Okategoriserade 25 november, 2004

Tillbaka i gerillans högkvarter i El Cerro Guazapa

Mellan 1980 och 1992 rasade ett blodigt inbördeskrig i El Salvador. Det blev ett utdraget krig. USA satte in alla medel, ekonomiska och militära. Reagan och Bush tänkte inte tillåta ett nytt Nicaragua, där den nationella befrielsefronten störtat USA:s man. I dag är El Salvador ett land i formell fred, men den ekonomiska och sociala situationen är om möjligt värre än den var innan januari 1980. Latinamerikareportern Dick Emanuelsson har träffat Salvador ”Cacho” Cárcamo, gerillaledare i El Cerro Guazapa, bara 35 kilometer från huvudstaden San Salvador.

CERRO GUAZAPA, SAN SALVADOR Det är precis som på de gamla cowboyfilmerna. Skallret från skallerormen. Eller synen av en castillana, en annan orm. Eller de fyra svidande sticken i halsen när jag desperat försöker få grepp om ett par buskar i branten där det knappt finns någon vegetation, mer än de torra buskagen med getingbon.
Vi är på väg uppför Cerro Guazapa, ett av sju berg och vulkaner 45 minuter utanför El Salvadors huvudstad San Salvador. Det var här som delar av gerillarörelsen FMLN:s generalstab hade sitt högkvarter 1980–1992. En av dem som också befann sig här, under tolv års väpnad kamp, var Salvador ”Cacho” Cárcamo. Fjorton dagar efter att han blivit pappa lämnade han universitetet och sin livskamrat och begav sig upp i Guazapa för att skapa förutsättningar för ett bättre liv för sitt nyfödda barn. Han anslöt sig till kommunistpartiets gerillaarmé, FAL.
– Jag hade, i likhet med tusentals salvadoraner, en brinnande entusiasm för revolutionen. De objektiva men också de subjektiva faktorerna för en revolutionär resning hade mognat fram åren innan.
Han tillhörde det salvadoranska kommunistiska partiet PCS, som 1932 under ledning av Farabundo Martí ledde ett uppror mot överste Maximiliano Hernández Martínez. Denne hade 1931 gripit makten i en militärkupp. Men partiet var inte militärt förberett på att ta över landet. Upproret, som var omöjligt att stoppa, blev ett blodbad där mer än 30 000 salvadoraner slaktades systematiskt av militären, med stöd av oligarkin. Bilderna på vildhundar som slet ut köttstycken ur högar av människokroppar, kablades ut över världen av USA:s nyhetsbyråer som ett skrämskott för att visa ”hur det går om man följer kommunisterna”.
1970-talet innebar ett stort uppsving inom student- och arbetarrörelsen i El Salvador och resten av Centralamerika. Den tolv år gamla väpnade kampen i Nicaragua, kröntes den 19 juli 1979 i ett segerintåg i Managua av den Nationella Sandinistfronten, FSLN. Den visade att det gick att störta USA:s ”bananpresidenter”, i det här fallet Anastasio Somoza, en dynasti som hade haft makten sedan 1934. Devisen över hela Centralamerika blev: ”Om Nicaragua segrade igår, så är det El Salvadors tur i dag och i morgon gör oss Guatemala sällskap!”
I januari 1980 lämnade de flesta medlemmarna i den salvadoranska vänstern de stora städerna och drog sig upp i bergen, in i skogen eller de få delar av djungel i det lilla centralamerikanska landet. Bland dem Cacho.
Han ler med hela ansiktet när vi träffar Doña Leta Ramirez, vid foten av Guazapa. Den gamla kvinnan, som anslöt sig till FMLN med hela sin familj, kastruller och grisar och som under hela kriget levde och kämpade med gerillan i Guazapa, får tårar i ögonen när hon kramar sin ”adoptivson”.
– Jag lärde känna henne 1981 i San Vicente. Alla hennes syskon och barn deltog i kriget, säger en rörd Cacho.
Tillsammans förflyttade sig Leta och Cacho när fienden närmade sig, eller så attackerade de tillsammans med gerillakamraterna.
– Jag har sagt att jag tappade räkningen över hur många måltider hon håvade upp ur kastrullerna, säger Cacho och skrattar vid minnena.
Ramón, en son till Leta, dödades när flyget bombade i Zapotál, i länet Morazan. Han blev nio år. Leta hade två sönder till, Leo som fick splitter i foten och Juan-Carlos som överlevde kriget men avled för sex år sedan under sin tjänst som polis. Som gerillasoldat hade han inlemmats i den nationella polisen efter fredsavtalet 1992.
Det var denna polis som utbildades av FN under överinseende av Stockholms dåvarande länspolismästare Gösta Welander. Polisen skulle ersätta den blodbesudlade salvadoranska armén som hade byggts upp och finansierats av USA och förvandlats till ”en mordmaskin”, som Cacho beskriver den, ansvarig för tusentals mord på civilbefolkningen. Den politiska makten hade förklarat krig mot folket och därför var det rätt att försvara sig och gå vidare med att erövra den politiska makten, om än så med vapen i hand, menar han. För folket var med FMLN.

Överallt där vi drar förbi hälsar och kramar människorna Cacho. De ”var mer än gerillakamrater, de var en hel familj”, förklarar Leta.
Inledningen av kriget 1981–82 var fruktansvärd. Regimen och militären misstänkte alla för att samarbeta med gerillan. Doña Leta fick sin enkla, tunna dörr nersparkad flera gånger och till slut blev terrorn för stark och hon tog sina småttingar och flydde in i El Monte, djungeln där ”Los Muchachos”, gerillan, fanns.
Att ansluta sig till gerillan blev en chock för stadsborna.
– Jag trodde att jag skulle bli galen de första dagarna med alla ormarna i området, summerar Cacho. Att lägga sig på marken efter en dag med kläderna genomblöta. Men efter två veckor känner du inte lukten av floden med allt avlopp från huvudstaden när du lagar mat. Men för bönderna, som utgjorde den stora majoriteten i gerillan, var det nya livet inte lika fysiskt påfrestande. Med tiden smälte stad och land samman, gerillakämparna, män som kvinnor, härdades i striderna och de svåra umbäranden som det innebär att bära på 25–30 kilos packning, gevär som väger 6–7 kilo och utstå hunger i flera dagar.
– Efter tre månader kan du till och med marschera under nattetid utan att du trampar fel eller snett, konstaterar Cacho.
1982 bevakade ett antal reportrar hur gerillan organiserade förflyttningen för över 7 000 personer ur civilbefolkningen, som med sina kor, grisar, bohag drog in över befriat område, undan den militära terrorn.
– Det var en från Italien och två USA-reportrar som bevakade den enorma folkförflyttningen. De sa: ”Det är här ren galenskap! Men varje dag samtalade de med gerillans högsta ledning och de såg hur vi stred från morgon till kväll, hur vi var helt omringade av armén, hur flyget bombade men hur vi samtidigt skrattade och skämtade och då sa de: ”Så illa kan situationen ändå inte vara om ni skrattar åt det hela”!
– Varje gång flyget bombade så kastade reportrarna sig i floden och höll mikrofonerna ovanför vattenytan, berättar Cacho och skratten sprider sig över Guazapas sluttningar. Men han tillägger:
– Vi sa till dem: ”Nu kommer civilbefolkningen att lämna det här området vilket frigör gerillastyrkor som kommer att attackera arméposteringar. Så gör er klara för fortsatt arbete”, men då sa USA-reportrarna: ”Por favor, det räcker, inte mer! Det räcker med vad vi sett och filmat”. Men italienaren ville fortsätta.
Och så fortsätter de otaliga berättelserna med byborna som lever upp och lever sig in i de hårda dagarna under kriget.

När vi anländer till skolan Hannah Greighton, i en av byarna till El Cerro Guazapa, tittar eleverna nyfiket på oss. De ler när jag tar upp kameran och ber Cacho posera framför arméhelikoptern som gerillan sköt ned under kriget. I huvudstaden skulle det vara omöjligt med en liknande ”trofé” på en skolgård. Men här är det gerillans politiska parti FMLN som styr med en stor majoritet i kommunalvalen.
På 500 meters höjd passerar vi den enkla kyrkan La Hermita där hårda sammandrabbningar förekom med armén nästan hela kriget. Här gick gränsen mellan gerilla- och armékontrollerat område. Korset blev nästan nedskjutet medan väggarna är fulla av kulperforationer.
Tvåhundra meter upp, där vegetationen blir mer tät, var gerillans första stridsvärn placerad. Därifrån hade vaktposterna en utomordentlig kontroll över slättlandskapet under oss, samt fri syn till tre andra berg som utgör Guazapa. Denna strategiska position var nästan avgörande för kontrollen av hela berget. Härifrån utgick också gerillaenheter som skickades till andra frontavsnitt.
Ju högre upp vi kommer desto brantare och svalare blir det. Gräset och buskaget är också bränt så skorna slinter lätt i det torra fnösket under oss.
– Här, säger Cacho och pekar på en grop, ser du fortfarande kraterna av en 250-kilosbomb. Han tar med handen och hittar metallrester av den sprängda bomben.
Jag funderar på hur det var omöjligt att bita sig fast militärt i dessa sluttningar som har lite buskage. När det växte ut bombade den USA-ledda armén med napalm och brandbomber, som i Vietnam, för att röja sin fiende. Myror och getingar biter oss och jag, trots att jag springer en halvtimme varje morgon, svettas och stånkar medan den reslige Cacho bara skrattar, hela han är ett stort skratt tycker jag och jag frågar honom om han springer maraton varje dag för att hålla sig i form, tolv år efter krigsslutet.
Uppe på en av topparna är det en fantastisk utsikt. Cacho går omkring och är tyst, som om han minns de tolv åren från igår.
– Titta här, säger han och pekar. Där landsattes trupper en dag som förskansade sig här. Han plockar upp tomhylsor från M60-kulsprutegevär som avlossade sina vapen mot gerillaställningarna, bara 50–100 meter högre upp i Guazapa.
Los Chitarras börjar sjunga och avbryter Cacho. Hela berget låter av de små djuren, som hörs högre än gräshopporna. Klockan är sex på eftermiddagen och Cacho säger att vi måste bege oss neråt med snabb fart innan det mörknar, vilket det gör om en halvtimme.

Guazapa utgjorde framför allt ett uppmarschområde för striderna och de olika militära operationerna som gerillan eller den underjordiska milisen genomförde i huvudstaden. I november 1989 hade gerillan vuxit sig så stark, efter ett metodiskt och systematiskt politiskt arbete i de flesta av San Salvadors arbetarområden, att man ansåg tiden mogen för den slutliga offensiven. Det fanns även en annan orsak till offensivens datum och det var det internationella styrkeförhållandet. Sovjetunionen knakade i fogarna och DDR hade redan mer eller mindre fallit, efter att muren öppnats i oktober samma år. Situationen i Nicaragua var också kritisk efter USA:s krigföring via Contras, som medfört att regeringen i Managua i praktiken infört en krigsekonomi och ökat rekryteringen till armén.
– FMLN hade i praktiken inringat San Salvador. I de fattiga förorterna fanns kompletta gerillaenheter som smälte in bland civilbefolkningen och genomförde sina operationer, framför allt nattetid.
Kriget, som ursprungligen var tänkt som en väpnad resning under mycket begränsad tid, hade förvandlats av sin egen dynamik och för USA:s inblandning, till ett utdraget folkkrig. Cacho hade själv trott att kriget bara skulle vara i högst sex månader och hade kanske inte dragit ut om han hade vetat att han skulle komma att strida i tolv år. Han blev en verklig veteran som stred på tre olika nivåer; rural, urban och halvurban kamp.
Vad hade hänt om inte USA hade pumpat in 1,5 miljoner dollar per dag och försett den salvadoranska armén med militära instruktörer? frågar jag Cacho.
– Vid flera tillfällen, som till exempel när vi slog ut 70 procent av flygstridskrafterna, var kollapsen ett faktum. Armén var helt beroende av flygvapnet för underhåll, trupptransporter, förnödenheter och därför blev attacken ett dödligt slag också mot armén. Det guatemaltekiska flygvapnet bistod den salvadoranska armén och de förstörda planen ersattes omedelbart av USA.
För Ronald Reagan, och sedermera Bush den äldre, blev kriget i El Salvador en fråga om liv och död för USA i Centralamerika. Den psykologiska krigföringen inleddes, där upprorsrörelsen förenklades och reducerades till en ”kubansk-sovjetisk intervention”. Men trots USA svek inte omvärlden det salvadoranska folket.
– Finländska varvsarbetare, USA-läkare, argentinare, danskar, svenskar, folk från hela världen gav oss en jättesolidaritet för den väpnade kampen i El Salvador. Men jag såg aldrig till några kubaner. Jag tror att det hade varit ett politiskt taktiskt misstag att anlita kubanska kamrater. Det betyder inte att vi inte fick en konsekvent och stor solidaritet, från det land som vi betraktar som vårt andra fosterland, trots USA:s invasionshot mot Kuba. Några av oss fick privilegiet att utbildas av kubanska kamrater utanför El Salvador i tekniska och taktiska stridsuppgifter, som för oss var helt nytt.
– En av dessa var idén, som en av våra egna kamrater kläckt, om att bygga om och förstärka ett granatgevär så att det gick att skjuta pansarvärnsgranater. FLMN bad de kubanska vapeningenjörerna att genomföra prov på Kuba och de svarade oss att det var rena galenskapen och menade att vi skulle explodera vid avskjutningen. Men de gjorde några prov som lyckades.
Vapnet blev förödande för armén. På 300 meters avstånd, i en hyrd lägenhet eller ett hus, kunde skytten med lätthet träffa en militärgarnision. Denna var belägen 150–200 meter i vad som kallades för ett ”säkerhetsavstånd”. Med det nya vapnet kunde ett militärt mål träffas på 800–1 200 meters avstånd.
– Hur gick det då med alla kamrater efter krigsslutet? frågar jag Cacho.
– Även om det var många kamrater som inte var från Guazapa, så stannade de kvar där de nu brukar jorden de fick efter kriget.

Trots att gerillan hade utvecklats till hela folkets armé, med kontaktnät över hela Salvador, är den logiska frågan om det inte var möjligt att slutligen erövra den politiska och militära makten. I dag är El Salvador ett land i formell fred, men den ekonomiska och sociala situationen är om möjligt värre än den var innan januari 1980.
Cacho säger att ”imperiet” (USA) helt enkelt inte tillät en ny seger för de revolutionära krafterna i Latinamerika. Trots att kampen kostade många människoliv, fanns en beredskap och stridsvilja hos det salvadoranska folket att fortsätta göra motstånd för en slutlig seger.
Han är kritisk mot den nuvarande ledningen för FMLN, som inför valet den 23 mars i år trodde att de skulle ta makten ”när vi har erfarenhet av att bygga den underifrån med folket och utan elitens medverkan”.
– Det handlar inte om att återigen gå upp i Guazapa. Men den enorma vilja vi hade att ansluta oss och göra de enorma uppoffringarna som vi gjorde, trots arméns och USA:s insatser, den finns även i dag hos folket.
– I dag finns det tyvärr ett stort vakuum inom FMLN med personliga politiska konflikter som gjort att det finns en stor klyfta mellan FMLN och befolkningen. En vän sa nyligen att vid tidpunkten för undertecknandet av fredsuppgörelsen så var vi exkluderade från samhället, men vi var en del av folket. Nu sägs det att ”vi befinner oss inom det lagliga systemet men avskiljt från folket.”
Det har blivit kolsvart på himlen, men på något sätt lyser det ett hopp för El Salvadors folk, för Leta och ”farmor”, för Cacho och för de miljoner som inte har gett upp kampen – bara förändrat dess former.

Kommentar/Kultur 20 december, 2025

Joel Halldorf: Gud är revolution – sade jungfru Maria

Att jungfru Maria framställs som fridfull är en modern uppfinning. Bild ur engelskt manuskript, 1200-tal.

I konsthistorien förekommer hon ofta som öm moder. Men i en bildhistorisk underström syns hon också vredgad, redo för att bekämpa onda djävlar och härskare. Joel Halldorf påminner om julens dolda budskap.  


Jungfru Maria framställs ofta som vän och mild. En undergiven kvinna som gör vad som förväntas av henne.

När Donald Trump, som den första president någonsin, i en kommuniké uppmärksammade den katolska högtiden Marias obefläckade avlelse den 8  december låg tyngdpunkten just här: på Marias ödmjukhet. 

Men det är inte hela bilden. 

I Bibeln och den kristna traditionen framställs Maria också som krigare: en härförare i kampen mot den kosmiska ondskan och den främsta i ledet i striden mot världens tyranner. 

Bilden av Maria som en härförare i kampen mot förtryck och orättvisor har alltid bekymrat auktoritära härskare. 

Detta tema dyker upp redan i Bibelns första bok. Kristna har alltid läst Första Moseboks kapitel 3 som en profetia om Maria. Där säger Gud till ormen – alltså djävulen – att han ska väcka fiendskap mellan honom och kvinnan, och att hennes avkomma ska ”trampa på ditt huvud”.

Det är en första signal om Marias roll i motståndet mot mörkret. 

I Bibelns sista bok, Uppenbarelseboken, blir det än tydligare. I sin vision ser Johannes en havande kvinna som är ” klädd i solen och med månen under sina fötter och en krans av tolv stjärnor på sitt huvud”. Sedan utbryter en våldsam strid mellan Maria och draken – ”ormen från urtiden, han som kallas Djävul”. 

Mot denna bakgrund är det inte underligt att Maria framställts som härförare i den kristna konsten och åkallas som en beskyddare i krig och förtryck. Snarare kan man undra hur det kommer sig att denna bild av krigardrottningen på sina håll helt ersatts av den milda och väna jungfrun.  

Kanske beror det på den revolutionära potential som detta bildspråk bär med sig.

I den kristna konsten hittar bilder på Maria som genomborrar ormen med en lans, sätter en knytnäve i ansiktet på en hornprydd djävul eller lämnar över Jesusbarnet till en ängel medan hon själv brottar ner hin-håle. 

Men i modern tid har denna bild av den kämpande Maria framför allt levt vidare i Latinamerika. I lokala Mariauppenbarelser, som Vår fru av Guadalupe, framträder Maria som en gestalt som identifierar sig med folket: Hon visar sig för lokalbefolkningen, talar deras språk och knyter an till inhemska symboler. På så sätt blir hon en symbol för en Gud som står på folkets sida mot kolonisatörer och förtryckare. 

Denna signal har inte gått frihetskämparna förbi. I Mexiko pryddes revolutionärernas fanor av bilder på jungfru Maria under såväl frihetskriget på 1800-talet som zapatisternas revolution i början av 1900-talet.

I sin julpredikan år 1978, när militärdiktaturen hade makten i El Salvador, beskrev den katolska prästen Óscar Romero Jungfru Maria som symbolen för landets nöd och en tröstare för de politiska fångar. Sedan avslutade han: ”Det kan inte finnas någon sann julfrid utan verklig rättvisa.”

Två år senare mördades Romero i sin egen kyrka. 

När Maria själv prisar Gud i sin berömda lovsång hos evangelisten Lukas, är det just rättvisans, för att inte säga revolutionens, Gud som hon besjunger: 

Han gör mäktiga verk med sin arm,
han skingrar dem som har övermodiga planer.
Han störtar härskare från deras troner,
och han upphöjer de ringa.
Hungriga mättar han med sina gåvor,
och rika skickar han tomhänta bort. 

Men Trump citerar inget av detta när han hyllar Maria – och det är inte överraskande. Bilden av Maria som en härförare i kampen mot förtryck och orättvisor har alltid bekymrat auktoritära härskare. 

Och de har goda skäl att vara oroliga. 

Diskutera på forumet (0 svar)
Okategoriserade 20 december, 2025

Artur Bagheri: ”De utgår från att vi är woke”

Karaktären i dikternas jag är en ung, omogen man utan klassanalys. Artur Bagheri har debuterat med Prinsens toner. Foto: Paulina Sokolow.

Våld, kärlek och raseri – allt filtrerat genom ett ironiskt Gen Z-språk. ”Jaget i mina texter har ingen klassanalys”.

En gris, två gris, tre gris,
skott

Artur Bagheri läser för mig högt i det stilla sorlet på Hotell Kung Carl på Östermalm. Det svarta, krusiga håret ligger som en krona på hans huvud och han bär skinnjacka. Dikten jag bett honom läsa finns i hans nyutkomna debutbok Prinsens toner.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 19 december, 2025

Luciakonsert för Palestina kopplades till terrorstöd i Kvartal: ”Bisarrt”

Bild: Delsbo solidaritetskör / Skärmavbild från Kvartal.

I Delsbo utanför Hudiksvall arrangerade lokala krafter ett luciatåg för Palestina i lördags. Två dagar senare omnämndes konserten i en artikel i Kvartal – om det antisemitiska terrordådet i Australien. Men enligt nättidningen var syftet inte att utmåla luciakonserten som klandervärd.

För några veckor sedan bjöd Hälsinge freds in till en ”stämningsfull luciakonsert i decembermörkret”, där alla intäkter skulle gå till Palestinagrupperna.

Konserten hölls i Åhs bönhus, ett litet träkapell i Delsbo utanför Hudiksvall. Delsbo solidaritetskör stod för musiken, tillsammans med organisten Anna-Karin Timan och violinisten Johanna Karlsson. På repertoaren fanns både klassiska luciasånger och moderna psalmer som ”Innan gryningen”. 

”Du är ett barn som ligger på ett jordgolv, du fryser om vi inte griper in. Du rör vid kroppar, hatar orättvisor, du bjuder älskande på moget vin”, sjunger kören i ett klipp på Instagram.

Lussefika utlovades i pausen, och längst fram i kapellet hängde en Palestinaflagga.

”Vi gjorde en insamlingskonsert med omtanke om de krigsdrabbade i Palestina och för att sprida ljus i Delsbo i stort. Något som kan behövas så länge folk tar till våld på varandra och vår jord”, skriver körledaren Sine Sarri i ett mejl till Flamman.

Hon säger att det var nästan fullsatt i lokalen, och att man skramlade ihop runt 8 000 kronor till Palestinagrupperna.

Dagen efter uppmärksammades firandet i nättidningen Kvartal – i en artikel med rubriken ”Bondidådet rättfärdigas i propalestinska grupper”. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 19 december, 2025

Silicon Valley är lika reaktionärt som Texas

Den högerkonservativa mångmiljardären Peter Thiel vid en Bitcoinmässa i Florida 2022. Foto: Rebecca Blackwell.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Det var med stort intresse jag läste Fred Turners essä i Flamman nr 49, Den texanska ideologin. Inte för att jag, förmodligen Sveriges enda vänster-om-mitten-försvarare av min hemdelstat Texas, vill utsätta Sverige för ännu mer av det oändliga kulturkriget mellan Kalifornien och Texas. Men USA:s två största delstater har mer gemensamt än vad Turner och många vänsterlutande tänkare medger.

Vi kan börja med teknologihistoria. En outtalad men bärande del av kalifornisk ideologi är föreställningen att Silicon Valleys framgångar är självskapade, och framtrollade oberoende av staten och det efterkrigstida näringslivsetablissemanget. 

Ett fåtal individer har förvärvat en rikedom som är så stor att den, likt ett massivt svart hål, kan kröka verkligheten runt sig

För det första har Texas har befunnit sig i framkant i decennier: den integrerade kretsen uppfanns på Texas Instruments redan 1958, och Nasas rymdcentrum har funnits i Houston sedan 1961. Turner erkänner att Texas först blev rikt genom olje- och naturgasindustrin. 

För det andra: precis som Silicon Valley-eliten gör, utelämnar Turner den nyckelroll som Texas olje- och gasjättar har spelat i att finansiera och styra utvecklingen av teknikindustrin i USA i decennier. Teknikoligarkernas flytt till Texas representerar ingen ny utveckling, utan är snarare den förlorade sonens återkomst.

Samtidigt hör ”reaktionär kristendom och hänsynslös exploatering av mark och människor” hemma i Kalifornien lika väl som i Texas. Kalifornien har länge varit centrum för USA:s brutala exploatering av jordbruksarbetare, alltifrån John Steinbecks roman Vredens druvor  (1939), till bildandet av National farm workers association i Central Valley på 60-talet, fram till i dag, när papperlösa barn arbetar långa dagar bland giftiga kemikalier under det ständiga hotet från migrationspolisen Ice.

Som landets två mest befolkade stater är Texas och Kalifornien varandras spegelbilder, även om nationella mytologier insisterar på att de är varandras motsatser. En tumregel är att om man delar upp amerikaner längs konstgjorda gränser leder det till en misslyckad analys. Ingenstans är detta tydligare än i frågan om religion.

Texas har fler vita evangelikaler än Kalifornien, men den här jämförelsen underskattar både storleken och inflytandet hos Kaliforniens evangelikala gemenskap. De minst sex miljoner vita evangelikalerna i Kalifornien är fler än hela befolkningen i de flesta amerikanska delstater. Att den politiska evangelikalismens ledstjärna, Ronald Reagan, var kalifornier är ingen slump – vita evangelikaler i Kalifornien brukar vara betydligt mer välbärgade än sina sydstatliga kusiner och utövar därför betydligt större nationellt politiskt inflytande. Reaktionär kristendom är inte något som Silicon Valleys tech-oligarker behövde åka till Texas för att hitta.

Läs mer
En Tesla Cybertruck passerar medan solen går ned bakom Spacex-farkosten Starship, den 12 oktober 2024, i Boca Chica, Texas. Foto: Eric Gay/AP/TT.
Utrikes 11 december, 2025

Den texanska ideologin

Men Turner har rätt i att teknikoligarkernas flytt till Texas indikerar en verklig samhällskris. Vad som pågår är att ett fåtal individer har förvärvat en rikedom som är så stor att den, likt ett massivt svart hål, kan kröka verkligheten runt sig. Peter Thiel, Elon Musk och oljemiljardären Tim Dunn förenar inte två skilda ideologier, utan förverkligar i stället sin inbillade Texasvision genom kapitalets råstyrka. 

Reaktionär technokristen nationalism kan för närvarande härska i Texas, men det är ett elitprojekt som saknar djupa rötter. Det kan ryckas upp, men bara om vi lägger enkla generaliseringar åt sidan och i stället möter världen som den verkligen är.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 19 december, 2025

Färgsprakande floskelfest med ”daddy issues”

Krigarhövdingen Varang är ond men förförisk. Foto: 20th Century Studios/Disney.

James Camerons blå befolkning väckte en gång miljoner biobesökares världssamveten. 13 år och 400 miljoner dollar senare serveras en familjesåpa med vapenskrammel.

Na’vi-folket är hotade och denna gång kommer faran inte enbart från människorna på planeten Jorden. I den tredje delen av James Camerons Avatar uppstår en ohelig allians mellan kolonisatörerna och den eldsdyrkande Mangkwan-klanen. Deras annars blå kroppar är täckta av aska från den vulkan de flyttat in i efter att ha vänt urmodern Ewyas hav och skogar ryggen. Askfolket predikar inget kumbaya med naturen, bara våld och dominans. Perfekt för människorna, som återigen tvingas slåss mot Na’vis hemmasnickrade pilbågar och skvadroner av vilda djur i jakten på Pandoras naturresurser. 

För 400 miljoner dollar hade man önskat mer fokus på de existentiella frågorna i stället för att förfalla till familjegnissel.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Veckobrev 19 december, 2025

Sluta vänsterdeppa – mycket i världen blir bättre!

Det brasilianska Arbetarpartiets Lula da Silva ser in i en förhoppningsvis ljus framtid. Foto: Andre Penner/AP/TT.

Är du för stressad för att läsa det här brevet, för att du ännu inte köpt julklappar än? Lugnt, tryck bara här så löser det sig.

Nå, var var vi.

Hoppas att du har en fin december. Jo jag vet att det är den mörkaste någonsin. Men tänk på att det är ljust någon annanstans!

Förlåt men jag ser bara en massa dysterhet överallt. Trots att det finns mycket som faktiskt går åt rätt håll.

Låt oss börja med det tråkiga: grön energi. År 2024 var 92,5 procent av all ny elkapacitet förnybar, med en rekordökning på 585 gigawatt. Snart kommer sol och vind att passera kol som världens dominerande energislag. Hurra!

Nu ser vi fram emot ett valår av kamp och glädje.

Visst gör radikalhögern framsteg, men den dominerar knappast. Politiken har snarare brutits upp i tre delar – en rödgrön, en liberal och en högerpopulistisk – och ingen av dem är stark nog för att vinna majoritet. Det gör politiken oförutsägbar och ineffektiv, men lämnar även plats för vänstersegrar.

Den franska vänstern vann faktiskt valet våren 2024, även om den inte släpptes fram till makten. Och i år har uttalade socialister vunnit i Danmark och New York, med levnadsomkostnader som huvudfråga – ett område där vänstern har bäst svar. Det bådar gott inför kommande storstadsdrabbningar. Latinamerika fortsätter att vara en stark kontinent, med vänsterstyren i stora länder som Brasilien, Colombia och Mexiko.

Den globala arbetslösheten ligger stabilt på fem procent, vilket är historiskt lågt. I OECD har reallönerna börjat öka igen efter covid- och inflationsdippen, Och även om ojämlikheten har fortsatt öka inom länder så minskar den mellan länder, tack vare de enorma ekonomiska framstegen i stora delar av världen – inte minst stora länder som Kina, Indien, Thailand och Indonesien.

Därför har medellivslängden globalt ökat från 66,8 till 73,5 år på 25 år, vilket beror på halverad barnadödlighet, bättre sjukvård, framsteg mot infektionssjukdomar som hiv och malaria, högre levnadsstandard, och lägre dödlighet i arbetsplatsolyckor.

Sådana siffror avfärdas ibland som ”liberala”, men det är en absurd tanke att socialister inte skulle glädjas över att människor är friskare och lever längre. Och på vissa håll syns en ljusning även i kampen mot ojämlikhet – Brasilien införde i fjol en skatt på jätterika och skatteflykt, och OECD:s globala minimiskatt för multinationella bolag är nu införd i över 50 länder, däribland flera EU-stater.

Kort sagt: allt är inte skit. Så nu ser vi fram emot ett valår av kamp och glädje.

Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 19 december, 2025

Varför efterlysa debatt men ignorera solidaritetsrörelsens argument?

Samtal från Socialistiskt forum 2025. Från vänster: Jacob Lundberg, Flamman, Fayyad Assali, Rättvisa för alla, John Hörnquist, skribent, Somar al Naher, frilansjournalist. Foto: Flamman.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

På Socialistiskt forum i Stockholm 29/11 arrangerade Flamman debatten ”Kan vänstern och Palestinarörelsen bli vänner igen?”. Trots invändningar mot frågeställningen debatterade Somar al Naher (ETC), Fayyad Assali (Rättvisa för alla) och undertecknad. Efteråt skrev Flammans Leonidas Aretakis och Al Naher var sin ledare – som inte alls behandlade samtalet de beskriver som så viktigt, utan de som inte deltog (!) i det. Samtal är viktiga så jag upprepar kritiken som diskuterades – och hörts länge från aktivister och engagerade. 

En inkonsekvent antirasism som bortser från koloniala sammanhang. Inget folkmord – eller stöd till folkmord – är möjligt utan avhumaniserande rasism mot de som mördas, eller demonisering av de som protesterar och gör motstånd. De senare har utmålats som drivna av antisemitism och extremism, inte antikolonialism/antirasism. Ledarsidorna har bara delvis invänt mot den inramningen, och ibland direkt underblåst den. 

Man kan kritisera våld mot civila och motståndsrörelsers politiska program utan att reducera även folkrättsligt motstånd mot ockupation och folkmord till terrorism, men det har ledarsidorna inte gjort. De har betonat att ockupationen är grundproblemet och motsatt sig folkmordet – men vägrat försvara rätten till motstånd eller diskutera hur dess desperata former, som så ofta för antikoloniala rörelser, påverkats mer av palestiniernas extrema underläge än av ideologi, när väst ignorerat allt fredligt motstånd

Man kan kritisera våld mot civila och motståndsrörelsers politiska program utan att reducera även folkrättsligt motstånd mot ockupation och folkmord till terrorism, men det har ledarsidorna inte gjort.

Samtidigt har olika måttstockar använts för antisemitism (den kolonialt anstrukna IHRA-definitionen) respektive rasism mot araber och muslimer, och judiska vänsterrösters och solidaritetsrörelsens kritik mot detta har ignorerats.

Den bosättarkoloniala logik som får så många israeler att stödja apartheid och folkmord har avfärdats som ”amerikanska modeord”.  Och imperialistiska strukturer som förklarar västs stöd till just en bosättarkolonial form av sionism, som gynnar västs militära och geopolitiska intressen i regionen (självklara utgångspunkter för ledande forskare och USA:s nationella säkerhetsstrategier) har avfärdats som antisemitiska konspirationsteorier. Detta gör konflikten obegriplig och stärker de rasistiska förklaringar som återstår, när materiella analyser underkänts.  

En inkonsekvent syn på folkrätt och rätt till motstånd. Rysslands invasion av Ukraina hanterade ledarsidorna helt annorlunda. De stödde genast sanktioner mot Ryssland och vägrade spela med i narrativ om extremism bland ukrainare. Men Israel har dödat, förtryckt och fördrivit palestinier sedan 1948, och ockuperat Västbanken och Gaza sedan 1967. Först efter en tids folkmord började ledarsidorna kräva sanktioner även för det. Och där de genast tog ställning för västs militära stöd till Ukraina, har de bejakat västs terrorstämpling av palestinska och libanesiska motståndsgrupper. Och avfärdat de som krävt att folkrättens rätt till motstånd mot ockupation ska gälla också i Mellanöstern, som terrorkramare. 

Många etniska svenskar, även till vänster, är så vana vid de dubbla måttstockarna att de knappt ser dem. Men för allt fler insatta – särskilt med rötter i det globala Syd – är de oacceptabla. Under kampen mot apartheid i Sydafrika var en mer konsekvent linje svensk regeringspolitik – den borde kunna försvaras av vänstertidningar även idag. 

Om Flamman och ETC slutade osynliggöra/misstänkliggöra alla som kräver det – särskilt aktiva som själva utsätts för folkmordsrasismen – skulle debatten bli mer framåtsyftande. Särskilt om redaktionerna lärde lite av dem och släppte fram dem på sina ledarsidor.

Svar direkt från Leonidas Aretakis:

John Hörnquist tycker att jag borde ha skrivit en ledare där jag ställde mig till doms över vårt panelsamtal på Socforum den 29 november. Det tycker jag själv hade varit ohövligt. Samtalet blev lyckat och välbesökt, vilket visade vikten av att bjuda in meningsmotståndare, och det räckte bra så. Men jag besvarar gärna hans argument.

Det vore väl utmärkt med ett forskningsbaserat samtal om Israels koloniala beteende mot palestinierna, och vi har publicerat flera textertemat. Men på vissa håll har teorin blivit en illa dold ursäkt för att få säga att Israels judiska befolkning borde lämna landet – och möjligen flytta tillbaka till ”New Jersey eller Skåne”. Den sortens grumligheter har tyvärr blivit en vanlig strategi bland folk som hyser impopulära ståndpunkter, för att slippa argumentera för dem. 

Jag skulle önska att den så kallade ”antiimperialistiska” vänstern var lika konsekventa som vi.

Visst har borgerliga ledarsidor varit inkonsekventa, men jag har också märkt hur sådan kritik mot ”hyckleri” har blivit en metod för att dölja sin egen oförmåga att stå upp för Ukraina. För att bryta det dödläget gäller det att vara konsekvent. Flamman har omedelbart och konsekvent tagit ställning emot både Israels och Rysslands illegala ockupationer och folkmordsambitioner, vilket mindre vänstertidningar som Proletären och Internationalen misslyckats med. Föga förvånande vill Framtidens vänster stoppa vapenstödet till Ukraina.

Jag uppskattar däremot möjligen att hänvisa till ett urval av mitt faktiska skrivande: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14. Jag har också skrivit ett upprop som jag samlat ihop publicister bakom, och kritiserat Israel och försvarat rörelsen i många medieframträdanden. Ett litet urval: 1, 2, 3, 4. Listan över Flammans sammanlagda rapportering skulle bli mångdubbel, så det finns inte utrymme här.

Läs mer

Jag skulle önska att den så kallade ”antiimperialistiska” vänstern var lika konsekventa som vi. Men med sorg har jag däremot sett hur glesa vänsterdemonstrationerna för Ukraina är, när vi varit så duktiga på att protestera mot krig, inklusive sådana Sverige höll sig utanför och kritiserade, som Irak och Vietnam. Och den enda förklaringen som håller är att man bara vill stå på motsatt sida om USA.

Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 19 december, 2025

Välj inte vapen framför välfärd

För upprustning finns alltid pengar. Tystare blir det när det handlar om vård, omsorg och klimat. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Vi lever i upprustningens tid. Sverige och Europa rustar till nivåer vi inte sett sedan kalla kriget. Upprustning framställs som det enda rationella och den som ifrågasätter avfärdas som naiv eller illojal. 

Vi ser årliga höjningar av försvarsbudgeten, oftast kompletterade med extramiljarder. I Sverige har försvarsutgifterna ökat med 179 procent mellan 2014 och 2024, från 45 till
125,5 miljarder kronor. 2025 uppgår anslagen till 143 miljarder och 2026 till 175 miljarder. 

Regeringen vill lånefinansiera försvaret uppemot 300 miljarder till 2034. Samtliga riksdagspartier står bakom. När Nato i år beslutat om 5 procent av BNP till 2035 kommer kostnaderna att behöva öka ännu mer. Samtidigt lämnas helt avgörande samhällsutmaningar lokalt, nationellt och globalt utan verkliga åtgärder.

Till klimatomställning, bistånd och välfärd sägs pengar saknas men när det gäller militär upprustning gäller andra regler.

Klimatkrisen fortsätter att rasa fram med torka, översvämningar, stormar och bränder. Konsekvenserna har varit tydliga länge: brist på mat och vatten, naturkatastrofer, väpnade konflikter och människor som tvingas på flykt. De som drabbas hårdast är människor i fattigdom, urfolk och önationer. Kvinnor och flickor görs särskilt utsatta. Samtidigt är frånvaron av handling från dem med makt att agera smärtsamt tydlig. 1,5-gradersmålet liknar allt mer en utopi.

Parallellt med detta urholkas välfärden. Sjukvård, omsorg och skola lider av personalbrist och ohållbara villkor. Kvinnor i lågbetalda yrken bär välfärden på sina arbetsskadade axlar och bär sedan samhället obetalt när systemen sviker. Undersköterskor, Sveriges största yrkesgrupp där 88 procent är kvinnor, är sjukskrivna dubbelt så ofta och dubbelt så länge som andra. En studie från 2021 visar att om den obetalda omsorg som anhöriga, främst kvinnor, täcker upp för skulle utföras av undersköterskor, skulle kostnaden för staten bli 194 miljarder kronor per år. Kvinnor betalar med sin hälsa och ekonomi.

Investeringar som räddar liv, förebygger väpnade konflikter, minskar fattigdom och stärker kvinnors rättigheter prioriteras bort. Sverige har lämnat enprocentsmålet och följer trenden i bland annat Storbritannien, USA, Frankrike och Tyskland. Det globala biståndet sjönk 2024 med över 7 procent med katastrofala följder för människors liv, hälsa och framtid. 

Till klimatomställning, bistånd och välfärd sägs pengar saknas men när det gäller militär upprustning gäller andra regler. 2024 spenderade världens stater rekordhöga 2 718 miljarder dollar på militära utgifter, mer än tio gånger så mycket som på bistånd. Militären är dessutom en enorm klimatbov vars utsläpp inte ens rapporteras inom Parisavtalet.

Läs mer

Beslut om försvars- och säkerhetspolitik fattas i hög grad av män och män är även de som gynnas av militära satsningar. Män utgör en stor majoritet av anställda inom militären, liksom inom försvarsindustrin. För att inte tala om ägarna. Saabs aktie har stigit med 343 procent på tre år.

Vi lever inte bara i en tid av militarisering utan också av nationalism, repression och ett bakslag mot kvinnors rättigheter. Det är ingen slump, de hänger ihop och förstärker varandra.

Frågan vi alla behöver ställa oss är: vem vågar ställa sig i opposition mot militariseringen, och vad är priset för att låta bli?

Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 18 december, 2025

Stormens utveckling instiftar kulturpris: ”Målet är att Ranelid blir arg”

Mecenat. Konstnären Liv Strömquist driver podden Stormens utveckling tillsammans med Ola Söderholm och Jonatan Unge. Nu har de tillsammans startat ett nytt kulturpris. Foto: Ida Persson/SvD/TT.

Podden Stormens utveckling, som består av Ola Söderholm, Liv Strömquist och Jonatan Unge, startar ett nytt kulturpris. ”Vi vill ge tillbaka till andra”, skriver Liv Strömquist till Flamman.

Den populära samhällspodden Stormens utveckling instiftar ett nytt kulturpris. Det meddelar Ola Söderholm i sociala medier via ett mobilfoto av en datorskärm.

Stormens utveckling-priset, som det ska heta, ”delas ut en gång om året till någon eller några vars verksamhet förtjänar att uppmuntras”. Priset består av ett verk av konstnären Liv Strömquist samt 50 000 kronor.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 18 december, 2025

Irans vattenkris visar varför kommunismen behövs

En misse ser ut över den uttorkade Zayandehfloden i iranska Esfahan, den 1 december 2025. Foto: Hozi/MEI/Sipa.

Irans handfallna svar på vattenkrisen borde vara en varning för alla. När allt fler samhällen ställs inför planetära hot, så kommer åtgärder som en gång framstod som drastiska eller utopiska att ses som sunt förnuft.

Var, i dagens värld, finns en plats där alla våra motsättningar och kamper för överlevnad sammanstrålar? Det är inte Gaza, Ukraina, Sudan eller ens i bedrägericentrumen i norra Myanmar. Det är Teheran.

Irans huvudstad räknar ned till ”dag noll”, då vattnet helt enkelt tar slut. Och staden är inte ensam. Större delen av Iran är på väg mot ”vattenkonkurs”, när efterfrågan permanent överstiger den naturliga tillgången. Irans president Masoud Pezeshkian talar nu om att flytta huvudstaden och evakuera nästan tio miljoner människor.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)