Utrikes 29 december, 2003

Reflektion över fem år av social och politisk omvandling i Venezuela

Just nu, när detta skrivs på lördag förmiddag i Latinamerika, marscherar miljoner Caracasbor från olika punkter av den venezuelanska huvudstaden. Om en timma strålar de samman på Avenida Bolivár och deras antal uppskattas till 2–3 miljoner personer.

BOGOTÁ Enligt den statliga venezuelanska TV-kanalen är det en fredlig fest som har ett syfte; en hyllning till de fem åren av en social och politisk utveckling i Venezuela som sammanfattas av marschdeltagarna som ”den bolivarianska revolutionen”.

När den förre fallskärmsjägaren och översten Hugo Chávez Frías lämnade fängelset i mitten av 1990-talet och hade avtjänat sitt straff för ett upprorsförsök i februari 1992, reste han runt hela Venezuela tillsammans med sina närmaste politiskt förtrogna.
I stad efter stad, by efter by, kvarter för kvarter bland de fattigaste, grundlade han det som i dag är en enorm massrörelse för social förändring av Venezuela.
Medan de som var ansvariga för hans fängelsetid skålade i den finaste whisky i huvudstaden, närmade sig den dagen då Carlos Andrés Pérez (s) skulle byta få cell med Chávez för att ha rånat statskassan på miljoner dollar.
De två partierna som i 40 år hade plundrat det venezuelanska folket på alla sina drömmar och utsikter att bygga ett mänskligt liv, skulle i slutet av 1998 pulveriseras när folkets alternativ segrade den 5 december 1998.

Bakom sig lämnade de mest korrumperade politikerna i Latinamerika 1,5 miljoner analfabeter, 80 procent av befolkningen i fattigdom och misär, ett utbildningsväsen som var skapat för de rikas barn, en hälsovård där folket till stora delar också var exkluderat, en bostadssituation utan avlopp och rinnande vatten.
Alltså; de mest elementära mänskliga rättigheterna förnekades folket, samtidigt som arbetsgivarföreningen Fedecamera och toppskiktet inom den traditionellt korrumperade landsorganisationen CTV gjorde upp under bordet via mutor och andra ”förtjänster”.
Chávez’ uppgifter var med andra ord enorma. I dag, fem år senare, och trots en av de värsta sabotagekampanjer som skådats i Latin-amerika mot ett socialt projekt, kan saldot räknas upp med stolthet. Orsaken till att det är miljoner Caracasbor som just nu marscherar och firar de fem år av social revolution i Venezuela kan sökas i följande axplock av de sociala och politiska framgångarna:

UTBILDNING Miljoner av landets fattigaste barn har i dag plats i de så kallade boliviarianska skolorna.
I skolan får barnen tre mål mat –  frukost, mellanmål och lunch. Till skillnad mot de traditionella skolorna lämnar barnet inte skolan efter 4–5 timmar i skolans treskiftschema, utan fortsätter, som i Norden, skolgången till klockan 2–4 på eftermiddagen.
Ett nytt mellanmål serveras men på skolan finns också ett slags fritidshem så att den ensamstående mamman inte ska vara oroad över att hennes barn driver om kring på gatorna.
1,5 miljoner analfabeter har genomgått eller genomgår just nu en alfabetiseringskampanj.
Hittills har en miljon venezuelaner läst sig att läsa och skriva och i februari-mars ska den andra hälften upptäcka en ny fantastisk del av livet, att kunna läsa och skriva. Därefter fortsätter de i en fortbildningskampanj som ska ge dem mellanstadienivå. För dem som inte hade möjligheter att läsa på universitetet innan, har nu en ny nationell kampanj startats som ger dem denna rätt att fortsätta på universitetsnivå.

HÄLSOVÅRD Gratis offentlig hälsovård har införts inom en samhällssektor där de mest reaktionära läkarna i Latinamerika återfinns. Ett samarbetsprojekt med Kuba har upprättats där ett tusental kubanska läkare gratis nu ger en (1) miljon venezuelaner exemplarisk sjukvård i de fattigaste bostadsområdena i landet, där många av de venezuelanska läkarna aldrig hade satt eller har velat sätta sin fot med rädsla för att bli lopp- eller lössbitna.
En intensiv kampanj från den oppositionskontrollerade massmedia rasade i början mot det kubanska läkarstödet men har delvis lagt sig, precis som när de Bolivarianska skolorna eller alfabetiseringskampanjen startade och det talades om en ”kubanisering av utbildningen med Che i centrum”. Den venezuelanska läkarkåren gick till och med till Högsta domstolen och krävde att denna skulle upphäva samarbetsprojektet. För en vecka sedan mördades den förste kubanske läkaren.

EKONOMIN Stöd till små- och mellanstora företag. Banker för de fattiga (”Banco del Pobre”) och kvinnorna (”Banco de la Mujer”) har inrättats som ger finansiellt stöd för de tusentals mikroföretag som blomstrat upp.
Stöd utgår också för första gången till de nybildade kooperativen.

EN MODERAT JORDREFORM har igångsatts som orsakat ett raseri utan like bland de stora land- och boskapsägarna.
120 bondeledare har mördats av colombianska paramilitärer som har kontrakterats av godsägaroligarkin i kampen om jorden.
Men det är en oåterkallelig process där två miljoner hektar har delats ut till 100 000 jordlösa som just nu marscherar i Caracas till stöd för dem revolutionära regeringen.
Även en reform genomförs för att garantera fiskevatten till landets småfiskare.

OLJEBOLAGET PDVSA En helt nödvändig åtgärd för att slå vakt om den ekonomiska utvecklingen var kontrollen över det statliga oljebolaget PDVSA.
Detta användes som en mjölkko av en nomenklatura av direktörer med drömlöner och andra förmåner och politiker från de korrumperade AD (socialdemokratiskt) och Copei (kristdemokratiskt). De över sju miljarder dollar som detta företag genererar varje år fick i allt mindre grad till den venezuelanska statskassan och mer till de korrumperade.
När de 22 direktörerna gjorde gemensam sak med den politiska högern i statskuppen den 11 april 2002, förlät en godtrogen president Hugo Chávez dem.
Men det dröjde bara åtta månader innan de bröt löftet att inte lägga sig i de politiska frågorna i Venezuela då de, direktörerna, förklarade att de hade anslutit PDVSA till arbetsgivarföreningen Fedecamera och den korrumperade CTV:s ”generalstrejk”, som i själva verket var den ekonomiska maktens ”lockout” för att störta Chavez och stoppa den politiska utvecklingen.
I två månader höll lockouten på. Men under tiden tog operatörer och majoriteten av arbetarna och tjänstemännen på PDVSA successivt över produktionen och kontrollen av företaget som aldrig upphörde helt.
Chávez hade denna gång ingen nåd för sabotörerna vars konflikt kostade Venezuela tio miljarder dollar, pengar som skulle ha satsats på sociala reformer men som nu fick vänta.
I dag producerar PDVSA mer än innan lockouten, det vill säga mer än tre miljoner fat olja per dag. De 22 direktörerna bildade en ”fackförening” som de kallade för ”Gente de petroleo” och vände sig till ILO där anklagade Chávez för att ha brutit mot ILO:s normer när han avskedade dessa parasiter och korrumperade maktpersoner. PDVSA är nu helt sanerat och miljarderna från oljan investeras nu i sociala reformer och nya investeringar som ska diversifiera det venezuelanska näringslivet.

BOSTÄDER Regeringen har gett hundratusentals venezuelaner rätt att överta både mark och hus de bor i.
Lån utgår för första gången i massiv skala till de fattiga för nybyggnad eller renovering.
Hundratusentals nya hus och bostäder har byggts till de mest behövande.
ETNISKA MINORITETER
Ursprungs- befolkningarna har återgetts sina historiska och kulturella rättigheter som till exempel jorden.
Venezuelas grundlag är ett föredöme och exempel för andra indianfolk i Latinamerika.

UTRIKESPOLITIK Venezuela är populärt i hela Latinamerika och har vunnit enorm internationell prestige.
Folken ser ett hopp i den politiska venezuelanska processen. För en vecka sedan uttalade den bolivianska kongressen, inklusive högerpartierna, sitt stöd för Chavez’ uttalande att han en gång i framtiden vill ”bada på en boliviansk playa i Stilla havet”, ett uttalande som fick den politiska och militära eliten i Chile att tjuta i högan sky.
I Latinamerika har USA:s förslag till ekonomisk integrering via ALCA, fått tummen ned medan frihandelsorganisationen Mercosur, med Argentina, Brasilien, Paraguay, Uruguay och Bolivia som associerad medlem, fått en allt större betydelse som en motvikt till ”USA:s rekolonialisering av Latinamerika”, som Chávez och kritikerna på kontinenten karaktäriserar projektet ALCA.
USA har med oro sett hur Chávez förslag om en förstärkning av Mercosur också fått allt större stöd i likhet hans öppna kritik mot IMFdiktat.
Venezuelas samarbete med Kuba är också en annan nagel i ögat på USA som i stället verkar för en allt större isolering av den karibiska ön. Denna kan uppvisa den lägsta mödra- och barnadödligheten och största läkartätheten i Latinamerika och Kuba har på många områden har varit av stor betydelse som exempel för Venezuelas sociala investeringar, utan att Chavez har försökt dölja detta, till högerns desperation.

FOLKRÖRELSE I stället för att sabotera och blockera organisering och bildande av fackföreningar som är den internationella tendensen i hela världen, har regeringen i stället lagstiftat och stimulerat för att folket organiserar sig. Det handlar inte bara om facken utan även de centrala Revolutionskommittéerna, de så kallade Circulos Bolivarianos.
Denna organisering är en nödvändighet för att försvara den sociala utvecklingen.
Det är ingen tillfällighet att det är miljoner som marscherar i dag på Caracas’ gator, utan organisation i fattigkvarteren hade antalet och den politiska medvetenheten inte varit lika stor.

Ovanstående punkter är, som sagt, bara ett axplock vad som uträttats under de senaste fem åren. Vad som styrt hela denna utveckling är också en förstärkning och utveckling av den reella demokratin som institutionaliserats i en helt ny grundlag.
Denna konstitution raderades i ett pennstreck ut av Venezuelas arbetsgivarordförande Pedro Carmona (idag bosatt i grannlandet Colombia) när han den 12 april, dagen efter statskuppen förra året, förklarade att den Bolivararianska konstitutionen hade annullerats. Men i veckan som gick, har samma politiska opposition utnyttjat grundlagen för att med den försöka dra tillbaka mandatet för president Chávez.
Denna möjlighet är inskriven i den bolivarianska grundlagen som en säkerhetsspärr mot personer som deformerats i korruption. Exempel att visa finns det ett överflöd av under de 40 år då tvåpartisystemets AD-Copei delade på makten och härligheten.

De fem åren av politisk process i Venezuela är unik i Latinamerika. Det har varit fem år av upprepade segrar för Chavez i alla de val som utlysts.
Desperationen hos borgerligheten påminner delvis om förre högerledaren i Sverige, Gösta Bohman, när han på 1970-talet insinuerade, efter att han förlorat ett riksdagsval, att det långvariga socialdemokratiska regeringsinnehavet byggde på en inbyggd diktatur i det politiska systemet.
Men i Venezuela har kontakten mellan de fattiga massorna och regeringsmakten varit både öppen och direkt.
Och till skillnad mot andra presidenter i Latinamerika, som efter ett år vid makten brukar ha tio procent i opinionsundersökningarna, har sympatierna för Chávez snarare ökat under senare tid – trots en djup ekonomisk kris som framför allt har sin bakgrund i den två månader långa lockouten i december–januari.
Men ekonomin är på uppgång. Och i fredags publicerades uppgiften att det aldrig har varit säkrare för utländska företagare att investera i Venezuela. Dessutom verkar USA för tillfället inse att det är bättre att ha bra relationer med den revolutionära regeringen, än att bli avslöjad gång på gång med CIA-folk som försöker destabilisera Venezuela och Chavez – på samma sätt som man gjorde 1970–73 i Chile.
I Venezuela är också majoriteten av de väpnade styrkorna på Chavez’ sida.

Rörelsen 25 april, 2025

Den judiska vänstern är varken förklädda sionister eller falska judar

Judiskt upprop manifesterar i Stockholm i juni 2024. Foto: Anders Wiklund/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Den 16 november 2023 publicerades ett upprop i Göteborgs-Posten, ”Våra judiska värderingar oförenliga med Israels orättfärdiga brutalitet”. 59 judar krävde att den svenska regeringen fördömer folkmordet i Gaza och ställer sig bakom kraven på eldupphör. Som en av initiativtagarna till texten startade jag med två andra instagramkontot @judisktupprop. Syftet var att öka spridningen av uppropet och att synliggöra judiska israelkritiska röster i Sverige.

Kontot har också fått likasinnade judar att hitta varandra. Det är fint. Vi har gått från isolering till brokig gemenskap som firar högtider, demonstrerar, bråkar och organiserar tillsammans.

Behovet av fler judiska sammanhang i Sverige är stort. Hos församlingarna står värnandet om förbundenheten med Israel inskrivet i stadgarna, en hållning som många av oss inte känner sig hemma i.

Jag är glad att @judisktupprop inte bara gett mig nya vänner och kunskaper men ett judiskt sammanhang att existera i. Utan det hade jag inte längre haft något sådant i Sverige.

Efter snart ett och ett halvt år sedan starten skulle jag vilja reflektera över responsen vi fått på vår hållning mot Israels folkmord på palestinier. Från såväl höger som vänster.

”Vänsterjudar är förklädda sionister”

Så länge vi kritiserar högerjudar och är synliga i propalestinska sammanhang tycks vi bryta mot fördomen om att alla judar är sionister. Vi blir godkända som allierade. Jag menar att det är en förrädisk position där våra kamrater utgår ifrån att judar är opålitliga tills motsatsen bevisats. När vi uppmärksammar antisemitism i dessa sammanhang ser samma personer som nyss hyllade oss sina fördomarna bekräftade: vänsterjudar går inte att lita på, de är bara förklädda sionister.

”Judar är överkänsliga och överdriver antisemitismen”

Inom vänstern är det en etablerad kunskap att diskriminering av minoriteter förekommer trots att majoritetssvenskar ”aldrig har sett den”. Den insikten verkar inte gälla oss. Påtalad antisemitism viftas bort för att högern missriktat kallar israelkritik för antisemitism. Sådant skapar en ond spiral av misstänksamhet som försvagar rörelsen för ett fritt Palestina.

”Antisionism och Israelkritik är förklädd antisemitism”

Antisionism är inte antisemitism. Ändå förekommer antisemitism i alla delar av samhället. En del antisemiter har lärt sig säga sionist i stället för jude. Det låter bättre, passerar i fler rum. Men lika illa som det är att ifrågasätta förekomsten av antisemitism är det att likställa israelkritik och antisionism med antisemitism. Det är också historielöst. Allmänna judiska arbetarförbundet (Bund) menade redan på 40-talet att proklamerandet av Israel skulle gynna terror, hemmagjord judisk fascism, nationalism och reaktionära strömningar.

”Ni är inte riktiga judar”

En återkommande respons från högerjudar är att vi som protesterar mot folkmord och ockupation är falska judar. Det är smärtsamt att se hur majoriteten i en minoritet anammar normsamhällets förtryckande funktioner och ytterhögerns syn på svenskhet där ”avvikande” grenar ska klippas av.

”Ni är alibijudar”

Föreställningen att vi som protesterar gör det för att ställa oss in hos vänstern kommer från människor som själva gör sig till språkrör för en regering som försvarar sig mot anklagelser om folkmord, etnisk rensning och apartheid.

Läs mer

Behovet av fler judiska rum är lika stort som motståndet mot dem. Högern utmålar i princip all israelkritik som antisemitism. Det är allvarligt av två anledningar: begreppet urvattnas och judar likställs felaktigt med Israel. Att delar av vänstern ser uppmärksammandet av antisemitism som ett stöd för Israel är lika allvarligt. Det inte bara alienerar judar – det försvagar också analysen av den högerextrema, vilt rusande samhällsutveckling vi befinner oss i.

Kultur 24 april, 2025

Ge mig en trosa med puls

Foto: Khvost/adobe stock.

Konsten att skapa bra underkläder har gått förlorad. Modeskribenten Alice Aveshagen dissekerar samtidens intima estetik – och hittar konservatismen i grenen.

Jag bor i London. Det är nödvändigt att nämna, om vi ska tala om det här med någon sorts precision. Det här är inte Oskarshamn. Inte ens Oslo. Det är, åtminstone enligt alla officiella narrativ, en av världens modehuvudstäder. Så varför känns det som att underklädesutbudet är kuraterat av en krisberedskapsgrupp snarare än av någon med en relation till hud?

Jag gav mig ut för att köpa något vackert. Något tunt, kanske till och med opraktiskt. Men framför allt: något som signalerade ett estetiskt ställningstagande. På Selfridges, där jag hade tänkt botanisera bland underplagg som får en att rodna eller tänka (helst båda), stod jag i stället framför hyllmeter av textil kompromiss. En expedit log vänligt och frågade om jag sökte ”något specifikt”, och jag hörde mig själv svara: ”Något med puls.”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Utrikes 24 april, 2025

Derek Guy: ”Folk förväxlar god smak med att se rik ut”

Derek Guy recenserar Elon Musks och Jimmie Åkessons klädstil. Foto: Alex Brandon/AP, Christine Olsson/TT.

Han har blivit en nätkändis för sina folkbildande dissar av den nya högerns klädsmak. Själv menar Derek Guy att bara vill lära sina följare att klä sig bättre. Flamman frågar ut internets främsta modekritiker om Bernie Sanders stil, shorts på stan – och Jimmie Åkessons val av strumpor.

I högstadiet gick det rykten om en kille i min klass, som köpt ett par jeans från Cheap Monday. Vissa sade att han brukade bada med sina jeans för att få dem extra tajta. Enligt en annan sägen behövde han tillbringa en halvtimme varje kväll med att ta av sig brallorna.

Men det obligatoriska hånflinet som vanligtvis följer rykten kändes påtvingat. Anledningen: alla tyckte egentligen att det var jättecoolt. Även jag, som i 15 år fortsatte köpa byxor som var lite för små.

Men jag kan inte göra det längre. Anledningen är mannen på skärmen framför mig: Derek Guy. Han är en blandning av modekritiker, folkbildare och nättroll, och har vigt sitt liv åt en hänsynslös kritik av allt existerande herrmode. Men en särskild plats har han reserverat för högerpolitiker.

På X, tidigare Twitter, har kanadensaren 1,3 miljoner följare – och på utmanaren Bluesky knappt en halv miljon. Han är känd under aliaset @dieworkwear – eller helt enkelt som the menswear guy – herrmodesnubben.

– Det har varit två märkliga år, säger han på länk från San Francisco.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 23 april, 2025

Förening vill köpa fängelse: ”Började som en galen idé”

Matilda Regell, Sandra Qvarfordt, Nils Phillips och Britt Jürgensen sitter i styrelsen för föreningen Backa Kåken. Foto: Jacob Lundberg.

Den gamla anstalten i Kirseberg kommer sannolikt att säljas. Nu ser föreningen Backa kåken en möjlighet att förverkliga sin dröm om ett föreningsdrivet kvarter fyllt med kulturella, sociala och kreativa verksamheter.

– Det är en fin byggnad, men det är uppenbart att det varit ett fängelse, säger Sandra Qvarfordt, sekreterare i föreningen Backa kåken.

Vi står på trappen till den pampiga villa med grönt plåttak där direktören på Kirsebergsanstalten en gång brukade bo. Bakom skymtar det betydligt större hus där fångar satt fram till 2015.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Essä 23 april, 2025

Skyddsombudet som målade socialismen i pastell

Hayao Miyazaki grundade Studio Ghibli på 1985, tillsammans med Isao Takahata. Foto: Armando Gallo/AP.

Studio Ghibli är inte Japans version av Disney, utan dess antites. Flera av studions animatörer har rötter i den japanska kommuniströrelsen – och vill med sina filmer hylla det kreativa arbetet och den mänskliga solidariteten.

En av de senaste årtiondenas mest framgångsrika filmstudior har sina rötter i fackföreningen vid Toei Doga, animationsavdelningen vid ett av Japans största filmbolag.

På 1960-talet var branschens villkor brutala: tecknarna förväntades pumpa ut hundratals teckningar varje dag för tv-serier som Astro boy. Tidsramarna var snäva, kvaliteten oviktig – minst en animatör dog faktiskt på jobbet.

Två av fackets mest framträdande skyddsombud var de unga animatörerna Hayao Miyazaki och Isao Takahata (bilden). Det finns ett fotografi där Miyazaki, med megafon i handen, leder en strejk. 20 år senare skulle han och Takahata gå sin egen väg och grunda Studio Ghibli.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 22 april, 2025

Påsken påminde mig om vår gemensamma kraft

Kretas olivodlingar hotas av torka och vattenbrist orsakade av klimatförändringarna. Foto: Leonidas Aretakis.

I en kretensisk by firar vi uppståndelsen med grillat lamm, krossat porslin och dans på borden. Men runt olivträden växer oron. För vad händer med byn, när regnet slutar komma?

I helgen firade jag ortodox påsk på Kreta, i byn där min pappa växte upp. På lördagskvällen lyssnade vi in på en aldrig sinande gudstjänstsång, som fortsatte ut på gatan till klockornas ringande vid tolvslaget. Då tog fyrverkerierna och smällarna vid, vars ekon från stenhusen borrade djupt in i bröstet. Överallt låg krossade tallrikar. Barnen var så söta i sina kliande kostymer och tyllklänningar.

På söndagen var det middag framför min farbrors lilla hus, med syskon, kusiner, och släktingar jag inte kan namnet på. Vin från plastflaskor, helgrillat lamm, och dans både på borden och bredvid den färgskiftande bluetooth-högtalaren. Högre upp på samma olivträdklädda kulle ligger mina farföräldrar begravda. Jag har aldrig sett pappa så glad.

När min farbror ropar ”du ser, ni är greker!” till oss mjäkiga svennar förstår jag instinktivt det som tyskarna kallar Heimat. Känslan av att höra ihop med en plätt jord, och kanske till ett folk. Att underkasta sig en tradition som ingen tror på, men som just därför knyter samman en by.

Dagen därpå läser jag att den katolska påven är död. Han har representerat den globaliserade traditionen, förvandlingen av sådana ”små gemenskaper” till en som spänner sig över hela världen.

Om det är en sak som hotar bylivet på Kreta är det inte transpersoner i omklädningsrummen, utan det förändrade klimatet.

Samtidigt finns det mycket med den nykonservativa vurmen för det lilla som klingar falskt. För om det är en sak som hotar bylivet på Kreta är det inte transpersoner i omklädningsrummen, utan det förändrade klimatet. Nu under våren är ön i sitt grönaste, men somrarnas torkor blir allt längre, och regnen allt färre.

Det har gjort vattenbristen på ön akut. Viktiga reservoarer som Aposelemisdammen har nått historiskt låga nivåer och sötvattensjön Kournas har nästan helt tömts. I flera kommuner har man därför infört sträng ransonering av vattnet. Trots det har långvarig torka och värmeböljor gjort att produktionen av olivolja och honung har minskat drastiskt, och har på vissa platser upphört helt. Detta slår särskilt hårt mot småbönder som min farbror.

Dessutom hotas öns stränder av kusterosion och stigande havsnivåer, vilket kan få stora konsekvenser för turismen. Värmeböljor och extremväder, som de dödliga översvämningarna 2022 som tog minst två människoliv, blir allt vanligare.

Men på Kreta har man alltid tagit sig an utmaningar tillsammans. Inte minst i områden med vänstertradition, som bergen kring Anogeia eller i regionen Rethymnon. Där finns formella jordbrukskooperativ som delar på inköp av maskiner, marknadsför sina produkter gemensamt, eller driver gemensamma olivpressar och mejerier. Samtidigt ser man allt fler solpaneler sticka upp mellan vinodlingarna.

Läs mer

Trots sin påstådda traditionalism vet den nykonservativa rörelsen inte ett skit om hur man förvaltar denna del av vårt arv – konsten att arbeta tillsammans när det blir tufft, och insikten att jorden är oss given gemensamt. Så när jag läser Timbrochefen PM Nilsson och sverigedemokraten Mattias Karlsson skriva gemensamma frihetsmanifest, där uppluckrat strandskydd framställs som räddningen för den vackra svenska landsbygden, blir jag full i skratt. Utan ett svar på klimatförändringarna kommer de aldrig att nå bortom pekoral.

Påsken slutar inte i graven, utan i uppståndelsen. Men högtiden är ingenting utan denna resa – från insikten om förlust, till viljan att börja om tillsammans. Och det är kanske denna återuppståndelse jag drömmer om. En återkomst för människor som organiserar sig, delar resurser, försvarar sina byar och sin jord. Eller, som påven uttryckte det i Laudato Si’ (2015), den första encyklikan som är helt ägnad åt miljöfrågor: Jorden är vårt ”gemensamma hem”, men människan har behandlat den som en ”soptipp”, och nu behövs en ”ekologisk omvändelse”.

Kanske är det just det som påsken har påmint mig om. Att förändring aldrig börjar i triumfen, utan i sorg. Som sedan övergår i gemensam handling.

Utrikes 22 april, 2025

Franciskus lämnar det progressiva Italien utan sin starkaste kraft

Påve Franciskus kysser en flyktings fötter under en fottvagningsceremoni vid centret i Castelnuovo di Porto utanför Rom i mars 2016. Foto: Vatican media/AP.

Påve Franciskus död har inte bara lett till sorg i den katolska världen. För Italiens sociala rörelser innebär det att man har förlorat sin främsta progressiva kraft. ”Vårt arbete kommer bli mycket svårare framöver”, säger Richard Braude från flyktingrörelsen Arci Porco Rosso.

Jorge Bergoglio, mer känd som påve Franciskus, avled på måndagsmorgonen efter en tids sjukdom. I hela den katolska världen, från Lima till Seoul, sörjde troende den älskade, om än kontroversielle påven. Franciskus gärning har dock även inspirerat människor långt utanför kyrkans hägn.

Bergoglios socialt medvetna katolicism var inte given. När han vigdes till jesuitisk präst i Buenos Aires 1969 tog han avstånd från befrielseteologin som hade grundats vid ett möte i colombianska Medellín föregående år. För den socialt konservative Bergoglio var denna teologi med inslag av marxism för radikal. I stället fick han rykte om sig att stå för hård disciplin, något som lett till anklagelser om att han inte ska ha gjort tillräckligt för att skydda två biskopar som torterades under den argentinska militärjuntan.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rörelsen 21 april, 2025

”Nej till Nato” duger inte som säkerhetspolitik

Vänstern har halkat efter i diskussionen om Sveriges säkerhet, menar skribenten. Foto: Johan Nilsson/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Debatten om Sveriges säkerhet har lämnat vänstern efter. Alltför ofta nöjer vi oss med att säga nej till Nato, nej till kärnvapen, nej till upprustning – men utan att själva formulera ett trovärdigt alternativ.

Det duger inte längre. Vi behöver en egen strategi, som utgår från verkligheten i Sverige och Norden, inte stormakternas karta.

När jag skriver ”vänstern” menar jag både den bredare arbetarrörelsen, fackföreningsrörelsen, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet och den ideologiska vänster som länge förordat fred, solidaritet och internationellt samarbete. Det är dags att vi alla börjar tala mer konkret om vad trygghet betyder i en ny tid.

Sverige är numera medlem i Nato. Det har skett snabbt, utan ordentlig debatt, och med få kritiska röster som orkat diskutera konsekvenserna långsiktigt. När vänstern har protesterat har det ofta handlat om det vi är emot. Även om Natomotståndet varit ideologiskt och principiellt viktigt är tiden inne för att tala om vad vi vill bygga i stället.

USA flyttar fokus mot Asien. Europa bygger upp sin egen militära kapacitet. Stormakterna formar om sig. Finland har gått in i Nato med stor folklig uppslutning. Baltikum lever under permanent press. Och Sverige? Vi har gått med i Nato men fortfarande utan en egen, långsiktig strategi.

Det är dags att formulera en vänsterstrategi för trygghet – utan stormakter.

Det är inte bara ett militärt problem, det är ett ideologiskt vakuum. Och vänstern har inget att sätta emot.

Det är dags att vi formulerar en självständig säkerhetspolitik från vänster. En som utgår från våra värderingar men också från en analys av verkligheten.

Det handlar inte om att acceptera militarism, inte om att rättfärdiga rustningsspiraler, inte om att gå med i stormaktsspel. Det handlar om att förstå att om vi inte har en egen linje, då är vi bara reaktiva. Då är vi bara emot och det räcker inte längre.

Jag tror att en sådan strategi måste vila på fyra ben:

1. Självständig analys – inte andras karta

Vi måste förstå världen med egna ögon, snarare än genom Washingtons, Bryssels eller Kremls perspektiv. Sverige, liksom övriga Norden, har en egen historia, geografi, ekonomi och politisk verklighet. Vår analys måste börja där. Inte i generalstabernas kalkyler.

2. Försörjningsberedskap är också försvar

Säkerhet handlar om el, mat, vatten, läkemedel, kollektivtrafik och fungerande sjukvård. Det såg vi under pandemin. Det är där vänsterns säkerhetspolitik måste ta sin början. Att kalla det ”totalförsvar” är inte ett problem – det beror bara på vem som fyller det med innehåll.

3. Militär förmåga utan militarism

Att erkänna behovet av viss försvarskapacitet är inte detsamma som att bli militarist. Det är att se verkligheten. Den som vill stå utanför stormaktsallianser måste kunna försvara sin självständighet. Det betyder inte rustning för rustningens skull – men inte heller blind pacifism.

4. Nordisk samordning – på våra villkor

Sverige kan inte stå passivt inför hot mot Finland eller Baltikum. Vi är en del av samma region, samma historia och i viss mån samma öde. Men solidaritet får inte betyda underkastelse. Det nordiska samarbetet borde fördjupas civilt, försörjningsmässigt och strategiskt. Ett Norden som står tillsammans för demokrati, fred och beredskap, utan att styras av stormakternas prioriteringar.

Detta är inte ett färdigt program. Det är en inbjudan till samtal. Jag vill att vi börjar tänka strategiskt på riktigt. För om inte vänstern gör det, så kommer högern att sätta agendan. Då kommer ”trygghet” att betyda upprustning. ”Självständighet” att betyda lojalitet med Nato. Och ”solidaritet” att betyda tyst acceptans för andras krig.

Läs mer

Vi behöver inte välja mellan Nato och naivitet. Vi behöver inte heller vara emot allt, utan måste börja bygga något eget.

Det är dags att formulera en vänsterstrategi för trygghet – utan stormakter.

Inrikes 19 april, 2025

Foodora satsar på robotleveranser: ”Svårt att få lönsamt”

Luckan på Starship-roboten måste låsas upp från beställarens mobil, innan matkassen – från en av Foodoras egna ”skuggbutiker” – kan plockas ut. Foto: Jacob Lundberg.

I och kring Stockholm experimenterar gigföretaget Foodora med automatiserade matleveranser, både på land och i luften. Men kommer de söta drönarbilarna att bli mer än en teknisk gimmick – och går de verkligen helt för egen maskin?

”Roboten är på väg. Anländer om 29 minuter.”

Den lilla ikonen på vad som ser ut som en radiostyrd bil rör sig sakta närmare redaktionshuset. Flammans reporter har fått en spårningslänk på mobilen, och ger sig ut för att genskjuta roboten innan beställningen kommit fram. Den är både lite snabbare och tar en lite annan väg än väntat, och det krävs att man småspringer efter för att hinna efter.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Krönika 18 april, 2025

Via spelet ”Roblox” uppvaktas barn av medlemmar i våldssekter som 764 och No lives matter – för att sedan utpressas. Foto: Gorm Kallestad/NTB.

”No lives matter” är inte bara namnet på en våldsfixerad internetsekt. Det är också den logik som hela vårt samhälle följer. Om vi ska hejda rörelsen 764 måste vi förändras som samhälle.

Barn som tvingas strypa sina katter och rista in sina förövares namn i kroppen i direktsändning. En slumpvis utvald man med rullator i Hässelby som får ett knivhugg i ryggen.

När jag sett klart Linus Svenssons serie Dödens chattrum i tre delar på SVT Play är jag beredd på att gå med på Tidöregeringens alla straffskärpningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr