Inrikes 10 januari, 2025

”Svenska Akademien borde ta LSD”

Historikern Lars Trägårdh vill att medborgarna snarare än experter bestämmer Sveriges kulturkanon. Foto: Lisa Mattisson.

Flamman träffar den uppstudsige historikern Lars Trägårdh på psykedeliska kvarterskrogen Babajan – för att reda ut om hans arbete med kulturkanon är ett konstprojekt.

När Lars Trägårdh slår sig ned bredvid mig på psykedeliska baren Babajan i Stockholm undrar jag om han någonsin har smält in.

Svensken som älskar USA. Individualisten som leder en statlig utredning. Historikern som tagit psykedelika.

Han har dessutom kontor på Solidaritetshuset, tillsammans med Flamman och ett 40-tal föreningar med inriktning mot internationella frågor och fred. På stormöten skymtas ofta den eleganta 71-åringens scarf bland koftorna.

Har han alltid varit så här?

Jag beställer två iskalla bärs och börjar lyssna.

På internatskolan i Sigtuna fanns på 1960-talet en husfar som kallades Järnhandsken, då hans ena arm slutade i en krok i en läderhandske.

När en ung Lars Trägårdh bröt mot en regel ställdes han inför två val: ”straffläggning”, som innebar att sova med öppen dörr på lördag eftermiddag, eller en örfil med handsken.

– Han trodde i sin enfald att jag skulle välja det första. Men jag insåg omedelbart att det skulle innebära en livstid av förödmjukelse, medan smärtan skulle vara över på 50 sekunder. Dessutom skulle jag framstå lite som en hjälte. Så det var ett lätt val.

Han hörde rykten om tjatten, invigningsriten där elever snörades in i en säck med en kniv och kastades i vattnet. För att överleva behövde man skära upp säcken och simma upp. Han misstänkte att det var en skröna, men hade svårt för den stränga stämningen.

Han hade folkhemmet att tacka för möjligheten.

I love it! Även om jag inte håller med dem om allt så finns en uppstudsighet som jag tycker om.

– Det här är socialdemokratins hegemoniska höjdpunkt. De får för sig att skapa ett riksinternat. Så varför skulle de med skattepengar finansiera institutioner som återskapar överklassen? Det var en förlängning av saltsjöbadsandan. De ville försäkra sig om att den svenska exportindustriöverklassens barn förblev svenskar.

Men man kunde inte sälja in det som att man daltade med överklassen, utan som att man ville ta hand om behövande barn från glesbygden. Internaten skulle ge alla en ärlig chans.

Läs mer
Psykoanalysen är tillbaka för att nysta upp både våra inre liv och samhället. Illustration: Adobe stock.
Utrikes 02 januari, 2025

Pappa är hemma

– Det är där jag kommer in i bilden. Jag var det ideala socialfallet, från en skilsmässofamilj men akademiskt högpresterande. Samtidigt var jag uppstudsig och ogillade pennalismen. Jag finner den fortfarande vidrig.

Nog hade Lars Trägårdh energi. Han tog över skoltidningen, och publicerade en undersökning om vad eleverna tyckte om lärarna. I en reklamplansch för tidningen står det:

VAKNA! Du är en SS:are/Du är idéfattig/Du är initiativlös/Du är ansvarslös/Bli aktiv!!!!!!!!!!/Du är en nolla!!!/Vakna, gör någonting!

– Till slut blev jag relegerad, säger han nöjt.

Jag gör en mental notering om ännu en kontrast: socialfallet som vände sig mot folkhemmet.

I bakgrunden varvas meditativ sitarmusik med proggrock, i fönstren syns hinduiska figuriner, och någonstans har någon målat 70-talsgurun Timothy Learys citat om att slappna av och flyta med.

Vyer. På Mount Baldy utanför Los Angeles samlades 1970-talets hippier för att meditera och ta LSD. Foto: Yuval Helfman/Adobe Stock.

Det är ingen slump att jag ville ses här. I en intervju har Lars Trägårdh sagt att han tagit LSD i Death Valley i Kalifornien, en klassisk plats där även Michel Foucault trippade. I boken The last man takes LSD skriver Mitchell Dean och Daniel Zamora att han återvände till Frankrike som nyliberal, med ett ”hat” mot socialistledaren François Mitterands vänsterprojekt.

Jag har själv skrivit en bok om psykedelika, och är nyfiken på när han tog det senast.

– Det var ett tag sedan nu. Men i går kväll pratade jag med en vän från Nederländerna som varit på en tredagars seans. Det går att prata om njutning på ett helt annat sätt i dag, säger han och fortsätter:

– Men på den tiden tog jag det på stort allvar. Vi hade seanser i en stuga i Mount Baldy, en magisk plats där det ligger ett känt zenkloster. Någon tog en mindre dos för att vara in tune, men som hade uppgift att skapa en trygg miljö, med vatten, jos, frukter, och framför allt hålla ordning på musiken.

Lärde du dig något av tripparna?

– Det var en protest mot det borgerliga livet. Under samma tid läste jag [de franska författarna] Georges Bataille, Markis de Sade, Michel Foucault, Jean Genet, och det fanns en transgressiv [normbrytande] del i hela rörelsen. Som hade att göra med allt från droger och sexualitet till arbete och skötsamhet. Inte: nu organiserar vi oss i ett parti.

Det var precis den sortens frihetliga miljöer som Trägårdh saknade under sin uppväxt.

Huvudsak. Babajans ägare Patrick Murray närvarade i egenskulpturad foliehatt under intervjun. Foto: Lisa Mattisson.

– I Sverige fanns en antiamerikanism som för mig var främmande. Jag älskade ju the American dream, och uppfattade svensk vänster som antifrihetlig. Det var intressant att diskutera med dem, men det slutade alltid med att jag skulle bli arkebuserad.

Han minns sin enda svenska flickvän som lika ljuvt kvinnlig som stenhårt kommunistisk.

I Sverige fanns en antiamerikanism som för mig var främmande. Jag älskade ju the American dream, och uppfattade svensk vänster som antifrihetlig.

– Hennes idealland var Nordkorea. Men den andra sidan är att min far ansåg att det viktiga i livet är vin, kvinnor och sång. Han älskade henne också, kallade henne för ”Djuret”. Det fångar hennes dualism: å ena sidan var hon en sensuell, underbar kvinna, men samtidigt en radikal marxist som såg Kina som inte maoistiskt nog.

Det finns kanske en svensk stränghet här, som också gäller vår relation till njutning. Vad handlar det om?

– Det har ju att göra med folkrörelserna, som är något unikt för Sverige, och som jag känner enorm respekt för, men också ambivalens. Vi har ett dubbelt arv, med en folkskola ovanifrån och folkbildning underifrån, en magisk formel som skapade någonting bra. Men det var också paternalistiskt, stundtals brutalt, med hårda krav på nykterhet och skötsamhet. Samma ideal som jag hyllar i min forskning om tillit och gemenskap, har jag personligen svårt för. Vill jag verkligen bo i en Bergmanfilm?

Och nu sitter du i Solidaritetshuset, med föreningar som Nej till Nato, Nej till EU, Nej till kärnkraft, Nej till…

– I love it! Även om jag inte håller med dem om allt så finns en uppstudsighet som jag tycker om. Jag trivs bra där. Jag är en sann pluralist i den bemärkelsen, tycker om att prata med folk från olika håll.

Babajans ägare Patrick kommer fram i kortkorta Adidasshorts och tofflor för att insistera på att vi dricker en trekvartsliter Omnipollo. Han är ”Baba” och hans pappa Jan, och baren har anor långt tillbaka. När den klassiska psykedeliska klubben Filips, som endast existerade i några månader på Regeringsgatan i Stockholm under kärleksåret 1967, skulle ha sitt 50-årsjubileum var det självklart att vara på Babajan.

Vem i Sverige borde ta LSD?

– Valda delar av regeringen. Ta ut det gänget på retreat med oppositionen. Svenska Akademien skulle behöva en dos också, så att de lär sig att tänka fritt.

Lars Trägårdh blev först känd med Är svensken människa?, som han skrev med Henrik Berggren 2006 och som ifrågasatte att svensken var så kollektivistisk. I stället var vi ”statsindividualister”, som använde välfärden för att öka vår frihet.

Jag berättar för Lars Trägårdh att jag blev irriterad på boken och dess varma mottagande, då jag såg hans projekt som ett borgarsnålt utskrivande av arbetarrörelsen ur Sveriges historia, för att i stället förankra folkhemmet i ”egalitära bondeideal”.

– Det är lite orättvist. Vi försökte snarare fördjupa perspektivet. Storheten med Per-Albin Hansson var att han var inläst i kanon. Styrkan i den tidens socialdemokrati var att både förstå sitt historiska arv och framtiden. Man förstod att berättelsen om Sverige passade som hand i handske med den egna ideologin.

Klunk. I Sverige måste man dricka bärs i mörkrets beskydd. Foto: Lisa Mattisson.

Nu anser han dock att föreningslivet har blivit alltför vant vid mamma statens näringsrika tutte. Jag invänder genom att påpeka det ironiska i att regeringen lanserar en kulturkanon samtidigt som man avfinansierar de kulturella institutioner som sätter medborgarna i kontakt med den – som studieförbund, kulturskolor och museer.

– I dag har kulturen blivit så fatalt bidragsberoende. Den uppstudsighet som jag beundrar med folkrörelserna finns inte kvar. På den tiden hade vi en egnahemsrörelse, sparbanker, det var mycket mer självorganiserat.

När jag pratar med borgare brukar jag ta upp bostadsrätten som en i grunden socialistisk uppfinning.

– Jag har sagt det på Solidaritetshuset: ”Åh, de hemska Tidöpartierna vill ta era pengar. Er storhetstid var på 1800-talet och början av 1900-talet, då ni var fria och frivilliga på riktigt. Jag älskar antiborgerliga tendenser, men ni måste själva betala för er frihet.” Att få för sig att offentliga medel är den enda inkomstkällan är crazy shit.

I december 2023 stod det klart att Lars Trägårdh skulle leda arbetet med att ta fram en ny kulturkanon. Syftet är att tydliggöra vad den svenska kulturen består av, samt underlätta både undervisning och integration.

Under hösten har Lars Trägårdh rest till Nederländerna, vars arbete med Canon van Nederland sedan 2006 han ser som en förebild. Den sträcker sig från fågeljägaren Trijntje som levde för 7 500 år sedan, till det senaste halvseklets ”orangea känsla” när landslaget spelar fotboll.

– Regeringen hade ingen aning om att det fanns, de skickade mig till det misslyckade danska exemplet. Det går inte ens att hitta någon på deras kulturdepartement som vill prata om det, så illa är det. Nederländerna däremot använder metaforen om fönster, som är mer intressant än en lista, att kulturen ska öppna upp.

Läs mer

Samtidigt finns dörrar som behöver bommas igen.

– Jag säger till invandrare att det finns vissa sätt som mångkultur är en otrolig tillgång på. Men våra institutioner och lagen, där finns ingen valfrihet: ”Jag vill välja bort det här med barns rättigheter.”

Jag vill dra in medborgarna i arbetet med kulturkanon. Jag har mer tillit till dem än experterna.

Projektet har samtidigt kantats av kontroverser. Läsfrämjarinstitutets grundare Marlen Eskander hoppade av kommittén, med hänvisning till att ”tolkningen av uppdraget har blivit alltför subjektiv”. Detta efter att Lars Trägårdh förklarat att han inte tänkte fästa någon särskild vikt vid de nationella minoriteternas önskemål.

I uppdraget ingår att träffa företrädare för judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar för att skapa delaktighet. Anders Eriksson från sverigefinnarnas delegation förklarade sin syn i Dagens Nyheter:

– Tänk om den sverigefinska litteraturen skulle representeras av Svinalängorna. Det är en väldigt bra bok, men den befäster bilden av att finnar super och slåss. Det vore förfärligt.

Lars Trägårdhs svar:

Flammans Leonidas Aretakis och Lars Trägårdh i baren på Babajan. Foto: Lisa Mattisson.

– Minoriteterna är välkomna att skicka in förslag och fotografier på lite av varje. Men de har ingen specialstatus i relation till alla andra människor i det här landet. Jag har ingen gräddfil för tornedalingar före bandyälskare.

Hur ser du på avhoppet?

– Jag kommenterar inte i detalj, det är en fråga om anständighet mot individerna. Men det är en jättespännande fas nu. Vi kommer att lansera en hemsida som är en inbjudan till medborgarna att komma med förslag.

Kunde du inte bara bjuda in till möte, låtsas lyssna, och sedan göra som du vill. Måste du säga allt du tänker?

– Nu låter du som min hustru. That’s not my personality, har du inte räknat ut det? Jag har inget tålamod för representation. Vi ska inte förbjuda några inslag, men jag är individualist, jag är mer imponerad av bidrag som görs av individer.

Jag antar att du vet det, men myndigheter har vissa regler.

– Ja, men det hade bara blivit det vanliga: ”Tack så mycket för att ni kom, givetvis ska jag lyssna på allt detta.” Jag tror inte på hyckleri. Då är det både roligare och bättre att skapa diskussion.

– Vi hade ett helt annat möte med den judiska gruppen, och då var det ett annat tonläge. De har sin egen tradition i det frivilliga samhället, och så har de så uppenbart bidragit med så mycket. Det ger också ett annat självförtroende.

Hans kritik mot statligt slöseri och förmynderi leder tankarna till Elon Musk, som ska leda en myndighet för effektivisering (Department of government efficiency, Doge, en skämtsam referens till kryptovalutan Dogecoin), som ska skära en tredjedel av de federala kostnaderna i USA.

Musk har lovat att ”huvuden ska rulla” och vill bland annat ”radera” den myndighet som värnar mot finansiella bedrägerier, som sammanlagt har vunnit tillbaka 215 miljarder kronor till amerikanska konsumenter, samt en rad andra institutioner som ännu inte har namngivits.

Kanonspel. ”Goat simulator” från 2014 är en av de titlar som spelbranschen föreslagit till Sveriges kulturkanon. Foto: Coffee Stain Studios.

– Egentligen borde hela intervjun ha handlat om denna viktiga fråga. Visst har det skett en politisering, inte minst inom kultur och folkbildning. Om du och jag skulle skriva en pjäs tillsammans som hyllar kärnfamiljen så skulle vi inte få några pengar. Sådan styrning är fördärvligt. Så det finns ett stort reformutrymme. Vi behöver inte kalla det upprensning, men kalla det en reformering av den djupa staten.

Han ler njutningsfullt mot mig.

– Men det är en annan sak än att lägga ned dem. Det finns något fint i vår Oxenstierna-tradition, den myndighetsutövande tjänstemannen. Det är nyckeln till hur samhället fungerar bra, och det är därför jag säger så mycket positivt om den djupa staten i Sverige. Men vi får inte låta den bli en ideologisk lekplats.

Vilken myndighet vill du ta bort först?

– Jag var inbjuden till Stockholmstinget nyligen, och någon föreslog att koppla bidrag till att vara för jämställdhet eller vad det nu var. Det här låter inte bra, sade jag, och presenterade ett motförslag: Vi lägger ned alla myndigheter, kulturrådet, folkbildningsrådet, och så vidare, men skär inte ned pengarna. Vi delar upp det så att alla medborgare får en kulturpeng, för att visa förtroende för dem. I stället för att säga att det behövs en expertklass däremellan, ett prästerskap. Why don’t you trust the citizens for once? Den kompakta tystnaden var bedövande.

Ska vi rösta om historien också?

– That’s a good comeback. Men ja, faktiskt, det är därför jag vill dra in medborgarna i arbetet med kulturkanon. Jag har mer tillit till dem än experterna. Och det fina är att när man är två steg från graven behöver man inte bry sig, man kan vara fri.

Projektet att skapa en folkets kanon ska lanseras i januari berättar han.

Gerontokrati [åldringsstyre] kanske inte är en så dum idé ändå.

– När man är ung så är hjärtat öppet. Man behöver inte droger i det läget. Men i medelåldern börjar allt smälta ihop, flexibiliteten försvinner. Det är då du behöver den där dosen för att skapa vitalitet igen. Egentligen ska droger finnas på ålderdomshem och för kristna småbarnsföräldrar.

Vilket påminner Trägårdh om att det är dags att ta på sig jackan. Sveriges främsta individualist ska ha tacokväll med familjen.

Krönika 12 maj, 2025

Underskottet i Gävleborgs regionbudget är fyra gånger större per invånare än i Stockholm. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Allt jag hade var ett sms från en kollega: ”Ring mig. Din pappa är på akuten.”

Jag kastade mig på tåget till Gävle. Det tog mig åtta timmar att hitta honom. Varken 1177, akutmottagningen han tagits till eller sjukhuset han sedan blev förflyttad till visste var han var så jag bestämde mig för att själv leta rätt på honom.

På tåget – stillastående på grund av ett vagnfel – försökte jag gång på gång slå undan tanken att han inte gick att hitta för att han var död. Hur fungerar det om man dör på akuten? Borde inte sjukhuset åtminstone ringa anhöriga då?

Några veckor senare besökte jag pappa på Sandvikens sjukhus. Just den dagen var även lokala politiker från Moderaterna och Sverigedemokraterna där. I korridorerna viskades det att makthavarna undersökte möjligheten att lägga ned sjukhuset och flytta verksamheten 2,4 mil bort till Gävle.

Hade jag precis bevittnat nedmonteringen av välfärden? Egentligen hade jag redan sett det, när jag såg undersköterskorna springa på larm. Deras ljusgråa hår och krökta ryggar påminde mig om liljekonvaljer vars tunga huvuden drar dem mot marken. Ändå lyckas stjälken hålla sig upprätt.

Tre och en halv vecka för att få ett sjukintyg från ett av sjukhusen. Åtta dagar tills att pappa blir duschad på ett annat. Journaler som fastnar i ett limbo mellan olika regioners system. Försäkringskassan som tycker att pappa själv kan skicka in sjukintyget medan han är sängliggandes. Personal som pekar åt alla håll för att tvätta sina händer, eller som ser en djupt i ögonen och säger ”vi gör så gott vi kan.”

Det är en sorg att se sin förälder sjuk. Det är en tjock svart sörja som lägger sig över bröstet, ringlar ned i magen där den samlas som en klump koagulerat blod. Det är lika sorgligt att inse hur stora hålen är i det nät som ska fånga den sjuke. Jag önskar att den här texten skulle handla om värdet av det omätbara. Om hur man botar sorgen med kärlek och omsorg. I stället vill jag skriva om pengar.

Är det inte dags att högern tar höjd för att en tillvaro utan krig och inflation inte finns?

För drygt två veckor sedan presenterade regeringen vårbudgeten. Det har nog inte undgått någon att den största satsningen för att lyfta Sverige ur lågkonjunkturen är att utöka ROT-avdraget från 30 till 50 procent. Eller ROT-bidraget som pappa skämtsamt väser fram en kväll medan jag och mamma bäddar ned honom.

Vårbudgeten är som den finstilta texten ingen läser. Resurserna fördelas främst på hösten. Då valde regeringen att bland annat sänka flygskatten och gjorde det skattefritt att ha upp till 150 000 kronor på ett ISK-konto. Inför 2025 skar regeringen dessutom ned de generella statsbidragen till regionerna. Vårdförbundet och Kommunal påpekade snabbt att av de 60 miljarder som utgör årets budgetutrymme gick ungefär tre till sjukvården, vilket är en tredjedel jämfört med budgeten som presenterades inför 2024.

Redan i augusti 2024 hade 4 547 personer i landet varslats om uppsägning, vilket är den högsta siffran sedan Arbetsförmedlingen började mätningarna 2010.

Enligt SKR slutade det totala underskottet för 2024 på -9,7 miljarder kronor. Men skillnaderna mellan regionerna är stora, och Gävleborgs underskott är fyra gånger större än Stockholms per invånare.

Kanske är det förklaringen till att rehabiliteringscentret i Stockholm där min pappa nu befinner sig ser ut som om det designats av Alvar Aalto, medan sjukhuset i Gävle för tankarna till Sovjet, typ post-Tjernobyl.

Om man blickar högerut är lågkonjunkturen roten till alla politiska problem (och invandrarna såklart, glöm inte dem!) som i sin tur beror på Trumps tullar, inflationen, kriget i Ukraina, arvet från pandemin och bla bla bla. Missförstå mig rätt, detta är säkert sant minus invandringen.

Läs mer

Men det är som om regeringens politik måste mätas, vägas och räknas fram i ett laboratorium utan att en enda felkälla från det pågående livet får registreras. Endast under perfekta förhållanden finns det pengar till välfärden. Synd bara att kris tycks vara det rådande. Är det inte dags att högern tar höjd för att en tillvaro utan krig och inflation inte finns?

För varje gång jag hälsar på pappa på hans nya sjukhus tänker jag på en familj på det förra, hur deras ansikten sken upp när läkaren som pratade samma språk som dem kom förbi. Jag undrar om det någonstans mellan procentsatserna 30 och 50 fanns plats för fler tolkar i vården? Och hur mycket kan sköterskornas ryggar böjas innan de knäcks?

Den tjocka svarta sörjan kommer nog att stanna kvar ett tag men den har grumlats av ilska. För det går att välja en politik som vårdar – inte bara den sjuka kroppen, utan även det gemensamma.

Kultur 11 maj, 2025

Venedig var världens första ”House of Glow”

Nicole Kidman tog smalhetsidealet till nivå på Golden globegalan tidigare i år Foto: Jordan Strauss/AP.

Utställningen ”Corpi moderni” ser dagens kroppsmaximering genom den italienska renässansens mästerverk.

Den skimrande huden smiter tajt om skelettet under den vita klänningen. Hon ser övermänskligt transparent ut, nästan som att hon svävar. När Bianca Ingrosso låter sig fotograferas på Ellegalan förstår jag att Sveriges främsta nepobaby har tagit sig till nästa nivå av humanoid. Den enda reklamtavlan som behövs för öppningen av varuhuset House of Glow som ska äga rum några dagar senare.

Idealet för dagen, en kombination av helgonlik anorexi och excesser av hudvård och avancerade kirurgiska ingrepp, är oemotståndligt eftersom vi tycks programmerade att förväxla skönhet med godhet. På denna olymp tävlar inte bara de unga som Ariana Grande eller de koreanska stjärnorna i Blackpink, utan medelålders kvinnor som 62-åriga Demi Moore som syntes på en gala med repsmala armar och Nicole Kidman (56) syns nästan inte längre när hon står i profil.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kultur 11 maj, 2025

Supa, ligga, dö i 30-talets Berlin

Irmgard Keun (1905–1982) var både alkoholiserad och hemlös under perioder. Skrivandet var allt för henne. Foto: Lind & co.

Med en blick för barnperspektivet lyckades Irmgard Keun beskriva erfarenhet av att vara ung på flykt.

I en lägenhet i Berlin sitter en blind man i väntan på att placeras på ett hem för krigsinvalider. Det han vet om världen utanför får han reda på genom sin unga granne Doris. I Konstsilkesflickan från 1932 befinner vi oss i skarven mellan 1920- och 30-tal och Berlin har genomgått drastiska förändringar sedan krigets slut. Jäms med ständiga politiska gatustrider, inflation och fattigdom har staden växt till en glittrande metropol, ett Berlin som den blinde mannen själv aldrig kunnat ta del av. Här finns nu hundratals biografer och storslagna danspalats. Kabaréformatet har förvandlat staden till världens queera centrum, bara för lesbiska finns uppåt 90 barer att välja mellan. På Institutet för sexualvetenskap studerar sexologen Magnus Hirschfeldt människans sexuella liv och genomför den första könsbekröftande operationen. På Romanisches Café trängs författarna, kulturarbetarna och skådespelarna. Det är till den gemenskapen 18-åriga Doris söker sig och tar sig fram med ambitioner och självförtroende. Hon går in på caféet och sveper med blicken, berättar sedan för grannen vad hon sett:

”Den litterära eliten är något enormt flitig med kaffe och schack och prat och en massa andlighet och så, eftersom den inte vill låta sig själv märka att den är lat. Och där är en del flickor som är jättesäkra på sig själva […] de flesta av eliten är alldeles vilda på att få komma ut i tryck.”

På senare tid har många texter återkommit till den här tiden. Nyligen återutgav Modernista Hans Falladas Hur ska det gå för Pinnebergs från 1932 om ett strävsamt par och deras kamp för att behålla värdigheten i en tid av ekonomiskt kaos och Uwe Wittstock satte ljuset på de intellektuellas öden under republikens sista dagar i Februari 33, litteraturens vinter. I ambitionen att fånga det säregna i Berlins beryktade 1920- och tidiga 30-tal i sin samtid har nog ingen kommit närmare än Irmgard Keun. I Konstsilkesflickan från 1931 skriver hon Doris som kommer till Berlin från Köln med drömmen om att slå sig fram inom teatern. Hon är trött på att slita, hon ska bli en stjärna och hon skriver:

”Fast jag tänker inte skriva dagbok, alltså – sånt är ju barnsligt för en ung dam som är arton år fyllda och hur vuxen som helst i alla avseenden. Så jag tänker skriva som om jag beskrev en film, för det är så mitt liv är och kommer att bli mer och mer.”

Doris är urtypen för ”den nya kvinnan”– ung, frigjord och självmedveten, hon jobbar på kontor på dagarna och dansar på nätterna. Men Keun klär också av en Weimarrepublikens vanligaste mytbildningar och beskriver hur kvinnornas frihet begränsas även i den nya tiden: steget till fattigdom är en utebliven lön bort och det säkraste alternativet till hungern är prostitutionen.

Konstsilkesflickan är fortfarande 95 år senare den roman som bäst beskriver livet i Berlin för unga kvinnor under Weimarrepublikens sista år. De stora idéerna och det politiska kaoset anas men Keun släpper aldrig fokuset på huvudpersonen. Drömmarna, slitet, fattigdomen och glamouren lever sida vid sida i Doris värld – i pälsen hon stjäl från en berömd skådespelerska kan arbetarflickan i alla fall klä sig i en känsla av framgång. När pengarna inte räcker till klänningar av silke räcker de i alla fall till konstsilke, en känsla av lyx så god som någon. 

Keun placerar läsaren mitt i Doris virvlande ström av tankar, hennes fasa inför lönearbete och sexuella förbindelser som slutar lika snabbt som de påbörjas. Allt i en för sin tid unik stil som fick kritiker att kalla boken  naiv. Andra, som den briljanta författaren och publicisten Kurt Tucholsky, såg något nytt i Keuns sätt att beskriva sina karaktärers känsloliv och menade att hon skrev på ett ”kvinnligt Heinrich Mann-sätt”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kultur 10 maj, 2025

Solidarisk dikt som tappar och fångar

Äpplen har fem rum i sitt kärnhus, precis som antalet delar i Erik Lindman Matas nya bok. Foto: Carla Lomakka.

Erik Lindman Mata föreslår ett möjligheternas skrivande som snarare säger ja än nej och som refererar fritt, nästan utan restriktion.

Hur mycket kan en text kräva av sin läsare? I Erik Lindman Matas nya diktbok Mullvadens kärlek till buffeln stannar jag ofta upp vid den frågan. Första gången det sker är ungefär då dikten relativt okommenterat övergår till att vara ett slags experimentellt klipp- och klistra-, överstryknings-, språkmaterialistisk-, found-poesi av (får man veta i slutet av boken) den marxistiska teoretikern och aktivisten Rosa Luxemburgs fängelsebrev. Låter det svårt? Det var i alla fall just det jag försökte illustrera.

Men textens bortvändhet från läsaren gäller bara för vissa aspekter av boken. När det gäller det som är brännande akut är utsagan glasklar: I slutet av Mullvadens kärlek till buffeln står det att boken är tillägnad Karmel Alaa Walid Hamdan, ett av de tusentals barn som dödats i Gaza sedan den 7 oktober. På ett litterärt plan är dedikationen överflödig. Denna solidaritet står redan inskriven i dikten. För tillsammans med Lindman Matas språkliga driv utgör solidariteten med världens förtryckta bokens fundament.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rörelsen 10 maj, 2025

Alla förlorar på pajkastning

Under den senaste veckan har flera profilerade vänsterpartister riktat kritik mot partiledningen. Foto: Anders Wiklund/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Mycket har sagts från många håll om de senaste dagarnas händelser inom Vänsterpartiet, där Lorena Delgado Varas uppmanades av partistyrelsen att lämna sina uppdrag.

Vissa anser att man blåser upp en fråga om en individ till orimliga proportioner. Andra anser att partiledningens agerande är symboliskt för ett mer långsiktigt mönster kring hur man förhåller sig till partiets medlemmar och mål.

Jag anser att händelserna de senaste dagarna bevisar att det finns en stor och högst problematisk motsättning inom partiet.

Enligt mig är de som tror att splittring är en lösning att betrakta som svikare, som inte har rätt inställning till Vänsterpartiet. Men jag anser också att partistyrelsen gör sig skyldiga till ett svek när de vägrar att förhålla sig konstruktivt till motsättningen och att ha en kamratlig dialog.

Motsättningen handlar i grunden om en bristfällig förståelse för vad makt är och för vad partiarbete är.

Där har både Vänsterpartiets ledning och den interna oppositionen fel.

Makt leder inte automatiskt till mer socialism och feminism, men makt leder inte heller automatiskt till korruption. Vad makt leder till beror på hur den används.

Vi är arbetarklassens parti. Socialismens och feminismens parti. De flesta i Vänsterpartiet är med på detta, både partiledningen och oppositionen. Ändå fastnar diskussionen ofta här, och de ena misstror de andra. I stället för en givande diskussion gör man ogrundade beskyllningar. Diskussioner blir ofta till en tävling i att skjuta över målet.

Mer ödmjukhet, mer diskussion och mer arbete är vägen framåt.

Detta är destruktivt för vårt parti. En korrekt hantering av reella politiska motsättningar inom ett arbetarparti kräver en levande och kamratlig diskussion om de viktiga frågorna. Alla förlorar på pajkastning.

Partiets grundläggande problem är vår nuvarande syn på hur förändring går till. Från partiledningens sida har man en övertro på den parlamentariska vägen och från oppositionens sida har man en övertro på den utomparlamentariska vägen, men vi behöver båda. I dag saknas en helhet. En samstämmighet mellan kortsiktiga och långsiktiga mål.

Vi har kring 30 000 medlemmar, men enbart en liten andel av dessa är organiserade på riktigt. Vänsterpartiets styrka ligger i hur mycket arbete som nedläggs på partiet. En betydligt större andel av våra medlemmar hade kunnat sättas i arbete för partiet om vi hade sett till att skapa förutsättningar för det. Men då måste partiet vara mer än en valkampanjorganisation. Då måste vi finnas i bostadsområdena och på arbetsplatserna i mycket högre grad än i dag.

Vänstern har varit på ideologisk och organisatorisk tillbakagång under lång tid på grund av en pågående identitetskris. Det är dags att börja anamma vår identitet igen. Vi är arbetarklassens parti som kämpar för vår frigörelse från klassamhället och könsmaktsordningen.

Detta innebär att vi går emot den borgerliga hegemonin. För att inte gå under behöver vi ha en strategisk inställning. Vi kan inte, som partiledningen, enbart följa efter svängningar i opinionen och media. Då kommer vi förflytta vår position för långt till slut. Ibland måste vi följa med i svängningarna, men vi måste också kunna stå starka tillsammans när vinden blåser hårt. Det är så man leder. Man kan både lyssna och vara modig.

Samtidigt misslyckas även oppositionen att hitta rätt. Man drar slutsatsen att varje reträtt är ett brott mot den rena läran. Med den inställningen kan man inte heller leda. Om vi verkligen ska vinna måste vi börja prata med varandra och vår klass. Mer ödmjukhet, mer diskussion och mer arbete är vägen framåt.

Läs mer

Vill partiledningen bevisa sina linjer måste de sluta beskriva dem som den enda vägens politik. Vänsterpolitik kan genomföras på andra sätt än i regeringar med centerpartister.

Vill oppositionen bevisa sin linje får man sluta demonisera, börja kompromissa och föra fram ett trovärdigt alternativ som på ett bättre sätt inkluderar både parlamentarismen och utomparlamentarismen än vad partiledningens linje gör.

Kultur 10 maj, 2025

Vi svenskar är mer sekteristiska än vi tror

En spricka uppstår mellan det tornedalska paret när Korpelarörelsen slår ner i byn. Foto: Mimmo Hildén/Iris film.

I den första filmen på minoritetsspråket meänkieli skildras den vidlyftiga Korpelarörelsen, väckelsen som ville göra upp med den laestadianska puritanismen. Såklart spårade det ut.

När krigsflygplanens dån ljuder över Tornedalen, där Jon Blåheds Rörelser utspelar sig, känns platsen fortfarande långt bort från de maktpolitiska händelser som ledde fram till andra världskriget. Ändå vet vi hur decenniet slutade. Inte som byinvånarna trodde, att en gudasänd silverark kommit för att hämta dem på domens dag. Men var det så orimligt att tro att krafter bortom ens egen makt kan susa in över jordelivet?

I Rörelser skildras den ökända Korpelarörelsen, en domedagsprofetisk sexsekt som var verksam under 1930-talet och fortfarande omgärdades av skamfylld tystnad under Jon Blåheds uppväxt 60 år senare. Filmen gestaltar också samma återkommande sekteristiska kännetecken – tungomålstalande och handviftande extatiska predikningar – som fyller en utomstående med stark sekundärskam. Men här placeras det in i en historisk och språklig kontext som ger de gudomliga ingivelserna en mer jordisk förankring. Detta är den första svenska långa spelfilmen som gjorts på meänkieli, som klassas som ett minoritetsspråk i Sverige.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar/Utrikes 09 maj, 2025

En femårig pojke vårdas för undernäring på ett sjukhus i Khan Younis den 1 maj. Foto: Abdel Kareem Hana/AP/TT.

Allt fler västerländska politiker och medier kräver att kriget upphör, och vissa öppnar till och med för att erkänna den palestinska staten. Men de med mest makt håller fortfarande tyst medan Israels regering börjar bygga ”Gazarivieran”.

”Gazaremsan kommer att helt förstöras”. ”Israeler bör inte skämmas för att använda ordet ockupation.” ”Gazas invånare kommer att börja utvandra i stora antal till andra länder.”

Det är ett axplock av citat från en presskonferens som Israels högerextrema finansminister Bezalel Smotrich gav förra tisdagen. Talet hölls strax efter att regeringen hade meddelat att den kommer intensifiera sin offensiv i Gaza och etablera en permanent närvaro i området. I klartext betyder det att de har köpt Donald Trumps förslag på att själva återuppbygga remsan till ett ockuperat turistparadis. Den slutgiltiga lösningen är en AI-genererad bild på en strandriviera i guldskimmer.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes/Nyheter 09 maj, 2025

Israelbojkott föreslås inom IF Metall – men ledningen säger nej

Demonstration mot Aimpoint i Malmö – ett av de svenska företag som bedriver handel med Israel. Ett stenkast bort ligger bolaget Nordisk, där verkstadsklubben motionerat om Israelbojkott. Foto: Johan Nilsson / TT

I dagarna beslutade norska LO om ekonomisk bojkott av Israel. En verkstadsklubb i Malmö vill att IF Metall gör detsamma, men fackstyrelsen säger nej – trots att dess internationella samarbetsorgan gett grönt ljus.

”Om inte ockupationen upphör innan september 2025, som FN:s generalförsamling krävt, kommer LO arbeta för att Norge tar initiativ till en internationell ekonomisk bojkott.”

Det beslutet kom i dag från Norska LO, efter förslag om att fackförbundet ska verka för en fullskalig Israelbojkott

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 09 maj, 2025

Vetenskapen är högerns nästa måltavla

Livsmedelsverkets rekommendationer om maximalt 350 gram rött kött i veckan har fått högern att se rött. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT.

Lobbyisten Johan Ingerös attacker mot Klimatpolitiska och Finanspolitiska råden handlar knappast om att stärka folket mot experterstyret. Utan om att politiker ska kunna stoppa huvudet i sanden.

Det händer att motstånd presenterar sig i form av pyttesmå, odramatiska händelser, ja nästan vad man kunde kalla för icke-händelser.

En sådan inträffade i förra veckan, när Livsmedelsverket rådde svenskar att äta maximalt 350 gram rött kött i veckan. I sak inga konstigheter; grunden för råden är hälsoeffekterna och kopplingen mellan köttätande och (bland annat) tarmcancer är väletablerad.

Rekommendationen kom redan i höstas, men Livsmedelsverket fick då omedelbart bakläxa av en purken landsbygdsminister, kristdemokraten Peter Kullgren. Han menade att Livsmedelsverket behövde göra om kalkylen med hänsyn tagen till svensk livsmedelsberedskap.

Det gjorde Livsmedelsverket, och återkom häromveckan med exakt samma kostråd. Ministern är uppfriskande ärlig om sin besvikelse: ”Jag noterar att uppdragen inte har fått den effekt som jag hade hoppats på.”

Varje person som doppat en tå i sociala medier förstår att besvikelsen inte främst handlar om beredskap eller köttbönders väl och ve; köttätandet har intagit en central roll i kulturkriget och högerradikaler fyller flödet med närbilder på jättebiffar flankerade av bacon och anekdotiska berättelser om otroliga hälsolyft.

Med tydlig inspiration från USA bereder Ingerö marken för en svensk trumpism.

Samtidigt pågår striden om vetenskapens roll i politiken för fullt. Från USA kommer dagligen nyheter om motorsågsmassakrer mot snart sagt alla myndigheter och aktörer som arbetar med datainsamling och vetenskaplig metod för att hantera möjliga hot mot människan och samhället. Det handlar om både retoriska och ekonomiska attacker, ofta präglade av en illa dold skadeglädje.

En gång i tiden skrattade alla, även svensk höger, när Trump i ett animerat ögonblick spekulerade kring möjligheten att bota covid genom att dricka klorin.

I dag plockar den svenska högern snarare fram anteckningsboken.

Nu formerar den sig för ett angrepp mot de irriterande siffernördarna. Landsbygdsministerns bakläxa är ett exempel. Att klimatminister Pourmokhtari skolkade från Klimatpolitiska rådets senaste presentation, utan att ens bry sig om att hitta på ett svepskäl, är ett annat exempel. Kanske blev hon inspirerad av Sverigedemokraternas klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen, trendsättaren som redan för ett år sedan beskrev Klimatpolitiska rådets rapport som ”mycket gnäll” och öppnade för att, som det heter, ”se över rådets uppdrag”.

Som härförare för den svenska vetenskapsfientligheten rider nu Johan Ingerö in på scenen. Den tidigare folkpartisten, kristdemokraten (som brådstörtat tvingades lämna partisekreterarposten) och numera lobbyisten argumenterar i en ledartext i Göteborgs-Posten (3/5) skickligt för att vetenskapen bör placeras i baksätet. Den som kräver att politiken böjer sig efter vetenskapen, förklarar han, har missat själva poängen med demokratin. Det är de folkvalda som fattar besluten, inte experterna.

Det har han helt rätt i. I demokratin ingår att de folkvalda kan ta experternas rapport, spola ned den i toaletten och göra raka motsatsen. Det är lika självklart som att svenskarna lugnt kan äta tio kilo plankstek i veckan oavsett kostråden.

Läs mer

Kruxet är bara att Ingerö pläderar för en nedläggning av såväl Klimatpolitiska som Finanspolitiska rådet, och mullrar hotfullt mot myndigheter i allmänhet. Texten argumenterar inte främst för de folkvaldas rätt att gå emot experter, utan för något radikalt annat, nämligen de folkvaldas rätt att slippa veta. Det – att makten hävdar sin rätt till okunskap – är en milstolpe i svensk politik. Med tydlig inspiration från USA bereder Ingerö marken för en svensk trumpism, något som skulle kunna marknadsföras som ”Doge – men med förnuft”.

Den svenska trumpismens banérförare säger sig vara rädda för aktivistiska och olydiga tjänstemän. Det är struntprat. De vet mycket väl att det är de tjänstemän som samvetsgrant, petnoga och befriande tondövt fortsätter att komma fram till att mer än 350 gram rött kött riskerar att skada hälsan, oavsett vilka signaler som kommer från Rosenbad – eller för den delen Mar-a-Lago.

Utrikes 09 maj, 2025

Tillbaka till bikupan

På eftermiddagen samlas Kipsélis invånare utanför kaféerna i den svala vårluften. Foto: Elton Wååg.

En gång i tiden kunde man höra Frank Sinatra spela piano på kaféerna i Atens stadsdel Kipséli. Sedan föll området i glömska och förslummades – för att sedan segla upp som ett kreativt område. Nu fruktar invånarna att tunnelbanan kommer föra med sig mer kapital – och högre hyror.

– Vad gör ni här? utbrister den gamle mannen och ser på oss skeptiskt.

– Aten är en så smutsig stad! Vad finns det att se här i Kipséli?

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr