STOCKHOLM I Stockholm kommer valdagen att vara dubbel. Dels röstar man som vanligt till riksdag, kommun och landsting, dels folkomröstar man om huruvida Stockholmstrafikens trängselavgifter, vilka prövats under en längre period, ska återinföras permanent.
Vänsterpartiets åsikt är klar: Avgifterna bör komma åter. Man betraktar försöket som en stor succé, med bättre framkomlighet och renare luft som följd. Men försöket har även visat sig positivt fördelningspolitiskt, menar v – pengar från höginkomsttagande bilister har kunnat omledas till majoriteten i kollektivtrafiken.
Vill att alla ska klargöra
Nu har vänsterpartiet, genom Måns Almqvist och Jonas Sjöstedt, presenterat hur man vill fördela avgifternas intäkter ifall det blir ett ja i folkomröstningen. Detta för att man anser att varje parti inför valet bör klargöra sin ståndpunkt i frågan.
Kollektivtrafiken är den stora vinnaren ifall vänsterpartiet får råda. Sju av tio stockholmare väljer kollektivtrafiken, och dessa bör premieras, anser partiet.
– Ingen skulle acceptera att åka flygplan från 1950-talet, och inte många kör bilar från den tiden, men i kollektivtrafiken måste vi dras med så gamla färdmedel, säger Almqvist.
För att åtgärda detta problem vill man satsa på fortsatt förnyelse av SL:s vagnpark. Vidare sänka priset på SL:s månadskort med en hundralapp, men framför allt önskar vänsterpartiet satsa på två punkter: – Utbyggnaden av befintliga linjer. Detta gäller pendeltågen mellan Västerhaninge och Nynäshamn respektive hamnen och centrum i Södertälje. – Förbättrade tvärförbindelser med ny spårväg. Här vill man bygga vidare på Tvärbanan, så den når Sickla och Kista. Dessutom helt nya tvärbanor mellan Barkarby och Täby samt Flemingsberg-Skarpnäck.
– Det nuvarande tunnelbanenätet drogs för medelålders manliga pendlare under 1950-talet. Nu ser vekligheten helt annorlunda ut, och framför allt kvinnor pendlar snarare på tvären, menar Måns Almqvist.
Slutligen vill vänsterpartiet dra nya direktspårsförbindelser mot Täby, Nacka och Norrtälje, samt ersätta de hårt belastade stombussarna med spårvagnar.
V menar också att förslagen är finansierade då man avser stoppa större vägprojekt till förmån för kollektivtrafiken.
– Får vi folk till att åka kollektivt behöver vi ju inte bygga ut billederna, resonerar Jonas Sjöstedt.
En majoritet på 70 procent av kollektivtrafikresenärer innebär trots allt en stor bilkörande minoritet. Vad får de?
– De får en större framkomlighet, svarar Sjöstedt. Somliga yrkeschaufförer som tidigare varit rabiata motståndare mot trängselavgifter har nu tvärvänt, och är tacksamma över att ha sluppit köa.
V vill ge trängselskatt till spårväg
Så gott som rubbet till kollektivtrafiken. Så kan man sammanfatta vänsterpartiets förslag till var intäkterna från eventuella trängselavgifter ska läggas.