Herrarnas störtlopp i italienska Bormio den 29 december överskuggades, återigen, av flera olyckor.
Hela fyra elitåkare drabbades av svåra skador på den svåra pisten. Det verkade inte beröra de övriga tävlande särskilt mycket. Marco Büchel från Liechtenstein lovordade till exempel tävlingen med orden ”Det var ett äkta störtlopp!”. Vinnaren för dagen, Daron Rahlves från USA, kommenterade sin insats kort med orden: ”Jag hade uppdraget att vinna här. För sådana stunder lever jag.”
19 döda
Frågan är bara hur länge han själv lyckas överleva sin idrottsgren: under de senaste årtionden avled inte mindre än 19 åkare vid skidtävlingar. Varför, kan man undra, blir de alpina skidgrenarna allt farligare? Varför ökar hastigheten, blir tävlingssäsongen allt längre och idrottsutövandet allt mer påfrestande?
Svaret ligger bortom pisten. Att prata alpin sport betyder nämligen att prata skidutrustningstillverkare. Sporten är en enorm business där de alpina skidåkarna fungerar som reklampelare åt ett fåtal marknadsledande bolag: Rossignol är världens största tillverkare av skidor och skidutrustning. Bolaget hade exempelvis under vintersäsongen 2002/03 en omsättning på över 4,5 miljarder kronor.
Österrikiska Atomic köptes redan 1994 upp av finska Amer-gruppen. Inom skidsportsmarknaden gjorde Amer, som även säljer golf-, badminton-, tennis- och dykarsportutrustning, en omsättning på knappt två miljarder kronor under vintern 2003/04. Det finns ytterligare ett antal bolag, till exempel bindningstillverkarna Salomon och Tyrolia, som dominerar marknaden – och sporten.
För att öka omsättningen under varje skidsäsong skapas ständigt nya modetrender, varje år lanseras nya skidmodeller. På sistone har så kallade carvingskidor blivit särskilt populära. Denna snabba skidtyp passar särskilt nybörjare bra, men har visat sig vara livsfarlig för den alpina tävlingssporten. Med carvingskidorna når åkarna upp till topphastigheter som vida överstiger deras reaktionsförmåga i pisten. Men åkarnas säkerhet är inte prioriterad för skidtillverkarna som skickar sina reklampelare nedför pisten för att sälja ny utrustning till miljontals nöjesåkare.
