…Ted Bergdahl, som blir Vänsterpartiets nya informationschef den 1 juli. Hur känns det?
– Det känns väldigt roligt Även om vi har ett bra informationsarbete idag kan kommunikationen i partiet behöva stärkas.
Vad har du själv för idéer och ambitioner?
– Jag tror att Vänsterpartiet måste bli bättre på att hitta sina målgrupper. Dem som tjänar på, det tror jag hela samhället gör i och för sig, men de som tjänar på att rösta på oss men som inte röstar på oss idag. Och sedan försöka hitta budskap och sätt att nå dem.
– Jenny Lindahl Persson och resten av informationsavdelningen har gjort ett jättebra jobb och bäddat fint för mig. Och det känns bra att jag nu har ganska gott om tid fram till nästa valrörelse.
Medlemmar och så vidare, finns det att göra där?
– Alldeles säkert. Det är ju två delar, en att nå väljare och en annan partimedlemmar. Både dem som existerar och potentiella. Det finns jättemånga som jobbar kommunikativt för partiet idag och som behöver mer stöd.
Det låter som stora utmaningar, med tanke på tidigare valresultat.
– (Skratt) Nu beror lyckligtvis inte valresultatet helt och hållet på informationschefen, men det är viktigt att ta valen i beaktande och se vad man kan göra – även på lokal nivå. Men det är inte en omöjlig uppgift. Partiets politik är så pass bra. Det är ju också en process i förändring, i och med Framtidskommissionens arbete.
– Jag tror också det finns en rörelse just nu, en trötthet på regeringen och det ledarskap vi haft. Så vi har ett gott utgångsläge.
Vad vill du hälsa Flammans läsare?
– Att jag står på er sida. Vi som arbetar med kommunikation inom Vänsterpartiet, står på alla vänstersympatisörers sida. Jag hoppas ni ska känna det, och känna att vi gör ett gemensamt jobb inför nästa val.