Långa arbetspass, alldeles för korta raster och inte tillräckligt med vila. Så ser läget ut för de anställda som arbetar på restaurangvagnarna till och från Norrbotten. Det är sedan företaget Orientexpressen tog över verksamheten som schemaläggningen har ändrats.
– Det är en allvarlig förseelse, säger Jouni Salonen, ombudsman för Hotell- och restaurangfacket i Norrbotten, till Norrländska Socialdemokraten.
– De anställda ges för kort nattvila och måste arbeta för många helger under en månad. Om det här schemat fortsätter att tillämpas kallar vi förtaget till förhandlingar.
Facket har redan påtalat bristerna för arbetsgivaren, uppger NSD.
För en person som arbetar på en tur mellan Luleå och Göteborg innebär schemat nio timmars arbete mellan 16.30 och 01.30, utan någon schemalagd rast. Därefter ges fyra timmars nattvila. Klockan 05.30 börjar arbetet igen och pågår tills tåget anländer till Göteborg klockan 12.00. Därefter har personalen fyra och en halv timmas ledighet, men då är de inte avlönade.
Sedan startar resan norrut igen och då har personalen återigen bara fyra timmars nattvila. På två dygn ges alltså sammanlagt åtta timmars nattvila, enligt ett exempel som NSD gjort.
Hotell- och restaurangfacket vägrar godkänna personalens schema.
– Våra avtal föreskriver åtta timmars nattvila och det finns inga undantag att göra i det här fallet, säger Salonen.
Svenska Orientexpressens vd Marcus Pettersson medger att personalens schema har brister.
– Det är en ren miss och vi befinner oss i en inkörningsfas, säger han till NSD.
Inge Josefsson är ordförande i Trafikklubben i Norrbotten. Han säger till Flamman att Connex’ tågpersonal inte stött på samma problem som restaurangpersonalen.
– Just nu är det en massa förseningar, men jag har inte hört att personalen skulle vara missnöjda. Men vi får väl se vad som händer, säger han.
Josefsson ställer sig dock skeptisk till Orientexpressens argument om att detta bara är ett inkörningsproblem.