Kultur 09 november, 2006

De kämpandes kamp om kulturen

America Vera-Zavala om Peter Weiss, som skulle ha fyllt 90 år den 8 november i år, och det återutgivna storverk som påverkade vänstern i hela Europa, Motståndets estetik.

Motståndets estetik publicerades i tre band 1976, 1979 och 1981. Det sista ett år innan Peter Weiss dog. Den 8 november i år skulle han ha fyllt 90 år. Han dog ung och lämnade efter sig tavlor, böcker, filmer och pjäser. Nyligen kom äntligen en nyutgåva som kan vinna flera generationer för boken, som snabbt sålde slut och har blivit ett objekt och som återfinns i tre band på exklusiva antikvariat och bibliotek. Den har förpassats till en finkultur hylla, där antagligen fler pratar om boken än som verkligen har läst den, och de som pratar om den är få. Att den nu kommer ut igen leder förhoppningsvis till att den tolkas av sin samtid. För tolkningen måste nödvändigtvis bli annorlunda. Vi lever i samma land men under olika förhållanden.

Så kommer också bokens jag till Stockholm på flykt undan fascism och nazism på 1930-talet. Sverige är ett svårt land att leva i för immigranter. Peter Weiss tes verkar vara att Sverige har svårt att ta emot andra eftersom man har svårt att ta emot sig själv. Det finns så mycket gömt, så mycket dubbelmoral, modellen står på en sådan tvivelaktig grund att det gör det svårt att vara ärlig mot de andra. Skildringen av en icke-svensks försök att leva, arbeta och kämpa i Sverige är litteraturens bästa, som både då- och nutidens generation kan känna igen sig i. Just nu, 2006, finns det människor som på godtyckliga grunder inte får arbetstillstånd trots att de vill och kan arbeta. Människor som inte får kämpa på lika villkor. Människor som av ett och samma land ges en trygg fristad och samtidigt görs lytta.

Det finns en värld av historiska karaktärer som vandrar in i och ut ur de tre banden. Allt från mer kända namn som Rosa Luxemburg, Karin Boye och Bertolt Brecht till andra, i alla fall för mig, mindre kända. Weiss porträtterar kvinnor som de mest intressanta, mest komplexa och starkaste karaktärerna. Antingen genom Karin Boyes självmord eller den kvinnliga fången och spionen Bischoffs kraft att alltid fortsätta kämpa. En av dessa starka kvinnor är bokens jags mamma. Judinnan med det svarta håret, så stark, och samtidigt så svag. Så förföljd av rädsla och bilder om förintelse och samtidigt så klar i sin syn på Sverige.

”En emigrant är inte en människa, bara en skugga som försöker se ut som en människa. En kvinna, det är en varelse som inte får ställa några krav. Att stå ut med bådadera samtidigt det har överstigit mina krafter.”
Hon blir apatisk och dör så småningom. Beskrivningen av apati, hur rädsla för det som hänt och det som kan komma att hända kan lamslå varenda millimeter av kroppen, är så lik de korrekta beskrivningarna av de apatiska barnen i Sverige idag. De barn som den socialdemokratiska migrationsministern jagat mer än 50 år efter att bokens karaktär dog av apati.

Den nyutgåva av Motståndets estetik som kommer ut i dagarna har samma förlagsredaktör, men nytt förlag, samma formgivare, men ny färg, samma översättare fast den är på nytt genomgången av Ulrika Wallenström. Motståndets estetik är en röd tegelsten. Bokstavligt. Den skulle i sin nya och nuvarande form kunna användas som ett vapen. Bokstavligt. Som ett sätt att göra motstånd. Röd, kompakt, nu liksom då grafiskt formgiven av Leif Thollander. 1005 sidor, inklusive förord av Magnus Bergh, chefsförläggare på Bonniers, förut på Arbetarkultur. Han är även författare till en av mina favoritessäer, ”Via Herkulesgatan”, som är en stadsvandring i Stockholm med Motståndets estetik som karta.

Skildringen av bokens städer är detaljerad. Kvarter, hus, gator beskrivs och namnges. I flera städer borde stadsvandringar kunna göras efter Motståndets estetik. Bokens karaktärer samtalar på gatan, men de organiserar också underjordisk kamp på gatan i staden. Och till de fängslade kan staden och dess utsiktsposter ge en känsla av frihet. När den politiska fången Bischoff leds runt i Stockholm av sin fångvaktare så att hon ska kunna beundra staden innan hon skickas tillbaka till döden i Nazityskland får Barcelona, staden, representera det spanska inbördeskriget. Hon får sin fångvaktare att berätta vad som står i svenska tidningar, Barcelona förbereder sig för den sista striden.
En av vår samtids utmaningar måste vara att på olika sätt återerövra gatan, för samtal, kärlek, strövtåg, kamp och motstånd. Det är en fråga om kultur. Motståndskultur, om inte gatan är våran, vems är den då? Det finansiella kapitalets intressen som spekulerar med våra hus, transnationella företag som äger parker och utestänger asociala element, rikemansungarna som beställer in helrör på Stureplan. Kanske skulle detta vara värt att diskutera i en tid då vänstern verkar vara mer benägen att KU-anmäla, dra inför EG-domstol, klaga hos Lagrådet, och via officiella möten protestera mot försämrade villkor än att organisera protester på gatan. Skrämmas med att vi är många vi är starka, snarare än juridisk utbildade. Förlorar vi striden om gatan har vi förlorat slaget.

Och då får vi börja om igen. Även om det är svårt att se framtiden ibland. Mikael Wiehes låt ”Vi låtsas som ingenting (Motståndets Estetik III)” är det mörka hopplösa och det finns också väl representerat i framför allt bokens sista del. På några få år såg en vänstergeneration fascismen ta över i Spanien och Italien, nazismen i Tyskland och undfallenheten i resten av Europa.
Motståndsrörelserna skulle genomföra heroiska insatser, men inte belönas av de regimer som tillträdde, men fortsatte vara samma fast olika, efter andra världskrigets slut. Fast det förtäljer inte boken. ”Motståndets Estetik III” slutar när allt är förlorat precis när kriget är på väg att ta slut. Till och med hoppet om Sovjetunionen som en socialistisk drömstat är borta för de sargade socialisterna och kommunisterna. Så ofta återkommer temat: att kunna hantera ett politiskt nederlag. Hur förhålla sig till nederlaget? Hur förhålla sig till det ruttna? Hur förhålla sig till misslyckande?

Bokens karaktärer är medvetna om Sovjetstatens problem, om partiets dogmatism och kontrollvilja. Samtidigt är det vad de har trott på, varit lojala mot, knutit band med. De talar och tiger samtidigt och de problematiserar sitt tigande, att det ibland är svårt att veta hur man ska göra. De har hört och försökt göra sig en bild av Stalins terror, via radion som internationella brigadister i Spanien. Samtidigt som de måste tro på något som kan komma till undsättning och rädda Spanien från fascismen. Därför väljer de ibland att tiga mot bättre vetande.
”… och vi höll fast vid föreställningen att den stora enhetsfronten mot fascismen ännu i sista stund skulle kunna uppstå. Att tänka på att detta kunde vara självbedrägeri skulle ha inneburit detsamma som att svika våra grundsatser.”
Motståndets estetik ropar, ekar och viskar att kulturen tillhör och är till för alla. Samtidigt som den behandlar något nästan glömt, i vår tid då vänstern knappt har tidningar, förlag, tanke-smedjor, att det finns en kultur som ständigt måste skapas av de som kämpar. Att skapa kultur är att göra kulturen till vår. Och den lever i symbios med politiken.

Den starkaste och vackraste tesen i boken handlar om styrkan att använda konsten för utveckling och kamp. Kultur är inte något som kommer senare, efter att programmet har lagts, när revolutionen planerats och kampen har tagits till slut. Kulturen är en del av det större hela.
Av det vi vill ta ifrån dem och det vi vill bygga.
”Därvid kunde det dock aldrig bli tal om ett övertagande rätt och slätt av kulturvärden ur händerna på dem som hittills, med sina privilegier, stått i de härskandes tjänst, det vore att på samma gång avpolitisera kulturen, avsäga sig klasskampen. Nu måste tvärtom en växelverkan mellan det färdiggestaltade och sökandet efter ett eget uttryck sätta in ”

Människan är stark och har en inneboende frihet som måste uppmuntras och experimenteras med. Weiss trodde på människan och hennes förmåga. Därför fokuserar också boken, historiskt, och i stora och små händelser just på människans förmåga till självorgansiering, till kollektivt skapande och tänkande och förmåga att ta makten för att förändra den. De smärtsamma berättelserna från råden i Tyskland precis innan Luxemburg och Liebknecht mördas är som ett 30 sidor långt anförande för deltagande demokrati. Och just konflikterna mellan, diskussionerna kring det som brukar kallas för statssocialister och rådssocialister finns och löper genom hela boken precis som det löper genom hela vänsterns historia.
SVT:s kulturprogram Babel berättar att Weiss hyllas i hela Europa förutom i Sverige och att han i Tyskland sågs som en stor litterär gestalt, nyskapande för språket medan hans storverk i Sverige ses som propaganda. Motståndets estetik är inte propaganda. Den är utmanande just för att den i alla sina sidor uppmanar oss att vara självkritiska utan att vara fördömande, varken mot oss själva eller våra kamrater. För det är en svår balansgång att på samma gång tro, kämpa, älska och samtidigt försöka se sunt på vad vi gör och betygsätta det. Passionen och övertygelsen skiljer oss från högern men vi får aldrig, det är tydligt i Weiss bok, vara så bekväma att vi ger oss själva mer rätt bara för att de har fel. Weiss bemödar sig inte ens med att argumentera mot dem.

Liberalerna och småborgarna kan alltid försätta sig i en position av moraliserande och dömande.
De kan ta avstånd från allt eftersom det aldrig har trott på något. De kan lyfta sina händer och avsvära sig ansvar när fel begåtts eftersom individualismen förbjuder dem att skapa lojalitetsband. De kan samtidigt vara för Irakkriget och fördöma kränkningarna av de mänskliga rättigheterna på tortyrenklaven Guantánamo. Vi måste vara annorlunda, något annat, samtidigt som vi aldrig får insomna i en okritisk syn på oss själva.
Om vänstern inte kan förnya sig kan den dömas till att gå under.

Det finns en mängd bestämda åsikter om hur man borde läsa detta verk. Högt har en del sagt så att man hör de musikaliska. Genom att promenera runt i de städer som boken handlar om och samtala om det. I studiecirkelform så att en kollektiv kunskap kan växa fram. Jag säger, strunt i det! Läs den bara, för att bättre kunna avsätta den borgerliga regeringen.

Inrikes 16 juni, 2025

Palmecentret förlorar miljonbelopp: ”Orbanisering”

Biståndsminister Benjamin Dousa (M) och Jakob Granit, generaldirektör på Sida, besöker ett svenskt biståndsprojekt i Uganda. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT.

Efter en ändring i sista sekunden stoppas bidrag på 68 miljoner kronor till Palmecentret. ”Svårt att tänka att det inte är riktat mot oss”, säger generalsekreteraren Oscar Ernerot, som beskriver stödet som bortskuret med ”kirurgisk precision”.

– Tråkigast är beskedet såklart för alla våra partners och verksamheter ute i världen, som kommer drabbas hårdast av det här, säger Oscar Ernerot, generalsekreterare för Palmecentret.

– Inte minst i Palestina, vilket är särskilt allvarligt just nu, där vi stödjer fackföreningar, kvinno- och ungdomsorganisationer. Men även i södra Afrika och Colombia.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Folket som den israeliska litteraturen vill glömma

Tvångsförflyttningarna av palestinierna skildras på olika sätt i i den israeliska litteraturen. Foto: AP.

Om Israel ska göra upp med sin historia måste glömskan först konfronteras på allvar. Theo Vareman reflekterar över hur 1948 skildrats i palestinsk och israelisk skönlitteratur.

Nyinflyttad i London stod jag en dag vid hylla O i bokhandeln på Gower street och hade framför mig merparten av Amos Oz författarskap. Det var som att träffa en gammal vän. Oz – fram till sin död Israels mest erkända författare – är en av dem jag ständigt återvänder till. Dels tilltalas jag av melankolin hos de ofta sökande, förvirrade huvudpersonerna, dels är han en mästare på att skildra barnets perspektiv, även under dramatiska historiska skeenden. Jag lämnade bokhandeln med kortromanen Panter i källaren från 1995.

Läsaren får följa Proffy, en tolvårig pojke i Jerusalem under året som leder fram till Israels grundande. Kampen för ett eget land letar sig in i Proffys och hans vänners lekar, något som kompliceras av att Proffy samtidigt blir vän med en brittisk soldat som vill bättra på sin rostiga hebreiska. I slutet av boken blir leken allvar, när FN meddelar sin delningsplan för Palestina och drömmen om en judisk stat plötsligt tycks inom räckhåll.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Kvinnor som skrattar är inte kannibaler

Paris Hilton talade med en mörk alt som del av sin varumärkesförflyttning. Foto: Chris Pizzello/AP.

Anne Carson rannsakar synen på ljusa röster genom historien. Skojigt, tycker Hanna Johansson om den nyutgivna essän ”The gender of sound”.

Mot slutet av The gender of sound, en essä som första gången publicerades i en samling 1992 och som tidigare i år kom i en tunn, snygg nyutgåva av Silver press, håller Anne Carson ett tal till naivitetens lov. Eller, så här: hon förutspår att hon kommer att få kritik för sitt spretiga sätt att besvara den fråga som essän uppehåller sig vid: ”Hur påverkar våra föreställningar om kön hur vi uppfattar ljud?”

Carson är professorn i klassiska språk som blivit berömd för sitt säregna, poetiska sätt att förhålla sig till antikens källor. I The gender of sound vänder hon sig också dit. Aristoteles föreslog att kvinnors ljusa röster är ett bevis på deras inneboende ondska, eftersom modiga varelser – som lejon, eller tjurar – gör djupa, mörka läten. Ju tyngre testiklar, fortsätter han, desto djupare röst; de fungerar som ett slags lod för stämbanden. I litteraturen är kvinnors ljud okontrollerade och kaotiska: högljudda skrik, vilda skratt, ylanden, gäll klagosång, utrop av smärta eller njutning. De är verbalt inkontinenta, fjolliga, skvallriga. Ofta påtalas likheten mellan kvinnans mun och kvinnans kön, vars läppar bör hållas slutna. I Odyssén ber Telemachos vid ett tillfälle sin mamma Penelope att hålla käften. Under hellenismen hände det att röstövningar ordinerades för att bota fysiska och psykiska besvär hos män, medan en kvinna som använde sin röst för mycket ansågs kunna drabbas av menstruationsrubbningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

V-profilen om Järvaveckan: ”Lobbyister har tagit över”

Magdalena Andersson talar först till folket i Gaza och sedan till de församlade under Socialdemokraternas dag på Järvaveckan. Foto: Liz Fällman.

Årets Järvavecka är den tionde i ordningen. Mohamed Nuur, lokal V-profil, ser skeptiskt på utvecklingen för både veckan och politiken i stort.

– Jag får lite av en tvångstanke att skriva ”Kuken” på den, säger Ung vänster-medlemmen vid klistermärkesbordet om Sverigeflaggan på den USA-Sverige-pin hon hittat på marken. Troligen har någon från Amerikanska Handelskammarens granntält tappat den.

Utöver dem är Vänsterpartiets monter på Järvaveckan omringade av Tibble Gymnasium, samt läkemedelsföretagen Astra Zeneca och Chiesi Pharma. Överallt syns loggorna för huvudsponsorerna: Axel Johnson-gruppen och Gålöstiftelsen. Väderprognosen över Spånga IP är polisdrönare och spridda regnskurar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

Allan är homosexuell – ska utvisas till Ryssland

Allan, 41, har förts till förvar – i väntan på att utvisas till det homofoba Ryssland. Foto: Privat / Mikhail Metzel/AP

41-årige Allan flydde till Sverige för att slippa kriga för Putins hbtq-fientliga regim. Nu skickas han tillbaka, då Migrationsverket menar att han motsatt sig deras arbete. ”Medan jag sitter inspärrad är de som hanterat mitt fall lyckliga, fria, och förbereder sig antagligen för midsommar”, skriver han till Flamman.

– Jag är väldigt förvirrad, superstressad nu, säger Allan, 41.

Han kan inte prata länge, men tackar för samtalet. Uppkopplingen är sprakig, och mobilen är lånad. Hans egen blev tagen när han fördes till Migrationsverkets förvar. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 13 juni, 2025

Budgetsaneringen på 1990-talet räddade välfärden

När dåvarande statsministern Göran Persson fyllde 50 år, fick han en stickad mössa av Johan Lönnroth. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Leonidas Aretakis skriver i Flamman (29 maj) under rubriken ”Magdalena Andersson är fast i fel epok”: ”Kritiker menar att de svenska Socialdemokraterna på 90-talet sålde ut välfärden till nyliberalismen, medan finanshökar som Magdalena Andersson menar att budgetsaneringen snarare räddade den. Nu är partiet där igen.”

Att socialdemokratin blivit nyliberal är en myt som lanserats av vänsterns konspirationsteoretiker.

Jag tolkar Leonidas så att han instämmer med de angivna kritikerna. Men de hade fel. Nyliberalerna ville montera ned välfärdsstaten. Fredrik Reinfeldt var en kort tid påverkad av dem då han lät publicera Det sovande folket 1993.

Men att socialdemokratin blivit nyliberal är en myt som lanserats av vänsterns konspirationsteoretiker.

Om vi (jag var med) inte hade fått ordning på de offentliga finanserna – budgetunderskottet låg över tio procent av BNP och Maastrichtskulden låg på 80 procent av BNP 1993 – hade Sverige hamnat i samma situation som Grekland under eurokrisen. Budgetsaneringen fick en dålig fördelningsprofil då S dumpade oss i V – som gjorde upp med dem om en budgetsaneringsplan med bland annat värnskatten hösten 1994 – och genomförde saneringen ihop med C åren 1995 till 1998. Men saneringen var nödvändig.

Läs mer

Anderssons misstag är att hon håller fast vid orimligt strama budgetregler i ett läge då vi är nere på en skuldnivå på 30 procent och vi har behov av ett stort grönt investeringspaket liksom kraftigt ökade statsanslag till kommuner och regioner.

Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 13 juni, 2025

Norge får ny drogpolitik: ”Avkriminalisering light”

Bjørn Dahl, politiker för anarkistiska Samfunnspartiet, rökte en holk i valstugan på Karl Johan redan 2017. Foto: Vidar Ruud/NTB.

En majoritet i norska Stortinget, inklusive Arbeiderpartiet, har röstat igenom ett nytt lagpaket som ska bemöta droganvändare med lägre straff och mer hjälp. ”Även i Sverige är S den största nöten att knäcka”, säger Karin Rågsjö (V) – som tycker att reformen kunde ha gått längre.

I förra veckan röstade fyra norska partier – Høyre, Sosialistisk Venstreparti (SV), socialliberala Venstre och socialdemokratiska Arbeiderpartiet – för en ny ”rusreform”.

– Vi har länge varit en del partier i Stortinget som jobbat för en avkriminalisering av mindre mängder narkotika, säger Torgeir Knag Fylkesnes (bilden), SV:s rättspolitiska talesperson, till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Nyheter 12 juni, 2025

Skolskytten i Österrike följde nazistkonton på X

Bilden som 21-åringen lade upp innan masskjutningen, en bild på honom från en e-sportsturnering, samt en detalj ur det fastnålade inlägget hos ett av de få konton han följde. På den sistnämnda bilden syns nazistsymbolen ”svarta solen” och den fascistiska filosofen Julius Evola.

Ett konto på X kopplas till skytten som mördade tio personer i österrikiska Graz. En bild postad minuter innan dådet refererar till två tidigare skolskjutningar – och i skyttens flöde blandas våldsamt innehåll med roterande hakkors.

I tisdags mördades tio människor på en gymnasieskola i österrikiska Graz. Den misstänkte gärningsmannen, en 21-årig tidigare elev, ska ha dykt upp på skolan runt kvart i tio på förmiddagen. Därefter gick han in på en toalett och tog fram sina vapen, ett par skyddsglasögon och ett headset.

Några minuter innan klockan slog tio hördes de första skotten. Mindre än tio minuter senare hade 21-åringen tagit sitt liv på en av skoltoaletterna, efter landets värsta massmord i modern historia. Sju av de dödade var flickor och flera av offren hade utländsk bakgrund, främst från europeiska länder.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Essä 12 juni, 2025

Min bittra kamp mot kaffedemonen

Kjartan Slettemarks bilder med president Nixon hänvisar till att Gevalia köpts upp av General Foods, som var inblandat i USA:s napalmtillverkning under Vietnamkriget. Som krigsmotståndare skulle man hellre dricka grönt te. Foto: Pontus Lundahl/TT.

När priset på kaffebönor passerade 200 kronor kilot bestämde sig Henrik Sahl Johansson för att bryta sig loss från de bönsvarta bojorna. Fyra dagar senare huttrade han över en kopp snabbkaffe.

En söndag i maj slutar jag dricka kaffe. Jag känner mig som Michael Douglas i inledningen av filmen Falling down: jag kliver ur min kaffedrivna bil mitt på motorvägen, tar med mig tomma kopp och promenerar in mot det samhälle som inte bryr sig om det omvända förhållandet mellan kaffepris och kritikerarvoden.

Fast det här utspelar sig på Hemköp och består, på ytan, av att jag går fram till kaffehyllan, noterar att priset på bönor stigit en bra bit över 200 kronor kilot, och där och då bestämmer mig för att bryta med kaffedemonen. Arvid Nordquist kan ta mitt liv, men han kan inte ta min frihet att själv välja vad jag dricker till vetelängden.

Vi får se vem som viker sig först – kaffeimperiet eller jag. Det vore ju synd om något skulle hända med den där lilla kartellen ni har ordnat så fint.

Fergie från Black Eyed Peas sade en gång att kokainet var den pojkvän hon haft svårast att göra slut med. Och medan jag – lätt rusig efter mitt uppror i matbutiken – går hemåt i vårsolen tänker jag att det är samma sak för mig och kaffe. Även om det är mer som att bryta med en sjukpensionerad, excentrisk faster. Och det borde ju inte vara svårt. Men det ska visa sig bli mycket svårt, för att inte säga outhärdligt.

För även om jag inte tänker så ofta på den där fastern – särskilt inte på det sättet – har hon alltid funnits där, i glädje och i sorg, på morgonen och på kvällen, med sin lite för varma hand i min. Man saknar inte kaffepaketet förrän det reser sig upp och lämnar skafferiet, som det heter.


Jag minns med fotografisk exakthet ögonblicket då min stormiga kärleksrelation med kaffe inleddes. Jag var två år gammal och familjen hade åkt till Yucatánhalvön för att bo i något jag minns som en vacker hacienda, men som troligen var ett vanligt mexikanskt motell.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Veckobrev 11 juni, 2025

Vem har rätt om Gaza – Håkan Hellström eller Moderaterna?

Bilden som skickades till Flamman från bolaget Tro & tvivel. Foto: Pao Duell.

I lördags tog jag med min dotter på demonstrationen i Stockholm en sväng. Människohavet tog aldrig slut, och jag läste senare att det var runt 30 000 demonstranter. Jag har faktiskt inte sett så stora solidaritetsuttryck sedan Irakkriget.

Samma helg närmade sig frihetsflottiljens båt Madleen, med Greta Thunberg ombord, Gaza och blev bordad av den israeliska flottan. Flamman har också rapporterat om en grupp aktivister som marscherar till Gaza via Egypten.

Så hur har högern reagerat på det eskalerande israeliska våldet i Gaza sedan vapenvilan avslutades den 18 mars?

Regeringen har strypt stödet till Unrwa. Som rutinerade biståndsskribenten Staffan Landin har förklarat i Flamman, svamlade man inte bara fritt om Hamas – man försökte dessutom begrava en Sida-rapport som visade att FN-organet fortfarande gjorde nytta för palestinierna.

Men medan biståndsminister Benjamin Dousa sticker huvudet i sanden med förvirrade ursäkter är hans kamrater i partiet och på ledarsidorna desto mer öppna i sitt stöd till Israel.

Civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin kallar demonstranterna framför riksdagshuset för ”ett gäng oborstade gaphalsar”. Svenska Dagbladets ledarskribent Daniel Schatz avfärdar Sida som ett ”aktivistkontor” och hans kollega Peter Wennblad avfärdar Greta Thunberg som som en ”selfie-aktivist”. Samtidigt vidarebefordrar riksdagsmoderaten Fredrik Kärrholm pressmeddelanden rakt av från Israels ambassad där hjälpskeppet till Gaza beskrivs som ett pr-jippo.

Helgens märkligaste Israelstöd kom dock från den moderata riksdagsledamoten Katarina Tolgfors, som på X jublade över att Håkan Hellströms konsert på Ullevi var så befriad från solidaritet med Gaza: ”Inte en palestinasjal i sikte. Bara musikglädje. Gött mos!”

Flammans nyhetsredaktör mejlade då stjärnans bolag Tro och Tvivel, för att fråga om flaggor och sjalar var förbjudna på konserten. Som svar fick han en bild på en man i folkhavet som gör V-tecknet – med en Palestinasjal runt halsen (se bilden ovan).

Dessa ynkliga reaktioner kan jämföras med Emmanuel Macron, som kallade blockaden av nödhjälp för ”skamlig” och krävde att de sex omhändertagna franska medborgarna fördes tillbaka ”omedelbart”. Storbritanniens premiärminister Keir Starmer bad också om en snabb återlämning, och passade på att kalla den humanitära situationen i Gaza för ”förfärlig och oacceptabel”.

Men Sveriges regering ligger närmare Donald Trump än dessa centrister. Den hysteriska tonen antyder däremot att de – om än vagt – skäms över att ha stått på fel sida om historien.

Samtidigt som de äntligen bestämmer sig för att agera. ”Nu tar Sverige en ledande roll”, säger utrikesminister Maria Malmer Stenergard, som i går skickade ett brev till EU:s utrikeschef Kaja Kallas med en uppmaning om sanktioner mot enskilda ministrar i Israels regering som uttryckt extrema åsikter samt stödjer den olagliga bosättningspolitiken.

Och när det kommer till den israeliska regeringen är det nog påkallat att tala om ”oborstade gaphalsar”.

Jag skriver detta på tåget till Malmö, där jag ska prata på en vänster-aw med ungdomsledaren Nicolas Lunabba och vänsterpartisten Anfal Mahdi. På Rex klockan halv sju, hoppas vi ses där!

Allt gott,
Leonidas

Diskutera på forumet (0 svar)