För att minska fusket i Stockholms tunnelbanesystem har SL successivt bytt ut de gamla spärrarna som utformats som vändkors till skjutdörrar av plexiglas. Nu ökar antalet olyckor i spärrarna enligt ny statistik från MTR, som ansvarar för tunnelbanan i Stockholm på uppdrag av SL.
Under 2010 anmäldes 68 incidenter till MTR. Den siffran ökade under 2011 till 123 skador, nästan en fördubbling jämfört med föregående år, enligt de siffror som har begärts ut av Svenska Dagbladet. SL uppger att de ser allvarligt på de ökande olyckstalen och hänvisar till den stora inflyttningen i Stockholm som också leder till högre tryck på kollektivtrafiken. Man kommer också att genomföra en översyn av spärrarna.
Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) försvarar de hårdare kontrollerna av tunnelbanans resenärer och menar att de ökande intäkter som de nya spärrarna innebär är nödvändiga för SL:s ekonomi. Det är en inställning som får kritik av oppositionen i landstinget:
– Det är jätteproblematiskt att människor de facto gör illa sig. Vi ska minska fusket men aldrig skada våra resenärer, säger trafiknämndens andre vice ordförande Erika Ullberg (S) till SvD.
Erika Ullberg menar att det är svårt att uppskatta de verkliga siffrorna för hur mycket intäkter som försvinner från SL till följd av plankning. Hon påminner om de fuskanklagelser som riktats mot Securitas:
– Vi är kritiska till att man inte gått till botten med fuskanklagelserna mot Securitas, eftersom det är Securitas som redovisar hur mycket fusk och svinn som förekommer, säger hon till SvD.
Antalet anmälningar om skador i anknytning till pendeltågen minskade något, från 28 till 27, enligt siffror från Stockholmståg.