Kultur 21 mars, 2018

Vad är extremism?

Hallå där...

 


… Hanna Cederin,
projektledare för teatergruppen Ung utan pung som i förra veckan hade premiär på pjäsen Varför så x-trem? – ett grymt musikaliskt drama om hur det kan gå så fruktansvärt fel, på Fria teaterns scen i Högdalen utanför Stockholm. Projektet som finansieras av Arvsfonden syftar till att förebygga våldsbejakande extremism bland unga, efter föreställningen hålls föreläsningar och workshops för ungdomar och personal i ungdomsverksamheter.

Vad är extremism?
– Det är den frågan vi vill lyfta med pjäsen och projektet. Vi pekar inte ut någon särskild -ism, varken politiskt eller religiöst, utan fokuserar på våldet och utforskar rätt och fel. När det blir fel beror det ju på att någon skadas, men när passeras den gränsen och vem bär ansvaret? Vi vill visa hur normalisering går till och ställa publiken inför dilemman.

På vilket sätt kan teater bekämpa våld?
– Jag tror att konst kan knyta samman människor och det står i motsats till våld som ju delar upp, men det finns inga pekpinnar i projektet. Vi visar upp en berättelse där människovärdet kompromissas bort och personer skadar sig själva och andra. Jag tror att de flesta i publiken kommer fråga sig vad som kunde gjorts annorlunda och var gränsen passerades. Om det blir vad som diskuteras istället för fördömanden och förenklingar har vi gjort skillnad.

Var kan man se pjäsen?
– Överallt i hela Sverige de kommande åren. Den spelas för ungdomar och bokas på förfrågan av ungdomsverksamheter, framför allt skolor.

 

_____________________________________

Prova Flamman gratis!

Just nu kan du få prova Flamman gratis i en månad. Följ länken för mer information.

Inrikes/Nyheter 19 september, 2025

Fokusskribent anmäld för ofredande: ”Spottade på oss”

Negar Josephi anmäldes för ofredande efter måndagens manifestation utanför det judiska kulturcentret Bajit och Hillelskolan. Foto: Bulletin / Judiska ungdomsförbundet / X.

Efter manifestationen utanför judiska kulturcentret Bajit i måndags har skribenten Negar Josephi polisanmälts för ofredande, efter att ha spottat mot demonstranter. ”Jag är jättestolt”, säger hon till Flamman om händelsen.

Vid måndagens manifestation utanför det judiska kulturcentret Bajit, där en tidigare IDF-officer bjudits in för att berätta om Israels invasion av Gaza, blev det stökigare än tänkt.

– Det blev en del konfrontation mellan de som gick in och vi som stod där. Det var ganska många som sade fula ord till oss. ”Fuck you”, ni är smuts, sådana saker. En man nästan slog mig, polisen kom mellan oss och de tog bort honom, berättar Tesfaye Woubshet Ayele, 35 (bilden).

Till vardags är han doktorand vid engelska institutionen på Stockholms universitet, och även aktiv i studentrörelsen för Palestina. Han är medlem i organisationen Anti-imperialistisk aktion, en mindre vänstergrupp, och deltog till stöd för arrangören Judisk antisionistisk allians.

Precis innan det var det en kvinna som spottade på mig. En kompis som stod bredvid blev spottad på också, berättar han för Flamman.

– Hon spottade på oss och gick sedan direkt mot lokalen. Vi frågade polisen om de såg vad som hände, och de sa att jag kunde anmäla henne. Vi gjorde en polisanmälan på platsen.

Polisen bekräftar för Flamman att en anmälan lämnats in:

”Anmälan är rubricerad ofredande och handlar om att en person spottat emot två personer enligt anmälan. De två som blev spottade emot ska ha varit en del av den icke-tillståndsgivna allmänna sammankomsten på Nybrogatan den 15 september.”

Hon spottade på oss och gick sedan direkt mot lokalen. Vi frågade polisen om de såg vad som hände, och de sa att jag kunde anmäla henne.

Enligt uppgifter till Flamman var den som spottade mot demonstranterna Fokus-skribenten Negar Josephi. Hon beskriver själv konfrontationen i ett inlägg den 15 september, med omkring tusen gilla-markeringar:

”Jag har blivit polisanmäld av pallisarna för jag spottade på marken och dom påstår att spottet kom på dom. Enormt spott som kom på dom. Jättejättejättesuperspott. […] Jag är en smula stolt faktisk 🤭Puss puss”

Hon återkommer till situationen i ett inlägg den 19 september:

”Dom anmälde mig för ofredande i måndags då jag spottade på marken när jag passerade dom. Nu hoppas jag att dom anmäler mig för hets mot påhittadfolkgrupp. Odjur. Det är vad dom är.”

I ett annat inlägg, från den 18 september, motiverade hon sig med att demonstrationen var riktad mot barnen som går i skola där:

”Föreläsningen med IDFkillen började klockan 19 med dessa odjur stod där redan runt 1700 redan för att jävlas med våra barn. Det är ett hus där det pågår barnaktiviteter på kvällarna. Barn kom ut och såg dessa odjur stå där med sina Keffiyes och Neverlands flagga.”

Negar Josephi har en bakgrund på bland annat Sveriges Radio, och har även kortvarigt arbetat på den skandaltyngda nättidningen Bulletin. I dag skriver hon regelbundet för Fokus under vinjetten Sticket, men även för organisationen Miff, som stod bakom det kritiserade föredraget på Bajit.

I ett mejl till Flamman skriver hon att hon ”spottade på marken” och ”skulle göra om det igen”. Hon utvecklar inte vad hon menar med att hon hoppas anmälas för hets mot ”påhittad folkgrupp”.

På X skriver du att du är stolt över anmälan. Att anmälas för ofredande, är det något att vara stolt över?

”Jajamän jag är jättestolt över att jag spottade på marken när jag förbi dom.”

På X beskriver du demonstranterna som ”odjur”, varför?

”Jag beskriver dom som odjur för att dom är odjur, tycker jag.”

Enligt Negar Josephi var målet för manifestationen den judiska Hillelskolan, och pekar bland annat på det plakat som bar texten ”Alla barn är lika värda” samt ett meningsutbyte där en kvinna sade att ”våra barn ska vara glada över att dom får gå i skolan”, med hänvisning till att det inte finns några skolor kvar i Gaza. I mejlsvaret förolämpar hon även kvinnans utseende. Demonstranterna själva har nekat till att skolan skulle ha varit målet för demonstrationen.

Jag är många människors redaktör, jag tar ansvar för hennes texter men inte hennes spott.

Negar Josephi säger också att hon själv befann sig på platsen för att delta på föredraget inne på kulturcentret, som arrangerades av hennes uppdragsgivare Miff, som har band till den radikala israeliska bosättarrörelsen.

”Föreläsningen var jättebra. IDF-killen var både smart och skitsnygg! Hoppas han kommer tillbaka”, skriver hon till Flamman.

Negar Josephi var inte den enda Fokusskribenten på platsen. I en annan video från tillfället syns en person som liknar redaktionsmedlemmen Anna Nachman (bilden), som är redaktör för Sticket, peka långfinger mot demonstranterna, medan någon säger ”smuts, smuts, smuts”.

Flamman ringer upp Anna Nachman, som varken bekräftar eller dementerar att hon är kvinnan i videon som pekar långfinger mot demonstranterna. Hon säger att demonstrationen hade ett ”kommunikationsproblem”.

– De påstod att de stod där för att det var ett möte i lokalerna senare på kvällen, där en soldat från IDF skulle prata. Men det var ju ingenting som syntes. Jag fick höra att de stod där 17.40. Barnens fritids stänger 17.30, så det är många ungar som kommer ut vid den tiden. Och jag tycker att eftersom det redan kommer demonstrationståg varje vecka som stannar framför skolan och skanderar: ”Sluta mörda våra barn”. Så är det synd om ungarna.

Flamman har varit i kontakt med flera parter, bland annat en förälder på skolan, varav ingen annan hävdat att det skett återkommande demonstrationer utanför skolan och kulturcentret.

I videon låter det som att du säger ”smuts, smuts, smuts”.

– Jag vet inte, näe. Jag tänker inte säga ditt eller datt. Säg så här, jag hade gärna gjort det igen om det varit jag. Man ska låta ungarna vara. Det finns andra sätt att säga att det inte är bra att låta IDF-soldater prata.

Du är Negar Josephis redaktör på Fokus. Hon har blivit polisanmäld för att ha spottat på demonstranter, en incident hon själv skriver om på X. Vad tycker du om det?

– Jag är sällan på X. Jag är många människors redaktör, jag tar ansvar för hennes texter men inte hennes spott.

Hon beskriver också demonstranterna som ”odjur” på X. Är inte det en avhumaniserande retorik att kalla människor för odjur och smuts?

– Jag tycker att det är avhumaniserande gentemot våra barn att stå där och hota dem i två års tid varje vecka, säger hon, utan att belägga påståendet.

– Om man nu menar att våra barn ska vara glada att ha en skola, för att barnen i Gaza inte har en skola, så kan man ställa sig framför vilken skola som helst. Jag kan inte förstå varför man väljer just den här skolan.

Folk kanske blir lite upprörda ibland. Men att komma och slåss och spotta…

Personerna bakom manifestationen har själva nekat till att valet av plats skulle ha med skolan att göra, utan menar att den riktade sig mot det föredrag som anordnades med start 18:30.

Tesfaye Woubshet Ayele beskriver sig själv som förvånad över att en meningsmotståndare spottade mot honom.

– Jag har varit med i protester för Palestina i två år. Och ja, folk kanske blir lite upprörda ibland. Men att komma och slåss och spotta… Jag blev väldigt förvånad över folks beteende. Och jag önskar att det här får lite uppmärksamhet, säger han, och fortsätter:

– Det är vi som brukar bli anmälda för att folk känner sig otrygga med oss som protesterar för Palestina. Men det är faktiskt vi som utsätts för mycket sådana här saker och som känner oss otrygga. Det är inte första gången som folk i den här rörelsen har blivit illa behandlade.

Läs mer

Efter demonstrationen lämnades flera polisanmälningar in, bland annat en om hets mot folkgrupp som riktade sig mot Moderaternas gruppledare Mattias Karlsson efter dennes utspel om demonstranterna som ”odjur”. Under fredagen meddelade chefsåklagare Lars Morand att ingen förundersökning inleds i ärendet.

Även en anmälan om olaga hot har lämnats in till polisen. Även i det fallet ska brottet ha varit riktat mot deltagarna i manifestationen.

Flamman har sökt Negar Josephi samt Fokus chefredaktör Jon Åsberg.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 19 september, 2025

Körde in i demonstration – utreds som försök till misshandel

En dryg vecka innan händelsen gjorde mannen antipalestinska inlägg i sina sociala medier. I bakgrunden en tidigare propalestinsk demonstration i Helsingborg. Foto: Flamman / X / Johan Nilsson / TT.

I lördags körde en bilförare i femtioårsåldern in i en Palestinademonstration i Helsingborg, utan att någon av deltagarna kom till skada. Tidigare hade mannen gjort inlägg om att palestinier ”avhumaniserat sig själva” – och fantiserat om klusterbomber över Gaza. Nu utreds han för försök till misshandel.

Lördagseftermiddagen den 13 september tågade ett par hundra Helsingborgare nerför Södergatan, med Palestinaflaggor och protestplakat i händerna. En helt vanlig lördagsdemonstration mot folkmordet i Gaza – ända tills en röd Skoda anländer.

– Han kom rätt fort mot tåget i motsatt riktning, i kanske 40 kilometer i timmen, sedan saktade han ned lite men stoppade inte. Jag sprang rakt genom tåget och knackade hårt på hans ruta, ställde mig framför bilen och tecknade att han skulle stanna, beskriver Göran Mårtensson, som var demonstrationsvakt vid tillfället.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
TV 19 september, 2025

Grillen #7: ”Odjur” – därför vill regeringen tysta Palestinarörelsen

I veckans Grillen: Moderaterna kallar judiska demonstranter för odjur – bra analys eller bristande vandel?

Grillen gästas av Sverige favoritteolog, Joel Halldorf, som pratar om varför kyrkan är motkraften som vi behöver. Intervjun presenteras i samarbete med Visk, Vänstern i Svenska kyrkan.

Avsnittet går även att se på Youtube.

Om avsnittet

Medverkande:
Leonidas Aretakis
Paulina Sokolow
Jacob Lundberg

Gäst:
Joel Halldorf

Vinjett:
Kornél Kovács

Kamera:
Maksim Nourala

Klippning:
Petter Evertsen

Diskutera på forumet (0 svar)
Veckobrev 19 september, 2025

Socialismen är också en tro

Cykelbud tar en rökpaus framför en mural med Jesusbarnet, i Masaya, Nicaragua. Foto: Esteban Felix/AP.

Tror du på Gud?

Själv har jag genom hela livet varit avundsjuk på människor med tro. Jag blev påmind om det när min femåriga son för två veckor sedan frågade: ”Vad händer när alla människor har dött och jorden har exploderat?” Han lyckades med det högertyckarna fantiserar om – att göra mig mållös.

Men vad ska vänstern med tro till – står inte den i vägen för kampen här och nu?

Så lät det i varje fall i Hjalmar Brantings första maj-tal 1917, ”Vågen stiger”. Där förklarade han att även om det finns undantag, så var det länge sedan ”religionens män […] vädjade till folket att se till all orättfärdighet, som bedrevs upp på samhällshöjderna. Nu har prästerskapet fått andra uppgifter.” De ”reda sina bon i skuggan av makten” och ”predika för folket underkastelse”, samt att ”allt är utmärkt väl beställt i denna den bästa av världar.”

Men det finns gott om exempel på motsatsen. Som Joel Halldorf förklarar i veckans avsnitt av Grillen (se här på Youtube), hämtade den tidiga arbetarrörelsen mycket av sitt befrielsespråk från kyrkan, och i den första svenska utgåvan av Kommunistiska manifestet lade översättaren Per Götrek till ett eget motto: ”Folkets röst är Guds röst”.

När jag sitter på de hårda träbänkarna tänker jag aldrig på hur jag ska ta mig framåt, utan på hur jag kan bli bättre inför människorna i min omgivning.

Och man kan lika gärna vända på det. Om någon miljard år kommer solen, en gul dvärg ungefär halvvägs genom sitt liv, att vara så varm att världshaven blir till ånga. På lång sikt är klimatet kört ändå. Så varför ska vi engagera oss?

Svaret på den frågan är i någon bemärkelse religiös. Om vi enbart ser till fakta så är allt förgäves. Vilken hybris att som individ försöka ta upp kampen mot termodynamikens orubbliga lagar.

Ändå gör vi det. Agerar utifrån en tro, även om åtminstone jag saknar språket för det.

I sitt tal citerar Hjalmar Branting den engelska socialistiska science fiction-författaren H.G. Wells, som menade att prästerna tappat bort sitt engagemang i världen, och borde hitta tillbaka till ”en verklig religiositet, det vill säga en verklig samhällssolidaritet i världen.”

För mig är kyrkan ett sådant rum. Ingen kommer fram och försöker sälja något, alla är välkomna. Precis som vänstern i sina bättre stunder. När jag sitter på de hårda träbänkarna tänker jag aldrig på hur jag ska ta mig framåt, utan på hur jag kan bli bättre inför människorna i min omgivning. Många av de finaste andliga platserna är också kombinationer av folkhem och kristendom – som Skogskyrkogården eller Markuskyrkan i södra Stockholm.

I helgen är det kyrkoval, och tanken att föra in partipolitiken i dessa fina rum tar emot. Men den är där, så givetvis kommer jag att rösta på något av de alternativ som bäst matchar min tro – en ”verklig samhällssolidaritet i världen”.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 19 september, 2025

Lång väg kvar på Sveriges nya elnät

Regeringens mål om att dubbla elproduktionen kräver en kraftig utbyggnad av elnäten. Foto: Erland Segerstedt.

I rekordfart har högspänningsledningen Aurora Line byggts från Luleälven till finska gränsen. Men elnätet behöver fortfarande byggas ut kraftigt. Prognoser pekar på att det totalt kan handla om kostnader på nära en biljon kronor – men de exakta siffrorna varierar kraftigt. ”Klart det ställer till det”, säger Maria Jalvemo på Svenska kraftnät.

Kilometer efter kilometer sträcker sig den 30 meter höga elledningen genom skogslandskapet. Men på en punkt längs sträckan pågår arbete. En skylift och några bilar står nere på marken, medan en person sakta förflyttar sig högt uppe i luften längs linan.

– Det är en cykel som sitter fast i ledningen. Vi har jobbat i sju dagar med att sätta upp plastbitar som ska skrämma bort fåglarna. Vi började i Messaure och nu har vi kommit till stolpe 316, berättar Pavel, som står på marken vid skåpbilen med material.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 18 september, 2025

Toppmoderat anmäld för hets mot folkgrupp: ”Kallar judar för odjur”

Mattias Karlsson är gruppledare för Moderaterna i riksdagen. Foto: Henrik Montgomery / TT.

Anmälaren menar att Moderaternas gruppledare Mattias Karlssons beskrivning av en judisk vänstergrupp som ”odjur” är rasistisk – och beskriver anmälan som en symbolisk markering.

I samband med den tysta manifestation som arrangerades av en judisk vänstergrupp mot ett föredrag av en tidigare IDF-officer på det judiska kulturcentret Bajit gick flera politiker ut med hård kritik mot protesten.

Bland dem som fördömde manifestationen fanns utrikesminister Maria Malmer Stenergard och Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson, som båda lyfte fram det faktum att den judiska Hillelskolan delar lokal med Bajit, och att det kan ha funnits elever på plats trots att protesten ägde rum efter skoltid.

Även Moderaternas gruppledare i riksdagen, Mattias Karlsson, kritiserade manifestationen i hårda ordalag:

I bilden på X-inlägget ser man tydligt att det är en judisk förening som håller i manifestationen

”Det är terror i vardagen. Det är antisemitism i sin renaste form. De som gör detta är inte aktivister, de är odjur”, skrev han i ett inlägg som fortfarande ligger uppe på X.

Nu har en polisanmälan lämnats in mot Mattias Karlsson – för hets mot folkgrupp. Bakom den står nätverket Nödrop Gaza, som i ett inlägg på Instagram beskriver hur Karlsson ”kallar judar för odjur”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 18 september, 2025

Välfärdsstat ut, gigjobb in

Gigekonomin suger in arbetare när välfärdsstaten slutar skydda dem, menar forskaren Petter Törnberg. Foto: Janerik Henriksson/TT.

Gigekonomins framväxt och nedmonteringen av välfärdsstaten är två sidor av samma mynt, enligt en ny svensk-nederländsk studie. ”De bygger på en sårbar, arbetslös underklass som inte får skydd från någon välfärdsstat”, säger forskaren Juliana Chueri.

”Stoppa gigbolagen i välfärden!” vädjade nyligen trafikpolitikern Kadir Kasirga (S) i tidningen Transportarbetaren. 

Andelen privata leverantörer inom vård och omsorg har ökat överlag de senaste åren, främst under borgerliga regionstyren. Men i våras tog gigekonomin ett helt nytt kliv in på välfärdens arena, när app-taxibolaget Bolt – vars arbetsvillkor kritiserats som ”slavliknande” av chaufförer – vann en upphandling i region Uppsala, för att köra kollektivavtalslösa vårdresor. Kort därefter gjorde närliggande Sigtuna kommun samma sak, och har nu anförtrott Bolt med att köra skolskjuts och färdtjänst – under vad man beskriver som ”kollektivavtalsliknande villkor”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 18 september, 2025

Svensk kostym, kurdiskt blod

Dansandet har också blivit en väg in i ett politiskt engagemang. Foto: Lisa Mattisson.

En folksång i radion under pandemin fick yrkeschauffören Björn Lindberg att börja dansa kurdisk dans. Nu har han en entusiastisk storpublik från hela världen som följer honom på Tiktok och Instagram.

Ding, ding, ding, ding, tjut, tjuut! På mobilskärmen syns en man i ett enkelt möblerat vardagsrum som rör sig med sirliga rörelser till kurdisk folkmusik. Det hörs på drillarna att det är en glädjedans och zurnan, blåsinstrumentet i låten tutar gällt som en säckpipa på speed. Höfterna rör sig, axlarna vickar och han bröstar upp sig och kastar då och då skälmska blickar mot kameran medan armarna svänger sensuellt. I handen håller han en sjal med den röd-grön-gula kurdiska flaggans färger som han snurrar i takt till rytmernas gung.

Det är bara en sak som sticker ut: den dansande mannen har ljust, rödlätt hår och liknar mest kaviar-Kalles storebror.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar 17 september, 2025

Paulina Sokolow: Är församlingen till för oss judar – eller för Israel?

Utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) och Aron Verständig, ordförande judiska centralrådet vid en minnesstund för 7 oktober-attacken i Israel. Foto: Fredrik Sandberg / TT.

Judar mot judar. Så kan man beskriva det som hände i måndags, när aktionsgruppen Judisk antisionistisk allians genomförde en manifestation framför det judiska kulturcentret Bajit. Detta i protest mot att man bjudit in en tidigare IDF-officer till ett föredrag i samma hus där barn några timmar tidigare suttit vid sina bänkar. Kan man tänka sig en tydligare bild av den avgrundsdjupa sprickan som uppstått inom en av Sveriges minsta minoriteter? 

Hur kunde det bli så här? Det är inget vackert firande av jubileumsåret, då det uppmärksammas att det är 250 år sedan juden Aaron Isaac fick kungens tillåtelse att grunda en judisk församling. Det var så landet blev en – om än inte välkomnande famn – så definitivt en fruktsam jordmån för de första invandrarna att starta affärsrörelser, varav vissa skulle blomstra till dessa dagar och forma svenskt kulturliv. Vill man få en känsla av en sådan mötesplats så går det att besöka Judiska museet i Gamla stan, en undanskymd men interiört vacker byggnad som vittnar om en bit svensk, mångkulturell kosmopolitisk historia. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 17 september, 2025

Hur kan Sverige kasta iranska feminister rakt in i döden?

Mordet på Mahsa Jina Amini uppmärksammas i Oslo, september 2023. Foto: Javad Parsa/NTB/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

I dag tänder jag ett ljus för den unga iransk-kurdiskan Jina Mahsa Amini. Det är nämligen tre år sedan hon miste livet efter att ha misshandlats av Irans så kallade moralpoliser i Teheran.

Med all rätt väckte mordet ramaskri i hela landet. Hur kan en ung kvinna dödas bara för att hon inte dolt sitt hår tillräckligt väl under slöjan?

Tusentals kvinnor har under årtionden mördats av ayatollornas förtrycksapparat bara för att de velat leva fria liv eller deltagit i protester. Men mordet på Jina tände en unik gnista av motstånd.

Miljontals kvinnor och män gick ut på gatorna i Iran och ropade ”Kvinna, liv, frihet”. Unga kvinnor ryckte av mullornas turbaner. Bilder av Jina bars på demonstrationer från Teheran till Stockholm.

Att hon blev en sådan symbol beror till stor del på de två modiga journalisterna Nilufar Hamedi och Elaheh Mohammedi. 

Utvisningarna av Fereshteh och Narges illustrerar att Sverige inte menar allvar med sina fördömanden av kvinnoförtryck runt om i världen.

De avslöjade vad som hänt och vakade över henne på sjukhuset innan hon dog. En av de sista bilderna, där Jina ligger inför döden under en rutig filt med slangar i munnen och näsan, är outhärdlig.

Och ayatollorna, som i vanliga fall kontrollerar alla medier, blev ursinniga. Strax efter att bilderna på Jina på sjukhussängen spridits över hela världen frihetsberövades de två journalisterna. Hamedi och Mohammedi anklagades för att ha ”spridit propaganda och konspirera mot rikets säkerhet”. Först efter sjutton månader i fängelse och omfattande protester från omvärlden frigavs de.

När jag i dag sörjer Jinas orättfärdiga död är jag ledsen över något annat också. Sverige, en gång känt som en humanitär stormakt, utvisar kvinnorättsaktivister till Iran. Kvinnor som jagas av ayatollorna bara för att de kämpar för sina medsystrars rätt till att välja framtid, kärlekspartner och bestämma över sina kroppar. Det är oacceptabelt.

Låt mig nämna två av dem.

Fereshteh Javani (bilden) kom till Sverige för sex år sedan efter att ha kämpat för kvinnors rättigheter i Iran. Här organiserar hon ”Kvinna, liv, frihet”-manifestationer runt om i landet, samtidigt som hon arbetar och försörjer sig. Hennes kamp mot ayatollorna i Iran är ingen hemlighet eftersom hon också framträtt i bland annat Flamman. Men trots att hon riskerar avrättning i Iran har Migrationsverket beslutat att utvisa henne dit.

En annan kvinna som fortsatt sitt engagemang för både kvinnors och kurders rättigheter i Sverige är Narges Hashemi, som flyttade hit för ett decennium sedan med sin bror Edris. Även hon har organiserat ”Kvinna, liv, frihet”-manifestationer och finns med säkerhet på Teheran-regimens lista över dem som ska straffas.

Läs mer

Ändå insisterar Migrationsverket, på direktiv av Tidö-regeringen, på att hon måste lämna Sverige omedelbart. Och som en kriminell måste hon två gånger i veckan anmäla sig till Migrationsverket i Märsta.

Utvisningarna av Fereshteh och Narges illustrerar att Sverige inte menar allvar med sina fördömanden av kvinnoförtryck runt om i världen. Hur kan vi kasta kvinnorättsaktivister som sökt skydd hos oss tillbaka till sina förtryckare? Har skamlösheten inga gränser?

Nu är jag rädd att jag snart behöver tända fler ljus. För de kvinnorättsaktivister som Sverige utvisar till Iran.

Diskutera på forumet (0 svar)