Utrikes 30 oktober, 2020

En Bonaparte i Vita huset

<p class="p1"><span class="s1">Inför det amerikanska presidentvalet sprider sig oron för att det ska kantas av oroligheter, eller i värsta fall till och med ett kuppförsök. Men även om dagens USA på många sätt påminner om 1840-talets instabila andra franska republik är det inte uppenbart från vem det största hotet kommer. </span></p>

Förra torsdagen gick vi enligt den franska revolutionskalendern in i månaden brumaire – dimmans och höstdisets månad. Det är tack vare Karl Marx förmodligen den kändaste av alla de revolutionära månaderna, i konkurrens med thermidor och germinal. Den 18 brumaire år åtta, eller 1799, genomförde den korsikanske generalen Napoleon Bonaparte en kupp mot direktoriet som hade styrt Frankrike sedan revolutionen, och inledde därmed det första kejsardömet. När hans borson Louis-Napoleon, eller ”Napoleon III”, år 1852, efter flera års maktkamp i efterdyningarna av revolutionen 1848, upprepade bedriften och lät utropa sig till kejsare över det andra franska kejsardömet beskrev Marx det som en farsartad imitation av den tragedi som den ursprungliga kuppen hade utgjort.

I dag har det blivit populärt att beskriva stämningarna i dagens USA som ”förrevolutionära”. Det finns också mycket i det samtida amerikanska samhället som påminner om den andra franska republikens sista månader.

Louis-Napoleon, eller Napoleon III, brorson till den ursprunglige kejsaren valdes till fransk president 1848. Fyra år senare genomförde han en statskupp och utropade sig till envåldshärskare. Målning av Franz Xaver Winterhalter.

Louis-Napoleon, eller Napoleon III, brorson till den ursprunglige kejsaren valdes till fransk president 1848. Fyra år senare genomförde han en statskupp och utropade sig till envåldshärskare. Målning av Franz Xaver Winterhalter.

I Louis Bonapartes adertonde Brumaire beskriver Marx hur revolutionen 1848 rörde sig nedifrån och upp: till skillnad från revolutionen 1789 började den som ett proletärt uppror för att sedan tas över av borgerligheten, som i sin tur lät avskaffa demokratin och återupprätta kejsardömet. 1848 hade Louis Bonaparte valts till president av en fransk befolkning som för första gången getts allmän rösträtt. Fyra år senare genomförde han en statskupp stödd på delar av borgerligheten, militären och det parisiska ”lumpproletariatet”, det vill säga ”vagabonder, avskedade soldater, frigivna förbrytare, förrymda tukthusfångar, skojare, bedragare, lazzaroner, ficktjuvar, taskspelare, falskspelare, sutenörer, bordellvärdar, bärare, litteratörer, positivhalare, lump-samlare, skärslipare, kittelflickare, tiggare”. Men framför allt stöddes han av reaktionära och kontrarevolutionära småbönder. Denna koalition hjälpte till att krossa den kortlivade andra republiken som hade upprättats av Paris proletärer sommaren 1848, och såg till att Louis Bonaparte kunde återkomma från sin exil och återinföra enväldet. Det skulle dröja till nederlaget mot Preussen 1870 och Pariskommunen innan det föll.

Sedan Donald Tump valdes till president 2016 av en brokig allians av vita över-, medel- och arbetarklassväljare, evangelikala kristna och höger-extrema har USA befunnit sig i politisk jäsning av ett slag som påminner om den andra republikens Frankrike. Den gångna sommarens protester mot rasistiskt polisvåld har på sina håll lett till scener som enligt vissa förebådar ett inbördeskrig. Varningarna om demokratins förestående avskaffande har duggat tätt på ledar-sidor och i nyhetsprogram, ibland med rätta, ofta inte. Demokratiska normer ska ha eroderats, säkerhetsbarriärer underminerats. Analyser av presidentens ledarstil och politiska habitus har försökt göra gällande att han är fascist. Sådana diskussioner har sällan varit särskilt givande, särskilt som de ofta utmynnar i slutsatsen att en ”folkfront” med det Demokratiska partiet i täten måste bildas för att försvara den demokratiska ordningen. Hittills förgäves har mer eller mindre hysteriska kommentatorer försökt identifiera Trumps ”riksdagshusbrand”, det vill säga den förevändning med vilken han skulle låta avskaffa demokratin.

Men i takt med att valet närmat sig har allt fler signaler kommit som tyder på att Trump inte har för avsikt erkänna en valförlust. Den tydligaste sådana var i den första valdebatten mellan honom och Demokraternas kandidat Joe Biden, när Trump på en rak fråga vägrade försäkra att han skulle respektera en eventuell förlust. Precis som Louis Bonaparte på sin tid utger sig Trump för att försvara vanliga medborgare från ”anarkister” som sår skräck och oordning omkring sig, och i det är han uppenbarligen beredd att gå långt. Men om Louis Bonaparte avsåg Paris proletärer och vissa misshagliga borgerliga profiler är det i Trumps fall vänstern som är måltavlan. Till skillnad från 1800-talets franska klasstrider är det ett klasskrig maskerat till kulturkrig som pågår i dagens USA.

En militärhelikopter flyger över Vita huset den 2 oktober. Foto: Manuel Balce Ceneta/AP/TT.

En militärhelikopter flyger över Vita huset den 2 oktober. Foto: Manuel Balce Ceneta/AP/TT.

Den allt mer utbredda identitetspolitiska ”woke”-ideologin, som ibland kan anta rent inkvisatoriska drag, har i Trump-högerns värld blåsts upp till ett existentiellt hot på nivå med världskommunismen och islamistisk terrorism. Sedan valrörelsen drog igång har Trumps kampanj hävdat att vänstern – i extremt bred bemärkelse, från antifa och den faktiska vänstern kring Bernie Sanders via Black lives matter till det Demokratiska etablissemanget runt Joe Biden – i princip kommer att införa en marxistisk diktatur om Trump inte väljs om.

”De vill förbjuda er från att välja vilken skola era barn ska gå i, fastän de skriver in sina egna i landets bästa privatskolor. De vill öppna gränserna medan de själva bor bakom övervakade murar i världens rikaste stadsdelar. De vill strypa finansieringen av polisen samtidigt som de själva håller sig med beväpnade säkerhetsvakter. I november måste vi en gång för alla göra oss av med denna politiska klass som har misslyckats över hela linjen”, sade Trump i sitt linjetal på Republikanernas partikonvent i slutet av augusti.

Som journalisten Thomas Frank har påpekat ligger det ett korn av sanning i Trumps ord. Det faktum att ”woke”-ideologin omfamnas av de ekonomiskt och kulturellt mest välbeställda medborgarna gör att kulturkriget mellan progressiva och konservativa värderingar också präglas av en klassdynamik. Det är den välbeställda kulturella över- och medelklassens dubbelmoral som driver en stor del amerikaner till vansinne. Frank framhåller en t-shirt från Dior för 860 dollar med budskapet ”We should all be feminists” som ett nästan övertydligt exempel på fenomenet. Det faktum att denna upplysta elit också hatar Trump ur bottnen av sina hjärtan har en katalyserande effekt, enligt honom, eftersom den gör att stödet för presidenten bara ökar:

”Hatet som de riktar mot honom gör inte Trump till en bra president – han är objektivt sett avskyvärd som sådan –, men det gör det möjligt för honom att samla bakom sig miljontals människor som annars hade hållit sig borta från en clown av hans typ.”

Sommarens protester och Trumps alarmistiska retorik har också fått vapenförsäljningen att skjuta i höjden. På ett år har vissa typer av vapen och stridsutrustning ökat tjugofalt. Det sker visserligen regelbundet i USA när politiker som anses vara fientliga till rätten att bära vapen väljs till ämbeten. Till exempel skedde det efter Barack Obamas första valseger. Den här gången är orsaken dock inte bara att Demokraterna enligt opinionsundersökningarna ser ut att vara på väg att ta tillbaka makten – oavsett vem som vinner väntas det blir oro på gatorna. Och inför utsikterna av nya massprotester, vandalism och allmän anarki är det inte omöjligt att en del av den konservativa väljarkåren i likhet med Paris borgerskap kommer att utropa: ”hellre en ända med förskräckelse, än en förskräckelse utan ända!”

Det scenario som troligast skulle kunna leda till oroligheter och den typ av kuppförsök som många oroar sig för är att det dröjer innan det definitiva valresultatet presenteras. Eftersom pandemin har tvingat många att poströsta kommer ett osedvanligt stort antal röster att räknas sent. Det lär göra att det drar ut på tiden innan det definitiva resultatet fastställs och kan sannolikt göra att valresultatet ändras sent i viktiga vågmästarstater. Att Donald Trump inte skulle acceptera att förlora en ledning ett dygn eller mer efter att de första resultaten kommit in är inte svårt att föreställa sig. Speciellt som han kommer att sitta kvar vid makten i tre månader innan han måste lämna Vita huset.

Beväpnade Trump-supportrar utanför delstatsparlamentet i Salem, Oregon den 7 september. Foto: Andrew Selsky/AP/TT.

Beväpnade Trump-supportrar utanför delstatsparlamentet i Salem, Oregon den 7 september. Foto: Andrew Selsky/AP/TT.

Om Trump till viss del påminner om Louis Bonaparte får Joe Biden sägas representera ”ordningens parti”, det vill säga det konservativa parti, med namnkunniga och uppburna profiler som Alexis de Tocqueville, Adolphe Thiers, François Guizot och Victor Hugo, som bildades efter revolutionen 1848 och som motsatte sig Bonapartes presidentskap. Demokraterna säger sig i årets valrörelse stå för förnuft och tolerans. Joe Biden har gjort kampen till en om ”nationens själ”, i vilken han representerar ordning, omtänksamhet och upplysning mot Trumps kaos, hat och obskurantism. Demokraterna skryter numera även med att de går till val på den mest progressiva plattformen i USA:s historia.

Men Biden är en märklig representant för detta ”omtänksamma” och socialt ansvarstagande parti. Hans politiska karriär har i stort sett sammanfallit med den nyliberala kontrarevolutionen – om makarna Clinton ofta anses vara de mest emblematiska representanterna för den nyliberala omstöpningen av det Demokratiska partiet är Biden förmodligen den viktigaste pådrivaren av den utvecklingen. I den nyligen utkomna boken Yesterday’s man: The case against Joe Biden tecknar journalisten Branko Marcetic ett allt annat än smickrande porträtt av Demokraternas kandidat. Biden har princip stått på fel sida i varje avgörande politisk fråga under sin livstid och har haft en nästan chockerande destruktiv inverkan på USA:s politik och samhälle.

Biden valdes in i kongressen 1972. Inledningsvis höll han en relativt progressiv linje i New Deal-traditionen och engagerade sig i frågor om fattigdom och miljöförstörelse. Men redan i sitt första senatsval beskrevs han som ”mer konservativ än sin republikanske motståndare”. Den attityden skulle komma att bli hans signum. När den ideologiska strömkantringen började i svallvågorna av oljekrisen och stagflationen i mitten av 1970–talet tog Biden genast täten. Han blev tidigt övertygad om behovet av att balansera statens budget, vilket naturligtvis innebar nedskärningar i sociala utgifter. När Ronald Reagan valdes till president 1980 uppgav Biden att han kände sig befryndad med den ultrakonservative nattväktarstatsliberalen och hjälpte genast Republikanerna att sänka skatterna för de rikaste.

Biden (längst bak till vänster) väntar på att få skaka den nyliberale presidenten Ronald Reagans hand den 2 november 1983. Biden hjälpte Republikanerna att få igenom flera viktiga lagförslag. Foto: Barry Thumma/AP/TT.

Biden (längst bak till vänster) väntar på att få skaka den nyliberale presidenten Ronald Reagans hand den 2 november 1983. Biden hjälpte Republikanerna att få igenom flera viktiga lagförslag. Foto: Barry Thumma/AP/TT.

För en politiker som anses ha särskilt goda relationer med svarta och andra minoriteter har Biden ett frånstötande CV. I frågan om desegregering var han en så högljudd motståndare till att låta skjutsa svarta elever med buss till skolor att till och med en Ku Klux Klan-ledare tyckte att han gick för långt. När crack-epidemin bröt ut på 1980-talet blev han en förespråkare för den mest hårdhänta linjen: langare skulle behandlas som mördare och straffen chockhöjas.

Tillsammans med den ökände sydstatsrasisten Strom Thurmond drev han 1984 igenom en lag som bland annat sänkte straffmyndighetsåldern från 16 till 15 år och satte satte samma straff för innehav av fem gram crack som för av innehav av ett halvt kilo kokain. Särskilt kontroversiella delar, såsom återinförandet av dödsstraff för federala brott, röstades ned. Lagen beskrevs som en ”dömningsmaskin” av kritiker. Ett år efter att den antagits hade antalet fängelseinterner växt med 32 procent och flera fängelser blivit överfulla. En stor majoritet av de nya internerna var svarta. När högsta domstolen 2005 förklarade lagen grundlagsvidrig ångrade Biden att han sponsrat den.

På 1990-talet ledde han ett chockerande lätt utskottsförhör med den ultrakonservative och sexbrottsanklagade domaren Clarence Thomas, röstade för frihandelsavtalet NAFTA och uppmuntrade Bill Clinton att lägga fram den mest åtstramande budgeten sedan 1960-talet. 1996 stödde han ett förslag på att slakta välfärdssystemet, med resultatet att antalet amerikaner i djup fattigdom nio år senare hade ökat till över två miljoner. 20 år senare hade antalet familjer som lever på mindre än två dollar om dagen fördubblats. ”I västra och södra USA försvann i princip det sociala skyddsnätet”, skriver Marcetic. Bidens i princip enda hedervärda handling under dessa årtionden var kritiken mot Reagans stöd till Sydafrikas apartheid-regering.

President Donald Trump deltar i en militär briefing i Pyeongtaek i Sydkorea den 7 november 2017. Foto: Andrew Harnik/AP/TT.

President Donald Trump deltar i en militär briefing i Pyeongtaek i Sydkorea den 7 november 2017. Foto: Andrew Harnik/AP/TT.

Den fråga som fläckat Bidens rykte mest är paradoxalt nog också den som ger honom ett visst övertag över Trump: hans agerande i utrikespolitiken. Biden har stött i princip varenda invasion och attack som USA stått för under hans tid i kongressen, från Mellanamerika till Persiska viken. Efter 11 september ville han gå längre i övervakningen av de egna medborgarna än vad George W. Bushs Patriot Act gjorde. Inför Irakkriget höll han återigen uppseendeväckande milda förhör med befälhavare och gav Bushs invasionsplaner sitt fulla stöd. Enligt Marcetic var det i själva verket Biden som gav Bush idén att sälja in kriget till folket genom att koppla terrorguppen Al-Qaida till Irak, trots att det inte fanns något samband. Bidens roll i invasionen har i efterhand fått honom att framstå som en politiker med särdeles mycket blod på händerna.

Detta gör att talet om en förestående kupp från Donald Trump framstår som ännu mer verklighetsfrånvänt. Trump må, liksom alla högerpopulister, ha stöd av anställda inom armén och polisen. Men i Pentagon är han förmodligen hatad bakom sin rygg. Hans vallöfte att hålla USA utanför nya krig är ett av få han faktiskt hållit och hans upprepade brist på respekt för stupade amerikanska soldater kan inte upplevas som annat än blasfemiskt i militärcirklar. På denna punkt har Trump presidentskap varit bra för världen. Att han skulle kunna få militärens stöd för en kupp framstår därför som osannolikt.

Joe Biden däremot kan nog vänta sig stöd från Pentagon för både det ena och andra företaget, även om det handlar om att stoppa Trump. Efter en eventuell Demokratisk valseger kommer det amerikanska imperiet att vara ”back in business”, vilket omvärlden snabbt lär bli varse. I fråga om militär förankring är det snarare Biden som är Louis Bonaparte – om det är någon som kommer att kunna genomföra en kupp så är det han.

Men om varningarna för en statskupp eller ett inbördeskrig framstår som överdrivna finns risken att Republikanerna, i händelse av ett jämnt resultat, stjäl segern på laglig väg via domstolarna. Som statsvetaren Corey Robin har skrivit är ideologin i Trumps Republikanska parti inte fascism eller auktoritarism, utan vad han kallar ”gonzo-konstitutionalism”. Det är ett demografiskt döende parti som är helt beroende av de tre mest odemokratiska institutionerna i landet för att kunna vinna makten: elektorskollegiet, senaten och högsta domstolen. Så sent som i måndags stärkte partiet dessutom sin makt över den senare när kongressen antog den ultrakonservativa Amy Coney Barrett som den bortgångna domaren Ruth Bader Ginsburgs ersättare i högsta domstolen. Det innebär att tre av domstolens nuvarande nio domare var med och arbetade för Republikanerna i fallet Bush mot Gore, som ledde till att omräkningen av rösterna i Florida i presidentvalet år 2000 avbröts och segern gavs till George W. Bush. Det har således hänt förut.

Vicepresident Joe Biden hälsar på amerikanska soldater i Camp Victory i Iraks huvudstad Bagdad den 13 januari 2011. Biden, vars son Beau tjänstgjorde i Irak innan han dog av hjärncancer den 2015, spelade en nyckelroll i upptakten till Irakkriget. Foto: Maya Alleruzzo/AP/TT.

Vicepresident Joe Biden hälsar på amerikanska soldater i Camp Victory i Iraks huvudstad Bagdad den 13 januari 2011. Biden, vars son Beau tjänstgjorde i Irak innan han dog av hjärncancer den 2015, spelade en nyckelroll i upptakten till Irakkriget. Foto: Maya Alleruzzo/AP/TT.

Om Biden vinner, vilket mätningarna pekar på, vore det en seger för få utom möjligtvis en phyrrusseger för klimatet. Marcetic drar slutsatsen att Biden inte är en dålig eller ond människa. ”Men han är en person som på grund av de politiska, sociala och historiska krafter som formade hans liv, gjorde val och drog politiska lärdomar som inte bara gör honom illa lämpad att bekämpa Trumpismen, utan också fick honom att skapa just de omständigheter som gjorde att Trump vann från första början.” Det andra ledet stämmer utan tvivel. Men tanken att en vänsterpopulist som Bernie Sanders skulle ha en bättre chans mot Donald Trump underskattar nog styrkan i den antisocialistiska ideologin som genomsyrar USA. Biden som alltid utmålat sig som en representant för vanliga (läs vita) medelklassmänniskor i motsats till ”särintressen” som minoritetsgrupper, har förmodligen lättare att locka över de vita arbetarklassväljare i vågmästarstater som gav Trump segern 2016 än många andra. Enligt opinionsmätningar har han redan gjort det i vissa nyckelstater, samtidigt som han också vunnit över pensionärerna – den överlägset viktigaste väljargruppen.

Men Marcetic varning stannar inte där. Enligt honom utgör Biden ett hot även om han skulle vinna. ”Även om Biden lyckas besegra Trump är det mycket möjligt att hans presidentskap ger upphov till någon mycket värre.” På grund av Bidens benägenhet att inspireras av högern och söka kompromisser över partigränsen hävdar han att det är möjligt att Biden för USA ännu längre ned för den högerextrema vägen än till och med Trump.

Essä 18 juni, 2025

Birgitta Eds existentiella herrgård ger mig mardrömmar

Bild: Jaana-Kristiina Alakoski: ”Beste”, blandat material 2025.

Den nya folkhälsosatsningen på existentiell hälsa vill få oss att sluta grubbla – och gå tillbaka till jobbet.

Livet är meningslöst.

Så känner åtminstone var fjärde svensk, enligt en rapport från 2023. Ångest må vara vår arvedel, men så ensamma, uttråkade, sömnlösa och deprimerade som vi är i dag har vi inte varit på 50 år. Andelen som upplever livet som meningslöst har fyrdubblats på bara två decennier.

Så, vadå? Ska alla in i psykvården? Nej, åtminstone inte enligt socialminister Jakob Forssmed. Han har hittat ett nytt favoritbegrepp: existentiell hälsa. På Forssmeds initiativ har regeringen gett i uppdrag till Folkhälsomyndigheten att utreda hur arbetet kan komma i gång. ”Existentiell hälsa”, står det i regeringens pressmeddelande, ”kan beskrivas som förmågan att tro på, ta vara på, förhålla sig till och känna mening med livet.”

Första gången jag hörde begreppet skrattade jag rakt ut. Jag kunde för mitt liv inte förstå hur de två orden hängde ihop. Jovisst, man måste väl ha en smula hälsa för att fortsätta existera, men utöver det? Handlar det om att minska rökningen bland franska existentialister? De dog ju av sina lungproblem för femtio år sedan.

Nu har jag läst på, och jag skrattar inte längre. Jag är faktiskt jävligt oroad. När man tränger in bakom de suddiga myndighetsflosklerna, och granskar implikationerna av begreppet, framträder bilden av ett sjukt samhälle.

Existentiell hälsa är en sekulär översättning av spiritual health (ett forskningsområde som bland annat påstår sig ha visat att man röker mindre om man tror på Gud, så Sartre hade kanske kunnat få lite hjälp där). Andlig hälsa handlar om att känna att ens liv står i relation till ”något större”, en aspekt som fått hänga med till det vagare svenska begreppet. I rapporterna från Folkhälsomyndigheten, som publicerades i december förra året och i mars i år, framgår framför allt att man inte riktigt kan slå fast vad som menas med existentiell hälsa.

Men ”det kanske inte heller är önskvärt med en definition”, säger utredaren Emma Lindholm i en intervju. ”Då är risken att man också väljer bort vissa aspekter. Det är subjektivt och kan ändras under livets gång.” Existentiell hälsa ska alltså vara… allt man vill att det ska vara? ”Vårt arbete”, skriver de sfinxaktigt i rapporten, ”visar både att existentiell hälsa kan mätas och att existentiell hälsa är något omätbart.”

Mätt det har de åtminstone gjort, genom en intervjustudie där svenskar i olika åldersgrupper fått svara på frågor i stil med ”Vad gör att du känner livslust och meningsfullhet?” och ”Vilka sammanhang mår du bra av?”

Resultatet är rafflande.

Människor upplever sig må bra av att vara ute i naturen. Umgås med sin familj och sina vänner. Vissa känner även glädje när de handarbetar, påtar i trädgården, lyssnar på musik, tränar eller har sex. Troende uppger att Gud är viktig för dem. Någon påstår sig vara mer glad när solen skiner. Att se barn växa upp upplevs som meningsfullt av många.

Bild: Jaana-Kristiina Alakoski: ”Lille rövhål”, blandat material 2025.

Vad bra att det har gjorts en utredning av detta. Den visar nämligen att vi lever i ett helt idiotiskt samhälle, som inte ens klarar av att utgå från plattityder om vad som gör livet värt att leva, utan måste lägga hundratusentals kronor på att skicka ut enkäter och få folk att upprepa dem till en utredning. Rapporten ”Existentiell hälsa och folkhälsa” visar ett samhälle utan självförtroende som förvaltare av det gemensamma livet. Ett samhälle, med andra ord, i existentiell kris.

Som filosof slås jag framför allt av två saker när jag granskar myndighetsspråket om meningen med livet. Det första är att den självklart ska nalkas som en upplevelse. Meningen med livet är alltså inte någon intellektuell fråga. Antingen anses det månghundraåriga filosofiska problemet redan som löst (42, som i Liftarens guide till galaxen), eller också anser Folkhälsomyndigheten det vara irrelevant för deras syften. Det enda som räknas är upplevelsen.

För det andra är det givet för dem att utgå från individen. Meningen med livet har, igen helt okommenterat, begränsats till att handla om mitt liv. Huruvida hela mänskligheten, eller allt medvetet liv, kan sägas ha ett syfte är inte något som Folkhälsomyndigheten bjuder in till att grubbla över. Om du upplever livet som meningslöst handlar det om dig, dig, dig. Vad kan du göra åt saken? Stanna upp en stund på din löprunda och iaktta en knotig björk, som läkaren Anders Rosengren tipsar om i ”En oväntad glänta. Tankar om hälsa och existens.”

Cirkelresonemanget bakom begreppet existentiell hälsa kan skrivas ut så här: Meningen med livet är att du ska må bra. Om du känner mening mår du bättre. Om du mår bättre har du lättare att känna mening. Ditt liv blir meningsfullt och bra, när du själv väljer att göra saker som får livet att kännas meningsfullt för dig.

Av det filosofiska problemet om meningen med livet återstår inte mycket. Men det är filosoferna som själva har krattat manegen för det här individualistiska, upplevelsefokuserade tankesättet.

Frågan om livets mening sågs länge som en del av metafysiken. Det vill säga: man utgick ifrån att det kunde finnas en mening i sig, som Gud eller världsanden. Men metafysiken monterades ned av flera olika filosofiska rörelser under 1900-talet. I Oxford härjade den lingvistiska logiska positivismen, som förklarade frågan om livets mening vara rent nonsens. ”Vad menas med mening?” blev ett mer populärt problem.

Samtidigt menade existentialisterna i Paris att människans existens definierades av att vara utslungad i ett ofärdigt liv, helt utan metafysiska grundvalar. Livet i sig är meningslöst och absurt. Vi måste själva välja vår mening.

Salut. Existentiell hälsa har ingenting att göra med den franska filosofen Jean-Paul Sartres tobaks- och dryckesvanor. Foto: AP.

För Jean-Paul Sartre innebar denna frihet en fruktansvärd ångest. För den svenska Folkhälsomyndigheten ska existentiella reflektioner ofelbart leda fram till välmående.

Filosofen Torbjörn Tännsjö sammanfattar problemet i Dagens Nyheter (16/2 2025):

Den här idén förutsätter att människor når en glättad syn på människans lott när de tänker över existentiella frågor. Men tänk om kritiskt tänkande kring dessa frågor utmynnar i tanken att det inte finns någon högre makt som har någon plan med ens liv, att det inte finns några moraliska sanningar, att ens liv saknar mening men att döden ändå är det värsta som kommer att drabba en?

Själva syftet med begreppet ”existentiell hälsa” tycks vara att dränera frågan om livets mening på den ångest som länge varit förknippad med den. Albert Camus inledde till exempel sin undersökning av frågan med att hävda att det bara finns ett verkligt allvarligt filosofiskt problem: självmordet. ”Då man avgör om livet är värt att leva eller inte, besvarar man filosofins grundläggande fråga.”

Detta är en fråga som absolut inte får ställas i dag. Folkhälsomyndigheten tycks redan ha besvarat den, eftersom de förespråkar att integrera existentiella perspektiv i arbetet med suicidprevention. Existentiell hälsa handlar alltså om att hitta sätt att tänka på meningen med livet som undanröjer möjligheten till deprimerande slutsatser.

Det finns ett gäng filosofer som är ivriga att hjälpa dem. Kanske för att de ser jobbmöjligheter. Svenska sällskapet för filosofisk praxis replikerar Tännsjö: poängen med existentiella reflektioner är inte att komma fram till något, det är reflekterandet i sig. Vi vet alla redan att man kan må bättre av sina tankar – se bara på placeboeffekten! (Vilken typ av filosofi som ska fungera som existentiella sockerpiller nämner de inte.) Sällskapet ser gärna en ökad satsning på filosofiska samtal i allt från äldrevården till elevhälsan.

Saliga. Birgitta Ed och Ulf Kristersson på gudstjänsten vid riksmötets öppnande. Foto: Jonas Ekströmer/TT.

En annan som tycker att vi filosofer borde ”ta vårt ansvar och bidra till den existentiella hälsan, eller det existentiella välbefinnandet, oavsett vad vi tycker om själva begreppet” är Kalle Grill, lektor vid Umeå universitet. Enligt Grill handlar det om att ha ”sunda (funktionella, kloka) förhållningssätt till existentiella frågor”. Han har själv, som ”filosofisk rådgivare”, haft samtal med människor som ”varit handikappade av sina egna inställningar till utmaningar i livet”. Efter deras snack har de ”ändrat sin inställning och uppnått mycket högre funktion och välmående i vardagen”.

Det är ju kul att Kalle Grill kan vara en så bra kompis, eller hobbyterapeut, men det tycks mig ha mycket lite med filosofi att göra. Blickar man bakåt i filosofihistorien verkar en välfungerande vardag, sundhet och välmående knappast ha ett naturligt samband med högtstående existentiella reflektioner. Ta Sokrates, som beskrev filosofi som en övning i att dö, och satte stolthet i att oberört kunna tömma giftbägaren:

För ingen vet om inte döden är det högsta goda för människan, men man är rädd för döden som om man säkert visste att den är det högsta onda. Där har vi just en sådan förkastlig okunnighet: att tro sig veta vad man inte vet!

Existentiell hälsa handlar alltså om att hitta sätt att tänka på meningen med livet som undanröjer möjligheten till deprimerande slutsatser.

Eller tänk på Søren Kierkegaards rättfärdigande av Abrahams beredskap att offra sin son Isak, som ett argument för varför tron överskrider etiken. (Själv hade Kierkegaard lyckligtvis inga barn, efter att hans ångestfyllda överanalyserande drivit honom till att bryta upp förlovningen med sitt livs stora kärlek.) Eller varför inte reflektera över Simone Weil, som svälte sig till döds vid 34 års ålder, eftersom hon trots framskriden tuberkulos vägrade äta mer än hon trodde att soldaterna i den franska motståndsrörelsen fick i sig.

Moralfilosofi, teologiska analyser och sanningskärlek leder knappast ofelbart till en sund själ i en sund kropp. Man kan lika gärna landa i att det är rimligt att ta livet av sig eller mörda sina barn.

Om seriösa reflektioner över livets mening i själva verket ska undanröjas av satsningen på existentiell hälsa, vad vill man i så fall uppnå? Vilket kan vara syftet med ett sådant statligt initiativ?

Naturligtvis menar alla inblandade väl. Jakob Forssmed menar väl, utredaren Emma Lindholm menar väl, och alla som håller existentiella samtal med ryggmärgsskadade som överväger att ta livet av sig menar såklart väl i att försöka mota undan tanken på suicid som en rationell utväg. Birgitta Ed, statsministerns fru och relativt nybakad präst, menar också väl. Hon har köpt herrgården Fållökna som ska renoveras till kursplats för existentiell hälsa, som man inte ska kunna rymma ifrån. ”Hälsotillståndet är inget vidare för många unga. Det här är en avskild plats där man inte kan smita i väg till andra saker”, som hennes kollega Thorbjörn Larsson uttrycker det till Expressen.

Vägen till helvetet är kantad av goda avsikter (och, som i Fållöknas fall, 25 hektar skog). Det är kanske en överdrift att hävda att ambitionen med ”existentiell hälsa” är att frihetsberöva alla unga människor som grubblar sig sjuka. Men det finns något uppfordrande i begreppet, som antyder att det närmast har blivit en plikt för medborgarna att uppleva livet som meningsfullt.

Oas. Statsministerns fru Birgitta Ed ska omvandla herrgården Fållökna kursgård för existentiell hälsa – och garanterar att det inte går att rymma. Foto: Pontus Lundahl/TT.

Hälsa definieras av WHO som ”ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, inte endast frånvaro av sjukdom eller funktionsnedsättning”. Hälsa har alltså inte bara en negativ definition – frånvaro av lidande – utan ska innebära ett fulländat välbehag på alla plan. Existentiell hälsa tillför en fjärde dimension, ett välbefinnande i bemärkelsen av upplevd mening. Man ska alltså inte bara befrias från meningslösheten, utan också känna en positiv mening.

Folkhälsan innebär, enligt den franska filosofen Michel Foucault, ett annat slags maktutövande än straff och våld. Av det som han kallar för biomakten drivs medborgarna till självdisciplin i föreställningen om att de optimerar sina liv. I dag pressas man ständigt att maximera sin hälsa: träna sig snygg, medicinera sig glad, sluta röka, ha ett rikt sexliv och så vidare. Biomakten fungerar positivt, inte repressivt, genom att få oss att frivilligt forma oss till de sunda, arbetsdugliga invånare systemet behöver.

Varför har nu en existentiell dimension adderats till biomakten?

Samtidigt förväntar sig arbetsgivarna mer än någonsin att arbetet ska vara så meningsfullt för den anställda att den i princip ska utföra det av ren passion.

Om vi återvänder till undersökningen ”Svenskarna, vardagen och meningslöshetens mörker” av Kairos Futures, framträder en möjlig förklaring. En annan fråga som institutet ställt sedan 1982 är hur meningsfulla svenskarna uppfattar sina arbeten. Under det tidiga 80-talet tycker omkring 70 procent att arbetet känns meningsfullt. Sedan pekar kurvan stadigt nedåt. 2023 tycker bara 18 procent att arbetet är en viktig källa till mening.

Samtidigt förväntar sig arbetsgivarna mer än någonsin att arbetet ska vara så meningsfullt för den anställda att den i princip ska utföra det av ren passion. Granskar man språket i platsannonserna blir detta imperativ snabbt tydligt. ”Driv” efterfrågas för nästan samtliga jobb. Engagemanget ska inte utgå från lönen, utan från en personlig upplevelse av mening i sysslan. Så här kan det låta i en platsannons för städare:

Om du ofta får höra… att du är snäll. En omtänksam person. Och noggrann. Då är det nog dig vi söker! Vi jobbar nämligen med omtanke när vi städar fram en enklare, renare vardag åt våra kunder. Och vi gör det med hjärtat. För vi vet att vårt arbete får kunden att trivas och må bra, och det gör oss glada.

Systematisk exploatering har aldrig låtit så mellanmänskligt. De fattigare städar åt de rikare för att de är så snälla. De gör det med hjärtat, för att de drivs av att få livspusslet att gå ihop för den övre medelklassen.

Samtidigt känner både den gifta HR-konsulten och PR-konsulten, i hemlighet, att jobben som slukar all deras tid är lika meningslösa som städerskans.

För att ett sådant system ska hålla ihop räcker det inte med peppig retorik i platsannonserna. Meningslöshetskänslan växer ändå, och hotar att kröka ned den stadigt uppåtpekande bnp-kurvan. Det sista regeringen vill är att människor stannar upp och tar sin existentiella ångest på allvar. Alltså måste en pseudobehandling inrättas, och det pronto.

Hur arbetet med existentiell hälsa skall fortskrida är, liksom det mesta i rapporterna från Folkhälsomyndigheten, mycket oklart.

De föreslår fyra utvecklingsområden: Synliggöra och stimulera, Öka kunskap om samband, Utvärdera verksamheter och Utforska mätmetoder. Man vill ordna seminarier, föra dialog med berörda myndigheter, ”fördjupa kunskapen om risk- och skyddsfaktorer för existentiella fenomen” – kanske får vi se varningstexter i stil med ”Fransk existentialism skadar dina barn, din familj och dina vänner”? – och göra fler intervjuer ”bland grupper med förhöjd risk att drabbas av ohälsa kopplat till existentiella perspektiv”.

En annan slutsats man hade kunnat dra av deras utredning är att det redan finns ett välfungerande system för att skapa sammanhang, gemenskap och mening. Nämligen föreningslivet.

Det sista regeringen vill är att människor stannar upp och tar sin existentiella ångest på allvar.

Folkhälsomyndigheten noterar faktiskt att ideellt arbete, kultur, idrott och politiska organisationer uppges av många i intervjustudien som viktigt i deras liv. Men under rubriken ”Vägen framåt” nämns plötsligt inte föreningslivet med ett ord. Kanske för att den regering som gett dem i uppdrag att utreda den existentiella hälsan samtidigt stryper stöden till studieförbund och ideella organisationer.

I stället ska vi som individer få hjälp att skydda oss mot dåliga existentiella fenomen, och lära oss att undvika perspektiv som kan leda till ohälsa. Men oavsett hur detta ska gå till har jag svårt att tänka mig att det skulle fungera. Människan är, tror jag, obotligt metafysisk: vi kommer alltid att undra över existensens grunder.

För att sno ett tankeexperiment från den amerikanska filosofen Robert Nozick: tänk dig att Folkhälsomyndigheten tog fram en erfarenhetsmaskin, som skapade en upplevelse av livet som meningsfullt. Du kunde få tillbringa resten av dina dagar i en matrix som gav en perfekt illusion av djupt och underbart existentiellt välbehag. Maskinen skulle dessutom ta bort möjligheten att fråga dig om det du upplevde var verkligt eller sant. Skulle du välja att leva i en sådan maskin?

Läs mer

De flesta skulle nog svara nej på den frågan. Meningen med livet kan inte reduceras till en upplevelse. Vi bryr oss för mycket om verkligheten, och vill lära känna den och förstå den, även om det skulle vara skrämmande och deprimerande.

Men innan vi vet ordet av har vår existentiella ångest sjukdomförklarats. Grubblande ungdomar fångas in och skickas till Fållökna, där de omskolas till livspositiva HR-konsulter som kan löpträna och förundras över fågelsång samtidigt.

Snart blir det kanske dags att samlas på Folkhälsomyndighetens trappa, med varsin cigg i mungipan, och demonstrera för rätten att se livet som meningslöst.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar/Kultur 17 juni, 2025

Paulina Sokolow: Irans kvinnor befrias inte av rosa bomber

Bilder av Israel som ett land för frigjorda kvinnor är en seglivad nationell myt. Foto: Skärmdump, Ronen Zvulun/AP.

”Kvinna, liv, frihet”, dundrade Netanyahu till det iranska folket samma morgon som bomberna regnade över Teheran i fredags. Men med tanke på fascistpacket han styr med är han knappast någon kvinnornas beskyddare.

En grupp unga, välväxta kvinnor i höga stövlar, tajts och hårsvall står i formation och struttar runt i en synkroniserad bensparkardans à la Beyoncé. Jag fattar att det mobilen visar är AI-slask, generisk mjukporr. Ändå stannar jag upp och kollar klart. Den som delat filmen är en gammal bekant som på instagram de senaste 20 månaderna varvat bilder från familjehögtider och karriärframgångar med klipp av morska IDF-soldater, hejarop till Israels eurovision-sångerska och kampanjer om att släppa gisslan.

Undertexten till dansvideon som fångar min uppmärksamhet. ”Befria Iran. Kvinna, liv, frihet. Rädda Israel.” Det kurdiska slagordet jin, jiyan, azadi blev känt för världen som ett feministiskt stridsrop från de förtryckta kvinnorna i Iran efter mordet på 22-åriga Mahsa Amini 2022. Bombningarna sker alltså inte bara av egenintresse, utan är en räddningsaktion av iranska kvinnor, som de stora starka israelerna ska befria från religiöst förtryck.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 17 juni, 2025

Friskola bytte böcker mot USA-tema – hotas av miljonsmäll

”Fortitudo” betyder mod eller tapperhet på latin. Foto: Liz Fällman.

Amerikanska gymnasiet, ”en svensk skola med amerikanskt mindset”, är en av Sveriges snabbast växande friskolekoncerner. Men lärare vittnar om ohållbar arbetsmiljö – och nu åker bolaget på en miljonsmäll från Skolinspektionen.

Friskolekoncernen Amerikanska gymnasiet kan behöva betala två miljoner kronor i vite till Skolinspektionen, efter en granskning av koncernens skola i Uppsala.

För att undvika miljonvitet måste man innan den 14 november ”se till att samtliga elevers läsår omfattar minst 178 skoldagar” och rätt antal undervisningstimmar – samt att eleverna har ordentlig tillgång till specialpedagog och läroböcker, och att de digitala läromedel man har använt i stället för läroböcker faktiskt fungerar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 16 juni, 2025

Palmecentret förlorar miljonbelopp: ”Orbanisering”

Biståndsminister Benjamin Dousa (M) och Jakob Granit, generaldirektör på Sida, besöker ett svenskt biståndsprojekt i Uganda. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT.

Efter en ändring i sista sekunden stoppas bidrag på 68 miljoner kronor till Palmecentret. ”Svårt att tänka att det inte är riktat mot oss”, säger generalsekreteraren Oscar Ernerot, som beskriver stödet som bortskuret med ”kirurgisk precision”.

– Tråkigast är beskedet såklart för alla våra partners och verksamheter ute i världen, som kommer drabbas hårdast av det här, säger Oscar Ernerot, generalsekreterare för Palmecentret.

– Inte minst i Palestina, vilket är särskilt allvarligt just nu, där vi stödjer fackföreningar, kvinno- och ungdomsorganisationer. Men även i södra Afrika och Colombia.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Folket som den israeliska litteraturen vill glömma

Tvångsförflyttningarna av palestinierna skildras på olika sätt i i den israeliska litteraturen. Foto: AP.

Om Israel ska göra upp med sin historia måste glömskan först konfronteras på allvar. Theo Vareman reflekterar över hur 1948 skildrats i palestinsk och israelisk skönlitteratur.

Nyinflyttad i London stod jag en dag vid hylla O i bokhandeln på Gower street och hade framför mig merparten av Amos Oz författarskap. Det var som att träffa en gammal vän. Oz – fram till sin död Israels mest erkända författare – är en av dem jag ständigt återvänder till. Dels tilltalas jag av melankolin hos de ofta sökande, förvirrade huvudpersonerna, dels är han en mästare på att skildra barnets perspektiv, även under dramatiska historiska skeenden. Jag lämnade bokhandeln med kortromanen Panter i källaren från 1995.

Läsaren får följa Proffy, en tolvårig pojke i Jerusalem under året som leder fram till Israels grundande. Kampen för ett eget land letar sig in i Proffys och hans vänners lekar, något som kompliceras av att Proffy samtidigt blir vän med en brittisk soldat som vill bättra på sin rostiga hebreiska. I slutet av boken blir leken allvar, när FN meddelar sin delningsplan för Palestina och drömmen om en judisk stat plötsligt tycks inom räckhåll.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Kvinnor som skrattar är inte kannibaler

Paris Hilton talade med en mörk alt som del av sin varumärkesförflyttning. Foto: Chris Pizzello/AP.

Anne Carson rannsakar synen på ljusa röster genom historien. Skojigt, tycker Hanna Johansson om den nyutgivna essän ”The gender of sound”.

Mot slutet av The gender of sound, en essä som första gången publicerades i en samling 1992 och som tidigare i år kom i en tunn, snygg nyutgåva av Silver press, håller Anne Carson ett tal till naivitetens lov. Eller, så här: hon förutspår att hon kommer att få kritik för sitt spretiga sätt att besvara den fråga som essän uppehåller sig vid: ”Hur påverkar våra föreställningar om kön hur vi uppfattar ljud?”

Carson är professorn i klassiska språk som blivit berömd för sitt säregna, poetiska sätt att förhålla sig till antikens källor. I The gender of sound vänder hon sig också dit. Aristoteles föreslog att kvinnors ljusa röster är ett bevis på deras inneboende ondska, eftersom modiga varelser – som lejon, eller tjurar – gör djupa, mörka läten. Ju tyngre testiklar, fortsätter han, desto djupare röst; de fungerar som ett slags lod för stämbanden. I litteraturen är kvinnors ljud okontrollerade och kaotiska: högljudda skrik, vilda skratt, ylanden, gäll klagosång, utrop av smärta eller njutning. De är verbalt inkontinenta, fjolliga, skvallriga. Ofta påtalas likheten mellan kvinnans mun och kvinnans kön, vars läppar bör hållas slutna. I Odyssén ber Telemachos vid ett tillfälle sin mamma Penelope att hålla käften. Under hellenismen hände det att röstövningar ordinerades för att bota fysiska och psykiska besvär hos män, medan en kvinna som använde sin röst för mycket ansågs kunna drabbas av menstruationsrubbningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

V-profilen om Järvaveckan: ”Lobbyister har tagit över”

Magdalena Andersson talar först till folket i Gaza och sedan till de församlade under Socialdemokraternas dag på Järvaveckan. Foto: Liz Fällman.

Årets Järvavecka är den tionde i ordningen. Mohamed Nuur, lokal V-profil, ser skeptiskt på utvecklingen för både veckan och politiken i stort.

– Jag får lite av en tvångstanke att skriva ”Kuken” på den, säger Ung vänster-medlemmen vid klistermärkesbordet om Sverigeflaggan på den USA-Sverige-pin hon hittat på marken. Troligen har någon från Amerikanska Handelskammarens granntält tappat den.

Utöver dem är Vänsterpartiets monter på Järvaveckan omringade av Tibble Gymnasium, samt läkemedelsföretagen Astra Zeneca och Chiesi Pharma. Överallt syns loggorna för huvudsponsorerna: Axel Johnson-gruppen och Gålöstiftelsen. Väderprognosen över Spånga IP är polisdrönare och spridda regnskurar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

Allan är homosexuell – ska utvisas till Ryssland

Allan, 41, har förts till förvar – i väntan på att utvisas till det homofoba Ryssland. Foto: Privat / Mikhail Metzel/AP

41-årige Allan flydde till Sverige för att slippa kriga för Putins hbtq-fientliga regim. Nu skickas han tillbaka, då Migrationsverket menar att han motsatt sig deras arbete. ”Medan jag sitter inspärrad är de som hanterat mitt fall lyckliga, fria, och förbereder sig antagligen för midsommar”, skriver han till Flamman.

– Jag är väldigt förvirrad, superstressad nu, säger Allan, 41.

Han kan inte prata länge, men tackar för samtalet. Uppkopplingen är sprakig, och mobilen är lånad. Hans egen blev tagen när han fördes till Migrationsverkets förvar. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 13 juni, 2025

Budgetsaneringen på 1990-talet räddade välfärden

När dåvarande statsministern Göran Persson fyllde 50 år, fick han en stickad mössa av Johan Lönnroth. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Leonidas Aretakis skriver i Flamman (29 maj) under rubriken ”Magdalena Andersson är fast i fel epok”: ”Kritiker menar att de svenska Socialdemokraterna på 90-talet sålde ut välfärden till nyliberalismen, medan finanshökar som Magdalena Andersson menar att budgetsaneringen snarare räddade den. Nu är partiet där igen.”

Att socialdemokratin blivit nyliberal är en myt som lanserats av vänsterns konspirationsteoretiker.

Jag tolkar Leonidas så att han instämmer med de angivna kritikerna. Men de hade fel. Nyliberalerna ville montera ned välfärdsstaten. Fredrik Reinfeldt var en kort tid påverkad av dem då han lät publicera Det sovande folket 1993.

Men att socialdemokratin blivit nyliberal är en myt som lanserats av vänsterns konspirationsteoretiker.

Om vi (jag var med) inte hade fått ordning på de offentliga finanserna – budgetunderskottet låg över tio procent av BNP och Maastrichtskulden låg på 80 procent av BNP 1993 – hade Sverige hamnat i samma situation som Grekland under eurokrisen. Budgetsaneringen fick en dålig fördelningsprofil då S dumpade oss i V – som gjorde upp med dem om en budgetsaneringsplan med bland annat värnskatten hösten 1994 – och genomförde saneringen ihop med C åren 1995 till 1998. Men saneringen var nödvändig.

Läs mer

Anderssons misstag är att hon håller fast vid orimligt strama budgetregler i ett läge då vi är nere på en skuldnivå på 30 procent och vi har behov av ett stort grönt investeringspaket liksom kraftigt ökade statsanslag till kommuner och regioner.

Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 13 juni, 2025

Norge får ny drogpolitik: ”Avkriminalisering light”

Bjørn Dahl, politiker för anarkistiska Samfunnspartiet, rökte en holk i valstugan på Karl Johan redan 2017. Foto: Vidar Ruud/NTB.

En majoritet i norska Stortinget, inklusive Arbeiderpartiet, har röstat igenom ett nytt lagpaket som ska bemöta droganvändare med lägre straff och mer hjälp. ”Även i Sverige är S den största nöten att knäcka”, säger Karin Rågsjö (V) – som tycker att reformen kunde ha gått längre.

I förra veckan röstade fyra norska partier – Høyre, Sosialistisk Venstreparti (SV), socialliberala Venstre och socialdemokratiska Arbeiderpartiet – för en ny ”rusreform”.

– Vi har länge varit en del partier i Stortinget som jobbat för en avkriminalisering av mindre mängder narkotika, säger Torgeir Knag Fylkesnes (bilden), SV:s rättspolitiska talesperson, till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)