Okategoriserade 26 september, 2007

Myggor och tigrar och patriarkatets papegojor

Stina Pettersson om en bok som gjorts ned för att den behandlar könsmaktsordningen.

Jag läser recensionerna av Maja Lundgrens Myggor och tigrar innan jag läser själva romanen. Jag blir förbryllad. Lundgrens förra roman Pompeji älskades, hyllades, ansågs genial. Nya boken vill man inte ens kalla för roman utan för ”skrivkramp” och (kvinnlig) ”hämningslöst aggressiv ideologi”. Den kallas ”motbjudande”.

Jag är förbryllad tills jag förstår att Lundgren denna gång behandlar ett politiskt tema. Närmare bestämt könsmaktsordningen. Hon har till och med liknat den patriarkala hederskodexen med den napolitanska maffians, och därtill pekat ut enskilda individer som deltagare i de sociala praktiker som upprätthåller könsmaktsordningen. Iiiih! Kritiken är skräddarsydd efter urgamla patriarkala mönster och pinsamt förutsägbar.
Lundgren hålls noga borta från traditionellt manliga domäner. Offentligheten och allmängiltigheten är manligt och Lundgrens skrivande placeras i facket privat och ointressant. Rationalitet och intellekt är manligt och Lundgrens roman tolkas som en produkt av känslostormar och begär. Mannen har av gammal hävd rätt att definiera verkligheten. Lundgrens tolkning avfärdas som paranoia.

Maja Lundgren ifrågasätts också som subjekt. På många håll beskrivs hon som en person som inte kan ta ansvar för sina handlingar. Hon är offer för psykisk sjukdom, oförmögen att kontrollera sina känslor. Vissa attackerar till och med förlaget för att de inte skyddat henne och stoppat boken, som om hon vore omyndig.
Hennes kvinnlighet ifrågasätts också. En riktig kvinna är inte elak, okänslig och egoistisk, men det är epitet som nu tillskrivs Maja Lundgren. Hon sägs bland annat ”fläka ut människor”, ”korsfästa” dem och ”krossa deras integritet”. Jag vill likna det Lundgren gjort i sin roman med vad biografiförfattare i alla tider gjort. Det är alltid problematiskt när verkliga människor skildras av någon annans hand, efter den personens blick. Men det subjektiva är på något sätt en förutsättning för texten, och vi är oftast överens om att det i ett sådant verk finns en viss tolkningsmån från både författarens och läsarens håll. Det utrymmet ges dock inte till Lundgren. Hennes gränser dras extremt fyrkantigt. Den moraliska indignationen och de darrande brösttonerna är av sällan skådat slag.

Men visst, bara för att kritiken följer det patriarkala protokollet till punkt och pricka behöver det inte vara så att Myggor och tigrar behandlas orättvist. Jag ska inte hemfalla åt paranoia. Det kan vara så att det denna gång faktiskt handlar om en ond och intrigant kvinna som fallit offer för en affektiv psykos. Jag går till källan. Jag läser romanen.

Myggor och tigrar är en genial bok om allmänmänskliga fenomen. Maja Lundgren gestaltar dessutom en medvetandeprocess på ett sätt som skulle fått Joyce att rodna av avundsjuka. Som en del i den gestaltningen finns också de bitar med där medvetandet når sina gränser, flödar över, tappar fotfästet. Att detta gestaltas betyder inte att författaren själv är galen. Tvärt om krävs ett skarpt intellekt för att genomföra konstruktionen.
Lundgren har ett tydligt litterärt syfte med sin form. Hon vill återskapa verklighetens komplexitet för att ge hel förståelse. Det är inte något jag själv hittat på för att med en svår (över)tolkning slå ett slag för kvinnorna. Hon skriver det rakt ut hela tiden. Som när hennes redaktör säger att folk kommer tro att hon är paranoid: ”Jag preciserar att det handlar om en blandning av verkliga meddelanden, inbillade sådana och andra som befinner sig i gränszonen och att läsaren själv bör sväva i ovisshet om vad som är vad. Det är det enda realistiska. Några tillrättalägganden kommer inte på fråga.” Lundgren vet exakt vad hon gör.

Är romanen mer okänslig och egoistisk än någon annans då? Snarare tvärtom. Kritikerna hade fått mig att tro att boken handlade om en rad ofrivilligt uppfläkta män. Istället visade det sig att den handlade om patriarkala strukturer och hur en kvinna genomlever dem. Männen är bara illustrativ rekvisita. Redan titeln berättar för oss att det inte är individerna som betyder något utan strukturen. Lundgren påpekar det gång på gång. Det är när de kommer i svärm som man blir tokig. Ett myggbett är en bagatell. De enskilda männens synder allt som oftast likaså. De konservativa kritikerna använder sig reflexmässig som papegojor av exakt samma argument som deras kritikeranfäder använde sig av för hundra år sedan. Ska de lyckas sänka Maja Lundgren måste de nog komma på något nytt.

Utrikes 11 december, 2025

Den texanska ideologin

En Tesla Cybertruck passerar medan solen går ned bakom Spacex-farkosten Starship, den 12 oktober 2024, i Boca Chica, Texas. Foto: Eric Gay/AP/TT.

Silicon Valley föddes ur en kalifornisk hippiedröm om internet som en fredsskapare. När resultatet i stället blev ojämlikhet och övervakning har investerarna sökt sig söderut – till ett Texas präglat av reaktionär kristendom och hänsynslös exploatering av mark och människor.

Längs den slingrande Coloradofloden, omgiven av slätter och buskmarker, breder Teslas Gigafactory ut sig över mer än 1 000 hektar utanför Austin i Texas.

Från luften ser den ut som en landningsbana för utomjordingar. På det platta taket står TESLA i enorma vita versaler, så stora att de syns från fönstret i ett förbiflygande plan. Fabriken, invigd 2022, ligger lågt och utdraget. Det här är inget campus som Googles eller Apples huvudkontor i Kalifornien. Gigafactory är en kolossal fästning i samma skala som en boskapsranch.

För Elon Musk är Gigafactory mycket mer än en bilfabrik. Den enorma hallen, med sina blankt röda robotar och runt 20 000 anställda, skickar ett Texasstort budskap till entreprenörer överallt: framtiden ska inte byggas i Kalifornien eller New York. Den ska byggas i Bibelbältet, av män – alltid män – som vill tygla tekniken, pressa vinst ur marken och starta nya industrier ur tomma intet. Fabrikerna ska resa sig som oljetornen för 100 år sedan och vittna om regionens ”obegränsade, gudagivna naturtillgångar”. De ska göra några få män rika och visa att landet fortfarande producerar hjältar av samma typ som Jim Bowie och Davy Crockett, hjältarna vid slaget om Alamo.

Ni ser vart det här är på väg. I pressmeddelanden och featureartiklar omvandlar Teslas Gigafactory sekler av myter till någonting nytt: en texansk ideologi.

För 30 år sedan, när statsvetaren Richard Barbrook och konstnären Andy Cameron publicerade sin klassiska essä ”The Californian ideology” i den brittiska tidskriften Mute, ett forum för tidig internetkritik, såg det annorlunda ut. Då var Silicon Valleys datorindustri omgiven av resterna av San Franciscos motkultur från 1960-talet. Kollisionen mellan friandar och hårdvarunördar gav upphov till en ny ortodoxi, skrev de, som ”promiskuöst kombinerar hippiernas gränslösa anda med yuppiernas entreprenörsiver”.

Uppbröstad. En besökare fotograferar sig framför en Elon Musk-byst nära Starbase, hans testplats för rymdraketer, i Boca Chica, Texas. Foto: Eric Gay/AP/TT.

I dag har hippierna försvunnit ur datorindustrin, yuppierna har gått i pension och högteknologiska entreprenörer som Elon Musk lämnar Kalifornien för Texas. Själva tekniken har också förändrats. På 90-talet fokuserade alla, från modemtillverkare till kodare, på att bygga det globala nätverket. ”Förbindelse” var tidens ledord.

I dag finns nätet på plats, våra datorer ligger i fickan och det smarta kapitalet samlar in vår data för att sälja till högstbjudande. Den globala infrastruktur av linor och kablar som byggdes ut på 90-talet har förvandlat den sociala världen till en råvara för kapitalismens äldsta konstform: utvinning.

Om den kaliforniska ideologin växte fram ur kollisionen mellan datorindustrin och motkulturen, så speglar den texanska ideologin en sekellång fusion mellan oljeindustrin och en apokalyptiskt färgad kristendom.

För den sortens verksamhet är Texas ett perfekt hem. Delstaten byggdes tidigt av vinster från boskapsrancher och bomull plockad av slavar, och sköts upp på den nationella scenen av det tidiga 1900-talets oljeboom. ”Texas” har länge varit synonymt med att omvandla naturresurser och mänskligt arbete till pengar. Dess politiska företrädare har också varit lika skickliga på att förvandla cowboyen och oljemannen till symboler för amerikansk maskulinitet och fira en muskulös, stridslysten kristendom.

Sedan de första åren som del av Mexiko, när den mexikanska staten krävde att nybyggare skulle konvertera till katolicismen, har utvinningen varit intrasslad i religion och raspolitik. På 1920- och 30-talen fylldes etern av fundamentalistisk kristen radio. 1953 drog predikanten Billy Graham 75 000 texaner till en väckelse i Cotton Bowl. Sedan 1950-talet har sydstatsbaptister dominerat delstatens religiösa scen, och deras konservatism har hårdnat för varje årtionde. I dag har de slagit sig ihop med andra högerkrafter för att organisera och finansiera delstatens politiska liv.

Eftersom konservativ kristendom är så hårt invävd i delstatens politiska kultur ställs Musk och hans exilkollegor från Kalifornien inför en ny ideologisk sammanslagning. Nyliberala ekonomiska doktriner möter en kristet-nationalistisk kultur, rotad i delstatens långa historia av resursutvinning och höga tolerans för rasism och misogyni.

Just den blandningen har precis flyttat in i Vita huset. Vilket borde få oss att undra: Vad hände med den kaliforniska drömmen om att skapa fred genom storskalig sammankoppling? Vilka drömmar är på väg att ersätta den?

Och vad har Texas med det skiftet att göra?

När Barbrook och Cameron beskrev den kaliforniska ideologin i mitten av 90-talet fanns inga sociala medier. Inga plattformar i dagens bemärkelse, inga appar, inget Google eller Duck Duck Go. IBM hade precis släppt den första smarta telefonen, ”Simon”, men den kostade motsvarande 10 000 kronor, hade en batteritid på en timme och ingen ville ha den.

Silicon Valley var på väg att bli den programvaruhubb det är i dag, men i början av 90-talet dominerades dalen av företag som byggde själva infrasturkturen: Intels halvledare, Cisco Systems nätverkshårdvara, Sun Microsystems arbetsstationer och persondatorer från Apple och Hewlett-Packard.

Över hela landet byggde företag digitala nätverk. 1993 hade internets federalt sponsrade ryggrad, NSFNET, kopplat ihop mer än två miljoner datorer, HTML-koden var allmänt tillgänglig och World Wide Web började träda fram.

Storkyrka. Pastorn Joel Osteen leder bönen i Lakewoodkyrkan, Houston, den 18 februari 2024. Foto: David J. Phillip/AP.

Samtidigt som programmerare och chipmakare i Silicon Valley snickrade vidare på det globala nätverket, började ett brokigt gäng journalister, hackare och reklamare beskriva utvecklingen som en motkulturell revolution. I tidskrifter som Wired hävdades att de nya teknologierna öppnade det som Grateful Dead-textförfattaren John Perry Barlow berömt kallade en ”elektronisk frontlinje”: en värld utan kroppar och långt bortom politiken, där individer skulle mötas i en harmoni som var omöjlig att uppnå i vardagen. Internet, menade de, skulle äntligen göra det LSD var tänkt att göra på 60-talet: visa att alla levande och ickelevande ting hör samman, och bygga en utopi kring hippiernas princip om att ”vi är alla ett”.

För reklamarna var kopplingen mellan teknik och motkultur oemotståndlig. Datorer hade tidigare aldrig varit lika coola som sex, droger och rock’n’roll. Men, påpekade Barbrook och Cameron, kombinationen av bohemisk och teknokratisk idealism landade i en förvånansvärt konservativ politik. ”I den digitala utopin kommer alla att vara både hippa och rika”, skrev de. För att nå dit måste man omfamna både den fria marknaden och internet som ideal för hur samhället ska organiseras. Varje person skulle bli en nod i ett nätverk, producera idéer och cirkulera dem i en värld som inte bara var social, utan även kommersiell. Vid det laget kunde de uppfylla en av drömmarna hos Newt Gingrichs nya höger: tack vare internet skulle statliga och juridiska system, med sina krångliga regleringar och tunga institutioner, ”vissna bort och ersättas av ohämmad interaktion mellan självständiga individer och deras programvara”.

Precis som tidigare generationers teknikentreprenörer menar de att staten ska duka bordet, och sedan kliva åt sidan.

Den visionen var särskilt lockande för Silicon Valleys teknologer, som gärna såg sig själva som rebeller snarare än drönare i en jättelik högteknologisk bikupa. Den kaliforniska ideologin gynnade också deras företag. Om utopin byggde datorer skulle alla behöva köpa en. Om Kalifornien var framtiden måste tråkiga gamla Washington DC flytta reglerna ur vägen. Ideologin kopplade inte samman internets expansion med en motkulturell dröm, den använde drömmen för att göra hela världen till en marknad för Silicon Valleys prylar.

Samtidigt gjorde den både internet och Kalifornien till paradis för den vita, manliga entreprenören. Anhängarna blundade för verkligheten för de flestas Kalifornien, i synnerhet ”rasism, fattigdom och miljöförstörelse”, skrev Barbrook och Cameron. De föreställde sig cyberrymden som ett tomt land redo att koloniseras, precis som ”tillbaka till landet”-rörelsen på 1960-talet såg på den amerikanska vildmarken. Här fanns ett projekt som kunde förena både hippier och teknologer. De skulle nöja sig med att bygga systemen, och låta andra njuta av förbindelsen. Alla frågor om fördomar och ojämlikhet kunde ignoreras längs vägen, för i slutändan skulle de alla ändå utplånas av internet.

I dag framstår hoppet om att sammankopplade datorer skulle skapa en utopi som rörande naivt. Trots Mark Zuckerbergs prat om att förena världen underblåser Facebook konflikter. Sättet de tjänar pengar på markerar också ett viktigt brott med 90-talet. Då visste ingen hur man skulle tjäna pengar på de nya digitala nätverken, man visste bara att det fanns pengar där inne någonstans. Kring 2010 hade sociala medier och plattformsbyggare som Facebook lärt sig att koncentrera vår samvaro till digitala interaktioner och förvandla den till en utvinningsbar resurs. Precis som Tiktok och Google utnyttjar de vår uppmärksamhet för att avslöja mönster i våra begär och köpvanor. Ur de motkulturella fredsdrömmarna skapade ett system för övervakning och vinst.

Det går rimmar illa med den kaliforniska ideologin. Eller med Kalifornien för den delen. Nu flyttar vd:ar som Musk sina huvudkontor från Kalifornien till Texas för att undfly ojämlikheten som deras industrier skapat. Koncentrationen av högavlönade teknikarbetare längs San Francisco-bukten har drivit upp bostadskostnaderna så mycket att vanligt folk tvingas bo i husvagnar eller direkt på gatan. I centrala San Francisco, i kvarter som Tenderloin, ligger hemlösa tätt längs trottoarerna.

Rättrogen. Religiös tron såväl som klimatförnekelse är stark i Texas. Foto: David Goldman/AP.

Teknikcheferna tycker inte om den värld de själva har byggt. Hösten 2020 bestämde sig riskkapitalisten Joe Lonsdale för att flytta sin familj och sitt bolag till Austin. I en debattartikel i Wall Street Journal förklarade han sitt beslut:

”Illa genomtänkta rättsreformer och radikala distriktsåklagare tar ut sin rätt på stadslivet. Tre av mina kollegors fruar har trakasserats och jagats av utslagna på San Franciscos gator, som är nedskräpade med sprutor och mänsklig avföring. Min fru är rädd för att promenera i staden med våra små döttrar. Polisen svarar ofta inte ens på trakasserier och egendomsbrott, som har skjutit i höjden. San Franciscos egendomsbrottslighet är nu landets högsta.”

Det var inte sant. Memphis i Tennessee hade högre egendomsbrott per capita det året enligt FBI, och andra studier har placerat Fairbanks i Alaska och Alexandria i Louisiana före San Francisco. Men Lonsdales berättelse är ändå talande. Han kopplar upplevda hot mot fruar och döttrar till framgångsrika finansmän direkt till statens misslyckande att upprätthålla lag och ordning. I samma text kritiserar han även stadshusets misslyckande med att stötta företag som hans under covidpandemins första tid. I hans värld är det staten som utgör ett hot mot familjen och företaget han byggt: just de saker som han i egenskap av ”man som bygger saker” uppfattar det som sin uppgift att skydda.

De kristna inslagen i den texanska ideologin leder till byggandet av inhägnade gårdskomplex, inte soppkök.

Den egna branschens roll i regionen tar han däremot inget ansvar för. Tvärtom skriver han att det är ”dålig politik [som] gjort delstaten obeboelig”.

Om den kaliforniska ideologin växte fram ur kollisionen mellan datorindustrin och motkulturen, så speglar den texanska ideologin en sekellång fusion mellan oljeindustrin och en apokalyptiskt färgad kristendom.

Lonsdales text är del av en mångårig kampanj från högerkrafter att utmåla Kalifornien som en ”kollapsad stat”, inte minst från Texaspolitiker. När delstatsguvernören Greg Abbott 2015 kallade Kalifornien en bastion för en ”misslyckad storstatsregering” gick han bara i företrädaren Rick Perrys fotspår. Denne hade finansierat radioreklam i Kalifornien som uppmanade företag att flytta till Texas, och påmint om att delstaten saknar inkomstskatt.

Just den ekonomiska politiken har stått i ständigt centrum för högerns angrepp på Kalifornien. En studie från 2022, publicerad av den konservativa Hoover Institution, rapporterade att 352 företag flyttat sina huvudkontor från Kalifornien mellan 2018 och 2021. Varför? Enligt författarna och deras vd-källor var svaren tydliga: ”höga skattesatser, straffande regleringar, höga lönekostnader, höga kostnader för el och energi och höga levnadsomkostnader, i synnerhet bostad.”

Eld. En gasfackla fladdrar mot himlen vid ett oljeraffinaderi i Port Arthur, Texas. Foto: Rex Wholster/Adobe stock.

Men bland de Silicon Valley-ledare som faktiskt flyttar finns också en annan berättelse. Den knyter samman delstatens påstådda misslyckande med att skapa en vänlig ”regleringsmiljö” för entreprenörer till dess misslyckande att tygla ”vanligt folks” begär. Historier om riskkapitalister som snubblar över missbrukare på gatan är vanliga, liksom historier om skolor i förfall och lärare och brandmän som inte har råd med en bostad. Men skulden läggs på staten, aldrig på industrin.

I stället för att använda skatteintäkter för att bygga upp gemensamma resurser, säger bolagsledarna, har Kaliforniens ledare satsat allt på ”woke”. San Francisco har kapats av ”yttervänstern”, säger Joe Lonsdale. Och Elon Musk har malt på om det onda ”woke-hjärnviruset”, som han skyller för allt från sin dotters könskorrigering till Kaliforniens svårigheter att bekämpa skogsbränder.

Här möts de verkliga utmaningarna med att leva och arbeta i norra Kalifornien med riskkapitalisternas materiella intressen och det Republikanska partiets kulturkrigstaktik. I en essä från 2020 med titeln ”Libertarianism is dysfunctional, but liberty is great” gav Lonsdale läsarna en glimt av den framväxande syntesen. Libertarianismen som präglat Silicon Valley hade blivit ”en rent performativ form av politik”, förklarade han. Sedan Nya given hade statens roll i vardagslivet (och underförstått även i regleringen av industrin) växt. Libertarianismen var inte längre stark nog för att stå i vägen.

I stället borde amerikaner välja ”frihet” (liberty). Med frihet menade Lonsdale en stat som modelleras efter det vinstdrivande företaget. ”Om vi vill fixa de mest trasiga delarna av vårt samhälle, som rättsväsendet, utbildningen och sjukvården, måste vi omfamna politiska lösningar som speglar konkurrensen mellan idéer som definierar ett fritt samhälle”, argumenterade han. Det innebar att göra politik som vd:ar gör affärsplaner: sätta mål, definiera mätetal och hålla människor ansvariga för att uppnå dem.

Kombinationen av antistatlighet, kristen nationalism och politiskt maktspel bakom kulisserna hos 30-talets pionjärer är fortfarande standard i delstatens politiska liv.

Det låter kanske rimligt på ytan. Men i Lonsdales essä leder det snabbt till en värld där rikedom blir måttet på det gemensamma bästa. Föreställ er, skriver han, om universitet inte utvärderades efter examensgrad utan ”på basis av sina studenters framtida inkomster”. I slutänden låter Lonsdales vision om frihet misstänkt lik Reagan-erans nyliberalism. ”Frihet tvingar oss att ta personligt ansvar för våra beslut i vetskapen om att var och en av oss är författaren till vårt eget liv”, förklarar han. Om vissa lämnas bakom är det priset som får betalas.

I hans ögon frigör friheten våra påstått mest begåvade medborgare att tävla på marknader för varor och idéer. ”Om entreprenörer är fria att misslyckas eller lyckas på idéernas marknad, och har rätt till frukterna av sitt arbete”, skriver han, ”kommer talangfulla individer att uppfinna vackra nya sätt att berika andras liv.”

Och förstås: berika sina egna.

I MaddAddam, Margaret Atwood sci-fi-skildring av en värld sönderslagen av bioingenjörer, teknikföretag och ekologisk kollaps, dyker en ny sekt upp: Petrobaptisterna, som håller till i ”en megakyrka med glasfasader och fejkad ekpanel och låtsasgranit, ute på de böljande slätterna”, kallad Church of PetrOleum. Där predikar en pastor som kallas the Rev:

”Mina vänner, som vi alla vet, är oleum det latinska ordet för olja. Och olja är helig genom hela Bibeln! Vad annat används för smörjelsen av präster, profeter och kungar? Oljan! Den är tecknet på särskild utkorelse, den helgade krismassmörjelsen! [….] Den heliga oljan får inte gömmas under skäppan – med andra ord lämnas under stenarna – för att göra det vore att trotsa Ordet! Lyft era röster i sång, och låt oljan strömma fram i allt starkare och välsignade flöden!”

Rev skulle ha känt sig hemma i Texas. Om den kaliforniska ideologin växte fram ur kollisionen mellan datorindustrin och motkulturen, växer den texanska ideologin fram ur en 200-årig syntes av oljeindustri och millenaristisk kristendom.

Flock. Cowboyer lyssnar på en predikan vid Cowboykyrkan i Waxahachie, Texas. Foto: Matt Slocum/AP/TT.

Texas är en västernstat, men också den största delstaten i det södra Bibelbältet. Den sträcker sig nästan 1 600 kilometer från norr till söder och lika långt från öst till väst. Av de femtio delstaterna har bara Alaska en större landyta. I början av 1800-talet, när landet ännu tillhörde Mexiko, kom vita nybyggare söderifrån USA och anlade enorma lantbruk i de östra bomullsfälten, odlade av slavar. Vid sekelskiftet 1900, när nordstaterna industrialiserades och potentater på Manhattan dansade sig genom Guldåldern, var östra Texas fortfarande bomullsland, nu brukat av vita arrendatorer och slavättlingar.

Västra Texas var de öppna slätternas land, där cowboyer drev enorma hjordar över ändlösa gräsmarker. Deras oberoende blev stoff för legender, men även när de red vidare förblev delstaten insnärjd i fattigdom.

För en handfull oljeentreprenörer förändrades det under den stora depressionens höjdpunkt. De första oljekällorna hade borrats vid förra sekelskiftet, men det var inte förrän i början av 1930-talet, när en grupp vildborrare (wildcatters) började säkra arrenden till mark i Östtexas som de stora bolagen struntat i, som det tog fart. När de gång på gång upptäckte oljeådror utlöste män som Haroldson Lafayette Hunt och Clint Murchison en rusning mot Texas oljefält som aldrig upphört.

De etablerade sig också som mäktiga finansiärer av högerpolitiker och, i Hunts fall, fundamentalistiska kristna predikanter. Under de följande tre decennierna gjorde oljemän som gjort sig förmögenheter på 30-talet stora donationer till högertankesmedjor, Joe McCarthys häxjakter, konservativa John Birch Society och en rad öppet rasistiska och antisemitiska grupper. 1962 rapporterade The Nation att ”praktiskt taget varje radikal högerrörelse under efterkrigstiden har stöttats av oljemiljonärer från Texas.”

Som journalisten Bryan Burrough visar i The big rich, en omfattande krönika över delstatens ledande oljefamiljer, hade 30-talets vildborrare tre hatobjekt: skatteindrivaren, fackorganisatören och president Franklin D. Roosevelt. De fruktade att den stora staten – och kanske även kommunister – skulle stjäla deras förmögenheter. Samtidigt vilade deras rikedom helt på deras förmåga att kontrollera staten. För att borra efter olja behövde man markrättigheter, och för att få dem behöver man vänner i politiken.

Samma paradox driver dagens byggande av datacenter och elbilsfabriker. Elon Musk behöver staten för bygglov, elförsörjning och gynnsamma skatteregler, men han kräver också att staten ska lägga sig i så lite som möjligt.

Rädslan för främlingar och för den federala staten har hemsökt texaner sedan de tidigaste dagarna. När området fortfarande tillhörde Mexiko krävde den mexikanska staten att protestantiska nybyggare från norr skulle konvertera till katolicismen. Först efter självständigheten fick texanerna religionsfrihet. Efter rekonstruktionstiden försökte regeringen i Washington driva igenom rasjämlikhet. Nu verkade Franklin Roosevelt vara ute efter deras oberoende också.

Supporter. Robert Farco visar sitt stöd när hans Dallas cowboys möter Baltimore Ravens i en försäsongsmatch i amerikanska fotboll i augusti 2025. Foto: Gareth Patterson/AP.

Burrough återger ett besök i delstaten 1944 av författaren John Gunther, som mötte en utbredd rädsla för att Roosevelt skulle omkullkasta delstatens ekonomiska och rasliga ordning. En av hans intervjupersoner sade att om FDR vann igen ”skulle mexikaner och negrer ta över oss”.

Med tiden ledde oljemännens avsky mot staten, kombinerad med deras behov att kontrollera den, till att de finansierade tre presidenter – Lyndon B. Johnson, George HW Bush (själv oljeman) och hans son George W Bush – liksom en rad andra inflytelserika politiker, från Johnsons rådgivare och Texasguvernör John Connally på 1960-talet till senator Ted Cruz i dag.

Inte alla oljemän har varit konservativa, men de flesta har varit det – och öppet kristna. Och ingen var frommare än HL Hunt. På 1950-talet använde han sin förmögenhet till att sätta den före detta FBI-agenten Dan Smoot i radio som programledare för ”Facts forum”. Smoot lät som en tidig Rush Limbaugh genom att hävda att Nya given bara var kommunism och fascism i ny kostym, och antyda att alla tre var hädelse. ”Demokrati är en politisk frukt av Jesus Kristi lära”, förkunnade han i etern. ”Kristendom är avgörande för skapandet av vår demokrati. Vi i ’Facts forum’ vet att den amerikanska demokratin ännu är det mest fulländade uttryck mänskligheten gjort i juridiska och politiska termer av kristendomens grundideal.”

Kombinationen av antistatlighet, kristen nationalism och politiskt maktspel bakom kulisserna hos 30-talets pionjärer är fortfarande standard i delstatens politiska liv. Sedan 1995 har republikanerna kontrollerat guvernörsposten och, tack vare hänsynslös omritning av valkretsar (gerrymandering), lär de göra det länge till.

Dagens guvernör, Greg Abbott, har byggt en politisk portfölj som lika mycket speglar dagens republikaner som de sedan länge döda oljemännen. Han har gjort sig känd för att bussa migranter från gränsen mot Mexiko till nordliga ”fristäder”. Han har undertecknat ett nära totalförbud mot abort, begränsat transpersoners rättigheter och lagt ned DEI-kontor (diversity, equity, inclusion) vid offentliga skolor och universitet i Texas, liksom vid alla delstatliga myndigheter.

I höstas, genom delstatslag SB 10, drev han igenom ett krav på att alla offentliga låg- och mellanstadieskolor i Texas ska sätta upp en affisch, 41 gånger 51 centimeter stor, med de tio budorden – väl synlig var man än sitter i klassrummet, utan kommentarer.

En federal domare har tillfälligt stoppat lagen i elva av delstatens drygt 1 200 skoldistrikt. Men i de övriga hänger Guds ord på väggen.

Djup. En flakbil passerar oljeborrar i Karnes City, Texas. Foto: Eric Gay/AP/TT.

Om lagen till sist släpps igenom även i de elva distrikten återstår att se. Men visionen bakom Abbotts lagagenda visar en tydlig ideologisk sammansmältning. Kolonialtidens rädsla för mexikanska angrepp möter Nya given-epokens skräck för omfördelningspolitik. Appeller till individuell frihet används för att rättfärdiga en djupt patriarkal kristendom. Varje historisk ström ger kraft åt de andra, tills de flyter ihop till en vision om en värld styrd av vita män, av Gud utsedda att härska över kvinnor, icke-vita och naturen.

Under större delen av 1800-talet bar den visionen upp plantagekulturen i bomullsfälten. Under 1900-talet förvandlade den jakten på olja till en helig mission för vildborrare som HL Hunt. I dag driver den en ny era av digital utvinning.

På 90-talets nätverksdagar försökte datortillverkare maximera effekt hos enskilda maskiner. Nätverkets kraft såg som en marknadsexternalitet, den lyckliga bieffekten av att koppla samman många starka noder.

Dunn ser borrandet efter olja, och kampen för att hålla homosexuella borta från skolor, inkomstskatterna från marknaden och förnybar energi utanför elmixen, som delar av sin gudomliga mission

Nu driver framväxten av artificiell intelligens och kryptovalutor en ny efterfrågan på centraliserad datorkraft och därmed enorma mängder mark och elektricitet.

Texas erbjuder båda delarna. I januari 2025 lanserade OpenAI projektet Stargate: en satsning på 4,8 miljarder kronor över fyra år för att bygga en serie sammanlänkade beräkningscenter över hela USA. Det första byggs just nu i Abilene, Texas. När det står klart kommer det att bestå av tio byggnader på vardera 140 000 kvadratmeter, fulla av serverrack som drar enorma mängder ström. Stargate är för tillfället USA:s största datacenterprojekt, och konsortiet bakom planerar ytterligare tio massiva anläggningar på andra platser i Texas. Var och en kräver samma typ av initiala investeringar och långsiktiga vinstlöften som oljan en gång gjorde.

Datacenter byggs visserligen över hela USA, men storstadsområdet Dallas–Fort Worth ligger tvåa i landet när det gäller kapacitetsexpansion, efter norra Virginia.

Liksom AI kräver bitcoinbrytning hallar fulla av servrar och en konstant, stabil strömtillförsel till datorerna och fläktarna som kyler dem. Skalan gör det nästan komiskt att prata om bitcoin som ”virtuell” valuta. Vid Riot Platforms anläggning i Rockdale, Texas finns Nordamerikas största plats för bitcoinbrytning. Där fylls sju byggnader, var och en nästan tre fotbollsplaner lång, av dånet från fläktar som kyler tusentals datorer medan de löser kryptografiska pussel och präglat nya digitala mynt.

Två timmar norrut, nära Corsicana, bygger Riot en ännu större anläggning.

Grannarna är inte imponerade. Förutom det konstanta oljudet har bitcoinföretag som Riot höjt elpriserna i Texas med fem procent, enligt en simulering sponsrad av The New York Times.

Än värre: operatörerna av det texanska elnätet betalar i dag bitcoinbrytare för att de ska lova att upphöra vid pristoppar, för att undvika elavbrott. I praktiken behöver de sällan göra det, och har därmed hittat ett sätt att mjölka offentligheten på 10-tals miljoner kronor per år.

Bred. En tjur från Texas med sina karaktäristiska långa horn visas upp. Foto: Joyce Marshall/Star-Telegram/AP.

För Abbott-administrationen är detta bara kostnaden för att göra affärer. Även om viceguvernör Dan Patrick offentligt har föreslagit att delstaten borde granska energianvändningen hos AI-datacenter och bitcoin-brytare har Abbott rullat ut röda mattan för båda. På senare år har den texanska lagstiftningen etablerat en ”strategisk bitcoinreserv” och erbjudit skattelättnader för gasproducenter som omvandlar naturgas till el för bitcoinbrytning. Abbott har sagt att han hoppas att sådan lagstiftning ska hjälpa till att göra Texas till ”epicentrum för teknologisk utveckling”.

Den tidigare skeptiske Patrick har rättat sig i ledet och passat på att smickra narcissisten i centrum: ”President Trump har otvetydigt deklarerat att han tänker göra USA till världens kryptovalutahuvudstad. Hans visionära ledarskap kring bitcoin och digitala tillgångar har banat väg för snabb amerikansk innovation, och Texas leder vägen.”

Men vart leder den vägen? Vilken framtid är det Patrick och Abbott vill att Texas ska rusa mot?

En del av svaret finns bakom kulisserna, i livet hos Tim Dunn, som Texas Monthly kallat ”den mäktigaste personen i delstaten”. Dunn leder Crown Quest Operating, en av delstatens största oljeoperatörer.

Han är mångmiljardär och djupt konservativ kristen. ”Jag har mycket medvetet avskaffat alla inre skiljelinjer”, säger han i en podd från 2022. ”Jag har inte ett sätt att arbeta i affärer och ett annat i missionen och ett tredje i kyrkan […]. Jag jobbar för Gud, och Gud har gett mig massor av jobb att göra.”

Liksom HL Hunt nästan 100 år tidigare ser Dunn borrandet efter olja, och kampen för att hålla homosexuella borta från skolor, inkomstskatterna från marknaden och förnybar energi utanför elmixen, som delar av sin gudomliga mission.

Dunns rikedom ger honom makt. Hans nätverk låter regelbundet delstatslagstiftare veta hur han tycker att de ska rösta i frågor om allt från skatt till privatskolor. Röstar de rätt fortsätter pengarna att rulla in. Röstar de fel hittar han och finansierar en motkandidat i nästa primärval.

Men det är inte bara den hårdföra politiken som visar vart Texas är på väg, och i förlängningen kanske även vi andra. Det är livsstilen. På kvällarna åker Dunn hem till ett familjekomplex i oljestaden Midland, Texas, precis bakom Midland Classical Academy, en kristen skola han varit med och grundat. När hans barn blivit vuxna har de byggt egna hus på samma tomt. Dunn härskar över alltihop: patriark över familjen, skolan och genom sina donationer även stora delar av Abbott-administrationen och delstatsparlamentet.

Hans liv är en reklamaffisch för det löfte Abbott gett män som Elon Musk och Joe Lonsdale: här i Texas kan ni finna de gudagivna resurser ni behöver för att bli rika, och rätten att behålla pengarna och hålla familjen trygg, under er vaksamma manliga blick.

På 90-talet, under den kaliforniska ideologins glansdagar, fanns en lös, hippieaktig spiritualism i teknikvärlden. Att faktiskt gå i kyrkan ansågs hopplöst töntigt.

I dag, när Silicon Valley-ledare svänger högerut och i synnerhet när de flyttar till Texas, omfamnar många den samtidiga hyllningen av entreprenörskap och frälsning som står i centrum för den texanska ideologin. Elon Musk har förklarat att han, även om han inte går i kyrkan, anser att ”Jesus Kristi lära är god och klok” och ser sig som en ”kulturell kristen”. Joe Lonsdale är jude, men framhåller regelbundet ”judiskkristna värderingar” som fundamentet för ett gott samhälle.

När han flyttade till Texas tog han med sig Cicero Institute, en marknadsliberal tankesmedja han grundat i Kalifornien. Väl där var han med om att grunda University of Austin, en skola som ska undervisa i den västerländska kanon.

För Lonsdale, Dunn och i växande grad Musk, måste den högteknologiska framtiden sammanfläta kyrka, stat och marknad, till förmån för dem som är bäst på att förvandla offentliga resurser till privat vinst.

Den fusionen är den texanska ideologins innersta väsen. Visst fanns drömmen om frälsning genom teknik i 90-talets Kalifornien också, men den kaliforniska ideologin växte fram ur motkulturen, som ville öppna sinnet, hitta nya sätt att känna gemenskap och lämna den vanliga partipolitiken bakom sig. Den spiritualiteten råkade passa perfekt för att sälja och legitimera byggandet av ett globalt digitalt nätverk.

Den texanska ideologin föds inte i någon hippiefilosofi, utan av två sekler av resursutvinning i Bibelbältets hjärta. Dess kristendom betonar att man bör vörda de helgon som vandrar bland oss, snarare än att vi ska ta hand om de svagaste. De kristna inslagen i den texanska ideologin leder till byggandet av inhägnade gårdskomplex, inte soppkök.

Samtidigt är släktskapet med den kaliforniska föregångaren större än man kanske vill erkänna. Det var trots allt techindustrins misslyckande med att skapa ett jämlikt samhälle som bidrog till hemlösheten på San Franciscos gator.

Och det kan mycket väl bli så att de ekonomiska klyftor som länge plågat Texas till slut dränker entreprenörernas självförhärligande röster. Om skolorna blir tillräckligt dåliga, bostäderna tillräckligt dyra och den kristet nationalistiska etiken tillräckligt kvävande, kanske texanerna till slut hittar ett sätt att spräcka republikanernas riggade spelplan och kasta ut det nuvarande styret.

Under tiden tar den texanska ideologin sig tillbaka till Kalifornien. I februari 2025 publicerade The Stanford Review, en konservativ studenttidskrift som Joe Lonsdales tidigare mentor Peter Thiel var med och grundade, en essä med titeln ”Manifest destiny is the antidote to bureaucracy”.

I den gräver författarna i Texas historia för att rättfärdiga kraven på långtgående avregleringar, frigörande av entreprenöriell innovation och drömmar om att erövra Grönland och Mars.

Läs mer

”Utan frontlinjer skulle eliterna ha monopoliserat marken och blockerat framsteg – precis som i Europa”, skriver de. ”Under oljefeberns dagar gjorde Texas lösa regleringar det möjligt för vildborrare att borra fritt, vilket gav upphov till Exxon, Shell och Texaco. På senare tid kunde SpaceX förnya ’hårdteknologi’ när allt från flygplan till bilar stagnerade just därför att rymden förblev en helt oreglerad frontlinje.”

Precis som tidigare generationers teknikentreprenörer menar de att staten ska duka bordet, och sedan kliva åt sidan.

Måttet på USA:s framgång blir inte jämlikhet mellan medborgarna. Tvärtom: först när rätt sorts män strövar över slätterna kommer oljan att hittas. Och först när oljan hittas kommer Guds mission för Amerika äntligen att fullbordas.

”The Texan ideology” som först publicerades av The Baffler den 30 oktober 2025. Översättning av Leonidas Aretakis.

Diskutera på forumet (0 svar)
Veckobrev 10 december, 2025

Varför vill Ivar Arpi att jag ska kunna utvisas?

Jag försöker rädda julen från Ivar Arvpi. Foto: SVT Play.

I helgen var Flamman på plats när den högerextrema demonstrationen i Salem gjorde återkomst. På plakaten stod allt från ”Ut med rasisterna” till ”Hitler hade bara en pungkula”, men uppslutningen bland nazister var mager. Det roligaste skälet som angavs på flera håll, bland annat från NMR-aktivisten Martin Saxlind, var att det ”krockade med lite julbord”.

Det här är bara början – Sverigedemokraterna vill även kunna dra in medborgarskap för ”illojalitet”. 

Vem visste att senapssill och Janssons var sådana pålitliga antifascister?

Tyvärr står julborden inte i vägen för okristlig politik. Först föreslog regeringen att nya medborgare ska skriva under kontrakt om ”svenska värderingar” (migrationsminister Johan Forsell förtydligade tyvärr inte om medlemskap i Aktivklubb ingår i paketet), och i fredags gick de vidare med förslaget om indraget medborgarskap för gängkriminella.

Magdalena Andersson är inte någon Maria Magdalena direkt, och föreslog fotboja på sexåringar inför sitt jultal i Kärrtorp för att inte bli omslädad. Nu väntar vi bara på att någon ska föreslå korsfästelse för upprorsmakare.

Jesus Kristus, vad sägs om att landets politiker tog en sked rödbetssallad och stämde upp i en ”Stilla natt”, i stället för att riva sönder rättsstaten som om den vore julklappspapper.

I fredags diskuterade jag indraget medborgarskap i SVT Aktuellt med Ivar Arpi. Där förklarade jag inte bara att åtgärden är verkningslös, då gängledare ofta föredrar att vistas utomlands – vilket gripandet av den högt uppsatta Foxtrotmedlemmen i Irak i somras visade. Utan att den också signalerar för oss med dubbla medborgarskap, i mitt fall svenskt och grekiskt, att vi inte är fullgoda svenskar.

Han tyckte att jag grät krokodiltårar och att om jag inte planerade något gängdåd skulle lagen inte gälla mig. Men för det första är det här bara början – Sverigedemokraterna vill även kunna dra in medborgarskap för ”illojalitet”. 

Och visst har även jag drömt om att utvisa Putinfjäskande sverigedemokrater till Ryssland, men jag tycker inte att det ska bli svensk lag. Och för det andra handlar det om att det är en grundbult i en rättsstat att alla är lika för lagen. Det ska inte spela någon roll var en terrorists föräldrar kommer från, båda ska ha samma straff. Det kan vi aldrig tumma på.

Läs mer

Du kan se ett klipp från framträdandet på min Instagram, och hela inslaget i SVT Play

Det har blivit mycket där på senaste – ett klipp från min medverkan i högerpodden God ton, om Nato i Katalyspodden Avgå alla, och om Israel i Eurovision från TV4 Nyhetsmorgon. Så följ mig gärna där.

När jag ändå håller på får du gärna även följa Flamman på Instagram, Tiktok och Youtube så att du inte missar några röda vänsterklipp som gör upp med högergrincharna.

Ha en riktigt varm jul!

Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar 10 december, 2025

Paulina Sokolow: Ska en nazistvän begrava judar?

Anna Nachman, begravningsansvarig på Judiska församlingen, delar högerextrema ”Förtalsombudsmannens” syn på antirasisterna. Foto: Fredrik Persson/TT, Drago Prvulovic/TT (montage).

”För 25 år sedan skedde ett mord av vars sviter vi ännu plågas. Media var snabba att måla upp en förenklad bild, juridiken var inte bättre”, skriver Anna Nachman den 8 december, begravningsverksamhetens chef i Judiska församlingen, på Facebook.

Hon syftar på mordet på skinnskallen Daniel Wretström år 2000, som den svenska naziströrelsen använde som förevändning för att anordna årliga massmöten i Salems kommun utanför Stockholm.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 10 december, 2025

”Kontanter är en kraftfull protest mot bankernas övervinster”

Under årets Black Friday handlade svenska hushåll för omkring fyra miljarder mer än en vanlig fredag, enligt SCB. Foto: Janerik Henriksson/TT.

Kontantupproret samlar de som fallit mellan den sedellösa ekonomins stolar, medan Positiva Pengar vill att Riksbanken tar digital kontroll över kronan. De kommer från olika håll, men samlas allt oftare mot sin gemensamma fiende – privata banker.

När rörelsen Kontantupproret tog sina första steg 2015, omgavs ordförande Björn Eriksson av en liten skara ”udda existenser” som brann för sedlar och mynt. Kontanter sågs som ”dödfött”, framtiden var digital.

– Det är intressant att börja rota i en fråga som kontanter, för man kommer snabbt i kontakt med alla grupper som ”stängts ute”. Kvinnor som flytt från kontrollerande, våldsamma män, handikappade med god man, gamla som har svårt med tekniken, och andra som inte ses som lönsamma att bry sig om, berättar Björn Eriksson.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 10 december, 2025

Musk närmar sig svenska högerextremister: ”Politisk agenda”

Elon Musk (t.v.) och William Hahne (t.h.). Foto: Hanna Franzén/TT / Alex Brandon/AP.

Efter att ha blandat sig i flera europeiska val verkar världens rikaste man nu rikta in sig på Sverige. Under de senaste veckorna har Elon Musk interagerat med flera kända högeraktivister på den egna plattformen X. Och enligt forskaren Carl Heath är Sverige inte rustat för en aktör som Elon Musk.

”Jag är tillbaka! Tack från botten av mitt hjärta till alla som hjälpte mig att få mitt konto tillbaka genom att dela mitt inlägg. Och ett speciellt tack till Elon Musk som personligen steg in och fick det att ske. Jag är verkligen tacksam.”

Så skriver den svenska högerextrema profilen Evelina Hahne, 30, på Musks plattform X. Detta efter att hennes make William Hahne, 33, fått spridning på ett inlägg där han uppmuntrade följare att hjälpa hustrun att få sitt konto tillbaka.

”Kollar på det”, skrev Musk i ett svar till William Hahne, som är tidigare vice partiledare i Alternativ för Sverige, där också hans fru stod på riksdagslistan i förra valet. Strax därefter ska kontot ha återställts.

Interaktionen mellan Elon Musk och det högerextrema paret Hahne är långt ifrån den första. Sammanlagt har Musk skrivit nio svar direkt till Evelina Hahne under året – varav fem under den senaste månaden. Evelina Hahne har drygt 100 000 följare, och är ett av de drygt 1 000 konton som mångmiljardären följer på plattformen. Musk själv har runt 229 miljoner följare.

”Om du kommer till Sverige och våldtar våra kvinnor borde du deporteras, oavsett om du är livsfarlig även för ditt hemland”, lyder ett av Evelina Hahnes inlägg från i november.

”Absolut” svarar mångmiljardären 45 minuter senare. ”Galet att det här ens är en fråga!”

Evelina Hahne har även skrivit ett inlägg riktat direkt till USA:s president, där hon uppmanar honom att ”skrida till handling” mot Sveriges Television, på grund av ett inslag hon menar är klippt på ett försåtligt sätt.

Motivationen verkar ideologisk snarare än ekonomisk – han har en tydlig politisk agenda.

”De har hänsynslöst smutskastat dig från dag ett, och styrs av vänsterextremister. Låt dem inte komma undan med detta.”

Inlägget följde på att Trump stämt brittiska BBC på motsvarande 11 miljarder svenska kronor.

Paret Hahne sitter båda i styrelsen för bolaget Nordic Empire AB, som omsatte 100 miljoner kronor förra året. Bolaget säljer bland annat plastsugrör, men har inte velat svara på vilka andra verksamheter man bedriver när Flamman tidigare frågat. Enligt uppgifter till Konsumentverket står man även bakom en webbutik för lampor, vars returadress listas som kinesiska Shenzhen, strax utanför Hongkong.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Nyheter/Utrikes 09 december, 2025

Israels största vapenföretag i Nato-muthärva

Hermes 900-drönare från Elbit Systems, utställd på en vapenmässa i Serbien. Foto: Darko Vojinovic/AP.

Elbit Systems, Israels största militära företag – med dotterbolag i Sverige – stoppas från att sälja utrustning till Nato. Bolaget har dykt upp flera gånger i den omfattande korruptionsutredning av Nato-upphandlingar som pågått sedan i våras.

Tidigare i år sattes NSPA, den enhet inom Nato som hanterar militäralliansens inköp av vapen och utrustning, under lupp efter misstankar om korruption och bedrägeri. Den omfattande utredningen pågår fortfarande med minst ett dussin gripna, både i USA och sju olika europeiska länder.

Nu avslöjar grävande journalister, bland annat från Knack och Follow The Money, att Nato i samband med utredningen portat Elbit Systems – Israels största och världens 25:e största militära företag, som bland annat tillverkar drönare, artilleri och elektronisk utrustning – från att delta i kommande upphandlingar. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Nyheter 09 december, 2025

Facken vill se klimatpolitik för folket

Sverige sticker inte ut mest i rapporten, då både fackanslutningen och klimat-engagemanget är allmänt högt bland befolkningen. Foto: Johan Nilsson/TT.

Fackanslutna arbetare bryr sig inte bara mer om sin arbetsmiljö – utan mer om miljön i stort, visar en ny rapport från Arena Idé. Nu siktar facken, civilsamhället och forskningen mot samma mål – att göra klimatpolitiken ”folklig”.

Arena Idés nya rapport Fackliga medlemmar är mer positiva till miljöpolitik hymlar inte med slutsatsen. Medlemmar i Europas fack är ungefär 14 procent mer sannolika än ickemedlemmar att prioritera klimatet och miljön.

Medverkande i studien fick ta ställning till två påståenden: ”Prioritera miljön, även om det leder till långsammare ekonomisk tillväxt och förlust av arbetstillfällen”, samt ”prioritera arbetstillfällen och ekonomisk tillväxt, även om det leder till skada på miljön”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 09 december, 2025

En fattig förälder är inte barnens bästa

Att slå undan benen för de arbetslösa görs knappast med barnens bästa i åtanke, skriver Cecilia Verdinelli. Foto: Johan Nilsson/TT.

Moderaterna har en ny favoritfras: ”Barn ska få se sina föräldrar gå till jobbet”. Men politiken som döljer sig där bakom handlar mer om att straffa arbetslösa, än om att hjälpa dem.

Möjligen är en liten dos hyckleri oundvikligt för toppolitiker. Men också hyckleri kräver fingertoppskänsla, som gör att det åtminstone känns halvvägs trovärdigt. Någon har glömt att berätta det för Moderaternas toppskikt, att döma av höstens mantra från Rosenbad: ”Fler barn ska få se sina föräldrar gå till jobbet.”

Det finns tydligen inget viktigare. Elisabeth Svantesson har utvecklat ett särskilt vibrato för frasen, arbetsmarknadsminister Johan Britz har byggt en hel presskonferens på den och Ulf Kristersson verkar tro att den står i första paragrafen i FN:s barnkonvention.

Problemet är proportionerna. Inget barn älskar att se sin förälder gå till jobbet. Ber man om någons mest danande barndomsstund svarar ingen ”morgonen i en grusig hall när mamma febrilt letade efter en vanten och började låta brysk”.

Är man fattig ska man känna tacksamhet för varje krona, är man rik har man förtjänat allt – inklusive rätten att sluta jobba.

Självklart mår barn bättre av att deras föräldrar har en inkomst, men det är inkomsten, inte det mystiska förädlingsögonblicket i hallen, som gör skillnad. Hyckleriet blir desto tydligare när samma politiker är helt obekymrade av hemmajobbare och hemmafrutrender, fenomen som rimligen också borde betraktas som hot mot barnens välfärd.

När regeringen nu inför nya a-kasseregler som för de allra flesta arbetslösa innebär flera tusenlappar mindre i månaden rasar logiken ihop. Det finns ingen arbetsmarknadspolitik bakom. Inte ens med livlig fantasi kan man få den här reformen att skapa jobb.

Regeringens valhänthet i frågan blixtbelystes när Ulf Kristersson i SVT:s partiledardebatt den 12 oktober triumfatoriskt meddelade att det visst finns jobb att söka: 72 000 annonser på Platsbanken, varav hela 17 000 utan utbildningskrav. Sagt i ett läge med en halv miljon arbetslösa, utan att förstå att de där siffrorna kraftfullt motsäger regeringslinjen om hårdare krav som lösningen. När arbetsmarknadsminister Britz får frågan om hur de nya reglerna ska ge fler jobb återstår därför bara att upprepa de där fraserna som workshopats fram: att det är ”jättefarligt att vara arbetslös”, och att ”barn ska få se sina föräldrar gå till jobbet”. Da capo.

När politiken saknas fylls tomrummet med moralism. Det är inget nytt, men det har sällan varit så aggressivt. Vad det gör med människors självkänsla är stundvis hjärtskärande.

Jag har följt två forum som från varsitt håll berättar samma historia. Det ena är en Facebookgrupp för arbetslösa, som berättar om irritation över arbetsförmedlingens otillgänglighet, sorg och skuld över att inte kunna ”bidra”, och hur knäckande det är att inte ens kallas till intervju.

Det andra är ett forum för den så kallade Fire-rörelsen, som strävar efter tidig pensionering genom smarta investeringar (som givetvis bygger på höga löner). Inläggen exploderar i ryggdunkningar när någon undrar om det är moraliskt att nyttja välfärden utan att jobba: ”Självklart”, ropar man i kör, ”man har ju förtjänat det.”

Läs mer

Så ser det nya Sverige ut. Är man fattig ska man känna tacksamhet för varje krona, är man rik har man förtjänat allt – inklusive rätten att sluta jobba.

En annan paradox är att samma regering som vill ”avskaffa bidragslinjen” nu kommer att driva fler arbetslösa in i socialbidrag. Och eftersom kommunerna samtidigt åläggs att kräva ”aktiviteter” som motprestation kommer fler barn mycket riktigt få se sina föräldrar rusa iväg på morgonen, fast utan lön. Barnen blir av med den enda fördelen med en arbetslös förälder, det lugnare tempot hemma, men förblir lika fattiga.

Tacksamheten lär bli öronbedövande. Öronbedövande som en sprängning i en trappuppgång.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 08 december, 2025

En marmorvit lektion i kommunism

Ensemblen förkroppsligar varors och människors flytande värde i kapitalismens kretslopp. Foto: Sören Vilks.

Kungliga Dramatiska Teatern förvandlar 2 500 sidor marxistisk teori till kakelkabaret för en proppmätt medelklass. Flamman går på en lekfull teaterversion av "Das Kapital" och letar efter tecken på att revolutionen är nära.

Varje år lanserar det amerikanska företaget Pantone color institute en färg som påstås fånga tidens stämning och som sedan pryder allt från gunghästar till sovrumsväggar. I helgen avslöjades 2026 års nyans: Cloud dancer. Vitt som en molndansare.

Samma helg har Dramaten urpremiär på Das Kapital. Scenografin: bländande kakelvitt. Jag ser det som ett kosmiskt sammanträffande.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 08 december, 2025

Misstänkt ”giftkvinna” aktiv i högerradikala grupper 

Foto: Christine Olsson/TT, skärmdump.

Vaccinkritik, klimatförnekelse och upprepade delningar av högerextrema sajter. Flamman följer de digitala spåren efter den 62-åriga kvinna som häktats för grov misshandel efter förgiftningarna på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

En 62-årig kvinna häktades i dag för grov misshandel mot fyra anställda på Akademiska sjukhuset i Uppsala, efter att de drabbats av misstänkt förgiftning. Nu kan Flamman avslöja att hon har en lång historia av aktivitet i högerextrema grupper på Facebook.

Bland grupperna som kvinnan varit mycket aktiv i finns ”Vi som stödjer SD” och ”Folkets rättigheter i samhället”. Under 2022 rör det sig om flera inlägg i månaden, och utöver det även mängder av kommentarer på andras inlägg.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)