Sedan sommarens beslut om att ersätta de cirka 400 tågvärdarna med kameror har frustrationen bara växt. Det var droppen, enligt många anställda, på en arbetsplats som dragits med successivt försämrad arbetsmiljö sedan det Hongkong-baserade bolaget MTR tog över driften av pendeltågen i Stockholm 2016. Sedan dess har arbetsmiljöproblemen bara blivit fler: uteblivna raster, minskad möjlighet att gå på toaletten, en företagskultur där kritik inte får förekomma och beordrad övertid som skapar psykisk stress och sjukskrivningar.
Enligt källor till Flamman har företaget också under lång tid för- sökt ersätta tågvärdarna med kameror. Det fick skyddsombuden på ett av pendeltågens fackförbund, ST Pendeln, att i förra veckan lägga ett formellt skyddsstopp.
– Det var så fult gjort allting. Vi fick reda på det några dagar innan politikerna tog beslutet, i semestertider. De har inte gjort någon riskanalys med skyddsombuden och har inga kunskaper om vad vi tågvärdar egentligen gör, säger en anställd som vill vara anonym till Flamman.
MTR sköter pendeltågen på uppdrag av SL i Stockholms län på entreprenad. Ambitionen från MTR och SL var att redan i juni 2022 börja implementera beslutet att tågvärdarna, som arbetar med service och säkerhet ombord, ska ersättas med kameror helt under 2023. Anställda uttrycker nu oro för att det kan få allvarliga säkerhetskonsekvenser och leda till ökad arbetsbelastning för tågföraren. Nödöppning av dörrar vid en nedriven kontaktledning är ett exempel på när tågvärden spelar en viktig roll. En källa till Flamman har varit med om två situationer där resenärer varit på väg ut på spåren, men kunnat lugna dem. Nu blir detta förarens uppgift.
– Föraren har nog att göra vid en sådan situation, eftersom de måste ha kontakt med ledningscentralen. Vi har även vår egen kameraövervakning i nuläget så att föraren kan koncentrera sig på att köra.
Kritik har även kommit från bland annat Synskadades riksförbunds lokala avdelning, som menar att de hindras i sitt resande. De har också lyft frågan om vad som händer om någon drabbas av akut sjukdomstillstånd.
En anställd menar att säkerheten kommer först på företaget – om den inte kostar något. Tidigare har de haft fortlöpande brandutbildningar med inhyrda brandmän som utbildade dem i att släcka bränder. Det har nu ersatts av en webbenkät med tio frågor.
– Jag kan inte förstå hur det ska gå till vid minsta händelse att ha koll på 24 dörrar som ensam förare. Vad händer om en äldre person är på väg ut när dörren håller på att stängas? Eller om ett barn springer in på tåget utan att föräldern ser det och dörrarna stängs? säger en person med insyn och fortsätter:
– De har nästan presenterat oss som förlegade gamla dörröppnare. Vi har många förare som är mer skraja än vi, för de vet inte hur de ska kunna ha den översikten på tåget ensamma ombord.
Den värsta situationen skulle vara om tåget kör på en person.
– Vilket händer, med självmord och sådant. Och sedan ska föraren ensam försöka få ut informationen till resenärerna, säger en orolig anställd.
Det finns ytterligare arbetsmiljömässiga problem på SL:s pendeltåg. Flera medarbetare vittnar om en arbetsplats där kritik av ägarbolaget inte tillåts, och där stationsvärdar på större stationer inte har möjlighet att gå på toaletten:
– Det kan ta uppemot 45 minuter. Vi hör talas om kollegor som kissar på sig eller kissar i flaskor. Många beskriver det som oerhört kränkande. Det är verkligheten för många kollegor, säger Seko Pendelklubbens ordförande Rainer Andersson till Flamman.
På mindre stationer fick han nyligen veta att man knappt har någon rast alls.
– Man har bara fem minuters paus. Kollegorna sitter med sin matlåda i luckan och äter. Jag gick i taket när jag hörde det, säger han.
Ett ytterligare problem är mängden beordrad övertid. En anställd säger till Flamman att många mår dåligt av hur MTR behandlar dem, och många kollegor har sjukskrivit sig på grund av det. En bild som bekräftas av Rainer Andersson.
– Drygt hälften av tågvärdarna har beordrats till övertid minst en gång de sista månaderna, vilket ger bensin på brasan och gör många väldigt upprörda. Vi förväntas ställa upp på att jobba på fritiden och vara lojala med arbetsgivaren. Vi har under lång tid hävdat att vi är underbemannade. Det fattas folk hela tiden.
En anställd menar att MTR skyller den beordrade övertiden på pandemin, samtidigt som många snarare är sjukskrivna för psykisk stress.
– Många tänker att man får ändå inga beviljade lediga dagar så man sjukskriver sig i stället. De beordrar in folk som blir utarbetade. Blir man inbeordrad på sina två lediga dagar och har jobbat de senaste tolv, så blir man sjuk.
I förra veckan lade skyddsombuden på ST Pendeln ett formellt skyddsstopp för MTR:s planer på att införa ensamarbete för lokförare på pendeltågen.