Nyheter/Utrikes 08 augusti, 2022

Filippinerna på väg att bli glömskans land

Filippinerna har ersatt en brutal president med sonen till den tidigare diktatorn. Därmed fick landets mest hyllade regissör, som i trettio år varnat för vad som händer om filippinierna inte slutar förtränga sin historia, rätt.

Den sista juni gick en 64-årig politiker med ett påfallande ungt utseende ut på den röda mattan i Nationalmuseet i Filippinernas huvudstad Manila, lyfte ena handen och lade den andra på en bibel. Efter att ha svurits in som president vände han sig sedan till det filippinska folket och förklarade att han skulle försöka efterlikna sin far.

– Jag kände en gång en man som såg att inte mycket hade åstadkommits sedan självständigheten i ett land vars folk har den största potentialen att lyckas. Och ändå var de fattiga. Men han lyckades. Ibland med det nödvändiga stödet, ibland utan. Så kommer det också att vara med hans son. Ni kommer inte att få höra några ursäkter från mig.

Mannen var Ferdinand Romualdez Marcos Jr, ofta bara kallad Bongbong, som i maj vann landets presidentval i en jordskredsseger. Bredvid honom stod hans två syskon, samt deras 92-åriga mor, Imelda Marcos.

Samma morgon samlades en stor grupp filippinier i grannstaden Quezon City och svor att skydda landet mot ”tyranni, lögner och brott mot folkets fri- och rättigheter”. Eden svors vid komplexet Bantayog ng mga Bayani, Hjältarnas monument, ett museum, forskningscenter och minnesmärke över de tusentals människor som fängslades, torterades och dödades under diktaturen 1972–1986.

Den regimen leddes av president Ferdinand Marcos, en världens mest ökända diktatorer. Att dennes son nu har nått den politiska makten, bara 33 år efter faderns död, borde egentligen inte vara möjligt. Ett möjligt svar på frågan hur det ändå kunde ske går att söka i den filippinske regissören Lav Diaz verk, en av världens i dag mest kritikerrosade.

Lav Diaz är känd för sina många, långa och långsamma filmer. Med en snittid på sex timmar har hans ofta svartvita filmer gett honom rykte som en svår regissör och en representant för vad vissa kritiker kallar ”slow cinema”. Det faktum att de flesta av hans filmer behandlar Filippinernas moderna politiska historia, och i synnerhet diktaturen, gör dem dock långt mer tillgängliga än många andra i samma kategori. Själv har Diaz sagt att det inte är ”slow cinema, det är cinema”.

Diaz föddes 1958 i en liten by på sydön Mindanao, åtta år efter att Filippinerna officiellt blev självständigt från USA. Uppväxten i en fattig by utan asfalterade vägar, som son till två oppositionella lärare under en av landets mest turbulenta perioder har satt tydliga spår i hans filmer. Han var sju år när Marcos valdes till president och 13 när denne upphävde demokratin 1972.

Marcos första mandatperiod hade präglats av en allt svårare ekonomisk kris. Oppositionspartier började bildas under hans andra presidentperiod, medan allt fler aktivister sökte sig till kommunistpartiet. Marcos lovade att tillsätta en församling för att ta fram en ny grundlag 1971, men ett år senare, när hans sista mandatperiod skulle löpa ut, lät han i stället utfärda undantagstillstånd med argumentet att republiken var hotad av kommunistiska rebeller.

I Diaz genombrottsfilm, den över tio timmar långa Evolution of a Filipino family (2004), varvas den neorealistiskt berättade historien om en familjs sönderfall under diktaturen med arkivklipp från nyckelhändelser i landets historia, från undantagstillståndet fram till revolutionen 1986 och demokratins återinförande. I både den och From what is before (2014) beskrivs hur regimen lät militären trakassera bönder och deras familjer för att legitimera militärstyret. I den senare börjar en rad mystiska brott ske i en fattig by. Det framgår dock att militären låtit betala invånare för att bland annat hacka ihjäl böndernas kor om natten. När militären sedan slår upp sitt läger i byn skyller de brotten på den kommunistiska gerillan och övertygar invånarna att flytta till staden.

Denna strategi var i verkligheten så effektiv att en majoritet av filippinierna välkomnade militärstyret. Diaz familj fick se sitt hus brännas ned och släktingar försvinna medan flera av hans vänner gick med i gerillan och försvann upp i bergen. Den skuld han själv känner för att inte ha gjort detsamma har han sagt är en av drivkrafterna bakom hans konstnärskap.

Diktaturens facit var brutalt. Enligt forskare avrättades minst 3 200 människor, över 35 000 utsattes för tortyr och 77 personer försvann, utöver de minst 70 000 människor som fängslades. Många av Diaz filmer kretsar kring rebeller och det trauma som de bär på. Till exempel i Melancholia (2008) där en grupp tidigare rebeller genomgår en destabiliserande terapi för att komma över sorgen över fallna kamrater och älskade.

Marcos-diktaturen är också känd för den spektakulära korruption som den styrande familjen ägnade sig åt. När regimen till slut föll i EDSA-revolutionen (efter gatan Epifanio de los Santos Avenue i Manila) 1986 uppdagades att Marcos och hans fru Imelda, en tidigare skönhetsdrottning, hade gömt undan uppemot tio miljarder dollar ur statskassan. Det räknas fortfarande som det största rånet av en stat någonsin enligt Guinness rekordbok (detta ifrågasattes av Marcos Jr under hans presidentvalskampanj i våras, vilket tvingade Guinness rekordbok att tillfälligt ta ned artikeln). Imelda Marcos har själv blivit närmast synonym med korrupt lyxliv efter att hennes privata garderob avslöjades innehålla över 3 000 par skor.

Marcos flykt till Hawaii och död 1989 stärkte förhoppningarna om att Filippinerna äntligen skulle kunna lämna våldet och korruptionen bakom sig. Den nya presidenten blev Corazón Aquino, änka till oppositionsledaren Benigno Aquino Jr som återvände ur exilen 1983 i ett försök att utmana Marcos om makten. Han sköts till döds av militären mitt framför kamerorna så fort han stigit av planet (arkivbilderna används i Evolution of a Filipino family).

De följande årtiondena präglades av instabila men likväl demokratiska regeringar. I Lav Diaz konstnärskap har dock varningarna om vad som kan ske om ett samhälle förtränger sin historia och vaggas in i falsk trygghet bara blivit starkare med åren. Tanken att återgången till demokrati skulle ha befriat filippinierna från de villkor som ständigt lett till så mycket brutalitet underkänns som en fantasi. Att Imelda Marcos tilläts återvända till landet med sina barn redan 1991 och undslapp straff var det första i en serie misstag.

Diaz hittills enda färgfilm Norte, the end of history (2013) behandlar den intellektuelle dissidentens villkor i ett samhälle som formellt är en demokratisk rättsstat, men vars materiella villkor fortfarande är lika ”feodala” (en term Diaz ofta använder för att beskriva Filippinerna) som för hundra år sedan. Filmen är löst baserad på Fjodor Dostojevskijs Brott och straff. Men medan Raskolnikov finner syndernas förlåtelse i fängelset når den avhoppade juridikstudenten Fabian ingen frälsning eller försoning. I stället är det en fattig man ur precis den klass som Fabian vill hjälpa som fängslas för mordet på pantlånerskan. Medan denne paradoxalt nog finner sig tillrätta i det brutala filippinska fängelsesystemet, leder Fabians äckel inför de sociala orättvisorna in honom på en mycket mörkare nihilistisk bana än Raskolnikov.

Ett bärande tema i Diaz filmer är risken för vad som kan hända om ett folk glömmer sin historia. För honom utgörs Filippinernas historia av en serie katastrofer. Den spanska koloniseringen på 1500-talet avlöstes visserligen av självständigheten 1898. Men förtrycket övergick snabbt i ett nytt när USA ett par år senare efter ett kort krig gjorde landet till vad som de facto inte kan beskrivas som något annat än en koloni. Filippinerna blev inte helt självständigt förrän 1946, efter att den japanska krigsockupationen tagit slut, två årtionden innan Marcos styre inleddes.

Dessa koloniala perioder ligger som sediment i filippinsk kultur, och märks inte minst i språket: det officiella folkspråket tagalog innehåller många spanska låneord och talas av främst av outbildade, medan utbildade människor främst talar engelska. I Diaz universum måste den koloniala mentaliteten ryckas upp med rötterna för att folket ska kunna emanciperas. När den sjuke författaren i From what is before beskriver för sin granne hur han vill bli begravd efter att byn nästan tömts på invånare är det den förkoloniala malajiska kulturens riter han söker sig tillbaka till – de som efterlevdes innan de koloniala vågorna, inklusive den muslimska, började skölja in över öarna. I både den filmen och Genus Pan (2020) representeras hoppet av matriarkala medicinkvinnor som utför malajiska ritualer för att läka och kommunicera med de döda.

Idén att självständighetsrevolutionens löften om social utveckling, frihet och rättvisa aldrig infriats, oavsett vem som suttit vid makten, återkommer i flera filmer. I Norte, the end of history ser Fabian sig själv som en modern arvtagare till de mördade revolutionsledarna Andrés Bonifacio och José Rizal. I Century of birthing (2011) varvas berättelsen om en deprimerad regissör med den om en kristen sekt, som ofta kanaliserar det sociala missnöjet mot himlen och som det finns många av på den filippinska landsbygden. Under inspelningen i en by norra delen av landet började bönderna organisera sig mot sina feodala herrar, vilket Diaz filmade och inkorporerade i den färdiga filmen. I den korta Elegy to the visitor from the revolution (2011) vandrar en kvinna från revolutionsåret 1898 runt i dagens Manila och betraktar hur dagens filippinier lever: en prostituerad som inte får några kunder, en man som kidnappats och torteras av ett gäng som förrått honom. 2016 kom den historiska A lullaby to the sorrowful mystery som behandlar revolutionen och hur den direkt förråddes. Den vann silverbjörnen vid Berlins filmfestival och har sedermera fått kultstatus i Filippinerna, där folk uppmanas anta ”the Hele challenge” (filmens titel på tagalog är Hele sa Hiwagang Hapis) och se den åtta timmar långa filmen på bio.

Diaz visste nog inte hur snabbt hans farhågor skulle besannas. Samma år vann Rodrigo Duterte oväntat presidentvalet. Den tidigare borgmästaren i den södra staden Davao hade gjort sig känd som en brutal rättsskipare som inte skyr några medel i kampen mot brottsligheten – ett rykte som gett honom smeknamnet ”bestraffaren”. Under hans regeringsperiod beräknas minst 30 000 människor ha dödats för delaktighet i droghandeln i vad som i praktiken är utomrättsliga avrättningar. Internationella brottmålsdomstolen överväger nu att återuppta en utredning av Duterte för människorättsbrott.

Diaz mest explicita svar på Duterte-perioden är The halt (2019). Det är en med hans mått mätt högbudgetfilm som utspelar sig 2034. Efter att ett vulkanutbrott lagt landet i permanent mörker har en galen diktator tagit makten. Med hjälp av drönare och en styrd viruspandemi – en referens till Dutertes avrättningspatruller i kriget mot drogerna – håller han de fattiga kommunerna, ”barrios”, i ett järngrepp. Filmen följer en liten rebellcell som försöker mörda diktatorn efter att han meddelat att han kommer låta viruset utplåna deras upproriska region.

Att diktatorn ska föreställa Duterte råder ingen tvekan om. Diaz har i en intervju beskrivit hur Duterte ”för ett krig mot det filippinska folket”. Filmens psykotiska diktator, som är mer intresserad av att bli erkänd av sin paralyserade mamma än att styra landet, är ett ganska billigt sätt att driva med Duterte, som enligt Diaz bara är intresserad ”av makt, att styra för att uppnå sina egna sjuka mål”. När diktatorn till slut misshandlas till döds av en folkmassa är det dock inte frihet som väntar folket. I sista scenen intar kameran en tv-skärms perspektiv i ett fattigt arbetarklasshem. En man klipper tånaglarna medan han och hans fru kopplar av framför ett nöjesprogram. Plötsligt avbryts sändningen för ett nyhetsinslag som meddelar att presidenten dött. Kvinnan som talar är hans högra hand, Martha, en tidigare rebell som nu gripit makten – en tydlig referens till Dutertes dotter Saras planer på att ställa upp i årets presidentval. Parets reaktion – en blandning av glädje, förvirring och skräck – kunde vara den som bör prägla alla filippinier inför varje ny maktöverlämning.

Att det inte var Dutertes dotter utan den ursprungliga diktatorn Marcos son som skulle ta över makten är en tragisk ironi. Bongbong Marcos ägnade valrörelsen åt att sprida desinformation som glorifierade hans fars styre, och att undvika att presentera konkreta förslag eller svara på kritiska journalisters frågor. Denna strategi gav honom nästan 59 procent av rösterna, dubbelt så många som den närmaste rivalen fick.

I stället för att själv ställa upp anslöt sig Sara Duterte till Marcos Jr:s läger. I slutet av maj utnämndes hon till hans vice president. Marcos Jr:s seger har dock utmanats i rätten, med argumentet att hans kandidatur borde ogiltigförklaras på grund av tidigare skattebrott. Skulle han fällas i Högsta domstolen kommer Sara Duterte att ersätta honom som president.

Oavsett vad som händer kommer Lav Diaz att ha mycket stoff till nya filmer. Få har med samma konsekvens varnat för att katastroferna kommer upprepa sig om inget görs. Diaz såg Duterte-eran som en återgång till militärstyret och de föregående ockupationerna, då samhället präglades av ”misstankar, paranoia, krypande rädsla, våld”. Hans förklaring till den katastrofen är att inte bara arbetarklassen utan även medelklassen måste utbildas i nationens egentliga historia. Likt akademikern Dr. Hadoro i The halt som skrivit boken ”A nation of forgetting” för att hålla filippiniernas kulturella minne vid liv, kan hela Diaz verk sägas vara ett försök att göra just det.

Inrikes 16 juni, 2025

Palmecentret förlorar miljonbelopp: ”Orbanisering”

Biståndsminister Benjamin Dousa (M) och Jakob Granit, generaldirektör på Sida, besöker ett svenskt biståndsprojekt i Uganda. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT.

Efter en ändring i sista sekunden stoppas bidrag på 68 miljoner kronor till Palmecentret. ”Svårt att tänka att det inte är riktat mot oss”, säger generalsekreteraren Oscar Ernerot, som beskriver stödet som bortskuret med ”kirurgisk precision”.

– Tråkigast är beskedet såklart för alla våra partners och verksamheter ute i världen, som kommer drabbas hårdast av det här, säger Oscar Ernerot, generalsekreterare för Palmecentret.

– Inte minst i Palestina, vilket är särskilt allvarligt just nu, där vi stödjer fackföreningar, kvinno- och ungdomsorganisationer. Men även i södra Afrika och Colombia.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Folket som den israeliska litteraturen vill glömma

Tvångsförflyttningarna av palestinierna skildras på olika sätt i i den israeliska litteraturen. Foto: AP.

Om Israel ska göra upp med sin historia måste glömskan först konfronteras på allvar. Theo Vareman reflekterar över hur 1948 skildrats i palestinsk och israelisk skönlitteratur.

Nyinflyttad i London stod jag en dag vid hylla O i bokhandeln på Gower street och hade framför mig merparten av Amos Oz författarskap. Det var som att träffa en gammal vän. Oz – fram till sin död Israels mest erkända författare – är en av dem jag ständigt återvänder till. Dels tilltalas jag av melankolin hos de ofta sökande, förvirrade huvudpersonerna, dels är han en mästare på att skildra barnets perspektiv, även under dramatiska historiska skeenden. Jag lämnade bokhandeln med kortromanen Panter i källaren från 1995.

Läsaren får följa Proffy, en tolvårig pojke i Jerusalem under året som leder fram till Israels grundande. Kampen för ett eget land letar sig in i Proffys och hans vänners lekar, något som kompliceras av att Proffy samtidigt blir vän med en brittisk soldat som vill bättra på sin rostiga hebreiska. I slutet av boken blir leken allvar, när FN meddelar sin delningsplan för Palestina och drömmen om en judisk stat plötsligt tycks inom räckhåll.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Kvinnor som skrattar är inte kannibaler

Paris Hilton talade med en mörk alt som del av sin varumärkesförflyttning. Foto: Chris Pizzello/AP.

Anne Carson rannsakar synen på ljusa röster genom historien. Skojigt, tycker Hanna Johansson om den nyutgivna essän ”The gender of sound”.

Mot slutet av The gender of sound, en essä som första gången publicerades i en samling 1992 och som tidigare i år kom i en tunn, snygg nyutgåva av Silver press, håller Anne Carson ett tal till naivitetens lov. Eller, så här: hon förutspår att hon kommer att få kritik för sitt spretiga sätt att besvara den fråga som essän uppehåller sig vid: ”Hur påverkar våra föreställningar om kön hur vi uppfattar ljud?”

Carson är professorn i klassiska språk som blivit berömd för sitt säregna, poetiska sätt att förhålla sig till antikens källor. I The gender of sound vänder hon sig också dit. Aristoteles föreslog att kvinnors ljusa röster är ett bevis på deras inneboende ondska, eftersom modiga varelser – som lejon, eller tjurar – gör djupa, mörka läten. Ju tyngre testiklar, fortsätter han, desto djupare röst; de fungerar som ett slags lod för stämbanden. I litteraturen är kvinnors ljud okontrollerade och kaotiska: högljudda skrik, vilda skratt, ylanden, gäll klagosång, utrop av smärta eller njutning. De är verbalt inkontinenta, fjolliga, skvallriga. Ofta påtalas likheten mellan kvinnans mun och kvinnans kön, vars läppar bör hållas slutna. I Odyssén ber Telemachos vid ett tillfälle sin mamma Penelope att hålla käften. Under hellenismen hände det att röstövningar ordinerades för att bota fysiska och psykiska besvär hos män, medan en kvinna som använde sin röst för mycket ansågs kunna drabbas av menstruationsrubbningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

V-profilen om Järvaveckan: ”Lobbyister har tagit över”

Magdalena Andersson talar först till folket i Gaza och sedan till de församlade under Socialdemokraternas dag på Järvaveckan. Foto: Liz Fällman.

Årets Järvavecka är den tionde i ordningen. Mohamed Nuur, lokal V-profil, ser skeptiskt på utvecklingen för både veckan och politiken i stort.

– Jag får lite av en tvångstanke att skriva ”Kuken” på den, säger Ung vänster-medlemmen vid klistermärkesbordet om Sverigeflaggan på den USA-Sverige-pin hon hittat på marken. Troligen har någon från Amerikanska Handelskammarens granntält tappat den.

Utöver dem är Vänsterpartiets monter på Järvaveckan omringade av Tibble Gymnasium, samt läkemedelsföretagen Astra Zeneca och Chiesi Pharma. Överallt syns loggorna för huvudsponsorerna: Axel Johnson-gruppen och Gålöstiftelsen. Väderprognosen över Spånga IP är polisdrönare och spridda regnskurar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

Allan är homosexuell – ska utvisas till Ryssland

Allan, 41, har förts till förvar – i väntan på att utvisas till det homofoba Ryssland. Foto: Privat / Mikhail Metzel/AP

41-årige Allan flydde till Sverige för att slippa kriga för Putins hbtq-fientliga regim. Nu skickas han tillbaka, då Migrationsverket menar att han motsatt sig deras arbete. ”Medan jag sitter inspärrad är de som hanterat mitt fall lyckliga, fria, och förbereder sig antagligen för midsommar”, skriver han till Flamman.

– Jag är väldigt förvirrad, superstressad nu, säger Allan, 41.

Han kan inte prata länge, men tackar för samtalet. Uppkopplingen är sprakig, och mobilen är lånad. Hans egen blev tagen när han fördes till Migrationsverkets förvar. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 13 juni, 2025

Budgetsaneringen på 1990-talet räddade välfärden

När dåvarande statsministern Göran Persson fyllde 50 år, fick han en stickad mössa av Johan Lönnroth. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Leonidas Aretakis skriver i Flamman (29 maj) under rubriken ”Magdalena Andersson är fast i fel epok”: ”Kritiker menar att de svenska Socialdemokraterna på 90-talet sålde ut välfärden till nyliberalismen, medan finanshökar som Magdalena Andersson menar att budgetsaneringen snarare räddade den. Nu är partiet där igen.”

Att socialdemokratin blivit nyliberal är en myt som lanserats av vänsterns konspirationsteoretiker.

Jag tolkar Leonidas så att han instämmer med de angivna kritikerna. Men de hade fel. Nyliberalerna ville montera ned välfärdsstaten. Fredrik Reinfeldt var en kort tid påverkad av dem då han lät publicera Det sovande folket 1993.

Men att socialdemokratin blivit nyliberal är en myt som lanserats av vänsterns konspirationsteoretiker.

Om vi (jag var med) inte hade fått ordning på de offentliga finanserna – budgetunderskottet låg över tio procent av BNP och Maastrichtskulden låg på 80 procent av BNP 1993 – hade Sverige hamnat i samma situation som Grekland under eurokrisen. Budgetsaneringen fick en dålig fördelningsprofil då S dumpade oss i V – som gjorde upp med dem om en budgetsaneringsplan med bland annat värnskatten hösten 1994 – och genomförde saneringen ihop med C åren 1995 till 1998. Men saneringen var nödvändig.

Läs mer

Anderssons misstag är att hon håller fast vid orimligt strama budgetregler i ett läge då vi är nere på en skuldnivå på 30 procent och vi har behov av ett stort grönt investeringspaket liksom kraftigt ökade statsanslag till kommuner och regioner.

Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 13 juni, 2025

Norge får ny drogpolitik: ”Avkriminalisering light”

Bjørn Dahl, politiker för anarkistiska Samfunnspartiet, rökte en holk i valstugan på Karl Johan redan 2017. Foto: Vidar Ruud/NTB.

En majoritet i norska Stortinget, inklusive Arbeiderpartiet, har röstat igenom ett nytt lagpaket som ska bemöta droganvändare med lägre straff och mer hjälp. ”Även i Sverige är S den största nöten att knäcka”, säger Karin Rågsjö (V) – som tycker att reformen kunde ha gått längre.

I förra veckan röstade fyra norska partier – Høyre, Sosialistisk Venstreparti (SV), socialliberala Venstre och socialdemokratiska Arbeiderpartiet – för en ny ”rusreform”.

– Vi har länge varit en del partier i Stortinget som jobbat för en avkriminalisering av mindre mängder narkotika, säger Torgeir Knag Fylkesnes (bilden), SV:s rättspolitiska talesperson, till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Nyheter 12 juni, 2025

Skolskytten i Österrike följde nazistkonton på X

Bilden som 21-åringen lade upp innan masskjutningen, en bild på honom från en e-sportsturnering, samt en detalj ur det fastnålade inlägget hos ett av de få konton han följde. På den sistnämnda bilden syns nazistsymbolen ”svarta solen” och den fascistiska filosofen Julius Evola.

Ett konto på X kopplas till skytten som mördade tio personer i österrikiska Graz. En bild postad minuter innan dådet refererar till två tidigare skolskjutningar – och i skyttens flöde blandas våldsamt innehåll med roterande hakkors.

I tisdags mördades tio människor på en gymnasieskola i österrikiska Graz. Den misstänkte gärningsmannen, en 21-årig tidigare elev, ska ha dykt upp på skolan runt kvart i tio på förmiddagen. Därefter gick han in på en toalett och tog fram sina vapen, ett par skyddsglasögon och ett headset.

Några minuter innan klockan slog tio hördes de första skotten. Mindre än tio minuter senare hade 21-åringen tagit sitt liv på en av skoltoaletterna, efter landets värsta massmord i modern historia. Sju av de dödade var flickor och flera av offren hade utländsk bakgrund, främst från europeiska länder.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Essä 12 juni, 2025

Min bittra kamp mot kaffedemonen

Kjartan Slettemarks bilder med president Nixon hänvisar till att Gevalia köpts upp av General Foods, som var inblandat i USA:s napalmtillverkning under Vietnamkriget. Som krigsmotståndare skulle man hellre dricka grönt te. Foto: Pontus Lundahl/TT.

När priset på kaffebönor passerade 200 kronor kilot bestämde sig Henrik Sahl Johansson för att bryta sig loss från de bönsvarta bojorna. Fyra dagar senare huttrade han över en kopp snabbkaffe.

En söndag i maj slutar jag dricka kaffe. Jag känner mig som Michael Douglas i inledningen av filmen Falling down: jag kliver ur min kaffedrivna bil mitt på motorvägen, tar med mig tomma kopp och promenerar in mot det samhälle som inte bryr sig om det omvända förhållandet mellan kaffepris och kritikerarvoden.

Fast det här utspelar sig på Hemköp och består, på ytan, av att jag går fram till kaffehyllan, noterar att priset på bönor stigit en bra bit över 200 kronor kilot, och där och då bestämmer mig för att bryta med kaffedemonen. Arvid Nordquist kan ta mitt liv, men han kan inte ta min frihet att själv välja vad jag dricker till vetelängden.

Vi får se vem som viker sig först – kaffeimperiet eller jag. Det vore ju synd om något skulle hända med den där lilla kartellen ni har ordnat så fint.

Fergie från Black Eyed Peas sade en gång att kokainet var den pojkvän hon haft svårast att göra slut med. Och medan jag – lätt rusig efter mitt uppror i matbutiken – går hemåt i vårsolen tänker jag att det är samma sak för mig och kaffe. Även om det är mer som att bryta med en sjukpensionerad, excentrisk faster. Och det borde ju inte vara svårt. Men det ska visa sig bli mycket svårt, för att inte säga outhärdligt.

För även om jag inte tänker så ofta på den där fastern – särskilt inte på det sättet – har hon alltid funnits där, i glädje och i sorg, på morgonen och på kvällen, med sin lite för varma hand i min. Man saknar inte kaffepaketet förrän det reser sig upp och lämnar skafferiet, som det heter.


Jag minns med fotografisk exakthet ögonblicket då min stormiga kärleksrelation med kaffe inleddes. Jag var två år gammal och familjen hade åkt till Yucatánhalvön för att bo i något jag minns som en vacker hacienda, men som troligen var ett vanligt mexikanskt motell.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Veckobrev 11 juni, 2025

Vem har rätt om Gaza – Håkan Hellström eller Moderaterna?

Bilden som skickades till Flamman från bolaget Tro & tvivel. Foto: Pao Duell.

I lördags tog jag med min dotter på demonstrationen i Stockholm en sväng. Människohavet tog aldrig slut, och jag läste senare att det var runt 30 000 demonstranter. Jag har faktiskt inte sett så stora solidaritetsuttryck sedan Irakkriget.

Samma helg närmade sig frihetsflottiljens båt Madleen, med Greta Thunberg ombord, Gaza och blev bordad av den israeliska flottan. Flamman har också rapporterat om en grupp aktivister som marscherar till Gaza via Egypten.

Så hur har högern reagerat på det eskalerande israeliska våldet i Gaza sedan vapenvilan avslutades den 18 mars?

Regeringen har strypt stödet till Unrwa. Som rutinerade biståndsskribenten Staffan Landin har förklarat i Flamman, svamlade man inte bara fritt om Hamas – man försökte dessutom begrava en Sida-rapport som visade att FN-organet fortfarande gjorde nytta för palestinierna.

Men medan biståndsminister Benjamin Dousa sticker huvudet i sanden med förvirrade ursäkter är hans kamrater i partiet och på ledarsidorna desto mer öppna i sitt stöd till Israel.

Civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin kallar demonstranterna framför riksdagshuset för ”ett gäng oborstade gaphalsar”. Svenska Dagbladets ledarskribent Daniel Schatz avfärdar Sida som ett ”aktivistkontor” och hans kollega Peter Wennblad avfärdar Greta Thunberg som som en ”selfie-aktivist”. Samtidigt vidarebefordrar riksdagsmoderaten Fredrik Kärrholm pressmeddelanden rakt av från Israels ambassad där hjälpskeppet till Gaza beskrivs som ett pr-jippo.

Helgens märkligaste Israelstöd kom dock från den moderata riksdagsledamoten Katarina Tolgfors, som på X jublade över att Håkan Hellströms konsert på Ullevi var så befriad från solidaritet med Gaza: ”Inte en palestinasjal i sikte. Bara musikglädje. Gött mos!”

Flammans nyhetsredaktör mejlade då stjärnans bolag Tro och Tvivel, för att fråga om flaggor och sjalar var förbjudna på konserten. Som svar fick han en bild på en man i folkhavet som gör V-tecknet – med en Palestinasjal runt halsen (se bilden ovan).

Dessa ynkliga reaktioner kan jämföras med Emmanuel Macron, som kallade blockaden av nödhjälp för ”skamlig” och krävde att de sex omhändertagna franska medborgarna fördes tillbaka ”omedelbart”. Storbritanniens premiärminister Keir Starmer bad också om en snabb återlämning, och passade på att kalla den humanitära situationen i Gaza för ”förfärlig och oacceptabel”.

Men Sveriges regering ligger närmare Donald Trump än dessa centrister. Den hysteriska tonen antyder däremot att de – om än vagt – skäms över att ha stått på fel sida om historien.

Samtidigt som de äntligen bestämmer sig för att agera. ”Nu tar Sverige en ledande roll”, säger utrikesminister Maria Malmer Stenergard, som i går skickade ett brev till EU:s utrikeschef Kaja Kallas med en uppmaning om sanktioner mot enskilda ministrar i Israels regering som uttryckt extrema åsikter samt stödjer den olagliga bosättningspolitiken.

Och när det kommer till den israeliska regeringen är det nog påkallat att tala om ”oborstade gaphalsar”.

Jag skriver detta på tåget till Malmö, där jag ska prata på en vänster-aw med ungdomsledaren Nicolas Lunabba och vänsterpartisten Anfal Mahdi. På Rex klockan halv sju, hoppas vi ses där!

Allt gott,
Leonidas

Diskutera på forumet (0 svar)