Smittspridningen i samhället tycks minska. Även om dödsfallen fortfarande ligger högt minskar antalet människor som får intensivvård i Sverige.
I Stockholm, som utgjort den hårdast drabbade regionen i Sverige, väljer landstinget då att dra ned på antalet turer i lokaltrafiken. Något som kan komma att leda till ökad trängsel och smittspridning.
– Redan nu rapporteras det att det blir fler och fler människor på tunnelbanan. Och folk kommer inte att resa mindre när semestrarna börjar – tvärtom kommer många stanna i Stockholm men vara lediga. Då blir det ännu mer.
Det säger Jannis Konstantis, från Seko Stockholms tunnelbaneavdelning.
Redan tidigt under smittspridningen i Stockholm klagade avdelningen när SL ville dra ned på antalet turer. Då fick de gehör. Turtätheten på tunnelbanan uppehölls. Bussarna däremot, som organiseras av Transport och inte Seko, fick rulla med färre avgångar.
Därmed ökade trängseln. Något som ledde till hård kritik från Folkhälsomyndigheten.
– Det är inte rimligt att man har storträngsel i kollektivtrafiken, det får man lösa, sade generaldirektör Johan Carlson till SVT då.
Den gången slutade det också med att turtätheten ökades.
Enligt oss är det pengarna som styr. SL vill inte betala MTR som kör tågen för mer än det här. Samtidigt skulle MTR kunna ta sitt ansvar och säga: vi skiter i pengarna, vi gör det som är bäst för folket.
Nu, menar Jannis Konstantis, är SL på väg att göra samma misstag igen. Fast på en ännu större skala. Den här gången minskar turtätheten också i tunnelbanan, och tågen kommer att köra med färre antal vagnar.
Det är inte heller ett Stockholmsproblem. Att regioner beställer eller inför trafik med lägre turtäthet under sommarmånaderna hör till det vanliga. I vissa fall kan det röra sig om förstärkt trafik till semestermål eller badstränder, men oftast handlar det också om att dra ned på den trafik som vanligen fylls med resenärer på väg till skolan eller jobbet.
Vid en rundringning som Flamman har gjort säger samtliga 21 regioner att någon form av förändring av lokaltrafiken kommer att ske under sommaren.
Sedan den trettonde juni kan svenskarna återigen resa mer än två timmar från hemmet utan att bryta mot folkhälsomyndighetens rekommendationer. Möjligheten att resa utomlands är dock fortfarande begränsad – även bland de länder som nu öppnar sina gränser gör man ett undantag för svenska medborgare.
Samtidigt förutspår många att svenskarna i högre grad kommer att välja att stanna hemma under semestern. Exakt vad det innebär för sommartrafiken är än så länge oklart.
Folkhälsomyndigheten avråder privatpersoner från att resa med kollektivtrafik så långt det överhuvudtaget är möjligt, men har inte ställt några specifika krav på de huvudmän som upphandlar trafiken.
– Folkhälsomyndigheten utfärdar föreskrifter och allmänna råd som gäller allas ansvar att förhindra smittspridning i samhället med anledning av covid-19-epidemin. Det är allas gemensamma ansvar, inklusive enskilda individer och arrangörer av kollektivtrafik, att följa myndighetens råd för att minska risken för smittspridning, säger Pernilla Engström, pressekreterare på Folkhälsomyndigheten, till Flamman.
I Stockholm räknar man i vanliga fall med en minskning av antalet resande på över 40 procent. Och man är beredd även på en annorlunda sommar, säger Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen i region Stockholm.
– I alla trafikområden kommer det finnas bussar som snabbt kan sättas in om det blir för trångt ombord och vid behov för att anpassa trafiken utifrån nya resmönster.
Dessutom, menar han, är minskad bemanning under sommaren en förutsättning för att alla anställda ska kunna få sin semester.
– De som jobbar i SL-trafiken behöver få den sommarsemester de behöver och förtjänar, bland annat för att vi ska kunna dra igång ordinarie vintertidtabell i augusti. Då är det rimligt att de flesta får sin semester när resandet går ner, säger Claes Keisu till Flamman.
Den förklaringen ger dock Jannis Konstantis inte så mycket för.
– Enligt oss är det pengarna som styr. SL vill inte betala MTR som kör tågen för mer än det här. Samtidigt skulle MTR kunna ta sitt ansvar och säga: vi skiter i pengarna, vi gör det som är bäst för folket.
Det yttersta ansvaret ligger dock hos den region som upphandlar resorna, enligt Jannis Konstantis.
– Jag kallar det för dubbelmoral att be folk att undvika resor eller inte trängas och samtidigt dra ned på trafiken. Arbetarklassen som måste till jobbet och bor i Fittja eller Norsborg, de kan inte säga ”jag går i stället.” Och de har kanske inte en bil som de kan ta i stället heller. Det är faktiskt en klassfråga.