Essä 31 mars, 2025

Traumakulturen gör oss alla till offer

En välformulerad motgång kan bli biljetten till ett bokkontrakt eller ett sommarprat. Men traumatävlandet får oss inte bara att må sämre – det tar också fokus från kampen för en bättre värld.

Är du rädd för att bli traumatiserad? Då borde du sluta läsa här. Numera räcker det nämligen med att höra talas om någon annans trauma för att riskera att bli traumatiserad själv – åtminstone enligt Region Värmlands satsning Traumapodden.

Men troligen är det redan för sent. Du har kanske upplevt otrohet, uppsägning eller en sjukhusvistelse, eller så har du haft en jobbig förlossning eller blivit tagen för snatteri.

När posttraumatiskt stressyndrom infördes i diagnosmanualen DSM 1980 definierades trauma som något ”utanför intervallet för vanliga mänskliga erfarenheter”. I dag verkar det finnas överallt. Om jag hade fått en gratis psykologsession varje gång en vän hade berättat om ett trauma för mig hade jag kunnat gå i terapi resten av livet. Jag har själv pratat om saker i mitt eget liv som traumatiska. Snabb googling: har det varit berättigat?

Enligt organisationen Mind kan trauma skapas när man känt sig ”skrämd, hotad, förödmjukad, avvisad, övergiven, invaliderad, otrygg, utan stöd, fångad, skamsen eller maktlös”. Jo, så har jag väl känt mig. Så har nog alla människor känt sig.

Men de här känslorna verkar ha tagit över våra liv. Som Virginia Woolf beskriver sin traumatiserade veteran efter första världskriget: ”Septimus Warren Smith […] hade nötbruna ögon med den glimt av rädsla i som gör obekanta förbipasserande också rädda. Världen har höjt sin piska – var ska den slå till?”

I dag verkar de flesta lika uppskrämda som en granatchockad soldat. Hundratusentals barn går på psykofarmaka, sjukskrivningarna för psykisk ohälsa har aldrig varit högre och kulturen svämmar över av traumahistorier.

Världen har höjt sin piska. Hur gick det till? Och vilken sorts människor blir vi av traumakulturen?

1978 började psykiatrikern Bessel van der Kolk arbeta med veteraner från Vietnamkriget, och försökte förstå deras lidanden. Var de schizofrena? Alkoholiserade? Eller bara deprimerade?

Två år senare fördes PTSD in i diagnosmanualen, och han inledde ett livslångt engagemang för att synliggöra trauma och hitta nya behandlingsmetoder. Genom sin karriär har han mött tusentals människor med söndertrasade liv, både veteransoldater, incestoffer och överlevare från svåra olyckor. 2014 publicerade han den banbrytande boken Kroppen håller räkningen, som låg på New York Times bästsäljarlista i flera år. Boken börjar så här:

”Man behöver inte ha varit soldat i krig eller besökt en flyktingförläggning i Syrien eller i Kongo för att ha stött på trauma. Trauma drabbar oss, våra vänner, våra familjer och våra grannar.”

Enligt van der Kolks inflytelserika teori sitter trauma kvar i kroppen. Med hjälp av hjärnskanningar påstår han sig ha bevisat att outlösta stressreaktioner sitter kvar i amygdalan, vilket ger kvardröjande symptom i form av fight, freeze or flight-reaktioner (kamp, frys eller flykt). Men bevisen har kallats pseudovetenskapliga av många forskare. Van der Kolk stöder också teorin om bortträngda minnen, som legat till grund för en mängd rättsskandaler.

Föreställningen om att trauma sitter kvar i kroppen är dock knappast ny. På 1860-talet började tågolyckor bli vanliga på de nya järnvägsnäten. Passagerare uppgav att de fortsatte lida av hysteriska symptom långt efter en olycka, trots att de inte hade fått några fysiska skador. Så föddes ”järnvägsryggraden”: idén om att chocken från smällen orsakat en inflammation i ryggraden som gav upphov till den nervösa sjukdomen.

Järnvägsbolagen avfärdade diagnosen som ”stämningsneuros”, ett lidande påhittat i syfte att avkräva dem kompensation. Men teori hade fått fäste hos psykiatriker. Sigmund Freud utvecklade sin traumateori mot bakgrund av dessa diskussioner.

Efter första världskriget kom soldater tillbaka från fronten med liknande symptom. De led av darrningar, sömnproblem eller en förlust av talförmågan talförmågan. Diagnosen ”granatchock” (shell shock) utgick från en hypotes om att explosionerna från slagfältet hade skadat hjärnan. Men eftersom flera som aldrig hade varit i närheten av granater uppvisade samma symptom kom teorin snart att överges.

Under andra världskriget användes i stället termen ”stridströtthet” (combat stress reaction). Det var först i samband med Vietnamkriget som PTSD blev en diagnos. Samtidigt adopterades begreppet av kvinnorörelsen för att synliggöra lidandet hos misshandlade och våldtäktsoffer.

Trauma hade till slut fått fäste i det allmänna medvetandet, och nu skulle offren befrias från skam.

Kanske har vi lyckats lite för bra med det.

På veterancentret i Danmark arbetade en kommunikatör som hade tröttnat på journalister som bara ville skriva om hur svårt livet var för veteranerna. Varje gång någon ringde frågade hon dem: Hur många av de hemvändande soldaterna från Afghanistan tror du kommer att utveckla PTSD?

Många gissade på 70, 80 eller till och med 90 procent. Det korrekta svaret var omkring 10.

I stället för att utgå ifrån att de flesta klarar det mesta, som forskningen faktiskt visar, så har vi skapat en kultur där vi antar att det som har hänt har ödelagt dig.

Anekdoten berättas av psykologilektorn Karen-Inge Karstoft, som tidigare varit anställd på Veterancentret. I sin bok Hvorfor taler alle om traumer? (2024) vill hon påminna om den diagnostiska åtskillnaden mellan potentiellt traumatiska händelser och de PTSD-reaktioner som drabbar en minoritet efteråt. Samhället tycks ha glömt att de flesta människor faktiskt är rätt motståndskraftiga.

Vi tycks ha börjat anta att ”allt som drabbar oss kommer att påverka oss negativt, allvarligt och varaktigt”, skriver Karstoft. Utifrån detta antagande sätts psykologiska insatser in där de inte behövs; där de till och med kan göra skada. Karstoft refererar till studier som visar att för omfattande och tidiga behandlingar, som numera sätts in kollektivt efter stora katastrofer, riskerar att öka snarare än minska fallen av posttraumatisk stress. Också mer blygsamma åtgärder, som triggervarningar, har visat sig kunna öka de traumarelaterade reaktionerna.

I stället för att utgå ifrån att de flesta klarar det mesta, som forskningen faktiskt visar, så har vi skapat en kultur där vi antar (med Karstofts ord) ”att det som har hänt har ödelagt dig”.

Ordet trauma betyder ursprungligen ”sår” på grekiska. Numera används det odifferentierat om det sårande hugget och det blödande såret det efterlämnar i psyket. Samtidigt räknas allt fler saker som traumatiserande.

Socialpsykologerna Nick Haslam och Melanie Joy MacGrath har kartlagt begreppsutvidgningen (concept creep) av trauma med grund i en enorm korpus från Google Books och vetenskapliga artiklar. Användningen av begreppet ”fysiskt trauma” planade ut på 80-talet. Samtidigt började ”psykologiskt trauma” bli allt vanligare. Under 2000-talet har också begrepp som ”kulturellt trauma”, ”kollektivt trauma” och ”generationellt trauma” vuxit explosionsartat.

Ords betydelse förskjuts. Det är naturligt. Men begreppsutvidgningen av trauma ställer till med diagnostiska problem. Enligt en studie som Haslam och MacGrath refererar till så har diagnoskriterierna i DSM blivit så generella att nio av tio amerikaner kan räknas som traumaöverlevare. Tillsammans med tendensen som Karstoft beskriver – att distinktionen mellan händelse och reaktion kollapsat – måste slutsatsen bli att en överväldigande majoritet borde behandlas för PTSD.

Det är också vad vi har börjat göra. Preventivt, till och med.

I boken Terapisamhällets barn (Karneval förlag, 2025) argumenterar Abigail Shrier för att traumakulturen har förändrat hur vi uppfostrar våra barn. Vi utgår ifrån att alla barn är, eller kommer att bli, traumatiserade.

Ett trauma kan vara nästan vad som helst som känns överväldigande. ”Det har blivit fullkomligt naturligt i dag att prata om ett barns ’trauma’ efter att ett husdjur har dött eller efter att ha blivit vald sist på idrotten”, skriver Shrier.

Hon beskriver en kultur som oupphörligt sysslar med mående, inte minst barnens. Genom socialt-emotionellt lärande i skolan, frekventa enkäter och dagliga känsloavstämningar lär sig barnen att vara konstant medvetna om hur de känner sig.

Det här är inte bara ett amerikanskt fenomen. Mina barn är bara två år gamla, men häromdagen fick jag en uppdatering i förskoleappen som kändes tagen rakt ur Shriers bok. I en liten grupp hade de fått lyssna på högläsning ur en bok om olika känslor, och sedan dramatiserat sina egna känslor framför uppställda speglar. Innan de ens kan prata ordentligt ska de drillas till att förstå och uttrycka minsta känsla.

Är det här verkligen bra för barnen? Hur mår de som vuxit upp såhär?

Svar: sämre än någon tidigare generation. Allt fler går i terapi och/eller på psykofarmaka, och trots behandlingarna fortsätter depression, ångestproblematik och självskadebeteenden att öka. Shriers tes är att behandlingen är själva problemet. Forskarna hon pratar med bekräftar den bilden.

Vi har nästan inget annat språk kvar för felsteg än våldets och skadans, som oftast bara är metaforer för sårade känslor.

Michael Linden, professor i psykiatri vid universitetssjukhuset Charité i Berlin, säger att det är ”fruktansvärt” att övervaka barns mående så här. ”Att fråga någon ’hur mår du?’ är att framkalla negativa känslor.” Statistiskt sett visar nämligen känsloforskning att lycka är en väldigt sällsynt känsla. Oftast mår människor helt okej; det vill säga, de försöker ignorera något mindre obehag, som stress, trötthet eller oro. Men ju oftare man frågar dem hur de mår, desto lägre skattar de sitt eget mående.

Men skulle inte ökningen av diagnoser i dag bara kunna betyda att barn och unga är mer öppna med hur de mår? Hur vet vi att tidigare generationer verkligen mådde bättre? När Shrier ställer den frågan till den norska psykologen Leif Kennair svarar han: att älta sin emotionella smärta är i sig ett symptom på depression. Om man mår bra gör man saker. Man sitter inte fast i att reflektera över hur allting känns.

När vi gräver i vår historia efter trauman som kan förklara våra lidanden riskerar vi att låsa oss ytterligare. Enligt den ledande minnesforskaren Elizabeth Loftus är sökandet bakåt aldrig neutralt. ”Minnet fungerar lite grann som en Wikipedia-sida”, förklarar hon för Shrier. ”Man kan gå in och redigera den – men det kan andra människor också göra.” Om omgivningen efterfrågar ett trauma är risken stor att man skapar ett.

Barnen i dag mår inte bara dåligt. De har också svårare att klara av helt vanliga saker, från att gå baklänges till att läsa en bok. Sedan växer de upp till handlingsförlamade unga vuxna. De ser sig själva som så traumatiserade av att ha levt helt vanliga liv, att de tidiga diagnoserna blir till självuppfyllande profetior.

Därefter skyller de på sina föräldrar. ”De fuckar upp dig, din mamma och pappa”, som poeten Philip Larkin skrev 1971, har aldrig varit en mer utbredd uppfattning. All den överbeskyddande känslohantering som föräldrar i dag erbjuder sina barn – Vill du inte ta på dig mössan? Hur mår du egentligen? Skaver kanske lappen i nacken? – har knappast lett till att de känner tacksamhet och trygghet senare i livet. Vuxna barn bryter kontakten med sina (”toxiska, narcissistiska”) föräldrar i allt högre utsträckning.

Att ta hand om sig själv har blivit det allra viktigaste man kan göra.

Abigail Shier är en kontroversiell högerskribent, känd för sin kritik av transrörelsen. Hennes politiska profil märks också här och var i Terapisamhällets barn, som när hon refererar till studier som visar att liberalers tonårsbarn mår sämre än konservativas. ”Det torde antyda att mycket av det vi ser inte är någon psykisk ohälsa-kris. Det är djupt rotat i den världsbild och de värderingar vi har givit våra barn.”

Jag tror inte nödvändigtvis att man blir lyckligare av att växa upp med heteronormativa föräldrar som tycker att staten stjäl deras pengar. Men låt oss ändå antaatt hon har en poäng. Vänstern har trots allt omfamnat traumakulturen mer helhjärtat. Kanske har det gjort våra barn deppigare. Men framför allt tror jag att vi har hamnat i en värderingskris som har förlamat vår politiska handlingskraft.

I en uppmärksammad essä för tidskriften Noema kritiserar den marxistiska kulturvetaren Catherine Liu traumakulturen för att förstöra grunderna för kapitalismkritik. Trauma myntades för passagerare vid tågolyckor och soldater, noterar hon. Inte arbetare. Traumakulturen, skriver hon, ”verkar under förklädnaden av progressiv politik för att avpolitisera det offentliga rummet”.

Den leder bort vårt fokus från den ekonomiska exploateringen. Jobbiga erfarenheter beskrivs som bortom vår kontroll. Det nya progressiva subjektet är överlevaren: en klichéartad berättelse om en ensam människas lidanden. Det ekonomiska våldet blir osynligt, och historien förstås bara i personliga termer.

Liu är inte minst besviken på utvecklingen inom humanioran.

På 90-talet föddes ”traumastudier”, där verk tolkas som indirekta uttryck för trauman. Förgrundsgestalten, den amerikanska litteraturvetaren Cathy Caruth, lutar sig mot poststrukturalistisk teori för att beskriva trauman som en kris för själva sanningsbegreppet. De traumatiserade, skriver hon, ”bär en omöjlig historia inom sig, eller blir själva till symptomen på en historia som de inte helt och hållet kan härbärgera.” Caruth är inte ens säker på att de borde botas: det riskerar att ”eliminera kraften och sanningen i den verklighet som traumaöverlevare har ställts inför och ofta försöker kommunicera till oss.”

”Med andra ord”, kommenterar Liu spydigt, ”förstår inte vanliga människor, som inte är insatta i traumateori, vad som har hänt i det förflutna”.

Med sin blandning av obegriplighet och klyschor passiviserar traumakulturen oss. I stället för organisering får vi höra att vi behöver terapi. I stället för att ta makten över produktionsmedlen ska vi teoretisera, reflektera och bära vittnesmål. I stället för att ”historien om alla hittillsvarande samhällen är historien om klasskamp”, så ska alla trasiga människor få oss att inse att historien är trasig.

Samtidigt lämnar vi ut vår emotionella sårbarhet till giriga sociala medier, som snabbt slår mynt av den. Inget utgör väl ett bättre klickbete än något som kan förklara våra personliga lidanden.

Varför känner jag mig förresten så handlingsförlamad? Innan jag vet ordet av har jag börjat skumläsa en artikel med rubriken ”Prokrastinering är inte alltid ditt fel. Ibland är det faktiskt en traumareaktion, som skapar en ond spiral”. Sedan har jag snart hamnat i ett algoritmiskt kaninhål av traumainfluerare, som ger mig ansvarsbefrielse från allt.

Människor är i allmänhet ganska bristfälliga. Någon är för ängslig att bli omtyckt, en annan rastlös medan en tredje är överkritisk. Man super för mycket eller fastnar i att scrolla. Man får sparken eller blir dumpad, och undrar: vad är det för fel på mig?

Trauma är en underbar förklaring.

Det är bara något som har drabbat mig. Med terapi kan jag kanske bli bättre. Det kräver förstås att jag oavlåtligen sysslar med mig själv i flera år, utan att låta någon annan än en betald psykolog berätta för mig vem jag är.

Detta är att ”ta tillbaka kontrollen” över mitt liv. Hur andra människor uppfattar mig är irrelevant, utom när jag gråter ut i deras armar och de ”förstår” mig, det vill säga accepterar min berättelse om hur jag har definierats av mina trauman.

Därigenom har inte bara vår självbild omvandlats, utan också vår uppfattning om vad det innebär att vara nära andra människor. Det är som om vi existerar parallellt med varandra.

I dejtingprogram som Love is blind är budskapet uppenbart: det är först när man delar sitt trauma som man har ”blivit sårbar” och ”släppt in” någon. En gråter medan han berättar sin gripande historia om hur han förlorat sin mamma, blivit mobbad, eller kommit över en sjukdom. På andra sidan av en vägg nickar en kvinna med tindrande ögon, och bekräftar att han inte har något att skämmas över. Att det är vackert att han ville dela detta. Så har de plötsligt kommit varandra nära, och det de har kallas för djupt och äkta.

Något sannare än en sådan standardiserad berättelse verkar det inte finnas att lära känna hos andra. Samma ytliga idé om människans djup har tagit över fiktionen. Som kritikern Parul Sehgal beskriver i sin essä ”The case against the trauma plot” så har ”trauma reducerat karaktär till symptom”. Vem någon är gestaltas inte längre genom dennas egenheter, hem i världen, eller existentiella grubblerier. Vad som antas intressera läsarna mest är karaktärernas dolda sår.

Därigenom har inte bara vår självbild omvandlats, utan också vår uppfattning om vad det innebär att vara nära andra människor.

Paradexemplet är Hanya Yanagiharas Ett litet liv, där det största spänningsmomentet i den drygt 700-sidiga romanen är vad som har hänt Jude, en karaktär som visar sig ha en så fullständig traumakatalog att det borde vara obegripligt hur någon vill läsa den. Först blev han våldtagen av präster som barn, innan han kidnappades och tvingades in i prostitution. Minnena kommer tillbaka när han hamnar i en misshandelsrelation, där han våldtas brutalt och försöker ta livet av sig.

Men Yanagihara är inte färdig. Jude måste också tvingas amputera båda benen, innan han till sist lyckas med sin suicid.

Ett litet liv har lästs på semesterstränder världen över. Den har hyllats som ”stark”, ”drabbande” och ”oförglömlig”. Bara i Sverige har den sålts i hundratusentals exemplar.

Men traumanarrativet präglar inte bara bästsäljarna. Under flera årtionden har Nobelpriset i litteratur dominerats av en mer sofistikerad motsvarighet: vittneslitteraturen.

Redan 2001 ordnade Svenska Akademien ett symposium med rubriken ”Witness literature”, där både tidigare och kommande pristagare märktes bland talarna. Som Kjell Espmark skriver i sin bok Nobelpriset i litteratur – ett nytt sekel hade inriktningen då redan präglat priset i ett kvartsekel. Vittneslitteraturen har fortsatt att dominera. Senast 2024 löd prismotiveringen till Han Kang: ”För hennes intensiva poetiska prosa som konfronterar historiska trauman och blottlägger livets skörhet.”

Det är svårt att hålla med Espmark när han skriver att genren i sig inte utgör en värderingsgrund. ”Det avgörande är den konstnärliga kraft och precision som vittnesbörden gestaltas med.” Konstnärlig kraft är inte ett neutralt estetiskt värde. Det definieras av vad vi uppfattar som mest äkta och starkt bland de mänskliga erfarenheterna.

En sann och aktningsvärd människa är i dag en traumatiserad människa, både i fin- och fulkulturen. Talkshower och självbiografier domineras av svåra uppväxter. Politiker använder personliga olyckor för att väcka sympati. I USA förväntas ungdomar som söker till college skriva en ”traumaessä”, där svåra livserfarenheter växlas in för tillträde till prestigefulla utbildningar. Och det säkraste sättet att hamna i ”Sommar i P1” är ett gripande trauma som musiksätts med snyftpop.

Virginia Woolfs granatchockade soldat var en hallucinerande galning, en skam för sin fru och i omvärldens ögon en lallande idiot. Från ett missaktat handikapp har traumat förvandlats till en biljett för klassresan, ett sug i masskulturen och ett priviligierat ämne för den finaste konsten.

Visst är det bra att människor som verkligen behöver hjälp kan få det. Att vi har slutat skuld- och skambelägga psykisk sjukdom. Men alla är inte psykiskt sjuka. Och skuldkänslor är inte bara av ondo.

Det mest skrämmande med traumakulturen är inte att den är nedbrytande, infantiliserande, passiviserande eller ytlig. Det mest skrämmande är att den är värdeneutral.

van der Kolks öppningsexempel i Kroppen håller räkningen är en veteran från Vietnamkriget. Tom, som han kallas, plågas av mardrömmar, självmedicinerar med alkohol och har blivit rädd för att skada sin egen familj. Han känner sig död inombords. Han vägrar ta medicinen som van der Kolk skrivit ut, eftersom han ”måste förbli ett levande minnesmärke” över sina fallna kamrater. Det är berörande.

En sann och aktningsvärd människa är i dag en traumatiserad människa, både i fin- och fulkulturen.

Men längre fram får vi veta att Toms egentliga trauma inte består i att han har förlorat stridskamrater. Det dröjer månader av ”paralyserande skam” innan han till sist berättar det för van der Kolk. Galen av sorg över en fallen vän har han störtat in i en by, mördat barn och våldtagit en vietnamesisk kvinna.

van der Kolk använder inte begreppet ”krigsbrott” här. Han föredrar ordet (ja, du gissade det):

Trauma gör det alltid svårt att vara närvarande i intima relationer, oavsett om det är något som har gjorts mot dig eller något du har gjort mot andra. Hur kan du lita på dig själv eller någon annan igen efter att du har varit med om något så outsägligt?

Psykologer dömer dig inte, och de uppmuntrar dig också till att sluta döma dig själv. Detta hade inte varit lika skrämmande, om inte psykologer varit vår tids mest anlitade andliga vägledare. Präster, filosofer, författare och äldre släktingar göre sig inte längre besvär. Ingen ska komma och moralisera över våra liv.

Vår människosyn ligger i dag så långt från etiken att ord som ”synd” och ”dygd” i princip blivit obegripliga. Vi har nästan inget annat språk kvar för felsteg än våldets och skadans, som oftast bara är metaforer för sårade känslor.

Som Sehgal skriver så har vår tid ”upphöjt traumat från att ha varit tecken på moralisk defekt till att bli en källa för moralisk auktoritet, till och med en sorts expertis”. Den mest skadade vet bäst. Att vara en sammanhållen människa, med värdighet, integritet och förmåga att ta ansvar för sina egna handlingar har blivit hopplöst omodernt.

Läs mer

Det finns en rad i Sheila Hetis Autobiographical diaries som jag inte har kunnat släppa. ”Jag har tänkt på autenticitet”, skriver hon, ”och hur man har gjort oss en otjänst genom att lära oss att vi borde vara autentiska mot våra känslor, snarare än mot våra värden.”

Vad innebär det att vara sann mot sig själv? Kanske är våra viktigaste känslor inte de mest smärtsamma, och kanske är våra känslor mindre viktiga än våra värden. Det som vi håller högt, det som vi skulle sträva mot och försöka dela med varandra om inte den psykiska ohälsan handikappade oss. Våra tankar, våra visioner, vår moral och vår kärlek till andra.

Däri, och inte i våra trauman, finns djupet av vår mänsklighet.

Inrikes 21 augusti, 2025

Högern splittrad om utvisningar av arbetare och unga

Flyktingar, främst från Ukraina, köar i Sundbyberg 2022. Foto: Jonas Ekströmer/TT.

Avskaffandet av ”spårbytet” kan kasta ut minst 4 700 arbetande invandrare ur landet, medan tonåringar slits från sina familjer för att skickas till länder de aldrig varit i. Nu växer kritiken mot Sveriges hårdhänta migrationspolitik – även från högerhåll.

– Min fru är från Pokrovsk, som nu är totalförstört. Här är det en annan sorts krig.

Ukrainaren Yevhenii Verkhovych, 43, skrattar uppgivet från sitt kök i jämtländska Sveg. När han kom till Sverige i mars 2022 med fru och tre barn fick han flera jobberbjudanden inom tekniksektorn redan de första månaderna, och tog sikte på att få ett arbetstillstånd.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 21 augusti, 2025

”Utan Tiktok hade jag inte varit troende alls”

Jesper Liljeblad deltog på ”Sverige tillber Jesus” i Kungsträdgården 2 augusti. Foto: Line Bankel.

Unga flockas till Svenska kyrkan, inte minst flickor. Samtidigt larmar präster om konservativa tankar som hämtats i sociala medier. ”Varje gång jag kommer hit är det alltid minst tio nya ansikten”, säger Jesper Liljeblad, 23, från Korskyrkan.

På Kolmården hoppar och jagar delfinerna frenetiskt de blå plastdunkarna som kastats ut i vattnet. Bassängen omringas av konfirmander i vita dräkter som vänder sig mot oss anhöriga i publiken.

Det är Svenska kyrkan som tagit över delfinariet för en dag och lokalen är proppfull. Vi stämmer upp i ”En vänlig grönskas rika dräkt” och bakom bassängen rullar psalmtexten på en projektorduk.

Prästen lägger handen på konfirmandernas huvuden, en efter en, och så sjunger vi psalm 791, ”Du vet väl om att du är värdefull”.

Prästen Anna Ryding (bilden) berättar för Flamman att församlingen haft konfirmation på Kolmården sedan 2007.

– Då var ju [SVT:s äventyrsprogram] Wild kids på tapeten. Vi satt några stycken från kyrkan och djurparken och spånade namn. Någon sade Wild and holy, och det lät ju ganska kul.

Förutom själva ceremonin övar de sig att få kontakt med djuren. Det finns en tanke med det, förklarar hon.

– Att vara nära djur, det vet man att det är bra för människor.


Även om Wild kids lagt ned så tycks inte intresset för kyrkan avta bland Sveriges unga. Kyrkohistorikern Joel Halldorf är professor vid Enskilda högskolan i Stockholm och har undersökt Svenska kyrkans konfirmationstatistik.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Okategoriserade 20 augusti, 2025

V utesluter Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat

Vänsterpartiet har inlett uteslutningsärenden mot de båda partimedlemmarna Daniel Riazat och Lorena Delgado Varas. Foto: Pontus Lundahl & Christine Olsson/TT.

Vänsterpartiet har uppmanat Daniel Riazat och Lorena Delgado Varas att lämna sina uppdrag, vilket båda meddelar att de inte kommer att göra. Nu har ett uteslutningsärende inletts mot de båda styrelsemedlemmarna. ”Vi lämnar inte kampen”, förklarar Daniel Riazat på Facebook.

Det har stormat kring de båda vänsterpartisterna Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat de senaste åren. Inte minst sedan 7 oktober 2023, när de har hamnat i konflikt med partiledningen över hur partiet ska förhålla sig till den svenska Palestinarörelsen.

I dag stod det klart att Vänsterpartiet inlett uteslutningsärenden mot båda partimedlemmarna. Maria Forsberg förklarar beslutet i en skriftlig kommentar till Flamman:

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 20 augusti, 2025

SD-toppar minglade med dömd ekobrottsling: ”Trevlig tillställning”

Tobias Andersson är ordförande i riksdagens näringsutskott. Foto: Christine Olsson / TT.

Tobias Andersson, ordförande i riksdagens näringsutskott, undviker frågan om samröret med Allra-profilen undergräver förtroendet för utskottets arbete.

I tisdags kväll höll den tidigare Allra-vd:n Alexander Ernstberger släppfest för sin bok Staten mot kapitalet. Ernstberger dömdes till fängelse 2021 för mutbrott och grov trolöshet mot huvudman, efter att ha genomfört affärer där de själva berikade sig medan svenska pensionssparare förlorade 137 miljoner kronor.

Patrick Siegbahn, som var först med att avslöja Allras affärer på sin sajt Småspararguiden, beskriver Ernstbergers affärer under tiden på företaget som en ”katastrof”. Han understryker också att domen mot Ernstberger bara rör en enskild transaktion av ett dussin affärer på pensionsspararnas bekostnad.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 20 augusti, 2025

Ryskt vägval: Washington eller Peking

Eliterna kring Putin slits nu mellan att närma sig USA eller Kina. Foto: Alexander Zemlianichenko/AP/TT.

Den ryska makteliten har länge kunnat förena två berättelser om kriget: ett antiimperialistiskt uppdrag och ett messianskt försvar av västerländska traditioner. Men USA:s inviter riskerar att tvinga fram ett val.

När Donald Trump talade om Ukraina strax efter att han tillträtt, lade han fram förslag med betydande eftergifter till Moskva – bland annat ett formellt erkännande av Krim som ryskt territorium och att överge planerna på att släppa in Ukraina i Nato. Sex månader senare gör Kreml fortfarande anspråk på fem av grannlandets oblaster och vill inskränka landets säkerhetsgarantier.

Rysslands oförsonlighet sägs ofta spegla hänsynslösheten hos en enda man – Vladimir Putin – men förklaras bättre i ljuset av den debatt som följde på USA:s senaste invit till Ryssland. Även om två olika läger har uppstått är de överens om en princip: att inte ge vika en tum när det gäller Ukraina.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 20 augusti, 2025

Samarbete är bästa försvar

Mark Rutte smeker Donald Trump medhårs under ett möte i Vita huset. Foto: Evan Vucci/AP.

Från höger till vänster blåser upprustningens vindar i Europa, men är det verkligen fler tanks och artilleripjäser som behövs? Genom integration av de existerande försvaren kan man i stället uppnå säkerhet, undvika kapprustning och rädda välfärden.

Orden är redan bevingade.

”Du flyger in till ännu en stor framgång i Haag ikväll. Det var inte lätt men vi fick dem att gå med på fem procent!”

”Europa kommer att betala STORT, som de borde, och det kommer att vara din seger.”

Så löd sms:et från Nato:s generalsekreterare Mark Rutte till Donald Trump inför toppmötet i nederländska Haag i slutet av juni. Då bestämdes att de europeiska Natoländerna alla ska öka sina försvarsutgifter till de fem procent av BNP som Trump hade krävt. Det var en drastisk höjning från de två procent som Nato tidigare hade krävt av sina medlemmar och som bara ett fåtal länder levt upp till.

Under den efterföljande presskonferensen sade Rutte också att ”ibland måste pappa använda hårda ord för att få dem att sluta”, i en referens till Trumps hantering av det pågående kriget mellan Israel och Iran. Ruttes krypande för Trump fick många européer att skämmas. Men hans beteende visar hur underdånigt kontinentens ledare hittills har förhållit sig till den amerikanske presidenten, även om en genomtänkt försvarspolitik samtidigt kan leda till större självständighet från USA.

Detta behov aktualiserades inte minst av mötet mellan Donald Trump och Vladimir Putin i Alaska förra torsdagen, då de planerade att stifta fred genom att tvinga Ukraina att avträda stora områden utan att behöva fråga de jobbiga européerna.

Det är nämligen inte främst mer pengar som behövs om Europas försvar ska säkras.

Orden har också redan omsatts i handling. Enligt Financial Times expanderar europeiska vapenfabriker nu tre gånger så snabbt som före Rysslands invasion av Ukraina. De flesta är inriktade på ammunition och missiler åt det ukrainska försvaret. Men i de nya fem procenten som ska läggas kommer långt mer än så att byggas och köpas.

Europa har alltså antagit utmaningen från Trumps regering när den i vintras indikerade att Europa inte längre kan lita på amerikansk militärmakt för sitt försvar. Rent militärt kan det framstå som rationellt: kontinenten är uppenbarligen hotad av ett Ryssland som har invaderat ett europeiskt land, samtidigt som USA drar sig tillbaka – då måste man bygga upp ett nytt eget försvar. För detta ändamål är man nu till och med beredd att riskera den välfärd som européer så ofta är stolta över, särskilt gentemot amerikaner.

Kalkylen är dock feltänkt. Det är nämligen inte främst mer pengar som behövs om Europas försvar ska säkras.

2024 låg EU:s samlade försvarsutgifter på 3,75 biljoner kronor, vilket utgjorde 1,9 procent av den samlade BNP:n. Nästa år planerar Ryssland, som har ställt om till krigsekonomi, att spendera 7,2 procent på sitt försvar. Det utgör 1,95 biljoner kronor.

I absoluta termer lägger Europa alltså redan mer på sitt försvar än Ryssland.

Det som trots detta gör kontinenten sårbar är att den består av 27 separata arméer, med egna system, befälsstrukturer och organisationer. Så länge det är fallet är Europa inte redo för krig, oavsett hur mycket man spenderar på de enskilda försvaren. Som ekonomen Adam Tooze har påpekat har europeiska länder fått ut extremt lite av sina försvarsinvesteringar under de gångna åren. Hans slutsats är därför att Europa snarare än att dramatiskt öka försvarsutgifterna bör stärka det interna samarbetet.

Ökad integration mellan de europeiska länderna ifråga om allt ifrån upphandling till militär organisering samt förbättring av transportsystem, räcker för att göra det gemensamma försvaret operationellt och effektivt, menar han. Till exempel kan bättre kvalitet uppnås med gemensamma större upphandlingar i stället för det lapptäcke som existerar i dag, något som inte kostar mer pengar men som leder till långt mer effektiva resultat rent militärt.

Läs mer

Ett sådant samarbete kan också kräva nya institutioner och koordineringssystem, företrädesvis under EU:s hägn. Det lär visserligen inte heller vara gratis, men det skulle kosta långt mindre än de 30 biljoner kronor som man nu tänker spendera över tio år.

Med en sådan linje hade man undvikit kapprustning och nedskärningar i välfärden på försvarets altare. Nu ska Sverige som nyblivet Natoland i stället spendera en större andel av BNP än under efterkrigstiden – vilket då skedde för att man skulle stå utanför alla försvarsallianser. Vad förespråkarna för alliansfrihet tenderar att missa är nämligen att priset för neutralitet har alltid varit en stark egen militär.

Även i det ljuset framstår utökat samarbete som en attraktiv linje. Inte minst för en vänster som vill undvika ännu ett årtionde av åtstramning, men som måste hitta ett övertygande svar i försvarsfrågan i en tid som domineras av krig.

Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 19 augusti, 2025

Att flytta en stad – eller riva ett samhälle?

Kiruna kyrka flyttas fem kilometer bort. Inuti finns altarmålningen av prins Eugen som saknar kristna symboler. Foto: Matts Leiderstam.

Altartavlan i kyrkan som rullar genom ruinerna i Kiruna är som LKAB – fylld av guld och gröna skogar. Men löften räcker inte. Nu måste gruvans frukter även komma lokalborna till del.

Nu ska hon i väg. Den 600 ton tunga, 40 meter breda och lika höga kyrkan i Kiruna. Med sin rödbruna kroppshydda och lustiga lökkupoler kommer hon den 19 och 20 augusti att i majestät skrida över en specialkonstruerad väg, vilande på stålbalkar lika tunga som hon själv. Det handlar om en fem kilometer lång sträcka som går från den gamla, redan tömda stadsdelen, till en plats närmare nya centrum. Alla håller andan. 

Och visst lär det bli en spektakulär syn. Det som dock inte kommer att synas när SVT sänder live är hennes dyrbara last: prins Eugens altarmålning som gruvdisponenten och Kiruna-grundaren Hjalmar Lundbohm beställde av sin vän. Det monumentala verket är ingipsat i väggen och gick inte att montera ned, varför minsta skakning under färden kommer att få konservatorernas hjärtan att hoppa.   

Alla jag pratar med talar om gruvan med respekt, ja nästan kärlek. Men frukterna delas inte ut rättvist.

Altartavlan är märkvärdig på flera vis. Någon Jesus eller ängel syns inte till. I stället fick de som var med på invigningen 1912 häpet blicka ut över ett solbelyst landskap med frodiga lövträd i vad som ser ut som en het sommardag i Toscana. De fluorescerande färgerna med guldstänk nästan lyser upp den ölstugeliknande lokalen med elektriskt ljus. Som om prins Eugen hade velat skänka folket en biograf i stället för ett altare. Konsthistoriker har spekulerat. Ville han skänka kyrkan en naturlyrisk andlighet som kunde förena laestadianerna, samerna, högkyrkliga och kommunister? Prins Eugen, eller monsieur Oscarsson som han titulerade sig som konststudent i Paris, kallades ändå ”den röde prinsen”. 

Men motivet handlar mest om symbolik. Han ville framkalla ett mentalt tillstånd av salighet, guld och gröna skogar i bokstavlig tappning. 

På sätt och vis är målningen profetisk. Kyrkflytten är symbolen för det futuristiska projektet Flytta Stad. Inte bara för att undvika en katastrof när håligheterna under marken riskerar att kollapsa hela kvarter, utan för att borra sig ännu djupare in i Kiirunavaras innandöme. LKAB står visserligen för notan, som enligt tidigare beräkningar kommer att landa på 30 miljarder kronor, men det borde ändå betraktas som rea eftersom kommunen får nya enorma kostnader vid omställningen som måste tas någonstans ifrån. Många, särskilt mindre kulturföreningar, har blivit mos i maskineriet, vilket såklart är ett problem för det som ska bli Europas kulturhuvudstad 2029. 

Visst rullar pengarna in: under 2024 gjorde det statligt helägda företaget en vinst på 8,7 miljarder kronor. De pengarna kommer dock inte Kirunaborna till del. Väntetiden för en hyresrätt är minst tio år – tjugo år om det gäller stadskärnan – och den som behöver föda barn måste köra 1,5 timme till Gällivare. Skolorna saknar lärare och 35 procent av eleverna går ut utan fullständiga betyg. Det gör att det är svårt att få kunnigt folk, ja folk över huvud taget, att stanna kvar och söka sig dit för att ta några av de många lediga jobben. De som försöker pendla ger upp eftersom tågen norrut är så nedgångna att de luktar kiss och nattågen ser ut att läggas ner helt och hållet. I samebyarna som ser sina FN-stadgade rättigheter köras över av LKAB, kokar det av frustration.

Här kolliderar alltså starka intressen. Urfolk och kulturbygd utmanas i strävan efter ett livskraftigt Norrbotten, där de unika resurserna ger jobb och bidrar till klimatomställningen. Alla jag pratar med talar om gruvan med respekt, ja nästan kärlek. Men frukterna delas inte ut rättvist.

I Norge och andra länder finns regler som gör att en viss del av intäkterna tillfaller kommunen och lokalbefolkningen, men den svenska minerallagen utlovar bara en ersättning till staten. Det inte konstigt att folk förtvivlar inför denna resurskolonialism när de samtidigt ser sin hembygd jämnas med marken av bulldozrar.

Läs mer

Kungen är på väg norrut, likaså Carola och Kaj. Gruvan är trots allt en nationalklenod och 80 procent av Europas järnmalm kommer härifrån. 

Vad skulle gruvdisponent Lundbohm och prins Eugen tänka om de såg ner på spektaklet från sin himmel? Kanske att deras plan fullföljs hundra år senare. Det enda som möjligen överraskar dem är att altartavlans toscanska landskap är på god väg att bli verklighet i Kiruna.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 19 augusti, 2025

Frilans Finans startar ”gult fack”

Via Frilans Finans kan privatpersoner fakturera utan eget företag, i utbyte mot en avgift. Foto: Erik Simander/TT.

Frilans Finans beskriver sitt nya kollektivavtal som ”en milstolpe”. Men det nybildade Uppdragsarbetarförbundets ledning har en lång historia inom bolaget. ”Man har i stort sett tecknat ett kollektivavtal med sin HR-avdelning”, säger den fackliga utredaren Pontus Blüme.

Den 6 augusti tecknade det nystartade Uppdragsarbetarförbundet ett ”banbrytande” kollektivavtal med Frilans Finans, en plattform som låter privatpersoner fakturera utan eget företag.

Enligt företaget har över 100 000 använt tjänsten för att fakturera kunder (till en avgift på några procent) sedan man ”uppstod organiskt” år 1999, och i dag finns man i fem länder utöver Sverige. Över en halv miljon fakturor har skickats via plattformen sedan start.

”Vi anser att vi har en plats att fylla här. Det finns många utmaningar inom området. Exempel på det är rätten till a-kassa och säkerställande av avsättning till tjänstepension”, skriver Dick Rehnström.

Han är ombudsman på Uppdragsarbetarförbundet (UAF), som beskriver sig som ett ”opolitiskt och fristående” fack, bildat under sommaren ”för att möta de specifika behoven hos människor som arbetar uppdragsbaserat”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar/Kultur 16 augusti, 2025

Alice Aveshagen: Labubu är inget gulligt troll – det är avgrunden

Enligt uppgift har trollet under årets första halvår sålts till en summa av drygt fyra miljarder kronor. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Det är en kvav sommarkväll i herrens år 2025. Du står i ett gathörn och väntar på grönt. Framför dig: en Prada-väska, en perfekt gelmanikyr, och så dinglande från dragkedjan – ett plastmonster med ljusrosa päls och psykotiskt leende. Labubu. Den stirrar. Den dömer. Den vet att du redan googlat återförsäljare. Och du vet att den vet.

Det här är inte gulligt utan diaboliskt. Samtidens känslomässiga bottenläge, fäst med kromad karbinhake.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Utrikes 16 augusti, 2025

Business på gränsen till krig

Kambodjansk soldat håller koll på lastbilar med förnödenheter. Foto: Anton L. Delgado/AP.

I maj regnade både indiska och pakistanska missiler över Kashmir, och mellan Thailand och Kambodja blev läget nyligen glödhett för första gången på länge. Längs Asiens mest omstridda gränser finns miljarder att hämta – om man heter Saab.

När Kambodja och Thailand kommer överens om vapenvila den 28 juli har fyra dagars explosiva våldsamheter längs gränsen redan hunnit döda dussintals civila, på båda sidor gränsen. Hundratusentals har evakuerats eller är på flykt. Båda parter hävdar att den andra sköt först.

De kambodjanska militära mål Thailand attackerar i slutet av juli ligger precis i närheten av flera hinduiska stentempel från 1000-talet, som spelar stor symbolisk roll i båda sidors anspråk över området. Fyra jaktplan släpper bomber över djungeln – två amerikanska F-16, två svenska Jas Gripen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)