En ny sajt hänger ut civilklädda kontrollanter på Göteborgs spårvagnar. Facket är kritiskt mot metoden – men menar samtidigt att Västtrafik skapar otrygghet för de anställda.
I början av februari kliver de första civila biljettkontrollanterna ombord på spårvagnarna i Göteborg. Utöver den id-bricka som måste vara synlig är de klädda precis som vilken resenär som helst, utan uniform eller den klassiska ”vita kepsen”.
Kort därefter ligger många av deras ansikten uppe på hemsidan Kontrollantkoll, som den autonoma vänstergruppen Framåt kamrater ligger bakom. Civilkontrollanterna uppmanas ”skaffa ett hederligt arbete” med en sarkastisk länk till Platsbanken, och kallas ”aggressiva och hänsynslösa låtsaspoliser [som] ska leta fattiga stackare att förstöra dag och liv för.” Guiden ”Hur du plankar i Göteborg” innehåller en mängd rutinerade tips för den som vill åka gratis.
Läs direkt. Bli prenumerant!
Få tillgång till alla artiklar och exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Är du redan prenumerant? Logga in
Västtrafik har hotat med rättsliga åtgärder och Transportarbetareförbundet, det fack biljettkontrollanterna är anslutna till, har kritiserat metoden.
– Det blir ett arbetsmiljöproblem, säger Johan Nyman (bilden), regionalt skyddsombud på förbundet, till Flamman.
– Syftet är att lättare komma undan kontroll, men risken är samtidigt att du skapar en hotbild mot de anställda. Man får komma ihåg att det bara är arbetare som gör sitt jobb, det kan vara människor som inte fått andra jobb eller inte vill bli av med a-kassan. Det är inte som att alla som utför detta går runt och njuter av det, vissa kan vara tvungna att ta de jobben som erbjuds.
Samtidigt uttrycker han en förståelse för den grundproblematik som lyfts fram av Kontrollantkoll: att få struntar i att betala för nöjes skull.
– Det finns folk som måste använda kollektivtrafiken och inte har råd med det. Vissa, som studenter och pensionärer, åker redan gratis många tider på dygnet. Hade man haft ett mer framsynt politiskt system hade man utvidgat de här skyddade grupperna, och låtit folk som måste ta sig fram göra det. Annars tjuvåker de, och enda skillnaden när man nu inför civila kontrollanter blir att de gör det under skräck. Det är en politisk fråga, och man borde lösa den politiskt i stället för att jaga folk.
Civila kontrollanter är en kontroversiell fråga även hos Transportarbetarförbundet, som avrådde från att införa åtgärden med hänvisning till en potentiellt mer hotfull arbetsmiljö.
Man får komma ihåg att det bara är arbetare som försöker göra sitt jobb, det kan vara människor som inte fått andra jobb eller inte vill bli av med a-kassan.
Västtrafiks egna undersökningar visar att endast 28 procent av resenärerna stödjer beslutet, och så sent som 2019 menade bolaget själva att det ”inte var lösningen”. Nu har idén trots det blivit verklighet, efter en motion av Moderaterna i regionfullmäktige.
Peter Hermansson, M-politiker och tidigare ordförande för Västtrafik, förutspådde i julas att kontrollerna skulle få ”stor effekt”. Johan Nyman är skeptisk.
– Jag har inte sett några utredningar om vilka effekter beslutet har fått, varken på arbetsmiljön eller om det faktiskt funkar som tänkt. Det känns som att man skjuter från höften och poserar politiskt. Folk gillar inte fuskare, det förstår jag. Samtidigt är det skillnad på en som stjäl en limpa bröd för att den svälter, och en som skannar tre oxfiléer och lägger fem i påsen.
Flamman har sökt gruppen bakom Kontrollantkoll.