I dag är det svårt att föreställa sig det osannolika tillstånd som rådde under det sena 1950- och tidiga 60-talet. Avkoloniseringen efter andra världskriget hade på ett drygt årtionde ökat antalet FN-medlemmar med så många nya stater att det riskerade att förändra maktbalansen i generalförsamlingen, inte minst när många av dessa grundade ett tredje block i form av den Alliansfria rörelsen. Det blev startskottet på en dragkamp om deras lojaliteter mellan de två supermakterna USA och Sovjetunionen. En kamp som skulle utkämpas med såväl gevär som trumpetsolon.
I dokumentärfilmen Soundtrack to a coup d’état regisserad av konstnären Johan Grimonprez, berättas denna historia med hjälp av ett delvis unikt arkivmaterial. Den röda tråden är Kongos första president Patrice Lumumbas öde, och de effekter som mordet på honom 1961 av belgiska och amerikanska agenter fick. Bilderna på en utsvulten och mörbultad Lumumba som hålls i håret av en kongolesisk rebell ombord på ett lastbilsflak strax innan han avrättas kablades ut över världen. Mindre känd är intervjun med den tyska legosoldaten som berättar om sin vana att gå på Beethoven-konserter i Kinshasa efter att ha våldtagit, torterat och lemlästat sig genom byar i den mineralrika utbrytarrepubliken Katanga på uppdrag av Belgien och USA:s underrättelsetjänst CIA.
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!