Inrikes/Reportage 05 november, 2024

Miljardär vill krossa ”woke” – med hemliga Östermalmsmingel

Den exklusiva ”svartklubben” ägde rum på Strandvägen 5 i Stockholm, precis ovanför Svenskt Tenns lokaler. Foto: Alexander/Adobe stock.

En svensk miljardär knyter högereliten inom media till sig. På en rad exklusiva mingel på Strandvägen anklagas staten för att stjäla pengar med hot om våld – medan klimataktivism beskrivs som den nya religionen. Flamman besöker den ”intellektuella svartklubben” Zirzamin.

Den gyllene porten på Strandvägen i Stockholm glöder i den varma septembersolen. Ovanför Svenskt Tenns exklusiva butik på Östermalm har miljardären Saeid Esmaeilzadeh bjudit in till ”intellektuell svartklubb”. Evenemanget går under namnet Zirzamin, farsi för ”underjordisk”.

Det är den sjätte i ordningen, och det tema som ska dryftas denna gång är ”offentlighetens död”. I hallen till kontoret – som mer liknar en exklusiv bostad – bjuds de uppklädda gästerna på tonfisksashimi, små hamburgare och mousserande vin.

I salongen intill står stolar i en liten cirkel, en större cirkel av stolar runt den. I mitten tronar Saeid Esmaeilzadeh, i svart kaftan med ett blänkande guldkors runt halsen. Bredvid sitter hans syster Mouna, helt klädd i rött.

Rummet börjar fyllas på med folk. Runt kvällens värdar, i den innersta cirkeln, tar en konservativ krönikör plats, följd av en högerlutande poddare och en borgerlig ledarskribent med internationell karriär. Snart ansluter sig en representant från public service, en forskare i statsvetenskap och en profilerad nationalekonom. Till sist står runt femtio personer tätt packade i salongen.

Vissa har bjudits in som talare kvällen till ära, andra är där främst som åhörare. Några är där för första gången, andra är stammisar. Många är bekanta från debattprogram i tv, bylines i tidningar och profilbilder på X. I det dunkla rummet skymtas såväl en kulturchef på en rikstäckande tidning som en chefredaktör för ett månadsmagasin. Skribenter från dagstidningar och kvällspress såväl som några av Sveriges största politiska poddar hälsar på varandra.

Har man upplevt ett samhälle där man inte får uttrycka sig så förstår man varför det är viktigt

Antalet kända ansikten från högerkanten överstiger från vänsterkanten med råge.

– Det är som att gå runt på Twitter, säger någon i rummet.

Vad de har gemensamt är att de fått en hemlig inbjudan till lokalen på Östermalm – och att de alla gått med på reglerna: att inte berätta för någon vilka andra som var där.

Kvällssolen skiner från sidan på Saeids ansikte när han, med en ny metafor, välkomnar besökarna till en ”intellektuell brottningsmatch”. Idéer ska kollidera mot varandra, nya tankegångar ska öppnas. Allt under en strikt mötesordning som begränsar varje talare till två minuter.

Moderator är företagsgruppens heltidsanställda idéhistoriker Johan Gärdebo, klädd i svart polo och med det mörka håret slickat bakåt.

Mouna Esmaeilzadeh tar till orda.

– Det som skiljer oss från aporna är att vi är nyfikna. Den fria tanken är något våra föräldrar kämpat för. Har man upplevt ett samhälle där man inte får uttrycka sig så förstår man varför det är viktigt, säger hon, och fyller i:

– Även om man kränker människor.

Saeid nickar intensivt. De tvinnade mustascherna står rakt ut åt sidorna, som om han var laddad med elektricitet.

– Ett samhälle utan fri debatt leder alltid till krig, säger han.

– Vi flydde från krig. Tro mig, ni vill inte ha krig.

Han sätter sig ned igen. Åsiktsgladiatorerna slipar sina svärd. Debatten kan börja.

Saeid Esmaeilzadeh kom som flykting till Sverige efter den iranska revolutionen och växte upp i Husby. Vid 28 års ålder blev han Sveriges yngsta docent i kemi.

I dag är han god för 7,5 miljarder kronor. Sin förmögenhet grundade han på en form av mycket hårt glas, som han upptäckte av en slump under ett misslyckat experiment på KTH en kväll vid 2000-talets början. Bolaget Diamorph såldes för 1,5 miljarder kronor 2018.

I dag äger han ett hundratal företag via företagsgruppen EHAB, som värderas till sammanlagt 7,5 miljarder. Bland dem finns såväl privata tandläkarkliniker och it-bolag i Stockholm som plåtslagarfirmor och VVS-bolag på den svenska landsbygden.

För två år sedan rekryterades även två journalister till företagsimperiet, en av dem med mångårig bakgrund som nyhetsankare i SVT. Syftet var att ”bygga ett team som kan storytelling”.

Företagsam. Saeid Esmaeilzadehs företagsgrupp är värd 7,5 miljarder – och nu vill han lära Sverige att samtala utan skitprat. Foto: Rickard L Eriksson.

Bolaget lanserade ett kvartalsmagasin, EQ Magazine, som framför allt består av reportage och personporträtt inifrån EHAB-sfären. En av de personer som presenteras är Johan Gärdebo, historiker och före detta klimataktivist. Förutom att moderera samtalskvällarna är han också ansvarig för bolagets så kallade ”no bullshit-policy”.

”Som idéhistoriker är min roll att beskriva på vilka sätt EHAB verkar inom en längre intellektuell tradition av kritiskt och prövande tänkande vars rötter går tillbaka till antikens Grekland och Persien”, säger han i en intervju i det senaste numret.

”Jag hjälper EHAB i att bli bättre på att identifiera och hantera ogrundade påståenden, alltså bullshit. Exempelvis genom att skriva white papers och genom att organisera workshops och den intellektuella svartklubben Zirzamin där EHAB:s utökade nätverk av partners debatterar aktuella ämnen.”

I ett annat nummer berättar Gärdebo och syskonen Esmaeilzadeh syftet med policyn. Artikeln beskriver en ”politiserad företagskultur” där företag övergivit målet att maximera sina vinster för kvotering, inkluderingspolicys och ”godhetssignalering”. De som vägrar gå med på förändringen tvingas ”likt Odysseus” att surra fast sig vid skeppets mast för att inte förföras av ”högljudda aktivister”.

En dryg timme av fri debatt har passerat. Bland de ämnen som hunnit avhandlas finns medias mörkande av gängbrottsligheten, ”fiktionen om det transsexuella barnet” och ”tapetserandet” av Lappland med vindkraftverk.

En nationalekonom har hunnit bedyra att han länge tyckt att ”flyktingmottagandet är inkompatibelt med välfärdens överlevnad”, men undvikit att säga det öppet. En annan deltagare har jämfört debatter om klimatpolitik och feminism med att ifrågasätta Guds existens i en Livets ord-församling.

– Alla som inte håller med ses som onda, konstaterar han.

Ett par deltagare har givits möjlighet att invända mot premisserna, dock utan större framgångar.

Den strikta modereringen, där målet är att varje deltagare får tala högst två minuter åt gången, gör sitt för att upprätthålla ett raskt tempo. Senare under kvällen beskriver sig moderatorn Gärdebo som en ”Stalin” i fråga om mötesordning.

Ämnet är nu public service, och det till en början smått sömniga rummet har börjat hetta till.

– Jag kallas ofta för galen, fascist och rättshaverist för att jag tycker att vi ska lägga ned public service och riva byggnaderna sten för sten, säger en deltagare.

En public service-journalist får ordet och försvarar sig.

Det stora problemet är att kapitalet inte använder sin makt. Man har varit ointresserade av opinions-bildning.

– Det här samtalet är en bra illustration av varför offentligheten inte får dö. Jag tänker att public service är något vackert. En dröm om ett offentligt torg som samlar åsikterna vi har här i rummet.

Mediekritikern tar till orda igen, och vänder sig direkt till journalisten.

– Jag anser att den verksamhet du ägnar dig åt är djupt omoralisk. Du tar mina pengar, med hjälp av våldsmonopolet, mot min vilja, för att finansiera din verksamhet.

– Illa nog om det varit bara det. Men att den verksamheten domineras av en ideologi som jag anser vara moraliskt förkastlig, som förstör inte bara min familjs hjärnor utan alla mina landsmäns hjärnor. Det anser jag vara fruktansvärt.

Andra besökare reserverar sin främsta kritik för de privata medierna. En tidigare riksdagspolitiker är besviken på det svenska storkapitalet och deras förhållande till de stora mediehusen.

– Det stora problemet är att kapitalet inte använder sin makt. Man har varit ointresserade av opinionsbildning, säger han, och fortsätter:

– Vi bröt sönder tv-monopolet, radiomonopolet, vad fick vi? Paradise Hotel och Mix Megapol.

Flamman ringer upp Johan Gärdebo för att höra mer om arbetet med no bullshit-policyn och svartklubben.

– Min ingång var att förklara historiskt var idéerna kommer från, och formulera en modell som jag tentativt kallar öppen kritisk dialektik. Den handlar om att testprata idéer så fritt det går, för att sedan utsätta dem för kritiska frågor, för att hitta lösningar. Det här kan leda till både nya arbetsrutiner och nya produkter.

Han hörde först talas om policyn när Saeid Esmaeilzadeh medverkade i podden Sista måltiden i mars 2023, och hörde av sig för att erbjuda sina tjänster. Tillsammans med företagets kommunikationsenhet fick han i uppdrag att formulera en ny policy som implementerades under fjolåret, och startade sedan Zirzamin som laboratorium för metoden. Kan främlingar samtala helt utan skitprat?

Dialektiker. Johan Gärdebo beskriver no bullshit-policyn som inspirerad av den tyske filosofen Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831). Foto: Rickard L Eriksson.

– Policyn används internt och är need to have medan svartklubben är extern och nice to have. Syftet med klubben är att få till samtal mellan företagare, forskare och författare, och nå ut med policyn utan att det känns torrt. Så kan vi se vad som flyger och ta tillbaka idén till ritbordet.

Han säger att ”öppen kritisk dialektik” handlar om att skilja mellan vad en person säger för att förstå dig, och vad som snarare handlar om att kritisera innehållet.

– Man behöver fråga ”Vad menar du med det här?” innan de kritiska frågorna. Det bygger på den hegelianska dialektiken om tes, antites och syntes. Tesen är att vara öppen, antitesen är att fråga vad du menar med det här, och syntesen är att bolla mellan de två lägren.

Är inte det Fichte?

– Jag utgår faktiskt mer från Herakleitos där! Motsatsernas kamp och att nå enhet genom förändring.

Men oavsett policy är det väl lättare för en miljardär och företagsägare att säga vad han vill än en tillfälligt anställd?

– Det där är för stort för att ta nu, men jag köper inte maktingången. För mig är det här en metodfråga. Jag försöker skapa en metod där man kan ifrågasätta varandra. Du pratar om målet med policyn, bortom hantverket som krävs för att kunna prata med varandra.

Men yttrandefrihet på jobbet handlar väl i grunden om makt?

– Det är tvärtom. Det är när man har en sådan här policy som man antingen kan viga en svartklubb åt frågan, eller ta det för diskussion internt.

I lokalen på Strandvägen märks tydlig högerlutning bland gästerna, och även ämnena – företagsfeminism (pinkwashing) och offentlighetens död – låter som radikalhögerns favoritämnen. Några samtal om hur järnvägen ska finansieras står troligen inte att vänta.

Men urvalet av ämnen och personer lutar ju ändå åt höger. Hur utmanade blir gästerna egentligen?

– Urvalet handlar om vilka frågor som är aktuella, och vilka perspektiv som kan belysa dem från olika håll. Men alla gäster kan testprata vilken idé som helst. Syftet är inte att representera hela samhället, och om någon grupp är få är inte problemet. Om något saknas är det mitt jobb som moderator att ta fram det perspektivet, för att få till ett spänningsfält.

Annars kommer vi gärna på nästa träff.

– Deltagarna, Leonidas, är där för att delta men inte dokumentera.

Om vi inte publicerar något då?

– Men diskussion handlar om att du haft kollegor som dokumenterar. Om du inte är bjuden till klubben, ska du då in där och smygintervjua? Vad tror du det får för effekt på deltagarna? Om någon hoppar upp på bordet och inte kan bete sig i ett möblerat rum, kan du förstå att jag vill disciplinera för att visa etiketten?

Vi respekterar reglerna för evenemanget, vår reporter var öppen med sitt ärende och fick okej på att gå in. Vill ni verkligen ha olika perspektiv?

– Alla gäster bjuds in av oss och står på listan, så det stämmer inte att ni var inbjudna. Om du vill komma med avsikt att delta i samtalet kan vi mycket väl bjuda dig om ämnet passar. Det handlar inte om höger och vänster, utan om samtalshyfs. Om hur skön du kan vara mot andra personer, särskilt när du kanske inte gillar dem.

Under samtalskvällarna på Östermalm tillämpas Chatham House-reglerna, som utvecklades på brittiska samtalsklubbar för att möjliggöra diskussion utan skygglappar. Reglerna bygger på möjligheten till anonymitet. Vad som sägs kan spridas vidare, men vem som säger det – och vilka som lyssnar på det – får inte spridas vidare utan personernas tillåtelse.

– Det påminner om Twitter faktiskt. Det är högt i tak, man är inte rädd för att trampa varandra på tårna. Det hade varit svårare om det var öppet, säger debattören Jonathan Kärre.

Han är en av dem som var på plats under kvällen, och går med på att ställa upp med namn på en intervju.

– Folk behöver inte oroa sig för att det de säger ska användas mot dem, eller att saker tas ur sitt sammanhang och missförstås.

En annan som medverkade under kvällen är högerprofilen Henrik Jönsson, som varit med på Saeid Esmaeilzadehs samtalskvällar sedan början av 2020.

– Det är ett ideellt arrangemang som drivs av några entreprenörsprofiler. Då var det ganska litet, i en källarlokal som hör till ett företag. Den gemensamma nämnaren för gästerna är att de är intresserade av högt i tak, att resonera från olika perspektiv, och ett gott samtal där vi inte är ute efter att förgöra varandra.

Han säger att det var trångt och varmt under senaste samtalet, då klubben har växt avsevärt. Han räknade till 60 personer.

– Det är inte en svartklubb. Jag gissar att det ska låta subversivt och spännande, men det är snarare en samtalskväll. Såvida man inte tycker att det är subversivt att vissa säger hårresande kommunistiska saker, och andra hårresande marknadsliberala saker. Och det är skönt att få prata fritt.

Han erkänner att det har varit en ”slagsida till höger”, men att det alltid finns med en handfull på vänstersidan också. På det senaste samtalet skymtade han bland annat en känd klimataktivist.

Åsiktsmaskin. Youtube-profilen Henrik Jönsson har varit med på miljardären Saeid Esmaeilzadehs samtalskvällar sedan 2020. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT.

Att en miljardär arrangerar samtalen ser han inga problem med.

– Det är ingen lobbyverksamhet vi pratar om, och det är väl bra om någon kan stå för lokal och tilltugg utan att det gör alltför ont.

En annan deltagare, som vill vara anonym, har en annan bild av diskussionsklubben.

– De försökte sälja in det som en spexig svartklubb, men jag tyckte det var ganska trött. Det var Almedalen typ. Klägget.

– Samtalet skulle handla om offentligheten, men de var inte intresserade av det. De ville bara prata om att de inte fick säga att kriminella var från Somalia och att SVT var taskiga för att de kallade folk ”kontroversiella”.

Deltagaren är kritisk mot att evenemanget skulle främja någon egentlig debatt mellan motståndare, med tanke på den ideologiska vridningen bland besökarna.

– Jag tror att den del av högern som gnäller på åsiktskorridorer vill gärna ha sina egna, där de slipper bli motsagda, säger hen till Flamman.

Samtidigt har deltagaren inga principiella problem med den typen av möten.

– Att anordna en politisk diskussionsklubb där olika perspektiv möts, det har jag svårt att kritisera i sak. Vill man lobba och använda sina pengar skulle man nog inte göra så här. Det här känns ganska harmlöst.

Rummet skiner i ett orange ljus. Kvällen börjar lida mot sitt slut. Luften är tung att andas och den sista skumpan har torkat i botten av glasen. Är vi på Östermalm eller i en schamans svetthydda?

Saeid Esmaeilzadeh håller sitt vinglas mot huvudet och gungar av och an, medan en chef inom fastighetsbranschen berättar om hur han och andra medlemmar i samma skrå ständigt ”straffas” av politikerna.

Jag tror att den del av högern som gnäller på åsiktskorridorer vill gärna ha sina egna, där de slipper bli motsagda.

– Kommunerna har har planmonopolet och beviljar bygglov. Ställer vi oss i offentlighetens ljus så blir vi straffade. Vi måste vara tysta och vågar inte ta kampen. Det är vår vardag.

– Tack, säger moderatorn Johan Gärdebo, och lämnar över ordet till sin chef.

Saeid Esmaeilzadeh reser sig upp från stolen, med blicken fäst i fjärran. Det ser ut som att han fått en vision. Med långsam röst börjar miljardären tala.

– Än en gång har vi samlats kring denna fantastiska lägereld, där jag representerar kapitalisten, ondskan personifierad, som utarmar arbetaren, säger han, och fortsätter:

– Vi måste komma tillbaka till vad saker och ting är. Skattemedel, de miljarder som finns i public service, är pengar som tas med hot om vapenvåld från var och en av oss.

Någon i salongen ropar ”hear, hear”, andra skruvar på sig. Det är tredje, om inte fjärde gången under kvällen som värden upprepat frasen.

Han sätter sig ned igen. En ung medlem av rummets lilla vänsterfalang, som dock påpekar att han kallats fascist av en partikamrat, får ordet.

– Det var länge sedan jag befann mig i ett rum där så många tycker så synd om sig själva, säger han, innan han återvänder till ämnet för kvällens diskussion.

– Är offentligheten död? Jag vet inte, men den mår inte jättebra. Och vart det här samtalet tog vägen är nog ett tecken på det.

Reportaget följer Chatham-reglerna. Alla gäster som nämns vid namn har givit sitt uttryckliga godkännande till Flamman om att medverka med namn. Övriga är anonymiserade.

Flamman har sökt Saeid Esmaeilzadeh, som tackat nej till en intervju.

Flammans reporter nekar till uppgifterna om att ha hoppat upp på ett bord.

Inrikes 07 november, 2025

Kärnkraft eller demokrati – du väljer

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) talar på Nordic-Baltic Nuclear Investment Summit på Grand hotel, en internationell konferens som regeringen bjudit in till om ny kärnkraft, den 7 oktober 2025. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Nu kommer jag skriva något som intuitivt känns märkligt. Men läs noga och försök ta in det: Tidö-gänget håller just nu på att pausa delar av vår demokrati – för att kunna infria löftet om ny kärnkraft.

”Är du galen, så långt har de väl ändå inte gått?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 07 november, 2025

”Situationen för barn med fler än två föräldrar måste förbättras”

Lovise Brade är ny ordförande för RFSL. Foto: Pressbild.

Lovise Brade är ny ordförande i RFSL. Flamman ställde tre frågor om hbtq-politik inför valåret 2026.

Sverige har i dag den mest konservativa regeringen på decennier. Hur påverkar det livet för landets hbtq-personer?

– Den restriktiva asyl- och migrationspolitiken och nedskärningarna i biståndet är förödande för många. Det ekonomiska läget blir extra tufft för särskilt utsatta grupper och samarbetet med SD oroar oss mycket. Samtidigt har vi lyckats driva igenom en ny könstillhörighetslag under denna mandatperiod. Inför valet vill RFSL se en politik som stärker hbtqi-personers rättigheter och inte gör oss till slagträn i debatten.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 06 november, 2025

Nazister återuppväcker Salemmarschen

En person håller upp en lapp med namnet på en person som mördats av nazister, under en tyst manifestation mot Salemmarschen 2010. Foto: Fredrik Persson / Scanpix.

För första gången sedan 2010 vill nynazister marschera genom Salem. Bakom inbjudan står nazistiska Nordfront. Pia Ortiz-Venegas, som var drivande i motdemonstrationerna för tjugo år sedan, överväger nu att åka tillbaka.

Den 6 december planeras en demonstration i Salem kommun utanför Stockholm. Under parollen ”Vi glömmer inte, vi förlåter inte” bjuds deltagarna in för att hedra vad man beskriver som ”svenskar som fallit offer för mångkulturen”.

Salemmarschen arrangerades årligen mellan 2000 och 2010, för att minnas den mördade skinnskallen Daniel Wretström. Bland de grupper som deltog fanns bland annat Nationaldemokraterna, Nordiska motståndsrörelsen och Info 14. Som mest samlade marschen runt 2 000-3 000 personer, men deltagarantalet sjönk under 00-talet innan marschen slutligen lades ned.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 06 november, 2025

Fatemeh Khavari om återvandring: ”Absurt”

Fatemeh Khavari kom till Sverige som 15-åring och blev ansiktet utåt för organisationen Ung i Sverige, som samlade nyanlända flyktingungdomar. Foto: Tim Aro / TT.

Regeringens pilotprojekt för återvandring till Afghanistan ska nå papperslösa via ”betrodda mellanhänder” i föreningslivet. Men för författaren och människorättsaktivisten Fatemeh Khavari, som själv kom till Sverige som tonåring, väcker upplägget vrede. ”De har rotat sig här. Det är inte information de saknar, det är trygghet”, säger hon till Flamman.

När regeringen i september lanserade sitt pilotprojekt för att få 200 afghanska flyktingar i Sverige att återvända till sitt hemland, var civilsamhället en central del av planen.

I projektplanen, som Flamman tagit del av, framgår att stiftelsen Seefar Foundation ska ta ”diskret kontakt med betrodda mellanhänder” – föreningar, nätverk och personer med koppling till den afghanska diasporan – för att nå dem som annars undviker myndighetskontakter.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Nyheter 06 november, 2025

De demonstrerar mot grymheterna i Sudan: ”Folkmord”

Foto: Hussein Malla/AP / Privat.

På lördag arrangeras en demonstration i Stockholm mot krigsbrotten i Sudan. Flamman talade med en av initiativtagarna.

Adam Buchara är till vardags elektroingenjör, men är även ordförande för Darfur Association in Sweden – samt en av initiativtagarna till en demonstration i Stockholm för att uppmärksamma den senaste veckans massaker på civila i staden Al-Fashir i Darfur, Sudan.

Rykten går att blodigheterna, med tusentals mördade, lemlästade och våldtagna, är synliga från rymden. Enligt forskare som uttalat sig i The Telegraph kan hastigheten i mördandet endast jämföras med folkmordet i Rwanda 1994, då runt en halv miljon människor dödades under drygt tre månader.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 06 november, 2025

Uruguay sade nej till att straffa barn – nu måste Sverige göra detsamma

Sis-hemmet i Tysslinge, som är till för pojkar med med psykosocial problematik och kriminell bakgrund, har fått ett nytt skalskydd. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT.

Jag var med i den unga sociala rörelse i Uruguay som 2014 satte stopp för att sänka straffåldern till 16. När den svenska regeringen överväger att sätta 13-åringar i fängelse behövs samma motkraft: organisering som tar människors oro över kriminalitet på allvar.

Klockan var runt 20.30, och jag befann mig i kampanjens högkvarter för Nej till sänkningen av straffåldern, i en liten hörnlokal i centrala Montevideo. Tystnadsplikten hade hävts och vi stod tätt samlade framför en tv medan de första prognoserna rullade in: vi hade förlorat. Min frisyr, prydd med en kolibri fastbunden i håret (kampanjens logga) var vid det laget i oordning, och jag började gråta okontrollerat.

En timme senare stod vi framför pressbordet, höll varandras händer och försökte hålla tillbaka lyckan inför kamerorna, medan representanterna sade:

”Tydligen är vi apatiska, opolitiska, ointresserade av allt utom nuet. Och ändå var det till största delen vi unga som lyckades resa upp denna fana från marken och kämpa tills den blev en gemensam sak för oss alla.”

Det hade varit nära, men Nej till sänkningen av straffmyndighetsåldern hade segrat. Gatan förvandlades till ett dansgolv som varade långt in på natten.

I slutändan handlar sänkningen av straffåldern inte om trygghet, utan om att stigmatisera och straffa redan utsatta unga.

Det är inte min avsikt att jämföra det uruguayanska och det svenska rättssystemet. Men som dotter till en uruguayansk politisk flykting i Sverige växte jag upp med Sverige som föredöme gällande mänskliga rättigheter. Det är med chock jag ser hur kriminalvården håller på att utforma fängelser till 13-åringar på uppdrag av regeringen. För i Uruguay sade vi redan för mer än tio år sedan nej till att sänka straffmyndighetsåldern, och sedan dess har frågan aldrig åter lagts på bordet.

Det var år 2012 när kommissionen Para vivir en paz (”För att leva i fred”) samlade in 350 000 underskrifter för att sänka straffmyndighetsåldern för grova brott i Uruguay, från 18 till 16 år. Folkomröstningen planerades till 2014, samtidigt som de nationella valen. För de politiska analytikerna var slaget redan förlorat, undersökningarna visade att 65 procent tänkte rösta ja.

I ett politiskt klimat där kriminaliteten dominerade samtalen framstod förslaget som ett konkret svar på samhällets problem. När vi började delta i paneldebatter och knacka dörr fick vi ofta höra samma fråga:

”Och om en minderårig skulle döda en familjemedlem till dig då?”

När opinionen inte svängde efter nästan två års kampanjande blev det tydligt att det inte räckte att bygga en bred koalition av organisationer, även den andra sidan behövde övertygas. Kvällarna i kulturhuset Casa Bertolt Brecht var långa och konfliktfyllda. För att förändra opinionen behövde vi lämna vår komfortzon, tala om otryggheten och kriminaliteten som verkliga problem och söka verkliga lösningar.

En verktygslåda skapades för att möta argumenten från oppositionen. Tre huvudargument utvecklades och testades genom fokusgruppsstudier.

I dessa studier upptäcktes det att personer som till en början stödde förslaget ändrade uppfattning när de konfronterades med argumenten baserade på fakta och som samtidigt direkt adresserade problemet med kriminalitet.

Läs mer

I slutändan handlar sänkningen av straffåldern inte om trygghet, utan om att stigmatisera och straffa redan utsatta unga. Det är ett sätt att rikta blicken bort från klassklyftor, segregation och ett samhälle som svikit. I stället för att acceptera högerns berättelse om den apatiska och kriminella ungdomen visade kampanjen något annat: en generation som organiserade sig, krävde sin plats och vägrade låta sig demoniseras. När unga själva tog ordet blev det tydligt att problemet aldrig handlat om dem, utan om ett samhälle som hellre fängslar barn än tar ansvar för framtiden.

Även i Sverige måste de förenklade lösningarna bemötas med kunskap och deltagande. Alternativet är en generation som växer upp i mörker.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 06 november, 2025

Ungdomsförbunden växer – LUF och SSU vinnare

Allt fler unga blir medlemmar i riksdagspartiernas ungdomsförbund. Genrebild. Foto: Fredrik Persson/TT.

Allt fler unga engagerar sig i partipolitiken. Bland riksdagspartiernas ungdomsförbund är det bara Ung Vänster som backar – medan LUF mer än fördubblar sitt medlemsantal. Både de och SSU märker av en motreaktion på den konservativa vågen bland unga.

Nästan samtliga av Sveriges ungdomsförbund växer. Det visar färska siffror från MUCF, som nyligen fick in ansökningarna om bidrag för nästa års verksamhet.

Allra bäst går det för Liberala ungdomsförbundet, som har växt från 1 800 till 3 900 medlemmar på ett år. Majoriteten av förbundets medlemmar är i högstadie- och gymnasieålder.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar 05 november, 2025

Teodorescu Måwe har fel: Mamdani är judars bästa vän

Sionisten och tidigare konkurrenten till borgmästarvalet Brad Lander valde att stötta Mamdani. Foto: Heather Khalifa/AP.

Knappt hade Alice Teodorescu Måwe landat från sin resa till förintelselägret Auschwitz förrän hon började dra upp trådarna mellan nazismen och Mamdanis valvinst. ”[A]lla som urvattnat betydelsen av Förintelsen, av det juridiska begreppet folkmord, borde komma hit”, skrev hon uppbragt i går. Och så i dag: ”En antisemit vinner New York – ett oroväckande tecken i tiden.”

I själva verket är det precis tvärtom: en judisk tänkartradition, lika självklart som gula taxibilar och bagels, gör segertåg i New York.  

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 05 november, 2025

”Sorgligt klumpiga försök till karaktärsmord”

Andi Olluri har tilldelats 2025 års Robespierrepriset. Foto: Kamal El Salim och skärmdump.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

I en intervju av Jacob Lundberg med mig om Robespierrepriset som Flamman förvrängde och därefter publicerade, förekommer en del transparenta – men förväntade – nästan säkert avsiktliga förvrängningar. 

Jag kommer inte detaljerat uttala mig om hela intervjuns misstänkliggörande mot mig, baserat på fabriceringar och lögner producerade av Jonathan Leman och andra fega svenska propagandister som är vettskrämda över tanken om att behöva bemöta kritiska argument riktade mot statligt sanktionerad rasistisk indoktrinering. 

Till min kännedom har inte någon citerat något skrivet av mig (förutom lösryckta citat, som alltid, förstås) och hittat något de invänt mot i sak. Det vore förödande att behöva bemöta argumentens meriter, och det förstår de mycket väl.

Vad som nämns är i stället påstådda synder; jag är högerextrem för att jag skickat en liten bråkdel av mina texter som kritiserar västerländska medier till högersajter – utan att nämna att jag skriver mina texter för vänstertidningar, och förresten, skickat till mainstreamtidningar också. Eller den för en med två hjärnceller uppenbara truismen att debattinlägg i en tidning inte är detsamma som stöd för tidningens redaktionella linje. 

Med samma logik skulle en lång rad moderata och sverigedemokratiska politiker, inklusive Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson själva, betraktas som socialdemokratiska sympatisörer då de publicerats i Aftonbladets opinionssidor (se eg. 11 nov 2024, 19 okt 2009).

Mainstreamtidningars dagliga rasism, massmordsentusiasm, apologetik för anfallskrig och folkmord får synderna hos Nya Dagbladet och Newsvoice att blekna i jämförelse, både i kvalitet och kvantitet.

Dessa desperata skott i mörkret är alltför hopplöst förvirrade för att kommenteras ytterligare, och har gång på gång avslöjats som sorgligt klumpiga försök till karaktärsmord. En standardteknik som användes mot dissidenter vars argument man inte kunde bemötas bland nazisternas pressideologer, de östeuropeiska kommunistpartierna, svenska intellektuellas kloner i Putins propagandaapparat, och av mediokra västerländska journalister, som förfinat metoden till en hög konst. 

Nu till intervjun.

Först och främst beskrev inte jag Sveriges och övriga västs deltagande i proxykriget mot Ryssland som ”ett hänsynslöst proxykrig mot en sårbar fiende”, som det framstår i intervjun. Jag citerade nämligen Hal Brands (Henry Kissinger Distinguished Chair Professor vid Johns Hopkins) och Boris Johnson i sina egna ord. Detta sade jag extremt tydligt. Ingen chans att Lundberg kunde ha missat det.

Lundberg skriver att jag varit ”verksam som skribent för nättidningar som Global Politics, Newsvoice och Nya Dagbladet”. Han vet att jag varit ”verksam” i flera andra tidningar – långt innan Newsvoice och Nya Dagbladet – som ligger långt ut på det vänster-socialistiska spektrumet, eller att jag skrivit för tidningar jag spenderat hundratals/tusentals sidor åt att kritisera för att vara billiga verktyg åt rasistisk kolonial imperialism av staten. Min enormt mycket större ”verksamhet” för vänstertidningar, som Lundberg är fullt medveten om, hade minst lika gärna kunnat vara föremålet för intervjuns återstående sidor. Det hade inte varit en hjälpande hand åt statens propagandasystem, däremot – ett system som måste omsorgsfullt skyddas från principiell granskning och kritik. 

Lundberg skriver att jag ser ”valet av Nya Dagbladet som ganska okontroversiellt” och att jag inte ”bryr” mig ”ifall Expos beskrivning av tidningen [radikalt högerextrem] stämmer”. Notera vad jag faktiskt skrev, men som inte kan nämnas av naturliga skäl:

”[A]tt publiceras i Nya Dagbladet och Newsvoice betraktar jag som ganska okontroversiellt. Om man jämför de anklagelser som riktats mot dessa två och antar att de stämmer (jag vet inte och bryr mig inte något särskilt heller), är de inte ens en droppe i havet i jämförelse med den avskyvärda rasistiska smörja som publiceras i de mainstreamtidningar jag regelbundet kontaktar och vädjar om att få publiceras i. Deras dagliga rasism, massmordsentusiasm, apologetik för anfallskrig och folkmord får synderna hos Nya Dagbladet och Newsvoice att blekna i jämförelse, både i kvalitet och kvantitet.”

Igen, Flammans slutgiltiga agitpropversion i intervjun av mina åsikter är lika förvirrad som cynisk: att faktiskt säga som det är skulle ha noll propagandaeffekt, och är därför uteslutet.

Lundberg skriver att jag ”beskrivit Majdanprotesterna i Ukraina som en ’nazikupp’”. Jag har gång på gång skrivit att protesterna var genuina och folkliga, men att de illegalt kuppades av en liten nazistisk minoritet i samröre med USA, i strid mot det beslut EU och Yanukovich slöt, såsom västerländska och ukrainska källor noggrant dokumenterat. En senare version av intervjun säger att jag hävdat att revolutionen ”mynnade ut” i en nazikupp – väl medveten om att det ännu implicerar detsamma när fabriceringarna slagit rot som Sanning, och överhuvudtaget inte är vad jag sagt eller skrivit. 

Bara för att ta ett av många exempel som är för svåra för att upptäckas av nyhetshus med anställda journalister: i min bok Bortom Ukraina, som är vad hela grejen handlar om, kan man, om man är litterat, läsa att ”Protesterna var till en början gräsrotsorganiserade och fullt genuina, men kom att kapas av högerextrema neonazistiska grupperingar”, och citerar detaljerade ukrainska och västerländska studier och källor.

Lundberg blev informerad om en del av dessa saker efter att artikeln publicerades. Ingen av (de medvetna) karikatyrerna i intervjun har ändrats (tom. 3 nov). Och varför skulle de? Då hade ju den önskade effekten fallit platt på marken, som han och chefredaktör Aretakis vet.

I allt detta finns inte ett enda argument (av belackarna som nämns i intervjun), inga försök till att ens representera – glöm bemöta – mina påståenden. Man vet bättre än så. Och det är precis poängen. Den viktiga effekten man önskar med allt detta är att distrahera från fakta, eftersom man inte kan bemöta dem och är fullt medveten om detta. Det vore för skadligt för elitsegmenten och deras ovetande tjänare om de brott de och befolkningen ansvarar för i tredje världen avslöjades och diskuterades i det öppna.

Jacob Lundberg svarar direkt:

Andi Olluri beskriver Flammans artikel som ett sorgligt försök till karaktärsmord, och intervjun som ”förvrängd”. Men han fick själv titta på och godkänna alla citat i artikeln innan publicering – och uppgav då inga synpunkter. I efterhand inkom han med två synpunkter, varav den ena ledde till en smärre justering i texten.

Han menar att vi lyft andra citat ur sin kontext, bland annat det om valet av Nya Dagbladet som ”ganska okontroversiellt”. Jag tycker inte det långa citatet ovan ändrar kontexten.

Kritiken verkar framför allt bottna i ett missnöje med att artikeln lyfter fram det flertal texter som Olluri skrivit för högerextrema Nya Dagbladet och konspiratoriska sajter som Newsvoice. Att ta upp detta är dock inte märkligt. Han har just fått ett prestigefyllt pris med vänsterinriktning, och skribentens historik är en detalj som sticker ut i sammanhanget.

Det rör sig inte heller om ett fåtal inlägg, utan ungefär lika många som för etablerade svenska vänstermedier. Därtill har han skrivit stora mängder inlägg för proryska Global Politics, som är svårare att kategorisera på en höger-vänsterskala.

Det ska nämnas att prisutdelaren Lasse Diding inte verkar stå så långt ifrån dem Olluri beskriver som ”Jonathan Leman och andra fega svenska propagandister”. I artikeln berättar han om sin kritik mot Jan Myrdals beslut att på ålderns höst medverka i högerextrema medier. 

Hans kritik gällde inte främst texternas argument – som han inte sällan höll med om – utan om hur hans vän kom att legitimera nyfascistiska medier.  I en tid när fakta och propaganda blir allt svårare att skilja från varandra, vilket Andi Olluri också verkar hålla med om, blir sådana sammanhang också viktiga att rapportera om.

Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 05 november, 2025

Så vann Mamdani makten i New York 

New Yorks nya borgmästare Zohran Mamdani. Foto: Yuki Iwamura/AP.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Han skulle inte vinna. För ett år sedan var Zohran Mamdani i stort sett okänd och hade 1 procent i opinionsundersökningarna. När han vann demokraternas primärval i somras var det en sensation. Nu är den demokratiska socialisten vald till borgmästare.

Mamdanis vinst inspirerar, av många skäl. Här är några:

1. Socialismen

Han är socialist i vad som på många sätt är kapitalismens huvudstad. Det som slagit mig är hur motståndares attacker mot honom för att han är socialist fallit platt. Socialist är inget skällsord och valresultatet visar tydligt att det inte skrämmer bort väljarna med en politiker som ser, erkänner och påtalar att kapitalismen inte fungerar för dem. Tvärt om!

2. Tydligheten

Han har byggt en positiv kampanj inriktad på konkreta förslag. Kampanjen har varit enormt fokuserad på plånboksfrågor. Politikers marknadsfundamentalism har skapat och bibehållit levnadskostnadskrisen. Mamdani står för det enkla budskapet att politiker kan och ska få ekonomin att fungera för vanligt folk. I stället för att som nyliberaler stötta storföretag i hopp om att de kanske ska anställa riktar sig hans förslag direkt till New York-borna.

3. Direktkontakten

Kampanjandet bortom sociala medier. Även om han har haft en otrolig sociala medie-kampanj så har hans vinnande koncept hela tiden varit att kombinera detta med fysiskt kampanjande. Dörrknack, ringande, valmöten. Människor övertygas av dem de litar på. Tillits byggs genom faktiska möten. 

4. Okuvligheten

Han har mötts av konstant rasism och islamofobi, men inte vikt sig. Han har stått upp för det som är rätt och aldrig försökt dölja vem han är. När vissa skulle vilja tona ner det de attackeras för har han släppt kampanjfilmer om islamofobin. När vissa skulle vilja ignorera hatet har han bemött det. Han har stått upp för sitt stöd till Palestina. Han har litat till att New York-borna förstår honom och känner igen sig i honom, även när media och kommentariat påstått annat.

5. Förankringen

Mamdani har en enormt stark förankring i praktisk verksamhet i kamper kring bland annat bostadsfrågor. Både i bemärkelsen att han har en lojal organisation runt sig därifrån, och att han redan på förhand har en historik som rådgivare åt fattiga hyresgäster och ett förtroende hos många potentiella väljare. 

6. Det breda vi:et

Mamdani har fokuserat på ekonomi, men hela tiden genom sina exemplifieringar lyft en bred arbetarklass i stället för att reducera sin målgrupp till  stereotypen av en vit industriarbetarman. Arbetare ser olika ut, har olika bakgrund och möter olika former av förtryck bredvid sin löneexploatering. Enighet byggs inte genom att låtsas att skillnader inte finns, utan genom att synliggöra dem och peka på våra gemensamma intressen.

Vinsten och kampanjen lyfter också en annan fråga. Vad innebär det att vara vänster och styra? Hur navigerar man i situationer där man leder men inte alltid har egen parlamentarisk majoritet?

Förhandlingsstyrkan inuti parlamenten har en direkt koppling till styrkan utanför dem. Mamdani har med sig en enorm gräsrotsorganisation, och jag hoppas att han kan använda den för att driva sin politiska agenda. 

Enighet ger styrka, men enigheten kräver också att vi alla då och då ger efter.

Det bygger på att han och den organisation han är en del av, Democratic socialists of America (DSA), kan få med sig gräsrötterna på återkommande kampanjer. En rörelse som tror att han enkelt kommer vinna varje fråga kommer inte hålla länge. Kampen är lång, och fylld av delsegrar, kompromisser och (viktigt att komma ihåg) även förluster. 

Förhandlingsresultat är kvitton på ens styrka (organisatorisk, juridisk, ekonomisk, och så vidare). En rörelse som vill vinna på sikt måste ta sig igenom detta gång på gång, bygga på sina segrar och lära sig av sina förluster. En rörelse som bara betraktar total kortsiktig vinst som acceptabel kommer inte att hålla. Inte heller rörelsen som aldrig vågar ta risken att förlora, eller den som alltid förlorar. 

Jag är övertygad om att gräsrötterna förstår detta, men att hålla ihop en så stor organisering genom sådana vindelgångar är inte lätt. En rörelse som håller ihop måste vara bred och ha högt i tak. Den måste också genomsyras av insikten att vår gemenskap är viktigare än att alla ska få exakt som de vill varje gång. Enighet ger styrka, men enigheten kräver också att vi alla då och då ger efter.

Någon skrev att denna vinst inte är slutet utan början, och det stämmer. Men i dag tycker jag ändå att vi firar!

Diskutera på forumet (0 svar)