Ledare 14 juli, 2011

Ingen kunskapsskola

 Just nu väntar många unga på besked om de har kommit in på gymnasiet. Färska siffror visar att yrkesprogrammen i stor utsträckning nobbas. På sina håll hotas de av nedläggning på grund av för få sökanden. Det är lätt att dra slutsatsen att det beror på de nya reglerna från och med i år som gör att elever på yrkesprogram inte längre är behöriga till högskolan. Genom en snabb och inte särskilt uppmärksammad omgörning blev gymnasieskolan plötsligt mycket mer ojämlik och segregerad.

Idag ska 16-åringar fatta beslut om de vill läsa vidare senare i livet. Man behöver inte vara professor i sociologi för att tänka sig att det missgynnar unga från studieovana hem och de med föräldrar som inte har tillräckligt med kunskap och ork för att engagera sig i sina barns gymnasieval. Bilden av gymnasieval som en klassfråga stärks av att det framför allt är unga i storstäderna som ratar yrkesprogrammen. I Stockholm, Göteborg och Malmö har det redan relativt låga antalet sökanden sjunkit med ungefär tio procent jämfört med förra året (Dagens Nyheter 10 juli).

Den nya gymnasieskolan är inte bara djupt ojämlik, den är också ganska dum på andra sätt. En 16-åring med en vag uppfattning om att han ”vill jobba med människor” kunde tidigare gå vårdprogrammet och tre år senare ta ställning till om han vill arbeta som undersköterska eller plugga till socionom, eller för den delen jobba några år och sedan läsa vidare. Idag måste inte bara yrkesprogrameleven som vill studera gå omvägen via Komvux. Även den som väljer ett teoretiskt program för att säkra högskolebehörigheten och sedan bestämmer sig för ett mer praktiskt inriktat yrke hamnar ofta där.

Kommunal släppte i våras rapporten Vem ska ta ta hand om mina föräldrar när de blir gamla?. Där pekar man på att ungefär var tredje elev i nian skulle behöva välja vårdprogrammet för att motsvara kommande behov av arbetskraft, samtidigt som de som faktiskt söker dit är mindre än en tredjedel jämfört med för 30 år sedan. Det beror givetvis på dålig lön och nedskärningar inom vården, men regeringen hjälper inte till genom att göra utbildningar som riktar sig mot bristyrken ännu mer oattraktiva.

Utbildningsminister Jan Björklund motiverar förändringen i gymnasieskolan med att många elever på yrkesprogram hoppar av. Nu ska det rådas bot på genom att ungdomar på yrkesprogram ska ”slippa” läsa så mycket teoretiska ämnen. Man kan fråga sig var den annars så förfäktade kunskapsskolan passar in i det resonemanget.

Björklund har helt rätt i att avhoppen från yrkesprogram är ett problem. Men då borde man analysera varför så många unga försvinner på vägen. Är det för att de behöver mer stöd behövs kanske mer lärarledd undervisning och mindre klasser. Är det för att de har för dåliga förkunskaper behövs större satsningar i grundskolan. Det kan också vara så att en del yrkesprogram helt enkelt är för dåliga, att eleverna inte känner att utbildningen verkligen leder fram till ett yrke. Då har vi ett problem där. Däremot tror jag inte knuten ligger i att arbetarklassungdomar är för hopplösa för att klara matte A.

Inrikes 22 augusti, 2025

Framtidens färja gjuter el på vågorna – från Ekerö till Saudiöknen

Med sina svävande bärplansfärjor vill svenska Candela revolutionera kollektivtrafik på vattnet. Den energisnåla svävarpendlingen testas på Mälaren, och säljs globalt – även till Neom, det futuristiska stadsprojektet i Saudiarabien som skördat tusentals arbetarliv.

”Många av våra kunder är teknikintresserade entreprenörstyper som tjänat sig en hacka. Jag tror inte vi har någon kund hittills som inte äger minst en Tesla.”

Så sade Gustav Hasselskog, elbåtstillverkaren Candelas vd och grundare, 2021 till Dagens Industri i samband med att Wallenbergsfärens investmentbolag EQT Ventures sköt in hela 245 miljoner i bolaget. Nu i augusti fyllde man på med 80 miljoner till.

Candelas kolfiberfartyg svävar strax ovan vattnet med hjälp av bärplan – små ”vingar” under båten som skär genom ytan och skapar lyftkraft i tillräckligt många knop, en teknik som på engelska kallas hydrofoil. Till New York Times sade vd:n nyligen att inspirationen till företagets grundande 2014 var ”att hans sportbåt klunkade femton gånger mer bränsle än hans bil”.

I samma artikel kallade Geoff Simmons, talesperson för ”Uber Boat” i London, marknaden för passagerarfärjor ”en orörd blå supermotorväg”. Även Candela, ursprungligen fokuserade på lyxiga fritidsbåtar, har börjat satsa kollektivt.

Förra hösten tog Region Stockholm in den tolv meter långa elektriska bärplansbåten ”Nova”, en Candela P-12, i ett pilotprojekt med innovationspengar från Trafikverket. Färjan har i två testperioder gått parallellt med den vanliga färjan mellan Ekerö centrum och Stockholms stadshus, en rutt som vanligtvis tar omkring en timme – dock då med 90 platser ombord, jämfört med Candelafärjans 25.

– Men vi kan köra rutten på 30–35 minuter. Man kan för första gången åka både långt och snabbt, på batterier, till sjöss, säger Mikael Mahlberg (bilden), pr-chef på Candela, till Flamman och fortsätter:

– För konventionella båtar tar det också väldigt mycket energi bara att trycka undan vatten. Region Stockholms sjötrafik släpper ut oproportionerligt mycket, nästan lika mycket som busstrafiken men med en bråkdel av passagerarna. Att ”flyga över vattnet” som vårt fartyg gör drar 80 procent mindre än en vanlig båt, det låter som hittepåsiffror men är sant.

SL:s kollektivtrafik på land ska enligt uppgift inte ha bidragit till växthuseffekten sedan 2018. Men 2022 var fortfarande bara 56 procent av sjötrafiken i huvudstaden fossilfri, en ökning från 20 procent 2019. Candelas egna siffror backas upp av en livscykelanalys gjord av två masterstudenter på KTH, som kom fram till att P-12-färjan under 30 års tid i tjänst – inklusive byggfasen – skulle ha ett 97,5 procent lägre koldioxidavtryck än motsvarande dieselfärja.

”Det är för tidigt att säga något om slutsatserna, till exempel om vi kommer fortsätta med bärplansbåt i kollektivtrafiken, var det skulle vara möjligt eller i så fall vilken modell/tillverkare som är aktuell”, skriver Natalie Nordenswan på regionens trafikförvaltning till Flamman.

”Eftersom det är ett pilotprojekt kan det hända att turer har fått ställas in. Det kan bero på att något behöver justeras eller av andra orsaker. Men det är något man får räkna med i projekt där man verifierar och testar ny teknik i verklig drift.”

Under ytan. För att förverkliga Saudiarabiens Vision 2030 har ungefär 21 000 arbetare fått sätta livet till. Foto: Jon Gambrell/AP.

”Novas” marschfart ligger på 25 knop (45 kilometer i timmen), batteritiden på två timmar, och man har fått dispens att köra snabbare genom Riddarfjärden än vanligt då bärplansdesignen skapar mindre svallvågor. Sista juli avgick den sista teståkningen mellan Ekerö och Stadshuset, och Natalie Nordenswan skriver att det funnits ”stort intresse för den nya tekniken och hur den fungerar” från resenärer.

– Sista dagen var det jättelånga köer. Folk blev nästan lite arga när de inte fick åka, säger Mikael Mahlberg.

Under en film på båten på Instagram hoppas en stockholmare att den ”blir permanent”, och får över hundra likes. En äldre användare ser nymodigheten som en ”ful flytande plastkork”, och efterfrågar ett skönhetsråd för skärgården. En tredje har bara en fråga: ”Får man ha med elsparkcykel?”

När Flamman ringer Mikael Mahlberg ska han snart få besök av ”en brasiliansk minister”, som vill prata ”hållbara transporter på Amazonas”. Från indiska Mumbai till Lake Tahoe i USA visas i dag intresse för de svenska färjorna, men för ett år sedan fanns de största kunderna i gulfstater som Qatar och Förenade Arabemiraten – samt den futuristiska staden Neom i Saudiarabien, som är under uppbyggnad och planeras stå klar 2030.

Vi har rapporterat om förfärliga boendeförhållanden, med trängsel och vägglöss, sjukdom och 50-gradig extremvärme.

”Neom är ett mycket ambitiöst projekt, som det är spännande att vara en del av. De bygger allt från grunden, med målet att allt inklusive transport ska vara fossilfritt”, sade vd Gustav Hasselskog till affärstidningen Sifted hösten 2024 – då Candela precis sålt åtta P-12:or till den planerade megastaden vid Röda havets kust, för omkring 200 miljoner kronor.

Neom har sedan 2017 varit kronprins Mohammed bin Salmans visionära lekplats – en påbörjad utopisk futuristregion, kronjuvelen i den större omställningsplanen ”Vision 2030”. Ambitiösa transportuppstartare – som det tyska lufttaxi–företaget Volocopter – har uppvaktat jätteprojektet sedan dag ett, tillsammans med större bolag som Hyundai, som nyligen testade en vätedriven buss i området.

Förutom Candelas färjor, som enligt plan ska levereras i år, tog det svensk-malaysiska byggföretaget SIBS förra året emot beställningar på över 3 000 lägenheter till megastaden. ”En revolutionär stadsutveckling vi verkligen tror på”, sade vd Erik Thomaeus om Neom.

Trots utlovade distrikt som det flytande åttakantiga industriområdet ”Oxagon” har nog flest blickar dragits till ”The Line” – en stad ritad i en helt rak linje, 170 kilometer lång men endast ”markeffektiva” 200 meter bred. Här skulle ursprungligen nio miljoner människor (25 procent av Saudiarabiens befolkning) kunna bo, i vad som på konceptbilder liknar ett spegelblankt rakblad som skär genom öknen. Visionen är att ta sig från en linje-ände till den andra på 20 minuter – utan bilar, gator och utsläpp. Förra året tvingades man justera planerna till verkligheten något: till 2030 beräknas högst två och en halv kilometers linje vara klar, och maximalt husera några hundra tusen.

I skuggan av grönskande, datorgenererad glans och optimistiska kalkyler finns en brutal verklighet. Över 6 000 människor har tvångsförflyttats för att göra plats för Neom, småstäder har jämnats med marken. Flera lokalbor som protesterat mot projektet har dömts till döden för ”terrorism”, och 2020 sköts en man ihjäl av soldater när han vägrade lämna sin hemby.

Maja Åberg (bilden), policyrådgivare på Amnesty Sverige, säger att man har dokumenterat fördrivningar av urfolk i samband med Neom-bygget, som också börjat dyka upp allt mer i deras granskningar av migrantarbetares situation i Saudiarabien.

– Vi har rapporterat om förfärliga boendeförhållanden, med trängsel och vägglöss, sjukdom och 50-gradig extremvärme. Folk som ibland inte fått mat, ofta för att man försökt organisera sig och klaga på villkoren. Personer som inte stod ut med arbetet, som skulle betala upp till 21 000 kronor bara för att få lämna landet.

Människorättsgruppen Al Qst larmar i en granskning från november 2024 om att projektet, om dagens planer färdigställs, kommer sluta i ”en dystopisk urban miljö och ekologisk katastrof”. Månaden innan avslöjade en ITV-dokumentär att Vision 2030-byggena hittills totalt kan ha lett till hela 21 000 arbetares död – uppgifter som avfärdats som ”desinformation” av den saudiska staten.

Precis samtidigt var Sveriges bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) i Saudiarabien, och blev visad ett annat futuristiskt 2030-projekt utanför huvudstaden Riyadh.

Läs mer

– Svenska företag har spetskompetens inom områden som är högintressanta för Saudiarabien, inte minst inom innovation och grön omställning, sade ministern till Affärsvärlden vid tillfället – samt att han ”verkligen ser en stor chans för svenska företag att tjäna pengar”.

På fem år har Sveriges export till landet ökat med 72 procent.

– Om vi bara skulle göra affärer med länder som har exakt samma syn på jämställdhet, demokrati och mänskliga rättigheter som oss, så hade vi i princip bara funnits på den nordiska marknaden, konstaterade ministern.

”Den moraliska frågan är rätt simpel”, ansåg även Candelas vd Gustav Hasselskog när han intervjuades om Neom-affären:

”Alla länder, inklusive Nordkorea, behöver övergå till en fossilfri ekonomi”.

Mikael Mahlberg instämmer, ett år senare.

– Som Gustav sade måste alla länder ställa om, och det är fantastiskt att man satsar på grön teknik i stället för något fossilt och utdaterat. Hur färjorna ska användas får Neom själva svara på.

Flamman har sökt SIBS.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 22 augusti, 2025

Ny rapport: Sverige mer ojämlikt än USA

Jämlikt klädd aktivist under Centerpartiledarens tal i årets Almedalen. Foto: Jessica Gow/TT.

En ny rapport från jättebanken UBS placerar Sveriges förmögenhetsklyftor över USA:s och Turkiets. Men enligt arbetarrörelsens ekonomer är läget mindre desperat än vad man kan tro – då svenskarna fortfarande inte behöver spara för att kunna gå i pension.

2025 års ”globala rikedomsrapport” publicerades nyligen, av några med bättre koll på överklassens tillgångar än de flesta – den schweiziska jättebanken UBS, som ”hjälpt rika individer och familjer uppnå det som är viktigt för dem i över 160 år”.

Antalet dollarmiljonärer i Sverige i dag är enligt rapporten 490 000, fler i absoluta tal än i både Ryssland och Brasilien. Och svenskarnas totalförmögenhet beräknas dessutom vara den sjätte mest ojämlikt fördelade i världen – värre än både USA, Indien, Turkiet och Mexiko.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 21 augusti, 2025

Fredrik Malm sprider lögner om Palestinarörelsen

De veckovisa demonstrationerna från Odenplan har samlat tusentals svenskar mot folkmord, men demoniseras av högern, skriver Dror Feiler. Foto: Jonas Ekströmer/TT.

Den liberala politikern Fredrik Malms karikatyrer av Palestinarörelsen är inte bara falska – de eldar på hot och hat mot människor som engagerar sig mot folkmord.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Fredrik Malm har länge haft för vana att med lögner, halvsanningar och förvrängningar försöka misskreditera solidaritetsrörelsen med Palestina. Tyvärr har han inte ändrat sig.

Jag har deltagit i över 80 demonstrationer mot Israels folkrättsvidriga politik och folkmordet i Gaza, de flesta med utgångspunkt från Odenplan. Den bild Malm påstår sig ha sett där har jag däremot aldrig sett. Intolerans eller övertramp vid Palestinademonstrationer är ytterst sällsynta – och de gånger det inträffat har demonstrationsansvariga omedelbart ingripit.

Jag har alltid avskytt intolerans och övertramp – oavsett om de bottnar i okunskap, okontrollerad vrede eller sorg, eller i ren antisemitism. (Ja, jag är jude och vet vad antisemitism är – och hur det känns att utsättas för den.) Därför vägrar jag acceptera att enstaka undantag ska utmålas som typiska för en hel rörelse.

Men i Dagens Nyheter (19/8) målar Malm upp en lögnaktig bild. Han påstår att ”antisemitism, hyllningar till terrorism, hat och hot är många” och att Palestinarörelsen ”samlar alla som hatar liberalism, alla som hatar västvärlden, folk som hyllar Brödraskapet, Ryssland och Iran.”

Men detta är inget annat än en cynisk karikatyr, en medveten demonisering. Sanningen är att dessa demonstrationer samlar tusentals svenskar – från studenter till pensionärer, från kulturpersonligheter till politiska aktivister – människor som med civilkurage höjer sina röster för fred och rättvisa och mot folkrättsbrotten på Västbanken och folkmordet i Gaza.

Och det är just därför Malm angriper dem. För honom är varje uttryck för verklig solidaritet med palestinierna ett hot, varje krav på fred och rättvisa ett hinder för honom att torgföra den israeliska regeringens agenda. Då är smutskastning, stämplingar och lögner enklare än att ta en seriös debatt.

Men lögner får konsekvenser. Johannes Klenell beskrev i Dagens Nyheter (15/8) hur hans Facebookflöde svämmade över av rasistiska och våldsbejakande kommentarer bara timmar efter Malms senaste utspel:

”Det tog inte ens 24 timmar efter mitt inlägg på Facebook om hans utspel innan kommentarsfunktionen fick stängas ned på grund av hundratals rasistiska kommentarer. En kvinna från Jönköping jämförde palestinier med Adolf Hitler och muslimer med en invasiv art.

Än värre var mannen från Västerås som upprepade gånger propagerade för att öppna eld mot demonstrationstågen. Ingen av dem hade rimligen ens varit i närheten av Odenplan, men de hade uppviglats av dehumaniserande inlägg om dessa, enligt Malm, ’kriminellt stökiga fiender till västerlandet’. Nu upplevdes detta legitimeras av en liberal makthavare som slängigt dragit alla över en kam.”

Så fungerar hatets logik: När en folkvald politiker bidrar till att normalisera hat bär han ansvar. Fredrik Malm legitimerar hot, hets och våld mot människor som använder sin demokratiska rätt att protestera mot folkmord. Det är inte värdigt en liberal. Det är inte värdigt en demokrat.

Och vad gjorde Malm? Han svarade som vanligt med ytterligare smutskastning och lögner om solidaritetsrörelsen med Palestina – i stället för att föra en saklig och hederlig debatt.

Vi kommer inte låta oss tystas. Vi kommer inte låta hans förvrängda verklighetsbeskrivning stå oemotsagd.

För vår kamp är något helt annat. Den handlar inte om hat, utan om solidaritet. Den handlar inte om lögner, utan om sanning. Den handlar inte om att demonisera, utan om att försvara människovärdet.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 21 augusti, 2025

Högern splittrad om utvisningar av arbetare och unga

Flyktingar, främst från Ukraina, köar i Sundbyberg 2022. Foto: Jonas Ekströmer/TT.

Avskaffandet av ”spårbytet” kan kasta ut minst 4 700 arbetande invandrare ur landet, medan tonåringar slits från sina familjer för att skickas till länder de aldrig varit i. Nu växer kritiken mot Sveriges hårdhänta migrationspolitik – även från högerhåll.

– Min fru är från Pokrovsk, som nu är totalförstört. Här är det en annan sorts krig.

Ukrainaren Yevhenii Verkhovych, 43, skrattar uppgivet från sitt kök i jämtländska Sveg. När han kom till Sverige i mars 2022 med fru och tre barn fick han flera jobberbjudanden inom tekniksektorn redan de första månaderna, och tog sikte på att få ett arbetstillstånd.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 21 augusti, 2025

”Utan Tiktok hade jag inte varit troende alls”

Jesper Liljeblad deltog på ”Sverige tillber Jesus” i Kungsträdgården 2 augusti. Foto: Line Bankel.

Unga flockas till Svenska kyrkan, inte minst flickor. Samtidigt larmar präster om konservativa tankar som hämtats i sociala medier. ”Varje gång jag kommer hit är det alltid minst tio nya ansikten”, säger Jesper Liljeblad, 23, från Korskyrkan.

På Kolmården hoppar och jagar delfinerna frenetiskt de blå plastdunkarna som kastats ut i vattnet. Bassängen omringas av konfirmander i vita dräkter som vänder sig mot oss anhöriga i publiken.

Det är Svenska kyrkan som tagit över delfinariet för en dag och lokalen är proppfull. Vi stämmer upp i ”En vänlig grönskas rika dräkt” och bakom bassängen rullar psalmtexten på en projektorduk.

Prästen lägger handen på konfirmandernas huvuden, en efter en, och så sjunger vi psalm 791, ”Du vet väl om att du är värdefull”.

Prästen Anna Ryding (bilden) berättar för Flamman att församlingen haft konfirmation på Kolmården sedan 2007.

– Då var ju [SVT:s äventyrsprogram] Wild kids på tapeten. Vi satt några stycken från kyrkan och djurparken och spånade namn. Någon sade Wild and holy, och det lät ju ganska kul.

Förutom själva ceremonin övar de sig att få kontakt med djuren. Det finns en tanke med det, förklarar hon.

– Att vara nära djur, det vet man att det är bra för människor.


Även om Wild kids lagt ned så tycks inte intresset för kyrkan avta bland Sveriges unga. Kyrkohistorikern Joel Halldorf är professor vid Enskilda högskolan i Stockholm och har undersökt Svenska kyrkans konfirmationstatistik.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Okategoriserade 20 augusti, 2025

V utesluter Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat

Vänsterpartiet har inlett uteslutningsärenden mot de båda partimedlemmarna Daniel Riazat och Lorena Delgado Varas. Foto: Pontus Lundahl & Christine Olsson/TT.

Vänsterpartiet har uppmanat Daniel Riazat och Lorena Delgado Varas att lämna sina uppdrag, vilket båda meddelar att de inte kommer att göra. Nu har ett uteslutningsärende inletts mot de båda styrelsemedlemmarna. ”Vi lämnar inte kampen”, förklarar Daniel Riazat på Facebook.

Det har stormat kring de båda vänsterpartisterna Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat de senaste åren. Inte minst sedan 7 oktober 2023, när de har hamnat i konflikt med partiledningen över hur partiet ska förhålla sig till den svenska Palestinarörelsen.

I dag stod det klart att Vänsterpartiet inlett uteslutningsärenden mot båda partimedlemmarna. Maria Forsberg förklarar beslutet i en skriftlig kommentar till Flamman:

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 20 augusti, 2025

SD-toppar minglade med dömd ekobrottsling: ”Trevlig tillställning”

Tobias Andersson är ordförande i riksdagens näringsutskott. Foto: Christine Olsson/TT.

Tobias Andersson, ordförande i riksdagens näringsutskott, undviker frågan om samröret med Allra-profilen undergräver förtroendet för utskottets arbete.

I tisdags kväll höll den tidigare Allra-vd:n Alexander Ernstberger släppfest för sin bok Staten mot kapitalet. Ernstberger dömdes till fängelse 2021 för mutbrott och grov trolöshet mot huvudman, efter att ha genomfört affärer där de själva berikade sig medan svenska pensionssparare förlorade 137 miljoner kronor.

Patrick Siegbahn, som var först med att avslöja Allras affärer på sin sajt Småspararguiden, beskriver Ernstbergers affärer under tiden på företaget som en ”katastrof”. Han understryker också att domen mot Ernstberger bara rör en enskild transaktion av ett dussin affärer på pensionsspararnas bekostnad.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 20 augusti, 2025

Ryskt vägval: Washington eller Peking

Eliterna kring Putin slits nu mellan att närma sig USA eller Kina. Foto: Alexander Zemlianichenko/AP/TT.

Den ryska makteliten har länge kunnat förena två berättelser om kriget: ett antiimperialistiskt uppdrag och ett messianskt försvar av västerländska traditioner. Men USA:s inviter riskerar att tvinga fram ett val.

När Donald Trump talade om Ukraina strax efter att han tillträtt, lade han fram förslag med betydande eftergifter till Moskva – bland annat ett formellt erkännande av Krim som ryskt territorium och att överge planerna på att släppa in Ukraina i Nato. Sex månader senare gör Kreml fortfarande anspråk på fem av grannlandets oblaster och vill inskränka landets säkerhetsgarantier.

Rysslands oförsonlighet sägs ofta spegla hänsynslösheten hos en enda man – Vladimir Putin – men förklaras bättre i ljuset av den debatt som följde på USA:s senaste invit till Ryssland. Även om två olika läger har uppstått är de överens om en princip: att inte ge vika en tum när det gäller Ukraina.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 20 augusti, 2025

Samarbete är bästa försvar

Mark Rutte smeker Donald Trump medhårs under ett möte i Vita huset. Foto: Evan Vucci/AP.

Från höger till vänster blåser upprustningens vindar i Europa, men är det verkligen fler tanks och artilleripjäser som behövs? Genom integration av de existerande försvaren kan man i stället uppnå säkerhet, undvika kapprustning och rädda välfärden.

Orden är redan bevingade.

”Du flyger in till ännu en stor framgång i Haag ikväll. Det var inte lätt men vi fick dem att gå med på fem procent!”

”Europa kommer att betala STORT, som de borde, och det kommer att vara din seger.”

Så löd sms:et från Nato:s generalsekreterare Mark Rutte till Donald Trump inför toppmötet i nederländska Haag i slutet av juni. Då bestämdes att de europeiska Natoländerna alla ska öka sina försvarsutgifter till de fem procent av BNP som Trump hade krävt. Det var en drastisk höjning från de två procent som Nato tidigare hade krävt av sina medlemmar och som bara ett fåtal länder levt upp till.

Under den efterföljande presskonferensen sade Rutte också att ”ibland måste pappa använda hårda ord för att få dem att sluta”, i en referens till Trumps hantering av det pågående kriget mellan Israel och Iran. Ruttes krypande för Trump fick många européer att skämmas. Men hans beteende visar hur underdånigt kontinentens ledare hittills har förhållit sig till den amerikanske presidenten, även om en genomtänkt försvarspolitik samtidigt kan leda till större självständighet från USA.

Detta behov aktualiserades inte minst av mötet mellan Donald Trump och Vladimir Putin i Alaska förra torsdagen, då de planerade att stifta fred genom att tvinga Ukraina att avträda stora områden utan att behöva fråga de jobbiga européerna.

Det är nämligen inte främst mer pengar som behövs om Europas försvar ska säkras.

Orden har också redan omsatts i handling. Enligt Financial Times expanderar europeiska vapenfabriker nu tre gånger så snabbt som före Rysslands invasion av Ukraina. De flesta är inriktade på ammunition och missiler åt det ukrainska försvaret. Men i de nya fem procenten som ska läggas kommer långt mer än så att byggas och köpas.

Europa har alltså antagit utmaningen från Trumps regering när den i vintras indikerade att Europa inte längre kan lita på amerikansk militärmakt för sitt försvar. Rent militärt kan det framstå som rationellt: kontinenten är uppenbarligen hotad av ett Ryssland som har invaderat ett europeiskt land, samtidigt som USA drar sig tillbaka – då måste man bygga upp ett nytt eget försvar. För detta ändamål är man nu till och med beredd att riskera den välfärd som européer så ofta är stolta över, särskilt gentemot amerikaner.

Kalkylen är dock feltänkt. Det är nämligen inte främst mer pengar som behövs om Europas försvar ska säkras.

2024 låg EU:s samlade försvarsutgifter på 3,75 biljoner kronor, vilket utgjorde 1,9 procent av den samlade BNP:n. Nästa år planerar Ryssland, som har ställt om till krigsekonomi, att spendera 7,2 procent på sitt försvar. Det utgör 1,95 biljoner kronor.

I absoluta termer lägger Europa alltså redan mer på sitt försvar än Ryssland.

Det som trots detta gör kontinenten sårbar är att den består av 27 separata arméer, med egna system, befälsstrukturer och organisationer. Så länge det är fallet är Europa inte redo för krig, oavsett hur mycket man spenderar på de enskilda försvaren. Som ekonomen Adam Tooze har påpekat har europeiska länder fått ut extremt lite av sina försvarsinvesteringar under de gångna åren. Hans slutsats är därför att Europa snarare än att dramatiskt öka försvarsutgifterna bör stärka det interna samarbetet.

Ökad integration mellan de europeiska länderna ifråga om allt ifrån upphandling till militär organisering samt förbättring av transportsystem, räcker för att göra det gemensamma försvaret operationellt och effektivt, menar han. Till exempel kan bättre kvalitet uppnås med gemensamma större upphandlingar i stället för det lapptäcke som existerar i dag, något som inte kostar mer pengar men som leder till långt mer effektiva resultat rent militärt.

Läs mer

Ett sådant samarbete kan också kräva nya institutioner och koordineringssystem, företrädesvis under EU:s hägn. Det lär visserligen inte heller vara gratis, men det skulle kosta långt mindre än de 30 biljoner kronor som man nu tänker spendera över tio år.

Med en sådan linje hade man undvikit kapprustning och nedskärningar i välfärden på försvarets altare. Nu ska Sverige som nyblivet Natoland i stället spendera en större andel av BNP än under efterkrigstiden – vilket då skedde för att man skulle stå utanför alla försvarsallianser. Vad förespråkarna för alliansfrihet tenderar att missa är nämligen att priset för neutralitet har alltid varit en stark egen militär.

Även i det ljuset framstår utökat samarbete som en attraktiv linje. Inte minst för en vänster som vill undvika ännu ett årtionde av åtstramning, men som måste hitta ett övertygande svar i försvarsfrågan i en tid som domineras av krig.

Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 19 augusti, 2025

Att flytta en stad – eller riva ett samhälle?

Kiruna kyrka flyttas fem kilometer bort. Inuti finns altarmålningen av prins Eugen som saknar kristna symboler. Foto: Matts Leiderstam.

Altartavlan i kyrkan som rullar genom ruinerna i Kiruna är som LKAB – fylld av guld och gröna skogar. Men löften räcker inte. Nu måste gruvans frukter även komma lokalborna till del.

Nu ska hon i väg. Den 600 ton tunga, 40 meter breda och lika höga kyrkan i Kiruna. Med sin rödbruna kroppshydda och lustiga lökkupoler kommer hon den 19 och 20 augusti att i majestät skrida över en specialkonstruerad väg, vilande på stålbalkar lika tunga som hon själv. Det handlar om en fem kilometer lång sträcka som går från den gamla, redan tömda stadsdelen, till en plats närmare nya centrum. Alla håller andan. 

Och visst lär det bli en spektakulär syn. Det som dock inte kommer att synas när SVT sänder live är hennes dyrbara last: prins Eugens altarmålning som gruvdisponenten och Kiruna-grundaren Hjalmar Lundbohm beställde av sin vän. Det monumentala verket är ingipsat i väggen och gick inte att montera ned, varför minsta skakning under färden kommer att få konservatorernas hjärtan att hoppa.   

Alla jag pratar med talar om gruvan med respekt, ja nästan kärlek. Men frukterna delas inte ut rättvist.

Altartavlan är märkvärdig på flera vis. Någon Jesus eller ängel syns inte till. I stället fick de som var med på invigningen 1912 häpet blicka ut över ett solbelyst landskap med frodiga lövträd i vad som ser ut som en het sommardag i Toscana. De fluorescerande färgerna med guldstänk nästan lyser upp den ölstugeliknande lokalen med elektriskt ljus. Som om prins Eugen hade velat skänka folket en biograf i stället för ett altare. Konsthistoriker har spekulerat. Ville han skänka kyrkan en naturlyrisk andlighet som kunde förena laestadianerna, samerna, högkyrkliga och kommunister? Prins Eugen, eller monsieur Oscarsson som han titulerade sig som konststudent i Paris, kallades ändå ”den röde prinsen”. 

Men motivet handlar mest om symbolik. Han ville framkalla ett mentalt tillstånd av salighet, guld och gröna skogar i bokstavlig tappning. 

På sätt och vis är målningen profetisk. Kyrkflytten är symbolen för det futuristiska projektet Flytta Stad. Inte bara för att undvika en katastrof när håligheterna under marken riskerar att kollapsa hela kvarter, utan för att borra sig ännu djupare in i Kiirunavaras innandöme. LKAB står visserligen för notan, som enligt tidigare beräkningar kommer att landa på 30 miljarder kronor, men det borde ändå betraktas som rea eftersom kommunen får nya enorma kostnader vid omställningen som måste tas någonstans ifrån. Många, särskilt mindre kulturföreningar, har blivit mos i maskineriet, vilket såklart är ett problem för det som ska bli Europas kulturhuvudstad 2029. 

Visst rullar pengarna in: under 2024 gjorde det statligt helägda företaget en vinst på 8,7 miljarder kronor. De pengarna kommer dock inte Kirunaborna till del. Väntetiden för en hyresrätt är minst tio år – tjugo år om det gäller stadskärnan – och den som behöver föda barn måste köra 1,5 timme till Gällivare. Skolorna saknar lärare och 35 procent av eleverna går ut utan fullständiga betyg. Det gör att det är svårt att få kunnigt folk, ja folk över huvud taget, att stanna kvar och söka sig dit för att ta några av de många lediga jobben. De som försöker pendla ger upp eftersom tågen norrut är så nedgångna att de luktar kiss och nattågen ser ut att läggas ner helt och hållet. I samebyarna som ser sina FN-stadgade rättigheter köras över av LKAB, kokar det av frustration.

Här kolliderar alltså starka intressen. Urfolk och kulturbygd utmanas i strävan efter ett livskraftigt Norrbotten, där de unika resurserna ger jobb och bidrar till klimatomställningen. Alla jag pratar med talar om gruvan med respekt, ja nästan kärlek. Men frukterna delas inte ut rättvist.

I Norge och andra länder finns regler som gör att en viss del av intäkterna tillfaller kommunen och lokalbefolkningen, men den svenska minerallagen utlovar bara en ersättning till staten. Det inte konstigt att folk förtvivlar inför denna resurskolonialism när de samtidigt ser sin hembygd jämnas med marken av bulldozrar.

Läs mer

Kungen är på väg norrut, likaså Carola och Kaj. Gruvan är trots allt en nationalklenod och 80 procent av Europas järnmalm kommer härifrån. 

Vad skulle gruvdisponent Lundbohm och prins Eugen tänka om de såg ner på spektaklet från sin himmel? Kanske att deras plan fullföljs hundra år senare. Det enda som möjligen överraskar dem är att altartavlans toscanska landskap är på god väg att bli verklighet i Kiruna.

Diskutera på forumet (0 svar)