Nyheter/Utrikes 08 augusti, 2022

Filippinerna på väg att bli glömskans land

Filippinerna har ersatt en brutal president med sonen till den tidigare diktatorn. Därmed fick landets mest hyllade regissör, som i trettio år varnat för vad som händer om filippinierna inte slutar förtränga sin historia, rätt.

Den sista juni gick en 64-årig politiker med ett påfallande ungt utseende ut på den röda mattan i Nationalmuseet i Filippinernas huvudstad Manila, lyfte ena handen och lade den andra på en bibel. Efter att ha svurits in som president vände han sig sedan till det filippinska folket och förklarade att han skulle försöka efterlikna sin far.

– Jag kände en gång en man som såg att inte mycket hade åstadkommits sedan självständigheten i ett land vars folk har den största potentialen att lyckas. Och ändå var de fattiga. Men han lyckades. Ibland med det nödvändiga stödet, ibland utan. Så kommer det också att vara med hans son. Ni kommer inte att få höra några ursäkter från mig.

Mannen var Ferdinand Romualdez Marcos Jr, ofta bara kallad Bongbong, som i maj vann landets presidentval i en jordskredsseger. Bredvid honom stod hans två syskon, samt deras 92-åriga mor, Imelda Marcos.

Samma morgon samlades en stor grupp filippinier i grannstaden Quezon City och svor att skydda landet mot ”tyranni, lögner och brott mot folkets fri- och rättigheter”. Eden svors vid komplexet Bantayog ng mga Bayani, Hjältarnas monument, ett museum, forskningscenter och minnesmärke över de tusentals människor som fängslades, torterades och dödades under diktaturen 1972–1986.

Den regimen leddes av president Ferdinand Marcos, en världens mest ökända diktatorer. Att dennes son nu har nått den politiska makten, bara 33 år efter faderns död, borde egentligen inte vara möjligt. Ett möjligt svar på frågan hur det ändå kunde ske går att söka i den filippinske regissören Lav Diaz verk, en av världens i dag mest kritikerrosade.

Lav Diaz är känd för sina många, långa och långsamma filmer. Med en snittid på sex timmar har hans ofta svartvita filmer gett honom rykte som en svår regissör och en representant för vad vissa kritiker kallar ”slow cinema”. Det faktum att de flesta av hans filmer behandlar Filippinernas moderna politiska historia, och i synnerhet diktaturen, gör dem dock långt mer tillgängliga än många andra i samma kategori. Själv har Diaz sagt att det inte är ”slow cinema, det är cinema”.

Diaz föddes 1958 i en liten by på sydön Mindanao, åtta år efter att Filippinerna officiellt blev självständigt från USA. Uppväxten i en fattig by utan asfalterade vägar, som son till två oppositionella lärare under en av landets mest turbulenta perioder har satt tydliga spår i hans filmer. Han var sju år när Marcos valdes till president och 13 när denne upphävde demokratin 1972.

Marcos första mandatperiod hade präglats av en allt svårare ekonomisk kris. Oppositionspartier började bildas under hans andra presidentperiod, medan allt fler aktivister sökte sig till kommunistpartiet. Marcos lovade att tillsätta en församling för att ta fram en ny grundlag 1971, men ett år senare, när hans sista mandatperiod skulle löpa ut, lät han i stället utfärda undantagstillstånd med argumentet att republiken var hotad av kommunistiska rebeller.

I Diaz genombrottsfilm, den över tio timmar långa Evolution of a Filipino family (2004), varvas den neorealistiskt berättade historien om en familjs sönderfall under diktaturen med arkivklipp från nyckelhändelser i landets historia, från undantagstillståndet fram till revolutionen 1986 och demokratins återinförande. I både den och From what is before (2014) beskrivs hur regimen lät militären trakassera bönder och deras familjer för att legitimera militärstyret. I den senare börjar en rad mystiska brott ske i en fattig by. Det framgår dock att militären låtit betala invånare för att bland annat hacka ihjäl böndernas kor om natten. När militären sedan slår upp sitt läger i byn skyller de brotten på den kommunistiska gerillan och övertygar invånarna att flytta till staden.

Denna strategi var i verkligheten så effektiv att en majoritet av filippinierna välkomnade militärstyret. Diaz familj fick se sitt hus brännas ned och släktingar försvinna medan flera av hans vänner gick med i gerillan och försvann upp i bergen. Den skuld han själv känner för att inte ha gjort detsamma har han sagt är en av drivkrafterna bakom hans konstnärskap.

Diktaturens facit var brutalt. Enligt forskare avrättades minst 3 200 människor, över 35 000 utsattes för tortyr och 77 personer försvann, utöver de minst 70 000 människor som fängslades. Många av Diaz filmer kretsar kring rebeller och det trauma som de bär på. Till exempel i Melancholia (2008) där en grupp tidigare rebeller genomgår en destabiliserande terapi för att komma över sorgen över fallna kamrater och älskade.

Marcos-diktaturen är också känd för den spektakulära korruption som den styrande familjen ägnade sig åt. När regimen till slut föll i EDSA-revolutionen (efter gatan Epifanio de los Santos Avenue i Manila) 1986 uppdagades att Marcos och hans fru Imelda, en tidigare skönhetsdrottning, hade gömt undan uppemot tio miljarder dollar ur statskassan. Det räknas fortfarande som det största rånet av en stat någonsin enligt Guinness rekordbok (detta ifrågasattes av Marcos Jr under hans presidentvalskampanj i våras, vilket tvingade Guinness rekordbok att tillfälligt ta ned artikeln). Imelda Marcos har själv blivit närmast synonym med korrupt lyxliv efter att hennes privata garderob avslöjades innehålla över 3 000 par skor.

Marcos flykt till Hawaii och död 1989 stärkte förhoppningarna om att Filippinerna äntligen skulle kunna lämna våldet och korruptionen bakom sig. Den nya presidenten blev Corazón Aquino, änka till oppositionsledaren Benigno Aquino Jr som återvände ur exilen 1983 i ett försök att utmana Marcos om makten. Han sköts till döds av militären mitt framför kamerorna så fort han stigit av planet (arkivbilderna används i Evolution of a Filipino family).

De följande årtiondena präglades av instabila men likväl demokratiska regeringar. I Lav Diaz konstnärskap har dock varningarna om vad som kan ske om ett samhälle förtränger sin historia och vaggas in i falsk trygghet bara blivit starkare med åren. Tanken att återgången till demokrati skulle ha befriat filippinierna från de villkor som ständigt lett till så mycket brutalitet underkänns som en fantasi. Att Imelda Marcos tilläts återvända till landet med sina barn redan 1991 och undslapp straff var det första i en serie misstag.

Diaz hittills enda färgfilm Norte, the end of history (2013) behandlar den intellektuelle dissidentens villkor i ett samhälle som formellt är en demokratisk rättsstat, men vars materiella villkor fortfarande är lika ”feodala” (en term Diaz ofta använder för att beskriva Filippinerna) som för hundra år sedan. Filmen är löst baserad på Fjodor Dostojevskijs Brott och straff. Men medan Raskolnikov finner syndernas förlåtelse i fängelset når den avhoppade juridikstudenten Fabian ingen frälsning eller försoning. I stället är det en fattig man ur precis den klass som Fabian vill hjälpa som fängslas för mordet på pantlånerskan. Medan denne paradoxalt nog finner sig tillrätta i det brutala filippinska fängelsesystemet, leder Fabians äckel inför de sociala orättvisorna in honom på en mycket mörkare nihilistisk bana än Raskolnikov.

Ett bärande tema i Diaz filmer är risken för vad som kan hända om ett folk glömmer sin historia. För honom utgörs Filippinernas historia av en serie katastrofer. Den spanska koloniseringen på 1500-talet avlöstes visserligen av självständigheten 1898. Men förtrycket övergick snabbt i ett nytt när USA ett par år senare efter ett kort krig gjorde landet till vad som de facto inte kan beskrivas som något annat än en koloni. Filippinerna blev inte helt självständigt förrän 1946, efter att den japanska krigsockupationen tagit slut, två årtionden innan Marcos styre inleddes.

Dessa koloniala perioder ligger som sediment i filippinsk kultur, och märks inte minst i språket: det officiella folkspråket tagalog innehåller många spanska låneord och talas av främst av outbildade, medan utbildade människor främst talar engelska. I Diaz universum måste den koloniala mentaliteten ryckas upp med rötterna för att folket ska kunna emanciperas. När den sjuke författaren i From what is before beskriver för sin granne hur han vill bli begravd efter att byn nästan tömts på invånare är det den förkoloniala malajiska kulturens riter han söker sig tillbaka till – de som efterlevdes innan de koloniala vågorna, inklusive den muslimska, började skölja in över öarna. I både den filmen och Genus Pan (2020) representeras hoppet av matriarkala medicinkvinnor som utför malajiska ritualer för att läka och kommunicera med de döda.

Idén att självständighetsrevolutionens löften om social utveckling, frihet och rättvisa aldrig infriats, oavsett vem som suttit vid makten, återkommer i flera filmer. I Norte, the end of history ser Fabian sig själv som en modern arvtagare till de mördade revolutionsledarna Andrés Bonifacio och José Rizal. I Century of birthing (2011) varvas berättelsen om en deprimerad regissör med den om en kristen sekt, som ofta kanaliserar det sociala missnöjet mot himlen och som det finns många av på den filippinska landsbygden. Under inspelningen i en by norra delen av landet började bönderna organisera sig mot sina feodala herrar, vilket Diaz filmade och inkorporerade i den färdiga filmen. I den korta Elegy to the visitor from the revolution (2011) vandrar en kvinna från revolutionsåret 1898 runt i dagens Manila och betraktar hur dagens filippinier lever: en prostituerad som inte får några kunder, en man som kidnappats och torteras av ett gäng som förrått honom. 2016 kom den historiska A lullaby to the sorrowful mystery som behandlar revolutionen och hur den direkt förråddes. Den vann silverbjörnen vid Berlins filmfestival och har sedermera fått kultstatus i Filippinerna, där folk uppmanas anta ”the Hele challenge” (filmens titel på tagalog är Hele sa Hiwagang Hapis) och se den åtta timmar långa filmen på bio.

Diaz visste nog inte hur snabbt hans farhågor skulle besannas. Samma år vann Rodrigo Duterte oväntat presidentvalet. Den tidigare borgmästaren i den södra staden Davao hade gjort sig känd som en brutal rättsskipare som inte skyr några medel i kampen mot brottsligheten – ett rykte som gett honom smeknamnet ”bestraffaren”. Under hans regeringsperiod beräknas minst 30 000 människor ha dödats för delaktighet i droghandeln i vad som i praktiken är utomrättsliga avrättningar. Internationella brottmålsdomstolen överväger nu att återuppta en utredning av Duterte för människorättsbrott.

Diaz mest explicita svar på Duterte-perioden är The halt (2019). Det är en med hans mått mätt högbudgetfilm som utspelar sig 2034. Efter att ett vulkanutbrott lagt landet i permanent mörker har en galen diktator tagit makten. Med hjälp av drönare och en styrd viruspandemi – en referens till Dutertes avrättningspatruller i kriget mot drogerna – håller han de fattiga kommunerna, ”barrios”, i ett järngrepp. Filmen följer en liten rebellcell som försöker mörda diktatorn efter att han meddelat att han kommer låta viruset utplåna deras upproriska region.

Att diktatorn ska föreställa Duterte råder ingen tvekan om. Diaz har i en intervju beskrivit hur Duterte ”för ett krig mot det filippinska folket”. Filmens psykotiska diktator, som är mer intresserad av att bli erkänd av sin paralyserade mamma än att styra landet, är ett ganska billigt sätt att driva med Duterte, som enligt Diaz bara är intresserad ”av makt, att styra för att uppnå sina egna sjuka mål”. När diktatorn till slut misshandlas till döds av en folkmassa är det dock inte frihet som väntar folket. I sista scenen intar kameran en tv-skärms perspektiv i ett fattigt arbetarklasshem. En man klipper tånaglarna medan han och hans fru kopplar av framför ett nöjesprogram. Plötsligt avbryts sändningen för ett nyhetsinslag som meddelar att presidenten dött. Kvinnan som talar är hans högra hand, Martha, en tidigare rebell som nu gripit makten – en tydlig referens till Dutertes dotter Saras planer på att ställa upp i årets presidentval. Parets reaktion – en blandning av glädje, förvirring och skräck – kunde vara den som bör prägla alla filippinier inför varje ny maktöverlämning.

Att det inte var Dutertes dotter utan den ursprungliga diktatorn Marcos son som skulle ta över makten är en tragisk ironi. Bongbong Marcos ägnade valrörelsen åt att sprida desinformation som glorifierade hans fars styre, och att undvika att presentera konkreta förslag eller svara på kritiska journalisters frågor. Denna strategi gav honom nästan 59 procent av rösterna, dubbelt så många som den närmaste rivalen fick.

I stället för att själv ställa upp anslöt sig Sara Duterte till Marcos Jr:s läger. I slutet av maj utnämndes hon till hans vice president. Marcos Jr:s seger har dock utmanats i rätten, med argumentet att hans kandidatur borde ogiltigförklaras på grund av tidigare skattebrott. Skulle han fällas i Högsta domstolen kommer Sara Duterte att ersätta honom som president.

Oavsett vad som händer kommer Lav Diaz att ha mycket stoff till nya filmer. Få har med samma konsekvens varnat för att katastroferna kommer upprepa sig om inget görs. Diaz såg Duterte-eran som en återgång till militärstyret och de föregående ockupationerna, då samhället präglades av ”misstankar, paranoia, krypande rädsla, våld”. Hans förklaring till den katastrofen är att inte bara arbetarklassen utan även medelklassen måste utbildas i nationens egentliga historia. Likt akademikern Dr. Hadoro i The halt som skrivit boken ”A nation of forgetting” för att hålla filippiniernas kulturella minne vid liv, kan hela Diaz verk sägas vara ett försök att göra just det.

Inrikes 04 november, 2025

Kinnevik-topp kräver skadestånd av Tobias Hübinette

Kinneviks kontor i centrala Stockholm. En central spelare inom koncernen har hotat forskaren och bloggaren Tobias Hubinette med stämning. Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT, Joey Abrait/TT.

Mikael Holmberg, en av Kinneviksfärens mest inflytelserika finansmän, kräver tillsammans med en anhörig 120 000 kronor av forskaren och skribenten Tobias Hübinette efter två blogginlägg. Civilrättsprofessor Mårten Schultz beskriver det som en ”slapp” – en strategisk stämning för att tysta samhällsdebatt.

När forskaren och skribenten Tobias Hübinette i juli skrev tre blogginlägg om en närstående till den svenska finansmannen Mikael Holmberg fick det juridiska följder. Den 2 oktober 2025 tog han emot två omfattande kravbrev från advokatbyrån Bratt Feinsilber Harling AB, undertecknade av advokat Joakim Lundqvist, som företräder Mikael Holmberg och hans närstående.

I breven, som Flamman har tagit del av, anklagas Hübinette för förtal efter att ha beskrivit Holmberg och hans närstående i de tre blogginläggen som senare tagits bort. Enligt kraven har han utpekat både finansmannen och hans närstående som ”klandervärd i sitt levnadssätt”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 04 november, 2025

Därför avbröt vi seminariet i Uppsala

Foto: Fredrik Persson / Privat.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Den 20 oktober utförde vi en aktion under invigningen av evenemanget ’A week on academic freedom’ vid Uppsala universitet. Det skrevs krönikor om hur synd det var om deltagare, att människor blev rädda, att någon undrade var nödutgången fanns. Det påstods att vi var ett hot mot den akademiska friheten. I de flesta nyhetsinslag presenterades aktionen helt utan kontext.

På detta sätt misstänkliggörs vi så att våra röster inte hörs. Tidigare, under exempelvis protesterna mot Carl-Oscar Bohlin, har vi sett hur situationer förvrängs i rasistiska narrativ som understödjer den medskyldighet som vi protesterar mot. Vi ber att få påminna om att Gaza inte har några nödutgångar.

Många frågar varför vi inte bara kan ha en dialog. Vi ifrågasätter den respektabilitetspolitik som förespråkas när ”lösningen” på ett folkmord föreslås hittas i samtal, det vill säga att palestiniernas rätt att leva är något som ska debatteras. Deras liv är inte teori. 

Vi fördömer idén att detta är något som ska lösas i diskussion. Vi kräver att universitet tar sitt ansvar och avslutar sin medskyldighet i förintandet av palestinier. Uppsala universitet har samarbeten med Hebrew- och Tel Aviv-universiteten, som aktivt bidrar till ockupation och folkmord, inte minst genom militära träningsprogram och teknologi. Dessa fakta är väl beskrivna av akademiker som Maya Wind och Omar Barghouti. 

Vi kräver inte ens ett ”pro-palestinskt” ställningstagande. Detta argument används ofta, och det hänvisas då till att lärosäten inte ska lägga sig i politik. Men akademisk bojkott är neutralitet inför ett folkmord. Det är den minsta möjliga ansträngningen och något som universitetet är skyldigt att göra under internationell lag.

”Rädda” människor i bekväma samhällspositioner ska tydligen alltid få diskutera utifrån de exakta villkor de är bekväma med. Palestinier – vars säkerhet är hotad och vars liv faktiskt står på spel – får alla möjliga typer av krav och villkor ställda på sig för att överhuvudtaget få existera. Detta är en kolonial logik väldigt typisk för svensk politik. Den politik som omöjliggör motstånd och upprätthåller en imperialistisk maktstruktur, där någras påstådda rätt till dialog väger tyngre än otaliga palestinska liv. 

En student stod framför deltagare vid detta evenemang och berättade att hon mist mer än hundra familjemedlemmar i Gaza – och vissa deltagares svar var att det är dem det är synd om. Det är de som är rädda? Maktstrukturen blir plågsamt påtaglig. 

Och det är just på grund av denna maktstruktur som vi måste ta till civil olydnad – det finns bokstavligen inga andra alternativ. De inrättningar vars uppgift är att skydda folket och människors rättigheter fyller inte sin funktion. Det är uppenbart. 

Det går inte längre att påstå att vi ska vänta på ett yttrande från internationella domstolen i Haag, för det har redan kommit. En fristående FN-kommission har redan bekräftat att det är ett folkmord och FN-rapportören Francesca Albanese uppskattar att Israel tillintetgjort runt 650 000 liv i Gaza och ändå får det fortsätta utan att någon i ’västvärlden’ agerar.

Tove Hovemyr, ledarskribent på liberala UNT, tycker att rektor Anders Hagfeldt har ”stuckit ut hakan” i sin uppmaning till regeringen under våren att förhindra folkmord i Gaza, utan att nämna att han och konsistoriet hade kunnat agera själva i stället, genom att avbryta samarbeten med lärosäten i kolonialregimen Israel. Precis som de, i solidaritet med Ukraina, avbröt samarbeten med ryska universitet. 

Vi förstår att vissa blir obekväma av våra protester. Att någon utkräver ansvar för ens agerande kan kännas jobbigt, kanske till och med skrämmande. Det finns en lindrande lösning men den bollen ligger hos dem, inte hos oss. De måste ställa sig på rätt sida av historien.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 31 oktober, 2025

Vänsterpris till kontroversiell skribent: ”Rödbrun konvergens”

Robespierrepristagaren Andi Olluri, 23. Foto: Kamal El Salim.

Andi Olluri, 23, tilldelas Robespierrepriset. Han beskriver sig som ”anarkist”, men har en bakgrund som skribent på bland annat högerextrema Nya Dagbladet. Olluri själv beskriver kritiken som svartmålning – medan prisutdelaren Lasse Diding ser en spegelbild av Jan Myrdals sämsta sidor.

23-årige Andi Olluri tilldelas årets Robespierrepris. Motiveringen är att han i Jan Myrdals anda systematiskt visat på ”den fördumning, det hyckleri och de dubbla måttstockar som regelmässigt styr vårt offentliga samtal i såväl Sverige som övriga västvärlden”.

– Jag tycker att han är i huvudsak väldigt bra. Sedan är han väldigt mångordig, men har en jävla förmåga till överblick i sina undersökningar, säger priskommitténs ordförande Lasse Diding till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 31 oktober, 2025

Den kedjerökande farmodern personifierar ett muterat Albanien

Lea Ypis Förödmjukelse är en ärlig gestaltning av det historiska materialet, fiktion med källkoden blottad. Foto: Mihaela Noroc.

I Lea Ypis mästerliga "Förödmjukelsen" visar hon att innebörden av att vara mänsklig handlar om att minnas de döda.

2021 publicerades Lea Ypis Fri: en uppväxt vid historiens slut och blev en mindre sensation. Ypi, professor i politisk teori vid London School of Economics, berättade där om sin uppväxt i Enver Hoxhas totalitära Albanien, samt om tonåren under den efterföljande rövarkapitalismen. Det var en finstämd memoar, präglad av barnets naturliga förhållande till absurda omständigheter – i stil med Åsa Linderborgs Mig äger ingen. Men det som gjorde Fri till något utöver det vanliga var att den också var en tankebok som körde socialismen genom den skräcktunnel som var det kommunistiska Albanien – och sedan plockade upp spillrorna med en bibehållen tro på marxismens idé om frihet. Resultatet kan beskrivas som ett blåslaget försvar av socialismen.

I bakgrunden i memoaren fick man små inblickar i Ypis släkt, så sammanflätad med makten att den fick klanen Kennedy att framstå som medelsvenssons. Om detta handlar hennes nya bok Förödmjukelse (Albert Bonniers förlag, 2025), närmare bestämt om hennes farmor Leman. Men om den första memoaren var mer traditionellt reflekterande, är den nya boken (utmärkt översatt av Amanda Svensson) snarare rent dokumentär.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 31 oktober, 2025

Att se världen genom maskinens ögon

Jon Rafmans projekt ”Nine eyes of Google street view”, som fångar livets mest flyktiga ögonblick, har pågått sedan 2008. Foto: EXCLUSIVEPIX/TT.

Sedan 2008 har den kanadensiska konstnären Jon Rafman samlat bilder från Google Street View. Nu visas hans projekt ”9 eyes” på Louisiana – ett kusligt dokumentärt projekt, som visar hur den mänskliga närvaron framträder för algoritmernas blick.

En björn tittar upp ur ett rött fiskstimm med en saftig lax i labbarna, lugn på gränsen till mallig. En man kör golfbil i skelettdräkt, en annan ligger utslagen framför ett höghus.

Bilderna tillhör den kanadensiska konstnären Jon Rafmans serieverk ”Nine eyes of Google street view”, döpt efter kameran på de fotobilar som nätföretaget kartlägger världen med. Sedan 2008 har han valt bilder ur det gigantiska gatuarkivet som alla liknar frusna filmögonblick. Men både kornigheten och avtryckarslumpen gör att det snarast känns som att man snokar i en utomjordings övervakningsarkiv. Sedan den 8 oktober ställs projektet ut på museet Louisiana norr om Köpenhamn, under titeln ”9 eyes”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 30 oktober, 2025

Körde in i Palestinademo – döms till tre års fängelse

Mannen fotograferades av en privatperson i samband med bilattacken. Foto: Privat / Borås Domstol.

Efter bilattacken nekade mannen till att vara intresserad av Israel och Palestina – och påstod sig inte känna igen sitt eget X-konto. Nu döms han till tre års fängelse. Mohamed Karaz, en av de 81 målsägande, säger att Boråsborna fortsätter marschera för Palestina – men med mer oro än tidigare.

I dag föll domen mot den man i 70-årsåldern som i augusti förra året körde in i en folkmassa i samband med en Palestinademonstration i centrala Borås. Ingen skadades allvarligt, men minst en person fick uppsöka sjukhus efter att ha skadats i benet.

Ett vittne beskriver hur bilen körde in i folkmassan som ”när man ser en båt köra i vatten, och som att människorna var vågorna som bara åkte åt sidorna”. Ett annat vittne uppger att mannen ”vrålbackade” och var nära att träffa en kvinna med en barnvagn.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Veckobrev 30 oktober, 2025

Vem har inte gett 100 miljoner till en Hamas-älskare?

Funderar du på att flytta till Afghanistan?

I så fall vill jag påpeka att regeringen avråder skarpt, inte minst sedan 2021 när Talibanerna tog över landet.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 30 oktober, 2025

Medlem i Parabols redaktion delar nazistmaterial: ”Högt i tak”

Svarta solen och en skärmdump från Parabol. Montage: Flamman.

På redaktionsmedlemmens stora konto syns invandringskritik, konspirationsteorier och SS-symboler. ”Det är för att trigga människor”, säger hon till Flamman. Chefredaktör Kajsa Ekis Ekman säger att hon inte markerat – då detta skulle bryta mot lagen.

En medlem i nättidningen Parabols redaktion har under en längre tid spridit högerextremt innehåll i sociala medier, kan Flamman avslöja. Bland annat försvarade hon den brittiska högerextremisten Tommy Robinson efter massdemonstrationerna mot invandring i London tidigare i september.

I samband med protesterna lade hon upp en story på sitt Instagramkonto med tusentals följare. Där beskrivs demonstrationen som en ”berättigad kritik av maktens katastrofala immigrationspolitik”. Redaktionsmedlemmen skriver också att om protesten räknas som högerextrem så är hon själv ”den mest högerextrema av dem alla”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Reportage 30 oktober, 2025

Recept för framtidens kockar

En man vars tröja hyllar ”Ockhams rakblad” deltar vid den gemensamma middagen. Foto: Karo Holmberg.

De får miljoner från ett fossiltungt investmentbolag – men kan inte sluta bli arresterade för klimatet. Ekomodernistiska Weplanet bjuder in till matfestival, där myndigheter och riskkapitalister brunchar veganskt med kärnkraftspositiva klimataktivister. Och enligt miljöprofilen George Monbiot kan de nya proteinerna vara kraftfulla nog att krossa fascismen.

Finland sägs vara de tusen sjöarnas land. Om uppgifterna stämmer ligger ungefär åtta procent av dem i Noux naturreservat utanför Helsingfors, enligt kartan utanför konferenscentret Haltia.

– Det här är mest för stadsborna, förklarar en finsk besökare.

– Vill du ha riktiga träsk så får du bege dig norrut.

Byggnaden, konstruerad helt i trä, ligger strax intill Noux långträsk. På en grusplan nedanför står stora tipitält, och en skylt lovar uthyrning av ”fat bikes” för 45 euro om dagen.

Karl Marx lär ha sagt att man inte ska skriva recept för framtidens kök. Men det är exakt den uppgiften som lockat ett sextiotal personer till den finska taigan. Deltagarna kommer från länder så avlägsna som Uganda, Australien och Bangladesh.

Lauri Muranen, socialdemokrat, grundare av finska Weplanet, och i dag pr-ansvarig på kärnkraftsbolaget Steady Energy, tar till orda.

– Vi är inte en organisation som sitter på vägen och stoppar trafiken. Alla behöver inte vara så. Men det betyder inte att vi inte kan ha inflytande, berättar han.

Trä. Konferensen ägde rum på komplexet Haltia i Noux naturreservat utanför Esbo. Foto: Karo Holmberg.

– Vi kan faktiskt göra mer. Vi kan påverka tänkandet bland människor, regeringar och företag. Det är mer subtilt, men slutresultatet är häpnadsväckande.

Och nog är stämningen annorlunda från andra miljöorganisationers möten. Kapitalismen nämns bara ett fåtal gånger – däremot flyter begrepp som roadmaps, stakeholders och resiliens runt i rummet. En myndighetsrepresentant förklarar försiktigt att traditionellt jordbruk fortfarande behövs. En miljöforskare kritiseras för att han kommit fram till att mer förnybar energi behövs, utan att ta in kärnkraft som alternativ. En frågeställning handlar om hur man kan göra alternativt protein sexigt – med Tesla som förebild.

Här finns visserligen en vegan som berättar om hur han övergav kött efter att ha läst en bok om ”köttets sexuella politik”. Men han jobbar också som riskkapitalist.


En gräsrotsorganisation – som är för kärnkraft, genmodifiering och odlat kött.

Så beskriver sig Weplanet, som står bakom kampanjen Reboot Food. Den globala organisationen samlar grupper i flera länder som beskriver sig själva som ekomodernistiska. Termen kommer från ett manifest som publicerades våren 2015. Texten undertecknades av bland andra Michael Shellenberger, som senare förminskat farorna med global uppvärmning.

Många av dem som samlats på konferensen är ”gröna kättare”, som lämnat sina partier med varierande grad av frivillighet. Britten Mark Lynas, som är policychef, beskriver sig som i ”exil i Labour”, medan generalsekreteraren Karolina Lisslö Gylfe lämnade svenska Miljöpartiet 2013 med målet att grunda ett ”kärnkraftspositivt och mer liberalt” parti.

Karl Marx lär ha sagt att man inte ska skriva recept för framtidens kök.

– Hela programmet var forskningsbaserat, där vi ville få bort fossila bränslen men där även kärnkraft var integrerat som en del av lösningen, berättar hon för Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 29 oktober, 2025

Kritiserad stiftelse bakom regeringens kampanj för återvandring

Regeringen har avsatt 8,25 miljoner kronor till Seefar Foundation för pilotprojektet för återvandring, en stiftelse med en lång historia av dunkla upplägg med otydlig avsändare. Det genomgående målet: att avråda människor från att befinna sig i Europa.

I våras tog regeringen två viktiga steg i arbetet med återvandring.

Den 23 april föreslog man en kraftig höjning av återvandringsbidraget, som ska träda i kraft vid årsskiftet. Och den 5 juni utsågs Teresa Zetterblad, tidigare avdelningschef vid Migrationsverket, som nationell samordnare för frivillig återvandring. Hon ska hjälpa kommuner att få fler att återvända till sina ursprungsländer, ett uppdrag som ska redovisas senast sommaren 2027.

Den 10 september inleddes dessutom ett pilotprojekt, som ska få 200 afghanska flyktingar att resa tillbaka, med en budget på 8,25 miljoner kronor över två år. Projektet heter Reluctance to readiness for return och ska utföras av stiftelsen Seefar, en aktör som sedan 2014 anlitats av EU och flera medlemsländer för att minska antalet människor som flyttar till Europa.

Enligt projektplanen som Flamman har begärt ut avfärdar migranter ofta återresan som ett dåligt alternativ, ”utan att tillräckligt överväga de möjliga positiva konsekvenserna av att återvända till Afghanistan."

Samtidigt avråder Utrikesdepartementet sedan den 10 februari 2006 från alla resor till Afghanistan, och i samband med talibanernas maktövertagande uppmanar det sedan den 5 augusti 2021 alla svenskar som befinner sig där att lämna landet. Då Sverige dessutom saknar utlämningsavtal med landet är frivilligt återvändande den enda möjligheten – men endast 18 afghaner har utvandrat frivilligt sedan talibanerna tog över för fyra år sedan.

Flamman kan nu visa att Seefar har en historia av att systematiskt dölja avsändaren bakom sina informationskampanjer – både den egna organisationen och uppdragsgivarna – för att undvika misstänksamhet hos mottagarna. På så sätt framställs kampanjerna som humanitära, när de i själva verket är en del av EU:s gränsarbete. Och trots de skimrande siffrorna i deras rapporter, ifrågasätts metodernas effektivitet av forskare.

Det här är berättelsen om Seefar.


Seefar Foundation grundades i april 2014, samma år som Europas syn på migration började förändras i grunden.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)