Inrikes 22 augusti, 2023

Rättvis taxiapp utmanar gigbolagen

I vintras demonstrerade Taxiunionen med sympatisörer mot villkoren på Uber och Bolt. Foto: Vilgot Karlsson/Offensiv.

Den nystartade appen Fair är Sveriges första storskaliga försök att utmana gigekonomin i taxibranschen. Men för ett verkligt genomslag krävs en förändring av konsumentkulturen, enligt kooperativexperten Maria Norbäck.

Under vintern arrangerades flera uppmärksammade demonstrationer i Stockholm av Taxiunionen, en organisation som samlar både förare och åkare i taxibranschen. Protesterna riktade sig mot gigföretagen Uber och Bolt, som enligt organisationen både pressar priserna på marknaden samtidigt som de tar en alltför stor portion av förarnas inkomster. Taxiunionen krävde också att gigbolagen skulle erkänna dem som en förhandlingspart. Trots de uppmärksammade demonstrationerna fick organisationen inte gehör för något av sina krav från taxijättarna.

– Vi försökte ha en dialog med Uber och Bolt. Vi hade demonstrationer och försökte ha möten med dem. De påstod att de var villiga att ha en motpart som de kunde diskutera med. Men bakom kulisserna struntade de fullständigt i de organiserade chaufförerna, säger Taxiunionens ordförande Omid Sakhdari (bilden) till Flamman.

Nu tar taxichaufförerna nästa kliv i kampen mot gigbolagen – på deras egen planhalva. Taxiappen Fair (Android/Iphone) lanseras snart, och presenterar sig själv som ett arbetarägt initiativ. Appen ägs till 25 procent av Taxiunionen och till 25 procent av bolaget Reko Rides AB, som ligger bakom själva plattformen. Resten av företaget ägs av de åkare och taxichaufförer som köpt in sig själva som delägare. Plattformen är tänkt att fungera som ett kooperativ, där beslut fattas gemensamt av de parter som äger och arbetar via appen.

Fair lanseras inledningsvis i Storstockholm, där ett 30-tal åkerier och mellan 50 och 100 bilar anslutit sig till den nya plattformen. Enligt Omid Sakhdari kommer kooperativets affärsmodell innebära en ansenlig höjning av den ersättning som förarna får ut, jämfört med om de hade arbetat för gigbolagen.

– Den traditionella apptaxin tar 20–30 procent i avgift av förarna. I den här appen kommer avgiften ligga på 10 procent. Pengarna går till att täcka kostnaderna för att driva appen, så egentligen kör chaufförerna till självkostnadspris, säger Omid Sakhdari, som räknar med en 19-procentig höjning av ersättningen för plattformens åkare och chaufförer.

Samtidigt kommer resorna vara lite dyrare för kunderna än på gigapparna.

– Det kommer att vara något högre pris på den här appen, men det kommer inte att vara så märkbart för passagerarna. Vi räknar med ungefär en 12–13 kronor högre avgift per resa för kunder.

Taxiunionen startade som en Facebookgrupp för taxichaufförer 2015, men ombildades senare till en formell förening. Som förening har de påtalat flera problem med gigekonomin, varav ett är hur gigbolagen inte betalar skatt i Sverige och på så vis slussar ut pengar ur ekonomin.

– Vi har lagt som grundregel att Fair ska vara 100 procent svenskt. Det ska finnas i Sverige, det ska skötas i Sverige, alla skatter samt moms ska betalas i Sverige. Pengarna ska gynna svensk näring, säger Omid Sakhdari.

”Uber, världens största taxiföretag, äger inga fordon.” Teknikjournalisten Tom Goodwins ord från 2015 har citerats otaliga gånger, kanske för att de så väl sammanfattar gigekonomins affärsmodell. På företag som Uber och Bolt står arbetarna själva för sina fordon, inklusive bränsle och underhåll, medan företagen enbart tillhandahåller en digital infrastruktur och den kontorspersonal som behövts för att underhålla plattformen. Därför har ordet delningsekonomi ibland använts för att beskriva liknande företag. En falsk beskrivning enligt kritiker, som snarare ser metoden som ett uttryck för exploatering, där de ansvar och risker som arbetsgivare vanligtvis står för i stället läggs ut på de anställda.

Men att gigarbetare äger sina fordon och redskap innebär också, tillsammans med de svaga anställningarna, att de enkelt kan lämna företag som inte behandlar dem på ett värdigt sätt. Åtminstone i teorin.

– Även om jag som enskild åkare skulle vilja köra för mig själv och bestämma mina egna priser, så har jag inte möjligheten. Jag kan inte utveckla en app och sprida den till tillräckligt många kunder, säger Maria Norbäck (bilden), som forskar om kooperativ inom gigekonomin vid Göteborgs universitet.

Trots det svåra utgångsläget har flera försök gjorts att utmana gigföretagen med kooperativa bolagsformer. I Frankrike har cykelbud och webbutvecklare tillsammans startat plattformen Coopcycle, som ligger till grund för en federation av cykelbud i olika städer runt om i landet. Samtidigt har dessa kooperativ ofta skilt sig från gigbolag från Foodora på ett avgörande sätt, i det att de ofta riktat sig mot företagskunder och offentliga verksamheter snarare än pizzasugna privatpersoner.

– Jag tror att kooperativ har svårare att konkurrera mot privatkunder, som tyvärr är väldigt priskänsliga och uppenbarligen struntar rätt så mycket i den sociala hållbarheten, säger Maria Norbäck till Flamman.

Ett av de mest framgångsrika försöken att bilda ett taxikooperativ ägde rum i amerikanska Denver år 2014, då missnöjda Uberförare slöt sig samman under namnet Green Taxi Cooperative. Efter en startfas där nya medlemmar gick in med en summa pengar lyckades bolaget växa till att omfatta en tredjedel av taxiförarna i staden, som är något mindre än Stockholm.

Men hård konkurrens från de investeringstunga gigbolagen – kombinerat med ett ofördelaktigt avtal kring körningarna från stadens flygplats – gjorde att Green Taxi gradvis förlorade sitt fotfäste på Denvers taximarknad. I april 2022 ansökte bolaget om konkurs.

Trots att inte alla kooperativ lyckats vinna över gigjättarna är Omid Sakhdari positiv till Fairs chanser att utmana teknikbolagen. Men det kommer samtidigt bli tufft, menar han.

– Det här blir en David mot Goliat-fajt för oss. Vi är en underdog som kommer in på marknaden, och vi kommer bryta mot många av de traditionella sätten som appföretag och klassiska taxibolag arbetar på.

– Vår största utmaning just nu är att se till att kunderna väljer den här appen och börjar använda sig av den. Att de förstår och ser poängen med att betala tio kronor mer för en resa.

RULJANS. Kooperativet Pling har levererat allt från luncher till möbler i tio års tid. Foto: Pling.

Även i Sverige har kollektiv startats inom budbranschen, bland annat Alternativa kuriren som erbjuder cykelleveranser i Malmö. Ett liknande initiativ är Pling, som är verksamma i Göteborg. Men även här har konkurrensen varit hård, och de kooperativa initiativen har ofta saknat resurser för att expandera verksamheten. Pling omsatte ett par miljoner under 2022 – att jämföra med Foodoras omsättning på strax under 4 miljarder.

– Det finns offentliga medel att söka som varit till stor hjälp, men eftersom det inte går att köpa sig kontroll över företaget är det ingen som är intresserad av att komma in med riskkapital, säger Plings medgrundare Thomas Röstell (bilden) till Flamman.

– Det blir svårare att konkurrera. När någon annan kan dumpa priserna blir det inte på lika villkor, utan marknaden blir snedvriden.

I gigekonomin har snabb tillväxt premierats framför verklig hållbarhet, och många av de stora bolagen har under det senaste decenniet gått med stora förluster. Ofta har man sänkt priserna till medvetet ohållbara nivåer, för att tvinga bort mindre konkurrenter från marknaden.

– Det här är också det tråkiga med marknaden: har man tillräckligt med pengar så kan man konkurrera genom låga priser. Där det har funnits andra alternativ så har de blivit utkonkurrerade, säger Maria Norbäck.

Enligt Omid Sakhdari kommer Fair arbeta på ett helt annat sätt.

– Vi kommer inte att arbeta så. Vi har inga riskkapitalister. Våra risktagare är våra åkerier, och det är deras pengar som står på spel. Vi kommer växa organiskt och sunt på marknaden, säger han till Flamman.

Samtidigt ser han optimistiskt på idén om att Fair eller deras affärsmodell ska växa även utanför Sveriges gränser i framtiden.

Vi försökte ha en dialog med Uber och Bolt. Men bakom kulisserna struntade de fullständigt i de organiserade chaufförerna.

– Vi hoppas att den här typen av organisation kan sprida sig i Europa. Kraften finns hos arbetarna, det är de som har egentligen makten. Men de måste inse att de får aldrig sin rätt om inte de tar sin rätt. När de går ihop med varandra så är de mycket starkare än vad de tror.

Thomas Röstell menar att det också finns ett behov av statliga investeringar för att se till att konkurrensen mellan kooperativ och stora plattformsföretag blir mindre snedvriden än i dag.

– Om man kan visa att man har en bra affärsmodell skulle man kunna få någon sorts statligt riskkapital, där man premierar den här typen av företag. För det finns stora fördelar: man får mer engagerad personal och bättre arbetsvillkor.

För Maria Norbäck är det uppenbart att det också krävs en kulturförändring hos de som köper exempelvis taxiresor.

– Det är upp till oss konsumenter nu faktiskt att skärpa oss. Vill du att det ska vara schyst, då får du betala. Precis som vi tänker på ekologiskt producerad mat måste vi tänka på hållbart producerade tjänster, oavsett om du går till nagelsalongen, köper mat eller åker taxi.

FAKTA: GIGEKONOMIN

• Förare som arbetar för gigappar i stil med Uber och Bolt är inte anställda av företagen de arbetar för, utan räknas som egenföretagare eller egenanställda.

Samtidigt är det företagen och inte förarna som bestämmer priserna för körningar. Jämförelsepriset – det vill säga det och 15 minuter – ligger på omkring 160 kronor på gigapparna, men kan stiga eller sjunka beroende på efterfrågan.

• När förare arbetar via Uber och Bolt drar företaget dessutom av en så kallad serviceavgift från intäkterna, som kan betraktas som en vinst företagen gör på körningarna. På Uber ligger serviceavgiften på 25 procent, medan Bolt tar ut 23 procent.

• Kombinationen av lågt jämförelsepris, hög serviceavgift och en modell där arbetarna själva måste stå för bränsle och underhåll har lett till en situation där förare kan behöva arbeta upp till 70–80 timmar i veckan för att komma upp i en tillräcklig månadslön.

Kommentar 27 juni, 2025

Linn Svansbo: Almedalen har blivit en rosébunker

Årets huvudperson under Almedalsveckan var ÖB Michael Claesson, som här syns ombord på HMS Carlskrona. Foto: Jessica Gow/TT.

På varenda scen diskuterades säkerhet och försvar. Men drömmarna om en bättre värld fick inte plats i årets Almedalsvecka.

Det mesta som går att säga om Almedalen har redan skrivits. Hundratals texter om lobbyismen, klägget, rosévinet, demokratin, näringslivifieringen.

Tyck vad du vill om nördarnas egen Roskildefestival, men den som lyssnar på talen och läser programmet lär sig något om dem som styr – eller gör anspråk på att styra – Sverige. I år lär man sig bland annat att Länsteatern Gotland anordnar seminarier om teatrarnas roll i totalförsvaret. Totalt finns närmare 400 programpunkter med orden ”försvar” eller ”beredskap” i titeln. Och istället för att hålla ett traditionsenligt tal besökte statsministern Ulf Kristersson endast ön för att posera framför det nyinköpta tyska luftvärnssystemet Iris-T.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 27 juni, 2025

Vänsterpartiet vill återta välfärden: ”Avkriminalisering”

Nooshi Dadgostar i Almedalen under fredagen. Foto: Jessica Gow/TT

”Gängkriminaliteten har slagit sig ned i själva navet i vårt samhälle”, säger Nooshi Dadgostar i Almedalen. Nu föreslår Vänsterpartiet en trestegsplan för att återta känsliga välfärdsområden – men näringslivets organisationer är kritiska.

De senaste månaderna har avslöjanden duggat tätt om att verksamheter som hvb-hem, personlig assistans eller avhopparverksamhet drivs av kriminella. 

– Gängkriminaliteten har slagit sig ned i själva navet i vårt samhälle, välfärden. Det är där de bygger sig in i vårt samhälle och bygger inflytande, säger partiledaren Nooshi Dadgostar i sitt partiledartal Almedalen under fredagen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 27 juni, 2025

Skönheten är ingenting utan ett samhälle

Nacka Grace vill vara 1920-tal, men blir mest en tom gest. Illustration: Brunnberg & Forshed.

Nacka Grace utanför Stockholm lajvar 1920-talets urbana charm men har helt glömt vad arkitekturen en gång ville göra för medborgarna.

Den nybyggda samtiden kan ibland tyckas ful, närmast ogästvänlig. Som tidigare i maj i Skellefteå, på höjden ovanför Northvolts enorma vita kala fabrikshallar. Det var tomt, förutom en korp som satt och skorrade sitt mäktiga storskogsljud i en tall i en kvarglömd dunge i den utplånade lingonskogen.

Att då ställa sig upp och ropa på skönhet, omsorg, rimlighet kan nästan tyckas som en medborgerlig skyldighet.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar/Kultur 26 juni, 2025

Alice Aveshagen: Kåt och cool – men bara om du är smal

Artisten Lola Young har en egen stil, men hånas för att hon inte är smal nog. Foto: Amy Harris/AP.

Sex är fräckt och kul – så länge det kommer med ett pastellfilter, en midja i storlek 34 och ett skämt i slutet. Knullsug utan ironi bara pinsamt.

Ett särskilt obehag uppstår när en kvinna uttrycker knullsug utan ironi, utan filter, utan blinkning mot publiken. När orden står nakna, utan inramning, blir de pinsamma. Då kommer hånet – snabbt, instinktivt. En känsla av att något är fel, utan att man riktigt kan säga vad.

Den brittiska sångerskan Lola Youngs utskällda singel ”One thing” illustrerar just ett sådant uttryck. Inte för att den är mer sexuell än annan pop, utan för att den vägrar att vara smakfull. Hon inleder viskande: ”Oh, hi.” Ömt, nästan spelat blygt. Men sedan vänder tonen: ”I wanna make you feel appreciated when you’re deep up in me/When you’re deep up inside”. (”Jag vill att du känner dig uppskattad när du är djupt inne i mig/När du är djupt uppe”.)

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 26 juni, 2025

Farage tar kommandot över Storbritanniens höger

Foto: Ian West/PA Photos/TT, Adobe stock.

Nigel Farage är segerviss. Efter vårens lokalval i Storbritannien har hans högerparti Reform UK tagit makten på flera orter i landet – och i nationella mätningar slår de rekord efter rekord. Som Farages enda hinder står en av landets minst populära premiärministrar någonsin, ett fragmenterat Toryparti – och hans eget ego.

Preston, England.

I en av de vackra salarna i County Hall, med träpaneler längs väggarna och ljusblått tak, sitter tio män runt ett bord. Alla tillhör det politiska partiet Reform UK, och tillsammans utgör de den nyvalda kommunstyrelsen i Lancashire.

De väntar spänt på att deras partiledare, Nigel Farage, ska komma och gratulera dem till framgången i det senaste lokalvalet.

När Farage kommer in i rummet, iklädd kostym och en lila paisleymönstrad slips, börjar han genast skämta. Någon frågar Nigel om han vill ha något att dricka.

– Är det inte lite för tidigt för det? frågar Farage och skrattar gott.

Klockan är halv tio på morgonen och Nigel Farage har mycket att vara glad över. Valsegern för Reform UK i Lancashire i lokalvalen var total. Partiet vann 53 av totalt 84 platser i kommunfullmäktige. Näst störst blev de konservativa Tories, med endast 8 platser. Reform UK lyckades nästan helt utplåna både Tories och Labour. Landets två traditionella maktpartier backade med 40 respektive 27 mandat.

Samma mönster upprepades i en rad andra kommuner i England. Reform UK sitter nu i majoritet i 10 av de 24 kommuner och andra lokala municipaliteter som höll lokalval i början av maj. Partiet vann även flest mandat av alla partier – 677 av de totalt 1 650 mandat som fanns att ta. Nationella undersökningar visar att partiet nu är det mest populära i Storbritannien. Vissa undersökningar pekar på att runt 30 procent av alla britter skulle rösta för partiet om det var val i dag.


Reform UK grundades i slutet av 2018 av Nigel Farage, då under namnet The Brexit Party. Farage har länge varit en av Storbritanniens mest högljudda och inflytelserika EU-kritiker. Han var en av medgrundarna till partiet UKIP som han även ledde under 2010-talet. Efter Brexitomröstningen 2016 sade Farage att han hade uppnått sin politiska ambition och avgick som partiledare.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 25 juni, 2025

Efter antisemitiska inläggen: ungsvensk kvar som medlem i SD

Foto: Christine Olsson/TT.

I maj meddelade Ungsvenskarna att ett ärende om uteslutning skulle inledas mot den medlem som bett nynazister om hjälp att skriva kongressmotioner. Men fram till nu har ärendet inte landat på medlemsutskottets bord – och ombudet som ville sätta ”judevarning” på Peter Wolodarski är fortfarande en del av partiet.

Den medlem i Ungsvenskarna och Sverigedemokraterna som bad om hjälp på ett högerextremt forum att skriva motioner till de förstnämndas kongress är fortfarande medlem i partiet, kan Flamman avslöja.

Det var i maj som Flamman publicerade en granskning av kongressombudet, som även ertappades med att ha skrivit grovt rasistiska kommentarer på plattformen X. I ett inlägg skriver han att man borde sätta en ”judevarning” på Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski, och i ett annat beskriver han invandrare som ”rasfrämlingar”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Kommentar 25 juni, 2025

Paulina Sokolow: Låt inte Åkesson utnyttja Sveriges judar

Vid sitt tal i Almedalen bad Jimmie Åkesson om ursäkt för partiets antisemitism. Foto: Christine Olsson/TT

I sitt tal i Visby riktade sig Åkesson under ett ögonblick direkt till Sveriges judar: ”Jag ber om ursäkt för att mitt parti på den tiden kunde uppfattas som hotfullt och skrämmande för judar i Sverige.” 

Botgöring? Tillåt mig att tvivla.  

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 25 juni, 2025

”Glesbygdsbubblan” kan spricka när som helst

Det kulturellt homogena Charlottenberg vid gränsen till Norge räknas numera som utanförskapsområde. Foto: Erik Martensson/TT.

Vi pratar gärna om utanförskapet i Tensta – men snart har regeringen förvandlat allt utanför storstäderna till ett utanförskapsområde.

Det var med rimfrost i skägget jag proklamerade i en video att jag ”aldrig i helvete tänker demonstrera med moderater på Arvika torg”. Det var januari 2024, och regionen hotade att lägga ned stadens akutmottagning, med hela västra Värmland som upptagningsområde.

Någon dag efter sitter jag med armarna i kors längst bak i det radonfyllda, slitna klassrummet i Arvika. Mina elever får se dokumentären Stockholms gängkrig – bakom rubrikerna, och huvudstaden verkar långt borta. Eleverna ojar sig över alla med utomeuropeiskt påbrå som är inlåsta i så kallade utanförskapsområden.

”Det är normalt att inte ha ett jobb, det är normalt att misslyckas i skolan, det är normalt att hissen inte fungerar, det är normalt att det är nedskräpat”, förklarar nationalekonomen Ingvar Nilsson i rutan.

Sedan berättar jag att grannkommunens centralort Charlottenberg nu klassificeras som ett utanförskapsområde.

”Helt sjukt”, utbrister en av eleverna. Inte kan västra Värmland – som med ett obehagligare ordval är ”etniskt homogent” – stå på samma lista som Alby eller Kronoparken.

Det sägs ofta att staten inte längre har kontroll över Stockholms förorter. I Eda tappades kontrollen för länge sedan.

Ändå finns gängkriminaliteten här sedan decennier. Men med obefintlig polisnärvaro sker tillslag mot slutna nätverk endast när sprickor uppenbarar sig. MC-klubbarna är sammanlänkade med bygdens parallellsamhälle, och närheten till Norge gör oss till ett kriminellt ”transitområde”. Enligt den underbemannade tullpersonalen växer problemet.

I dokumentären beskriver Ingvar Nilsson vad han kallar ”de små beslutens tyranni”: att avreglera den sociala bostadspolitiken, rusta ned primärvården och införa valfrihet i skolan. Beslut som visserligen sparar pengar, men samtidigt skapar segregation.

Det var just sådana beslut som ledde till att fem lärare nyligen sade upp sig i Eda – ett stort antal i en kommun med knappt 9 000 invånare. Kommunen har stora problem med stökiga elever och därtill för lite resurser.

Problemen är inte nya. Redan för 20 år sedan, när jag som tidigare Edaelev började gymnasiet i Arvika, förutsattes det att vi låg efter, som de smutsiga kusinerna från hålan. I dag är dock Introduktionsprogrammet (IM) – för elever som saknar kvalifikationer – västra Värmlands största gymnasieprogram. Det är dessutom svårare att ta sig vidare när klasskamraterna är stökiga och får sämre stöd hemifrån, och utbildningen dessutom är underfinansierad.

Man pratar ibland om Tensta som en ”bubbla”, där ortens invandrare har svårt att ta sig ut på grund av sitt namn, hudfärg samt områdets sociala problem.

Men 90 procent av Sveriges yta är instängd i en glesbygdsbubbla, där servicekontor, skolor och akutmottagningar läggs ned för att spara pengar.

Det sägs ofta att staten inte längre har kontroll över Stockholms förorter. I Eda tappades kontrollen för länge sedan.

Här finns ingen gemenskap att tala om, och många av dem som flyttar in eller blir kvar saknar jobb. Kommunalskatten är hög och budgeten är tajt, bland annat på grund av familjehemsplaceringar och en åldrande befolkning. Samtidigt tvingas man dra ned på skolan, en viktig instans för att jämna ut klasskillnader.

Tack vare regeringen har alltså även många infödda svenskar svårt att ta sig ut ur utanförskapet.

Läs mer

För några år sedan hörde jag en föreläsare förklara att småorter inte kan konkurrera med städernas högskolor, men att vi kunde locka tillbaka deras ”hemvändare”. Och då bör det finnas skolor, sjukhus och ett rikt föreningsliv. Men vad fan finns det i Eda att komma tillbaka till? Här är så öde att Breivik 2010 mejlade kommunen och bad om en avskild bondgård – att planera terror från.

Om det här får fortsätta kommer hela Sveriges landsbygd snart att klassas som ett utanförskapsområde. Vi måste sluta stirra oss blinda på Järva och i stället se att samma nedmontering sker här. Regeringens skattesänkarpolitik slår hårdast mot de som redan har minst, oavsett om de bor i Tensta eller Lerhol. (Det finns en ort här som heter så, på riktigt.)

Problemet är inte ”invandrarna”, utan de politiker som sviker hela samhällen – vare sig de är byggda i miljonprogrammets betong eller i värmländskt trä.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 25 juni, 2025

Hackarna som utmanar Bankid

Elias Rudberg är tidigare forskare i beräkningsvetenskap, och arbetar i dag med att utforma en alternativ digital legitimation. Foto: Daniel Díaz.

En ny tjänst vill göra det möjligt för svenskar att legitimera sig elektroniskt – helt utan privata banker. Elias Rudberg är en av dem som arbetar med projektet, som hoppas ge människor mer kontroll över sin privata data.

I en grotta under Vitabergsparken dånar serverskåpen. Vi befinner oss i ett glasprytt mötesrum på Pionen, internetleverantören Bahnhofs datacenter i Stockholm. Framför mig sitter Elias Rudberg, med två gamla laptops uppfällda.

Han ska strax utfärda en e-legitimation åt den fiktiva personen ”Alice”, men knåpar fortfarande med de sista stegen i autentiseringen av henne. Ett system av olika verifieringar och säkerhetsnycklar ska matcha varandra, för att säkerställa att ingen får tillgång till en falsk legitimation. Det sista som krävs är ett personnummer.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (2 svar)
Inrikes 24 juni, 2025

Experterna splittrade om undantagstillstånd

Fru justitia ovanför ingången till säkerhetssalarna vid Stockholms tingsrätt. Det nya undantagstillståndet ska ge regeringen rätt att stifta egna lagar under ”fredstida kriser”. Foto: Jonas Ekströmer/TT.

Från V till SD – med undantaget MP – är partierna ense om den nya lagen om undantagstillstånd, som föreslår att regeringen ska få extraordinära befogenheter under ”fredstida kriser”. Men experterna är kluvna om förslaget – och näringslivets tankesmedja Timbro menar att man inte ens lyckats förklara vad en kris är.

– Den är för långtgående, och det finns inte tillräckliga säkerhetsgarantier inbyggda för att förhindra inskränkningar i fri- och rättigheter från regeringens sida, säger Annika Hirvonen (MP) (bilden), den enda representant i justitieutskottet som röstade nej till förslaget om en ny lag för undantagstillstånd.

FörslagetStärkt konstitutionell beredskap” öppnar för att riksdagen i ”allvarliga fredstida krissituationer” ska få sammanträda digitalt, och att riksdagen med tre fjärdedelars majoritet ska kunna ge regeringen befogenhet att stifta egna lagar. Det gäller bland annat civilrätt och skatt, men även begränsningar av grundläggande fri- och rättigheter.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)