Internet borde egentligen vara den ideala platsen för kulturtidskrifter. Produktionskostnaderna är låga och de möjliga läsarna många. Men något tycks ändå hindra ledande tidskrifter från att lägga ut mer än postgironummer, reklam och i bästa fall några få texter. Vad beror det på?
Några aktörer har dock tagit till sig nätets möjligheter och skapat initierade och visuellt lättillgängliga nätpublikationer. Bäst bland svenskspråkiga kultursajter är Agamemnon, som finns på www.agamemnon.se. Sidan sammanställs av kulturskribenterna Christer Boberg och Håkan Lindgren, vilka ungefär en gång i månaden presenterar ett nytt nummer med långa och korta texter om framför allt litteratur, film, vetenskap, filosofi och musik.
Det senaste numret handlar om så vitt skilda ämnen som BLM:s död, science fiction, MQ:s författarmodeller och Mel Gibsons Jesus-film. Tonfallet är tillbakalutat oppositionellt och satiriskt. Det märks att skribenterna inte störs av några klåfingriga redaktörer eller snäva kulturkotterier. Mycket av det som publiceras i Agamemnon är bra nog att tryckas på vilken kultursida som helst.
Med sina små medel har de två redaktörerna inte bara lyckats göra en läsvärd sajt med en stor textbank (samlade texter från de senaste fyra åren) och en praktisk länksamling, de har också nått många kulturintresserade nätsurfare. Varje dag har sidan runt 8 000 läsare.
Den som inte vill läsa Agamemnon digitalt kan ta del av ett tryckt specialnummer, vilket handlar om allt från Pia Tafdrups poesi till Dee Dee Ramones drogvanor. Detta nummer kan beställas via [email protected]. Men det är på www.agamemnon.se man hittar Bobergs och Lindgrens färskaste, vassaste och elakaste alster.