Det påstås att gymmen fylls i januari för att åter tömmas i månadsskiftet februari–mars. Bilden som används för att illustrera fåfängligheten i nyårslöften – ja, i framtidslöften överlag. Själv tycker jag att det är orättvist att den genomsnittlige soffpotatisen ska behöva stå som portalbild för ett återfall i dålighetsliv. En mer talande symbol för brutna löften är den svenska sjukvården.
För ni minns väl hur det lät efter pandemin? Nu hade vi fått en varning, insett hur nedmonterad sjukvården är, hur sårbar äldrevården är och hur få respiratorer vi har. Nu skulle det minsann bli andra bullar!
Läs direkt. Bli prenumerant!
Få tillgång till alla artiklar och exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Är du redan prenumerant? Logga in
Sedan kom en valrörelse där sjukvården knappt nämndes – trots att väljarna återkommande rankade frågan som den viktigaste. Kostnadskrisen som följde skapade ett möjlighetsfönster för regeringen att putta sjukvården ytterligare några kliv bakåt. Genom att regionerna nekas allt utöver marginella statsbidrag uppstår en situation där offentlig sjukvård monteras ned, operationsköerna förlängs ytterligare och våra utsikter att klara nästa pandemi försämras. Det bästa för regeringen är att det kan utmålas som en utveckling utanför deras grepp – tyvärr, den förbaskade inflationen ni vet!
Och där är sjukvården nu, i soffan med varma mackor i stället för på löpbandet, och det finns ingen att skylla på. Nästan alla regioner står inför historiskt stora besparingar, med personalnedskärningar i aldrig tidigare skådad skala. Det går inte att utesluta att några regioner tvingas göra något så ekonomiskt irrationellt som att gå direkt från att betala hittelön för sjuksköterskor till att betala avgångsvederlag för samma sjuksköterskor.
Min egen region Västra Götaland och mitt sjukhus Sahlgrenska är inga undantag. Här ska 1,7 miljarder sparas in. Det motsvarar 2 000 tjänster, mer än var tionde medarbetare, och betecknas korrekt som ett ”stålbad”. Sjukhusdirektören – med det osannolika namnet Boubou Hallberg – påstår lugnande att stålbadet kan genomföras utan varsel, genom naturliga avgångar. Låt mig säga så här: en del av dessa avgångar är ungefär lika naturliga som de romantiskt slarviga torpinteriörerna på Instagram… det vill säga, rätt så konstruerade.
Nästan alla regioner står inför historiskt stora besparingar, med personalnedskärningar i aldrig tidigare skådad skala.
Ett exempel från min egen klinik. Halvtidskuratorn fick barn och gick på föräldraledighet. Eftersom ledningen infört vikariestopp skulle hon ersättas av ingen alls. Heltidskuratorn förväntades hjälpa 15 patienter i stället för 10 under obestämd tid, enbart för sitt goda hjärtas skull. Det ställde hon inte upp på, och sade upp sig hon med. Och eftersom ledningen också infört anställningsstopp så ersätts hon inte. Vips är vi en och en halv kuratorer färre, och det genom ”naturliga avgångar”. Elegant, eller hur?
Men en och en halv kurator på Onkologen skjuter sannerligen ingen hare när man ska spara miljarder. Sjukhusledningen har fler åtgärder på lut, närmare bestämt en lista om 683 konkreta åtgärder. Tyvärr måste denna lista hållas hemlig, enligt Boubou Hallberg. I skrivande stund är den oåtkomlig för fackförbunden, för Dagens Nyheter som begärt ut den och faktiskt också för sjukhusets politiska styrelse.
Sjukhusdirektören hänvisar till det osäkra omvärldsläget: ”En del av förslagen kan vara systempåverkande. Det handlar om Sahlgrenskas robusthet. Vissa saker kanske inte ska vara fullt offentliga”, säger han. Det är olustigt hur direktören ogenerat använder säkerhetsargumentet som sköld mot kritik och facklig granskning, men än mer olustigt är att han samtidigt tycks obekymrad om hur åtgärderna i sig påverkar säkerheten. Som om säkerhetshoten inte ligger i brist på intensivvårdsplatser, utan i det eventuella motståndet från fackförbunden.
Vad säger du Boubou, kan vi lura ryssen med respiratorattrapper i form av skickligt målade skokartonger? Skyltdockor i vårdpyjamas strategiskt utplacerade vid fönstren? (Svar: Kanske. Men det lurar garanterat inte nästa virus.)