Inrikes 19 februari, 2004

”Hela programmet är slafsigt, ointellektuellt, motsägelsefullt babbel”

En vänsterpartikongress är inte bara en intern angelägenhet – partiets politik påverkar också den övriga vänstern och debattklimatet i Sverige. Flamman samlade fyra namnkunniga personer från den breda vänstern för ett runda-bordssamtal. Den samlade bilden är att vänsterpartiet inte spelar den roll det borde kunna i dagens politik.

Är den kommande kongressen en särskilt viktig kongress?
Olle Sahlström: Ja, på grund av ordförandevalet. Det är ingen mellankongress, det här. Programdiskussionen visar att vänsterpartiet med expressfart är på väg in i en riktig vägvalsdiskussion.
Håkan Blomqvist: Bland många unga medlemmar finns en stark opinion mot vänsterns deltagande i nedskärningar. Kongressen kan bli viktig för att bestämma vilken roll partiet ska ha och relationen mellan medansvar och utomparlamentariskt arbete.
Yvonne Hirdman: Viktigt? Absolut – inte minst eftersom feminismen nu ställs på prov.
Kristina Hultman: Kongresser är alltid viktiga. För vänsterpartiet är det både guld- och problemläge. Det finns en ung och stark opinion och det finns en stark global rörelse – men samtidigt är minuset vem som ska ta över efter Gudrun Schymans lite populistiska men framgångsrika ansikte utåt. Läget känns lite paradoxalt; och jag undrar också vart den mer frihetliga vänstern tar vägen bland alla nykommunister.
Konflikter inom partiet som beskrivs – är de reella och vad betyder de i så fall?
OS: Jag är lite kluven. Att det finns flera partiledarkandidater är för mig ett hälsotecken. Jämför med socialdemokraterna där det visat sig självklart ”ja, det skulle ju ha blivit Anna Lindh”. De vanliga nidskrivningarna om vänsterpartiets kongresser som polska riksdagar säger egentligen mest om de politiska motståndarna och skribenterna – de står för en ganska starkt centralistiskt anda av ”det ska vara ordning och reda”.
HB: Det var väl Fabian Månsson som sade att enighet bara finns på kyrkogården. Finns det inte meningsbrytningar inom partiet, så finns det ingenting. Däremot, vilket är en lite annan sak, tror jag inte att beskrivningen av olika motsättningar motsvarar de faktiska motsättningarna.
YH: Njä, men det finns väl ändå viss anledning till oro. Visst ska det vara högt i tak, men den något romantiska idén om att ”låt oss prata ut ordentligt så reder det sig” stämmer inte alltid.

KH: Diskrepansen ligger snarare mellan sympatisörernas syn och de partiaktivas. Många väljare kan uppskatta den pragmatiska synen och samarbetet på lokal nivå – men samtidigt håller denna pragmatiska hållning på att tryckas ut och i stället ersättas med en hårdför kärna. Det finns en risk för slutenhetskultur som delvis har med partikulturen att göra; en auktoritär tradition som vänsterpartiet inte riktigt gjort upp med.
Gudrun Schymans roll för partiets utveckling, är den överskattad eller underskattad?
HB: Hennes förmåga att hålla ihop partiet kan inte överskattas. Hon tog partiet från det poststalinistiska till ett reforminriktat parti. Och även om man inte gillade vänsterpartiet, kunde man gilla Schyman.
OS: Håkan talar om röstvinnandet, och den sammanhållande kraften, men det finns också en tredje aspekt: Genom sin egen hållning och praktik, utmanade Schyman den manliga och etablerade normen om hur politiker ska vara – en norm som utesluter det personliga och även kanske det känslosamma.
KH: Vi måste komma ihåg hur motarbetad hon var i början. Hennes stora insats var att hon vände sig utåt, och gjorde ett enormt arbete med att synliggöra EU-kritiken. Hon var ute mycket i landet och hade markkontakt – det hade inte partiet. Schyman prioriterade det utåtriktade arbetet långt innan andra politiker gjorde det – och var en enormt skicklig.
YH: Ja, hon ledde ju vänsterpartiet till att bli ett ”riktigt politiskt parti”.
Vilken är vänsterpartiets roll i den svenska politiken och den svenska opinionsbildningen idag?
KH: Jag var ju med när vänsterpartiet lade ner Ny Dag och vill dela ut en hel skopa med skit för det. Vänsterpartiet har en såå dålig mediepolicy… allt det nya opinionsbildande arbetet är det sossarna som stått för – genom nya tidningar och tankesmedjor. Vänstern har nog vetat att man borde, men valt att inte göra något. Idag, det märker ju jag som partipolitiskt obunden opinionsbildare till vänster, finns det otroligt få arenor. Och det har varit ett stort misstag från partiets sida. Men samtidigt är nog en del av problemet just demokratisynen och svårigheten att släppa en fri debatt; vänsterpartiet funkar mer som att samla folk inom en ganska traditionell ram snarare än att vända sig utåt.
HB: Det stämmer just som du säger att vänsterpartiet inte har någon mediepolitik, men det finns en medvetenhet om det. Men man måste fråga sig: kanske det var en förutsättning för överföringen till den nya sortens parti… i min illvilliga tolkning hade det inte gått att hålla ihop partiet under förändringen om man samtidigt haft en öppen debatt om det.
OS: Men frågan måste också ställas: varför ska man ha en tidning om man inte vet vad man vill? Det var nog en del av skälet till Ny Dags nedläggning, och något liknande gäller väl socialdemokratin idag – man har inget tydligt att säga. I stället för rollen i den allmänna opinionsbildningen, vill jag lyfta vad jag ser från min horisont inom LO: den brist på självförtroende som präglar vänsterns fackliga aktivister. Partiprogrammet lyfter fram kampen på arbetsplatserna som en central strategisk fråga, men det syns inte på något sätt i praktiken. Tystnaden på arbets-platserna är idag förödande, och där förväntar jag mig att vänsterpartister tar en roll och går i spetsen för att bryta tystnaden. En annan närliggande facklig kamp gäller att spela en organiserande och samlande roll för en systemkritisk idédebatt, som ifrågasätter det kapitalistiska samhället.

YH: Men vänsterpartiet har ändå spelat någon roll – jag tänker på exempelvis EU-frågan. Där var vänsterpartiet tydliga och spelade en helt annan roll än socialdemokratin som bakvägen försökte smyga in oss i EU.
KH: Visst, Olle, kampen på arbetsplatserna är jätteviktig. Men problemet handlar inte bara om självförtroende, utan också om att sossarna har varit mycket skickliga på att manövrera ut oppositionen. Vänstern behöver höga opinionssiffror till att börja med. Så skapas en styrkeposition som kan användas när man kliver ut i facket. Paradoxalt nog förutsätter det ett fungerande samarbete med socialdemokratin lokalt.
Vad gäller medier tror jag tyvärr fortfarande inte att vänstern fullt ut accepterat den fria opinionsbildning som liberaler i någon mening har i blodet – jag misstänker att vänsterpartiet inte klarar av en mediesituation om man inte har kontroll på debatten. Det var ju det Ny Dag-nedläggningen handlade om.

HB: Ett vänsterparti borde kunna betyda oerhört mycket för att stå emot den borgerliga offensiven. En central del i detta är att förändra de sociala styrkeförhållandena utanför riksdagen, såsom arbetarrörelsen en gång gjorde. Utan den styrkan kommer det möjliga fältet för de möjliga kompromisserna att förskjutas åt höger. Det ser vi inte minst idag – avregleringarna på 1980-talet har skapat ett system som reproducerar sig självt. Mycket av de nedskärningar vi idag drabbas av, är resultatet av en snöboll som sattes i rullning för länge sedan. Och sånt kan man inte ändra på utan en grundläggande förändring av styrkeförhållandena utanför parlamentet – se på de starka folkliga rörelserna efter kriget vilka omöjliggjorde en återgång till laissez-faire-kapitalismen.
KH: Kvinnorörelsen är ett sådant exempel på yttre tryck…
Vad tycker ni vänsterpartiet fått ut av samarbete med regeringen? Hur borde man förhålla sig?
YH: Man kan vända på frågan och fråga vad som skulle ha hänt om man inte varit med? Jag tror att vänsterpartiet varit viktigt när det gäller att bromsa utvecklingen mot större klyftor.
KH: Jag jobbade själv på riksdagen för tio år sedan. Det man gjorde för eden perioden var att alltid plussa på 20 procent på sossarnas krav, vilket var totalt orealistiskt. Men v var ändå ett lydparti till Palme, det var ju det som var så märkligt! Det som hände sedan var att såna som Johan Lönnroth tog en stor fajt om det och satte folk på skolbänken. De fick fatta att ett plus två är tre och inte femton. Man kanske inte vunnit så mycket politiskt, men i kompetens har man fått mycket.

HB: Intressant det du säger att gapig överbudspolitik kan vara en slags alibi för att kunna gå i ledband. Men nu har situationen blivit det motsatta – nu sitter man och räknar och räknar medan hela det politiska fältet flyttats åt höger. Det VERKLIGA problemet är att vänsterpartiet då börjat fungera demoraliserande. Jag brukar ta ett exempel: när man lade ned sjukvården i Bollnäs. Då, äntligen gick det som man vill: hela bygden går ut och visar att man bryr sig om vad som sker. Och då hamnar vänsterpartisterna PÅ ANDRA SIDAN. Jag har varit närvarande på olika diskussioner om vänsterpartiet och jag har förstått att det är ett trauma för människor inom partiet idag. De säger: ”förr var det vi som protesterade mot nedskärningarna. Nu sitter vi och genomför dem.”
OS: Det är riktigt som Kristina säger, men man måste se risken med att bli fångade i ett maktfullkomligt socialdemokratiskt grepp utan att kunna ta spjärn i en utomparlamentarisk kamp. Det har uppstått en fullkomligt förödande vanmakt idag, ett tomrum.

YH: Det stora slaget handlar ju inte om utomparlamentarisk kamp, utan om verklighetsbilden. Det är därför populismen har så stor genomslagskraft – det fyller gapet mellan politikernas guldskimrande bilder och vad folk faktiskt upplever. Tänk på invandrarfrågan… man vet inte ens vad den får heta. Nybörjare, nya svenskar, man vet inte ens vad man får säga. Och så tittar man här i vänsterpartiets program som förstärker snarare ”hur man får tala”. Det står till exempel ”alla kulturer är lika mycket värda” Vad menar man då? Menar man att en nazistisk kultur är lika mycket värd som en demokratisk kultur? Jag tycker det utmärker det här partiprogrammet överhuvudtaget. Slafsigt, ointellektuellt, motstridande babbel.
KH: Någon har väl velat vara snäll, men man har inte tänkt igenom…
YH: …det är ju utmärkande, det finns en sån rädsla att peka ut faktiska problem
HB: Jag tror det beror på en rädsla för att uppfattas som eurocentrisk….
OS: Jag håller inte med att problemet är verklighetsbilden. Den bilden som saknar fötter, faller ju på hälleberget. Var finns människorna som bilden skall gripa tag i? Där är problemet idag, att bandet är avklippt till de människorna.
HB: Det där märks ju också när man ser till EMU-folkomröstningen. Vilken chock det resultatet gav! Plötsligt var det tydligt att det som var sant var något helt annat än det Dagens Nyheter trodde. Och återigen kommer liksom pöbeln tillbaka. Det är en oformlig massa någonstans där borta som tycker de där sakerna.

KH: Jag vill inte ha politiskt ansvariga människor som samtidigt låtsas stå på barrikaderna! Det är folket som skall stå där – det är demokrati! Det skall vara två olika roller. Problemet med vänsterpartiet är att man aldrig lyckats bestämma sig för vilken.
HB: Det går att tala om en extrem schizofreni när det gäller vänsterpartiet. Dels har vi ungdomarna som vill se den här utomparlamentariska mobiliseringen. Den andra gruppen är de som vill göra sitt yttersta för att alltid ta ansvar. Och sedan en slags center som vill göra båda, men som naturligtvis slits itu av motsättningarna i samhället.
Slutligen: när det gäller klass och kön har det gått höga debattvågor om programkommitténs förslag, som dragits tillbaka. Vad tyckte ni när ni läst program och reservationer?
HB: Jag fick först ett sjuttiotalistiskt sammanbrott när jag läste igenom det här programmet. Det här har jag ju redan läst hundra gånger! Av alla avsnitt tyckte jag att det här var det hemskaste. Det är otroligt ängsligt och svårbegripligt. Sedan läser jag reservationen och då uppfattar jag att programkommitténs förslag som ett återtagande av en viktig vinst i vänstern senaste åren: insikten att undertryckandet av kvinnan är en särskild fråga.

YH: Det är ju två teoretiska skolor man försöker sy ihop. Den ena är från 1800-talet och det är oerhört tydligt att den arbetare man avser är en man. Men vi vet ju idag är det inte är så: om man skall prata om en arbetarklass i Sverige då är en majoritet kvinnor! Jag vill inte lägga programkommittén till last. Det är svårt. Men det jag verkligen tycker är problemet är att man säger att vi lever i ett patriarkat. Är det verkligen så man menar: att vi lever i ett klansamhälle, där mannen alltid bestämmer. Det står här: vi lever i ett patriarkalt samhälle…där kvinnor förlorar sina mänskliga rättigheter. Så är det ju inte! I Sverige har vi en individualiserad genusordning, inget patriarkat. Det här är att flytta tillbaka till ett grovt 1960-tal. Detta är ju att sätta män direkt mot kvinnor, som Gudrun gjorde i talibantalet. Det tycker jag är helt fel. Och jag undrar då: hur tänker ni män som vill ha det här. Varför vill ni ha ett sådant program? Är ni masochister?
KH: Jag har inget problem med patriarkat som utgångspunkt…
YH: Har du inte?
KH: Nej, men det finns andra problem här. Var är radikalfeminismen? Allt det vi sysslat med de senaste tio åren om sexualiserat våld, objektifiering och rå kvinnomisshandel, det står inget om det här. Och det är väldigt konstigt för vänsterpartiet driver ju de här frågorna. Titta på Marianne Eriksson – hon är ju det bästa i hela partiet! – och hur hon driver frågan om trafficking. Men det finns inte i programmet!
OS: Jag tycker att det finns en överdriven upplysningsanda i programmet. Man skall förklara precis allt. Men jag tycker att (v) ändå gör ett ärligt försök att förstå och analysera två förtryck. Vilka andra gör det?
KH: Då tycker jag socialdemokraterna har en intressantare diskussion.
OS: Socialdemokraterna? De erkänner ju inte ens att kapitalismen är en förtryckande struktur! Och ännu mindre att det finns könsförtryck! Där är allt överordning och underordning så att ingen kan begripa vad som menas…
KH: …det finns en intressant diskussion på fackliga träffar…
OS: Var då någonstans? Det har jag inte sett.

KH: Ja, men de här formuleringarna har ju legat där i 20 år. Det är rent gammalt tugg. Jag förstår inte: det finns ju en ganska stor samsyn kring de här sakerna: kring etnicitet, könsförtryck hur det verkar tillsammans. Var är homosexualiteten? Det finns ett pärlband av slutsatser som har dragits, och det är bara att ta in! Det här blir den gamla, puckade varianten. Jag tycker det här är så stenålder!
YH: Så enkelt är det inte Kristina!
OS: Man kan skriva mycket, men problemet är att det här är en programtext. Det här kategoriska, det är kanske uttryck för en osäkerhet.

YH: Men du kan inte påstå att det är en sökande text? Det är stenhårda skrivningar.
HB: Ja, det är skrivet på ett allmänt och principiellt plan. Egentligen måste man om man skall tala om vägen framåt mot det som man vill ha, också ha en beskrivning av det som är nu och hur man har kommit dit. Och på ett allmänt plan skall saker läggas fast hårt. Jag tror att det är för att liksom försäkra att man är kvar i en radikal tradition.
OS: Javisst! Här sågas allt vid knäna!

DE MEDVERKANDE

Håkan Blomqvist, historiker på Södertörns högskola och ansvarig utgivare för tidningen Internationalen. Skriver nu på en avhandling kring vänsterns syn på nationen, med ett avstamp i sin tidigare bok om Nils Flyg.

Yvonne Hirdman, professor i kvinnohistoria och genusteorins främsta namn i Sverige. Har tidigare disputerat på en avhandling om SKP under andra världskriget. Studerar för närvarande efterkrigstidens arbetarrörelse ur ett genuskontraktsperspektiv.

Kristina Hultman, författare, journalist, debattör. Tidigare redaktör för tidningen Arena och Bang. Beteendevetare. Medverkat i bland annat maktutredningen och engagerad feministisk debattör.

Olle Sahlström, LO-ombudsman och en av två före detta ansvariga för LO Idédebatt. Författare till flera böcker om klimatet inom LO och socialdemokratin.

Ledare 25 augusti, 2025

Varför Vänsterpartiet alltid bråkar

Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat meddelade i helgen att man lämnar Vänsterpartiet. Foto: Oscar Olsson/TT.

Stalinism mot trotskism-narcissism – underhållningsvärdet är stort när V-fraktionerna drabbar samman. Men bakom glåporden finns en verklig konflikt om partiets vägval – att få igenom politik, eller ha rätt från sidlinjen.

”Småborgarrevisionister kan aldrig bygga partiet”, sjöng Knutna Nävar på 70-talet. ”Splittringen var en bra sak. Det rensade bort dem som hindrade förbundets politiska utveckling.”

Nu haglar glåporden än en gång.

Vänsterpartiets kultur är ”stalinistisk”, sade Lorena Delgado Varas på presskonferensen där hon och Daniel Riazat meddelade att de lämnar partiet. Partiveteranen Ali Esbati kontrade på Facebook: ”Alla vet att det bästa botemedlet mot fascism, folkmord och kapitalistisk exploatering är att maximera antalet trotskistiskt-narcissistiska alternativ.”

Stalinism mot trotskism-narcissism alltså.

Konflikten har pågått åtminstone sedan 2022, när Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat skapade rubriker med sina flaggor för PKK och dess syriska systerorganisationer YPG och YPJ i Almedalen. Någon som minns vad Nooshi Dadgostars tal handlade om? Nej, just det.

Det handlar alltså om mer än vårdslösa delningar i sociala medier, som Lorena Delgado Varas dessutom backade från. Men i Vänsterpartiet kan minsta gräl göras till en existentiell fråga. Även när Björn Alling skrivit att Nooshi Dadgostar ”slickar sioniströv” för att hon beklagade de israeliska dödsfallen under terrordådet den 7 oktober 2023, startades en namninsamling.

Riazat och Delgado Varas har suttit i partistyrelsen, med uppdraget att förverkliga demokratiskt fattade beslut – inte underminera dem.

Man kan tycka att det finns viktigare saker att utmana ledningen om än rätten att vara bufflig. Men som journalist ska jag inte klaga. Det är oerhört lätt att berätta om konflikterna, med alla öppna inlägg i sociala medier. Det hade kunnat vara ett tecken på högt i tak, men situationen är bortom det. Riazat och Delgado Varas har suttit i partistyrelsen, med uppdraget att förverkliga demokratiskt fattade beslut – inte underminera dem.

Att ställa upp som motkandidater i en öppen process hade varit något annat, men där hade de sannolikt förlorat. I stället agerar de som en fraktion och saboterar de budskap som partiet har valt att fokusera på – men utan det mandat som ledningen fått från medlemmarna.

Deras linje är nämligen i minoritet. Problemen med antisemitism skylls på att man viker sig för borgerliga medier, men som rapporten Antisemitism i Sverige (2020) visar är Vänsterpartiets väljare minst antisemitiska av alla. Så när riksdagsledamöter försöker hitta rationella skäl till att vandalisera Anne Franks staty i Amsterdam – ett av flera tanklösa utspel från Delgado Varas – skadar det partiet inför de egna väljarna.

Efter att ha blivit ombedd att lämna sina uppdrag backade hon kampanjen ”Folkets röst”, som menar att Vänsterpartiet inte förtjänar röster om det vore val i dag. I vilket annat parti hade det varit möjligt för en styrelseledamot?

För dem är varje kompromiss ett svek mot socialismen, och därför blir också varje konflikt så blodig.

Att ett sådant minimumkrav på lojalitet kallas ”stalinism” säger en del om den individualistiska kultur som odlats i Vänsterpartiet, vilket Daniel Swedin sätter fingret på i Arbetet (25/8). Det verkar paradoxalt – socialister ska ju vara kollektivister – men det finns förklaringar. I ett parti med många akademiker, och svag förankring i fackföreningsrörelsen, blir teoretiska principer viktigare än vardagliga kamper. I jämförelse med världsrevolutionen framstår 112 kronor mer i bostadsbidrag inte bara som futtigt, utan som en muta från kapitalet för att söva arbetarna.

I Katarina Barrlings avhandling Partikulturer (2004), som bygger på anonyma intervjuer med partimedlemmar, visar hon att partiet inte bara ser sig som ideologiskt oppositionellt, utan även inför riksdagens ordningsregler och sina egna valda representanter. ”Den starka ställning individen har och tillmäter sig själv inom vänsterpartiets grupp existerar delvis på bekostnad av känslan för gruppen som en helhet”, skriver hon. No shit.

Socialdemokratins kompromisskultur avfärdas däremot av intervjupersonerna som ”terapeutisk”, vilket förklarar varför Reformisternas stoiska oppositionsarbete är så chockerande till vänster. Tanken att man kan åstadkomma mer med lojalitet och tålamod, även om resultatet dröjer, verkar främmande.

Det här försökte Jonas Sjöstedt bryta med 2012 när han tog över efter Lars Ohly som partiledare. Att ha rätt från avbytarbänken skulle inte väga tyngre än att vinna. Socialismen skulle inte bestå i renlärighet, utan i att göra skillnad.

Men en stridbar femtedel av partiet har inte accepterat kursen. För dem är varje kompromiss ett svek mot socialismen, och därför blir också varje konflikt så blodig. Delgado Varas och Riazat kallar nu partiet ”socialdemokratiskt”, och det är i grunden korrekt. Efter Sovjetunionens fall accepterade man slutgiltigt den parlamentariska demokratin, och erkände därmed att Karl Kautsky hade rätt och Lenin hade fel. Det vore skönast om alla, inklusive Jonas Sjöstedt, rev av Lenin-plåstret och erkände detta rakt ut.

Flammans utrikesredaktör Jonas Elvander har beskrivit hur samma konflikt utspelade sig vid grundandet av Podemos och Syriza, mellan det nya ledarskapet och den ”’konservativa vänster’ som nästan njuter av nederlag och som mest av allt räds att få reell makt”.

Men en sådan tydlighet från ledningen skulle kräva mer pondus och rättframhet. I stället för att lägga fram en klar ideologisk linje försöker man tysta ned konflikterna, vilket öppnar för spekulationer. I en tid – och ett parti – där individer kan få brett genomslag i sociala medier kan organisationer inte vara tysta med hänvisning till personalärenden. Det har vi inte minst sett med den sparkade statsepidemiologen Magnus Gisslén, som fått spela mot öppet mål i kritiken mot sin forna arbetsgivare.

Medlemmarna måste kunna lita på att politikerna företräder politiken som röstas fram, annars är det inte lönt att vara aktiv.

Från utomparlamentariskt håll menar man att ledningens valhänthet säger något om partiets svaga förankring i ”rörelser”, men det är bara delvis sant. Visst var Vänsterpartiet passivt när demonstrationerna för Palestina inleddes. Man hamnade i baksätet till obskyra Instagramkonton och arrangörer som spred konspirationsteorier om LVU och ett spindelnät av mäktiga ”Aron”.

Samtidigt är ”Folkets röst” inte en rörelse. Det är en handfull individer som trots medialt genomslag knappt skrapat ihop 2 500 av de 300 000 underskrifter de hade som målsättning. Samma sak gäller de nya utbrytarpartierna, och troligen även Delgado Varas och Riazats utlovade nya projekt. De är alla perfekta exempel på ”hyperpolitik”, som historikern Anton Jäger kallar kombinationen av extrem politisering och avsaknad av massbas i de sociala mediernas tidevarv, mer fokuserad på lajks än på långsiktiga resultat.

Läs mer

Vänsterpartiet däremot är en rörelse – den största till vänster om socialdemokratin. Som på oändliga möten, från fika i hyresgästlokaler till årskongresser, formar den politik som riksdagspolitikerna ska genomföra.

Att krafter utanför partiet – de må vara stalinistiska, trotskistiska eller anarkistiska – som tillsammans på sin höjd samlar några tusen individer, vill att partiet driver en annan politik är inte någon rörelseposition. Tvärtom bygger det på tanken att färgstarka personligheter ska bryta mot demokratiska beslut för att man själv ska få spegla sig i deras åsikter.

Men så fungerar inga rörelser som vill bli varaktiga. Medlemmarna måste kunna lita på att politikerna företräder politiken som röstas fram, annars är det inte lönt att vara aktiv. Ett fungerande parti behöver livlig debatt, men också dygder som tålamod, lojalitet och respekt. Annars blir man aldrig mer än en samling rättänkande gnällspikar vid sidlinjen.

Diskutera på forumet (1 svar)
Inrikes 25 augusti, 2025

Palestinsk skådespelerska nekad visum till Sverige: ”Pinsamt”

Ranin Odeh har tidigare besökt Sverige såväl som 15 andra länder och alltid återvänt till hem till Palestina. Foto: Frihetsteatern.

Ranin Odeh, 33, får inte besöka Bokmässan i Göteborg – trots att hon varit i Sverige flera gånger, och jobbar med svenskstödda Frihetsteatern på Västbanken. Myndigheterna räds att hon ”saknar tillräcklig stark social anknytning till hemlandet”.

När israelisk militär stormade Frihetsteatern i flyktinglägret Jenin på norra Västbanken i december 2023 – för andra gången det året – lovade den palestinska skådespelerskan Ranin Odeh inför SVT:s kameror att ”fortsätta vad som än händer oss”, trots att hennes kollega Ahmed Tobasi blivit bortförd och svårt misshandlad av soldater samma dag.

33-åriga Ranin Odeh har turnerat världen runt, och varit i Sverige flera gånger förut – 2021, 2019 och 2018, inbjuden av Frihetsteaterns vänförening i Sverige. På schemat inför hennes planerade besök i Sverige denna höst stod ett samarbete med Clowner utan gränser, en visit hos Stockholmsteatern Unga Klara, och ett framträdande på bokmässan i Göteborg.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Krönika 25 augusti, 2025

Magnus Bjerg Sturm: Du hade älskat att vara här

Tänk om du kunnat följa med och dyka efter vrak. Foto: Magnus Bjerg Sturm.

Vi unga tänker mest på döden. Sju av tio gör det varje månad eller oftare – jag är en av dem. Efter ett livsfarligt museibesök på 30 meters djup stiger döden, livet och sorgen upp till ytan med mig.

Trots att vi unga svenskar är de som känner oss mest obekväma med att prata om döden, tänker vi också mer på den än någon annan åldersgrupp, visar en färsk rapport.

Tankarna våldgästar alltid när man minst väntar dem.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 25 augusti, 2025

Vet du vad som är horribelt, Ebba Busch?

Undernärda tvååringen Yazan Abu Ful sitter i sitt familjehem i flyktinglägret Shati, Gaza stad, den 23 juli 2025. Foto: Jehad Alshrafi./AP/TT.

Barn som svälter i Gaza. Flickor som utvisas till könsstympning. Familjer som förlorar allt för att regeringen stänger dörren. Det är förfärligt, Ulf Kristersson. Inte att Greta Thunberg seglar med mat.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Flickan mitt emot mig sorterar pärlor för att välja ut till ett armband. Hon är duktig i matte, men ändå lägger hon samma pärlor i olika högar, om och om igen. Efter en stund förstår jag. Flickan väljer inte ut pärlor för att göra klart sitt armband. Hon försöker stanna tiden. Framtiden är nämligen den här flickans fiende.

Hon är ny på min mottagning, men hennes situation är tyvärr inte ny för mig. Jag är psykolog och arbetar med barn som varit med om krig och förföljelse. Det som är ovanligt för mig är att flickan är född i Sverige och har bott här hela sitt liv. Hon går på mellanstadiet, fortfarande mer flicka än tonåring. Favoritämnet är idrott och allra roligast är spökboll. Hon är blyg men ler brett när jag frågar om hon vunnit någon gång.

För de barn jag möter är regeringens beslut avgörande.

Nästa vecka ska hon och hennes mamma utvisas. Mamman har arbetat i Sverige sedan innan flickan föddes, men nya lagar har gjort dem papperslösa. När flickan inte hör säger mamman: ”Min dotters säkerhet är allt som betyder något.” Hon har till och med bett oss – väl medveten om att vi skulle säga nej – att omskära flickan här, under trygga förhållanden. Hon vet att så fort de landar i hennes hemland kommer släktingarna att göra det, utan bedövning och med risk för infektioner. I Migrationsverkets beslut står att det är olagligt med omskärelse i mammans hemland och att det därför inte finns något hinder för mamman och flickan att återvända dit. Vad de inte förstår är att en brutal tradition är så mycket större än lagar på papper.

Min nästa patient är ett barn i förskoleåldern. Barnet lagar mat vid en träspis och matar en docka och säger: ”Det var allt vi hade. Det finns ingen mer.” Plötsligt stannar hon upp och ser plågad ut. Hon flimrar med ögonen och är inte kontaktbar. När flickan är tillbaka berättar hon att vi måste hitta en ficklampa, för bomben har gjort det mörkt. Flickan och hennes familj har just evakuerats från Gaza. Hennes föräldrar har trots svält och bombanfall lyckats hålla barnen vid liv och ta sig ut till säkerhet. De berättar om hur de ansträngt sig för att barnen ska känna trygghet nog att börja leka igen. Jag tänker att de borde få ett Nobelpris i föräldraskap.

Jag får ofta frågan om det krävs särskilt kunskap för att arbeta med barn från ”andra kulturer”. Jag vet inte hur jag ska svara. För smärta gör ont i alla kroppar. Skräck är outhärdligt för alla. Skratt bubblar lika skönt i allas magar.

Men kanske finns en outtalad föreställning: att barn med lite mörkare hud inte känner lika stark rädsla när en vuxen skär dem i underlivet? Att barn som växt upp i krig inte plågas lika mycket av mardrömmar än lite ljusare barn från 200 år av fred. Att föräldrar från andra länder tar mindre ansvar.

Läs mer

Hur ska jag annars förstå att flickan med pärlorna utvisas till ett land hon aldrig varit i och där hennes underliv kommer att skäras sönder? Eller att de flesta av oss inte gör mer för att pressa regeringen att hjälpa barnen och familjerna i Gaza?

Samtidigt såg vi i somras hur migrationsministern försvarades när det avslöjades att hans barn varit aktiv i en högerextrem organisation. Ingen ifrågasatte hans föräldraskap, ingen talade om utvisning. Och när Greta Thunberg försökte bryta Israels blockad av Gaza med mat och medicin, sade vice statsministern att hennes agerande var så ”horribelt” att hon inte kan prata om det.

Min måttstock om vad som är horribelt är en annan.

För de barn jag möter är regeringens beslut avgörande. Den avgör om barn ska få trygghet, eller utsättas för lidande och fara. Om det sker av okunskap, fördomar eller likgiltighet vet jag inte. Men konsekvenserna är desamma. Barnen i Gaza, flickan med pärlorna – de betalar priset.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 24 augusti, 2025

Vänsterpartister lämnar partiet: ”Stalinistisk organisation”

Foto: Oscar Olsson/TT.

I onsdags öppnades uteslutningsärenden mot Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat. Nu väljer de två partiprofilerna att lämna V – och öppnar i stället för att starta ett nytt alternativ.

De två riksdagsledamöterna Daniel Riazat och Lorena Delgado Varas lämnar Vänsterpartiet med omedelbar verkan, meddelar de vid en presskonferens under söndagen. Båda säger också att de kommer att stanna i riksdagen.

– Det är något som vi är djupt ledsna över, något som vi önskar aldrig hade behövt göras. Vi har gett våra liv till partiet. Vi har offrat våra dagar och nätter, säger Daniel Riazat, som varit med i partiet i 19 år.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 23 augusti, 2025

Snuskgubben är förlåten

Stig Larsson har gjort lite liv ifrån sig sedan millennieskiftet – men plockas under 2020-talet upp av ett nytt unglitterärt gäng. Foto:

Boken om Stig Larssons författarskap, ”Ett berg av liv”, är full av medhårsläsningar – men blixtrar till när provokatören själv kommer till tals.

Att skriva något nytt om Stig Larsson är en övermäktig uppgift. Lika skandalomsusad som geniförklarad har han sedan debutboken Autisterna 1979 fått rollen som omhuldat underbarn, litterär tuffing och postmodernismens galjonsfigur. Han har varit sjavig knarkare, provokatör, detroniserad som snuskgubbe. Och så i dag: upplockad av unglitterära kotterier och mysfarbor på uppesittarkvällen i Cyklopernas land. Det är också slitsamt att se bortom det här, och få syn på texten bakom personan.

Sådana anspråk har däremot de åtta essäisterna i Ett berg av liv: En bok om Stig Larsson (Diadalos, 2025). Under Kristoffer Flensmarcks och Andreas Holmströms redaktörskap skriver här poeter och kritiker, som Victor Malm, Joni Hyvönen och Mikaela Blomqvist, om Larssons verk, från dikten ”Hösten” 1964, fram till förra årets Högt och lågt.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 23 augusti, 2025

Lidandets logik – från Gina Dirawi till Donald Trump

Att genomlida smärtsamma ritualer för att uppnå ”rening” är en gammal idé som tycks ha fått en renässans. Foto: Jessie Wardarski/AP.

Från shamanska ritualer och fitnesskultens självplågeri till politiska kriser och revolutioner återkommer samma tanke: först måste allt rasa samman, sedan kan något nytt ta form. Varför tror vi att smärta är vägen till förnyelse?

Det är mitt i juli och jag lyssnar på Gina Dirawis sommarprat. Hon berättar om sin desperata jakt på ett andligt uppvaknande och att hon därför deltar i en shamansk ceremoni. Den slutar med att hon halvt medvetslös spyr i en plastpåse efter att ha andats in rapé, en traditionell örtmedicin från Amazonas. Medan hon ligger utslagen på golvet frågar hon sig: ”Måste människan gå igenom ett extremt lidande innan man når ett uppvaknande? Är vägen hem alltid genom någon typ av extrem död och återfödelse?”

Dirawis erfarenhet ligger djupt inbäddad i vår kultur. Det är inte bara självhjälpsindustrin som ser ett nödvändigt samband mellan lidande och själslig rening. Under antiken framlades denna idé i det tragiska dramat. Aristoteles skriver i Om diktkonsten att dramat skulle rena åskådarnas känslor genom hjältens lidande, något han kallade katharsis.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 22 augusti, 2025

Uteslutna vänsterpartister får stöd av upprop

Ett nytt upprop samlar hundratals vänsterpartister, med krav på att uteslutningsärendena mot Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat stoppas. ”Det liknar vad hamnen utsätter Erik Helgeson för”, säger undertecknaren Lars Henriksson.

”Vi accepterar inte att två av våra mest kämpande röster tystas”, står det i det brev som lades ut under fredagsmiddagen på sajten stoppauteslutningarna.se. 

Längst upp på sidan finns bilder av riksdagsledamöterna Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat, som sedan i onsdags hotas av uteslutning från Vänsterpartiet.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (2 svar)
Inrikes 22 augusti, 2025

Locket på från regeringen om bosättarkontakter

Foto: Lars Schröder/TT

Gång på gång nätverkar kristdemokrater och sverigedemokrater med extremnationalistiska israeler. Men när Sveriges utrikesminister Maria Malmer Stenergard frågas ut om kontakterna duckar hon ämnet helt.

I går i riksdagen ställde vänsterpartisten Lorena Delgado Varas tre frågor till utrikesministern om det upprepade samröret med israeliska bosättare från partier inom regeringssamarbetet.

Frågorna föranleddes bland annat av att den israeliska extremisten Eugene Kontorovich bjudits in till möte i riksdagen, något som Flamman tidigare rapporterat om. Tidigare har även Arbetaren rapporterat om hur tio kristdemokratiska ledamöter reste till Israel för att träffa bosättarorganisationen KKL.

Frågorna från Delgado Varas rörde bland annat hur kontakterna påverkar Sveriges trovärdighet och handlingsutrymme i politiken gentemot Israel och Palestina, och hur ”uttalade stöd för sanktioner mot extremister som [Israels finansminister] Smotrich inte urholkas genom parallella kontakter med samma grupperingar?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Utrikes 22 augusti, 2025

Framtidens färja gjuter el på vågorna – från Ekerö till Saudiöknen

Med sina svävande bärplansfärjor vill svenska Candela revolutionera kollektivtrafik på vattnet. Den energisnåla svävarpendlingen testas på Mälaren, och säljs globalt – även till Neom, det futuristiska stadsprojektet i Saudiarabien som skördat tusentals arbetarliv.

”Många av våra kunder är teknikintresserade entreprenörstyper som tjänat sig en hacka. Jag tror inte vi har någon kund hittills som inte äger minst en Tesla.”

Så sade Gustav Hasselskog, elbåtstillverkaren Candelas vd och grundare, 2021 till Dagens Industri i samband med att Wallenbergsfärens investmentbolag EQT Ventures sköt in hela 245 miljoner i bolaget. Nu i augusti fyllde man på med 80 miljoner till.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)