New York Hundratals finansexperter och aktivister ska denna månad träffas vid ett internationellt toppmöte för att diskutera nya sätt att ge världens fattiga tillgång till små affärslån. Särskilt kvinnor på landsbygden gynnas av mikrokrediterna, visar forskning.
Fyradagarsmötet om mikrokrediter hålls i den kanadensiska staden Halifax den 12-15 november. Det anses av många vara kulmen på den första fasen av den globala kampanj som årets Nobelpristagare, den bangladeshiske ekonomen Muhammad Yunus, lanserade för tio år sedan.
Besviken på bankerna
Yunus var besviken på den attityd som de kommersiella bankerna uppvisade mot fattiga på landsbygden. Han drog igång en ambitiös global kampanj inriktad på att ge små affärslån till minst 100 miljoner människor, främst i Afrika. Det målet har man inte lyckats nå, men aktivister som deltar i mikrokredit-kampanjen säger inför toppmötet att 82 miljoner människor som levt på mindre än en dollar om dagen, varav majoriteten är kvinnor, har tagit mikrokreditlån och lyckats bygga upp små företag. Totalt beräknas 410 miljoner människor indirekt ha gagnats av mikrokrediterna.
– Vi har en bit kvar, men hoppas att nå vårt mål i slutet av nästa år, säger kampanjens talesperson Dalia Palchic.
Låneansökningarna, som beviljas utan säkerhet, kommer oftast från människor som varken kan läsa eller skriva och ligger i genomsnitt på motsvarande drygt 700 kronor.
Balkisu Amadu förestår ett matstånd vid en väg i Ghana. Amadu tjänade motsvarande sex kronor om dagen innan hon för ett drygt år sedan tog ett mikrokreditlån. I dag har Amadus inkomst stigit med 500 procent, till cirka 30 kronor om dagen.