Tyska arbetsgivarförbundet BDA och landsorganisationen DGB slåss gemensamt mot de små fackförbunden som använder sitt strejkvapen för att driva upp lönerna för utvalda yrkesgrupper. Man vill ha en lagändring som reglerar kollektivavtalen.
Den tyska fackföreningsrörelsen är organiserad enligt den så kallade industriförbundsprincipen. Såväl arbetare som tjänstemän är i regel medlemmar i samma fackförening. Landsorganisationen DGB och förhandlingsmotparten BDA har traditionellt förhandlat med varandra inom ramarna för ett kollektivavtalssystem som bygger på principen ”ett företag – ett kollektivavtal”. Principen gör att strejkrörelser hör till ovanligheterna, under avtalstiden råder fredsplikt.
Piloterna först
I årtionden tvingades alla fackföreningar att antingen ansluta sig till DGB eller att teckna samverkansavtal. Det var den största fackliga organisationens kollektivavtal som styrde villkoren för oorganiserade anställda och också för medlemmar i eventuella andra fackföreningar. Systemet har dock framgångsrikt knäckts av piloternas förbund Cockpit. Piloterna strejkade sig till avsevärt högre löner sedan de lämnat samarbetet med DGB. Sedan dess har även andra yrkesförbund tagit efter. DGB-facken i sin tur har förlorat skaror av medlemmar till de små yrkesförbunden.
Inför en stundande lokförarstrejk har DGB och motparten BDA tillsammans förnyat sitt krav på lagstiftning. Principen om att bara den största fackföreningen ska kunna förhandla om ett kollektivavtal ska fastslås. Kravet formulerades i somras när den tyska arbetsdomstolen slog fast att ingen fackförening kan tvingas lyda under andra fackföreningars kollektivavtal.