Tänk dig mitt i skogen. Långt från all ära och redlighet. Två stora cirkustält och en utescen med ett ordentligt PA. Fyra dagar av teater, musik, debatter, uppträdande, hundratals människor som kommer och går. Aktivteter från morgon till kväll eller rättare sagt långt in på natten.
Hit kommer Linton Kwesi Johnson, tysk elektronmusikteater, finsk modern teater, föreläsare från England och Grekland. Poeter från skogarna och en blandning av människor från alla sektorer av samhället och från hela Europa.
Vad är detta? Jo det är Teatermaskinens otroliga satsning Motståndsfestivalen. En satsning på progressiv kultur, folkbildning och debatt mitt i Västmanlands djupaste skogar utanför Riddarhyttan. En satsning i Sverige där kulturklimatet präglas av i antingen apati eller utstuderad kommersialism. I ett Sverige där kultur ses som en kostnad i värsta fall eller i bästa fall som en utsmyckning på marknadsaltaret.
Teatermaskinen är ett teaterkollektiv som är besjälat av idén att kultur faktiskt kan förändra samhället och vill vara en viktig del i samhällsdebatten. Därför är Motståndsfestivalen, som genomfördes under den 27-30 augusti, en viktig kulturpolitisk händelse. Festivalen var ett samarbete med ett stort antal olika organisationer både inom folkbildning och hade ett omfattande ekonomiskt stöd från olika håll. Ett bra exempel på Teatermaskinens sätt att arbeta.
Omfattande program
Programmet var omfattande med olika teman respektive dag, fångenskap, uteslutning och undanträngd kunskap. Programpunkterna byggde också på respektive tema.
Anders Olsson från Teatermasken var nöjd när Flammans utsände frågade honom om festivalen.
– Vi har haft bra med besökare och många intressanta föreläsare och närmare 100 olika programinslag. En höjdpunkt var Linton Kwesi Johnson och en annan var spelmannen Wille Thors. Bland föreläsarna var de engelska deltagarna Mike Smith från engelska LO och John Callow från Marx Memorial Library mycket uppskattade med sina glasklara analyser av respektive Thatchertiden och socialismen i kontrast till barbari. Likaså samlade America Vera Zavala många intresserade till sin föreläsning om Noami Kleins Chockdoktrinen. Tyska Electronic Music Theatres framförande av SCUM sågs även den av en stor publik.
Facklig frånvaro
Något som Flammans utsände dock noterade var den frånvaron av fackligt aktiva och kulturetablissemanget som saknades helt. De fackligt aktiva skulle haft stor behållning inte bara av Mike Smiths föreläsning utan också skulle ha fått mycken inspiration av de olika teatergruppernas framträdande. Kulturetablissemanget skulle ha mått bra av att se den livaktiga kreativitet som visades upp under Motståndsfestivalen.
Förhoppningsvis orkar Teatermaskinen återkomma med arrangemanget, för det behövs i dagens högerdominerade politiska klimat. Anders Olsson uppgav att planeringen är att även 2009 genomförs nästa Motståndsfestival i Riddarhyttan. Det låter lovande.