I ”Fri företagsamhet” deltar ambassadörer som Johan Staël von Holstein och Volvos vd Leif Johansson. På hemsidan presenteras även sexåriga Majken, som berättar om hur arg mamma blir när hon ska betala moms en gång i månaden.
– Jag tycker att det är jättefint. Vi är ju många som delar känslan av att attityden till företagande bör förändras, säger Sofia Appelgren, tidigare ägare till salladsbaren Wild n’ Fresh och en av kampanjens ambassadörer till Flamman.
– Majkens mamma är med i kampanjen. Att hennes barn är med är ett exempel på att företagsamhet kan ha många olika ansikten. Man kan säga att hon representerar en upptäckarglädje och en nyfikenhet, säger Tove Lifvendahl, kommunikationschef på Svenskt näringsliv till Flamman.
”Den fjättrade människan”
Under 70-talet använde SAF symbolen ”den fjättrade människan” som ett inlägg i debatten om löntagarfonderna.
– Den gamla symbolen har en viss kultstatus. Men många gör nog associationer till SAF och till 70-talets politiskt polariserade klimat. Idag har vi ett mer konsensusbetonat klimat och vi ville därför skapa en ny symbol, säger Tove Lifvendahl.
Numera är ”människan” fri, och befinner sig ovanför cirkeln.
– Vi vill framhäva hur viktig företagsamheten är, att det inte handlar om ”onda kapitalister”, utan om alltifrån taxichaufförer till någon som driver en liten budfirma, säger Tove Lifvendahl.
Motståndet mot att stämplas som ”kapitalist” finns även hos Sofia Appelgren. Hon menar att det behövs enklare regler för små företag som ofta hamnar i en gråzon när de måste följa samma regler som stora företag.
– Det heter att kollektivavtal är frivilligt, men om man inte ingår avtal blir det konsekvenser. Kiosken på hörnet och det lilla kaffestället blir skrämda och hindrade från att ge sig in i företagandet. Man kan ju undra hur facket ser på företagande i det här landet när såna som mig blir kallade ”kapitalister” och får sina drömmar krossade, säger Sofia Appelgren.
Motståndet bottnar i rädsla
På hemsidan kan man läsa att det finns ett motstånd mot det fria skapandet:
”Det är inget motstånd baserat på parti, klass eller social tillhörighet, utan ett motstånd som bottnar i rädsla, och den finns hos alla, överallt.”
– Jag har själv intervjuat många företagare som har berättat om att jantelagen fortfarande lever i allra högsta grad. Det finns en rädsla för privata initiativ som är typisk för Sverige, säger Tove Lifvendahl, som inte anser att Sverige har ett tillräckligt företagsvänligt klimat.
– Det är mycket som är bra i Sverige, men så fort man nöjer sig riskerar man stagnation. Det kan alltid bli bättre, säger Tove Lifvendahl.
Ligger i deras intresse
Socialdemokraten Widar Andersson håller inte med.
– Nja, vi är ju ett av världens mest avreglerade länder. Men det ligger väl i deras intresse att ge en bild av att vi inte skulle ha ett tillräckligt företagarvänligt klimat, säger Widar Andersson, som ändå deltar i kampanjen till Flamman.
– De ville ju ha en stor bredd på deltagarna. Jag tyckte att det var en rolig grej. Så som Svenskt näringsliv har framstått så får man en bild av en politiskt obegåvad överklass. Det är väl det de försöker ändra på genom det här. Jag ställde upp för att jag hellre ser ett piggt entreprenörsinriktat Svenskt näringsliv. Det blir en roligare debatt då, säger Widar Andersson.