I förra veckan presenterade regeringens utredare Susanne Lindh sina förslag om framtiden för Svensk kassaservice.
Antalet betaltjänster som utförs via Postens dotterbolag Svensk kassaservice har den senaste tioårsperioden minskat från 155 miljoner till 45 miljoner, och till år 2008 har siffran ytterligare minskat till 19 miljoner.
Skälen är ökad betalning via internet och via girolappar – tillsammans cirka 90 procent av alla transaktioner, enligt Lindh.
Statens ersättning till Posten för den grundläggande kassaservicen har samtidigt ökat, både i absoluta tal och per transaktion.
Och denna utveckling kommer att fortsätta, enligt utredningen. Förslagen är bland annat att staten ska minska användningen av utbetalningsblanketter – vilket i dag främst används till pensionärer samt till invandrare utan bankkonton – och att Svensk kassaservice läggs ned.
Från 2006 ska Post- och telestyrelsen bli en upphandlande myndighet, som köper tjänster från bankerna och från handeln. Den statliga garantin skall bara sträcka sig till orter där ”kommersiella alternativ saknas”.
– Det är orimligt att bankerna får betalt av staten för att ta hand om sina egna kunder trots att man redovisar nya miljardvinster varje år, säger Sekos förbundsordförande Janne Rudén i ett pressmeddelande.
Branschorganisationen Svensk handel välkomnar utredningens förslag och Ica har sagt att butikerna har goda förutsättningar att ta på sig uppgiften.
Hur exakt det ska gå till är inte klart – utredningen föreslår en ny utredning för att komma fram till en branschöverenskommelse med bankerna.
Inte heller är det klart vem som ska utföra de olönsamma uppgifterna. Glesbygdsorganisationer har varnat för att 200 orter kan bli utan service.
I ett pressmeddelande varnar (v):s riksdagsledamöter Karin Svensson Smith och Karin Thorborg för att Svensk kassaservice blir en Svarte Petter som ingen tar ansvar för.
– Svensk kassaservice kan inte avvecklas förrän man har garantier för att någon tar på sig ansvaret för betalservice för de 175 000 personer som idag inte har något annat alternativ, skriver de.
Seko menar också att Svensk kassaservice redan genomfört en del effektiviseringar och idag går med nollresultat.
– Vi vill vara kvar i Posten och få samarbeta med postservicecentra. Jag kan inte se att utredarens förslag skulle göra betaltjänsterna billigare för staten, säger Margaretha Rosén, Sekos förhandlingsansvariga i Svensk kassaservice, till Sekomagasinets nätupplaga.