Essä 31 mars, 2025

Traumakulturen gör oss alla till offer

En välformulerad motgång kan bli biljetten till ett bokkontrakt eller ett sommarprat. Men traumatävlandet får oss inte bara att må sämre – det tar också fokus från kampen för en bättre värld.

Är du rädd för att bli traumatiserad? Då borde du sluta läsa här. Numera räcker det nämligen med att höra talas om någon annans trauma för att riskera att bli traumatiserad själv – åtminstone enligt Region Värmlands satsning Traumapodden.

Men troligen är det redan för sent. Du har kanske upplevt otrohet, uppsägning eller en sjukhusvistelse, eller så har du haft en jobbig förlossning eller blivit tagen för snatteri.

När posttraumatiskt stressyndrom infördes i diagnosmanualen DSM 1980 definierades trauma som något ”utanför intervallet för vanliga mänskliga erfarenheter”. I dag verkar det finnas överallt. Om jag hade fått en gratis psykologsession varje gång en vän hade berättat om ett trauma för mig hade jag kunnat gå i terapi resten av livet. Jag har själv pratat om saker i mitt eget liv som traumatiska. Snabb googling: har det varit berättigat?

Enligt organisationen Mind kan trauma skapas när man känt sig ”skrämd, hotad, förödmjukad, avvisad, övergiven, invaliderad, otrygg, utan stöd, fångad, skamsen eller maktlös”. Jo, så har jag väl känt mig. Så har nog alla människor känt sig.

Men de här känslorna verkar ha tagit över våra liv. Som Virginia Woolf beskriver sin traumatiserade veteran efter första världskriget: ”Septimus Warren Smith […] hade nötbruna ögon med den glimt av rädsla i som gör obekanta förbipasserande också rädda. Världen har höjt sin piska – var ska den slå till?”

I dag verkar de flesta lika uppskrämda som en granatchockad soldat. Hundratusentals barn går på psykofarmaka, sjukskrivningarna för psykisk ohälsa har aldrig varit högre och kulturen svämmar över av traumahistorier.

Världen har höjt sin piska. Hur gick det till? Och vilken sorts människor blir vi av traumakulturen?

1978 började psykiatrikern Bessel van der Kolk arbeta med veteraner från Vietnamkriget, och försökte förstå deras lidanden. Var de schizofrena? Alkoholiserade? Eller bara deprimerade?

Två år senare fördes PTSD in i diagnosmanualen, och han inledde ett livslångt engagemang för att synliggöra trauma och hitta nya behandlingsmetoder. Genom sin karriär har han mött tusentals människor med söndertrasade liv, både veteransoldater, incestoffer och överlevare från svåra olyckor. 2014 publicerade han den banbrytande boken Kroppen håller räkningen, som låg på New York Times bästsäljarlista i flera år. Boken börjar så här:

”Man behöver inte ha varit soldat i krig eller besökt en flyktingförläggning i Syrien eller i Kongo för att ha stött på trauma. Trauma drabbar oss, våra vänner, våra familjer och våra grannar.”

Enligt van der Kolks inflytelserika teori sitter trauma kvar i kroppen. Med hjälp av hjärnskanningar påstår han sig ha bevisat att outlösta stressreaktioner sitter kvar i amygdalan, vilket ger kvardröjande symptom i form av fight, freeze or flight-reaktioner (kamp, frys eller flykt). Men bevisen har kallats pseudovetenskapliga av många forskare. Van der Kolk stöder också teorin om bortträngda minnen, som legat till grund för en mängd rättsskandaler.

Föreställningen om att trauma sitter kvar i kroppen är dock knappast ny. På 1860-talet började tågolyckor bli vanliga på de nya järnvägsnäten. Passagerare uppgav att de fortsatte lida av hysteriska symptom långt efter en olycka, trots att de inte hade fått några fysiska skador. Så föddes ”järnvägsryggraden”: idén om att chocken från smällen orsakat en inflammation i ryggraden som gav upphov till den nervösa sjukdomen.

Järnvägsbolagen avfärdade diagnosen som ”stämningsneuros”, ett lidande påhittat i syfte att avkräva dem kompensation. Men teori hade fått fäste hos psykiatriker. Sigmund Freud utvecklade sin traumateori mot bakgrund av dessa diskussioner.

Efter första världskriget kom soldater tillbaka från fronten med liknande symptom. De led av darrningar, sömnproblem eller en förlust av talförmågan talförmågan. Diagnosen ”granatchock” (shell shock) utgick från en hypotes om att explosionerna från slagfältet hade skadat hjärnan. Men eftersom flera som aldrig hade varit i närheten av granater uppvisade samma symptom kom teorin snart att överges.

Under andra världskriget användes i stället termen ”stridströtthet” (combat stress reaction). Det var först i samband med Vietnamkriget som PTSD blev en diagnos. Samtidigt adopterades begreppet av kvinnorörelsen för att synliggöra lidandet hos misshandlade och våldtäktsoffer.

Trauma hade till slut fått fäste i det allmänna medvetandet, och nu skulle offren befrias från skam.

Kanske har vi lyckats lite för bra med det.

På veterancentret i Danmark arbetade en kommunikatör som hade tröttnat på journalister som bara ville skriva om hur svårt livet var för veteranerna. Varje gång någon ringde frågade hon dem: Hur många av de hemvändande soldaterna från Afghanistan tror du kommer att utveckla PTSD?

Många gissade på 70, 80 eller till och med 90 procent. Det korrekta svaret var omkring 10.

I stället för att utgå ifrån att de flesta klarar det mesta, som forskningen faktiskt visar, så har vi skapat en kultur där vi antar att det som har hänt har ödelagt dig.

Anekdoten berättas av psykologilektorn Karen-Inge Karstoft, som tidigare varit anställd på Veterancentret. I sin bok Hvorfor taler alle om traumer? (2024) vill hon påminna om den diagnostiska åtskillnaden mellan potentiellt traumatiska händelser och de PTSD-reaktioner som drabbar en minoritet efteråt. Samhället tycks ha glömt att de flesta människor faktiskt är rätt motståndskraftiga.

Vi tycks ha börjat anta att ”allt som drabbar oss kommer att påverka oss negativt, allvarligt och varaktigt”, skriver Karstoft. Utifrån detta antagande sätts psykologiska insatser in där de inte behövs; där de till och med kan göra skada. Karstoft refererar till studier som visar att för omfattande och tidiga behandlingar, som numera sätts in kollektivt efter stora katastrofer, riskerar att öka snarare än minska fallen av posttraumatisk stress. Också mer blygsamma åtgärder, som triggervarningar, har visat sig kunna öka de traumarelaterade reaktionerna.

I stället för att utgå ifrån att de flesta klarar det mesta, som forskningen faktiskt visar, så har vi skapat en kultur där vi antar (med Karstofts ord) ”att det som har hänt har ödelagt dig”.

Ordet trauma betyder ursprungligen ”sår” på grekiska. Numera används det odifferentierat om det sårande hugget och det blödande såret det efterlämnar i psyket. Samtidigt räknas allt fler saker som traumatiserande.

Socialpsykologerna Nick Haslam och Melanie Joy MacGrath har kartlagt begreppsutvidgningen (concept creep) av trauma med grund i en enorm korpus från Google Books och vetenskapliga artiklar. Användningen av begreppet ”fysiskt trauma” planade ut på 80-talet. Samtidigt började ”psykologiskt trauma” bli allt vanligare. Under 2000-talet har också begrepp som ”kulturellt trauma”, ”kollektivt trauma” och ”generationellt trauma” vuxit explosionsartat.

Ords betydelse förskjuts. Det är naturligt. Men begreppsutvidgningen av trauma ställer till med diagnostiska problem. Enligt en studie som Haslam och MacGrath refererar till så har diagnoskriterierna i DSM blivit så generella att nio av tio amerikaner kan räknas som traumaöverlevare. Tillsammans med tendensen som Karstoft beskriver – att distinktionen mellan händelse och reaktion kollapsat – måste slutsatsen bli att en överväldigande majoritet borde behandlas för PTSD.

Det är också vad vi har börjat göra. Preventivt, till och med.

I boken Terapisamhällets barn (Karneval förlag, 2025) argumenterar Abigail Shrier för att traumakulturen har förändrat hur vi uppfostrar våra barn. Vi utgår ifrån att alla barn är, eller kommer att bli, traumatiserade.

Ett trauma kan vara nästan vad som helst som känns överväldigande. ”Det har blivit fullkomligt naturligt i dag att prata om ett barns ’trauma’ efter att ett husdjur har dött eller efter att ha blivit vald sist på idrotten”, skriver Shrier.

Hon beskriver en kultur som oupphörligt sysslar med mående, inte minst barnens. Genom socialt-emotionellt lärande i skolan, frekventa enkäter och dagliga känsloavstämningar lär sig barnen att vara konstant medvetna om hur de känner sig.

Det här är inte bara ett amerikanskt fenomen. Mina barn är bara två år gamla, men häromdagen fick jag en uppdatering i förskoleappen som kändes tagen rakt ur Shriers bok. I en liten grupp hade de fått lyssna på högläsning ur en bok om olika känslor, och sedan dramatiserat sina egna känslor framför uppställda speglar. Innan de ens kan prata ordentligt ska de drillas till att förstå och uttrycka minsta känsla.

Är det här verkligen bra för barnen? Hur mår de som vuxit upp såhär?

Svar: sämre än någon tidigare generation. Allt fler går i terapi och/eller på psykofarmaka, och trots behandlingarna fortsätter depression, ångestproblematik och självskadebeteenden att öka. Shriers tes är att behandlingen är själva problemet. Forskarna hon pratar med bekräftar den bilden.

Vi har nästan inget annat språk kvar för felsteg än våldets och skadans, som oftast bara är metaforer för sårade känslor.

Michael Linden, professor i psykiatri vid universitetssjukhuset Charité i Berlin, säger att det är ”fruktansvärt” att övervaka barns mående så här. ”Att fråga någon ’hur mår du?’ är att framkalla negativa känslor.” Statistiskt sett visar nämligen känsloforskning att lycka är en väldigt sällsynt känsla. Oftast mår människor helt okej; det vill säga, de försöker ignorera något mindre obehag, som stress, trötthet eller oro. Men ju oftare man frågar dem hur de mår, desto lägre skattar de sitt eget mående.

Men skulle inte ökningen av diagnoser i dag bara kunna betyda att barn och unga är mer öppna med hur de mår? Hur vet vi att tidigare generationer verkligen mådde bättre? När Shrier ställer den frågan till den norska psykologen Leif Kennair svarar han: att älta sin emotionella smärta är i sig ett symptom på depression. Om man mår bra gör man saker. Man sitter inte fast i att reflektera över hur allting känns.

När vi gräver i vår historia efter trauman som kan förklara våra lidanden riskerar vi att låsa oss ytterligare. Enligt den ledande minnesforskaren Elizabeth Loftus är sökandet bakåt aldrig neutralt. ”Minnet fungerar lite grann som en Wikipedia-sida”, förklarar hon för Shrier. ”Man kan gå in och redigera den – men det kan andra människor också göra.” Om omgivningen efterfrågar ett trauma är risken stor att man skapar ett.

Barnen i dag mår inte bara dåligt. De har också svårare att klara av helt vanliga saker, från att gå baklänges till att läsa en bok. Sedan växer de upp till handlingsförlamade unga vuxna. De ser sig själva som så traumatiserade av att ha levt helt vanliga liv, att de tidiga diagnoserna blir till självuppfyllande profetior.

Därefter skyller de på sina föräldrar. ”De fuckar upp dig, din mamma och pappa”, som poeten Philip Larkin skrev 1971, har aldrig varit en mer utbredd uppfattning. All den överbeskyddande känslohantering som föräldrar i dag erbjuder sina barn – Vill du inte ta på dig mössan? Hur mår du egentligen? Skaver kanske lappen i nacken? – har knappast lett till att de känner tacksamhet och trygghet senare i livet. Vuxna barn bryter kontakten med sina (”toxiska, narcissistiska”) föräldrar i allt högre utsträckning.

Att ta hand om sig själv har blivit det allra viktigaste man kan göra.

Abigail Shier är en kontroversiell högerskribent, känd för sin kritik av transrörelsen. Hennes politiska profil märks också här och var i Terapisamhällets barn, som när hon refererar till studier som visar att liberalers tonårsbarn mår sämre än konservativas. ”Det torde antyda att mycket av det vi ser inte är någon psykisk ohälsa-kris. Det är djupt rotat i den världsbild och de värderingar vi har givit våra barn.”

Jag tror inte nödvändigtvis att man blir lyckligare av att växa upp med heteronormativa föräldrar som tycker att staten stjäl deras pengar. Men låt oss ändå antaatt hon har en poäng. Vänstern har trots allt omfamnat traumakulturen mer helhjärtat. Kanske har det gjort våra barn deppigare. Men framför allt tror jag att vi har hamnat i en värderingskris som har förlamat vår politiska handlingskraft.

I en uppmärksammad essä för tidskriften Noema kritiserar den marxistiska kulturvetaren Catherine Liu traumakulturen för att förstöra grunderna för kapitalismkritik. Trauma myntades för passagerare vid tågolyckor och soldater, noterar hon. Inte arbetare. Traumakulturen, skriver hon, ”verkar under förklädnaden av progressiv politik för att avpolitisera det offentliga rummet”.

Den leder bort vårt fokus från den ekonomiska exploateringen. Jobbiga erfarenheter beskrivs som bortom vår kontroll. Det nya progressiva subjektet är överlevaren: en klichéartad berättelse om en ensam människas lidanden. Det ekonomiska våldet blir osynligt, och historien förstås bara i personliga termer.

Liu är inte minst besviken på utvecklingen inom humanioran.

På 90-talet föddes ”traumastudier”, där verk tolkas som indirekta uttryck för trauman. Förgrundsgestalten, den amerikanska litteraturvetaren Cathy Caruth, lutar sig mot poststrukturalistisk teori för att beskriva trauman som en kris för själva sanningsbegreppet. De traumatiserade, skriver hon, ”bär en omöjlig historia inom sig, eller blir själva till symptomen på en historia som de inte helt och hållet kan härbärgera.” Caruth är inte ens säker på att de borde botas: det riskerar att ”eliminera kraften och sanningen i den verklighet som traumaöverlevare har ställts inför och ofta försöker kommunicera till oss.”

”Med andra ord”, kommenterar Liu spydigt, ”förstår inte vanliga människor, som inte är insatta i traumateori, vad som har hänt i det förflutna”.

Med sin blandning av obegriplighet och klyschor passiviserar traumakulturen oss. I stället för organisering får vi höra att vi behöver terapi. I stället för att ta makten över produktionsmedlen ska vi teoretisera, reflektera och bära vittnesmål. I stället för att ”historien om alla hittillsvarande samhällen är historien om klasskamp”, så ska alla trasiga människor få oss att inse att historien är trasig.

Samtidigt lämnar vi ut vår emotionella sårbarhet till giriga sociala medier, som snabbt slår mynt av den. Inget utgör väl ett bättre klickbete än något som kan förklara våra personliga lidanden.

Varför känner jag mig förresten så handlingsförlamad? Innan jag vet ordet av har jag börjat skumläsa en artikel med rubriken ”Prokrastinering är inte alltid ditt fel. Ibland är det faktiskt en traumareaktion, som skapar en ond spiral”. Sedan har jag snart hamnat i ett algoritmiskt kaninhål av traumainfluerare, som ger mig ansvarsbefrielse från allt.

Människor är i allmänhet ganska bristfälliga. Någon är för ängslig att bli omtyckt, en annan rastlös medan en tredje är överkritisk. Man super för mycket eller fastnar i att scrolla. Man får sparken eller blir dumpad, och undrar: vad är det för fel på mig?

Trauma är en underbar förklaring.

Det är bara något som har drabbat mig. Med terapi kan jag kanske bli bättre. Det kräver förstås att jag oavlåtligen sysslar med mig själv i flera år, utan att låta någon annan än en betald psykolog berätta för mig vem jag är.

Detta är att ”ta tillbaka kontrollen” över mitt liv. Hur andra människor uppfattar mig är irrelevant, utom när jag gråter ut i deras armar och de ”förstår” mig, det vill säga accepterar min berättelse om hur jag har definierats av mina trauman.

Därigenom har inte bara vår självbild omvandlats, utan också vår uppfattning om vad det innebär att vara nära andra människor. Det är som om vi existerar parallellt med varandra.

I dejtingprogram som Love is blind är budskapet uppenbart: det är först när man delar sitt trauma som man har ”blivit sårbar” och ”släppt in” någon. En gråter medan han berättar sin gripande historia om hur han förlorat sin mamma, blivit mobbad, eller kommit över en sjukdom. På andra sidan av en vägg nickar en kvinna med tindrande ögon, och bekräftar att han inte har något att skämmas över. Att det är vackert att han ville dela detta. Så har de plötsligt kommit varandra nära, och det de har kallas för djupt och äkta.

Något sannare än en sådan standardiserad berättelse verkar det inte finnas att lära känna hos andra. Samma ytliga idé om människans djup har tagit över fiktionen. Som kritikern Parul Sehgal beskriver i sin essä ”The case against the trauma plot” så har ”trauma reducerat karaktär till symptom”. Vem någon är gestaltas inte längre genom dennas egenheter, hem i världen, eller existentiella grubblerier. Vad som antas intressera läsarna mest är karaktärernas dolda sår.

Därigenom har inte bara vår självbild omvandlats, utan också vår uppfattning om vad det innebär att vara nära andra människor.

Paradexemplet är Hanya Yanagiharas Ett litet liv, där det största spänningsmomentet i den drygt 700-sidiga romanen är vad som har hänt Jude, en karaktär som visar sig ha en så fullständig traumakatalog att det borde vara obegripligt hur någon vill läsa den. Först blev han våldtagen av präster som barn, innan han kidnappades och tvingades in i prostitution. Minnena kommer tillbaka när han hamnar i en misshandelsrelation, där han våldtas brutalt och försöker ta livet av sig.

Men Yanagihara är inte färdig. Jude måste också tvingas amputera båda benen, innan han till sist lyckas med sin suicid.

Ett litet liv har lästs på semesterstränder världen över. Den har hyllats som ”stark”, ”drabbande” och ”oförglömlig”. Bara i Sverige har den sålts i hundratusentals exemplar.

Men traumanarrativet präglar inte bara bästsäljarna. Under flera årtionden har Nobelpriset i litteratur dominerats av en mer sofistikerad motsvarighet: vittneslitteraturen.

Redan 2001 ordnade Svenska Akademien ett symposium med rubriken ”Witness literature”, där både tidigare och kommande pristagare märktes bland talarna. Som Kjell Espmark skriver i sin bok Nobelpriset i litteratur – ett nytt sekel hade inriktningen då redan präglat priset i ett kvartsekel. Vittneslitteraturen har fortsatt att dominera. Senast 2024 löd prismotiveringen till Han Kang: ”För hennes intensiva poetiska prosa som konfronterar historiska trauman och blottlägger livets skörhet.”

Det är svårt att hålla med Espmark när han skriver att genren i sig inte utgör en värderingsgrund. ”Det avgörande är den konstnärliga kraft och precision som vittnesbörden gestaltas med.” Konstnärlig kraft är inte ett neutralt estetiskt värde. Det definieras av vad vi uppfattar som mest äkta och starkt bland de mänskliga erfarenheterna.

En sann och aktningsvärd människa är i dag en traumatiserad människa, både i fin- och fulkulturen. Talkshower och självbiografier domineras av svåra uppväxter. Politiker använder personliga olyckor för att väcka sympati. I USA förväntas ungdomar som söker till college skriva en ”traumaessä”, där svåra livserfarenheter växlas in för tillträde till prestigefulla utbildningar. Och det säkraste sättet att hamna i ”Sommar i P1” är ett gripande trauma som musiksätts med snyftpop.

Virginia Woolfs granatchockade soldat var en hallucinerande galning, en skam för sin fru och i omvärldens ögon en lallande idiot. Från ett missaktat handikapp har traumat förvandlats till en biljett för klassresan, ett sug i masskulturen och ett priviligierat ämne för den finaste konsten.

Visst är det bra att människor som verkligen behöver hjälp kan få det. Att vi har slutat skuld- och skambelägga psykisk sjukdom. Men alla är inte psykiskt sjuka. Och skuldkänslor är inte bara av ondo.

Det mest skrämmande med traumakulturen är inte att den är nedbrytande, infantiliserande, passiviserande eller ytlig. Det mest skrämmande är att den är värdeneutral.

van der Kolks öppningsexempel i Kroppen håller räkningen är en veteran från Vietnamkriget. Tom, som han kallas, plågas av mardrömmar, självmedicinerar med alkohol och har blivit rädd för att skada sin egen familj. Han känner sig död inombords. Han vägrar ta medicinen som van der Kolk skrivit ut, eftersom han ”måste förbli ett levande minnesmärke” över sina fallna kamrater. Det är berörande.

En sann och aktningsvärd människa är i dag en traumatiserad människa, både i fin- och fulkulturen.

Men längre fram får vi veta att Toms egentliga trauma inte består i att han har förlorat stridskamrater. Det dröjer månader av ”paralyserande skam” innan han till sist berättar det för van der Kolk. Galen av sorg över en fallen vän har han störtat in i en by, mördat barn och våldtagit en vietnamesisk kvinna.

van der Kolk använder inte begreppet ”krigsbrott” här. Han föredrar ordet (ja, du gissade det):

Trauma gör det alltid svårt att vara närvarande i intima relationer, oavsett om det är något som har gjorts mot dig eller något du har gjort mot andra. Hur kan du lita på dig själv eller någon annan igen efter att du har varit med om något så outsägligt?

Psykologer dömer dig inte, och de uppmuntrar dig också till att sluta döma dig själv. Detta hade inte varit lika skrämmande, om inte psykologer varit vår tids mest anlitade andliga vägledare. Präster, filosofer, författare och äldre släktingar göre sig inte längre besvär. Ingen ska komma och moralisera över våra liv.

Vår människosyn ligger i dag så långt från etiken att ord som ”synd” och ”dygd” i princip blivit obegripliga. Vi har nästan inget annat språk kvar för felsteg än våldets och skadans, som oftast bara är metaforer för sårade känslor.

Som Sehgal skriver så har vår tid ”upphöjt traumat från att ha varit tecken på moralisk defekt till att bli en källa för moralisk auktoritet, till och med en sorts expertis”. Den mest skadade vet bäst. Att vara en sammanhållen människa, med värdighet, integritet och förmåga att ta ansvar för sina egna handlingar har blivit hopplöst omodernt.

Läs mer

Det finns en rad i Sheila Hetis Autobiographical diaries som jag inte har kunnat släppa. ”Jag har tänkt på autenticitet”, skriver hon, ”och hur man har gjort oss en otjänst genom att lära oss att vi borde vara autentiska mot våra känslor, snarare än mot våra värden.”

Vad innebär det att vara sann mot sig själv? Kanske är våra viktigaste känslor inte de mest smärtsamma, och kanske är våra känslor mindre viktiga än våra värden. Det som vi håller högt, det som vi skulle sträva mot och försöka dela med varandra om inte den psykiska ohälsan handikappade oss. Våra tankar, våra visioner, vår moral och vår kärlek till andra.

Däri, och inte i våra trauman, finns djupet av vår mänsklighet.

Essä 12 juni, 2025

Min bittra kamp mot kaffedemonen

Kjartan Slettemarks bilder med president Nixon hänvisar till att Gevalia köpts upp av General Foods, som var inblandat i USA:s napalmtillverkning under Vietnamkriget. Som krigsmotståndare skulle man hellre dricka grönt te. Foto: Pontus Lundahl/TT.

När priset på kaffebönor passerade 200 kronor kilot bestämde sig Henrik Sahl Johansson för att bryta sig loss från de bönsvarta bojorna. Fyra dagar senare huttrade han över en kopp snabbkaffe.

En söndag i maj slutar jag dricka kaffe. Jag känner mig som Michael Douglas i inledningen av filmen Falling down: jag kliver ur min kaffedrivna bil mitt på motorvägen, tar med mig tomma kopp och promenerar in mot det samhälle som inte bryr sig om det omvända förhållandet mellan kaffepris och kritikerarvoden.

Fast det här utspelar sig på Hemköp och består, på ytan, av att jag går fram till kaffehyllan, noterar att priset på bönor stigit en bra bit över 200 kronor kilot, och där och då bestämmer mig för att bryta med kaffedemonen. Arvid Nordquist kan ta mitt liv, men han kan inte ta min frihet att själv välja vad jag dricker till vetelängden.

Vi får se vem som viker sig först – kaffeimperiet eller jag. Det vore ju synd om något skulle hända med den där lilla kartellen ni har ordnat så fint.

Fergie från Black Eyed Peas sade en gång att kokainet var den pojkvän hon haft svårast att göra slut med. Och medan jag – lätt rusig efter mitt uppror i matbutiken – går hemåt i vårsolen tänker jag att det är samma sak för mig och kaffe. Även om det är mer som att bryta med en sjukpensionerad, excentrisk faster. Och det borde ju inte vara svårt. Men det ska visa sig bli mycket svårt, för att inte säga outhärdligt.

För även om jag inte tänker så ofta på den där fastern – särskilt inte på det sättet – har hon alltid funnits där, i glädje och i sorg, på morgonen och på kvällen, med sin lite för varma hand i min. Man saknar inte kaffepaketet förrän det reser sig upp och lämnar skafferiet, som det heter.


Jag minns med fotografisk exakthet ögonblicket då min stormiga kärleksrelation med kaffe inleddes. Jag var två år gammal och familjen hade åkt till Yucatánhalvön för att bo i något jag minns som en vacker hacienda, men som troligen var ett vanligt mexikanskt motell.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Veckobrev 11 juni, 2025

Vem har rätt om Gaza – Håkan Hellström eller Moderaterna?

Bilden som skickades till Flamman från bolaget Tro & tvivel. Foto: Pao Duell.

I lördags tog jag med min dotter på demonstrationen i Stockholm en sväng. Människohavet tog aldrig slut, och jag läste senare att det var runt 30 000 demonstranter. Jag har faktiskt inte sett så stora solidaritetsuttryck sedan Irakkriget.

Samma helg närmade sig frihetsflottiljens båt Madleen, med Greta Thunberg ombord, Gaza och blev bordad av den israeliska flottan. Flamman har också rapporterat om en grupp aktivister som marscherar till Gaza via Egypten.

Så hur har högern reagerat på det eskalerande israeliska våldet i Gaza sedan vapenvilan avslutades den 18 mars?

Regeringen har strypt stödet till Unrwa. Som rutinerade biståndsskribenten Staffan Landin har förklarat i Flamman, svamlade man inte bara fritt om Hamas – man försökte dessutom begrava en Sida-rapport som visade att FN-organet fortfarande gjorde nytta för palestinierna.

Men medan biståndsminister Benjamin Dousa sticker huvudet i sanden med förvirrade ursäkter är hans kamrater i partiet och på ledarsidorna desto mer öppna i sitt stöd till Israel.

Civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin kallar demonstranterna framför riksdagshuset för ”ett gäng oborstade gaphalsar”. Svenska Dagbladets ledarskribent Daniel Schatz avfärdar Sida som ett ”aktivistkontor” och hans kollega Peter Wennblad avfärdar Greta Thunberg som som en ”selfie-aktivist”. Samtidigt vidarebefordrar riksdagsmoderaten Fredrik Kärrholm pressmeddelanden rakt av från Israels ambassad där hjälpskeppet till Gaza beskrivs som ett pr-jippo.

Helgens märkligaste Israelstöd kom dock från den moderata riksdagsledamoten Katarina Tolgfors, som på X jublade över att Håkan Hellströms konsert på Ullevi var så befriad från solidaritet med Gaza: ”Inte en palestinasjal i sikte. Bara musikglädje. Gött mos!”

Flammans nyhetsredaktör mejlade då stjärnans bolag Tro och Tvivel, för att fråga om flaggor och sjalar var förbjudna på konserten. Som svar fick han en bild på en man i folkhavet som gör V-tecknet – med en Palestinasjal runt halsen (se bilden ovan).

Dessa ynkliga reaktioner kan jämföras med Emmanuel Macron, som kallade blockaden av nödhjälp för ”skamlig” och krävde att de sex omhändertagna franska medborgarna fördes tillbaka ”omedelbart”. Storbritanniens premiärminister Keir Starmer bad också om en snabb återlämning, och passade på att kalla den humanitära situationen i Gaza för ”förfärlig och oacceptabel”.

Men Sveriges regering ligger närmare Donald Trump än dessa centrister. Den hysteriska tonen antyder däremot att de – om än vagt – skäms över att ha stått på fel sida om historien.

Samtidigt som de äntligen bestämmer sig för att agera. ”Nu tar Sverige en ledande roll”, säger utrikesminister Maria Malmer Stenergard, som i går skickade ett brev till EU:s utrikeschef Kaja Kallas med en uppmaning om sanktioner mot enskilda ministrar i Israels regering som uttryckt extrema åsikter samt stödjer den olagliga bosättningspolitiken.

Och när det kommer till den israeliska regeringen är det nog påkallat att tala om ”oborstade gaphalsar”.

Jag skriver detta på tåget till Malmö, där jag ska prata på en vänster-aw med ungdomsledaren Nicolas Lunabba och vänsterpartisten Anfal Mahdi. På Rex klockan halv sju, hoppas vi ses där!

Allt gott,
Leonidas

Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 11 juni, 2025

Kristerssons havspolitik är ett bottennapp

Handlarna förbereder fisken på marknaden i Dakar, i ett Senegal som drabbats hårt av utfiske från internationella trålare. Foto: Grace Ekpu/AP/TT.

Överfiske, plaster och dödliga migrationsrutter – behovet att skydda haven är stort. Men på FN:s havsavtal saknas ännu en liten kråka: Ulf Kristerssons.

”Havet tog sängen och väggarna”, säger Fatou Samba och pekar på stenbråten längs stranden i senegalesiska Bargny. ”Snart tar havet resten också, detta hus som mina förfäder har byggt.” (The Guardian, 7/4)

Svårast var dock när hennes 22-åriga son lämnade fiskebyn för Madrid. President Bassirou Diomaye Faye har bett landets unga att stanna i landet, och lovat att trappa upp jakten på flyktingsmugglare, ”dessa illusionsförsäljare, dessa dödens köpmän”.

Ändå flyr fler än någonsin. I fjol dokumenterades över 10 000 dödsfall på väg från Västafrika till Spanien, vilket gör sträckan till en av världens farligaste migrationsrutter. Lokalt kallas den Barsa wala Barsakh, Barcelona eller döden.

Anledningen till att de ger sig av är – åtminstone delvis – brist på fisk. Enligt den nya rapporten The deadly route to Europe av Environmental Justice Forum, som även finns som kortfilm, finns det nämligen ett nära samband med utfiskning och flykten till Europa.

Jättelika trålare från bland annat Spanien och Kina har utarmat fiskepopulationen, i synnerhet småfisk som sardinella, ansjovis och makrill. I ett land där fiskenäringen fortfarande i dag sysselsätter tre procent av befolkningen, och där fisk utgör fyrtio procent av det animaliska proteinintaget, ser många inte någon annan utväg än att fly.

Utfiskning är bara ett av många problem som drabbar haven.

Europa bidrar alltså direkt till den matkris som får unga senegaleser att riskera livet för att ta sig hit. En brutal påminnelse om hur koloniala mönster lever kvar i vår tid.

Problemen som drabbar haven är många. Därför arrangerar FN den 9–13 juni sin havskonferens i Nice. ”Djuphaven får inte bli vilda västern”, sade generalsekreteraren António Guterres i sitt öppningstal under måndagen.

Och även om tankarna snabbt leds till den israeliska militärens olovliga gripande av Greta Thunberg på öppet hav, syftar han på ett annat vattendrama. Haven hotas nämligen inte bara av överfiske, utan även försurningens ”tickande bomb” (Guardian, 9/6), accelererande uppvärmning (ESA, 17/4), uppsugandet av 20 miljoner årliga ton plaster (UNEP, 26/5), samt kapplöpningen efter metaller och fossilgas i havsdjupen.

Den senare har fått ny fart sedan april 2025, då Donald Trump skrev under en exekutiv order som instruerar landets myndigheter att snabba på brytandet av kritiska metaller – inte bara på amerikanskt utan även internationellt vatten – för att ”säkra nationella intressen”. I bakgrunden finns handelskriget med Kina, som i sin tur anklagar USA för att kringgå internationell rätt.

Läs mer

Under havskonferensens första dag dundrade Emmanuel Macron att djuphaven, Grönland och Antarktis ”inte är till salu”, till stormande applåder. Brasiliens president Lula da Silva krävde i sin tur krafttag för att stoppa den ”giriga kapplöpningen” mot botten.

Behovet av global samverkan är alltså stort. Därför hoppas FN nu få igenom ett globalt havsavtal, som ska skydda den biologiska mångfalden i internationella vatten, som utgör två tredjedelar av världens havsyta men bara skyddas till en procent. Men sedan offentliggörandet i juni 2023 har bara 50 av de 60 länder som krävs ratificerat avtalet.

Gissa om Sverige har gjort det. (Svaret är nej.)

Men kanske hinner vi. Havet väntar ju artigt. Det tar sängar, väggar och fiskbestånd i sin egen takt. Och i Senegal? Där återstår ännu två alternativ: Barcelona eller döden.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 11 juni, 2025

Sverige rockar

Martin, 39, tycker att Sverige behöver bli ett mer enat land. Foto: Magnus Bjerg Sturm.

Sverigedemokraterna beskriver sig som ”Sveriges rockigaste parti”, och på Jimmie Åkessons egen hemort går landets största rockfestival av stapeln på nationaldagen. Flamman drar på sig festivalarmband och regnponcho – och hittar i stället en folkfest där alla får plats.

Så står man på parkeringen utanför Sölvesborgs ishall klockan 09:47 på Sveriges nationaldag, omringad av 50 motorcyklister och ett gäng sverigeflaggor. Sjunger om sol, himmel och ängder gröna. Något om fornstora dar. Kollar upp på den grå himlen och regndropparna som virvlar omkring i vinden.

Christel, 61, från Kristianstad har kört motorcykel i 39 år. I dag ska hon köra med de andra motorcyklisterna från Sölvesborg till Karlskrona. I varje kommun på vägen ska de sjunga nationalsången. Hennes hoj är utsmyckad med tolv svenska flaggor.

– Det är en ära att få vara med här. Jag tycker att vi ska hylla vårt land. Stolta Sverige. Detta är vårt sätt, säger Christel.

Ulf Nelsén, ordförande för Blekinges Motorcyklister, har kört motorcykel sedan han var 16 år. I dag kör han en Kawasaki Voyager 1700.

Stolt. Christel, 61 har utsmyckat sin motorcykel med tolv svenska flaggor. Foto: Magnus Bjerg Sturm.

– En glidare. Man sitter bekvämt och det hörs när man kommer. Sverige borde vara lika bra som Norge på att fira nationaldagen, säger Nelsén.

Motorcyklarna brummar iväg och jag promenerar till bussen som ska ta mig till Sweden Rock Festival.


Sölvesborg är inte bara platsen för en av Sveriges största festivaler, utan även SD-ledaren Jimmie Åkessons hemort.

Förra året fick festivalen besök av partiledaren i egen hög person. Jag sprang på honom och partikollegan Jörgen Fogelklou när de försökte få med sig ett gäng festivalbesökare för att rösta i EU-valet i en närliggande förtidsröstningslokal.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 10 juni, 2025

Tokhögerns flöde är inte så tokigt ändå

Högern och vänstern har olika svar, men oron är påfallande lik. Foto: Adobe stock.

De skyller på allt från chemtrails till feminism. Men i grunden är konspirationshögern orolig för samma saker som jag – klimatet, matpriserna och en allt mer världsfrånvänd maktelit.

Jag vet inte vilka knappar Mark Zuckerberg har råkat pilla på, men för en tid sedan förändrades mitt Facebook-flöde. Stegvis gled jag ur filterbubblan. Först fylldes flödet av AI-genererade jordbrukarfamiljer som ödmjukt visade upp sin skördar, med små hemman omgivna av orörd natur och frid.

Men det tog inte många dagar innan denna harmlösa Tolkien-konservatism gled över i en blandning av reaktionär katolicism, antivaxx, hyllningar till den vita rasen, hat mot feminism och mer eller mindre underhållande konspirationsteorier.

Det finns en enighet om att världen blir allt mer polariserad, och det är sant när det gäller politiska lösningar. Men inte när det kommer till problemen.

Det förvånade mig att flera inlägg i tokhögerflödet vittnar om den kusliga bristen på bin och andra pollinatörer denna vår. Oron är verklig, många i kommentarsfältet skickar alarmerande vittnesmål från sina egna fruktträd. Orsaken, tycks flertalet vara eniga om, är ”chemtrails” – påstådd giftig flygbesprutning från ansiktslösa makteliter i syfte att kontrollera befolkningen.

Ett annat spår är kärnfamiljen. På en AI-bild i Studio Ghibli-stil i mättat eftermiddagsljus plockar en leende gravid mamma ut ett bröd ur ugnen, en pappa läser högt för välkammade barn, och en katt slumrar i fåtöljen. Budskapet: ”De lurade oss att byta ut allt detta mot högre BNP.”

Bilden har hundratals kommentarer, varav de flesta vibrerar av raseri över att feminismen har förstört allt. Några menar att det är en medveten plan från eliten att slå sönder kärnfamiljen och utrota den vita rasen. Steget mellan nybakat bröd och svingande basebollträn är förvånansvärt kort.

Ibland saknar jag min gamla filterbubbla, men mestadels har skiftet till denna spegelvärld varit lärorikt. För med tiden har jag upptäckt att problemen de formulerar påtagligt ofta stämmer överens med mina. Pollinatörernas försvinnande är precis så oroande som chemtrailgänget skriver. Att tillväxt inte bör vara alltings mått är sant, och att alla skulle må bättre av att jobba mindre och ha mer tid att baka bröd med ungarna håller väl varenda rödgrön väljare med om. Tokhögerflödet innehåller vanföreställningar, men till stora delar är det en rimlig förfäran över världens tillstånd.

Läs mer

Det finns en enighet om att världen blir allt mer polariserad, och det är sant när det gäller politiska lösningar. Men inte när det kommer till problemen. Klimatkris, livsmedelspriser och ojämlikhet har lämnat diagrammens värld och trängt in i människors verklighet. Bristen på bin och på snö, sjunkande reallöner och ökande svårigheter att försörja sin familj är några av effekterna.

Visserligen har kulturkrigets klibbiga hinna stått i vägen för gemensamma svar, men nu liknar det allt mer en stupfull trubadur som spelar Toto-covers halvt i sömnen. I längden kommer det att bli det uppenbart att abortförbud inte leder till reallöneökningar och mer tid med ungarna, men att facklig kamp faktiskt gör det. Även om regeringen tappert krigar in i det sista, bryter verkligheten ohjälpligt igenom och skapar allt fler glipor av gemensam förståelse.

Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 10 juni, 2025

Kommunal borde bojkotta Israel

Fördrivna palestinier återvänder för att hämta sina tillhörigheter i sina hem efter israeliska bombräder, i norra Gaza den 4 juni. Foto: Jehad Alshrafi/AP/TT.

Under veckans kongress har Kommunal en historisk chans att agera mot Israels folkmord. Vi borde ta den, skriver fem fackliga spårvagnsförare.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

När Kommunals kongress startar på tisdag har det gått 612 dagar sedan konflikten mellan Israel och Palestina återigen blossade upp i fullskaligt krig. Sedan dess har över 54 000 palestinier dödats – en majoritet kvinnor och barn – och många fler har skadats. 90 procent av Gazas befolkning på 2 miljoner är nu på flykt. Dödssiffrorna är brutalt snedvridna: för varje israelisk död är det minst 47 palestinier som dött. 

Israels premiärminister Netanyahu är internationellt efterlyst i 124 länder  (något han delar med en annan krigsförbrytare, Putin). Han misstänks för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten, inklusive att ha använt svält som krigsvapen och förföljelse av civila. Samtidigt pågår en prövning i Internationella domstolen i Haag om staten Israel begår folkmord i Gaza. 

Kommunals kongress har en historisk chans att agera.

Vi är glada över att Kommunal tagit ställning mot attacker på vårdpersonal och hjälparbetare i Gaza i sitt uttalande från den 9 maj 2025. Det var viktigt, nödvändigt – och helt rätt. Uttalandet visar att vårt fackförbund inte står passivt. Men vi som skriver den här texten stödjer dom inlämnade motioner J3–J8 och menar att Kommunal nu måste göra mer – ta nästa steg.

Motionerna, som skickades in innan uttalandet, kräver att förbundet driver på för internationella sanktioner och bojkotter av Israel så länge ockupationen och kriget pågår. Vi vill också att Kommunal ska visa praktisk solidaritet med Palestina – genom att stötta den fackliga internationella solidariteten via Olof Palmes center och delta i opinionsbildning och lokala protester mot Israels folkmord. 

Förbundsstyrelsens svar på motionerna är försiktiga och föreslår avslag – men det var innan den senaste utvecklingen i kriget och den ökade kritiken mot Israel, även från borgerliga håll i Sverige. Dödstalen skrämmer till och med dem som tidigare blundat för Israels brott. 

Det som sker i Gaza är folkmord och etnisk rensning – varje människa med moral måste agera, något norska LO redan har insett och därför kräver en total bojkott av Israel. Vi ska självklart kroka arm med norrmännen. Vi ska också självklart stå i solidaritet med de palestinska fackliga organisationer som, liksom Kommunal, är en del av ITUC (LO:s motsvarighet globalt) och PSI (Internationellt förbund för offentliganställda, motsvarande Kommunal). I ett öppet brev till IF Metalls kongress vädjade de om stöd för en bojkott av Israel (Dagens Arbete, 14/5).

Läs mer

Kommunals kongress har en historisk chans att agera. Vi uppmanar er ombud att bifalla motionerna J3 till J8 och stå upp för mänskliga rättigheter och mot krigsbrott. Att vänta på att andra ska agera är inte lösningen utan att svika solidariteten med de palestinska kommunalarbetarna i Gaza – sjukvårdare, ambulansförare och alla som drabbas av Israels krigföring. Vi kan och måste göra mer. Det börjar med ett tydligt krav om internationell bojkott av Israel så länge kriget och ockupationen pågår.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 09 juni, 2025

Håkans propalestinska bildhälsning: ✌️

Bilden som skickades till Flamman från bolaget Tro & tvivel. Foto: Pao Duell.

Den moderata riksdagsledamoten Katarina Tolgfors njöt av frånvaron av Palestinaaktivism på Håkan Hellströms konsert. När Flamman ber popstjärnan om en kommentar svarar hans bolag endast med en bild – på en palestinasjal som vajar över folkhavet.

”Håkan Hellström och fullsatt på Ullevi i Göteborg!! Inte en palestinasjal i sikte. Bara musikglädje. Gött mos!”, skriver den moderata riksdagsledamoten Katarina Tolgfors på X den 7 juni, och lägger till emojier i form av en svensk flagga, ett hjärta och ett ankare.

Örebropolitikern har precis postat en video filmad från läktaren från en av popstjärnans jättekonserter på Ullevi i Göteborg. På en stor skärm syns Håkan Hellström iförd skärmmössa och gitarr. Konserten ägde rum samma dag som den hittills största svenska Palestinademonstrationen i Stockholm. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar/Utrikes 09 juni, 2025

Staffan Landin: Därför ljuger Benjamin Dousa om stödet till Unrwa

Benjamin Dousa har ansträngt sig för att slippa ta del av Sidas Unrwa-analys. Foto: Viktoria Bank/TT.

Sida visste det, UD visste det, och regeringen visste det – att Unrwa räddar liv i Gaza. Ändå drog man in stödet utan belägg. Allt för att blidka högerns trollarméer.

Regeringar är alltid noga med att inte avslöja interna överväganden i känsliga och framför allt impopulära beslut. Det är ofta först i historiens backspegel allmänheten fullt förstår cynismen eller inkompetensen, även i de mest cyniska och inkompetenta besluten. 

Men ibland, när läget är särskilt akut och lidandet alltför uppenbart och när cynismen och inkompetensen är nästan utstuderat tydlig – då händer det att vi lyckas förstå vad som pågår och reagera innan det är för sent.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Nyheter 09 juni, 2025

Experter: Israels bordning kan strida mot folkrätten

Vid tretiden i natt bordades Madleen, Freedom Flotillas segelbåt på nödhjälpsuppdrag till Gaza, av israelisk militär på internationella vatten. Bland de tolv aktivisterna ombord fanns en svensk – Greta Thunberg. Enligt Pål Wrange, folkrättsprofessor, kan Israels agerande vara brottsligt.

”Om du ser den här videon har vi blivit bordade och kidnappade på internationellt vatten av israeliska styrkor, eller styrkor som stödjer Israel.”

Greta Thunberg står med mörka vatten bakom sig och ena handen på en reptross, och uppmanar ”vänner, familj och kamrater” att sätta press på den svenska regeringen för att få dem frisläppta. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Nyheter 08 juni, 2025

Här marscherar Stockholm för Gaza

Tusentals människor samlades under lördagen för en av de största demonstrationerna hittills för Palestina. Stockholmarna fyllde gatorna i protest mot Israels blodiga krig – och Flamman var på plats.

Under lördagseftermiddagen fylldes Stockholm av demonstranter. Det uppskattas att upp till 30 000 personer från hela landet deltog i demonstrationen ”Kraftsamling för Gaza”, som arrangerats av Palestinagrupperna i Sverige.

– Inte ens vi hade räknat med att det skulle komma så här mycket folk, säger initiativtagaren Nova Wegerif från Palestinagruppen Karlstad.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)