot just Mathias Wåg.

Man har också försökt sig på strategiska stämningar (”slaps”) som ett sätt att attackera pressfriheten (Flamman, 29/5 2023). Under namnet ”Förtalsombudsmannen” har Christian Peterson stämt komikern Bianca Meyer för att ha kallat högerextremisten Nick Alinia för ”nazistpyssling”, samt drivit ett liknande fall mot Mathias Wåg, för att dyka upp med kamera och provocera på rättegången.

Läs mer

Men Förtalsombudsmannen förlorade alla dessa fall. Det är tack och lov lagligt att kalla nazister för nazister i Sverige, oavsett hur kränkta de blir. Kanske är det därför vi ser en stegrad våldsamhet. Inte konstigt då att Säkerhetspolisen skriver att terrorhotet i dag framför allt kommer från två våldsbejakande rörelser – islamismen och högerextremismen.

Under 2017 placerade nazister bomber på flera flyktingboenden i Göteborg samt en syndikalistlokal, under hösten 2021 ägde två skolattacker rum med högerextrema motiv, och i mars avslöjade Expo hur en nazistisk chattgrupp planerade våldsdåd mot minoriteter som judar och homosexuella. Knivmordet på psykiatrisamordnaren Ing-Marie Wieselgren på Almedalsveckan i Visby 2022 utfördes av en man med bakgrund i NMR, efter flera år av hotfulla aktioner. Den gången var det Johan Hakelius som skämtade bort våldshotet.

Blundar högern nu har den bekänt färg en gång för alla.

Men från höger är impulsen att tona ned hotet. I DN fördömer Erik Helmerson dådet, men kan inte låta bli att lyfta in Palestinaaktionen mot Ebba Busch och klimatungdomarna som protesterade framför riksdagen – som om det att jämställa med maskerad misshandel.

Ulf Kristersson relativiserade nyligen det våldsamma högerextrema hotet själv när han skrev: ”Nynazisterna och den autonoma vänstern har länge hotat judar.” (SvD, 8/11 2023) Några autonoma våldsdåd mot judar kunde han dock inte nämna.

Syftet med sådana relativiseringar är förstås att tona ned sin allians med ett parti som springer ur den nynazistiska rörelsen, och som den fortfarande har banden kvar till. Sverigedemokraternas framgångar bygger på just denna dubbelhet – att framställa sig som städad konservatism, samtidigt som man hela tiden blinkar mot rörelsens mest radikala delar. Flera sverigedemokrater har exempelvis öppet backat Petersons kampanj mot Tobias Hübinette på Karlstads universitet.

I den bästa av världar skulle högern ha förstått allvaret för länge sedan, men efter Gubbängen är det fascistiska hotet hotet omöjligt att förneka. Blundar högern nu har den bekänt färg en gång för alla.

Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Nyheter/Utrikes 25 april, 2024

Facklig organiseringsvåg i amerikanska södern

Shawn Fain, ordförande för UAW. Foto: Alex Brandon / TT

Det amerikanska fackförbundet United Auto Workers (UAW) har medvind. Volkswagen-arbetare i Tennessee anslöt sig till facket den 19 april, och nästa månad ska även arbetare på Mercedes Benz fabrik i Alabama rösta om att gå med.

Efter förra årets framgångsrika strejker i USA:s nordliga stater, där UAW tog sig an storbolagen Ford Motor Company, General Motors och Stellantis, tändes en gnista i den amerikanska södern.

– Vi röstar för en säkrare arbetsplats, säger Moesha Chandler, arbetare på Mercedes i ett uttalande som delas på UAW:s hemsida, och fortsätter:

– När människor i 20 års ålder känner hur jobben förstör deras kroppar, då är något fel. Genom att gå med i fackföreningen tar vi oss makten att ändra arbetsplatsen till något säkrare och hållbarare.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Inrikes/Nyheter 24 april, 2024

Nazister attackerade antifascistiskt möte: ”Stärker behovet av antifascism”

Moment Teater i Gubbängen efter attacken. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Flera personer har förts till sjukhus efter att maskerade personer attackerade ett möte i södra Stockholm. Nu kallar Vänsterpartiet till manifestation mot attacken.

På onsdagskvällen attackerades ett möte på Moment Teater i Gubbängen av 3-5 svartklädda och maskerade personer. Enligt tidningen Expo ska det röra sig om nazister, som misshandlade flera personer, vandaliserade teaterlokalen och lämnade platsen innan polisen hann fram till platsen.

Evenemanget gick under titeln Antifascistiskt möte, och var tänkt att bestå av en föreläsning med Klara Ljungberg från Expo och ett efterföljande panelsamtal med miljöpartisten Mariana Moreira Duarte, Vänsterpartiets gruppledare Samuel Gonzalez Westling och frilansjournalisten Mathias Wåg.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jacob Lundberg
Nyhetsredaktör och marknadsansvarig på Flamman. Tipsa om nyheter på 072-9218737 (sms/Signal).[email protected]
Rörelsen 24 april, 2024

Bosättarkolonialism är inte ett perfekt begrepp – men förklarar Israels politik

Israeler firar Jerusalemdagen, en nationell högtidsdag till minne av landets ockupation av östra Jerusalem 1967. Foto: Ohad Zwigenberg/AP.

Under vintern har begreppet bosättarkolonialism debatterats i svensk vänstermedia i relation till Israel och Palestina. I Brand beskrevs Israel av pseudonymen Rolf Skoglund som en ”europeisk-amerikansk bosättarsättarstat”, medan Mirjam Katzin i ett svar kallade det magstarkt att referera till förintelseöverlevare och deras ättlingar för europeiska kolonisatörer.

I en parallell debatt i ETC uppmanade medieforskaren Helena Hägglund vänsterns ledarsidor att använda bosättarkolonialism som teoretiskt ramverk för konflikten, medan Leonidas Aretakis i ett svar beskrev begreppet som ett ”amerikanskt modeord”. Nyligen har termen försvarats av både Kalle Hedström Gustafsson i ETC och Per Sicking i Flamman. Liknande diskussioner har utspelat sig även utomlands, bland annat i tidskriften Jacobin.

Läs mer

Som forskare som använt just det här begreppet i Israel och Palestina känner jag inte igen mig i debatten. Både själva begreppet och poängen med dess användning är ofta ospecifikt beskrivet. Men för att förstå hur och varför det israeliska systemet systematiskt omfördelar resurser från palestinska medborgare i Israel till judiska dito är begreppet användbart.

Nästan all mark i Israel ägs av staten och hyrs ut på kontrakt om 49 eller 99 år genom Israeliska landmyndigheten. Vidden av hur riggat systemet är för de palestinska medborgarna kan vara svår att ta in för den som inte själv hört tjänstemän oförblommerat tala om det.

För att förstå den israeliska nationella skapelseberättelsen med dess vurm för pionjärer är perspektivet också bra, och likaså för att förstå förhållandet mellan de extrema bosättarna och samhället i stort. Begreppet vänder spegeln mot bosättarna: deras självbild, relationen med det nya landet och till de ursprungliga invånarna.

Men man behöver vara specifik. Vad är det till exempel som säger att bosättarkolonialism nödvändigar ett europeiskt förled? Och vilken period pratar vi om när vi säger kolonisatörer? Sionistisk strategi och idé har vidare ändrats över tid och plats. Från sent 1800-tal till 1948 pågick judisk invandring till regionen Palestina under sionistisk flagg. Efter 1948 fortsatte invandringen, bland annat med förintelseöverlevare, men i en helt annan politisk kontext. Inkluderar vi politiken som förs i relation till palestinierna på Västbanken och Gaza eller avgränsar vi oss till Israels erkända gränser? De två systemen är sammanlänkade men olika.

Läs mer

Till saken hör att det inte finns någon sammanhållen förklaringsmodell som heter bosättarkolonial teori. Det finns däremot något som kallas bosättarkoloniala studier. Detta fält arbetar ofta jämförande och rör sig till övervägande del mellan samtidens Australien, Sydafrika, USA, Kanada och Israel och Palestina. Fältet tog form under 1990-talet i Australien som en reaktion mot brister i det postkoloniala perspektivet. Kolonialismen, menade man, är en pågående och allestädes närvarande process. Att det är ett amerikanskt modeord är därför inte en helt rättvis beskrivning.

Begreppet vänder spegeln mot bosättarna: deras självbild, relationen med det nya landet och till de ursprungliga invånarna.

Det bosättarkoloniala perspektivet har många brister: det innebär ofta en klumpig och odynamisk tudelning mellan kolonialism inriktad mot resurser inklusive människor och kolonialism inriktad mot land (bosättarkolonialism är det senare). Där tenderar man att glömma andra grupper utanför binären bosättare-ursprunglig, till exempel andra invandrargrupper.

Kritiker av perspektivet har även lyft fram att den mycket strukturella synen på världen leder till en konceptualisering där bosättningen alltid ”slutförs”. De menar att även de som använder det för att belysa den israeliska statens övergrepp indirekt skriver en historia där palestinierna (snart) är ett minne blott. Från det perspektivet är det alltså inte antisemitiskt utan anti-palestinskt, om palestinskt här betyder en levande palestinsk framtid i regionen.

I slutändan är det dock framför allt ett akademiskt begrepp. Det kan anpassas till praktik och aktivism, men är i grund och botten en förenkling, som kan hjälpa oss att se vissa toner i en situation – som inte förklarar alla processer, men några.

Med det sagt kan det vara till stor hjälp för att föreställa sig en väg framåt. Det innebär ett nödvändigt erkännande och möjliggör en nödvändig uppgörelse. Vem kan förespråka något annat?

Läs mer
Brända bilar i Huwara den 27 februari 2023, efter en våldsam bosättarräd som svarade på att två bosättare sköts ihjäl av en palestinier. Foto: Majdi Mohammed/AP.
Utrikes 12 januari, 2024

Dagen efter Gaza

Johanna Adolfsson
Kulturgeograf och forskare.
Nyheter/Utrikes 24 april, 2024

Gigbolag försökte påverka europeisk arbetspolitik

En taxi från gigföretaget Bolt kör i centrala Stockholm. Foto: Fredrik Sandberg / TT.

Taxibolaget Bolt skrev utkast till brev i den estniska regeringens namn, visar en ny granskning.

Tyskland, Frankrike, Grekland och Estland. Under de senaste åren har de fyra länderna varit starka krafter inom EU för att motarbeta det förslag på ny lagstiftning som unionen tagit fram i syfte att förbättra gigarbetares rättigheter.

Nu meddelar Euractiv att organisationen Corporate Europe Observatory (CEO), som bevakar lobbyism i EU, fått tag i mejl som visar hur det estniska apptaxi- och budföretaget Bolt använt sig av intensiv lobbyism för att påverka landets inställning.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jacob Lundberg
Nyhetsredaktör och marknadsansvarig på Flamman. Tipsa om nyheter på 072-9218737 (sms/Signal).[email protected]
Kultur 24 april, 2024

Maskerad samhällskritik legitimerar ojämlikhet

Jennifer Coolidge som Tanya i ”White lotus” personifierar rik skörhet. Foto: HBO.

Rötäggen skymmer verklig maktkritik när de superrika skildras i media, enligt medievetaren Axel Vikströms nya avhandling.

Svensk nyhetsmedias skildringar av den ekonomiska eliten vältrar sig i rikedomsporr, och lämnar oss med föreställningen om att det bästa vi kan hoppas på är lite ”bättre” miljardärer – sådana som verkligen har förtjänat sin förmögenhet och förvaltar den med nationens bästa för ögonen. Det menar Axel Vikström i en ny avhandling i media- och kommunikationsvetenskap, med titeln The mediated representation of the super-rich.

Rikedomsporren känns igen från de senaste årens våg av tv- och filmdraman om superrika – Succession, White Lotus, Exit, Triangle of Sadness – listan kan göra lång. När superrika skildras i dessa dramer är det oftast i form av psykologiska undersökningar av förmögenhetens korrumperade krafter, lätt maskerat som samhällskritik.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr