Okategoriserade 03 mars, 2005

Facket har alltid hållit kvinnor utanför

– Jag ska anmäla som arbetsskada att jag blivit en morgonmänniska, skämtar Maria Hamberg. <br /> Hon kan inte begripa varför industriarbetare fortfarande måste gå upp fem på morgonen.<br /> – Varför plåga folk på det sättet?

Vi sitter på ett fik i Södertälje med kvällsmörkret utanför fönstret. Maria Hamberg har beställt fruktpaj och en liten kaffe latte. Hon berättar om den bok hon velat göra så länge och äntligen fått sammanställa, om kvinnor i metallindustrin. Och hon berättar hur det kom sig att hon själv gick från sjukhuset till verket i Luleå i början av 1980-talet.
– Jag hade läst på universitetet men ville inte bli akademiker. Det är ju arbetarna som är kraften i samhället, det är där det händer. Det var där jag ville vara.
Efter 20 år i Stockholm talar hon fortfarande en påtaglig norrländsk dialekt. När hon kom till Stockholm började hon först arbeta på Kooperationens charkfabrik vid Medborgarplatsen. Hon talar bittert om Konsum som svikit sina medlemmar och sin kooperationstanke. Hon berättar att hon blev kallad svartfot en gång på 1980-talet när hon hade en Icakasse i handen.

Några gjorde hålen, Maria Hambergs och Roine Janssons bok som utkom i höstas, innehåller akvareller och berättelser från verkliga livet. Allt har verklighetsbakgrund och bygger på ett ingående och utdraget arbete med intervjuer, anteckningar, möten och fler intervjuer.
– Vissa har jag träffat flera gånger. Jag har gjort djupintervjuer som jag spelat in på band och sedan skrivit ut alltihop. För att vara sann måste jag komma nära.
Men boken är ganska svart, påpekar jag. Arbetsglädjen och sammanhållningen finns där men mest är det ju förtrycket och smärtan.
– Tycker du det? Men de som medverkat i boken säger att bilden stämmer. Jag var rädd att den skulle bli kolsvart, men ljuset finns ju där. Och glädjen.
Ändå håller hon med om att kvinnorna i industrierna, trots förtrycket från såväl chefer som kolleger och dubbelarbetet med hemmet, de söker inte sammanhållning sinsemellan.
– Nej, det gör de inte. Det beror delvis på att de är sexobjekt. Det skapar en konkurrens, som blir strukturell. Det kallas ibland kvinnligt käbbel men det är det inte, det är en mekanism på grund av objektifieringen.
Boken Några gjorde hålen kom till efter att idén hade legat och grott länge, kanske 25 år fast hon inte visste om det själv.
– Jag har besökt arbetsplatser som liknar min egen. Jag vet vad de pratar om. Jag känner igen maskinerna och arbetsmomenten. Det är därför jag kallar berättelserna för dokumenteller. Det är ju sant alltihop även om det inte är bokstavligt sant. Ibland blev jag arg på mig själv för att jag gjort det så svårt för mig.
– Sedan 1960-talet har det blivit mer möjligt för kvinnor att ta industrijobb. Det är bra, för de är friare. Visst, du kan inte gå på toa när som helst men det kan du inte i kassan på Konsum heller. Men du tjänar mer i industrin och kan i alla fall röra dig på golvet.

– De kvinnor jag skriver om är inga feminister. Man kanske kan tycka att de låter sig hunsas men de håller avstånd till basarna. Och även den mest försagda kan bli förbannad.
– Den organiserade kvinnorörelsen, den som syns, har inte talat i vårt intresse utan i någon annans. Den kvinnorörelsen har inte slagits på järnverk eller för traversförare. Arbetare är några som inte finns – vi är dödförklarade. Man känner sig som en relik!
Marias skratt står inte i motsättning till det brinnande allvaret. Jag blir inte klok på vad hon egentligen är för typ – är hon mest moderlig eller mest flickaktig? Svaret är väl att hon inte är någon sådan typ alls. Hon är arbetare och mycket stolt.
– Jag var med i Grupp 8 när jag bodde i Luleå. Den bestod av medelklass och högutbildade som gjorde sig till företrädare för alla kvinnor. När jag legat på BB 1982 då jobbade jag som svetsare och plåtslagare frågade de mig efteråt: Åt du upp moderkakan? Det fanns en väldig distans.
– De som arbetade på järnverket kunde inte ha sina barn på dagis eftersom de jobbade i skift. Kommunen ordnade nattis. Men järnverkarna ville inte sätta sina barn där. För de kom hem mitt i natten och den tiden fick de inte hämta barnen. De som arbetade inom sjukvården eller som poliser kunde ha barnen på nattis, men inte de som jobbade treskift eller femskift. De fick fortsätta be grannen eller mormor om hjälp. Sånt tog aldrig kvinnorörelsen upp. Och så gnällde de på att det bara var medelklassen som hade barn på dagis. Det är likadant idag.
Kan det verkligen vara så? Har inte kvinnorörelsen kommit längre? Är det inte en mer mångfacetterad kvinnorörelse idag, som liksom grott sig fast i medvetandet mer än någonsin tidigare? Vilken kvinnorörelse? kontrar Maria Hamberg. Hon berättar om när Livets ord demonstrerade mot aborträtten, då hon fortfarande jobbade på charkfabriken i Stockholm. Det samlades en hel hop människor, spontant upprörda. Men någon kvinnorörelse syns inte till.
– Det finns några som river ner H&M-affischer eller ordnar manifestationer. Men de uppenbara tecknen på kvinnoförtryck har inte försvunnit – och de försvinner inte för att Göran Persson kallar sig feminist.
Det märks på reklamen. Det märks eftersom det är möjligt att avskeda en person som blir gravid. Maria vill inte kalla det en fullständig backlash, men ändå. Dagis kan faktiskt ifrågasättas i debatten idag. Det skulle plötsligt kunna bli avgiftsbelagt att göra abort eller svindyrt med preventivmedel. Det är inget feministparti eller någon Leijonborg garant mot, påpekar hon. Men bristen på organisering har inte bara drabbat kvinnor.
– Arbetarklassen står inte heller upp. Det skulle vara där som försvaret finns, för demokratiska rättigheter, oavsett om det är kvinnors, invandrares, ungdomars eller arbetsrätt. Det är de som arbetar och genererar pengar som kan stå upp.
– De som kallar sig feminister ser inte detta. De vill inte buntas ihop med några som bygger bilar.
Vilka talar du om? Vilka är det som kallar sig feminister?
– De som syns i media. Jag har inte så mycket gemensamt med professorer i litteraturhistoria.

Maria Hamberg berättar om när hon allra först hamnade inom industrin. Hon tog ett vikariat på masugn 1 som första kvinna. Folk kom på nätterna för att titta på. Som om hon var en sorts sevärdhet. Detta var 1980. Hon har aldrig ångrat sitt vägval.
– Det är högt i tak hos arbetarna på golvet. Det är för att ingen har ett jobb som innefattar karriär. Det finns så klart baktaleri men mindre än högre upp och mindre än bland akademiker.

Men vad kommer det sig då att det faktiskt inte finns någon vidare sammanhållning mellan kvinnorna?
– Det beror på brister hos arbetarrörelsen. Den hade kunnat bygga upp kvinnorörelsen inom facket. Fortfarande på 1960-talet fanns särskilda kvinnolöner och avtalsklausuler för kvinnor. Inom gruvindustrin långt in på 1970-talet var det förbjudet för kvinnor att arbeta under jord på grund av farliga gaser – men det var kvinnlig personal som serverade mat under jord. Facket betraktade det som ett hot att det kom in kvinnor inom deras yrken, att de skulle dra ner lönerna eller konkurrera om lönerna. Klart att det sker om man låter sig splittras!
Facket har ända sedan 1800-talet hållit kvinnor utanför, menar Maria, men kvinnorna var ju tvungna att arbeta ändå. Männen inom arbetarrörelsen ser inte att kvinnor särbehandlas och att det är strukturellt. Hon berättar om en sociologisk studie som gjordes av Göteborgs universitet vid en porslinsfabrik under 1980-talet. Det anställdes lika många kvinnor som män och de fick samma lön och arbetsuppgifter. Efter ett år hade fler kvinnor än män sagt upp sig. De kvinnor som var kvar skötte tvättställ medan karlarna gjorde toalettstolar. Tvättställen gjordes på ackord medan toalettstolarna gjordes till månadslön. Kvinnorna kunde aldrig komma upp i samma ersättning som karlarna. Men kvinnorna lyfte flera ton mer per dag.
– De nya monotona jobben går till kvinnorna. Om en ny lyftmaskin tas i bruk så vips är det karlar som tar över det arbetsmomentet. Så är det överallt.
Arbetarrörelsen är tillbakapressad, menar Maria Hamberg. En arbetsgivare hade inte kommit undan med att avskeda en gravid på 1980-talet.
– Det är slående. Eller titta på sjukskrivningarna. Det är klart att en massa saker har blivit bättre. Men se på Trollhättan, där har de infört flygande rast, så man inte kan umgås med någon. Vid Pripps kom det på 1990-talet. Det tar död på det sociala, gör det förstås omöjligt att organisera sig och är själsdödande.
Arbetarrörelsen har börjat förlora mark för att den inte sett vad den haft att vinna eller inte förstått hur den ska förhålla sig. Till invandrare till exempel.
– De har setts som ett hot istället för allierade. Det borde ha varit arbetarrörelsen som stått i bräschen och slagits för invandrares rätt.

Någonting som slog Maria när hon arbetade med sin bok var att ingen gick till facket. De kvinnor som tagit strid har inte tagit strid genom facket.
– Om du har blivit orättvist behandlad av en bas eller kollega, måste du först övertyga facket om det. Om att du blivit illa behandlad, om det rör sig om mer sublima saker som anspelningar eller att du alltid får de sämsta jobben. Fackklubbsordföranden vill inte se det om det inte handlar om olagligt avsked eller något annat som är alldeles klart. Då väljer kvinnan att ta strid på annat sätt. Hon byter arbetsplats eller allierar sig med en annan kvinna. Eller chickanerar honom inför andra. Egentligen har hon då tagit en kamp som inte förs in i protokollen och inte kommer att gå till historien.
– Kvinnor har självklart gemensamma intressen men kvinnor drabbas inte lika. Jag har mer gemensamt med mina manliga arbetskamrater på Scania än med Gudrun Schyman eller Antonia Ax:on Johnsson. Jag kan få förståelse från mina manliga kolleger men kvinnor har varit för dåliga på att ta strid – för det är inte så himla lätt. Men det är inte nattz nu har hon ombetts anordna ett likadant seminarium som det som hölls vid boksläppet.
– Förläggaren blev uppringd av en mamma till en av dem jag intervjuat. Hon hade aldrig läst en bok förut. Jag hoppas att de som läser den ska känna att de finns.

Kommentar 18 juni, 2025

Paulina Sokolow: Det är Fokus lupinfascism som är invasiv

I en krönika i tidningen Fokus jämför människor med ohyra. Rensningsretoriken är direkt farlig, skriver Paulina Sokolow i ett svar. Foto: Lise Åserud/NTB/TT.

Jag förstår att det är kittlande för högerkrönikören Anna Nachman att jämföra människor med lupiner, som ska slängas ”i svarta sopsäckar som brännbart avfall”. Men det är de som förpestar klimatet.

”All mångfald berikar inte – invasiva arter hotar de egna” lyder rubriken på Anna Nachmans senaste krönika i Fokus. Jag förstår så klart att syftet: att sådana som jag ska bli upprörda. Så låt mig göra er nöjda.

Även om alla över fjorton år förstår rubrikens budskap, och anar mellan raderna vilken sorts mångfald som inte berikar, får den som tar sig in bakom betalväggen först en lektion i frejdig naturrutan-ton om hur brandgula nyckelpigor tagit sig in i svensk natur och orsakat bitna barnarmar och utträngning av den gulliga röda som vi känner till. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 18 juni, 2025

Efter Gaza måste frikyrkorna välja väg

Jesus överblickar flanken av Sankt Porfyrios-kyrkan i Gaza, där stadens kristna samlas för mässa trots de israeliska attackerna. Foto: Omar Ashtawy/APA/Zuma/TT.

I min barndoms pingstkyrka var det självklart: Gud hade utvalt Israel, och vi skulle stötta staten. Men när bomberna faller över Gaza och lidandet växer, är det dags att avslöja den kristna sionismen för vad den är – en farlig irrlära som får människor att blunda för krigsbrott.

Den 5 april 2024 talar den kristna SD-profilen Alexander Christiansson inför hundratals delegater på Jerusalem Prayer Breakfast, en lobbyorganisation som vill föra samman mäktiga politiker och kristna ledare i stöd för Israel.

Mötet hålls på Elite Hotel Marina Tower i Nacka, och Christiansson berättar att det är en speciell samling för honom. Israel har, börjar han, varit ”en del av mig, det har varit i min dna sedan min ungdom.” Det var inte självklart att sonen till den frikyrkliga rockikonen Ulf Christiansson, sångare i bandet Jerusalem, skulle hitta in i politiken. Men när han gjorde det var syftet klart: ”Den första motion jag lade fram i riksdagen var att flytta [svenska] ambassaden från Tel Aviv till Jerusalem,” berättar han på frukosten.

Rummet fylls av applåder.

Förutom Christiansson deltar Svante Rumar, tidigare pastor från Livets Ord, och Lars Enarson. Enarson har en stor följarskara på Youtube, och är en av Sveriges mest kända kristna sionister.

Det hela slutar i ett bönemöte, där stödet för Israel vävs samman med kristet lärjungaskap och en kamp mot världens ondska. Rumar leder slutbönen: ”Vi ber för den israeliska armén. Vi ber för flygvapnet och alla andra försvarsgrenar. Låt din vilja ske i Gaza.”


Att Israels folk är utvalt av Gud, och att kristna därför bör stötta staten Israel var en vanlig talepunkt även i pingstförsamlingen där jag växte upp. För Lewi Pethrus, som ledde både Pingströrelsen och det politiska partiet Kristdemokraterna, var det självklart att grundandet av Israel år 1948 var Guds verk.

Inom den svenska frikyrkligheten lever föreställningen om att staten Israel är en del av Guds plan kvar – ibland som en aktiv kraft, andra gånger som ett mer oreflekterat arv.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Essä 18 juni, 2025

Birgitta Eds existentiella herrgård ger mig mardrömmar

Bild: Jaana-Kristiina Alakoski: ”Beste”, blandat material 2025.

Den nya folkhälsosatsningen på existentiell hälsa vill få oss att sluta grubbla – och gå tillbaka till jobbet.

Livet är meningslöst.

Så känner åtminstone var fjärde svensk, enligt en rapport från 2023. Ångest må vara vår arvedel, men så ensamma, uttråkade, sömnlösa och deprimerade som vi är i dag har vi inte varit på 50 år. Andelen som upplever livet som meningslöst har fyrdubblats på bara två decennier.

Så, vadå? Ska alla in i psykvården? Nej, åtminstone inte enligt socialminister Jakob Forssmed. Han har hittat ett nytt favoritbegrepp: existentiell hälsa. På Forssmeds initiativ har regeringen gett i uppdrag till Folkhälsomyndigheten att utreda hur arbetet kan komma i gång. ”Existentiell hälsa”, står det i regeringens pressmeddelande, ”kan beskrivas som förmågan att tro på, ta vara på, förhålla sig till och känna mening med livet.”

Första gången jag hörde begreppet skrattade jag rakt ut. Jag kunde för mitt liv inte förstå hur de två orden hängde ihop. Jovisst, man måste väl ha en smula hälsa för att fortsätta existera, men utöver det? Handlar det om att minska rökningen bland franska existentialister? De dog ju av sina lungproblem för femtio år sedan.

Nu har jag läst på, och jag skrattar inte längre. Jag är faktiskt jävligt oroad. När man tränger in bakom de suddiga myndighetsflosklerna, och granskar implikationerna av begreppet, framträder bilden av ett sjukt samhälle.


Existentiell hälsa är en sekulär översättning av spiritual health (ett forskningsområde som bland annat påstår sig ha visat att man röker mindre om man tror på Gud, så Sartre hade kanske kunnat få lite hjälp där). Andlig hälsa handlar om att känna att ens liv står i relation till ”något större”, en aspekt som fått hänga med till det vagare svenska begreppet. I rapporterna från Folkhälsomyndigheten, som publicerades i december förra året och i mars i år, framgår framför allt att man inte riktigt kan slå fast vad som menas med existentiell hälsa.

Men ”det kanske inte heller är önskvärt med en definition”, säger utredaren Emma Lindholm i en intervju. ”Då är risken att man också väljer bort vissa aspekter. Det är subjektivt och kan ändras under livets gång.” Existentiell hälsa ska alltså vara… allt man vill att det ska vara? ”Vårt arbete”, skriver de sfinxaktigt i rapporten, ”visar både att existentiell hälsa kan mätas och att existentiell hälsa är något omätbart.”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar/Kultur 17 juni, 2025

Paulina Sokolow: Irans kvinnor befrias inte av rosa bomber

Bilder av Israel som ett land för frigjorda kvinnor är en seglivad nationell myt. Foto: Skärmdump, Ronen Zvulun/AP.

”Kvinna, liv, frihet”, dundrade Netanyahu till det iranska folket samma morgon som bomberna regnade över Teheran i fredags. Men med tanke på fascistpacket han styr med är han knappast någon kvinnornas beskyddare.

En grupp unga, välväxta kvinnor i höga stövlar, tajts och hårsvall står i formation och struttar runt i en synkroniserad bensparkardans à la Beyoncé. Jag fattar att det mobilen visar är AI-slask, generisk mjukporr. Ändå stannar jag upp och kollar klart. Den som delat filmen är en gammal bekant som på instagram de senaste 20 månaderna varvat bilder från familjehögtider och karriärframgångar med klipp av morska IDF-soldater, hejarop till Israels eurovision-sångerska och kampanjer om att släppa gisslan.

Undertexten till dansvideon som fångar min uppmärksamhet. ”Befria Iran. Kvinna, liv, frihet. Rädda Israel.” Det kurdiska slagordet jin, jiyan, azadi blev känt för världen som ett feministiskt stridsrop från de förtryckta kvinnorna i Iran efter mordet på 22-åriga Mahsa Amini 2022. Bombningarna sker alltså inte bara av egenintresse, utan är en räddningsaktion av iranska kvinnor, som de stora starka israelerna ska befria från religiöst förtryck.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 17 juni, 2025

Friskola bytte böcker mot USA-tema – hotas av miljonsmäll

”Fortitudo” betyder mod eller tapperhet på latin. Foto: Liz Fällman.

Amerikanska gymnasiet, ”en svensk skola med amerikanskt mindset”, är en av Sveriges snabbast växande friskolekoncerner. Men lärare vittnar om ohållbar arbetsmiljö – och nu åker bolaget på en miljonsmäll från Skolinspektionen.

Friskolekoncernen Amerikanska gymnasiet kan behöva betala två miljoner kronor i vite till Skolinspektionen, efter en granskning av koncernens skola i Uppsala.

För att undvika miljonvitet måste man innan den 14 november ”se till att samtliga elevers läsår omfattar minst 178 skoldagar” och rätt antal undervisningstimmar – samt att eleverna har ordentlig tillgång till specialpedagog och läroböcker, och att de digitala läromedel man har använt i stället för läroböcker faktiskt fungerar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 16 juni, 2025

Palmecentret förlorar miljonbelopp: ”Orbanisering”

Biståndsminister Benjamin Dousa (M) och Jakob Granit, generaldirektör på Sida, besöker ett svenskt biståndsprojekt i Uganda. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT.

Efter en ändring i sista sekunden stoppas bidrag på 68 miljoner kronor till Palmecentret. ”Svårt att tänka att det inte är riktat mot oss”, säger generalsekreteraren Oscar Ernerot, som beskriver stödet som bortskuret med ”kirurgisk precision”.

– Tråkigast är beskedet såklart för alla våra partners och verksamheter ute i världen, som kommer drabbas hårdast av det här, säger Oscar Ernerot, generalsekreterare för Palmecentret.

– Inte minst i Palestina, vilket är särskilt allvarligt just nu, där vi stödjer fackföreningar, kvinno- och ungdomsorganisationer. Men även i södra Afrika och Colombia.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Folket som den israeliska litteraturen vill glömma

Tvångsförflyttningarna av palestinierna skildras på olika sätt i i den israeliska litteraturen. Foto: AP.

Om Israel ska göra upp med sin historia måste glömskan först konfronteras på allvar. Theo Vareman reflekterar över hur 1948 skildrats i palestinsk och israelisk skönlitteratur.

Nyinflyttad i London stod jag en dag vid hylla O i bokhandeln på Gower street och hade framför mig merparten av Amos Oz författarskap. Det var som att träffa en gammal vän. Oz – fram till sin död Israels mest erkända författare – är en av dem jag ständigt återvänder till. Dels tilltalas jag av melankolin hos de ofta sökande, förvirrade huvudpersonerna, dels är han en mästare på att skildra barnets perspektiv, även under dramatiska historiska skeenden. Jag lämnade bokhandeln med kortromanen Panter i källaren från 1995.

Läsaren får följa Proffy, en tolvårig pojke i Jerusalem under året som leder fram till Israels grundande. Kampen för ett eget land letar sig in i Proffys och hans vänners lekar, något som kompliceras av att Proffy samtidigt blir vän med en brittisk soldat som vill bättra på sin rostiga hebreiska. I slutet av boken blir leken allvar, när FN meddelar sin delningsplan för Palestina och drömmen om en judisk stat plötsligt tycks inom räckhåll.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Kvinnor som skrattar är inte kannibaler

Paris Hilton talade med en mörk alt som del av sin varumärkesförflyttning. Foto: Chris Pizzello/AP.

Anne Carson rannsakar synen på ljusa röster genom historien. Skojigt, tycker Hanna Johansson om den nyutgivna essän ”The gender of sound”.

Mot slutet av The gender of sound, en essä som första gången publicerades i en samling 1992 och som tidigare i år kom i en tunn, snygg nyutgåva av Silver press, håller Anne Carson ett tal till naivitetens lov. Eller, så här: hon förutspår att hon kommer att få kritik för sitt spretiga sätt att besvara den fråga som essän uppehåller sig vid: ”Hur påverkar våra föreställningar om kön hur vi uppfattar ljud?”

Carson är professorn i klassiska språk som blivit berömd för sitt säregna, poetiska sätt att förhålla sig till antikens källor. I The gender of sound vänder hon sig också dit. Aristoteles föreslog att kvinnors ljusa röster är ett bevis på deras inneboende ondska, eftersom modiga varelser – som lejon, eller tjurar – gör djupa, mörka läten. Ju tyngre testiklar, fortsätter han, desto djupare röst; de fungerar som ett slags lod för stämbanden. I litteraturen är kvinnors ljud okontrollerade och kaotiska: högljudda skrik, vilda skratt, ylanden, gäll klagosång, utrop av smärta eller njutning. De är verbalt inkontinenta, fjolliga, skvallriga. Ofta påtalas likheten mellan kvinnans mun och kvinnans kön, vars läppar bör hållas slutna. I Odyssén ber Telemachos vid ett tillfälle sin mamma Penelope att hålla käften. Under hellenismen hände det att röstövningar ordinerades för att bota fysiska och psykiska besvär hos män, medan en kvinna som använde sin röst för mycket ansågs kunna drabbas av menstruationsrubbningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

V-profilen om Järvaveckan: ”Lobbyister har tagit över”

Magdalena Andersson talar först till folket i Gaza och sedan till de församlade under Socialdemokraternas dag på Järvaveckan. Foto: Liz Fällman.

Årets Järvavecka är den tionde i ordningen. Mohamed Nuur, lokal V-profil, ser skeptiskt på utvecklingen för både veckan och politiken i stort.

– Jag får lite av en tvångstanke att skriva ”Kuken” på den, säger Ung vänster-medlemmen vid klistermärkesbordet om Sverigeflaggan på den USA-Sverige-pin hon hittat på marken. Troligen har någon från Amerikanska Handelskammarens granntält tappat den.

Utöver dem är Vänsterpartiets monter på Järvaveckan omringade av Tibble Gymnasium, samt läkemedelsföretagen Astra Zeneca och Chiesi Pharma. Överallt syns loggorna för huvudsponsorerna: Axel Johnson-gruppen och Gålöstiftelsen. Väderprognosen över Spånga IP är polisdrönare och spridda regnskurar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

Allan är homosexuell – ska utvisas till Ryssland

Allan, 41, har förts till förvar – i väntan på att utvisas till det homofoba Ryssland. Foto: Privat / Mikhail Metzel/AP

41-årige Allan flydde till Sverige för att slippa kriga för Putins hbtq-fientliga regim. Nu skickas han tillbaka, då Migrationsverket menar att han motsatt sig deras arbete. ”Medan jag sitter inspärrad är de som hanterat mitt fall lyckliga, fria, och förbereder sig antagligen för midsommar”, skriver han till Flamman.

– Jag är väldigt förvirrad, superstressad nu, säger Allan, 41.

Han kan inte prata länge, men tackar för samtalet. Uppkopplingen är sprakig, och mobilen är lånad. Hans egen blev tagen när han fördes till Migrationsverkets förvar. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)