Kultur/Nyheter 01 april, 2021

Samhällskritik, landsbygdsromantik och kung fu: det här går på tv i Kina

Kejsarpalatsen är utbytta mot småstadsidyll och eskapism ersatt med realism när Laila Vianden granskar utbudet på den kinesiska streamingmarknaden.

Det är svårt att närma sig Kina. Blicken fastnar i den västerländska rapporteringens geopolitiska anslag. Landets maktcentra och befolkningar skrivs oftast fram som en ogenomtränglig monolit av globala maktambitioner och totalitarism. Intresset för hur vanliga människor inrättar sina liv är svalt. Men under de senaste tre åren har utvecklingen inom kinesisk populärkultur gått mycket fort, utan att en enda säkerhetspolitisk skribent meddelat oss vad det innebär.

Det tydligaste exemplet är kanske thrillern Yǐnmì de jiǎoluò (”Dolda hörn”), regisserad av den före detta punkgitarristen Shuang Xin, som kretsar kring tre barn som råkar bevittna ett dubbelmord. Serien bryter mot den dominerande mainstream-trenden av eskapism och positiv energi genom ett realistiskt anslag som beskriver de mänskliga konsekvenserna av en serie brott. Här ryms även en svidande samhällskritik, bland annat i skildringen av medelklassens kvävande alienation och karriärhets. Yǐnmì de jiǎoluò har också utlöst diskussioner om de sociala frågor som serien vågat sig på att skildra, och det är kanske här det blir intressant. I en västerländsk hisspitch skulle produktionen landa väl hos en uttråkad, medel­ålders målgrupp, men genomsnittsåldern hos seriens kinesiska publik är 26 år.

Generationsskiftet är även synligt inom det oerhört populära historiska dramat som haft en stark ställning sedan slutet av 90-talet. Genren domineras av palats­intriger, romantisk melo­dram och fantasy, allt­ihop in­svept i fem meter fladdrande siden, dröm­lika scener med kung fu som ut­spelas i luften, och svulstiga CGI-landskap, där enandet av riket, under en rätt­rådig kejsare, utgör ett åter­kommande tema. Den mest intressanta för­skjutningen i den här typen av serier är att det traditionella palats­dramat flyttar bort från det kejserliga hovet och ut till idylliskt puttriga små­städer som i till exempel Wǒ jiùshì zhè bān nǚzǐ (”En tjej som jag”) och Chuánwén zhōng de Chén Qiānqiān (”Rykten om Chen Qianqian”). En eskapistisk och troligt­vis reaktionär rörelse som kan för­stås mot bak­grund av urbaniseringen och dess konsekvenser för mänskligt liv. Men för att full­ständigt förstå den behöver den läsas utifrån ”wuxia”-dramat.

Wuxia kan i korthet förstås som en kampsportsfilm där en hjälte slåss för rättvisan. Genren har sitt moderna ursprung i 50-talets Hong­kong, där den formades av för­fattare som Jin Yong. Jin Yong skapade också interna lagar och hierarkier i en ideal­värld där hjältar skipar rättvisa där staten inte förmår upprätthålla den, där hjälten hjälper de svaga och korrigerar den korrupta politiska makten. En värld som blev mycket populär och än i dag intar en central plats inom populärkulturen.

Populariteten beror delvis på att genren uppstod under en turbulent period i landets historia. Efter andra världskriget och inbördeskriget genomgick Kina omvälvande förändringar och den nationella identiteten befann sig under stress. Wuxias genealogi går dock längre tillbaka än så. ”Wu” (kampsport, krigsföring) står i motsats till ”wen” (litteratur och kultivering). Föreningen av dessa motsatser har positiva konnotationer och personifieras i ädlingen, den bildade gentlemannen som behärskar stridskonsten och litteraturen. ”Xia” betecknar en ytterst skicklig individ som tjänar rättvisan där rättvisan inte finns, och som besitter dygder som lojalitet och mod.

De historiska serierna bär i sig eskapismens reaktionära drag. Flykten till den gulliga småstaden antyder kanske något om urbaniseringen och jättestäderna. Det subversiva draget inom wuxia, framför allt i konflikten mellan ”jiang hu” (en värld befolkad av bildade eremiter bortom maktens administration) och ”miao tang” (den politiska makten, hovet och templet), har tonats ner när centralmakten mer eller mindre skrivs ut ur dramat, och huvudpersonerna främst tampas med vardagliga, småborgerliga bekymmer.

Yǐnmì de jiǎoluò gör aldrig den vändningen. Serien biter sig fast i en kom­plex och bitvis mörk verklighet, och den söker också sin upp­lösning där. Hoppet ryms i de scener där barn- och vuxen­världen förmår upp­rätta en ärlig och menings­full kontakt, och kommunikationen åter blir möjlig. Och det är här jag tänker att all förnyelse kommer med ett hopp.

Hoppfulla historier



Den kinesiska genren wuxia kännetecknas av berättelser som kretsar kring runtresande krigare med svärd och kampsportskunskaper. Ofta utspelar de sig i en värld av ”qin gong”, den teknik som tillåter människor att flyga, dansa i trädtoppar och sväva ner från tak. Den taiwanesiske regissören Ang Lees wuxiafilm Crouching tiger, hidden dragon (2000) nominerades till tio Oscars­ och vann fyra.

Foto: Sony/AP/TT.

Kultur 08 december, 2025

En marmorvit lektion i kommunism

Ensemblen förkroppsligar varors och människors flytande värde i kapitalismens kretslopp. Foto: Sören Vilks.

Kungliga Dramatiska Teatern förvandlar 2 500 sidor marxistisk teori till kakelkabaret för en proppmätt medelklass. Flamman går på en lekfull teaterversion av "Das Kapital" och letar efter tecken på att revolutionen är nära.

Varje år lanserar det amerikanska företaget Pantone color institute en färg som påstås fånga tidens stämning och som sedan pryder allt från gunghästar till sovrumsväggar. I helgen avslöjades 2026 års nyans: Cloud dancer. Vitt som en molndansare.

Samma helg har Dramaten urpremiär på Das Kapital. Scenografin: bländande kakelvitt. Jag ser det som ett kosmiskt sammanträffande.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 08 december, 2025

Misstänkt ”giftkvinna” aktiv i högerradikala grupper 

Foto: Christine Olsson/TT, skärmdump.

Vaccinkritik, klimatförnekelse och upprepade delningar av högerextrema sajter. Flamman följer de digitala spåren efter den 62-åriga kvinna som häktats för grov misshandel efter förgiftningarna på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

En 62-årig kvinna häktades i dag för grov misshandel mot fyra anställda på Akademiska sjukhuset i Uppsala, efter att de drabbats av misstänkt förgiftning. Nu kan Flamman avslöja att hon har en lång historia av aktivitet i högerextrema grupper på Facebook.

Bland grupperna som kvinnan varit mycket aktiv i finns ”Vi som stödjer SD” och ”Folkets rättigheter i samhället”. Under 2022 rör det sig om flera inlägg i månaden, och utöver det även mängder av kommentarer på andras inlägg.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 08 december, 2025

Polisens beslag hos terrorsvensken: hakkors, sprängmedel och Putinmask

Enligt domskälen var den terrordömda svensken Alexander Holmberg ledande i ekofascistiska gruppen The Base.

Den 23-åriga överklassvensken kartlade moskéer, uppmanade till våldsdåd och samlade på nazistuniformer. Flamman har tagit del av domen mot terrornazisten Alexander Holmberg – och listan på polisens beslag hos luxemburgsvensken.

I fredags offentliggjordes domskälen mot Alexander Holmberg, den svenska medborgare som den 27 november i Luxemburg dömdes för en rad terrorrelaterade brott.

Han fälldes för medlemskap i två terroristorganisationer, förberedelse till flera terrorattentat i tre länder, tillverkning och innehav av sprängämnen, brott mot vapenlagstiftningen, uppvigling till hat och våld samt framställning, sant testning och planering av explosiva anordningar.

Den mest framskridna planen var ett massmord mot Eurovisionsfestivalen i Rotterdam 2020, som ställdes in på grund av pandemin. Holmberg var minderårig när han inledde planerna, men blev myndig under arbetets gång.

Den 137 sidor långa domen, som Flamman har läst, beskriver en flerårig process där en gymnasieelev gradvis förflyttade sig från nätaktivism till en central roll i två militanta högerextrema nätverk som delvis hänger samman: Atomwaffen Division och dess ekofascistiska förgrening The Base, som är terrorklassad av EU. Båda använder dödskallemasker som kännetecken, och Alexander Holmberg bedöms ha varit ledande i den senare gruppens svenska cell.

Enligt chattloggarna var han inte bara en passiv deltagare, utan bidrog med sina avancerade kemikunskaper kring hur man tillverkar sprängmedel, och bidrog starkt till gruppernas propagandaarbete. Han föreslog också ett gemensamt träningsläger för Atomwaffen Division och The Base i Sverige i slutet av 2020, på mark som tillhörde hans familj. Där skulle medlemmarna öva skytte, detonera mindre laddningar och öva på fältmässig rekognosering. Han skrev att han själv hoppades få licens i tid för ett G3-gevär från Heckler & Koch, ett av hans favoritvapen.

Den mest framskridna planen var riktad mot Eurovisionsfestivalen i Rotterdam 2020. Foto: Robin Utrecht/EPA/TT.

Flera av de tilltänkta målen var svenska. Han planerade bland annat en attack mot flygbolaget Sas, på grund av deras reklamfilm som ställer frågan: ”Vad är verkligen skandinaviskt?” Svaret är enligt kampanjen ingenting, då ”allt är kopierat” från andra länder.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 06 december, 2025

Antifascister samlas i Salem: ”Folk delar ens frustration”

Foto: Liz Fällman/Flamman.

15 år efter att Salemmarschen lades ned samlas nazister återigen i Rönninge söder om Stockholm. Även antifascistiska krafter har mobiliserat – och stadens företagare bjuder in till julmarknad. Flamman ger sig ut bland honungsförsäljare och svarta blocket-aktivister för att höra folks tankar om dagen.

Det är ovanligt mycket människor på årets julmarknad, konstaterar floristen Carina Kandell, 56. Hon driver en liten blomsterbutik i Rönninge centrum, och har varit drivande i att arrangera den årliga julmarknaden.

Från början uppstod marknaden som en markering mot de årliga nazistdemonstrationerna i Salem under 2000-talet – som nu återupptagits på initiativ av Nordiska motståndsrörelsen och Aktivklubb Sverige.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 06 december, 2025

Ideologin är fackens svagaste länk

När IF Metall lade varsel om strejk mot Tesla hade förbundet inte strejkat på 15 år. Foto: Johan Nilsson/TT.

Den svenska modellen riskerar att vittra sönder om tillräckligt många börjar tvivla på den. Ella Petrini har läst ”Frontalkrock”.

Ett strejkvapen som inte används rostar och för att lyckas krävs ett väloljat konfliktmaskineri. Svenska fackförbund med strejkar ovanligt lite, både internationellt och historiskt. Därmed har själva strejkerfarenheten också blivit mer sällsynt, och något de flesta av oss bara kommer nära genom skildringar i filmer och historieböcker.

När IF Metall lade varsel om stridsåtgärder mot Tesla, hade förbundet inte strejkat på 15 år. Motparten var notoriskt antifacklig och ledd av världens rikaste man, Elon Musk. Som en av de strejkande, Olof Sjöström, säger till Dagens Arbete: ”I början handlade det om att vi ville ha kollektivavtal på Tesla, nu handlar det om mycket mer än så. Det handlar om hela svenska modellen.”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 06 december, 2025

En grön Marx tittar fram

Genom att lusläsa Marx vill Kohei Saito hitta en socialism för ”klimatproletärer”. Foto: Frank Rumpenhorst/AP.

I försöken att frammana en ekologisk marxism liknar Kohei Saito en filosofisk Hercule Poirot. Men det japanska stjärnskottet fastnar i teoriernas värld – och lär knappast väcka några slumrande massor. Åtminstone inte den här gången.

Ett citat av en ung Marx i Den tyska ideologin har alltid gäckat mig. Där skriver han att i framtidens kommunistiska samhälle kommer individen att ”jaga på morgonen, fiska vid lunch, sköta boskap på eftermiddagen och kritisera på kvällen”, utan att någonsin bli yrkena fiskare, jägare eller kritiker. Citatet har avfärdats som ett pastoralt tic från en romantisk epok, men själv har jag sett något annat. En utopiskt drömmande Marx som kanske inte såg så negativt på de förhistoriska samhällena som vi har lärt oss.

En som verkar hålla med mig är den japanska filosofen Kohei Saito. I sin Marx i antropocen (Nirstedt, 2025), visar han att Marx faktiskt omvärderade de förhistoriska samhällena på äldre dagar. På 1870-talet skedde ett skifte i hans tänkande; intresset för dialektisk filosofi minskade och ett intensivt studium av naturvetenskap tog vid. Fram träder en annan Marx, menar Saito, en ekologiskt medveten person i modern bemärkelse. Saito kallar honom rentav för ”nedväxtkommunist”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 05 december, 2025

Tidigare vänsterpartister lanserar parti – siktar på lokalval

Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat lämnade Vänsterpartiet i augusti, strax efter att uteslutningsärenden inletts mot dem. Foto: Oscar Olsson/TT.

De tidigare vänsterpartisterna Daniel Riazat och Lorena Delgado Varas lämnade partiet efter att uteslutningsärenden inletts. Nu startar de ett eget parti, under namnet Framtidens Vänster. Men de kommer inte ställa upp i riksdagsvalet, meddelar talespersonerna.

– I dag tar vi ett steg som vi lovat att vi ska ta, säger Daniel Riazat vid en presskonferens under fredagen. 

Nu bildar han och Lorena Delgado Varas, båda riksdagsledamöter och tidigare vänsterpartister, ett nytt parti. Det meddelar de under fredagseftermiddagen från en presskonferens i riksdagen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 05 december, 2025

Det är dags att lyssna på Putin

Problemet med ”Putin-förståare” är att de inte alls verkar förstå Putin, menar debattören. Foto: Alexander Nemenov/Pool Photo/AP/TT.

Ola Tunander skriver att det inte är något fel att ”förstå” Putin. Ändå utelämnar han Putins egna ord om varför han startat kriget: för att utplåna Ukraina som självständig nation. Det är inte svårt att gissa varför.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

När man läser Ola Tunanders bok Hybris: Ukrainakriget, geopolitiken och folkrätten (Karneval förlag) är det från början uppenbart att detta är en partsinlaga – till försvar av den ryska invasionen och mot dem som solidariserar sig med Ukrainas försvarskamp.

I inledningens första stycke skriver han: ”Vad som förr var en självklarhet för varje forskare – och för all del varje underrättelsetjänst var att förstå hur motparten, ’den andra’ eller fienden, tänker. Men i dag beskrivs den som försöker göra det som en ’Putinversteher’ – en tysk benämning för någon som ’förstår Putin’. ”

I själva verket är det största problemet med Tunanders bok att han vägrar att lyssna till och förstå Putin.

När Putin förklarar krigets orsaker har han vid upprepade tillfällen framfört att Ukraina aldrig har varit ett riktigt land. Att det inte finns något ukrainskt språk eller någon ukrainsk kultur. Att ukrainarna i själva verket är ”lillryssar” – visserligen inte lika bra som vanliga ryssar, men inte heller något eget folk. Ryssland har en tusenårig historisk rätt till det ukrainska området. Ukrainarna har lurats av västmakterna till att tro något annat.

I själva verket är det största problemet med Tunanders bok att han vägrar att lyssna till och förstå Putin.

Detta beskriver Putin i sin essä från juli 2021, ”Om den historiska enheten mellan ryssar och ukrainare” – en central skrift för att förbereda den ryska opinionen för invasionen åtta månader senare.

När den amerikanska högerjournalisten Tucker Carlson fick en exklusiv tv-intervju med Putin i februari 2024 så ägnade presidenten större delen av tiden till att förklara varför Ukraina aldrig varit någon riktig nation, och varför Ryssland därför har en historisk rätt till det ukrainska territoriet.

Putin sammanfattade senast sin ståndpunkt inför tv-kamerorna vid ett ekonomiskt forum i Sankt Petersburg den 20 juni 2025: ”Jag har sagt det tidigare, ryssar och ukrainare är ett folk. I den meningen är hela Ukraina vårt. Det finns en gammal regel som säger att varhelst en rysk soldat sätter sin fot, så är det vårt.”

Detta budskap har hela tiden trummats ut av Putins språkrör i rysk tv. Framför allt i början av kriget hävdades det gång på gång att Ukraina inte fanns, och om det ändå skulle finnas så skulle det snart vara försvunnet. Med tiden verkar just dessa tongångar ha dämpats något. Det är svårt att hävda att det ukrainska folket inte existerar när de i snart fyra år bjudit tappert motstånd mot den ryska militärmakten och när de undan för undan slår ut den ryska oljeförsörjningen och därmed den ryska ekonomin.

Varför undviker Tunander helt att nämna dessa öppna förklaringar som Putin själv givit? Tunander skriver: ”Många har menat att Ryssland invaderade Ukraina 2022 för att erövra landet i syfte att återupprätta Sovjetunionen eller det ryska imperiet, men det Ryssland strävade efter var ett neutralt Ukraina, för att i sin närhet förhindra utplacering av västliga vapensystem.”

Putin har i och för sig angett olika skäl till invasionen, inför olika åhörarskaror i och utanför landet, men den som verkligen lyssnat borde inte tveka om det grundläggande motivet. Så vem är det som inte vill förstå Putin?

Läs mer

Om Tunanders påstående skulle stämma så har Ryssland redan förlorat kriget. Den ryska politiken har varit helt kontraproduktiv. Det är Rysslands krigföring som drivit in Ukraina i Natos famn. Innan annekteringen av Krim var stödet för Nato-medlemskap omkring 20 procent inom den ukrainska befolkningen. I dag är det över 80 procent. Före den ryska fullskaliga invasionen var flera av de tyngsta medlemmarna i Nato mot ukrainskt medlemskap, bland annat på grund av Natos princip att inte bevilja en stat inträde så länge den befinner sig i en gränskonflikt – vilket varit fallet sedan 2014 när Ryssland annekterade Krim och inledde sin lågintensiva krigföring i Donbass.

Men i dag finns det gott om västliga vapensystem i Ukraina, just på grund av det ryska försöket att erövra Ukraina. Och om det alltså skulle stämma att Rysslands motiv var att ”i sin närhet förhindra utplacering av västliga vapensystem”, så kan vi konstatera att Ryssland har förlorat dubbelt. Finland är i dag fullvärdig medlem i Nato, och har en 1 340 kilometer lång gräns mot Ryssland. Om Nato önskar placera ut vapensystem som ska sätta press på Ryssland, då står Finland till deras förfogande.

Och vi behöver inte tveka om att den dag som Ryssland bestämmer sig för att sätta stopp för detta hot från Finland, då kommer Tunander och hans meningsfränder att ha full förståelse för varje militär åtgärd som Ryssland vidtar.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar/Kultur 05 december, 2025

Alice Aveshagen: Med Birkinväskan på klubben är jag rebell

Skribenten med sin kappsäck full av äventyr. Foto: Privat.

Alice Aveshagen ser en nymoralism som förvandlar drömmar om lek till döda investeringsobjekt. Det som en gång var symbolen för frihet har blivit en behållare för moral.

Är din pojkvän pinsam? Glöm det! Nu är det din Birkinväska – om du får för dig att släpa med den på middag.

Tiktokvideor där kvinnor visar upp sina 35-centimeters Hermèsväskor på restauranger har bemötts med en flod av moralisk indignation. ”Inte Birkin på Nobu” (en sanslöst dyr restaurangkedja), ”Smaklöst.” En annan tillrättavisar: ”Det skriker nyrikt.” ”Läs av rummet.”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 04 december, 2025

Kritik mot TT:s upphovsrättsväktare: ”Vem får betala?”

Pressfotograf i arbete inför Nobelfesten. Sedan 2018 anlitar Tidningarnas Telegrambyrå firman Copyright agent. Foto: Anders Wiklund/TT, Christine Olsson/TT (montage).

Danska Copyright Agent ser till att TT Nyhetsbyrån får betalt för sina bilder när de kopieras gratis på nätet, med automatiska fakturor som retat gallfeber på många. Är upphovsrättsfirman fotografernas främsta försvarare – eller fattiga föreningars fiende?

För över ett år sedan skrev företrädare för granskningsföreningen Gigwatch en debattartikel om gigekonomin i Svenska Dagbladet. Artikeln illustrerades av tidningen med ett foto från nyhetsbyrån TT av ett Uber Eats-bud på moped. 

Föreningen lade sedan upp en skärmdump av artikeln på ”sin domän”, närmare bestämt sitt Instagram-konto – ett beslut som nu kan komma att kosta dem över 3 000 kronor.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (1 svar)