Essä 31 mars, 2025

Traumakulturen gör oss alla till offer

En välformulerad motgång kan bli biljetten till ett bokkontrakt eller ett sommarprat. Men traumatävlandet får oss inte bara att må sämre – det tar också fokus från kampen för en bättre värld.

Är du rädd för att bli traumatiserad? Då borde du sluta läsa här. Numera räcker det nämligen med att höra talas om någon annans trauma för att riskera att bli traumatiserad själv – åtminstone enligt Region Värmlands satsning Traumapodden.

Men troligen är det redan för sent. Du har kanske upplevt otrohet, uppsägning eller en sjukhusvistelse, eller så har du haft en jobbig förlossning eller blivit tagen för snatteri.

När posttraumatiskt stressyndrom infördes i diagnosmanualen DSM 1980 definierades trauma som något ”utanför intervallet för vanliga mänskliga erfarenheter”. I dag verkar det finnas överallt. Om jag hade fått en gratis psykologsession varje gång en vän hade berättat om ett trauma för mig hade jag kunnat gå i terapi resten av livet. Jag har själv pratat om saker i mitt eget liv som traumatiska. Snabb googling: har det varit berättigat?

Enligt organisationen Mind kan trauma skapas när man känt sig ”skrämd, hotad, förödmjukad, avvisad, övergiven, invaliderad, otrygg, utan stöd, fångad, skamsen eller maktlös”. Jo, så har jag väl känt mig. Så har nog alla människor känt sig.

Men de här känslorna verkar ha tagit över våra liv. Som Virginia Woolf beskriver sin traumatiserade veteran efter första världskriget: ”Septimus Warren Smith […] hade nötbruna ögon med den glimt av rädsla i som gör obekanta förbipasserande också rädda. Världen har höjt sin piska – var ska den slå till?”

I dag verkar de flesta lika uppskrämda som en granatchockad soldat. Hundratusentals barn går på psykofarmaka, sjukskrivningarna för psykisk ohälsa har aldrig varit högre och kulturen svämmar över av traumahistorier.

Världen har höjt sin piska. Hur gick det till? Och vilken sorts människor blir vi av traumakulturen?

1978 började psykiatrikern Bessel van der Kolk arbeta med veteraner från Vietnamkriget, och försökte förstå deras lidanden. Var de schizofrena? Alkoholiserade? Eller bara deprimerade?

Två år senare fördes PTSD in i diagnosmanualen, och han inledde ett livslångt engagemang för att synliggöra trauma och hitta nya behandlingsmetoder. Genom sin karriär har han mött tusentals människor med söndertrasade liv, både veteransoldater, incestoffer och överlevare från svåra olyckor. 2014 publicerade han den banbrytande boken Kroppen håller räkningen, som låg på New York Times bästsäljarlista i flera år. Boken börjar så här:

”Man behöver inte ha varit soldat i krig eller besökt en flyktingförläggning i Syrien eller i Kongo för att ha stött på trauma. Trauma drabbar oss, våra vänner, våra familjer och våra grannar.”

Enligt van der Kolks inflytelserika teori sitter trauma kvar i kroppen. Med hjälp av hjärnskanningar påstår han sig ha bevisat att outlösta stressreaktioner sitter kvar i amygdalan, vilket ger kvardröjande symptom i form av fight, freeze or flight-reaktioner (kamp, frys eller flykt). Men bevisen har kallats pseudovetenskapliga av många forskare. Van der Kolk stöder också teorin om bortträngda minnen, som legat till grund för en mängd rättsskandaler.

Föreställningen om att trauma sitter kvar i kroppen är dock knappast ny. På 1860-talet började tågolyckor bli vanliga på de nya järnvägsnäten. Passagerare uppgav att de fortsatte lida av hysteriska symptom långt efter en olycka, trots att de inte hade fått några fysiska skador. Så föddes ”järnvägsryggraden”: idén om att chocken från smällen orsakat en inflammation i ryggraden som gav upphov till den nervösa sjukdomen.

Järnvägsbolagen avfärdade diagnosen som ”stämningsneuros”, ett lidande påhittat i syfte att avkräva dem kompensation. Men teori hade fått fäste hos psykiatriker. Sigmund Freud utvecklade sin traumateori mot bakgrund av dessa diskussioner.

Efter första världskriget kom soldater tillbaka från fronten med liknande symptom. De led av darrningar, sömnproblem eller en förlust av talförmågan talförmågan. Diagnosen ”granatchock” (shell shock) utgick från en hypotes om att explosionerna från slagfältet hade skadat hjärnan. Men eftersom flera som aldrig hade varit i närheten av granater uppvisade samma symptom kom teorin snart att överges.

Under andra världskriget användes i stället termen ”stridströtthet” (combat stress reaction). Det var först i samband med Vietnamkriget som PTSD blev en diagnos. Samtidigt adopterades begreppet av kvinnorörelsen för att synliggöra lidandet hos misshandlade och våldtäktsoffer.

Trauma hade till slut fått fäste i det allmänna medvetandet, och nu skulle offren befrias från skam.

Kanske har vi lyckats lite för bra med det.

På veterancentret i Danmark arbetade en kommunikatör som hade tröttnat på journalister som bara ville skriva om hur svårt livet var för veteranerna. Varje gång någon ringde frågade hon dem: Hur många av de hemvändande soldaterna från Afghanistan tror du kommer att utveckla PTSD?

Många gissade på 70, 80 eller till och med 90 procent. Det korrekta svaret var omkring 10.

I stället för att utgå ifrån att de flesta klarar det mesta, som forskningen faktiskt visar, så har vi skapat en kultur där vi antar att det som har hänt har ödelagt dig.

Anekdoten berättas av psykologilektorn Karen-Inge Karstoft, som tidigare varit anställd på Veterancentret. I sin bok Hvorfor taler alle om traumer? (2024) vill hon påminna om den diagnostiska åtskillnaden mellan potentiellt traumatiska händelser och de PTSD-reaktioner som drabbar en minoritet efteråt. Samhället tycks ha glömt att de flesta människor faktiskt är rätt motståndskraftiga.

Vi tycks ha börjat anta att ”allt som drabbar oss kommer att påverka oss negativt, allvarligt och varaktigt”, skriver Karstoft. Utifrån detta antagande sätts psykologiska insatser in där de inte behövs; där de till och med kan göra skada. Karstoft refererar till studier som visar att för omfattande och tidiga behandlingar, som numera sätts in kollektivt efter stora katastrofer, riskerar att öka snarare än minska fallen av posttraumatisk stress. Också mer blygsamma åtgärder, som triggervarningar, har visat sig kunna öka de traumarelaterade reaktionerna.

I stället för att utgå ifrån att de flesta klarar det mesta, som forskningen faktiskt visar, så har vi skapat en kultur där vi antar (med Karstofts ord) ”att det som har hänt har ödelagt dig”.

Ordet trauma betyder ursprungligen ”sår” på grekiska. Numera används det odifferentierat om det sårande hugget och det blödande såret det efterlämnar i psyket. Samtidigt räknas allt fler saker som traumatiserande.

Socialpsykologerna Nick Haslam och Melanie Joy MacGrath har kartlagt begreppsutvidgningen (concept creep) av trauma med grund i en enorm korpus från Google Books och vetenskapliga artiklar. Användningen av begreppet ”fysiskt trauma” planade ut på 80-talet. Samtidigt började ”psykologiskt trauma” bli allt vanligare. Under 2000-talet har också begrepp som ”kulturellt trauma”, ”kollektivt trauma” och ”generationellt trauma” vuxit explosionsartat.

Ords betydelse förskjuts. Det är naturligt. Men begreppsutvidgningen av trauma ställer till med diagnostiska problem. Enligt en studie som Haslam och MacGrath refererar till så har diagnoskriterierna i DSM blivit så generella att nio av tio amerikaner kan räknas som traumaöverlevare. Tillsammans med tendensen som Karstoft beskriver – att distinktionen mellan händelse och reaktion kollapsat – måste slutsatsen bli att en överväldigande majoritet borde behandlas för PTSD.

Det är också vad vi har börjat göra. Preventivt, till och med.

I boken Terapisamhällets barn (Karneval förlag, 2025) argumenterar Abigail Shrier för att traumakulturen har förändrat hur vi uppfostrar våra barn. Vi utgår ifrån att alla barn är, eller kommer att bli, traumatiserade.

Ett trauma kan vara nästan vad som helst som känns överväldigande. ”Det har blivit fullkomligt naturligt i dag att prata om ett barns ’trauma’ efter att ett husdjur har dött eller efter att ha blivit vald sist på idrotten”, skriver Shrier.

Hon beskriver en kultur som oupphörligt sysslar med mående, inte minst barnens. Genom socialt-emotionellt lärande i skolan, frekventa enkäter och dagliga känsloavstämningar lär sig barnen att vara konstant medvetna om hur de känner sig.

Det här är inte bara ett amerikanskt fenomen. Mina barn är bara två år gamla, men häromdagen fick jag en uppdatering i förskoleappen som kändes tagen rakt ur Shriers bok. I en liten grupp hade de fått lyssna på högläsning ur en bok om olika känslor, och sedan dramatiserat sina egna känslor framför uppställda speglar. Innan de ens kan prata ordentligt ska de drillas till att förstå och uttrycka minsta känsla.

Är det här verkligen bra för barnen? Hur mår de som vuxit upp såhär?

Svar: sämre än någon tidigare generation. Allt fler går i terapi och/eller på psykofarmaka, och trots behandlingarna fortsätter depression, ångestproblematik och självskadebeteenden att öka. Shriers tes är att behandlingen är själva problemet. Forskarna hon pratar med bekräftar den bilden.

Vi har nästan inget annat språk kvar för felsteg än våldets och skadans, som oftast bara är metaforer för sårade känslor.

Michael Linden, professor i psykiatri vid universitetssjukhuset Charité i Berlin, säger att det är ”fruktansvärt” att övervaka barns mående så här. ”Att fråga någon ’hur mår du?’ är att framkalla negativa känslor.” Statistiskt sett visar nämligen känsloforskning att lycka är en väldigt sällsynt känsla. Oftast mår människor helt okej; det vill säga, de försöker ignorera något mindre obehag, som stress, trötthet eller oro. Men ju oftare man frågar dem hur de mår, desto lägre skattar de sitt eget mående.

Men skulle inte ökningen av diagnoser i dag bara kunna betyda att barn och unga är mer öppna med hur de mår? Hur vet vi att tidigare generationer verkligen mådde bättre? När Shrier ställer den frågan till den norska psykologen Leif Kennair svarar han: att älta sin emotionella smärta är i sig ett symptom på depression. Om man mår bra gör man saker. Man sitter inte fast i att reflektera över hur allting känns.

När vi gräver i vår historia efter trauman som kan förklara våra lidanden riskerar vi att låsa oss ytterligare. Enligt den ledande minnesforskaren Elizabeth Loftus är sökandet bakåt aldrig neutralt. ”Minnet fungerar lite grann som en Wikipedia-sida”, förklarar hon för Shrier. ”Man kan gå in och redigera den – men det kan andra människor också göra.” Om omgivningen efterfrågar ett trauma är risken stor att man skapar ett.

Barnen i dag mår inte bara dåligt. De har också svårare att klara av helt vanliga saker, från att gå baklänges till att läsa en bok. Sedan växer de upp till handlingsförlamade unga vuxna. De ser sig själva som så traumatiserade av att ha levt helt vanliga liv, att de tidiga diagnoserna blir till självuppfyllande profetior.

Därefter skyller de på sina föräldrar. ”De fuckar upp dig, din mamma och pappa”, som poeten Philip Larkin skrev 1971, har aldrig varit en mer utbredd uppfattning. All den överbeskyddande känslohantering som föräldrar i dag erbjuder sina barn – Vill du inte ta på dig mössan? Hur mår du egentligen? Skaver kanske lappen i nacken? – har knappast lett till att de känner tacksamhet och trygghet senare i livet. Vuxna barn bryter kontakten med sina (”toxiska, narcissistiska”) föräldrar i allt högre utsträckning.

Att ta hand om sig själv har blivit det allra viktigaste man kan göra.

Abigail Shier är en kontroversiell högerskribent, känd för sin kritik av transrörelsen. Hennes politiska profil märks också här och var i Terapisamhällets barn, som när hon refererar till studier som visar att liberalers tonårsbarn mår sämre än konservativas. ”Det torde antyda att mycket av det vi ser inte är någon psykisk ohälsa-kris. Det är djupt rotat i den världsbild och de värderingar vi har givit våra barn.”

Jag tror inte nödvändigtvis att man blir lyckligare av att växa upp med heteronormativa föräldrar som tycker att staten stjäl deras pengar. Men låt oss ändå antaatt hon har en poäng. Vänstern har trots allt omfamnat traumakulturen mer helhjärtat. Kanske har det gjort våra barn deppigare. Men framför allt tror jag att vi har hamnat i en värderingskris som har förlamat vår politiska handlingskraft.

I en uppmärksammad essä för tidskriften Noema kritiserar den marxistiska kulturvetaren Catherine Liu traumakulturen för att förstöra grunderna för kapitalismkritik. Trauma myntades för passagerare vid tågolyckor och soldater, noterar hon. Inte arbetare. Traumakulturen, skriver hon, ”verkar under förklädnaden av progressiv politik för att avpolitisera det offentliga rummet”.

Den leder bort vårt fokus från den ekonomiska exploateringen. Jobbiga erfarenheter beskrivs som bortom vår kontroll. Det nya progressiva subjektet är överlevaren: en klichéartad berättelse om en ensam människas lidanden. Det ekonomiska våldet blir osynligt, och historien förstås bara i personliga termer.

Liu är inte minst besviken på utvecklingen inom humanioran.

På 90-talet föddes ”traumastudier”, där verk tolkas som indirekta uttryck för trauman. Förgrundsgestalten, den amerikanska litteraturvetaren Cathy Caruth, lutar sig mot poststrukturalistisk teori för att beskriva trauman som en kris för själva sanningsbegreppet. De traumatiserade, skriver hon, ”bär en omöjlig historia inom sig, eller blir själva till symptomen på en historia som de inte helt och hållet kan härbärgera.” Caruth är inte ens säker på att de borde botas: det riskerar att ”eliminera kraften och sanningen i den verklighet som traumaöverlevare har ställts inför och ofta försöker kommunicera till oss.”

”Med andra ord”, kommenterar Liu spydigt, ”förstår inte vanliga människor, som inte är insatta i traumateori, vad som har hänt i det förflutna”.

Med sin blandning av obegriplighet och klyschor passiviserar traumakulturen oss. I stället för organisering får vi höra att vi behöver terapi. I stället för att ta makten över produktionsmedlen ska vi teoretisera, reflektera och bära vittnesmål. I stället för att ”historien om alla hittillsvarande samhällen är historien om klasskamp”, så ska alla trasiga människor få oss att inse att historien är trasig.

Samtidigt lämnar vi ut vår emotionella sårbarhet till giriga sociala medier, som snabbt slår mynt av den. Inget utgör väl ett bättre klickbete än något som kan förklara våra personliga lidanden.

Varför känner jag mig förresten så handlingsförlamad? Innan jag vet ordet av har jag börjat skumläsa en artikel med rubriken ”Prokrastinering är inte alltid ditt fel. Ibland är det faktiskt en traumareaktion, som skapar en ond spiral”. Sedan har jag snart hamnat i ett algoritmiskt kaninhål av traumainfluerare, som ger mig ansvarsbefrielse från allt.

Människor är i allmänhet ganska bristfälliga. Någon är för ängslig att bli omtyckt, en annan rastlös medan en tredje är överkritisk. Man super för mycket eller fastnar i att scrolla. Man får sparken eller blir dumpad, och undrar: vad är det för fel på mig?

Trauma är en underbar förklaring.

Det är bara något som har drabbat mig. Med terapi kan jag kanske bli bättre. Det kräver förstås att jag oavlåtligen sysslar med mig själv i flera år, utan att låta någon annan än en betald psykolog berätta för mig vem jag är.

Detta är att ”ta tillbaka kontrollen” över mitt liv. Hur andra människor uppfattar mig är irrelevant, utom när jag gråter ut i deras armar och de ”förstår” mig, det vill säga accepterar min berättelse om hur jag har definierats av mina trauman.

Därigenom har inte bara vår självbild omvandlats, utan också vår uppfattning om vad det innebär att vara nära andra människor. Det är som om vi existerar parallellt med varandra.

I dejtingprogram som Love is blind är budskapet uppenbart: det är först när man delar sitt trauma som man har ”blivit sårbar” och ”släppt in” någon. En gråter medan han berättar sin gripande historia om hur han förlorat sin mamma, blivit mobbad, eller kommit över en sjukdom. På andra sidan av en vägg nickar en kvinna med tindrande ögon, och bekräftar att han inte har något att skämmas över. Att det är vackert att han ville dela detta. Så har de plötsligt kommit varandra nära, och det de har kallas för djupt och äkta.

Något sannare än en sådan standardiserad berättelse verkar det inte finnas att lära känna hos andra. Samma ytliga idé om människans djup har tagit över fiktionen. Som kritikern Parul Sehgal beskriver i sin essä ”The case against the trauma plot” så har ”trauma reducerat karaktär till symptom”. Vem någon är gestaltas inte längre genom dennas egenheter, hem i världen, eller existentiella grubblerier. Vad som antas intressera läsarna mest är karaktärernas dolda sår.

Därigenom har inte bara vår självbild omvandlats, utan också vår uppfattning om vad det innebär att vara nära andra människor.

Paradexemplet är Hanya Yanagiharas Ett litet liv, där det största spänningsmomentet i den drygt 700-sidiga romanen är vad som har hänt Jude, en karaktär som visar sig ha en så fullständig traumakatalog att det borde vara obegripligt hur någon vill läsa den. Först blev han våldtagen av präster som barn, innan han kidnappades och tvingades in i prostitution. Minnena kommer tillbaka när han hamnar i en misshandelsrelation, där han våldtas brutalt och försöker ta livet av sig.

Men Yanagihara är inte färdig. Jude måste också tvingas amputera båda benen, innan han till sist lyckas med sin suicid.

Ett litet liv har lästs på semesterstränder världen över. Den har hyllats som ”stark”, ”drabbande” och ”oförglömlig”. Bara i Sverige har den sålts i hundratusentals exemplar.

Men traumanarrativet präglar inte bara bästsäljarna. Under flera årtionden har Nobelpriset i litteratur dominerats av en mer sofistikerad motsvarighet: vittneslitteraturen.

Redan 2001 ordnade Svenska Akademien ett symposium med rubriken ”Witness literature”, där både tidigare och kommande pristagare märktes bland talarna. Som Kjell Espmark skriver i sin bok Nobelpriset i litteratur – ett nytt sekel hade inriktningen då redan präglat priset i ett kvartsekel. Vittneslitteraturen har fortsatt att dominera. Senast 2024 löd prismotiveringen till Han Kang: ”För hennes intensiva poetiska prosa som konfronterar historiska trauman och blottlägger livets skörhet.”

Det är svårt att hålla med Espmark när han skriver att genren i sig inte utgör en värderingsgrund. ”Det avgörande är den konstnärliga kraft och precision som vittnesbörden gestaltas med.” Konstnärlig kraft är inte ett neutralt estetiskt värde. Det definieras av vad vi uppfattar som mest äkta och starkt bland de mänskliga erfarenheterna.

En sann och aktningsvärd människa är i dag en traumatiserad människa, både i fin- och fulkulturen. Talkshower och självbiografier domineras av svåra uppväxter. Politiker använder personliga olyckor för att väcka sympati. I USA förväntas ungdomar som söker till college skriva en ”traumaessä”, där svåra livserfarenheter växlas in för tillträde till prestigefulla utbildningar. Och det säkraste sättet att hamna i ”Sommar i P1” är ett gripande trauma som musiksätts med snyftpop.

Virginia Woolfs granatchockade soldat var en hallucinerande galning, en skam för sin fru och i omvärldens ögon en lallande idiot. Från ett missaktat handikapp har traumat förvandlats till en biljett för klassresan, ett sug i masskulturen och ett priviligierat ämne för den finaste konsten.

Visst är det bra att människor som verkligen behöver hjälp kan få det. Att vi har slutat skuld- och skambelägga psykisk sjukdom. Men alla är inte psykiskt sjuka. Och skuldkänslor är inte bara av ondo.

Det mest skrämmande med traumakulturen är inte att den är nedbrytande, infantiliserande, passiviserande eller ytlig. Det mest skrämmande är att den är värdeneutral.

van der Kolks öppningsexempel i Kroppen håller räkningen är en veteran från Vietnamkriget. Tom, som han kallas, plågas av mardrömmar, självmedicinerar med alkohol och har blivit rädd för att skada sin egen familj. Han känner sig död inombords. Han vägrar ta medicinen som van der Kolk skrivit ut, eftersom han ”måste förbli ett levande minnesmärke” över sina fallna kamrater. Det är berörande.

En sann och aktningsvärd människa är i dag en traumatiserad människa, både i fin- och fulkulturen.

Men längre fram får vi veta att Toms egentliga trauma inte består i att han har förlorat stridskamrater. Det dröjer månader av ”paralyserande skam” innan han till sist berättar det för van der Kolk. Galen av sorg över en fallen vän har han störtat in i en by, mördat barn och våldtagit en vietnamesisk kvinna.

van der Kolk använder inte begreppet ”krigsbrott” här. Han föredrar ordet (ja, du gissade det):

Trauma gör det alltid svårt att vara närvarande i intima relationer, oavsett om det är något som har gjorts mot dig eller något du har gjort mot andra. Hur kan du lita på dig själv eller någon annan igen efter att du har varit med om något så outsägligt?

Psykologer dömer dig inte, och de uppmuntrar dig också till att sluta döma dig själv. Detta hade inte varit lika skrämmande, om inte psykologer varit vår tids mest anlitade andliga vägledare. Präster, filosofer, författare och äldre släktingar göre sig inte längre besvär. Ingen ska komma och moralisera över våra liv.

Vår människosyn ligger i dag så långt från etiken att ord som ”synd” och ”dygd” i princip blivit obegripliga. Vi har nästan inget annat språk kvar för felsteg än våldets och skadans, som oftast bara är metaforer för sårade känslor.

Som Sehgal skriver så har vår tid ”upphöjt traumat från att ha varit tecken på moralisk defekt till att bli en källa för moralisk auktoritet, till och med en sorts expertis”. Den mest skadade vet bäst. Att vara en sammanhållen människa, med värdighet, integritet och förmåga att ta ansvar för sina egna handlingar har blivit hopplöst omodernt.

Läs mer

Det finns en rad i Sheila Hetis Autobiographical diaries som jag inte har kunnat släppa. ”Jag har tänkt på autenticitet”, skriver hon, ”och hur man har gjort oss en otjänst genom att lära oss att vi borde vara autentiska mot våra känslor, snarare än mot våra värden.”

Vad innebär det att vara sann mot sig själv? Kanske är våra viktigaste känslor inte de mest smärtsamma, och kanske är våra känslor mindre viktiga än våra värden. Det som vi håller högt, det som vi skulle sträva mot och försöka dela med varandra om inte den psykiska ohälsan handikappade oss. Våra tankar, våra visioner, vår moral och vår kärlek till andra.

Däri, och inte i våra trauman, finns djupet av vår mänsklighet.

Inrikes 24 oktober, 2025

”Tack men nej tack”: Jokkmokk svarar regeringen om återvandringen

Roland Boman skriver i ett brev att Jokkmokks människosyn skiljer sig från regeringens. Foto: Jokkmokks kommun.

Regeringens pilotprojekt för att få afghanska flyktingar att flytta tillbaka får kritik i ett brev från Roland Boman, kommunstyrelsens ordförande i Jokkmokk. ”De skiter högaktningsfullt i Jokkmokk”, säger han till Flamman.

Den 10 september lanserade regeringen ett pilotprojekt för så kallad frivillig återvandring av afghanska flyktingar, med förfrågningar till flera kommuner om att delta.

Den 20 oktober fick man ett öppenhjärtigt brevsvar från Roland Boman, kommunstyrelsens ordförande i Jokkmokk, med rubriken ”Tack men nej tack”. Där står: ”Jokkmokk är Vi, inte vi och dom. Jokkmokk är Vi oavsett bakgrund, födelseland eller hudfärg.”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 23 oktober, 2025

Palestinarörelsen kämpar för oss alla

Greta Thunberg deltar i en presskonferens vid Sergels torg i Stockholm den 7 oktober. Foto: Caisa Rasmussen/TT.

Demoniseringen av Palestinarörelsen är ett hot mot alla som tror på demokratin.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

I två års tid har människor gått ut i kraft mot den israeliska folkmordsoperationen i Gaza. Lika länge har vad som kollektivt kan benämnas ”Palestinarörelsen” mött ett fanatiskt politiskt motstånd.

Mönstret påminner om Israel-Palestinakonflikten i sig själv: Israel har låtit brutaliteten mot Palestina växa på bekostnad av även den inhemska opinionen, och i Sverige tas politiska steg mot ökad repression av demonstranter, medan svenskarna själva vänder sig mot den etniska rensningen och tagit ställning för det palestinska folkets rätt till liv och självbestämmande.

För att avskräcka från ökat deltagande och även förstärka övertygelsen i de egna leden har reaktionära och fascistiska fotografer, bland annat SD-kopplade Riks, sett till att fotografera och filma de större demonstrationerna, stundtals understödda av små grupper av motdemonstranter som genom egna spektakel försöker provocera fram reaktioner i syfte att skapa innehåll åt sin egen hejarklack.

Genom en ständigt malande demonisering förnekas palestinademonstranternas mänsklighet.

Genom en ständigt malande demonisering – som är nödvändig om du ska orka hata den som inte gör dig något – radikaliseras högermänniskor till att förneka palestinademonstranters mänsklighet. I chattar och livestreamar kartläggs och hånas engagerade individer. Bilar har körts in i demonstrationståg. En välkänd aktivistprofil blev nyligen misshandlad.

Samma fientliga förhållningssätt går att skönja bland framträdande regeringspartister: riksdagsmoderater beskriver Global Sumud-flottiljen som en samling ”hamaskramare”, ”homofober” och ”antisemiter” medan en Sverigedemokrat hänger ut föräldrar som bär palestinasjal till förskolan – ett plagg som en moderat kommuntopp kallar ”hipstersvastika”. Genom att utnyttja en etnonationalistisk definition av antisemitism där israelkritik likställs med judehat, tvättar man sina egna rasistiska händer.

Läs mer

Tidöpolitiker sätter sig inte bakom ratten för att demonstrera missnöje, men från regeringen kommer en stadig ström av utspel och lagförslag som kan innebära mer skada för fler personer. Genom att strama åt demonstrationsrätten och nyttja vandellagar där ”fel” beteende kan vara grund för indraget uppehållstillstånd eller avbruten medborgarskapsprocess, kommer färre att våga protestera mot demokratiska inskränkningar. Med laglig rätt att riva upp medborgarskap begränsas alla demokratiska aktörers rätt ytterligare. Snaran dras åt och folkets rätt att samlas politiskt kvävs.

Inget av detta sker i ett vakuum. Inskränkningarna sker över hela Europa. I dagarna fick världen veta att israeliska National Center for Combating Antisemitism för ett register över pro-palestinska demonstrationer, tillsammans med de konton och organisationer som potentiellt står bakom. Det som i Sverige sker med mobilkameror och ekokammare på internet, sker även på israeliska myndigheter.

Vill man döda en demokrati, slutar man vårda den. Kampen för Palestinas frihet är inte bara livsavgörande för alla som lever under förtryck mellan floden och havet – den avgör även om vi själva är värda att kämpa för.

Diskutera på forumet (1 svar)
Inrikes 23 oktober, 2025

”Narren är fri att kritisera överheten”

Björn Eklund byggde upp sitt förlag Karneval med pengar han fick från sin tidigare arbetsgivare Ordfront. Foto: Leonidas Aretakis.

Han bidrog till att göra Ordfront till Sveriges främsta vänstermagasin. Efter ett storbråk 2003 grundade han förlaget Karneval – som ifrågasätter allt från invandring till vacciner. Flamman träffar förläggaren och fritänkaren Björn Eklund.

"Sista striden för Ordfront?”

Rubrikerna var dramatiska inför den extrainsatta stämman den 4 september 2004, då 614 medlemmar samlades på gymnasieskolan Södra Latin i Stockholm för att avgöra magasinets framtid. I aulan fanns flera vänsterkändisar som Mikael Wiehe, Åsa Linderborg, Maria-Pia Boëthius och Sven Lindqvist.

”Giftpilarna kastades åt alla håll”, rapporterade Journalisten, ”inte minst mot ’Bonnier-pressen’ som enligt flera talare legat bakom ett ’galet och monstruöst massmediedrev’ och iscensatt en ’massaker på Ordfront’.”

Det fanns fog för de starka orden. Sveriges största vänstermagasin återhämtade sig aldrig efter det stormiga mötet. Man bekräftade också uppsägningen av redaktionschefen Björn Eklund, vars kontroversiella text om kriget i Jugoslavien hade gjort honom till dagens huvudperson.

Men avskedandet blev också en nystart. Ur gruset byggde han upp sitt fritänkande förlag Karneval.

Nu står han framför mig i gummistövlar, framför den röda trästugan från 1700-talet i Vitabergsparken på Södermalm. Den tillhör ett välbevarat ”reservatsområde” för arbetarna från de närliggande industrierna i Barnängen. Han hukar sig för att få plats i hallen.

Hemmastad. Från början drev Björn Eklund sitt förlag från hemmet, men han har nu skaffat ett riktigt kontor – ett litet trähus på Södermalm i Stockholm. Foto: Leonidas Aretakis.

– Det där har självklart präglat mig. Det var en smärtsam konflikt som pågick i två år. Först som ett mediedrev, därefter som en strid inom föreningen Ordfront, och till sist som en arbetsrättslig konflikt.

Vi slår oss ned vid köksbordet framför en bokhylla full av förlagets böcker. Stugans skala får oss att se ut som jättar.

Under de första åren gav Karneval ut vänsternamn som Åsa Linderborg och Flammans dåvarande chefredaktör Aron Etzler, och senare även storsäljare som Kapitalet i tjugoförsta århundradet av Thomas Piketty. Men på senare år har Björn Eklund tagit fritänkandet i nya riktningar, med böcker som ifrågasätter etablerade uppfattningar om klimatet, vacciner, Ukrainakriget, samt diskuterar kränkthetskultur och statens ”feminisering”.

Jag är nyfiken på honom av flera skäl. Som publicist undrar jag hur magasinet Ordfront kunde bli så framgångsrikt. När jag var ung aktivist publicerade det alla antiglobaliseringsrörelsens hjältar. Jag beställde hem en låda från tyska Ebay med ett tjugo-tal böcker av Noam Chomsky och John Pilger, varav de flesta nu står i Flammans bokhylla, och som lärde mig allt om USA:s sjaskiga utrikespolitik.

Nu är jag luttrad när det gäller vänstermänniskors förmåga att balla ur politiskt.

Men jag undrar också vad som hände sedan. Jag uppfattar att många författare i den äldre antiimperialistiska miljön, har haft svårt att navigera i en värld där USA inte är den enda skurken. Jag undrar också varför geopolitiken alltid splittrar vänstern, och om det finns något att lära i dag.

Jag frågar om han har gjort en ideologisk resa sedan Ordfront-tiden. Han skakar på huvudet.

– Jag är inte så vänster som du verkar tro. Till skillnad från många på Ordfront så har jag inget förflutet i kommunistiska sekter. Visst har jag ändrat uppfattning i flera frågor men jag vill tro att jag inte har gått högerut, utan att jag i dag vet bättre, säger han.

En sådan fråga är pandemin.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 22 oktober, 2025

Nu kan Europas äldsta konflikt lösas

Anhängare till Tufan Erürman firar hans seger i den turkiska ockuperade delen av huvudstaden Nicosia, Cypern. Foto: Nedim Enginsoy/AP.

Presidentvalet på Nordcypern blev en jordskredsseger för oppositionen. Den lilla utbrytarstatens sittande president, Ersin Tatar, fick bara knappt 36 procent av rösterna, medan utmanaren Tufan Erhürman fick nära 63 procent när nordcyprioterna gick till valurnorna under söndagen.

Valet handlade inte bara om presidentkandidater, utan också om vägen framåt för Nordcypern – självständighet eller återförening med Cypern.

Cypern har varit delat sedan 1974, och den FN-bevakade ”gränsen” löper rakt igenom huvudstaden Nicosia. Ön, som under många år styrdes av Osmanska riket, har länge haft både en turkisk och grekisk befolkning. Efter en greknationalistisk statskupp med målet att ansluta Cypern till Grekland gick Turkiet in militärt och ockuperade norra sidan av ön. Tusentals etniska greker och turkar flydde eller fördrevs till vardera sidorna.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 22 oktober, 2025

Jag gästade Kievs klubbliv – då föll bomberna

Kievs klubbscen lever. Skribenten och dj:n Johan Norling var med om en natt med bombanfall. Foto: Serhii Kaschei.

DJ:n Johan Norling åkte till Ukraina för att spela och upptäckte en livlina för queerhet, ung livslust och ren överlevnad.

Under mitt set på nattklubben Closer i en gammal sovjetisk textilfabrik i centrala Kiev går flyglarmet. Klockan är 19.41 och jag har bara hunnit spela en dryg halvtimme. Jag vänder mig mot Alexei:

– Vad ska jag göra?.

Han knycker på axlarna:

– Alla har ju hört larmet, om de vill gå så går de. Han frågar om jag vill sluta spela. Hur ska jag veta det? Vilket är mitt ansvar som dj när Ryssland avfyrar missiler? En absurd fråga. Dansgolvet fortsätter att vibrera av energin från svettiga dansare medan Alexei kollar den statliga telegramkanalen där de skriver vad som utlöst larmet och vart missilerna är på väg. Jag fortsätter att spela, acid house, 130 bpm. GPS fungerar ändå inte under flyganfall, det stängs av för att försvåra navigeringen för drönare, så det skulle ändå vara svårt att beställa en taxi hem nu.

Det var i vintras jag fick meddelandet från Alexei med frågan om jag vill komma. Den som skriver tillhör kollektivet Shaleni, ”Galningarna”, som arrangerar klubbkvällar. De skriver att de gillar min musik. Jag reser runt en hel del för att dj:a på olika klubbar i Europa och är van vid att sova på hotell med dusch i korridoren och gnisslande tältsängar. Jag har även spelat i Ukraina förut, men det var före kriget.

Frizon. Klubbarna fungerar också som skyddsrum och som vattenhål för kulturella utbyten. Foto: Serhii Kaschei.

Jag tackar ja och när tiden för resan närmar sig gör jag efterforskningar. Är det farligt? Nästan alla svarar att det är viktigt att visa solidaritet, bryta isoleringen och bevittna vad som pågår. Själv är jag orolig för att vara i vägen eller känna mig som en krigsturist. Jag är nervös och bestämmer mig för att inte berätta om resan för mina föräldrar.


På perrongen i Budapest är jag säker på att jag fattat rätt beslut och 20 timmar senare är jag framme. Konturerna av staden är desamma, men så mycket annat har ändrats sedan sist. De krossade fönsterrutorna på skyskrapor kring ett elverk som regelbundet bombas är en brutal påminnelse.

Det första jag tänker är att inte ens försöka med min dåliga ryska. Mina ukrainska vänner i väst har låtit mig förstå att allt ryskt är dåligt. Ryska dj:er och skivbolag som inte öppet tagit avstånd från invasionen bojkottas.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 21 oktober, 2025

Åtalas för hatiska våldsdåd – hade ”Mein kampf” i bokhyllan

Ur Polisens förundersökning. Foto: Polisen.

De fyra nazisterna rånade en man på en Lacoste-keps och sparkade en annan medan han låg ned. Nu visar förundersökningen på kopplingen mellan Aktivklubb Sverige och nazismen.

Fyra män i 20-årsåldern åtalas efter tre misshandelsfall i centrala Stockholm i slutet av sommaren. Samtliga misstänkta är hemmahörande i den nynazistiska gruppen Aktivklubb, som av Säpo beskrivs som våldsbejakande och ett säkerhetshot.

– Det rör sig om helt oprovocerade våldsdåd och det har funnits ett hatbrottsmotiv bakom gärningarna. Några av männen syns göra nazisthälsningar på övervakningsfilmer och foton i anslutning till gärningarna, säger åklagare Gustav Andersson.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 21 oktober, 2025

Inga kungar i Amerika

En kostymerad demonstrant deltar i en ”No kings”-protest i Los Angeles den 18 oktober, de största demonstrationerna i landet sedan 1970-talet. Foto: Ethan Swope/AP/TT.

När federala agenter stormar bostadshus och människor försvinner i nattliga räder växer samtidigt ilskan i USA. Rörelsen No kings samlar miljontals i protest mot deportationerna, i en kamp om landets själ.

Det var mitt i natten den 30 september när en av de boende i ett höghus i Chicagos fattiga södra delar vaknade av att lägenheten skakade.

– Jag tittar ut genom fönstret, och det är en Black Hawk-helikopter, säger mannen till en lokal nyhetskanal.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Nyheter 21 oktober, 2025

Aktivister avbröt seminarium – menar att Gaza osynliggörs

Biblioteket Carolina Rediviva i Uppsala ligger precis intill Engelska parken. Foto: Fredrik Persson / TT / Anders Wiklund / TT

Aktivister avbröt ett seminarium om akademisk frihet i Uppsala, i protest mot att temaveckan saknade punkter om Gaza. Tidigare utbildningsminister Anna Ekström menar att aktivisterna överröstade diskussionen – medan de själva menar att det är universitetet som tystar Palestinarörelsen.

Under måndagen invigdes Uppsala universitets temavecka om akademisk frihet. Invigningsseminariet gick under rubriken ”Från vackra ord till praktik”, och representanter från universitetens ledning i Uppsala, Stockholm och Umeå samt Konstfack var inbjudna för att diskutera vad som händer ”när universiteten tillämpar akademisk frihet i sin vardag”.

Men under samtalet reste sig flera personer i publiken, varav en hade med sig en megafon. I ett anförande kritiserade man att ingen av veckans punkter berörde Gaza, där bland annat FN-experter lyft risken för ett skolasticid – en utrotning av ett områdes eller ett folks akademiska institutioner.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 20 oktober, 2025

Platt som en landningsbana för stridsflyg

Offret, ångraren och förrädaren drabbar samman på Tribunalen. Foto: Anna Drvnik.

Fick jag bestämma skulle DCA-avtalet spolas, Tamsons hålla fingrarna i styr och Teater Tribunalen växa upp.

Går det verkligen att göra fars av ett bilateralt försvarsavtal? Svaret på det är troligen ja. Konsten och i synnerhet komedin har åtminstone sedan Molière varit suverän på att klä av makten, med dess uppburrade löjlighet och gravallvarliga krumbukter. Att bjuda på förlösande gapflabb utan skyldigheter till förfining eller diplomatisk hövlighet är en av de högsta dygderna. Ett gott skratt förlänger käften och så vidare.

Pang i bygden, med premiär i lördags på Teater Tribunalen med regi av Richard Turpin hade inte bara en skara prima skådespelare på scen. Lördagspubliken var stridslysten och uppsluppen. De hade alla kommit för att se pjäsen vars rykte redan nått nationell räckvidd tack vare att det moderata oppositionsrådet i region Stockholm, Kristoffer Tamson, önskat dra in teaterns offentliga finansiering och dessutom göra den återbetalningsskyldig. Orsaken är att regissören Richard Turpin förra våren utropat ”Leve Ryssland!” i sitt ”fredstal” på Svensk-ryska vänskapsföreningens årsmöte.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 20 oktober, 2025

Snabba klipp blir Europas undergång

En robotarm från ABB deltar i en bordtennis-turnering vid Världsmästerskapen för humanoida robotar i Kina, den 15 augusti 2025. Foto: Tingshu Wang/Reuters/TT.

Svensk industri byggdes av ingenjörer med långsiktiga mål. I dag styrs den av finansmän som jagar snabba klipp. När ABB säljer sin robotavdelning till Japan visar det hur folkhemskapitalismen ersatts av en skojarekonomi.

Det som väckte mitt klimatintresse var boken Detta förändrar allt av författaren Naomi Klein. Under ett lärorikt erasmusutbyte i Köpenhamn – också med närgående studier av stadens rökiga bodegor och svettiga klubbar – öppnade boken mina ögon för hur frågan hänger ihop med världens orättvisor och paradoxerna i vårt ekonomiska system.

En av Kleins poänger i boken är att klimatkrisen har ”dålig tajming”. Den kräver omfattande handling nu, samtidigt som världen är mer fientligt inställd mot målriktad styrning av ekonomin än någonsin förr. Detta tänkte jag på när jag läste att svenska industriklenoden ABB ska sälja sin robotavdelning till japanska företaget Softbank.

Kommunikationsdirektör Jacob Lund på Wallenbergsfärens investeringsbolag Investor säger att affären är ”finansiellt attraktiv”. Softbanks grundare Masayoshi Son å andra sidan har större ambitioner och säger: ”Varför föddes Masa Son? Det kan låta märkligt, men jag tror att jag föddes för att realisera artificiell superintelligens” – en intelligens som överträffar den mänskliga. Softbank vill koppla ihop deras AI-satsning med ABB:s kompetens inom robotik – något som Kina gjort sedan 2017.

Varför ska vi bry oss om ABB? För att bolaget, tidigare Asea Brown Boveri, har varit centralt i svensk industrihistoria. Det klassiska, svarta eller blåa SJ-loket som ofta kör långsammare tåg och nattåg? Byggt av Asea som Sveriges största lokserie någonsin. Hört talas om att Sverige har kärnkraft? Mellan 1975 och 1985 var bolaget med att bygga nio kärnkraftsreaktorer i Sverige, varav flera fortfarande är igång. Noterat att Sveriges elsystem transporterar stora mängder el från norr till syd? Asea samarbetade med statliga Vattenfall om att bygga den då världsstörsta ledningen mellan Harsprånget i norr och Hallsberg 1952.

I stället för att investera för att lösa klimatkrisen handlar det om snabba cash och status.

Sådant samarbete mellan statliga aktörer som SJ och Vattenfall och privata som Asea var utmärkande för innovation under svensk socialdemokratisk kapitalism. Det blev också typexempel för ekonomisk forskning om industripolitik och utveckling, till exempel John Kenneth Galbraiths teori om ”teknostruktur” och Erik Dahméns ”utvecklingsblock”. Poängen var att ledande innovationer och stabil industriell utveckling kommer av långsiktiga satsningar mot tydliga mål och stabila relationer mellan bolag och stat.

Men med nyliberalismen kom nya idéer. Bolag ska maximera aktieägarnas avkastning, inte bidra till samhällsnyttan. Staten ska skapa förutsättningar, inte styra. I stället för att målriktat använda den tekniska förmåga som ABB mödosamt byggt upp inom järnvägar, elnät och kärnkraft – nyttiga saker för ett samhälle på väg mot fossilfrihet – kunde tillgångarna brytas ut ur bolaget och säljas.

2018 sålde ABB transmissionsnätsavdelningen till japanska Hitachi. Försäljningen motiverades med att ”ABB-aktien har gått svagt”. Pådrivande var finansmannen Christer Gardell, vars ”aktivistfond” hade köpt in sig för att pressa på för en försäljning.  ”Nu när finansmännen har tagit befälet från industrialisterna så är pengar i fickan en snabbare väg till deras hjärtan än ett långsiktigt ägande”, sammanfattade SVT:s ekonomireporter Peter Rawet. Bara några år senare fick bolaget som i dag heter Hitachi en gigantisk beställning på 145 miljarder kronor på transmissionsledningar till havsbaserad vind – cirka 45 miljarder mer än försäljningen av hela bolaget några år tidigare och Sveriges största exportorder någonsin.

Nu vill ABB än en gång sälja till japanska aktörer och man anar ett mönster: svenska ägare vill göra snabba affärer medan andra vill ha svensk industriell kompetens. I en intervju med Svenska Dagbladet förklarar ABB:s vd Morten Wierød att det är Kina och USA som är mest attraktivt för ABB i framtiden – trots Trumps tullar och Kinas statsstyrda ekonomi.

Läs mer

Det är det här som åsyftas med klimatkrisens dåliga tajming. Vi lever inte bara i ett ekonomiskt system där produktionsmedlen till övervägande del är privatägda, utan dessutom utgörs vår tids kapitalister till övervägande del av hustlare på jakt efter snabba klipp och miljardärer med storhetsvansinne. I stället för att investera för att lösa klimatkrisen handlar det om snabba cash och status. Samtidigt förstår jag dem när regeringen presenterade sin budget som inte gav någon mer riktning för Sveriges ekonomi bortom fler skattesänkningar. Om inte staten pekar ut en riktning, varför skulle kapitalisterna satsa?

För att parafrasera Gramsci: Den gamla världen dör, och den nya kämpar med att födas. Nu är det hustlarnas tid.

Diskutera på forumet (0 svar)